Törkeät Dieselit !!!!

Tupruttajat

Eikö kukaan täysijärkinen saa noita kiellettyä? Miksi ne savuttaa samallatapaa kuin 60 luvulla, aina pitää nopeesti letti sammuttaa ja kääntää sisäkierrolle kun edessä joku yrittää Dieselromuaan kiihdyttää savupilven saattelemana on muuten Naurettavan näköistä Oikeestti!!!!!!!!!!! ja ihan UUdetkin Savuttaa KÖHHH KÖHHHH

64

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieselkunkku

      Jaahas, ostit sitten pensapirssin ja nyt jo harmittaa.

    • Katsastus.Rahastusta

      Runkku-uivelot "lastuttaa" nokilekojaan, niin savun määrä moninkertaistuu. Hölmöt katsastajat ei kuitenkaan huomaa laittomia virityksiä.

    • Tsisjvdhgw

      Mun diesel Volvon päästöt oli katsastuksessa 0.01. Sun autossa satakertaisen päästöt.

    • jaahanstuota

      Jos uudehkossa dieselkoneessa on suodattimet kunnossa, niin ei savuta.

    • einokivasaroillee

      Dieselin perusominaisuuksiin kuuluu savutus. Hiukkasloukuilla yritetään osa saada erotetuksi mutta aina sitä savua jää silti. Henkilöautossa diesel on typeryyttä. Sen päästöillä tapetaan vuodessa useita ihmisiä.

      • E220_CDI

        Tuo tilalle samankokoinen automaattivaihteinen, joka kulkee yhtä vähällä, niin harkitsen vaihtoa.

        En minä ainakaan dieselin kolinaan ole kiintynyt, vaan pieneen kulutukseen.


    • Vääräsäästö

      Ei oo kivaa aja atakana siinä pilvessa vai haluaako Oikeesti keuhkoihinsa sitä Paskaa.

      • Äikkäope

        Jos ohitustaidot ovat samaa luokkaa kuin oikeinkirjoitus, ajele perässä.


    • Kolmekakaraakarakki

      Nojoo, tuosta allekirjoittaneen 1.2tdi greenline fabian putkesta ei tu juuri muuta ku kuumaa ilmas ja pullanmuruja vaik kui polkis. Katti ja nokiloukku, pitkää matkaa ajettu, katsuri ei meinannu saada mitään numeroita printille

    • Kukin_tyylillään

      Hohhoijaa taas. Tuo sama urvelo se vaan jaksaa levittää tuota dieselvihaansa.
      Viimeisten vuosien aikana kymmeniä kertoja on tämä urvelo tehnyt noita avauksiaan ja aina ne on naurettu sinne muiden idioottimaisuuksien pohjattomaan tynnyriin. Keksisi nyt edes jotain uutta, jota ei olisi jo kymmeniä kertoja nauraen osoitettu vähintää typeriksi.

      No tännehän tietysti voi kirjoittaa aina ja aina vaan samoja tarnoita. Kukaan ei estä myöskään olemaan typerys, sekin on kaikkien oikeus ja tätä oikeutta tämä aloittajaurvelo käyttää ahkerasti hyväkseen.

      • Tupruttajat

        ÖÖ ai en ole ennemmin kirjoittanut Dieseleistä, mutta kun joku Uudenkarhea pikkudieseli lähti risteyksestä jäi musta pölypilvi paikalle, en siis ole ainut jos näitä on muutkin nähnyt..


      • Kolmekakaraakarakki

        Kyllä dieselin lastuttamalla savuttamaan saa. Ilmenee just tuollai, kun äkkiä lyö lapasen lattiaan.
        Minä en oikein ymmärrä miksi nykydiesel pitäisi lastuttaa, teho riittää kaikissa. Tuo oma kulkuneuvoni on varmaan yksi laiskimmista, 1.2tdi farkku, tuossa kolmemukisessa on 75hv ja hyvin on kerinnyt. Toki, eihän tuo mikään rakettipaketti o.


      • 10plus6
        Tupruttajat kirjoitti:

        ÖÖ ai en ole ennemmin kirjoittanut Dieseleistä, mutta kun joku Uudenkarhea pikkudieseli lähti risteyksestä jäi musta pölypilvi paikalle, en siis ole ainut jos näitä on muutkin nähnyt..

        Niinpä niin. Etpä tietenkään, vaan taas kerran eka kertaa täällä... :-D. Älähän nyt jaksa.

        Enemmän sinua taisikin kyrsiä, kun et pärjännyt kyykytysyrityksessäsi, jolloin sitten suutuspäissäsi kiinnititkin huomiosi ihan muuhun. Nykydieselit eivät savuta sen enempää kuin bensatkaan.
        Ei se bensamoottorista tupruava sininen myrkkypakokaasujaan yhtään sen ilahduttavampaa ole.


    • Omiasnähnyt
    • Heijjjou

      Juuri oli lehdessä että bensa autpjen myynti on jo suurempaa kuin dieseleiden ja automaatti valitaan lähes aina. Manuaali on vähän kun ostas 2016 vuonna kuvaputkitelkkarin

      • 10plus15

        Onko dieseleiden osuus joskus ollut bensoja korkeampi? Ei kai.
        Suurin osahan kuitenkin tarvitsee autoaan pikkumatkoille ja ajomäärät vain reilusti alle 20.000 km/vuosi. Hieman kalliimpaa dieselautoa ei silloin kustannusmielessä useinkaan kannata hankkia.

        Ammattiliikenteeseen ostettavat autot sen sijaan ovat lähes 100% dieseleitä.

        Automaatti sopii dieseleihin yhtä hyvin kuin bensoihinkin. Robotitkin, dsg yms, jo nykyisin kestävät dieselien vpimakkaampaa vääntöä. Vielä vuonna 2008 ei esim 170 hv:n dieseliin suositeltu dsg:tä juuri tuon ajan mittapuun mukaisen ison väännön (350) vuoksi. Kaikilla merkeillä sitä ei edes ollut vaihtoehdoissa.


    • turpotiiselialla

      Ei hätää. Lontoo ja Pariisi ovat kieltämässä dieselit jo ensi vuoden alusta, ja Hollanti Tanska ja Norja seuraavat perässä pääkaupungeissaan. Helsingissä on myös suunnitelma, että vuoden 2020 alusta alkaen kaikki dieselautot kielletään Helsingin alueelle ajamasta. Kun tuo astuu voimaan se tietää dieseleiden jälleenmyyntiarvon romahdusta.

      • TurhaLuulo

        Höpö höpö.
        Jos dieselit kiellettäisiin, niin koko hyötyliikenne loppuisi. Tavarat ja elintarvikkeet jäisivät tulematta kauppoihin, taksit poistuisivat, jne jne.
        Kustannukset nousisivat ajan myötä huimasti ja arvaapa kuka ne maksaisi?
        Ilmansaasteet lisääntyisi melkoisesti. Ja mitä muuta siitä seuraisikaan....

        Kielto koskee vanhojadieseleitä, joissa ei hiukkasloukkuja ole ja muutenkin moottorit ovat vanhanaikaisia.

        Jossain vaiheessa tietysti polttomoottorit saatetaan kieltääkin, kunhan korvaavat saadaan toimiviksi ja kannattaviksi. Luultavasti silloinkin, kuten aina tähänkin asti on tehty uusien saastemääräysten kiristykset, aloitetaan bensamoottoreista. Tietysti aina pahimmista ja nehän ne varsinaisia saastepommeja ovat.

        Oletpa tainnut täälläkin julistaa vuosikausia dieseleiden häviämistä tms höpinää. Onkin käynyt päinvastoin eikä se tietysti mikään ihme olekaan.


    • jotainrajaa

      Eikö jokin yhteis kanne terveydenpuolesta olisi paikallaan!! millä saa saastuttaa dieseleillä ilman rangaistuksia ? Dieselveroon 100% korotus

      • JotainRajaaTosiaankin

        Dieselillä saa saastuttaa, kun kerran bensoillakin saa sitä tehdä vielä enemmän.
        Dieselautoista sitä paitsi reippaasti suurin osa on hyötykäytössä, mutta bensoista suurin osa pelkästään huvikäytössä. Kumpikohan olisi ensimmäisenä järkevämpi poistaa saastuttamasta.


      • Äikkäope

        Kanne oikeinkirjoituksen puolesta olisi suositeltavampi.


    • E220_CDI

      Voimassaolevan EU6 päästönormin hiukkaspäästöjen raja-arvot ovat täsmälleen samat bensa- ja dieselkoneelle.

    • Semmmmmmonene

      Mulla lähes 300 heppanen uusi polestar T5 carbon edt. Vain 343kpl maailmassa ja kuluttaa 98 bensaa 8 litraa kaupunki/kehä ajossa. Ei paha

      • Saastuttajat

        Tottahan ne savuttaa, kun hiukkassuodattimet monesti poistetaan, koska ovat herkästi tukkeutuvia lyhyessä ajossa ja kalliita korjata.


      • E220_CDI

        No on se aika paha, kun pikkuauto kuluttaa työmatka-ajossa yli puolet enemmän kuin iso ja mukava.

        Mutta kun omiasi polttelet, ei se ole muilta pois


      • 17plus11
        Saastuttajat kirjoitti:

        Tottahan ne savuttaa, kun hiukkassuodattimet monesti poistetaan, koska ovat herkästi tukkeutuvia lyhyessä ajossa ja kalliita korjata.

