Maasturi mikä se on.

Sedanilla

Mikä on maasturi ja mihin sitä tarvitaan.Pitääkö olla neliveto ,maastovaihteisto ,dieselkone.Kertokaa ???

36

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruiseri

      Rekisteröintisääntöjen mukaan pitää olla neliveto ja tulokulman, jättökulman, ylityskulman ja maavaran täytyy täyttää riittävät kriteerit että rekisteröidään maasturiksi (G-merkintä rekisteriotteessa). Muistaakseni alannusvaihteistoa ei vaadita, mutta se tietysti "oikeissa" maastureissa pitää olla. Polttoaineella ei ole väliä, monien intoilijoitten mielestä tietysti pitää olla lukot kaikissa tasauspyörästöissä ja julmat maastorenkaat ja vinssit ja rensselit, mutta laki ei niitä vaadi maastoautoksi määrittelyyn.

    • sedanilla

      Näitähän siis tarvitsee vain 1% käyttäjistä, vai ymmärsikö oikein.Maasturi-nimellä siis myydään "maasturinnäköisiä"taviautoja , kömpelömpiä vain ??

    • lambonuski

      Miks helvetissä Nää citymaasturit pysähtyy näiden hidastetöyssyjen kohdalla?
      Ei ainakaan matalan maavaran tai paskan jousituksen takia?
      Joku mättää nyt niin saatanasti tässä perkeleen touhussa ja niin perkeleesti!
      Kertokaas pöljäkkeet tähän vastauksia jumalauta sentäs?

      • Jap912

        Menikö roska silmään? Miksi sinua niin kiukuttaa?


      • maasturimies1

        citymaasturit on täysiä paskoja!!, joten en ihmettele että pysähtyy hidasteisiin hanki mielummin maastoauto


    • maasturimanne

      Kyllä qashkai on etopeli maastossa, vaikka on etuvetomalli. Turha lähteä normi henkilöautoilla samoille reiteille. Kohta alkaa taas marjastusaika ja sää näyttää mihin qashkai pystyy. Ei tarvi kävellä pitkiä matkoja ämpäri kainalossa, kun pääsee autolla perille huonommassakin maastossa.

      • Goljatti

        Nussi ittees perseeseen quqshkais kanssa marjanpoimija!


      • maasturimanne

        No ottipa se kovaa. Mutta qashkailla marjastamaan, ei haittaa pienet kivet ja kannot, joihin perusbemarilla matkanteko loppuu. Koettu on.


    • Sedanilla

      Kuinka suuri osa kilometreistä ajetaan (luvallisesti)maastossa = todellinen maasturin tarve.Jotkut eivät osaa hankkia autoa tarpeen mukaan.

      • syötköEpäterveellisesti

        Eikö sitä saa ostaa ihan sellaista autoa kuin itse haluaa, täytyykö kysyä sulta lupa ja kehittää hyvät perusteet?


    • 39939

      Ostetaanhan urheiluautojakin, vaikkei niillä urheillakkaan.
      Maastossa paras on joku metsätraktori!

    • järeepeli

      Minä ajan maastoautolla, koska haluan. Onhan se kieltämäti ökyilyä js kateutta aiheuttavaa. Nyt mulla jo kolmas maasturi perän jälkeen, eli Suzuki SX4 2wd, tosin 4wd "lookilla". Upea peli ja mukava poiketa huonossalin maastossa.

    • se_on

      sellainen peli, jolla pärjää vaikka Venäjällä erämaa metsissä tai Afrikan olosuhteissa eli Toyota Land Cruiser.

      • 1212122112

        Ei sitä oikein millään vakiomaasturilla pärjää Suomalaisess tai suuressa osassa Venäläistäkään korpea jossei tietä ole.

        Tiettömistä olosuhteista maasturi pärjää parhaiten sellaisissa aika kuivissa olosuhteissa.

        Parhaiten varmaan menee sellaiset kevyet tela-ajoneuvot, sitten jotkit muut maastoajoneuvot, maastokuorma-autot, ja vasta viimeisenä jotenkuten nämä henkilömaasturit.

        Sitten jos autoa muokataan rajusti, niin asia muuttuu. ;)


    • Sedanilla

      "Maasturointi"on sikäli mielenkiintoista, että aina kun poiketaan n.s. tieltä , niin maastoliikennelaki keltää ajelun , ellei ole maanomistajan lupaa.Urheiluauto nimitys on jäänne ,kyseessä on matkailuautot (sivistyneessä mielessä), ei siis auto jossa nukutaan.Jos siis haluan ostaa "maasturin",niin en voi (luvallisesti) poiketa maastoon,mutta saan kyllä paljon kuluttavan, vaikeasti pysäköitävän, kömpelön ajokin joka maksaa tuplaten tavallisiin autoihin verrattuna ja on vastaavast kalliimpi korjata ja ylläpitää. Järjen käyttö on sallittua niille joiden ei tarvitse kohottaa itsetuntoaan.

    • Igolstadin_Rinkula

      Tervetuloa isonkirkon pikkukaduille talviaikaan, täällä näitä "maastureita" oikeesti tarvittaisiin.

      • maastoajoonko

        Eihän siellä ole edes lunta nykyään talvella. Mihin niitä siellä tarvitaan?


      • Igolstadin_Rinkula

        Muutama paska päivä talvessa on, jolloin aurat tekevät hemmetinmoiset vallit autojen viereen. Lisäksi henkilökohtaisesti asun mäen varressa, jolloin aamuliukkauden takia neliveto on poikaa.


      • maastoajoonko

        Onko sen vallin yli pakko ajaa? Meilläpäin on käytössä sellainen uusi keksintö kuin lapio, jolla penkan saa matalammaksi. Lunta ja liukasta täällä on ainakin viisi kuukautta vuodessa. Talven takia ei ole vielä ollut mitään tarvetta maasturille. Suomessa tiet on vielä niin hyvässä kunnossa, että tavallisella autolla pääsee sinne minne autolla tarvitsee päästä. Loppumatkan voi sitten kävellä. Mutta tarpeitahan on monenlaisia.


      • Igolstadin_Rinkula
        maastoajoonko kirjoitti:

        Onko sen vallin yli pakko ajaa? Meilläpäin on käytössä sellainen uusi keksintö kuin lapio, jolla penkan saa matalammaksi. Lunta ja liukasta täällä on ainakin viisi kuukautta vuodessa. Talven takia ei ole vielä ollut mitään tarvetta maasturille. Suomessa tiet on vielä niin hyvässä kunnossa, että tavallisella autolla pääsee sinne minne autolla tarvitsee päästä. Loppumatkan voi sitten kävellä. Mutta tarpeitahan on monenlaisia.

        Tuppaa olemaan sellaista jäätynyttä sohjoo ja jääpaloja, ei ainakaan mun auton muovilapio pure siihen. Tätä jaarittelua voidaan jatkaa ikuisesti, henkilökohtaisesti on niin hyvät kokemukset nelivedosta (ei maastoautosta), että en usko palaavani edestä tai takaa raapiviviin.


    • Nfnfkf

      Uusi keksintö lapio! No hienoa. Helsingissä oli taannoin 3 todella lumista talvea peräkkäin ja nelivedosta ja kunnon maavarasta oli todella paljon hyötyä. Esim. Pelastuslaitoksella oli vaikeuksia päästä kohteeseen runsaan lumen vuoksi. Tietysti muuallakin suomessa on ollut lunta jokaisena talvena.
      Olisipa ollut hauska nähdä kun tamä lapiojeppe putsaa koko Helsingin lumesta, koska lapiolla kuulemma homma häneltä hoituu.
      Mielummin ajan sillä nelivedolla lumessa kuin lapioin ulkona lunta kadulta pois auton tieltä. Huvittava ajatus.
      Nelivedosta on hyötyä muulloinkin.
      Liukkaasta venerampista venetraileri nousee kuin tyhjää vain, etuvetoisen jäädessä sutimaan ja pahimmassa tapauksessa valuu veteen trailereineen.
      Hinaaminen on vakaampaa nelivedolla.
      Liukkaalla nelivetoinen kulkee vakaammin.
      Sohjovalli kaistojen välissä on turvallisempi ylittää nelivetoisella. Huonokuntoisella hiekkatiellä on mukavampi ajella kun autossa on reilumpi maavara jne...
      Siitä tulikin mieleen että Tekniikan Maailma valitsi vuoden talviautoksi nelivetoisen AudiA4, jossa oli peräti 12 cm. maavara. Siis talviautoksi 12 cm maavarainen auto! No se onkin TM. joka suosii aina VW konsernin tuotoksia.

      • voihyvääpäivää

        Toiset haluaisi ajaa etelä-Suomessa talvet läpi kesärenkailla ja toiset ei pärjää Helsingissä ilman maastoautoa. Kumpaakohan lienee enemmän? Uusavuttomuutta vai mainosmiesten uhriksi joutumista? Ainakin se kertoo vieraantumisesta tosielämästä kun ovesta ulos meneminen tuntuu extremeltä ja tarvitaan nelivetoa autossa jos rengas putoaa pois asfaltilta.


      • Sedanilla

        Jos on nelivedosta hyötyä , niin on haittaakin .Kalliimpi järjestelmä jota kuljetat mukanasi 90 % :sesti turhaan .Pääkaupunkilaisena en ole milloinkaan todella tarvinnut nelivetoa säiden puolesta, runsaassa lumessa sutii myös neliveto.Puhumattakaan polttoainekustannuksista.No, olen vasta muutaman miljooan kilometrejä taakseni jättänyt.


    • Uskomatontaskeidaa

      Juu. Se pelastuslaitoskin oli täynnä uusavuttomia kun niillä oli vaIkeuksia päästä ihmisten avuksi runsaan lumen johdosta??? Niinkö? Siitkö se vaan on kiinni että kun on tarpeeksi kova jätkä niin lumi ei voi haitata? Nelivetoisethan on vaan uusavuttomille ja nelivedosta ei ole mitään hyötyä??

    • täyttä_kuormaa

      Sedanissa on kori mutkalla kun sinne nostaa tonnin eurolavan kyytiin ja kytkimen lisäksi kaikki muukin voimansiirto paskana kun 3,5t lavetti tulee perässä. Että kyllä se Sedan-mies on täällä sa oikea rahamies kun on varaa ostaa uusi auto kerran kuukaudessa ja maksaa ylitetystä kuormauskapasiteetista jatkuva sakkoja ja vaarantaa oman lapio-egonsa kanssa kaikkien muidenkin tielläliikkujien turvallisuus.

      • Sedanilla

        Kuormathan tietysti kuljetetaan siihen tarkoitukseen tehdyillä autoilla.Sama asia kuin maastureissa ostat jos kuljet maastossa.Jokainen saa tietysti ostaa sellaisen auton kuin miellyttää ,se miten fiksua on ostaa sileille teille maasturi, on kaikkien arvioitavissa.


    • LandCruiser

      Kyllä maasturi on hyvä. Ostin se ihan naapureiden takia, sain ne kateelliseksi. Mutta ne tämän aloitti, ostivat sellaisen aivan älyttömän kokoisen kaasukrillin.

      • Volvo_Markkanen

        Voiko näin nuijaa ihmistä olla, pullistelee nyt jollain saamarin Tojotalla. Olisi nyt edes ostanu Rangerooverin niin olis varaa paukutella.


      • Ruiseri

        Land Cruiser on kuitenkin pihalla näytillä enimmän aikaa, kun Rangesta pitäisi laittaa pahvimalli aidon ollessa 90% ajasta pajalla.


    • Igolstadin_Rinkula

      Eiköhän jokainen ostaisi tehokkaan nelivedon, mikä menee paikassa kuin paikassa, jos se ei olisi rahasta kiinni. Turhaa saivartelua, niillä korteilla mennään jotka jaettu.

    • Tyypillinenjunttijäärä

      Minäkin ajan vuoden -76 Ford Taunuksella sileillä kesärenkailla talvet läpeensä. Hyvin pärjää vaikka olisi 2m. lunta. Kyllä se samasta paikasta menee läpi kuin nelivetoinen talvirenkailla. Asuntovaunukin tulee perässä ympärivuoden ja vene nousee rampilta kaikilla keleillä.
      Ei niillä nelivedoilla mitään tee. Nelivedosta ei voi olla mitään hyötyä kun minä en sellaista omista, enkä ole edes ikinä kokeillut, enkä siitä mitään ymmärrä. Ne on vaan uusavuttomille!
      Se on vain kuskista kiinni!

      • Täyttä_kuormaa

        Aamun naurut! Täällä on yllättävän sanavalmista porukkaa. Ite oon oikestaan ollu tuolla elektroniikka-palstalla tinaamassa levyjä vaan, mutta kun siitä on tullut joku älypuhelimen käyttöpalsta niin tulin välillä vilkaisemaan tätäkin. Maastoautoilu ei olekaan pelkkien punaniskajunttien etuoikeus.


    • sedanilla

      Tyhmyyttä ja pullistelua.

    • SimpleLikeThis

      Valitettavasti näiden palstojen henkinen taso ja kypsyys on niin uskomattoman luokatonta, ett'ei sitä kuvaavaa mittayksikköä tai laatusanaa tahdo edes löytää.

      Ehkä sitä voisi kuvata sivistymättömyydellä, typeryydellä, syvällä yksikertaisuudella, ahdasmielisyydellä, kapeakatseisuudella ja henkisellä junttiudella, sekä joissakin tapauksissa peri-suomalaisen kateudenkin maustamana.

      Mitä helvetin merkitystä sillä on millaisen ja minkä merkkisen kulkineen kukin itselleen valitsee, olkoon se sitten pieni kauppakassi tai massiivinen neliveto tai jotakin siltä väliltä?

      Sitten todellisia maasto-ominaisuuksia usein vaikkapa työkseen tarvitsevat tai paljon vaikeissa paikoissa ajamaan joutuvat kyllä osaavat sopivat rattaat siihen tarkoitukseen hankkia.

      Suurimalle osalle muita riittä kaksivetoinen auto tai sitten jokin neliveto, jonka ei tarvitse edes olla varsinainen maasturi.

      Paljon eri kokoisia peräkärryjä, veneitä tai matkailuvaunua vetävillä on sitten omat kriteerinsa heilläkin.

      Auraamattomilla mökkiteillä tulee helpommin toimeen jollakin korotetulla 4x4 SUV-tyyppisellä kulkineella kun ei jää helposti mahastaan kiinni, kuin perusmatalalla nelivedolla.

      Monissa tilanteissa jo pelkkä perusmatala neliveto auttaa etenemään siinä missä kaksivetoisella matka stoppaisi.

      Pelkkä etuvetoinen SUV:kin on joissakin tilanteissa "pelastavampi" automalli kuin perusmatala.

      Mutta kukin valitsee kulkineensa ihan omien kulloistenkin tarpeidensa, makunna ja kukkaronsa mukaan. Simple like this.

    • 73839

      Juuri näin. Hyvä kommentti. Jokainen valitsee autonsa halunsa ja tarpeensa mukaan.

    • Jeeponjeep

      Totta auto tarpeen mukaan meillä on kärryjen ja asuntovaunun vetäjänä pajero maasturi tdi ja vetää hyvin 1300-2800kg painavia vaunuja hankalissa oloissa ja kahlaa 60cm vedessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe