NYT MUTA-AUTOJA SUOMEEN

MUTA-OPEL

Eteläisessä Saksassa ja Ranskassa on kärsitty viime viikkoina todella rajuista tulvista. Uutiskuvissa on nähty mudan ja veden sekaan vajonneita autoja. Saksalainen autojärjestö ADAC varoittaa autoilijoita tulvan vahingoittamista autoista. Saksalaiselle se tarkoittaa useimmiten sitä, että auto ei pidä ottaa käyttöön ilman perusteellista tarkistusta.

Suomalaisille se tarkoittaa sitä, että tulvavahingon kärsineitä autoja tarjotaan myyntiin. Saksalaisen autonomistajan ja suomalaisen tuontiautoa metsästävän kannalta tilanne on sama: tulvavesi on voinut vahingoittaa autoa pysyvästi, vaikka joskus päällisin puolin näkymättömästi. Auton pintapuolinen kuivaus ei auta auton sähköjärjestelmien vaurioihin.

ADACin sivuilla muistutetaan, että tulvavesien seassa on yleensä runsaasti hiekkaa ja multaa. Joskus jätevedet tai jopa Massat veden tulvimisen yleensä lomassa hiekkaa ja mutaa ja joskus jätevesiä tai lämmitysöljyjä. Meren lähistöllä taas on suolaa.

Autot on suojattu roiskevedeltä, mutta ei veteen upottamiselta. ADACin asiantuntijat ovat määritelleet tulvan riskit autolle karkeasti sen mukaan, miten syvällä vedessä auto maannut. Samaa kaavaa toimii tietysti myös Suomessa.

Keski-Euroopan mutavyöryihin meillä ei ole aivan päästy, mutta pienimuotoisia tulvia on Suomessakin ajoittain.

2

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lättähatut

Baijerin kahteen kertaan uitetut, homeiset braatwurstit, kelpaa suomeen!

• järkeä.komissaario

Ilmainen tulvan alle jäänyt uusi hieno kallis auto; olkoon ilmainen mutta mitä maksaa tuonti Suomeen.

Vähän sama, kuin kuulin USA:n Suomesta mahdollisen hävittäjäkaupan ostavan vastaostoina maitotuotteita, jugurttia, maitorhaka..............heh

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe