Autolla ajon harjoittelu

Ajaminen

Missä saa harjoitellaautolla ajoa isänkanssa ilman että poliisit rupeaa ihmettelemään?

13

6521

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllistä

      Peltoautona.. Minä rupesin heti itse ajamaan 15v. Ilman opetusta!

    • lukihäiliö

      Moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa maastossa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt.

      Edellä 1 momentissa säädetty ikävaatimus ei koske moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajaa ajettaessa yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella.

      Moottorikäyttöistä ajoneuvoa ei saa muualla kuin 2 momentissa tarkoitetulla alueella tapahtuvaa ajamista varten luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710

    • UA-radoilla

      Moottoriurheiluradoilla, esim. hyvinkään RC-rata, muita vastaavia ympäri Suomen muutamia. Enemmänkin saisi olla.

    • ajoharjoittelurata

      Missä paikalliset autokoulut harjoittelevat?
      Todennäköisesti siellä on jossain paloaseman tai katsastusaseman pihalla iso asfaltoitu kenttä mihin voi vapaasti mennä harjoittelemaan.

      • hghgb

        Ei kortittomana muuten kuin kouluautolla opettajan kanssa.


    • Kortilla.ajava

      Kyllä minun piti vain alkaa vuonna 1961 harjoittelemaan ihan vaan Oulun kaduilla. Autoina Austin, Bedford ja Dodge. Sitten sama armeijassa: Taas Oulun kaduilla, ajokkina Thames. Kumpikin kortti tuli, sekä siviili- että armeijan.

      • olittevaaraksimuille

        Joo silloin kuoli ja loukkaantui moninkertainen määrä ihmisiä liikenteessä, onneksi ne ajat on ohi.


      • tuurilla_seilaten

        Valitettavasti tuohon aikaan kortin saaneita pyörii vielä liikenteessä. Aika kujalla ovat, kun eivät tunne nopeusrajoitusmerkkejä, eivät tiedä, miten liikenneympyröissä ajetaan jne. Muita matkimalle ne enimmäkseen pärjää, joten kuten.


    • jfjfhjfhhjfdg

      Ihan ruuhkasuomessa pitkiä sorateiden pätkiä jotka aikoinaan asutustiloiksi ja väki sitten kaikonnut ja virkavaltaa ei näe kun räyhääjät jo aikapäiviä sitten mullan alla.

    • 465435634

      Oma piha/pihatie, tyhjä parkkipaikka, metsätie, syrjäisempi sivutie, pelto. Ei poliisi mitään tällaisista sano ja syrjäisillä teillä ei ole poliiseja.

      Autokoulussa harjoiteltiin tyhjällä prakkipaikalla ennen liikenteeseen lähtöä. kannattaa harjoitella niin pystyy autokoulussa sitten keskittymään liikennesääntöihin.

      • eikannataitse

        Ei todellakaan kannata missään tapauksessa harjoitella jos on autokouluun menossa. Siinä voi äkkiä oppia väärille tavoille ja autokoulussa sitten tulee sen takia vaikeuksia.

        Joten harjoittelu kannattaa aloittaa vasta laillisesti ajotunnilla, eikä itsekseen missään pellolla. Sama on autokoulun aikana, eli itsenäinen harjoittelu ennen ajokortin saamista on ehdottomasti erittäin huono asia koska siinä oppii todella helposti vääränlaisia ajotapoja jotka on haitaksi sitten liikenteessä.

        Autokoulun opetussuunnitelma on suunniteltu siten, että oppilaalla ei ole aikaisempaa ajokokemusta mistään eikä tarvitsekaan olla. Suurimmalle osalle ajotuntien puitteissa tapahtuva harjoittelu riittää siihen että läpäisee tutkintoajon, jotkut tarvitsevat lisätunteja.

        Siitä huolimatta omatoiminen harjoittelu kannattaa jättää pois, kunnes on oikeasti ajokortti taskussa.


      • harjoittelu_kannattaa

        En ole samaa mieltä. Perinteisessä tyylissä on se ongelma, että pitää samaan aikaan opetella käyttämään hallintalaitteita opetella muun liikenteen seuraaminen ja säännöt. Tumpulointi vaihteiden kanssa .... tai tumpuloinnin jännittäminen vie huomioita pois muusta liikenteestä. Ihan hyvin voi ja kannattaa perusjutut, siis liikkeelle lähtö, peruuttaminen yms. harjoitella etukäteen, niin pääsee keskittymään häiriöttä niihin olennaisimpiin juttuihin.

        Suurin ongelma voikin olla siinä, ettei kukaan osaa näitä perusjuttuja opettaa. nimim kokemusta on. Oma faijani yritti minulle noita opettaa, mutta opetti väärin -> hommasta ei tullut mitään. Ihan samalla lailla väärin on melkein poikkeuksetta neuvottu myös Suoli 24 palstalla. Eli neuvotaan lähtemään liikkeelle pelkästään kytkintä nostamalla ja sitten kaasua perään. Kaipa pitkään ajaneilla homma menee jo refleksinä ja oikea menettely = peruskaasu ensin ja vasta sitten kytkintä ylös on unohtunut (mutta koivet/refleksit sen hoitaa ajattelemattakin).


      • väärätapasinullakin
        harjoittelu_kannattaa kirjoitti:

        En ole samaa mieltä. Perinteisessä tyylissä on se ongelma, että pitää samaan aikaan opetella käyttämään hallintalaitteita opetella muun liikenteen seuraaminen ja säännöt. Tumpulointi vaihteiden kanssa .... tai tumpuloinnin jännittäminen vie huomioita pois muusta liikenteestä. Ihan hyvin voi ja kannattaa perusjutut, siis liikkeelle lähtö, peruuttaminen yms. harjoitella etukäteen, niin pääsee keskittymään häiriöttä niihin olennaisimpiin juttuihin.

        Suurin ongelma voikin olla siinä, ettei kukaan osaa näitä perusjuttuja opettaa. nimim kokemusta on. Oma faijani yritti minulle noita opettaa, mutta opetti väärin -> hommasta ei tullut mitään. Ihan samalla lailla väärin on melkein poikkeuksetta neuvottu myös Suoli 24 palstalla. Eli neuvotaan lähtemään liikkeelle pelkästään kytkintä nostamalla ja sitten kaasua perään. Kaipa pitkään ajaneilla homma menee jo refleksinä ja oikea menettely = peruskaasu ensin ja vasta sitten kytkintä ylös on unohtunut (mutta koivet/refleksit sen hoitaa ajattelemattakin).

        Ensinnäkin suurimmat ongelmat aloittelijalle on manuaalivaihteiston hallinnassa. en tiedä milloin suomessakin olisi kehitys kulkenut sen verran että suurin osa autoista olisi automaatteja ja tuo sählääminen jäisi kokonaan pois.

        Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee niin miksi pitää opettaa mainitsemallasi tavalla polttamaan kytkintä? liikkeelle lähdössä mitä alhaisemmilla moottorin kierroksilla kytkintä luistatetaan niin sen parempi.

        niin jos aluksi poljetaan kaasulla kierrokset johonkin kahteen kolmeen tonniin ja sitten aletaan nostamaan kytkintä niin kytkimen polttamistahan se on.

        aluksi nimenomaan nostetaan kytkintä nopeasti painamatta kaasua ja siinä vaiheessa kun kytkin alkaa ottamaan kiinni hidastetaan hetkeksi kytkimen nostamista ja siinä vaiheessa vasta painetaan samalla kaasua, tällöin kytkimen luistaminen tapahtuu vain hieman tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosluvulla.

        koko toimenpide kestää siis vain jotain pari sekuntia mutta kaasua ei todellakaan paineta ensin kytkimen ollessa vielä pohjassa! jos tarkoituksena on esimerkiksi peruuttaa parkkiruutuun tms. hidasta ajoa niin kaasua ei tarvitse välttämättä painaa ollenkaan missään vaiheessa kun tyhjäkäynnilläkin kytkintä pitää luistattaa ettei auto kulje liian nopeasti.

        lisäksi elektroninen moottorinohjaus nykyisissä autoissa (jo 90 luvulta lähtien..) pyrkii pitämään tyhjäkäynnin kierrosluvun oikeana joten vaikka kaasupoljinta ei kuljettaja painakaan niin kytkintä nostaessa moottorin kuormituksen lisääntyessä moottorinohjaus tavallaan "painaa kaasua" pyrkiäkseen pitämään tyhjäkäynnin kierrosluvun oikeana.

        monissa autoissa on vieläpä toiminto jotta kierrokset jopa nousee vähän kytkintä nostaessa automaattisesti.

        aloittelijan ongelma on että kytkintä ei hallita kunnolla, eli se puraistaan kiinni aivan liian nopeasti jolloin moottori pysähtyy (tai sitten luistetaan ja poljetaan kaasua niin perkeleesti). korkeammilla kierroksilla sammuminen ei tapahdu niin helposti mutta liikkeelle lähdöt on melko töksähtäviä vaikka liikkeelle ei pääsisikään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      859
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe