Odoteltiin liikennevalojen vaihtumista. Vihdoin tuli ikääntyville vihreä, Me ajettiin suoraan, mutta sitä ei perässäolija muistanut.
Onneksi oli vanha kärry perässä, jota olen kaupitellut 300 e, sain niistä nyt 1300 e, peräänajaja osti ne. Peräänajajalla 5000 km ajettu työsuhde Mondeo.
Tämä oli jo neljäs, aloitin autoilun 1965.
Miksi pysähdytte lähelle perään likennevaloissa
39
626
Vastaukset
- Onnellinen.edelleen
Korjaus, tuli ikääntyville vihreä valo. Vähän huonoo ajaa ja kirjoitta, mutta auto kyllä ohjaa itse, kunhan pitää kättään ratissa.
- Onnellinen.edelleen
Kääntyville
- we4fcwwwww
Meni vieläkin ohi tuo tilanne mistä oikein kirjoitat, kolari siis mutta miten, heh..
Aloittajan mielestä syynä oli liian lähelle perään pysähtyminen. Tämähän ei kolaria aiheuta, elle edessä peruuteta... Olisiko aloittaja sekoillut valojen kanssa ja valuttanut autoaan muutaman metrin mäkeä alaspäin? Tätä tukisi sekin, että kolmannen kerran jo vastaavaa sattuu...
Itselläni toki ajokilometrejä on kasassa vasta jotain 600-700 tuhatta, mutta suurin osa niistä ruuhkasuomessa, joten voisin kuvitella tuollaista jo sattuneen, jos se johtuisi jostakin muusta kuin omasta käytöksestä...
Ja vastaus? Kyllähän jonon pysähtyessä nimen omaan lähelle edelläajavaa pysähdytään. Jos on mäkeä, voi jättää metrin raon, siltä varalta että on kokematon kuskis edessä manuaalivaihteisella autolla... Jos pitkiä välejä jättää, ei tieosuudelle mahdu niin montaa autoa. Pahimmassa tapauksessa takanatuleva katsoo, että nyt mahdutaan edellämenijän kanssa risteyksestä yli, mutta edellämenijä päättääkin jättää metrikaupalla tilaa ja risteys tukitaan tämän takia...- eivoikunihmetellä
TheRat kirjoitti:
Aloittajan mielestä syynä oli liian lähelle perään pysähtyminen. Tämähän ei kolaria aiheuta, elle edessä peruuteta... Olisiko aloittaja sekoillut valojen kanssa ja valuttanut autoaan muutaman metrin mäkeä alaspäin? Tätä tukisi sekin, että kolmannen kerran jo vastaavaa sattuu...
Itselläni toki ajokilometrejä on kasassa vasta jotain 600-700 tuhatta, mutta suurin osa niistä ruuhkasuomessa, joten voisin kuvitella tuollaista jo sattuneen, jos se johtuisi jostakin muusta kuin omasta käytöksestä...
Ja vastaus? Kyllähän jonon pysähtyessä nimen omaan lähelle edelläajavaa pysähdytään. Jos on mäkeä, voi jättää metrin raon, siltä varalta että on kokematon kuskis edessä manuaalivaihteisella autolla... Jos pitkiä välejä jättää, ei tieosuudelle mahdu niin montaa autoa. Pahimmassa tapauksessa takanatuleva katsoo, että nyt mahdutaan edellämenijän kanssa risteyksestä yli, mutta edellämenijä päättääkin jättää metrikaupalla tilaa ja risteys tukitaan tämän takia...Pitääkin jäädä sinne risteyksen toiselle puolelle odottamaan että varmasti pääsee risteyksen yli eikä tuki sitä.
Jos noin ahdistaa että jopa auton välisiä senttejä lasketaan, niin hyvä on etten asu ruuhkasuomessa. Täällä muualla osataa ottaa asiat vähän enemmän "relax". eivoikunihmetellä kirjoitti:
Pitääkin jäädä sinne risteyksen toiselle puolelle odottamaan että varmasti pääsee risteyksen yli eikä tuki sitä.
Jos noin ahdistaa että jopa auton välisiä senttejä lasketaan, niin hyvä on etten asu ruuhkasuomessa. Täällä muualla osataa ottaa asiat vähän enemmän "relax".Aika hidasta olisi ajaminen, jos jokaisen pitäisi pysähtyä ennen risteystä odottamaan, että edellämenijä on edennyt sen autonmitan risteyksestä ohi... Vai ajattelitko vedellä kaupungissa 30 metrin turvaväleillä? :)
Kyllä sitä pitää pystyä luottamaan siihen, että ihmiset ajavat jonon pysähtyessä välit suurin piirtein kiinni. Ei tule muuten liikenteestä mitään.- Just_joo
TheRat kirjoitti:
Aika hidasta olisi ajaminen, jos jokaisen pitäisi pysähtyä ennen risteystä odottamaan, että edellämenijä on edennyt sen autonmitan risteyksestä ohi... Vai ajattelitko vedellä kaupungissa 30 metrin turvaväleillä? :)
Kyllä sitä pitää pystyä luottamaan siihen, että ihmiset ajavat jonon pysähtyessä välit suurin piirtein kiinni. Ei tule muuten liikenteestä mitään.Suomalainen juntti (TheRat) ajaa risteyksen tukkoon uskoessaan, että kyllä ne menevät alta pois. Osaava autoilija katsoo eteenpäin ja jättää sen verran väliä ettei poikittainen ajosuunta tukkeudu.
Jossain on maalattu katuun ruudukoita, joiden päälle ei pidä mennä ennen kuin edessä on tyhjää myös viivoituksen takana. Meillähän nämä eivät merkkaa mitään, mutta kokeilepa esim. Saksassa pysähtyä siihen merkkaukselle. Poliisi on aika pian lasin takana koputtelemassa ja kysymässä, mikä vika autoon tuli. Eihän kukaan tahallaan aja niin että joutuu pysähtymään erikseen kiellettyyn paikkaan... Just_joo kirjoitti:
Suomalainen juntti (TheRat) ajaa risteyksen tukkoon uskoessaan, että kyllä ne menevät alta pois. Osaava autoilija katsoo eteenpäin ja jättää sen verran väliä ettei poikittainen ajosuunta tukkeudu.
Jossain on maalattu katuun ruudukoita, joiden päälle ei pidä mennä ennen kuin edessä on tyhjää myös viivoituksen takana. Meillähän nämä eivät merkkaa mitään, mutta kokeilepa esim. Saksassa pysähtyä siihen merkkaukselle. Poliisi on aika pian lasin takana koputtelemassa ja kysymässä, mikä vika autoon tuli. Eihän kukaan tahallaan aja niin että joutuu pysähtymään erikseen kiellettyyn paikkaan...Ei auta eteenpäin katsominen, jos edellämenijä päättää pysähtyä heti risteyksen jälkeen ilman sen kummempaa syytä. Minä en kylläkään aja risteystä tukkoon. Kyllä nuo yleensä siirtyvät eteenpäin töötin voimalla.
- Seli_seli
TheRat kirjoitti:
Ei auta eteenpäin katsominen, jos edellämenijä päättää pysähtyä heti risteyksen jälkeen ilman sen kummempaa syytä. Minä en kylläkään aja risteystä tukkoon. Kyllä nuo yleensä siirtyvät eteenpäin töötin voimalla.
Siinähän sitten tööttäilet kun olet jäänyt sinne risteyksen tukoksi. Jos tööttisi ei ole tehokkaampi kuin autosi, edellämenijä ei varmasti siirry yhtään. Ei hänkään ilman syytä siihen pysähtynyt. Mutta kun ei pysty katsomaan ennakoivasti eteensä, näitä tilanteita tulee. Ja muiden syyhän se silloin aina on.
Seli_seli kirjoitti:
Siinähän sitten tööttäilet kun olet jäänyt sinne risteyksen tukoksi. Jos tööttisi ei ole tehokkaampi kuin autosi, edellämenijä ei varmasti siirry yhtään. Ei hänkään ilman syytä siihen pysähtynyt. Mutta kun ei pysty katsomaan ennakoivasti eteensä, näitä tilanteita tulee. Ja muiden syyhän se silloin aina on.
