Kuinka muilla onnistunut? Itselläni ei kovin hyvin. Kertokaa kokemuksia, hyviä ja huonoja. Ei mitään " meillä mennyt hyvin jo 10 vuotta", eikä "ottavat ulkolaisen miehen elättämään koko sukuaan juttuja" Vaan tavallisesta arjesta, kommunikoinnista, vajavaisesesta kielitaidosta johtuvista väärinkäsityksistä ja tapahtumista jotka ovat jääneet mieleenne.
Itse ollut jo 11 vuotta naimisissa Thain kanssa, ei ollut mikään seksi- lady kun tavattiin tavallinen nainen ja minä tavallinen mies, minä ehkä hiukan ujo, mutta halusin saada puolison ja elää normaalia tasapainoista perhe-elämää. Vaimo tuli Suomeen ja olin mielissäni, kuinka innokkaasti hän halusi oppia suomenkielen, kävi kielikursseilla ja pänttäsi sijamuotoja joskus yömyöhään asti. Hän oppi nopeasti puhumaan Suomea niin, että pärjäsi arkisissa tilanteissa omillaan. Vaimollani oli lapsi Thaimaassa, 3v vaimoni oltua täällä, päätimme ottaa myös hänen tyttärensä luoksemme asumaan.
Tytär oli tuolloin 11vuotias. Aloitti koulun 4 luokalta ja hänkin oppi nopeasti puhumaan Suomea ja sai suomalaisia kavereita. Kävi talvisin hiihtämässä, luistelemassa ja kesäisin uimassa. Oli paljon ulkona kavereiden kanssa, huomasin kyllä, että vaikka itse olen suomalainen ja korjasin sanat jotka äiti ja tyttö sanoivat väärin, tyttö ja äiti sanovat samat sanat väärin tänäkin päivänä.
Pari vuotta kun tyttö oli asunut kanssamme kaikki muuttui. Äiti kai kuvitteli, ettei tarvinnut enään opetella suomenkieltä kun pystyi puhumaan tyttärensä kanssa thaita, sekä oli löytänyt kursseilta hyvän ystävän, joka ei osannut suomen alkeitakaan, vaikka on asunut täällä jo 8vuotta. Tämän ystävänsä kanssa vaimoni puhuu thaita melkein joka päivä puhelimessa tunnin. Kotona äiti ja tytär puhuvat keskenään vain thaita jota vain minä en ymmärrä. Tunnen itseni ylimääräiseksi omassa kodissani, kun en tiedä mistä tai mitä he puhuvat. Alussa kyselin, että mistä puhutte, mutta sen olen lopettanut jo aikaa sitten. Ajattelen, että mitä se minulle kuuluu, kun eivät kerran kerro. Panin merkille, että thai on puhekieli kotonamme ja kodissamme asui äidin ja tyttären muodostaman ydinperheen lisäksi minä. Vuokran ja asumiskulut kokonaan maksavana ali-vuokralaisena.
On ollut vaikeita aikoja rahan kanssa, olimme molemmat jossain vaiheessa melkein vuoden työttömänä. Vaimoni tienasi enemmän kun minä työttömänä, hän sai lapsilisät ja elatusmaksut itselleen. Itse tienasin vähemmän ja hoisin auton kustannukset ja vuokrat, muija hoisi ruoka menot. Aika usein unohtui ostaa ruuat joista thaimaalaiset eivät niin välitä, leipä, maito,perunat. Vaatimattomana ihmisenä vaimoni sanoi, ettei ruuan tarvitse olla hyvää, he pystyvät tyttären kanssa syömään mitä vaan ruokaa... (Jätti pois välistä, että Thaimaalaista) Hyvällä päällä kun muija joskus tekee oikein saarioisten valmis lihapullia ja ruskeaa kastiketta perunamuusin kanssa. Hän tekee aina itselleen ja tytölle myös thaimaalaisen ruuan Aina.
Olen huvittuneena seurannut, aina kun lähdemme Thaimaan lomalle, kun he fiilistelevät loman lähetessä oikein minulle ja suomeksi, " pelottaa että en osaa puhua enään thaita" En ole viitsinyt murskata heidän fiilistään sanomalla, että mihinkä se thainkielen osaaminen olisi hävinnyt? Puhut sitä päivässä enemmän kun minä suomea? jos et sitä osaa, niin ethän sä osaa mitään kieltä saatanan ummikko.
Avioliitto Thain kanssa
9
389
Vastaukset
- sakrajaan
Jäi vielä sanomatta, että harrastuksiani tai minulle tärkeitä asioita ei arvosteta yhtään, lahjaksi heille ostamiani tavaroita jaetaan thaimaalaisille kavereille ilmaiseksi. Kaikki meille tapahtuvat huonot asiat johtuvat jostain minun tekemisistäni. Thaimaalaiset tekevät vain oikeita ratkaisuja.
Tuossa pari vuotta sitten rouva keksi mielestään erittäin hyvän sanonnan. Lähtiessäni käymään yksin jossain, jostain porukasta missä on suomalaisia. Rouva heitteli että: "Heippa nähdään ensi vuonna" Muutamia kertoja kun oli tuon tehnyt, sanoin hänelle: Jokainen suomalainen mies joka on käynyt Pattayalla tietää tuon vitsosesi, huorat heittävät Pattayalla saman läpän niinsanotulle poikaystävälleen, kun tämä lähtee lomamatkaltaan kotiin. Voit toki käyttää tätä vitsiäsi, mutta en suosittelisi, kun tiedän taustasi. Suuttui minulle?- jorezx
Tarinassa toteutuu ikivanha totuus. Tyhmyydestä ei selviä ilman sakkoja.
- Tuomasssjf
Puhukaa keskenään ja kai nyt pystyt vaimollesi avautumaan rehellisesti.. Ja tehkää yhdessä myös juttuja kahdestaan, eiköhän se paremmaksi muutu.. Taitaa tyttökin olla nykyään jo aikuinen?
- Bkkkhkhoj
No sika-amalia ilmeisesti vieläkään et ole onnistunut löytämään itsellesi oikeaa lääkitystä ja terapiatuokiot ovat hukkaan heitettyä aikaa.
- UmmikolleOikein
:D:D:D Ei voi kun nauraa:D:D:D mies haukkuu omaa vaimoaan huvittuneena saatanan ummikoksi:D:D:. Ensin hakee vaimon ulkomailta, maksaa kaiken, jopa toisen siittämän lapsen, eikä ole edes tyytyväinen valintaansa. Jos hänen mielestään Thai eukko on yksinkertainen niin mikäs hän sitten itse on :D Ihan oikeen että tollasia yksinkertaisia maalauisukkoja käytetään hyväksi ja oikeen rankalla kädellä. Toivottavasti vievät mieheltä kaikki rahat ja nauravat vielä päälle. Kukakohan tämän tarinan ummikko mahtaa olla?
- wmrw
Tuossa juuri kuulin faktaa pariskunnasta jotka ovat menneet naimisiin Thaimaassa joskus yli 10-vuotta sitten . Pappa nyt n; 80-v ja nainen n; 40-v molemmat opistotason ihmisiä . Pappa ostanut thaimaaseen asunnon loma-asunnon aikoinaan Täällä kaupunki-asunto ok-talo yms. vakavarainen . Nainen on kokoajan "pumpannut" rahaa sukulaisille yms. thaimaaseen ja asunutkin pääosin siellä päässä . Ei koko aikana oppinut/opetellut suomen kieltä , Nyt ei halua asua kummassakaan papan asunnoista mutta kuukausitta "elatusrahaa" kiristää , ei ole hakenut eikä halua Suomeen oleskelulupaa , on jo umpeutunut oleskeluajat . Tehnyt perättömiä ilmiantoja papasta jotka tutkittua ovat osoittautuneet hänen keksimiksi . Vaatii kaupungilta asuntoa ? papalta kk/rahaa ? Ei suostu palaamaan thaihin nyt.
Kuulemma palautttavat poliisivoimin koska on laittomasti maassa .
Että kyllä näissä liitoissa 90 % on kysymys rikkaan länsimaisen saamiseksi "rahoittamaan " sukua ja muuta . Joukkoon voi jokunen tosirakkauskin sopia varsinkin jos ikä-erot on kohtuulliset yms.- joojuujuu
Oli taas ihan tositarina juu.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133708Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272850Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2682685Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51885- 2181413
- 721210
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1561027Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi30963Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2927Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90907