Uistelu ja tyhjäkäynti

Nokila

Ensimmäisen perämoottorin omistajana ja uistelun ystävänä tuli mieleen.

Kuinka kauan perämoottorilla (6hv) voi ajaa tyhjäkäynnillä uistellen yhteen putkeen ja pitääkö välillä ajaa kovempaa?

Kokeneemmilta tämän asian suhteen kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia, kiitos.

12

1052

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lzlzlzlmzzm

Ei kai mitään rajaa ole mutta kone kannattaa ajaa ensin kunnolla lämpimäksi ennen uistelun aloittamista. Siirtymillä reippaasti kaasua jotta kone pysyy lämmöissä.

• Yammu-setä

2-tahtinen alkaa pätkiä aika pian kun se karstaantuu. 4-tahtisella voi ajaa pitkäänkin tyhjäkäynnillä, mutta kylmällä ilmalla on vaarana että bensaa kertyy öljyn sekaan. Eli edellä oleva neuvo lämpimäksi ajamisesta on hyvä!

• Käytännössä

2t-koneella 20 minuuttia. Sitten 5 minuuttia kovilla kierroksilla ja mahdollisesti tulppien irrotus ja puhdistus.

4t-koneella kunnes bensiini loppuu.

• Harrastaja3

"Käytännösä" kirjoitti: 2t-koneella 20 minuuttia. Sitten 5 minuuttia kovilla kierroksilla ja mahdollisesti tulppien irrotus ja puhdistus.

Pahaa liiottelua. Olen itse ajanut Mercury/Mariner 25hp malli -88 kokonaisen yön uistinta uistellessani kuhaa, ilman ongelmia. Seoskin oli 2%, jos olisin käyttänyt 1% seosta, olisi melkoinen savutus ajon jälkeen kierroksia nostettaessa ollut vähän pienempi.
        Noina aikina tuli syksyisin ajettu uistellen taimenta evari 4, Yamaha 4 ja Yamaha Malta koneilla. Evari ja Yamaha 4 kävivät mainiosti 3 - 4h, jonka jälkeen pidettiin yleensä ruokailutauko. Jatkettiin taas seuraavat tunnit niin pitkään kuin valoa riitti. Malta pysähtyi joskus, käynnistyi välittömästi. En onnistunut selvittämään syytä.

Nyt on perässä nelari, mutta kyllä uistelu oikein säädetyllä 2T-koneellakin onnistuu. Se vain vaatii tyhjäkäyntiseoksen tarkkaa säätöä. Tällaisi omakohtaisia kokemuksia minulla ja ennen nelarikautta lukuisilla muilla vetouistelun harrastajilla.
        2T mylly vain käryttää, metelöi ja kuluttaa noin tuplasti uistelussa sen kuin nelari, joten perinteinen kaasari 2T on ikävämpi ja kalliimpi käyttää kuin nelari.

• Jamaha 40hv 2t, pisimmät uistelut 8-9H putkeen, pikkasen välillä rykäs mut ei tarvinnu alkaa kierrättämään konetta.
        Että jos on kunnon öljyt niin 2 tahdilla uistelee sen mitä nelarillakin!

• Huomioikaa

Jotta 2t koneen saa käymään tuntikausia lähes tyhjäkäyntikierroksilla, öljyä saa olla korkeintaan 0.5%, joten koneen kestoikä on hyvin rajoitettu.

• Anonyymi
        Huomioikaa kirjoitti:

Jotta 2t koneen saa käymään tuntikausia lähes tyhjäkäyntikierroksilla, öljyä saa olla korkeintaan 0.5%, joten koneen kestoikä on hyvin rajoitettu.

🤣🤣🤣😅Kyllä nyt on viisas kaveri
        Tämä 🤣🤣🤣

• Nolototuus

Tästä ketjustq ei kakstahtitrokarit tule tykkäämään....

• Anonyymi

Äläpäs lennä toisten suuhun kuin paskakärpänen.

• Anonyymi

Käytä välillä kaasupohjassa noin minuutti ja jatka uistelua. Kyllä toimii

• Anonyymi

Perämoottoreihin pitää keksiä öljyn erottaja ja kierrättäjä. Toiseen pyttyyn menee puhdas bensa ja seosbensa kampikammiosta kierrätetty öljy pumpataan sinne voitelemaan.
        Ja sitten edelleen ihan puhdas öljy kierrätetään takaisin uuteen kiertoon.
        .

• Anonyymi

Lifepo4 akku + sähkö "perämoottori" on oiva ratkaisu uistelun ajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      47
      1502
    2. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      64
      941
    3. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      667
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      87
      647
    5. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      608
    6. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      605
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      56
      574
    8. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      24
      571
    9. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      8
      569
    10. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      531
    11. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      525
    12. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      70
      520
    13. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      513
    14. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      37
      506
    15. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      14
      501
    16. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      472
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      132
      469
    18. 46
      461
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      45
      419
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      26
      409
    Aihe