Syyhän sillä toki voi olla. Esimerkiksi auto hajosi, tai ei vaan uskalla ajaa kymmentä metriä lähemmäs edellämenijää (näitä aina välillä näkee liikenteessä).
Autoni teho lasketaan kilowateissa. Töötin teho luultavammin wateissa. Ei ole autoa tehokkaampi, mutta eipä sen tarkoitus olekaan siirtää ajoneuvoja vaan herätellä ihmisiä.
- opetelkaa.ajamaan
Mieti jos on 10 jonossa ja jätetään 10 m turvaväli, täyttyy edellinenkin risteys.
- vois.huomioda
Juuri näin.
En tosiaankaan ymmärrä miksi seisovassa jonossa jätetään 2-3 auton vläli.
Eräs palstoilla riehuva taaksepäin kyttääjä kertoi jättävänsä pitkän välin siksi, että jos sattuu tulemaan hälytysajoneuvo niin silloin on helpompi siirtyä sivuun.
Toki näin, mutta harva auto on niin "kankea", että pitää olla 2-3 autonmittaa edessä tilaa jotta kääntyisi.
Ihmeteltävän yleistä tuo ylisuuren välin jättäminen näyttää kuitenkin olevan jolla tukitaan jopa edellinen risteys, taitaa olla sitä kuiluisaa minä minä asennetta. - terethate
valoissa seisotaan niin kaukana että näkyy edessä olevan auton takarenkaat
ja vaihde laitetaan vapaalle,ettei mene kaksoismassa väljäksi,näin on ohje autossa.
- tsgsaa
ite jätän aina vähintään auton mitan verran väliä, sillä pääset pakoon helposti jos näät että takana lähestyy kovaa vauhtia joku eikä hidasta ja lähestyy vaa niin pääset pois alta nopeasti.
- Ååååööö
Tulipa mieleen millaise reaktio aika tarvitaan pysähdyksissä oleviin autoihin ettei törmää edellä oleviin ???
Kyllä metri tai puoltoista riittää risteyksissä kun odottaa valojen vaihtumista - miölfkölfkdösdf
Miksi jättää väliä? No miettikääpäs. Ajamalla ihan kiinni toiseen liikennevalojen vaihtuessa yksi kerrallaan autot lähtevät liikkeelle. Haitari kasvaa. Euroopassa tyyli on että jätetään se auton verran tilaa. Liikennevalojen vaihtuessa koko jono painaa kaasua ja haitariliike tasoittuu väleihin vaikka joku hieman hölmöilisikin. Samoissa valoissa menee moninkertainen määrä autoja läpi. Täysin idioottimaista ajaa siihen metrin päähän edessäolevan puskurista jolloin ei välttämättä edes näe valoja saatikka juuri reagoida jos toinen hieman nytkytteleekin.
- siksi.ei.turhia.välejä
Kyllä se ylipitkä väli liikennevaloissa seistessä on sitä todellista idioottimaisuutta, sillä tukitaan jopa edellinen risteys. Tosin eihän minä minä kuskin ajatus ole sujuvuutta edistää, kunhan vain minä jne.....
- väli_voi_kannattaa
siksi.ei.turhia.välejä kirjoitti:
Kyllä se ylipitkä väli liikennevaloissa seistessä on sitä todellista idioottimaisuutta, sillä tukitaan jopa edellinen risteys. Tosin eihän minä minä kuskin ajatus ole sujuvuutta edistää, kunhan vain minä jne.....
Jos väli on pieni, mahtuu autoja risteykseen toki enemmän. Mutta mitä hyötyä siitä on? Kuten edellä mainittiin, lyhyen turvavälin vuoksi pitää jokaisen auton odottaa hetki vuoroaan, että edellinen auto pääsee liikkeelle ja turvaväli on edes siedettävä.
Pelkistetty esimerkki:
Valoista edeltäviin valoihin on 500 m (autoja mahtuu 500m matkalle). Rajoitus 40 km/h (11.1 m/s). Kaikki autot yksinkertaisuuden vuoksi 5m pituisia. Valot vihreinä 45s. Kiihdytysaikaa 0-40 km/h ei huomioida.
Tapaus 1. Autojen väli valoissa 5m => valoihin mahtuu 50 kpl autoja
- Kaikki autot voivat lähteä yhtä aikaa liikkeelle.
- 45s aikana kaikki 50 autoa pääsevät valoista läpi.
Tapaus 2. Autojen väli 1m => valoihin mahtuu 83 kpl autoja
- Autot lähtevät liikkeelle auto kerrallaan. Seuraava auto pääsee liikkeelle 0.5s kuluttua siitä kuin edellinen on lähtenyt matkaan.
- 45s aikana n. 30 autoa pääsee valoista läpi. 53 autoa jää odottamaan seuraavia valoja.
- Tässä tapauksessa valojen pitäisi olla vihreinä yli 86s, jotta kaikki valoihin mahtuneet ehtisivät läpi
Tilanne mutkistuu, kun risteyksiä on useita peräkkäin tai liikkennevalojen ajoitus muutetaan. Mutta on vaikea keksiä, miksi välin pitäisi aina olla mahdollisimman lyhyt. Tähän varmasti joku keksii perustelut. Jos vihreät palaisivat 90s tapauksessa 2 kaikki autot ehtisivät vihreistä. Samassa ajassa tapauksen 1 tyylillä risteys vetäisi jo 100 jo autoa. Mutta tilaa oli vain 50:lle.
Jos valot ovat päällä vain lyhyen ajan, reilumpi väli kannattaa jättää. Jos taas tila risteyksessä on lyhyt mutta valot päällä pidempään, kannattaa ajaa tappituntumalle.
Miettikää ennenkuin tuomitsette muita. Ehkä joku välin jättävä ei olekaan idiootti vaan ajattelee kaikkien etua - ei vain omaansa. - sefiksumpikaveri
Tuo "forumla 1" tyylinen lähtö että jokainen lähtee yhtäaikaa, eikä vasta silloin kun edellä oleva liikahtaa, toimii paljon paremmin ja enemmän autoja ennttää risteyksestä läpi. Ei vain mene tyhmien suomalaisten pääkoppaan.
Jatkakaa ihmeessä turhan lähelle edellä olevan takapuskurin ajamista. Minulla on kyllä aikaa odotella risteyksissä. sefiksumpikaveri kirjoitti:
Tuo "forumla 1" tyylinen lähtö että jokainen lähtee yhtäaikaa, eikä vasta silloin kun edellä oleva liikahtaa, toimii paljon paremmin ja enemmän autoja ennttää risteyksestä läpi. Ei vain mene tyhmien suomalaisten pääkoppaan.
Jatkakaa ihmeessä turhan lähelle edellä olevan takapuskurin ajamista. Minulla on kyllä aikaa odotella risteyksissä.Itse jonossa nostan jalan jarrulta siinä vaiheessa kun edellämenevän edellämenevä lähtee liikkeelle. Kun edellämenevä liikahtaa, lähden minäkin liikkeelle. Ei se mitään järkyttävää väliä vaadi, metrin luokkaa riittää hyvin.
Ongelma on siinä, etteivät suomalaiset tuijota edellämenijän persettä pidemmälle.- siksi.ei.turhia.välejä
TheRat kirjoitti:
Itse jonossa nostan jalan jarrulta siinä vaiheessa kun edellämenevän edellämenevä lähtee liikkeelle. Kun edellämenevä liikahtaa, lähden minäkin liikkeelle. Ei se mitään järkyttävää väliä vaadi, metrin luokkaa riittää hyvin.
Ongelma on siinä, etteivät suomalaiset tuijota edellämenijän persettä pidemmälle.Näin se on nähtävä.
Nuo edellä olevat hienot _teoreettiset_laskelmat pidempien välien muka antamasta paremmasta valojen läpäisystä on käytännössä pelkkää huuhaata johon tuskin edes laskelman tekijä itse uskoo.
Kuten rotta yllä ansiokkaasti kirjoitti, pienenpikin väli riittää, ettei tukita sitä edellistäkin risteystä ja ajatellaan vähän muutakin kuin minä minä... - Ei_mikään_ihme
Jääräpäistä kansaa ollaan. Kaikki ovat omalla tavallaan oikeassa. Mutta ei liikenne muutu sujuvaksi väittämällä mustaa valkoiseksi. Eikä kyse ole rakettitieteestä. Peruslaskutoimituksilla jokainen voi tarkistaa tuloksen.
Mikään sääntö ei päde kaikissa tilanteissa. Pitää olla pelisilmää ja ymmärtää, että voi pitkällä välillä estää kääntyvien pääsyn omalle kaistalleen. Siinä tapauksessa pitkää väliä ei voi jättää. Vastaavasti liian lyhyt väli hidastaa pääjoukkoa: suoraan ajavia. Pitää toimia tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja kaikkien etua ajatellen. Mutta ellei ymmärrä perusasioiden vaikutusta liikenteeseen, lopputulos menee väärin.
Kaikki muut tietävät, että liian lähellä ja lähelle ajaminen hidastaa liikennettä - myös valoristeyksessä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010123112924216_ae.shtml
Riittävällä välillä voi vaimentaa osaltaan esiintyviä häiriöitä liikennevirrassa ja välttää hidastavat pysähdykset ja niitä seuraavat liikkeellelähdöt. Näin liikenne soljuu myös risteyksen jälkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0 - siksi.ei.turhia.välejä
Ei_mikään_ihme kirjoitti:
Jääräpäistä kansaa ollaan. Kaikki ovat omalla tavallaan oikeassa. Mutta ei liikenne muutu sujuvaksi väittämällä mustaa valkoiseksi. Eikä kyse ole rakettitieteestä. Peruslaskutoimituksilla jokainen voi tarkistaa tuloksen.
Mikään sääntö ei päde kaikissa tilanteissa. Pitää olla pelisilmää ja ymmärtää, että voi pitkällä välillä estää kääntyvien pääsyn omalle kaistalleen. Siinä tapauksessa pitkää väliä ei voi jättää. Vastaavasti liian lyhyt väli hidastaa pääjoukkoa: suoraan ajavia. Pitää toimia tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja kaikkien etua ajatellen. Mutta ellei ymmärrä perusasioiden vaikutusta liikenteeseen, lopputulos menee väärin.
Kaikki muut tietävät, että liian lähellä ja lähelle ajaminen hidastaa liikennettä - myös valoristeyksessä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010123112924216_ae.shtml
Riittävällä välillä voi vaimentaa osaltaan esiintyviä häiriöitä liikennevirrassa ja välttää hidastavat pysähdykset ja niitä seuraavat liikkeellelähdöt. Näin liikenne soljuu myös risteyksen jälkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0Aivan, tilanteen mukaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan ei jätä valoissa seistessä turhan pitkiä välejä jolloin samalle, usein jopa melko lyhyelle "korttelin välille" mahtuu useampi auto tukkimatta sitä edellistä risteystä.
Kas kun sieltä takaakin on tulossa porukkaa. - Kukin_taaplaa_tyylillään
siksi.ei.turhia.välejä kirjoitti:
Aivan, tilanteen mukaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan ei jätä valoissa seistessä turhan pitkiä välejä jolloin samalle, usein jopa melko lyhyelle "korttelin välille" mahtuu useampi auto tukkimatta sitä edellistä risteystä.
Kas kun sieltä takaakin on tulossa porukkaa.Niin jos se mahtuminen risteykseen on prioriteetti. Juurihan edellä selvitettiin, että mahtumisesta ei ole mitään iloa, kun kaikki mahtuneet eivät ehdi valoista vihreän aikana. Ne ylimääräiset jää punaisiin. Jono lähtee liian lyhyiden etäisyyksien vuoksi hitaasti. Siinäpä pulma. Ei ne välit tuki risteystä. Vaan autot, jotka eivät liiku.
Näin mennään nyt ja pitkälle tulevaisuuteen. Vasta itseohjaavat autot, jossa on vain matkustajia, kulkevat optimaalisella vauhdilla, huomioivat järkevän ja turvallisen välimatkan muihin. Silloin voimme vain ihmetellä, miten ennen on ajettu.
- lähimatkalainen
Heti valojen vaihduttua kannattaa lähteä liikkeelle. Muutoin perässä tulijat saattavat ajaa punasista läpi jollet jo itsekkin aja, valot kun tapaavat vaihtua punaiseksi. Ja edessä olijaan kannattaa jättää väliä. Jos joku tömäyttää perääsi autosi liikkuu äkisti toisen perään jos olet edessä ajavan lähellä.
- itsestään.vastuu
Ei ole edellä ajavan vastuulla ajaako takana tulija punaisia päin vai ei.
- Satawattiset
Kun joku on töpeksinyt edessäni tai tullut väkisin pieneen väliin eteeni..... koulutan sitä liikennevaloissa, ajan ihan perään ja suuntaan valot sivupeiliin..;))
minä ajan pakua eli valot peilien korkeudella ! Kostan ja kiusaan.... pimeällä varsinkin se on hyvin herkullista ! ;))) Monesti ne lähtee siitä edestä varsin liukkaasti ja minulla on taas tilaa ajella...... sitä saa mitä tilaa ;)- ei.pakukuski
Hinoa! Viestität edessä olevalle, että nyt on takanaan oikea kusipäiden kuningas.
Onko muuten pakuissa kovin yleistä, että valoja pystyy suuntaamaan ihan vaan kabiinista käsin haluttuun suuntaan esim. sivusuunnassa? - Nörtittä
ei.pakukuski kirjoitti:
Hinoa! Viestität edessä olevalle, että nyt on takanaan oikea kusipäiden kuningas.
Onko muuten pakuissa kovin yleistä, että valoja pystyy suuntaamaan ihan vaan kabiinista käsin haluttuun suuntaan esim. sivusuunnassa?Ei taida pallinaama käsittää että pakuissakin on kääntyvät etupyörät ?
..maalainen ei tajua, miksi pääkaupunkiseudulla pitää ajaa valoissa lähelle toista autoa.
Siellä kepulaiskunnissa, kun ajetaan palkansaailta saaduilla mersuilla ja hidastellaan ennen valoja. Sellainen aiheuttaa pitkiä jonoja ja bussit jäävät siellä takana! keskelle risteyksiä jne.
Ajetaan 40km/h tunnissa ja aina reippaasti punaisiakin päin ajetaan. näin liikenne soljuu mukavasti.
Mutta aina on joku kepulainen joka tulee hakemaan avustuksia ja reissullaan hidastuttaa liikennettä! Ei liikennevaloihin saa myöskään jäädä ihmettelemään. Vaan reippaasti lähdetään ajamaan.
siis ajetaan ilman vedätystä, vaikka näkee, että on punainen, valoihin. Lähdetään reippaasti. 40cm riittää seuraavaan autoon...- Lisää_väliä
Paitsi silloin, kun on liukas keli ja vastamäki. Havaitsin äskettäin kotiin tullessani tilanteen, jossa huonorenkainen auto oli vastamäessä sijaitsevista valoista liikkeelle yrittäessään valunutkin taaksepäin takana tulevan keulaan. Siinä sitä sitten ihmeteltiin.
- pakumies671
Useinhan kääntyville on oma kaistansa risteyksen lähellä, ja heille valo-ohjaus voi näyttää vihreää eri aikaan kuin suoraan ajajilla.
jos vaikka oikealle kääntyville on vihreä valo ja kääntyvien kaista 100 m. Pitkä. Mitä luulet olevan eroa liikenteen sujuvuudelle jos jo muutama suoraan ajaja muodostaa jonon joka yltää pidemmälle kuin kääntyvien kaista?
Joillain näyttää olevan vielä pelko että se risteyksen pysäytysviivakin saattaa peruuttaa päälle, kun ei uskalla sinne asti ajaa.nå joissain risteyksissähän on niin että kääntyville on oma valo muttei omaa kaistaa :D
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14405683/samalle-kaistalle-useampi-liikennevalo- Ei_outoa
1516 kirjoitti:
nå joissain risteyksissähän on niin että kääntyville on oma valo muttei omaa kaistaa :D
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14405683/samalle-kaistalle-useampi-liikennevaloTässä malliesimerkki risteyksestä, jossa on kaksi kaistaa ja kahteen suuntaan kääntyvien valot. Vasemmalle voi kääntyä kahta kaistaa, mutta oikealle vain yhtä. Paikalla on päivittäin noita vähältä piti -tilanteita, kun oikealle kääntyvien valo syttyy ensin mutta jonon kärjessä oikealla onkin vasemmalle kääntyjä.
https://www.google.fi/maps/@60.2368288,24.8578746,3a,89.4y,238.8h,89.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3JHGPi4Bz1eZwqF-UX-zZw!2e0!7i13312!8i6656 Ei_outoa kirjoitti:
Tässä malliesimerkki risteyksestä, jossa on kaksi kaistaa ja kahteen suuntaan kääntyvien valot. Vasemmalle voi kääntyä kahta kaistaa, mutta oikealle vain yhtä. Paikalla on päivittäin noita vähältä piti -tilanteita, kun oikealle kääntyvien valo syttyy ensin mutta jonon kärjessä oikealla onkin vasemmalle kääntyjä.
https://www.google.fi/maps/@60.2368288,24.8578746,3a,89.4y,238.8h,89.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3JHGPi4Bz1eZwqF-UX-zZw!2e0!7i13312!8i6656hyvä huomio :D
toihan on kuulemma vielä asetusten vastainenkin (eli liikennevalo vaikka on 80 km/h nopeusrajoitus)
- Pakoon
Ei ne peräänajajat aina mitään muista. Minäkin sai farmariauton oikeaan takapuskuriini niin, että kolisi ja niska retkahti oikein kunnolla. Hetken päästä katselinkin tämän auton perävaloja kun naiskuski ajeli muina miehinä pois paikalta miesseurueineen. Että näin täällä nykyään ajellaan.
- Tiedä-Taitosi
Ainoat kolarini 50 vuoteen ovat olleet peräänajot, siis torvet on ajanut mun perään.
Kahdessa tapauksessa oli vasemmalle kääntyvillä vihreä, mutta este silti suojatiellä.
Kerran en edes lähtenyt lainkaan kun näin perhekoti lapsien menevän vielä suojatietä ja yksi tomppeli ajoi perääni.
Toisella kerralla tuli pyöräilijä punaisilla ja pysäytin, onneksi silloin perässä ajava pysäytti, vaan ei hänen perässä ajavansa.
Sen voin taas sanoa että ensimmäinen paha paikka josta oli kolari todella lähellä tuli 28v ajo ja noin 400 000 km matkan jälkeen. Nyt on tullut niitä hieman useammin, on se hyvä kun on harrastanut autourheilua, ei osu siihen ensimmäiseen sähkötolppaan.- ikääntymisen.vaarat
" Nyt on tullut niitä hieman useammin, on se hyvä kun on harrastanut autourheilua, ei osu siihen ensimmäiseen sähkötolppaan."
Noihan siinä käy kun ajokyvyt, ikääntymisen myötä, taantuu rattijuopon tasolle.
Onneksi tähän asti muut ovat ollet valppaana ja onnistuneet estämään onnettomuuden.
Kannattaisiko vakavasti harkita autolla ajon lopettamista, ennen kuin jotain peruutamatonta aiheutat?
- hohhoijaavaan
Moni ei ajattele myöskään altistuvansa vaarallisille pakokaasuille ajaessaan autonsa toisen perään kiinni. Ei se ainakaan ikää jatka. Ihan hymyilyttää kun joku tykkää haistella vanhan autoni typenoksideja.
Se pätee myös siihen, ettei monikaan ole kuullut turvavälistä. Moni on ilmeisesti niin sokea että ajaa edessäajavan sumuvalojen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481198Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 125979
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13825- 39812