Treeniajankohtaongelma

treenimies

Minulla on pieni ongelma ajoittaa salitreeni vuorokauteen. Arkisin olen töissä 8-16 välisenä aikana. Aamuisin ei siis ehdi salille ja päivällä en pääse töiden puolesta, joten olenkin yleensä mennyt salille heti töiden jälkeen. Tällöin takki on yleensä tyhjä, eli treenissä ei ole tehoja tarpeeksi. Jos taas menen myöhemmin illalla salille, niin ehkä jaksan paremmin , mutta treenin jälkeen keho käy kierroksilla, enkä saa sitten unta eikä keho palaudu. Kokeiltu on. Jos taas treenaisin vain viikonloppuisin, niin silloin viikolle tulisi aivan liian vähän treeniä. Miten tuon treenin saisi ajoitettua tallaiseen arkirytmiin?

3

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • treenari40

      Itselläni on samanlaiset työajat ja olen sijoittanut treenit klo 18-21 väliselle ajanjaksolle. Ei siinä oikein ole muita vaihtoehtoja. Joskus menen suoraan töistä klo 16:30 salille hörpättyäni kahvit, mutta yleensä illemmalla. Nukkumaan sitten klo 23-24 välisenä aikana. Ehtii nukkua 7-8 tuntia. Treenit ei minua koskaan valvottaneet - päinvastoin nukuin sikeämmin. Itseasiassa viikonloppuisinkin mulla on treenatessa sama rytmi kuin viikolla. Ainoo ero vaan, että nukun pidempiä yöunia viikonloppuisin.

      Voisit kokeilla sellaista, että töistä päästyäsi keität vaikka kahvit ja menet sitten pötkölleen puoleksi tunniksi. Ota pienet torkut jos unettaa. Uskon, että se nostaa vireystasoa ja herättyäsi alkaa kofeiini vaikuttamaan ja tunnet olosi pirteämmäksi. Ei kahvi sinänsä itseäni piristä, kun olen sitä 12-vuotiaasta asti juonut kolme kuppia päivässä, mutta kyllä se sellainen plasebo-piriste itselleni on.

      Joku pieni välipalakin voisi olla hyvä nautiskella ennen treeniä vaikka banaani, proteiinijuoma. Vettä kannattaa myös juoda reilusti, varsinkin kesällä. Ja treenin aikana myös vettä pullosta. Treenipäivinä kannattaa myös töissä muistaa nautiskella pari lasillista ylimääräistä nestettä ja ylimääräinen välipala. Pieniä juttuja joilla saa treenin kulkemaan paremmin. Pienillä muutoksilla saa kehitystä aikaiseksi kun muistaa vaan toteuttaa ne.

      • treenimies

        Nesteytystä otettua ja välipaloja syötyä tasaisin välein ja välipaloissa painotan eritoten terveellisyyteen eli voileipä, hedelmä tai jogurtti. Tuo kahvi on viime aikoina piristänyt ehkä liikaakin, sillä olen huomannut että siitä tulee vähän adhd-olo. Näin ollen olenkin siirtynyt juomaan vain pari kupillista päivässä. Päikkäreitä en osaa ottaa, mutta jonkinlaista "hengähdystaukoa" töiden jälkeen voisin kokeilla. Sen jälkeen sitten salille.

        Mielestäni nuo energian saantiin liittyvät seikat ovat kunnossa, joten ongelmana on vain tuo unen saanti. Pari kertaa olen tullut salilta noin 20:30 aikoihin ja olen mennyt nukkumaan joskus 22:30. Koko illan oli ns. pärinät päällä, eli oli tunne, että jaksaisi tehdä vaikka mitä. Kun menin nukkumaan, niin saatoin nukahtaa ehkä yhden aikaan yöllä. Aamulla kello soi 6:15 ja voitte vaan kuvietella, miltä tuntui.


    • Iltatreenit

      Itselleni sopi työn jälkeen kotiin. Tunnin torkut ja sitten salille. Yön nukuin hyvin ja heräsin aamulla virkeänä.

      Suoraan töistä salille ei ollut kivaa. Ei jaksanut eikä ollut motivaatiota.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe