Autoveromuutos 1.1.2017:Leasing-auto esim Saksasta

Autofreak

En löytänyt keskustelua tästä aiheesta, joten aloitan uuden threadin.

1.1.2017 astuu voimaan autoverolain muutos, ns ”leasing direktiivi”. Lakiasiainvaliokunta on lakimuutoksen jo hyväksynyt, joten se menee eduskunnassa lähes varmasti läpi. Muutos mahdollistaa auton tuomisen ulkomailta Suomeen ja sen rekisteröimisen maksamatta täyttä autoveroa. Autoveroa maksetaan siis ainoastaan siltä ajalta, jonka auto on käytössä Suomessa. Tämä mahdollisuus on ainoastaan firmoilla, eli yksityishenkilö ei voi toimia asiassa ilman firmaa.
Huomautan tässä vaiheessa, että muutoksella on positiivista vaikutusta lähinnä hyvätuloisten auto-ongelmiin, eikä Skoda Octavia-kansa hyötyne direktiivistä millään tavoin. Vasta kalliimman hintaluokan autoissa vaikutusta rupeaa olemaan ja ennustan tämän mullistavan ns. ”ökyautojen” kaupan Suomessa perusteellisesti – näin kävi myös Tanskassa, jossa direktiivi implementoitiin jo kauan sitten.

Näin yksityishenkilö voi hyödyntää lakimuutosta (tämän ei ole tarkoitus olla tarkka ohje, vaan hahmotelma siitä miten yksityishenkilö voi minimoida kassatarpeen, maksaa päiväkohtaista veroa ja ajaa merkittävästi kassaansa nähden kalliimmalla autolla):

1. Perusta yhtiö (Oy, tmi tai OSK) ja palkkaa sille tilitoimisto, jos et itse hallitse kirjanpitoa

2. Pääomita yhtiötä auton hinnan verran (plus mahdolliset kulut)

3. Etsi Saksasta, Ruotsista tai esim Virosta auto, jossa vielä alv vähennettävissä (tyypillisesti yritykselle myyty auto – kun yksityinen ostaa auton alv sulautuu hintaan peruuttamattomasti)

4. Sovi mahdollisesti jo tässä vaiheessa myyjän kanssa mahdollisuudesta ostaa auto takaisin leasing-ajan jälkeen

5. Tee kaupat yrityksen nimiin ja tuo auto Suomeen

6. Määritä autolle EVL-poistoksi 25%, näin yritys ei tee verotettavaa tulosta

7. Solmi itsesi ja omistamasi yrityksen välillä leasing-sopimus autosta esim 2 vuodeksi. Määritä joku sopiva leasing-hinta, joka perusteltavissa mahdollisesti verottajalle, mikäli sieltä kyseltäisiin tuloslaskelman lukujen perään

8. Rekisteröi auto ja ilmoita autoverotettavaksi tullille – hae vientipalautusta Tullin ohjeiden mukaan

9. Aja autolla sopimuskausi ja nauti. Osta itse vakuutukset (hyödynnä bonuksiasi) ja hoida huollot. Vaihtoehtoisesti firmasi voi hoitaa huollot, jolloin saat vähennettyä kulujen alvit.

10. Kun sopimuskausi on ohi, vie auto maasta samaa reittiä, kun toit sen ja poista se Suomen rekisteristä

11. Tässä vaiheessa Tulli laskee vientipalautuksen toteuman ja saat joko hieman lisää maksettavaa tai palautusta – vaihtelu ei ole merkittävää, sillä laskenta noudattaa samoja kaavoja, kuin normaali tuontiauton verotus

12. Hae uusi auto ja toista prosessi (auto on vielä alv-vähennyskelpoinen myydessäsi sen takas esim Saksaan tms. sillä alv ei ole sulautunut, näin ollen se on helpompi myydä liikkeeseen)

Tällä järjestelyllä pystyy optimoimaan verovaikutuksen siten, että vaikutus tarvittavaan rahamäärään on hyvin olennainen. Otetaan esimerkkinä Suomessa kallis BMW M4. Kyseinen auto maksaa Suomessa n. 120k€ riippuen varusteista. Saksassa auton saa ilman alvia ostettua ~54k€:llä. Autoveron määrä yhtälössä on n. 45k€, loput katetta ja Suomen käsittämättömän ja vääristyneen automarkkinan mukanaan tuomaa suomilisää. Eli tällä järjestelyllä pääsee kiinni melkoiseen ajopeliin huomattavasti pienemmällä (yli puolet pienemmällä) pääomatarpeella. Huomionarvoista on myös se, että auton arvonaleneminen on absoluuttisesti pienempää, koska siinä ei ole kiinni 100k€, joka täysautoverollisessa autossa olisi.

Haastattelujeni perusteella useat leasing-yhtiöt suunnittelevat lakimuutoksen seurauksena kuluttajille suunnattuja vastaavia palveluita, joten tämä tulee väistämättä muuttamaan markkinoita etenkin kalliimmassa hintaluokassa. Tällaisten yhtiöiden kautta homman hoitaminen on toki helppoa, mutta itse tekemällä saa allensa hienon auton paljon pienemmillä kustannuksilla.

Päätän tämän kirjoituksen jälleen huomauttamalla, että tämä kirjoitus ei ole suunnattu tuulipukukansalle, joka pelaa kaiken varman päälle ja pitää toyota avensista hyvänä valintana ja joka oletettavasti pahoittaa mielensä tästäkin kirjoituksesta ja komentoi sitä kaikesta huolimatta. Tämän tyyppinen ratkaisu sopii firman pyörittämisestä jotain ymmärtävälle ja hyvän rahatilanteen omaavalle, joka ei halua sitoa autoon turhaa pääomaa, vaan sijoittaa mieluummin järjestelyn kautta vapautuvan pääoman järkevämmin. Tämä on askel oikeaan suuntaan autoverotuksen yhtenäistämisessä EU:n muiden valtioiden kanssa. Tosin tämän lakimuutoksen voimaan astumisesta ei voida kiittää omaa hallitustamme, vaan tämäkin järkeistys on tehty Suomen kättä pakottaen vääntämällä EU:n toimesta.

Seuraan threadia jonkin aikaa, jos jollaijn kysymyksiä.

T:Autofreak

6

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittäjät-ry

      Liian kaukana, Viro lähellä!

    • bytbil.ok.näin.on

      Luettuani "autofreak" henkilön näkemyksen kyseessä on autojen, noin 50 000- 500 000E olevien autojen verotuskohteluun liittyvät asiat.

      Ruotsista yksityishenkilön, myös yrityksen, voi helposti tutkia käytettyjen autojen ostoa kohtuullisilla kuluilla, esimerkikisi http://www.bytbil.com/

      Yritystoiminnassa autoihin, jotka eivät olellisesti vaikuta tulon muodostamiseen, esimerkiksi yritysostot erikoisautoihin, urheiluautoihin, vanhoihin erikoisautoihin ja sen kaltaisiin, tuovat riskiä siihen todelliseen yrittämiseen.

      Ruotsin auton osto, hakeminen ja kokemuksesta autoliikkeiden kohtelu on ok, lyhyt matka ja tieto, että Ruotsissa myydään noin 300 000 uutta autoa vuodessa kertonee melkoisesta valikoimasta, myös pakettiautot muut autot.

      Kolme autoa 2000-luvulla yksityiskäyttöön, on toiminut 10 poits.

    • TuuliPukuMies

      Huh Huh! Koko kirjoitus huokuu sairasta asennetta ja narsismia. Toivottavasti kirjoittaja kyllästyy liikkumaan ökyautollaan tuulipukukansan joukossa ja muuttaa pysyvästi Floridaan tai jonnekin kauas, kauas pois. En halua vahingossakaan törmätä tyyppiin!

    • Autokoirana

      Valaisetko hieman tätä ALV sulamista ? En ole juristi, niin tuo meni hieman ohi.

    • Agh_OlenPuhunut

      Onpa avaajalla, rehvastelevalla jäykkäniska virtuaali-menestyjällä, pienet maailmakuvat tehdessään aiheesta elämää suurempaa, unohtamatta henkilökohtaista, pienisieluista ja myötähäpeää aikaansaavaa surgastista pätemisviettiä. Oikein s24:n foorumilla, upeaa, oi miten tasokasta ;-)

      Autot ovat vain työkaluja ja ruostuvaa arvoaan menettävää rautaa ja vain yksi yrityksen budjetointiin liittyvä yksityiskohta.

      Tuotakoon vielä seuraava elementti esille. Vain henkisillä tosi-surkimuksilla on viettiä koettaa päteä autojen välityksellä.

      Sen sijaan terveen egon omaavat aidot miehet ja naiset yksinkertaisesti vain nauttivat mukavista raudoista työkaluina tai privaatissa ilman hekisen ego-ongelmiasen kakarakerhon pätemisviettiä.

      Agh, olen puhunut! Eko-ongelmaiset pikku-pätijä-surkimukset kyykkyyn!

      ;-)

      • Seppo1967

        Vain tyhmä suostuu maksamaan pyydettyä hintaa. Sinunlaisista ihmisistä aloittaja jo varoittelikin. Älä vaan ikinä muuta vaikka koko muu maailma siine sivussa muuttuisikin. Aina voit ostaa villapaidan ja soutuveneen ja ryhtyä Linkolaksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe