"Ruotsalaistutkimuksen mukaan syntymän ajankohta saattaa aiheuttaa elinikäistä ulkopuolisuutta ja suhteellista köyhyyttä. Erityisesti joulukuussa syntyneillä on muita korkeampi riski jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle, kirjoittavat Ruotsin sosiaalivakuutusviranomaisen, Försäkringskassanin johtaja Ann-Marie Begler ja tutkija Hans Goins.
Syntymäpäivä vaikuttaa myös käyttäytymis- ja tunnehäiriöiden esiintymiseen. ADHD diagnoosi on 26 prosenttia yleisempi joulukuussa syntyneillä. Bergelin ja Goins mukaan loka- ja marraskuussa syntyneillä on todennäköisesti vastaava syrjäytymisen ja sosiaalitukiin turvautumisen riski."
Missäs kuussa palstalaiset ovat syntyneet? Tuntuuko ruotsalaisten tutkimus todellisuuttanne vastaavalta vaiko silkalta höpöhöpöltä?
http://www.iltalehti.fi/terveys/2016051721583193_tr.shtml
Syntymäkuulla vaikutusta elämänkulkuun?
40
517
Vastaukset
Uskoisin, että on enemmän tai vähemmän HöpöHöpöä......osunut nyt vaan tässä tutkimuksessa jotenkin asiat näin.... ;P
- kjehkjeh
Osu ja uppos. :D
kjehkjeh kirjoitti:
Osu ja uppos. :D
Oho...oli mennyt ohi tämä, kun en huomannut tätä saapuneissa kommenteissa... ;P
Ei osunut.....mutta ajattelin ihan kokonaisuutta ja laaja-alaisesti, sekä mietin ja pohdin myös tuntemiani ihmisiä vähän kaikilta ajoilta......tuolla alempana, joku oli ottanut esille, että alkuvuodesta syntyneillä on loppuvuoteen syntyneisiin nähden pieni "etu" vrt. ensimmäisiin luokkiin....mutta en itse pitäisi sitä niin suurena vaikutuksena....suurimman osan kohdalla.... ;P
Niin, olen joskus harkinnut, että voisin alkaa tutkimaan aivan höpöjuttuja, nollatutkimuksia, ja nostaa niistä apurahaa.
En ainakaan omassa tuttavapiirissäni ole tuollaista huomannut. Ja iltis(kin) oli unohtanut linkit varsinaiseen tutkimukseen? Eli jos niitä ei ole, kyseessä voi yhtä hyvin olla aftonbladetin toimittaja, jolla deadline painaa, ja jotain tekstiä pitäisi saada aikaiseksi. Ainakin noin niinkuin periaatteessa. Mutu tuntuma toimittajien lähde?
Tässä oli ihan asiaakin.
http://www.iltalehti.fi/mieli/2016051621569961_md.shtmlJoo, lähteet olisi toki hyvä mainita. Toivon, ettei höpöjuttuja tutkimalla voisi elättää itseään, mutta toisaalta eipä sitä voi tietää onko joku höpöjuttu ennen kuin sitä on tutkittu, tai hypoteesia jollain tasolla testattu.
Marrrnie kirjoitti:
Joo, lähteet olisi toki hyvä mainita. Toivon, ettei höpöjuttuja tutkimalla voisi elättää itseään, mutta toisaalta eipä sitä voi tietää onko joku höpöjuttu ennen kuin sitä on tutkittu, tai hypoteesia jollain tasolla testattu.
Aika moni elättää itseään tekemällä höpöjuttuja :)
Ja aina ensin pitää olla "baseline", ennenkuin voidaan alkaa tutkimaan poikkeamia. Hidasta hommaa.
Mutta toivon, ettei lehtijuttuja kirjoitettaisi samalla tavoin kuin blogia, tai suomi24:sta.SikaHelmi kirjoitti:
Ja aina ensin pitää olla "baseline", ennenkuin voidaan alkaa tutkimaan poikkeamia. Hidasta hommaa.
Mutta toivon, ettei lehtijuttuja kirjoitettaisi samalla tavoin kuin blogia, tai suomi24:sta.Samaa toivon minäkin. Laatujournalismia kannattaa kyllä lähtökohtaisestikin etsiä muualta kuin iltapäivälehdistä. :)
SikaHelmi kirjoitti:
Mutta toivon, ettei lehtijuttuja kirjoitettaisi samalla tavoin kuin blogia, tai suomi24:sta.Jep, varsinkaan kun monet ihmiset imee sen kiveen kirjoitettuna tietona ja ottaa kirjaimeillisena totena. Ettei vain keventävänä hajatelmana. :)
sönkkö kirjoitti:
Jep, varsinkaan kun monet ihmiset imee sen kiveen kirjoitettuna tietona ja ottaa kirjaimeillisena totena. Ettei vain keventävänä hajatelmana. :)
Vanhemmilla ihmisillä on edelleen se ajatus, että kaikki mitä lehdessä lukee, on absoluuttista totuutta. Sitä mielipidettä oli mahdotonta saada kammettua senttiäkään sivuun, asia on näin koska lehdessä niin luki :)
Nyt ei taideta hirveästi edes oikeellisuutta tarkistaa, kaikenlaisia virheitä livahtelee. Tuttavani on ollut parin suuren lehden päätoimittajana, ja aiemmin jos toimittaja aiheutti edes oikaisun tarpeen, seurasi puhuttelu, jopa varoitus. Nykyään "pienet virheet" ovat arkea.SikaHelmi kirjoitti:
Vanhemmilla ihmisillä on edelleen se ajatus, että kaikki mitä lehdessä lukee, on absoluuttista totuutta. Sitä mielipidettä oli mahdotonta saada kammettua senttiäkään sivuun, asia on näin koska lehdessä niin luki :)
Nyt ei taideta hirveästi edes oikeellisuutta tarkistaa, kaikenlaisia virheitä livahtelee. Tuttavani on ollut parin suuren lehden päätoimittajana, ja aiemmin jos toimittaja aiheutti edes oikaisun tarpeen, seurasi puhuttelu, jopa varoitus. Nykyään "pienet virheet" ovat arkea.Jeps. Tuntuu, että viisainta aina tarkistaa useammasta eri lähteestä, jos jonkun asian oikeellisuutta tahtoo tosissaan tietää.
sönkkö kirjoitti:
Jeps. Tuntuu, että viisainta aina tarkistaa useammasta eri lähteestä, jos jonkun asian oikeellisuutta tahtoo tosissaan tietää.
Helpompaa olisi, jos voisi luottaa jonkin tahon erehtymättömyyteen ja lahjomattomuuteen. Mutta kai kilpailu sisällöntuottamisesta ajaa sen ohi.
SikaHelmi kirjoitti:
Helpompaa olisi, jos voisi luottaa jonkin tahon erehtymättömyyteen ja lahjomattomuuteen. Mutta kai kilpailu sisällöntuottamisesta ajaa sen ohi.
Toi on kyllä totta. Kilpailu ja ylipäänsä kaupallisuus tekee monesta asiasta vaikeampaa. Saa nähdä koska ihmiset kyllästyy jatkuvaan kilpailuun ja kaupallisuuteen siinä määrin, että kääntää totaalisesti kelkkansa. Vai tapahtuukohan sellaista ikinä? Tiedä häntä, luulisi ainakin turtuvan alituiseen kieli pitkänä kilpailuun.
sönkkö kirjoitti:
Toi on kyllä totta. Kilpailu ja ylipäänsä kaupallisuus tekee monesta asiasta vaikeampaa. Saa nähdä koska ihmiset kyllästyy jatkuvaan kilpailuun ja kaupallisuuteen siinä määrin, että kääntää totaalisesti kelkkansa. Vai tapahtuukohan sellaista ikinä? Tiedä häntä, luulisi ainakin turtuvan alituiseen kieli pitkänä kilpailuun.
Kehitys usein kulkee kuin heiluri, äärilaidasta toiseen, jossain vaiheessa tasaantuu keskelle..
- kjfrnewkjfkjewsd
Tässä voi olla tekemistä sen kanssa että millaiseen ilmastoon/vuodenaikaan lapsen ensimmäiset vuodet ja siihen liittyvät kehitysvaiheet sattuvat etenkin täällä suomen kaltaisessa ilmastossa; mikä on peruskokemus olemisesta? Purevan kylmää, leutoa vai hautovan kuumaa? Onko eksistoiminen mukavaa vai ei?
Jos lapsi oppii kävelemään loppusyksystä hän taapertaa lähinnä sisällä tai kalhaa lumessa - kunnes vihdoin kevään kautta päästään jonkinlaiseen vapauteen.
Sensijaan kesän kynnyksellä pystyyn nouseva tenava rynnii kevyissä vaatteissa koko kesän riemuissaan - ja kohtaa sitten talven ankeuden.
Tällä tavalla voi olla että syntymäaika kehittääkin pienille mielille toisistaan eroavia kokemuspohjia siitä miten asiat menee, onko täällä kylmää vai kuumaa, mikä on "perusolotila" ihmiselossa, kahlehdittu vai vapaa, loppuuko hauska - vai alkaako se vasta ajan myötä.
Tämän kautta olisikin suorastaan loogista että syntymäaika suhteessa vuodenaikoihin voisi vaikuttaa aikalailla pohjaa myöten persoonallisuuteenkin ja siihen miten kenenkin mieli on rakennettu tältä osin, havainnoiltaan ja olemiseltaan.Lisäisin vielä valon määrän: syksyllä/talvella syntyneillä on huomattavasti vähemmän valoa elämänsä alkuaikoina kuin keväällä/kesällä syntyneillä. Kenties silläkin voi olla jotain tekemistä kehittyvän mielen kannalta?
- Fewslkfdslklkfdsds
Tuo serotoniini ja melatoniini ovat varmasti vaikuttavia asioita, hyvä huomio.
Onko austalialainen oinas siis samanlainen kuin eurooppalainen vaaka? Uskommeko siis tähtiin vai fysikaaliseen ympäristöön, kun uskomme horoskooppeihin?
t: mätäkuun lapsi
Vetäkäämme johtopäätös: seksin harrastaminen ilman ehkäisyä tammi-helmi-maaliskuussa pitäisi kieltää rangaistuksen uhalla. ;)
- ryppis
Aika heteronormatiivinen kommentti! Aijai.
Muuten kyllä olen ollut jo pidempään sitä mieltä, että syntymävuodenajan vaikutus henkiköön olisi järkevää juuri valon määrän takia. Tietysti tämä sitten riippuisi siitä, missä päin maailmaa syntyy. ryppis kirjoitti:
Aika heteronormatiivinen kommentti! Aijai.
Muuten kyllä olen ollut jo pidempään sitä mieltä, että syntymävuodenajan vaikutus henkiköön olisi järkevää juuri valon määrän takia. Tietysti tämä sitten riippuisi siitä, missä päin maailmaa syntyy.Sekä ihan vuosikerrasta.....kuten Viinienkin kohdalla yms.... ;P
HöpöHöpöä sanon minä..... ;D
- Luolamadonna
Mjoo
Mä olen syntynyt samana päivänä kuin yhdysvallat pari minsaa vaille keskiyön.
Siihen sitten lykättiin. Ei siinä mitään paperisilppua lennellyt, ja torvetkin oli vetopasuunoiden kanssa vaiti. Seuraava päivä oli kuulemma aika hotti.
(Hihitystä )- Luolamadonna
Tuosta paperisilpusta tuli mieleen, että tietääkö kukaan mistä perinne sai alkunsa ja mitä silppu alun alkaen oli?
(Mjoo)
Aa kesän lapsi kun oon.
Aa villi luonteeni on.
Aa kesän lapsi mä oon.
Aa poissa huoleni on.
:)- Luolamadonna
Sulla on sitten kaunis ääni.
( Naurua ) Eiksss ookkin, aiiiivan IIhaana. Pikkasen noi vattahapot poltellu äänihuulia, vähän siks särähtää ja ja ja kyllähän se tästä lähtee, kun vetää nivusista saakka ja henkäsee äänen ulos. :)
https://www.youtube.com/watch?v=KqVpCLQ9CD4- Hämärän_rajoilta
Tuon laulun väänteleminen monivalintatehtäväksi on myös hauskaa.
A) Kesän lapsi mä oon
B) Poissa huoleni on
Itse aiheeseen kommenttina: olen joskus kuullut sellaisenkin teorian (jos nyt ilmiselvää asiaa edes voi teoriaksi kutsua), että alkuvuodesta syntyneet ovat esim. koulussa ja urheilussa vahvoilla yksinkertaisesti siksi, että syntymävuoden mukaan jaetuissa ryhmissä heillä on parhaassa tapauksessa yli 11 kuukauden kehityksellinen etumatka joulunpyhinä syntyneisiin verrattuna.
Etumatka nuorempiin ikätovereihin helpottaa menestymistä ikäluokassa, ja onnistumisen kokemukset puolestaan ruokkivat terveen itseluottamuksen kehittymistä, jota ilman taas myöhemmässä elämässä menestyminen on jokseenkin mahdotonta. Hämärän_rajoilta kirjoitti:
A) Kesän lapsi mä oon
B) Poissa huoleni on
Itse aiheeseen kommenttina: olen joskus kuullut sellaisenkin teorian (jos nyt ilmiselvää asiaa edes voi teoriaksi kutsua), että alkuvuodesta syntyneet ovat esim. koulussa ja urheilussa vahvoilla yksinkertaisesti siksi, että syntymävuoden mukaan jaetuissa ryhmissä heillä on parhaassa tapauksessa yli 11 kuukauden kehityksellinen etumatka joulunpyhinä syntyneisiin verrattuna.
Etumatka nuorempiin ikätovereihin helpottaa menestymistä ikäluokassa, ja onnistumisen kokemukset puolestaan ruokkivat terveen itseluottamuksen kehittymistä, jota ilman taas myöhemmässä elämässä menestyminen on jokseenkin mahdotonta.Ai hitsi, luulin viksuuttani saavani hyviä numeroita :(
Hämärän_rajoilta kirjoitti:
A) Kesän lapsi mä oon
B) Poissa huoleni on
Etumatka nuorempiin ikätovereihin helpottaa menestymistä ikäluokassa, ja onnistumisen kokemukset puolestaan ruokkivat terveen itseluottamuksen kehittymistä, jota ilman taas myöhemmässä elämässä menestyminen on jokseenkin mahdotonta.Paljon turhemmistakin aiheista on muuten pop-renkutuksia tehty
https://www.youtube.com/watch?v=mJLg1tVncJU&t=0m12s
"Ja jos", jonka logiikka ei koskaan täysin aukea.Hämärän_rajoilta kirjoitti:
A) Kesän lapsi mä oon
B) Poissa huoleni on
Etumatka nuorempiin ikätovereihin helpottaa menestymistä ikäluokassa, ja onnistumisen kokemukset puolestaan ruokkivat terveen itseluottamuksen kehittymistä, jota ilman taas myöhemmässä elämässä menestyminen on jokseenkin mahdotonta.Mahdollista. Omat muksuni ovat alkuvuoden lapsia, kuten heidän isänsä. Saa nyt sitten nähdä kuinka tuo teoria tulevaisuudessa paikkansa pitää, jos pitää. :)
Valitaan kohta B). :)SikaHelmi kirjoitti:
:D
Meillähän kävi niin, että äitee liukastui, ja tuli lähtö Kättärille.Jäällä vai banaaninkuoreen? ;)
Siis liukastui.sönkkö kirjoitti:
Jäällä vai banaaninkuoreen? ;)
Siis liukastui.Jäisiin rappusiin, ja tämä siitä seurasi :) Isääni tietty sitä ennen. Kaikkea sitä sattuu :)
sönkkö kirjoitti:
Jäällä vai banaaninkuoreen? ;)
Siis liukastui.Tammikuussa.
Vähän saippuapala taidan olla vieläkin *plop* "Taas se lähti.." :DSikaHelmi kirjoitti:
Jäisiin rappusiin, ja tämä siitä seurasi :) Isääni tietty sitä ennen. Kaikkea sitä sattuu :)
Heh, nauratti tuo isääni tietty sitä ennen. Auts, ei onneksi tainnut käydä pahemmin siinä liukastumisessa äidille tai sinulle? :/
Melkoiset riskit kyllä olemassa. Heti tulee liuta juttuja ieleen, mitä olisi voinut sattua ja tapahtua, mutta jos siitä ei muuta seurannut kuin sinä, niin sehän oli sitten mielettömän hyvä liukastuminen. SikaHelmiä saisi syntyä enemmänkin. :)sönkkö kirjoitti:
Heh, nauratti tuo isääni tietty sitä ennen. Auts, ei onneksi tainnut käydä pahemmin siinä liukastumisessa äidille tai sinulle? :/
Melkoiset riskit kyllä olemassa. Heti tulee liuta juttuja ieleen, mitä olisi voinut sattua ja tapahtua, mutta jos siitä ei muuta seurannut kuin sinä, niin sehän oli sitten mielettömän hyvä liukastuminen. SikaHelmiä saisi syntyä enemmänkin. :)"Heh, nauratti tuo isääni tietty sitä ennen" No, se taisi olla suurinpiirtein äitini versio asiasta. Pikkasen ennenaikaisesti tulla pulpahdettiin, eli omalla aikataululla niinkuin yleensä.. ;)
Kaikenlaista voi tosiaan sattua, hyvääkin :)
Ja kiitos samoin!!! :DSikaHelmi kirjoitti:
"Heh, nauratti tuo isääni tietty sitä ennen" No, se taisi olla suurinpiirtein äitini versio asiasta. Pikkasen ennenaikaisesti tulla pulpahdettiin, eli omalla aikataululla niinkuin yleensä.. ;)
Kaikenlaista voi tosiaan sattua, hyvääkin :)
Ja kiitos samoin!!! :DHyvä versio äidiltä asiasta. Mä olen myös tullut melkein kuukauden etuajassa, toisenlaisista syistä mutta kuitenkin. Semmonen 2050g painava hippula. :)
Mulla tahtoo olla verissä toi etuajassa joka paikkaan meneminen. Parempi ajoissa, kun myöhässä mentaliteetti. Ainoa huono puoli asiassa, että aina saa odotella muita! :D
Nyt toi päp-päp-mäm-mäm-mäm kaipailee selvästi nukkumaan tuossa pöydän päässä ja näkyy iltapalakin olevan enimmäkseen lattialla, joten kaisse on otettava homma haltuun, ettei tule sanomista. :)
Illanjatkoja.sönkkö kirjoitti:
Hyvä versio äidiltä asiasta. Mä olen myös tullut melkein kuukauden etuajassa, toisenlaisista syistä mutta kuitenkin. Semmonen 2050g painava hippula. :)
Mulla tahtoo olla verissä toi etuajassa joka paikkaan meneminen. Parempi ajoissa, kun myöhässä mentaliteetti. Ainoa huono puoli asiassa, että aina saa odotella muita! :D
Nyt toi päp-päp-mäm-mäm-mäm kaipailee selvästi nukkumaan tuossa pöydän päässä ja näkyy iltapalakin olevan enimmäkseen lattialla, joten kaisse on otettava homma haltuun, ettei tule sanomista. :)
Illanjatkoja."Nyt toi päp-päp-mäm-mäm-mäm kaipailee selvästi nukkumaan tuossa pöydän päässä ja näkyy iltapalakin olevan enimmäkseen lattialla, joten kaisse on otettava homma haltuun, ettei tule sanomista. :)" :D :D
Samoin sinne :)
- 324365
Onhan loppuvuodesta syntyneet altavastaajia lapsina alakoulussa vähän joka asiassa.. ja kaikki paskahan maailmassa kertaantuu..
Kuulostaa todella uskottavalta. Totta kai me juhannusvahingot olemme vähemmän masentuneita ja pärjäämme elämässämme paremmin. :-)
- Hurriraukat
Epäonnisia mielenterv.potilaita ovat sitten ruotsalaisten mukaan esim. Irja Askola, Riki Sorsa, Jean Sibelius, Ville Valo, Tarja Halonen, Wille Wallgren, Keke Rosberg, Mauno Koivisto jne. myös allekirjoittanut Kuulummeko siis epäonnisiin yhteiskunnan elätteihin, jotka olemme syntyneet joulukuussa? Ruotsalaiset nyt vaan ovat tuollaisia...häiriköitä ja kateellisia ja hassuja höpöttäjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144652Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3604041Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223550Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122603- 2802450
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231900- 1001842
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481556Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203