Uistelu ja tyhjäkäynti

Nokila

Ensimmäisen perämoottorin omistajana ja uistelun ystävänä tuli mieleen.

Kuinka kauan perämoottorilla (6hv) voi ajaa tyhjäkäynnillä uistellen yhteen putkeen ja pitääkö välillä ajaa kovempaa?

Kokeneemmilta tämän asian suhteen kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia, kiitos.

12

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lzlzlzlmzzm

Ei kai mitään rajaa ole mutta kone kannattaa ajaa ensin kunnolla lämpimäksi ennen uistelun aloittamista. Siirtymillä reippaasti kaasua jotta kone pysyy lämmöissä.

• Yammu-setä

2-tahtinen alkaa pätkiä aika pian kun se karstaantuu. 4-tahtisella voi ajaa pitkäänkin tyhjäkäynnillä, mutta kylmällä ilmalla on vaarana että bensaa kertyy öljyn sekaan. Eli edellä oleva neuvo lämpimäksi ajamisesta on hyvä!

• Käytännössä

2t-koneella 20 minuuttia. Sitten 5 minuuttia kovilla kierroksilla ja mahdollisesti tulppien irrotus ja puhdistus.

4t-koneella kunnes bensiini loppuu.

• Harrastaja3

"Käytännösä" kirjoitti: 2t-koneella 20 minuuttia. Sitten 5 minuuttia kovilla kierroksilla ja mahdollisesti tulppien irrotus ja puhdistus.

Pahaa liiottelua. Olen itse ajanut Mercury/Mariner 25hp malli -88 kokonaisen yön uistinta uistellessani kuhaa, ilman ongelmia. Seoskin oli 2%, jos olisin käyttänyt 1% seosta, olisi melkoinen savutus ajon jälkeen kierroksia nostettaessa ollut vähän pienempi.
        Noina aikina tuli syksyisin ajettu uistellen taimenta evari 4, Yamaha 4 ja Yamaha Malta koneilla. Evari ja Yamaha 4 kävivät mainiosti 3 - 4h, jonka jälkeen pidettiin yleensä ruokailutauko. Jatkettiin taas seuraavat tunnit niin pitkään kuin valoa riitti. Malta pysähtyi joskus, käynnistyi välittömästi. En onnistunut selvittämään syytä.

Nyt on perässä nelari, mutta kyllä uistelu oikein säädetyllä 2T-koneellakin onnistuu. Se vain vaatii tyhjäkäyntiseoksen tarkkaa säätöä. Tällaisi omakohtaisia kokemuksia minulla ja ennen nelarikautta lukuisilla muilla vetouistelun harrastajilla.
        2T mylly vain käryttää, metelöi ja kuluttaa noin tuplasti uistelussa sen kuin nelari, joten perinteinen kaasari 2T on ikävämpi ja kalliimpi käyttää kuin nelari.

• Jamaha 40hv 2t, pisimmät uistelut 8-9H putkeen, pikkasen välillä rykäs mut ei tarvinnu alkaa kierrättämään konetta.
        Että jos on kunnon öljyt niin 2 tahdilla uistelee sen mitä nelarillakin!

• Huomioikaa

Jotta 2t koneen saa käymään tuntikausia lähes tyhjäkäyntikierroksilla, öljyä saa olla korkeintaan 0.5%, joten koneen kestoikä on hyvin rajoitettu.

• Anonyymi
        Huomioikaa kirjoitti:

Jotta 2t koneen saa käymään tuntikausia lähes tyhjäkäyntikierroksilla, öljyä saa olla korkeintaan 0.5%, joten koneen kestoikä on hyvin rajoitettu.

🤣🤣🤣😅Kyllä nyt on viisas kaveri
        Tämä 🤣🤣🤣

• Nolototuus

Tästä ketjustq ei kakstahtitrokarit tule tykkäämään....

• Anonyymi

Äläpäs lennä toisten suuhun kuin paskakärpänen.

• Anonyymi

Käytä välillä kaasupohjassa noin minuutti ja jatka uistelua. Kyllä toimii

• Anonyymi

Perämoottoreihin pitää keksiä öljyn erottaja ja kierrättäjä. Toiseen pyttyyn menee puhdas bensa ja seosbensa kampikammiosta kierrätetty öljy pumpataan sinne voitelemaan.
        Ja sitten edelleen ihan puhdas öljy kierrätetään takaisin uuteen kiertoon.
        .

• Anonyymi

Lifepo4 akku + sähkö "perämoottori" on oiva ratkaisu uistelun ajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      136
      7177
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      125
      4971
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      67
      4336
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3483
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2291
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      301
      1773
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      23
      1545
    8. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1485
    9. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1459
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1448
    Aihe