Minulla on pieni ongelma ajoittaa salitreeni vuorokauteen. Arkisin olen töissä 8-16 välisenä aikana. Aamuisin ei siis ehdi salille ja päivällä en pääse töiden puolesta, joten olenkin yleensä mennyt salille heti töiden jälkeen. Tällöin takki on yleensä tyhjä, eli treenissä ei ole tehoja tarpeeksi. Jos taas menen myöhemmin illalla salille, niin ehkä jaksan paremmin , mutta treenin jälkeen keho käy kierroksilla, enkä saa sitten unta eikä keho palaudu. Kokeiltu on. Jos taas treenaisin vain viikonloppuisin, niin silloin viikolle tulisi aivan liian vähän treeniä. Miten tuon treenin saisi ajoitettua tallaiseen arkirytmiin?
Treeniajankohtaongelma
3
100
Vastaukset
- treenari40
Itselläni on samanlaiset työajat ja olen sijoittanut treenit klo 18-21 väliselle ajanjaksolle. Ei siinä oikein ole muita vaihtoehtoja. Joskus menen suoraan töistä klo 16:30 salille hörpättyäni kahvit, mutta yleensä illemmalla. Nukkumaan sitten klo 23-24 välisenä aikana. Ehtii nukkua 7-8 tuntia. Treenit ei minua koskaan valvottaneet - päinvastoin nukuin sikeämmin. Itseasiassa viikonloppuisinkin mulla on treenatessa sama rytmi kuin viikolla. Ainoo ero vaan, että nukun pidempiä yöunia viikonloppuisin.
Voisit kokeilla sellaista, että töistä päästyäsi keität vaikka kahvit ja menet sitten pötkölleen puoleksi tunniksi. Ota pienet torkut jos unettaa. Uskon, että se nostaa vireystasoa ja herättyäsi alkaa kofeiini vaikuttamaan ja tunnet olosi pirteämmäksi. Ei kahvi sinänsä itseäni piristä, kun olen sitä 12-vuotiaasta asti juonut kolme kuppia päivässä, mutta kyllä se sellainen plasebo-piriste itselleni on.
Joku pieni välipalakin voisi olla hyvä nautiskella ennen treeniä vaikka banaani, proteiinijuoma. Vettä kannattaa myös juoda reilusti, varsinkin kesällä. Ja treenin aikana myös vettä pullosta. Treenipäivinä kannattaa myös töissä muistaa nautiskella pari lasillista ylimääräistä nestettä ja ylimääräinen välipala. Pieniä juttuja joilla saa treenin kulkemaan paremmin. Pienillä muutoksilla saa kehitystä aikaiseksi kun muistaa vaan toteuttaa ne.- treenimies
Nesteytystä otettua ja välipaloja syötyä tasaisin välein ja välipaloissa painotan eritoten terveellisyyteen eli voileipä, hedelmä tai jogurtti. Tuo kahvi on viime aikoina piristänyt ehkä liikaakin, sillä olen huomannut että siitä tulee vähän adhd-olo. Näin ollen olenkin siirtynyt juomaan vain pari kupillista päivässä. Päikkäreitä en osaa ottaa, mutta jonkinlaista "hengähdystaukoa" töiden jälkeen voisin kokeilla. Sen jälkeen sitten salille.
Mielestäni nuo energian saantiin liittyvät seikat ovat kunnossa, joten ongelmana on vain tuo unen saanti. Pari kertaa olen tullut salilta noin 20:30 aikoihin ja olen mennyt nukkumaan joskus 22:30. Koko illan oli ns. pärinät päällä, eli oli tunne, että jaksaisi tehdä vaikka mitä. Kun menin nukkumaan, niin saatoin nukahtaa ehkä yhden aikaan yöllä. Aamulla kello soi 6:15 ja voitte vaan kuvietella, miltä tuntui.
- Iltatreenit
Itselleni sopi työn jälkeen kotiin. Tunnin torkut ja sitten salille. Yön nukuin hyvin ja heräsin aamulla virkeänä.
Suoraan töistä salille ei ollut kivaa. Ei jaksanut eikä ollut motivaatiota.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446