        Enpä ole kuullut koskaan kenenkään hiukkassuotimen tukkeutuneen. Niin paitsi täällä suoli24:ssa, jossa kaikki ongelmat autoissa on jokapäiväisiä.
        Toki näin voi käydäkin ainakin teoriassa muutaman 100.000 km:n päästä, jos ajot ovat vain pätkäajoa ja talvisin erityisesti. Useimmat dieselautoilijat kuitenkin ajavat paljon ja myös maantieajoa, joten tukkeutuminen ei tule vastaan.

        Ongelma tietysti ovat nuo vanhat dieselit. Diesel kun kestää lähes aina useitakin satojatuhansia kilometrejä, joten poistuma on hidasta. Bensa-autoillahan tätä 'ongelmaa' ei juurikaan ole, vaan vanhemmat poistuvat liikenteestä luonnollista tietä jo paljon aikaisemmin. Vanhoissa autoissa, jopa dieseleissäkin, tuppaa monenmoista vaivaa olla. Niitä sitten korjaillaan monella tapaa eikä kaikki ole ihan lainmukaisiakaan.


    • blacksmokes

      Kiva pyöräillä kesällä mutta sitten joka kerta ulkoilun pilaa Diesel saasteet, samaa ei tule bensavehkeistä.

      • Psykiatritäti

        Löysää sukkahousujen kuminauhaa niin helpottaa.


      • lieroautokauppias

        Täti on unohtanut typen oksidit, jotka ovat dieselien pahin ongelma syöpää aiheuttavana karsenogeeninä. Viimeisimmissä tutkimuksissa on havaittu myös, että mm ureapesurit eivät toimikaan henkilöautoissa niin hyvin kuin isoissa dieseleissä ja aika moni autoilija laistaa päästöpuhdistuksissa jos on vain mahdollista. Eli kuljetuskalustolle on dieseltulevaisuus sikäli kun puhdistuslaitteistot pidetään toiminnassa.
        Siksi monet Euroopaan isot kaupungin ovat kieltämässä yksityisen dieselautoilun Pariisi ja Amsterdam etunenässä.
        Bensa-auton pakokaasuthan edistävät lähinnä ilmaston lämpenemistä eivätkä aiheuta ihmisille välintöntä terveysriskiä.


      • Psykiatritäti

        Kumpi on parempi? Muutama kaupunkilainen kuolee keuhkosyöpään vai kaikki maanisäkkäät hukkuivat jäätiköiden sulamisveteen?
        Voidaan toki siirtyä hevoskärryihin. Silloin hevonpaska bakteereineen on terveysriski.


      • 18plus13

        Samaa saastetta tulee kyllä, mutta eri suhteissa. Bensa-autoista tulee kaikenkaikkiaan enemmän, mutta koostumus erilainen.
        Tilanne jonkin päästön osalta voi myös vaihtua tekniikan kehittyessä, esim pienhiukkasia tupruttaa uudet bensa-autot noin tuplasti enemmän kuin uudet dieselautot.

        Kieltämättä dieselien päästöt ovat tällä hetkellä enemmän paikallisesti vaikuttavia ja bensapäästöt vaikuttavat enemmän koko maapallon tilanteeseen, mm ilmastomuutoksiin.
        Se, että konkreettisesti luulet tai uskot näkeväsi jotain ei tarkoita, että siinä ovat pahimmat ongelmat.


      • ortobee

        Kyllä se niin on että uskoo mitä näkee , mustan savun näkee.


      • E220_CDI
        ortobee kirjoitti:

        Kyllä se niin on että uskoo mitä näkee , mustan savun näkee.

        Ja sitä savua saa tulla uusista bensa- ja dieselautoista saman verran, koska EU6 normin raja hiukkaspäästöille on molemmille tasan sama.


      • Näkymätön_vaarallisinta
        ortobee kirjoitti:

        Kyllä se niin on että uskoo mitä näkee , mustan savun näkee.

        Pakokaasun vaarallisuutta ei yhtään vähennä, jos sitä ei näe. Silloinhan sitä ei edes osaa väistää.


    • HybridAir

      Avauksen kaltaisiin keskenkasvuisten lapsellisiin kakaravuodatuksiin ei periaatteessa pitäisi edes reagoida.

      Valitettavastai ekologista autoa ei vielä ole edes keksitty ja kehitetty ja sähköautokin on hyvä-huono idea ja ekologis-teknologisesti pelkkä raakile.

      On hyvin ja huonosti ylläpidettyjä bensa- ja dieselautoja ja saastearvot sen mukaisia.

      Sitten on nuo uudet pienet bensa-turbot, jotka ovat jo syntyessään jopa _tuhat kertaa saatuttavampia_ kuin perinteiset bensakoneet ja kummnen kertaa saastuttavampia kuin dieselit, mutta silti niille on saatu lobattua EU-hyväksynnän leima.

      Lisäksi juuri tuo kinneriluokka kuuluu niihin joita kaupungit ja lähiöt ovat pullollaan.

      Sitten noita massiivisia syöpommeja vielä markkinoidaan moderneina ja tulevaisuuden teknologiana ja ratkaisuna ruuhka-alueille.

      ***

      "Selvitys: Trendikkäät bensamoottorit tupruttavat taivaalle hengenvaarallisia hiukkasia tuhatkertaisesti"

      "Nykytrendin mukaiset pienet ja tehokkaat bensiinimoottorit ovat saksalaisselvityksen mukaan pahoja saastuttajia."

      "Tutkimuslaitos TÜV Nord testasi muodissa olevia suorasuihkukoneita ja erot perinteisiin bensamoottoreihin verrattuna olivat suuret, kirjoittaa Car Advice."

      "Modernien suorasuihkukoneiden hiukkaspäästöt osoittautuivat jopa tuhatkertaisiksi vanhemman teknologian bensiinikoneisiin verrattuna. Kun vertailukohdaksi otetaan dieselmoottorit, oli ero kymmenkertainen."

      - http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia

    • Kokeilkaaa

      No kummanko auton takana on kivempi olla Bensa vaiko Dieselin ? tai kummako takana vedät mieluimmin ilmaa keuhkoihin, mustaa savua vai ei mustaa savua, luulisin että keuhkot tukkii ennemmin se paksu musta savu.

      • Näkymätön_vaarallisinta

        No jos näet ilman likaisuuden, niin osaat sitä varoakin. Vaarallisin pakokaasu ei näy laisinkaan.
        Eihän fiksu ihminen vedäkään mustaa savua keuhkoihinsa, mutta sitä vaarallisinta ei kykene edes tietoisesti välttämään. Tämä tietysti edellyttää edes hieman fiksuutta....


      • HybridAir

        "No kummanko auton takana on kivempi olla Bensa vaiko Dieselin ?"

        Olen kaikille puhtaan ilman puolesta, mutta valitettavasti aidon ekologista autoa ei vielä ole edes keksitty ja kehitetty.

        Yksi suuri ongelma on raskas liikenne (ja laivatkin) joka on valtaisa saastepommi.

        Samoin yksi keskeinen ihmiskunnan on gelma on kaikki nuo tehtaat jota tuottavat piiput punaisina 24/7 ekologiselta jalanjäljeltään hyvin saatuttavaa random-roinaa jota sitten markkinoidaan ja edelleen kuljetetaan saastuttavasti maailman laidoilta toisille ja jonka logistiikka kokonaisuudessaankin pumppaa raskaasti luonnonvaroja ja saastuttaa ilmaa.

        Aidosti ekologisen auton keksimistä odotellessa kysyn kuinka moni diesel-trolli on TUPAKOITSIJA?

        Kas kun diesel-trolleja ei vaikuta haittavan nuo jopa _kymmenen kertaa_ dieseliä saatuttavammat ja jopa tuhat kertaa perinteisiä bensakoneita enempi saatuttavat uudet syöpäpommit, pienet bensa-suorasuihkut, jotka markkinoinnin säestämän suosittuina lisääntyvät ruuhka-alueilla kuin sienet sateella.

        TUPAKKA tappaa huomattavasti enempi kuin mm. liikenneonnettomuudet, silti tutkia on joka nurkalla rahastamassa ja liikenneturvasta puhutaan paljon kaikkialla (tokihan siitä tuleekin puhua).

        Tappava, vastenmielisen haiseva ja epäesteettisen likainen tupakointi tulisikin saada totaalisesti kiellettyjen listalle.

        On suorastaan uskomaton näky miten vielä 2000-luvulla ihmiset vetävät tuota tappavaa savua keuhkoihinsa kuin jotkin sivistymättömät ja ignorantit luolaihmiset. Poikkeukselleisen korni näky.

        Saasteettoman auton kehitys on valitettavasti haasteellisempi asia.

        ***

        "Joka toinen tupakoitsija kuolee tupakkatautiin"

        - http://www.iltalehti.fi/elintavat/2012112916391126_el.shtml

        "Passiivinen tupakointi tappaa 165 000 lasta vuosittain"

        - http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/passiivinen-tupakointi-tappaa-165-000-lasta-vuosittain/2162978

        "Passiivinen tupakointi tappaa 600 000 ihmistä vuosittain"

        "Noin joka sadas kuolema maailmassa johtuu passiivisesta tupakoinnista."

        - http://www.iltalehti.fi/terveys/2010112612765572_tr.shtml


        "Passiivinen tupakointi kovettaa lasten valtimoita"

        - http://www.iltalehti.fi/terveys/2010030911265047_tr.shtml


    • E220_CDI

      Käytin pian 5-vuotiaan dieselin katsastuksessa. Autolla on koko sen iän ajettu vuosittain keskimäärin noin puolet enemmän kuin Suomessa keskimäärin. Moottori apulaitteineen samoin kuin pakoputkisto saastelaitteineen on tehtaan jäljiltä ja EGR tietenkin tehtaan ohjelmoimilla kierrätyssuhteilla toiminnassa (eli kierrätyksen sekoitussuhde vaihtelee dynaamisesti koko ajan).

      Katsastusmies vähän anteeksipyydellen näytti pakokaasumittauslappua kertoen, ettei hänen vehkeillään saa selvää autoni päästöistä, koska resoluutio ei riitä savutusmittaukseen.

      Mittaustulos NOLLA PILKKU NOLLA NOLLA (0.00).

      • Jos autosi päästöt olisi oikeasti mitattu ja hylkäyksen perusteena olisi myynnin hetkellä voimassa ollut EU-päästönormi, niin jatkaisit liikkumista jalan.

        Dieseleillehän ei tehdä katsastuksessa oikeasti päästömittausta. Vai näkyykö saamassasi paperissa putkesta tupruavien saasteiden määrää, esim. tupenoksidit?


      • E220_CDI
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Jos autosi päästöt olisi oikeasti mitattu ja hylkäyksen perusteena olisi myynnin hetkellä voimassa ollut EU-päästönormi, niin jatkaisit liikkumista jalan.

        Dieseleillehän ei tehdä katsastuksessa oikeasti päästömittausta. Vai näkyykö saamassasi paperissa putkesta tupruavien saasteiden määrää, esim. tupenoksidit?

        Aloittaja höpötti savusta ja noesta, jota siis ei edes vähän käytetynkään dieselin putkesta tule, kuten me kaikki nyt tiedämme.

        Autolleni myönnetyn CoC:n mukaan se täyttää valmistuksen aikana voimassa olleet normit. Sen turvin sillä oli Suomeen muuttaessaan saksalainen vihreä päästötunnus, jonka nojalla sitä on lupa ajaa myös päästörajoitettujen suurkaupunkien keskustoissa.

        Mikä kelpaa saksalaiselle virkamiehelle, saa luvan kelvata sinullekin.

        Tuppea ei pelata Iijoen eteläpuolella. Ei kannata ramata pimeästä, ellet tunne peliä.


      • 2.0TDI

        0.00 on normitulos savutustestissä saksalaiselle dieselautolle joka on varustettu hiukkasloukulla. Näin myös oma 6-vuotias, 200000km ajettu Passattini jokaisessa katsastuksessa tähän mennessä.
        TM:n talvivertailut ovat jo monena vuonna kertoneet ettei pienhiukkaset ole nykydieselien, vaan bensa-autojen ongelma.


    • stadi_kieltää

      Helsingin kaupunki suunnittelee dieselautojen kieltämistä koko kaupungin alueella vuoteen 2020 mennessä. EU:n asettamat ilmanlaatutavoitteet eivät toteudu ja nyt jo ollaan vaarassa joutua maksamaan ylitys-sakkoja. Kaupunkisuunnitteluvirastossa hanketta viedään eteenpäin ja se tulee ensi vuoteen mennessä lautakunnan ja sitä kautta kh:n ja kv:n käsittelyyn.

      Millä ajat Helsinkiin vuonna 2020? Mieti sitä.

      • Ei_ole_päätetty

        Unohdit mainita, että ongelma koskee lähinnä raskasta liikennettä ja vanhoja dieselmoottoreita. Ja senkin, että kuten artikkelissa todettiin, ei asia ole päätetty, vain jossain käyty keskusteluja.
        Uudet henkilödieselautot ovat jo muutaman vuoden kaikki Euro6:n mukaisia ja nämä täyttävät nykyiset päästökriteerit. Nämä eivät siis ole nyt keskustelussa olevan ongelman syypäitä.
        Kielto ei ole ongelmaton, koska julkinen liikenne ja tavarankuljetus on lähes 100%:sesti dieselkäyttöistä. Henkilöautojen osalta helpompi, kun ongelma ja kustannukset voidaan siirtää vaivatta vanhojen dieselautojen omistajille eikä päätöksen tekijöiden tarvitse miettiä sitä sen enempää seurausten tai kustannusten osalta.

        Norjassakin ajateltu kielto koskisi sekä bensa- että dieselautoja eli näillä ajo keskustaan kiellettäisiin joskus 2025 tms. Jotkut tarkoitusmukaisuussyistä jättävät tuon bensamoottorin pois kirjoutuksistaan. Syytä kai ei tarvitse edes pohdiskella.

        Se on totta, että todennäköisesti nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen käyttöä joudutaan rajoittamaan voimakkaasti ilmastollisista syistä tulevaisuudessa. Ellei sitten jotain radikaalia keksitä näiden suhteen.


      • ajatmuuttuu
        Ei_ole_päätetty kirjoitti:

        Unohdit mainita, että ongelma koskee lähinnä raskasta liikennettä ja vanhoja dieselmoottoreita. Ja senkin, että kuten artikkelissa todettiin, ei asia ole päätetty, vain jossain käyty keskusteluja.
        Uudet henkilödieselautot ovat jo muutaman vuoden kaikki Euro6:n mukaisia ja nämä täyttävät nykyiset päästökriteerit. Nämä eivät siis ole nyt keskustelussa olevan ongelman syypäitä.
        Kielto ei ole ongelmaton, koska julkinen liikenne ja tavarankuljetus on lähes 100%:sesti dieselkäyttöistä. Henkilöautojen osalta helpompi, kun ongelma ja kustannukset voidaan siirtää vaivatta vanhojen dieselautojen omistajille eikä päätöksen tekijöiden tarvitse miettiä sitä sen enempää seurausten tai kustannusten osalta.

        Norjassakin ajateltu kielto koskisi sekä bensa- että dieselautoja eli näillä ajo keskustaan kiellettäisiin joskus 2025 tms. Jotkut tarkoitusmukaisuussyistä jättävät tuon bensamoottorin pois kirjoutuksistaan. Syytä kai ei tarvitse edes pohdiskella.

        Se on totta, että todennäköisesti nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen käyttöä joudutaan rajoittamaan voimakkaasti ilmastollisista syistä tulevaisuudessa. Ellei sitten jotain radikaalia keksitä näiden suhteen.

        Ja höpsis, kielto koskisi kaikkia dieseleitä. EU6-normi ei poista typen oksideja, ja valmistajien lupaukset ylittyvät lähes joka merkillä. Typen oksidit ovat juuri se pääpiru joka tappaa. Oslo kieltää myös eu6-normiset dieselit keskustassaan 2019, ja kokonaan polttomoottoriautojen myynnin v.2025. Saksassa kieltoja pukataan par aikaa, ja samoin Ranskassa Tanskassa ja Hollannissa. HSL on kuumeisesti nyt muuttamassa busseja maakaasukäyttöisiksi ja jatkossa sähköbusseiksi. Taksit tulevat olemaan jatkossa pääosin Priusta ja hybriditoyotan muita malleja.


      • E220_CDI

        Minä ainakin pyrin välttämään Helsinkiin ajamista, mikäli mahdollista. Surkea paikka, kun vartin matkaan menee minimissään puoli tuntia ja polttoainettakin kuluu enemmän kuin muualla Suomessa.


      • Ei_ole_päätetty
        ajatmuuttuu kirjoitti:

        Ja höpsis, kielto koskisi kaikkia dieseleitä. EU6-normi ei poista typen oksideja, ja valmistajien lupaukset ylittyvät lähes joka merkillä. Typen oksidit ovat juuri se pääpiru joka tappaa. Oslo kieltää myös eu6-normiset dieselit keskustassaan 2019, ja kokonaan polttomoottoriautojen myynnin v.2025. Saksassa kieltoja pukataan par aikaa, ja samoin Ranskassa Tanskassa ja Hollannissa. HSL on kuumeisesti nyt muuttamassa busseja maakaasukäyttöisiksi ja jatkossa sähköbusseiksi. Taksit tulevat olemaan jatkossa pääosin Priusta ja hybriditoyotan muita malleja.

        Luepa tuosta: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset


      • Ei_ole_päätetty

      • Ei_ole_päätetty

        No eipä näy puhelimella tulevan kunnolla linkkinä. Tuosta kuitenkin näkyy osoite, mistä tietoa päästöistä eri normien osalta löytyy.


    • Igolstadin_Rinkula

      Huono softaus ja DPF:än poistaminen, siinä on valmis savukone. Toisaalta jos haluat toimivan ja taloudellisen diesel-auton niin silloin EGR poistetaan käytöstä, DPF-pönttö tyhjennetään ja moottori ohjelmoidaan laadukkaasti uudestaan. Polttoaineen kulutus laskee litran satasella näillä toimenpiteillä.

      • E220_CDI

        Aika fakiiri olet, jos automaattivaihteista W212 korimallin E-sarjalaista ajat kesärengaskauden kaikkien ajojen keskiarvona alle nelosen sadalle.


      • Igolstadin_Rinkula

        Nyt en tiedä mistä tuon 4l/100km otit, mutta tuollainen "fakiiri" en joo ole. Itse puhuin ihan keskikulutuksesta, joka tippui litran muutoksien jälkeen. Enkä voi heittää tähän mitään nykyistä minimikulutustakaan, koska ajotietokoneeseen ei siinä ole luottamista. Kommenttini perustuu ajotietokoneen näyttämään keskikulutuksen tippumiseen, ajotietokoneen virheen pysyessä samana.


      • E220_CDI
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Nyt en tiedä mistä tuon 4l/100km otit, mutta tuollainen "fakiiri" en joo ole. Itse puhuin ihan keskikulutuksesta, joka tippui litran muutoksien jälkeen. Enkä voi heittää tähän mitään nykyistä minimikulutustakaan, koska ajotietokoneeseen ei siinä ole luottamista. Kommenttini perustuu ajotietokoneen näyttämään keskikulutuksen tippumiseen, ajotietokoneen virheen pysyessä samana.

        Lupasit ottaa litran pois tehtaan spekseissä olevan auton kulutuksesta EGR DPF poistolla ja ohjelmoinnilla.

        Tehtaan spekseissä olevan E-sarjalaisen lähtötaso koko kesärengaskaudella oli viime kesänä 4.9 sadalle, joten lupauksesi on siis 3.9 kaikkien ajojen keskiarvona yli 10.000 km matkalla tankkauskuiteista laskettuna.

        Otin tämän esimerkin juuri siksi, että viime vuosikymmenen konstit eivät ole enää välttämättä nykyautoille tarpeen.


      • Igolstadin_Rinkula
        E220_CDI kirjoitti:

        Lupasit ottaa litran pois tehtaan spekseissä olevan auton kulutuksesta EGR DPF poistolla ja ohjelmoinnilla.

        Tehtaan spekseissä olevan E-sarjalaisen lähtötaso koko kesärengaskaudella oli viime kesänä 4.9 sadalle, joten lupauksesi on siis 3.9 kaikkien ajojen keskiarvona yli 10.000 km matkalla tankkauskuiteista laskettuna.

        Otin tämän esimerkin juuri siksi, että viime vuosikymmenen konstit eivät ole enää välttämättä nykyautoille tarpeen.

        Autoni ei ole valitettavasti uusinta tekniikkaa vaan vuodelta 2008. Moottori on 3.0 tdi, joten nuo sinun lukemasi ovat minulle täyttä utopiaa, voin päästä minimissään ajotietokoneen mukaan 5.3l/100km, enkä usko tuohonkaan lukemaan.


      • E220_CDI
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Autoni ei ole valitettavasti uusinta tekniikkaa vaan vuodelta 2008. Moottori on 3.0 tdi, joten nuo sinun lukemasi ovat minulle täyttä utopiaa, voin päästä minimissään ajotietokoneen mukaan 5.3l/100km, enkä usko tuohonkaan lukemaan.

        Aivan, tekniikka kehittyy ja virittämisen haasteet sen myötä. Juuri siksi nyrkkisääntö, joka hieman vanhempien dieselien kanssa vielä piti paikkansa, ei enää välttämättä osukaan uusiin aivan samalla tavoin.

        Lomareissulla 1600 km tankillisella, tai siis ajoin tankille, kun tietokone kertoi jäljellä olevan enää 150 km. 70 litraa sinne sain täyteen saakka tiristettyä. Tuo ei ole vuosikeskiarvo, vaan suotuisissa olosuhteissa ajettu, siis vain pieni osa matkasta soratietä mäkisessä maisemassa ja 120 moottoritietä.

        Itseäni jänskättää, kuinka paljon tehdas on seuraavan mallin mittauksissa fuulannut, kun normilukemasta on pudonnut tähän vanhaan verrattuna litra pois?


      • laskekulutus
        E220_CDI kirjoitti:

        Aivan, tekniikka kehittyy ja virittämisen haasteet sen myötä. Juuri siksi nyrkkisääntö, joka hieman vanhempien dieselien kanssa vielä piti paikkansa, ei enää välttämättä osukaan uusiin aivan samalla tavoin.

        Lomareissulla 1600 km tankillisella, tai siis ajoin tankille, kun tietokone kertoi jäljellä olevan enää 150 km. 70 litraa sinne sain täyteen saakka tiristettyä. Tuo ei ole vuosikeskiarvo, vaan suotuisissa olosuhteissa ajettu, siis vain pieni osa matkasta soratietä mäkisessä maisemassa ja 120 moottoritietä.

        Itseäni jänskättää, kuinka paljon tehdas on seuraavan mallin mittauksissa fuulannut, kun normilukemasta on pudonnut tähän vanhaan verrattuna litra pois?

        Miksi kerrot tietokoneen näyttämästä kulutuksesta? Eihän se ole todellista vaikka onkin lähellä totuutta.


    • savunsaattelemana

      Ruotsinkilpisten ei vissiin tarvi vieläkään maksaa Suomessa ylinopeus sakkoja ? 40kmh taajama alueella ajoin 45 ja Ruotsinkilpinen Peugeot 406 tunki vierelle ja ohi MELKOISEN savuvanansaattelemana ei ollut epäselvää mikä oli käyttövoima .

      • sakkovapaita

        Ulkomaalaisten ei tarvitse Hölmölässä pelätä sakkoja, vain oma kansa. Virolaiset raksajätkät ne vasta sikaileekin pääkaupunkiseudun liikenteessä, tuplanopeudet arkea.


    • KöhKöh

      Kaikki diesel autot, jotka läpäisevät katsastuksen, ovat aivan laillisia kulkineita.

    • as.autoilija

      Vetyauto lienee ihmiskunnan pelastumisen yksi pilari. Vielä kallis, mutta sarjojen kasvamisen myötä hinta laskee. Sähköauto on toinen, mutta sähkön tuottaminen saastuttaa. Kolmas aika hyvä polttoaine on LPG, mutta Suomen viranomaiset ovat typeriä verottaessaan älyttömän ankarasti LPG-käyttäjiä. Itse ajan dieselillä, mutta sen päästöt ovat kieltämättä korkeat, vaikka ihan lailliset toistaiseksi. Mutta laillisuushan ei ole sama asia kuin saasteettomuus.

      • E220_CDI

        Tässä threadissa meuhkatut savut ja NOxit ovat lähes tasoissa bensa- ja dieselautojen EU6 normeissa. Diesel ei saa hitusia enää anteeksi, vaan vaatimus on tasan sama kuin bensakoneelle. Suoraruisku-bensan on tosin sitä vaikea täyttää rehellisellä pelillä ja sen vuoksi ainakin Mercedes on tuomassa uusiin bensamoottoreihinsa hiukkassuodattimen.

        NOxeissa on vielä EU6 normissakin pieni diesellisä, mutta ero ei ole enää moninkertainen, vaan 0.060 vs. 0.080. NOx on ollut suurella ilmaylimäärällä toimivan turbodieselin ongelma aina, mutta kaasuläpättömän bensamoottorin suoraruiskutuksen täysimääräinen hyödyntäminen tehollista keskipainetta perinteistä bensakonetta suuremmalla ahdolla nostaen johtaa täsmälleen samaan ongelmaan.


      • 16plus4
        E220_CDI kirjoitti:

        Tässä threadissa meuhkatut savut ja NOxit ovat lähes tasoissa bensa- ja dieselautojen EU6 normeissa. Diesel ei saa hitusia enää anteeksi, vaan vaatimus on tasan sama kuin bensakoneelle. Suoraruisku-bensan on tosin sitä vaikea täyttää rehellisellä pelillä ja sen vuoksi ainakin Mercedes on tuomassa uusiin bensamoottoreihinsa hiukkassuodattimen.

        NOxeissa on vielä EU6 normissakin pieni diesellisä, mutta ero ei ole enää moninkertainen, vaan 0.060 vs. 0.080. NOx on ollut suurella ilmaylimäärällä toimivan turbodieselin ongelma aina, mutta kaasuläpättömän bensamoottorin suoraruiskutuksen täysimääräinen hyödyntäminen tehollista keskipainetta perinteistä bensakonetta suuremmalla ahdolla nostaen johtaa täsmälleen samaan ongelmaan.

        No ei taida täällä säännöllisesti kirjoittavat syystä tai toisesta katkeraan dieselvihaansa hirttäytyneille mikään fakta riittää oikaisemaan käsityksiään nykypäivään. Sehän on jo nähty moneen kertaan.
        Jos mikään muu ei enää auta, niin sitten tuodaan esiin vanhojen dieselmoottorien ongelmat ja verrataan niitä uusiin bensamoottoreihin, jotkut laittomuuksiin ajautuneiden viritykset ja sitten tietysti puhdas huuhaa...

        En usko, että nämä meuhkaajat kykenevät muuttaa asennettaan. Dieseleiden ja bensojen päästöissä on aina hieman eroa ja nämä meuhkaajat ovat vahvasti sitä mieltä, että vain dieselin päästöt ovat pahasta. Näin vaikka kokonaispäästöt bensoilla on korkeammat.


    • asiaanasiaan

      Eiköhän se kuitenkin ole tupakointi ja alkoholin käyttö ne suurimmat ongelmien aiheuttajat.

    • hiukkasethiukan

      Eiköhän tupskointi ole vielä suurempi hiukkasten tuottaja ja suoraan keuhkoihin. Entäs sitten alkoholi perheille ja lapsille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe