Otetaanpa pieni gallup siitä, mistä pidät eniten valitsemassasi asumismuodossa. Minä aloitan.
Minusta oma rauha on tärkeintä. Mistään suunnasta ei kuulu hiirenhiiskaustakaan. Se on minun asumiseni peruskivi ja lähtökohta. En voi sietää ihmisiä seinän takana, alapuolella tai yläpuolellani. Haluan hiljaisuutta ja toisaalta haluan pitää itse juuri sellaista ääntä kuin kulloinkin hyvältä tuntuu. Keneltäkään kysymättä ja varoituksia tai asunnon haltuunottoa pelkäämättä.
Toki muitakin hyviä puolia on: reilusti tilaa, erinomainen sijainti palveluiden lähistöllä, varaava takka, oma piha, kahden auton autotalli, grillausmahdollisuus, 100% päätäntävalta jne. Mutta oma rauha ennen kaikkea.
Miten muut palstalaiset, mikä on parasta asumismuodossasi?
G: mikä parasta valitsemassasi asumismuodossa?
97
889
Vastaukset
- kompromisseja
Minulle tärkeä asia on, että on tarpeeksi tilaa ja kodille saa tehdä mitä haluaa, saa sisustaa ja vaihtaa materiaaleja vapaasti. Oma pihakin on kiva, koska voi pitää juhlia, pulikoida altaassa ja paistatella päivää. Emme harrasta grilliruokia, mutta joka tykkää, niin voihan pihalla grillatakin.
Varaava takkakin meillä on, mutta ei se minusta mikään onni ja autuus ole, vaan pikemminkin keino säästää lämmityskuluissa - melko työläs keino itse asiassa. Enemmän tykkäisin kaukolämmöstä, mutta sitä meillä ei ole mahdolllista saada. Toki takkatuli on kiva sisustuselementti talvella, mutta ei se vaadi varaavaa takkaa.
Edulliset asumiskulut yleensä ovat aika tärkeitä myös, niin rahaa jää muuhunkin kuin vain asumiseen.
Ja tottakai on tärkeää, että lähellä on palveluja. Silti en haluaisi asua aivan ison kaupungin ruutukaavakeskustassa, missä kulkee raitiovaunut ja on paljon ravintoloita, koska suomalaiset talot on niin matalia, että kaikki möly kuuluu sisälle.
Minua ei haittaa muut ihmiset, oikeastaan päin vastoin. Voisin asua keskikaupungilla kerrostalossakin, jos asunto olisi riittävän tilava, sijaitsisi vähintään 20. kerroksessa ettei katumöly kuulu, ja siinä olisi niin iso terassi/parveke, että se korvaisi jollain tapaa oman pihan. Ja tottakai hinta pitäisi silti olla sellainen, että rahaa jäisi muuhunkin kuin asumiseen. En ole Suomessa vielä nähnyt sellaisia asuntoja. - jätkäpätkä
Se että on tilaa. Pihalle voi jättää tavarat levälleen, jokaisella on omat huoneet, johon voi mennä viettämään omaa aikaa,saa tehdä mitä haluaa. Vapaus!
- Tykkään-
Pidän eniten siitä että elän keskellä kaikkea ja niihin paikkoihin jotka minua kiinnostavat, on lyhyt matka. Asuin aiemmin 20 minuutin junamatkan päässä Helsingin keskustasta ja kun halusi lähteä johonkin niin aina piti erityisesti suunnitella lähtevänsä, katsoa aikataulut, laskea kauanko menee, jne. Nyt jos tulee mieleen että olisi kiva mennä elokuviin, katson netistä mitä menee ja halutessani olen viisi minuuttia myöhemmin teatterin aulassa hakemassa lippua lippuautomaatista. Jos on kaunis päivä ja tulee mieleen että olisipa kiva mennä Suomenlinnaan, olen 15 minuuttia myöhemmin lauttarannassa. Museoita, taidemuseoita, gallerioita on kymmeniä lyhyen kävelymatkan päässä. Olen kulttuurin suurkuluttaja.
Nautin siitä että kauniina kesäpäivinä makaan parvekkeella sohvalla, luen kirjaa ja näen ihmisvilinän alapuolella, ja kuulen kaupungin äänet, mutta ne eivät ole häiritseviä vaan enemmänkin tasaista äänimaisemaa. Tunnen oloni kotoisaksi.
Pidän myös siitä että jos huomaan että jotain puuttuu jääkaapista, kipaisen alakertaan ja viisi minuuttia myöhemmin olen takaisin haluamani tuotteen kanssa.
Tämä on paras paikka jossa olen koskaan asunut.- ok-ruhtinas
Minä myös olen kulttuurin suurkuluttaja. Helsingissä on joitakuita museoita, joista parhaissa on joku rukki tai ompelukone savupirtin nurkassa. Pari tauluakin löytyy. Nämä on kyllä äkkiä katsottu.
Varsinaiset kulttuurielämykset haen kuitenkin ulkomailta. Viimeksi piipahdin Münhchenissä tekniikan museossa. Pelkästään tässä yhdessä museossa näkemistä riittää useammaksi päiväksi, jopa viikoiksi jos aihe kiinnostaa. Yksi ainoa huone siellä sisältää moninkertaisen määrän ja moninkertaisesti mielenkiintoisempaa katsomista ja tietoa kuin vanhankaupunginlahden pikkumuseo Helsingissä konsanaa. Ja näitä huoneita on kymmenittäin useammassa kerroksessa. Suosittelen.
En millään viitsisi asua kasarmilla vain siksi, että pääsisin käymään helsinkiläisissä museoissa tai leffassa. Mieluummin nautin leffoista monikanavaäänellä varustetussa videohuoneessani ok-talon alakerrassa. Kukaan ei potki selkään tai mölise ja rapistele karkkipussia. Aijai, jai mikä rauha.
Museoihin mennään lentokoneella ja sinne pääseekin todella kätevästi tästä ok-talostamme, joka kuitenkaan ei sijaitse lentomelualueella. Helsingin keskustaan toki pääse 10 minuutissa haluttaessa.
Kaupungin äänet eivät ole tasaista, vaan häiritsevää aaltoilevaa liikennettä, bussin ja ratikoiden jyrinää ja kolinaa, huutavia kännikaloja ja porukoita, kesäisiä katuremontteja ja asvaltin piikkaamista. Mutta pahinta on tietysti seinänaapurin tai alakerran/yläkerran aiheuttama meteli. Sitä ei pääse pakoon laittamalla ovet kiinni, vaan möykkä on aina läsnä juuri kun sitä ei kaivattaisi.
Siksi ok-talo. Oma tupa, oma lupa ja oma rauha. - Tykkään-
"Mieluummin nautin leffoista monikanavaäänellä varustetussa videohuoneessani ok-talon alakerrassa. Kukaan ei potki selkään tai mölise ja rapistele karkkipussia."
Kukin omien mieltymystensä mukaan. Minusta on mukavaa että voin katsoa elokuvat silloin kuin ne ovat uusia, eivät kuukausia tai puoli vuotta vanhoja (vaihtoehtoisesi pitäisi ryhtyä varastamaan netin piraattisivuilta joissa laatu on mitä on. En näe tuossa mieltä).
Maailmassa ei ole yhtään niin rikasta ihmistä, ei edes rikkainta öljysheikkiä, jolla olisi kotiteatterinaan sellainen että se vastaa Tennispalatsin ykkössalia. Nythän se on vielä remontissa ja lupaavat kesäkuun lopussa niin upean salin sekä tekniikaltaan että puitteiltaan että sellaista ei ole ennen Suomessa nähty. Odotan innolla, varsinkin kun minulla on tilaisuus käydä päivänäytöksissä ja niissä on usein niin että 600 ihmisen salissa on max. 30 ihmistä. Siinä riittää jo mukavasti omaakin rauhaa.
"Helsingissä on joitakuita museoita, joista parhaissa on joku rukki tai ompelukone savupirtin nurkassa. Pari tauluakin löytyy. Nämä on kyllä äkkiä katsottu."
Oma kokemukseni on niin toisenlainen että täytyy ihmetellä puhummeko edes samasta kaupungista. - ok-ruhtinas
Noh, prioriteettinsa kullakin. Päivänäytöksissä katsomassa leffaa. Harmi kuitenkin ettei teatteri nytkään ole käytössä, kun on remontissa. Minun videohuoneeni taas on käytössä juuri silloin kun haluan. Mutta odottele sinä vaan, toivottavasti remontti ei ole myöhässä, kuten ne usein ovat.
Omassa elämässä elokuvat eivät näyttele suurtakaan roolia. Ei minulla ole sellaiseen aikaa. Tosin en olekaan työtön vapaaherra, vaan johtajan töitä pakertava perheenisä, jolla lapset vievät suurimman osan vapaa-ajasta ja tietysti onhan sitä paljon muutakin.
Emme puhu samasta kaupungista. Minä puhun Münhchenistä, sinä puhut Helsingistä. Suosittelen matkustamista sinullekin, niin näet mitä suuressa maailmassa on. Ai niin, tuleehan meille Guggenheim. Jos tulee, joskus vuonna 2040. Sitäkin voi ruveta jo nyt odottelemaan. - Tykkään-
ok-ruhtinas kirjoitti:
Noh, prioriteettinsa kullakin. Päivänäytöksissä katsomassa leffaa. Harmi kuitenkin ettei teatteri nytkään ole käytössä, kun on remontissa. Minun videohuoneeni taas on käytössä juuri silloin kun haluan. Mutta odottele sinä vaan, toivottavasti remontti ei ole myöhässä, kuten ne usein ovat.
Omassa elämässä elokuvat eivät näyttele suurtakaan roolia. Ei minulla ole sellaiseen aikaa. Tosin en olekaan työtön vapaaherra, vaan johtajan töitä pakertava perheenisä, jolla lapset vievät suurimman osan vapaa-ajasta ja tietysti onhan sitä paljon muutakin.
Emme puhu samasta kaupungista. Minä puhun Münhchenistä, sinä puhut Helsingistä. Suosittelen matkustamista sinullekin, niin näet mitä suuressa maailmassa on. Ai niin, tuleehan meille Guggenheim. Jos tulee, joskus vuonna 2040. Sitäkin voi ruveta jo nyt odottelemaan.Asuin yli 20 vuotta Keski-Euroopassa joten silloin tuli matkustettua vapaa-ajalla paljonkin kun junalla pääsi muutamassa tunnissa Pariisiin, Lontooseen, Amsterdamiin ja moniin muihin kaupunkeihin. Useampia kertoja kävin Lontoossa tai Pariisissa ihan päivämatkalla kun oli joku oikein mielenkiintoinen näyttely tai tapahtuma. Ja jos ei päässyt kätevästi junalla johonkin niin sitten lyhyen lennon kanssa.
Nyttemmin ei enää niin paljon tule käytyä; lyhyempiä kaupunkilomia Eurooppaan muutama kerta vuodessa, ja New Yorkiin viikoksi joka toinen vuosi. Nykyisessä asuinpaikassani nautin myös sen pienuudesta ja helppoudesta; Helsinki on siisti, mukava, ja helposti kävellenkin hallittava kaupunki. - ok-ruhtinas
Siinä tapauksessa suosittelen, että tutustuisit museoihin ja muuhun kulttuuriantiin myös ulkomailla. Sen jälkeen voi sitten miettiä uudelleen, kannattaako todellakin asua kerrostalossa helsinkiläisen "kulttuurin" ja "museoiden" vuoksi.
Minusta ei. Täkäläinen meno on lievästi sanottuna ankeaa, kun on nähnyt muutakin. - Tykkään-
Kuten sanottu, olen nähnyt museoita ja muuta kulttuuriantia ulkomailla yli 20 vuotta. Päätökseni oli palata Suomeen ja minulla olisi ollut tilaisuus muuttaa aivan mihin hyvänsä kaupunkiin ja valita aivan mikä hyvänsä asumismuoto. Se valinta ei ollut omakotitalo ja olen ollut valintaani todella tyytyväinen.
- ok-ruhtinas
Sitten ei voi kuin onnitella. Olet varmasti mielenkiintoinen persoona: seikkaillut ja asunut ulkomailla 20 vuotta, kolunnut museot jne. Sitten muutat Helsinkiin ja valitset asuinpaikkasi sillä perusteella, että pääset siellä katsomaan heti uudet leffat ja käymään museossa.
Tuo leffaperustelu kuulostaisi luontevalta parikymppisen, juuri kotoa pois muuttaneen suusta, mutta että kaltaisesi vanha maailmanmatkaaja valitsee samoin perustein, se on jo erikoista. - Tykkään-
En sanonut että valitsin asuinpaikkani pelkästään sen perusteella että pääsen katsomaan uudet leffat ja käymään museossa. Alkuperäinen kysymys oli "Mikä parasta valitsemassasi asumismuodossa?" ja siihen vastasin. Tuo museo/elokuva-aspekti on toki todella miellyttävä lisä tässä asumismuodossa. Se tulee ikään kuin kylkiäisenä siinä sivussa, kun muut vaatimukseni täyttyivät. Eli halusin päästä Helsinkiin, mahdollisimman keskustaan, lähelle ostosmahdollisuuksia ja terveyspalveluja sekä muita palveluja, mutta kuitenkin niin että pääsen halutessani nopeasti myös luontoon. Halusin pärjätä mahdollisimman paljon kävelemällä, ja joukkoliikenteellä jos sää on huono tai matka liian pitkä käveltäväksi. Halusin mahdollisimman uuden asunnon ilman remonttihuolia. Kun nuo kaikki täyttyivät niin loppu oli ikäänkuin kuorrutusta kakulle.
Ja meillähän on kaikilla harrastuksemme, kuka mistäkin pitää. Minulle se nyt sattuu olemaan elokuvat, taide ja muu kulttuuri. Muuten, tosiaan mielenkiintoista että Suomessa elokuvissa käymistä usein pidetään nimenomaan nuorten juttuna. Tämä on selkeä ero siihen mihin olin tottunut. Noiden ulkomaanvuosien aikanani olin hyvinkin usein yleisön nuoremmasta päästä; oli ihan tavallista että salissa istui useampikin selvästi 60 tai jopa 70 vuoden rajapyykin ylittänyt. Suomessa olen usein yleisön vanhin. Mutta eipä se minua haittaa. Ehkä nuoret katsovat että mikähän mummo se tuossa istuu, onko eksynyt väärään paikkaan. :-) - Antigua
Stadi on nykyään ihan hirvee slummi jossa ei asu kun mamuja kera juoppojen. Fiksut ja rikkaat muuttaa kehyskuntiin. Niin tein minäkin.
- Hyi_olkoonn
Tykkään- kirjoitti:
Asuin yli 20 vuotta Keski-Euroopassa joten silloin tuli matkustettua vapaa-ajalla paljonkin kun junalla pääsi muutamassa tunnissa Pariisiin, Lontooseen, Amsterdamiin ja moniin muihin kaupunkeihin. Useampia kertoja kävin Lontoossa tai Pariisissa ihan päivämatkalla kun oli joku oikein mielenkiintoinen näyttely tai tapahtuma. Ja jos ei päässyt kätevästi junalla johonkin niin sitten lyhyen lennon kanssa.
Nyttemmin ei enää niin paljon tule käytyä; lyhyempiä kaupunkilomia Eurooppaan muutama kerta vuodessa, ja New Yorkiin viikoksi joka toinen vuosi. Nykyisessä asuinpaikassani nautin myös sen pienuudesta ja helppoudesta; Helsinki on siisti, mukava, ja helposti kävellenkin hallittava kaupunki.Helsingissä en näe mitään hyvää.
- lukihäiriöinen
Antigua kirjoitti:
Stadi on nykyään ihan hirvee slummi jossa ei asu kun mamuja kera juoppojen. Fiksut ja rikkaat muuttaa kehyskuntiin. Niin tein minäkin.
Jaa a ,ettäkö sinä olet fiksu ja rikas? kertomuksestasi päätellen.
Mistä teitä oiekin sikiää?
Samanlaista tuubaa suollat kuin monet muut tälläpalstalla ja samasta kynästä ja samasta kerrostalosta.
Koita nyt sisäistää tämä olet mielikuvituksessasi nyt muuttanut kuntaan,et siis kaupunkilainen,asut landella.
Jotta nämä kannattaa nyt sisäistää kun suolat täällä muille,olet kuntalainen maalta.Et hienosta kaupungista,teit siis sen siirron jota nyt joudut kantamaan tällä palstalla,maaseudun heppu.
Ei silti että minulla itään vastaan olisi maaseutua ,olihan se kiva ohjelma tämä kiihtelysvaaran poikamiehet joka tv:stä lähettetiin.
Onneksi olkoon. - yksitallaaja
Antigua kirjoitti:
Pikkuhiljaa kansainvälistyvä Suomen pääkaupunki on ihan jees, mutta asuttuani Tukholmassa 21 vuotta, minusta oli outoa kun Stadissa näkee niin vähän ulkomaalaisia. Suomessa pelätään ja vieroksutaan muukalaisia, koska heihin ei olla totuttu syrjäisessä maassamme. Stadin pienuuden vuoksi, on kaikki ihan lähellä, usein kävelymatkan päässä. Kesäisin kaupunki herää henkiin ja kulttuuritarjonta on monipuolista ja runsasta. Suomalaisten juomakulttuuri on alkeellista ja sivistymätöntä. Suomalaiset juopot ovat näkyviä ja kiusallisia. Hävettää kun joka nurkassa haisee kusi. Stadin ominaishajuksi onkin kuulemma nimetty urin eli virtsa.
Ymmärrettävästi monet lapsiperheet muuttavat maaseudun rauhaan ja sitä rauhaahan löytyy joka suunnasta kun hyppää HSL:n junaan Stadissa.
- Laiska_jätkä
Se että joku muu hoitaa juoksevat asiat. Minun ei tarvitse etsiä remonttimiestä, kolata pihaa aamulla tai puhdistaa räystäskouruja. Onhan taloyhtiön hallitukseen kuulumisestakin jotain hommaa, mutta eipähän tarvitse suoraan puuttua noihin ikäviin asioihin.
Lapsuusajalta on aivan riittävästi kokemuksia omakotiasumisesta. Se voi olla perheelle sopivaa mutta ei mikään yhden miehen juttu.- Laiskasmus.Matosmus
Kerrostalo tosiaan on laiskalle jätkälle paras asumismuoto. Ei tarvitse tehdä mitään, sen kuin vain kääntää hetekalla kylkeä. Korvatulpat korviin vain ja kylkeä kääntäessä voi ojentaa kätensä ja ottaa kaljan jenkkikaapista.
- 22233377
Jos on tyytyväinen omaan asumiseensa ja asuntoonsa ja elämäänsä ylipäätänsä, niin miksi sitä pitää niin kovasti toisille kehua. Ja nimenomaan vielä miksi pitää pyrkiä haukkumaan toisten asunnot ja asumiset ja koko eläminen kelvottomiksi ja huonolaatuisiksi.
- OK-maiskis
Tällä hetkellä nautin kun viikon etätyöt on ohi ja saan loppuviikon työskennellä omassa OK-talossa. Täällä on hiirenhiljaista ja varaavassa takassa on tuli. Vesisade ropisee vaimeasti kattoon. Aijaijai, tälläisen asumismuodon mahdollistaa vain oma talo.
- ok-kuvernöörl
Onnittelut loistavasta asumismuodon valinnasta!
En itsekään viitsi lähteä etätöihin, vaan kotikonttori on rakennettu siten että ergonomia ja muut asiat ovat kohdallaan. Etätöihin mennään vain, jos pitää tavata kollegoita tai yhteistyökumppaneita.
Tämä on mahdollista vain ok-talossa, esimerkiksi kerrostalossa jo pelkkä meteli ja ahtaus estää kotona työskentelyn. - OK-maiskis
Totta! Omassa talossa on jokaiselle perheenjäsenelle oma makuuhuone, lisäksi itselleni ja KPPV:lle molemmille omat työhuoneet/tilat. Monesti olemmekin KPPV:n kanssa yhdessä lähitöissä. Mutta nyt pitää mennä lisäämään varaavaan takkaan puita...
- 200m2_penthouse_hki
Ei estä. Mistään ei kuulu pihaustakaan.
- uskotaan
Eipä vissiin :D :D
- ok-kuvernöörl
OK-maiskis kirjoitti:
Totta! Omassa talossa on jokaiselle perheenjäsenelle oma makuuhuone, lisäksi itselleni ja KPPV:lle molemmille omat työhuoneet/tilat. Monesti olemmekin KPPV:n kanssa yhdessä lähitöissä. Mutta nyt pitää mennä lisäämään varaavaan takkaan puita...
Kuulostaa hyvältä. Ja päivällä voi grillata omalla terassilla lounasruoan. Sehän on kerrostalossa kiellettyä, mutta ok-henkilöt voivat itse valita mitä kotonaan tekevät.
- OK-maiskis
Aivan. Mikään kommuuni-politbyroo ei päätä asioistasi. Hyvänä asiana näen myös sen, että Welan kuuluu hyvin koko talossa, eikä aiheuta asunnon välitöntä haltuunottoa.
- ok-suonikas
SPRUIIIITSHHHH maiskis aijai huhhuh pruts
Kyllä kelpaa :D
Omakotitalossa
uudehko omakotitalo, kesäkuumalla viileä ja talvipakkasilla lämmin ja raikas ilma
runsaasti tilaa asunnossa ja pihalla, vieraiden autot mahtuvat ongelmitta
puutarha omalla tontilla
iso valoisa terassi, jossa suurempikin porukka mahtuu ruokailemaan aurinkoisella säällä ulkosalla niin halutessaan
rauhallisuus ja hyvät naapurit
takka
oma autotalli ja harrastetilat- niinpä.juuri
Meillä käy vieraiden sijasta kyllä vain pääasiassa tuttuja ja ne pääsevät oman auton lisäksi julkisillakin.
- savieinari
Aika hyvin pundit kuvasi omakotiasumisen hyvät puolet! Lisäisi tuohon vielä paljun ja saunomismahdollisuuden. Sekä mahdollisuus tehdä niin hieno piha , että oksat pois! Kiveytyksiä, istutuksia yms yms.
Kyllä omakotitalossa kelpaa! :) - savieinari
Ulkona ruuan laitto on myös ok-asumisen hyviä puolia. Mikäs sen mukavampaa kuin grillata arvoasunnon pihalla hyvin hoidetussa puutarhassa ,kauniilla säällä ja syödä ulkona herkullisia grilliruokia ja vaikkapa kanasalaattia. Njam! :)
Asiallinen kommentti taas Punditilta. Noinhan se on ja kaikki tuo yhdistettynä suureen autotallin ja pihassunaan terassilla, sekä mukavien naapureihi, joita ei tarvitse nähdä kuin haluttaessa , kun tontti on tarpeeksi suuri, taatusti viihtyy. Omalla pihalla sitten omenapuut, erilaiset marjapensaat ja pieni yrttitarha, mistä mausteet ruoanlaittoon. Ympärillä vallitseva rauha, sekä hiljaisuuskasn eivät tätä tunnelmmaa täällä OK-talossa kyllä pilaa. Suosittelen.
- ok-suurvisiiri
Auh, huhhuh, juuri näinhän se on. Mikä on itselläkin asustellessa ok-talossa, kyllä on puitteet ja olosuhteet hyvällä mallilla. Huh!
- miten.niin
Antigue kirjoitti:
Asiallinen kommentti taas Punditilta. Noinhan se on ja kaikki tuo yhdistettynä suureen autotallin ja pihassunaan terassilla, sekä mukavien naapureihi, joita ei tarvitse nähdä kuin haluttaessa , kun tontti on tarpeeksi suuri, taatusti viihtyy. Omalla pihalla sitten omenapuut, erilaiset marjapensaat ja pieni yrttitarha, mistä mausteet ruoanlaittoon. Ympärillä vallitseva rauha, sekä hiljaisuuskasn eivät tätä tunnelmmaa täällä OK-talossa kyllä pilaa. Suosittelen.
Etkös sinä ole olekaan virtuaalimatkalla Kreetan kassuilla?
- lukihäiriöinen
Antigue kirjoitti:
-Vai että oma yrtti tarha joista mausteet ruuanlaittoon.
- suuriin tontteihn että viihtyy.
-mukavat naapurit.
-marjapensaat.
Pitkän linjan omakotitalon asuttajana kerron että kaikki nuo arvot on sellaisella henkilöllä joka on aikalailla äskettäin muuttanut omakotilaaoon landelle tai ei edes asu ok-talossa.
Ensinnäkin tontti ei saisi olla suuri,ainoastaan maalla jos siinä on metsä päällä,muuten ei tai polkassu paskaan.
toiseksi niitä mukavia naapureita ei ole kuin 1 % suomen rajojen sisällä ja tämä kiskee kaupunkia,se ei tee konaisuudesta ehjää jos yksi naapuri tai kaksi on mukava mutta kolmas on sitten mulkku.
Niitä marjapensaita kovin harva halajaa nyky yhteiskunnasssa,niistä pyritään pääsemään eroon tai niitä ei itse kerätä,nyky nuoret on laiskaa vätystä,kaupunkiin marjapensaat,hah useimmat ei laske noille tuolla juuri arvoa,ne ostaa torilta valmiina tai eivät juuri syö edes marjoja tai pakaste altaasta kantavat kaupasta kovinkin usein.
Suuremmissa kaupungeissa homma on tätä,ei edes naapuria tunneta lähialueelta,vaikka kuinka olisi omakotitalo.
Maalaisasuminen on sitten erikseen. lukihäiriöinen kirjoitti:
-Vai että oma yrtti tarha joista mausteet ruuanlaittoon.
- suuriin tontteihn että viihtyy.
-mukavat naapurit.
-marjapensaat.
Pitkän linjan omakotitalon asuttajana kerron että kaikki nuo arvot on sellaisella henkilöllä joka on aikalailla äskettäin muuttanut omakotilaaoon landelle tai ei edes asu ok-talossa.
Ensinnäkin tontti ei saisi olla suuri,ainoastaan maalla jos siinä on metsä päällä,muuten ei tai polkassu paskaan.
toiseksi niitä mukavia naapureita ei ole kuin 1 % suomen rajojen sisällä ja tämä kiskee kaupunkia,se ei tee konaisuudesta ehjää jos yksi naapuri tai kaksi on mukava mutta kolmas on sitten mulkku.
Niitä marjapensaita kovin harva halajaa nyky yhteiskunnasssa,niistä pyritään pääsemään eroon tai niitä ei itse kerätä,nyky nuoret on laiskaa vätystä,kaupunkiin marjapensaat,hah useimmat ei laske noille tuolla juuri arvoa,ne ostaa torilta valmiina tai eivät juuri syö edes marjoja tai pakaste altaasta kantavat kaupasta kovinkin usein.
Suuremmissa kaupungeissa homma on tätä,ei edes naapuria tunneta lähialueelta,vaikka kuinka olisi omakotitalo.
Maalaisasuminen on sitten erikseen.Minulla ainakin on hyvät naapurit. Yhden kanssa naapurisuhteet jäävät jutusteluun, mutta muiden kesken on pientä naapuriapua ja ja rahanarvoista yhteistyötä. Näillä naapureillani ei ole keskenään juuri minkäänlaisia suhteita (tai jopa huonot suhteet).
.
Itse ajattelin laittaa pienen kasvimaan tuohon terassin taakse. Pienen kasvimaan hoitaa, vaikka vasemmalla kädellä.- lukihäiriöinen
Tuostahan tuo käy ilmi täysin,niitä mukavia on tosiaan vain 1% jonka olen itse laskelmoinut vieläpä.
Yhden kanssa vaan jutustelet eli ei ole niitä mukavia vissiin ja muut naapurit ei ole muiden kanssa missään suhteissa joten sinä jäät mukavaksi sille aluelle.
Eikö olekkin pirun yksinkertaista tämä prosentti lasku.
Vai ajattelit laittaa pienen kasvimaan tuohon terassin taakse?et taida olla perillä juuri ok-talo asumisesta tai ylipäätään ,ei niitä enään laiteta mihinkään kasvamaan,herää hyvä ihminen sieltä kerrostalosta että elämme aikaa 11.6 2016.
Ja että vasemmalla kädellä vielä niin kertoo koko kirjon laittamisesta. lukihäiriöinen kirjoitti:
Tuostahan tuo käy ilmi täysin,niitä mukavia on tosiaan vain 1% jonka olen itse laskelmoinut vieläpä.
Yhden kanssa vaan jutustelet eli ei ole niitä mukavia vissiin ja muut naapurit ei ole muiden kanssa missään suhteissa joten sinä jäät mukavaksi sille aluelle.
Eikö olekkin pirun yksinkertaista tämä prosentti lasku.
Vai ajattelit laittaa pienen kasvimaan tuohon terassin taakse?et taida olla perillä juuri ok-talo asumisesta tai ylipäätään ,ei niitä enään laiteta mihinkään kasvamaan,herää hyvä ihminen sieltä kerrostalosta että elämme aikaa 11.6 2016.
Ja että vasemmalla kädellä vielä niin kertoo koko kirjon laittamisesta.Minulla on kolme lähinaapuria, joista yhden kanssa enimmäkseen vaan turistaan ja hänkin on mukava naapuri. Tänäänkin jo olen ehtinyt keskustella pihalla tämän naapurin kanssa pihasuunnitelmista yms. Minulla on 100 prosenttia hyviä naapureita. Nämä kolme naapuria eivät ole keskenään missään tekemisissä. Lähinnä kai tuo yksi on muiden mielestä hankala, minua ja perhettäni kohtaan erittäin ystävällinen ja avulias.
.
Minä olen hyvin energinen ja aikaansaava. Ehkä olet huomannut sen tältäkin palstalta. Pienen kasvimaan hoitaminen vie verrattain vähän aikaa. Laiskan pulskeat sohvaperunat ja kaikesta valittavat eivät saa mitään aikaan. Valittajilla menee kaikki aika valittamiseen.
.
Etkö tiedä, että minulla on kesäpaikkakin verrattain lähellä, jonka myös pidän kunnossa. Sielläkin on istutuksia, kasvimaata ja jopa pari marjapensastakin. Sen lisäksi minulla riittää aikaa paljon muuhunkin.
.
Jos se omakotitaloasuminen on sinulle niin raskasta, niin miksi ihmeessä et muuta Helsingin lähiön kerrostaloon? Sitten saat enemmän perspektiiviä. Itse en kerrostalossa asu, enkä Helsingissä, vaan Espoossa omakotitalossa. Viimeinen kokemus kerrostaloasumisesta useiden vuosien takaa oli, kun myin edellisen asuntoni ja etsin uutta asuntoa, joka on tämä jossa nyt asun.
.
Minä en valita, vaikerra enkä sorru näpertelyyn, vaan saan asiat tehdyksi.pundit kirjoitti:
Minulla on kolme lähinaapuria, joista yhden kanssa enimmäkseen vaan turistaan ja hänkin on mukava naapuri. Tänäänkin jo olen ehtinyt keskustella pihalla tämän naapurin kanssa pihasuunnitelmista yms. Minulla on 100 prosenttia hyviä naapureita. Nämä kolme naapuria eivät ole keskenään missään tekemisissä. Lähinnä kai tuo yksi on muiden mielestä hankala, minua ja perhettäni kohtaan erittäin ystävällinen ja avulias.
.
Minä olen hyvin energinen ja aikaansaava. Ehkä olet huomannut sen tältäkin palstalta. Pienen kasvimaan hoitaminen vie verrattain vähän aikaa. Laiskan pulskeat sohvaperunat ja kaikesta valittavat eivät saa mitään aikaan. Valittajilla menee kaikki aika valittamiseen.
.
Etkö tiedä, että minulla on kesäpaikkakin verrattain lähellä, jonka myös pidän kunnossa. Sielläkin on istutuksia, kasvimaata ja jopa pari marjapensastakin. Sen lisäksi minulla riittää aikaa paljon muuhunkin.
.
Jos se omakotitaloasuminen on sinulle niin raskasta, niin miksi ihmeessä et muuta Helsingin lähiön kerrostaloon? Sitten saat enemmän perspektiiviä. Itse en kerrostalossa asu, enkä Helsingissä, vaan Espoossa omakotitalossa. Viimeinen kokemus kerrostaloasumisesta useiden vuosien takaa oli, kun myin edellisen asuntoni ja etsin uutta asuntoa, joka on tämä jossa nyt asun.
.
Minä en valita, vaikerra enkä sorru näpertelyyn, vaan saan asiat tehdyksi.Kerrostalossa asuin lyhytaikaisesti puoli vuotta nyt jo useita vuosia sitten. Silloin lähikauppa oli 200 metrin kävelymatkan päässä ja bussiyhteys 20 metrin päässä talosta. Mitään muuta positiivista en siitä asumismuodosta keksi (ainakaan tuosta asunnosta). Se uudehko kerrostalo oli oikeasti kylmä talvella kylmä ja kesällä paahtavan kuuma. Asuntoon kuului satunnaisesti naapurien metelöintiä. Parvekkeelle leijui tupakansavu naapurien puolelta. Autopaikka oli ahdas varsinkin talvella ja autoon tuli jälkiä naapurien huolimattomien ovenaukaisujen vuoksi. Varastot ja tilat olivat liian pieniä. Hissi oli monesti varattuna uusien sisäänmuuttajien ja ulosmuuttajien vuoksi. Vuokra oli kohtuullisen korkea.
.
Ei kiitos, kun on valinnanvapaus. Tarkennukseksi sanon, että minun puolestani on ihan sama missä kukin asuu, kunhan on tyytyväinen valitsemaansa asumismuotoon.- kgh8t6DC
pundit kirjoitti:
Kerrostalossa asuin lyhytaikaisesti puoli vuotta nyt jo useita vuosia sitten. Silloin lähikauppa oli 200 metrin kävelymatkan päässä ja bussiyhteys 20 metrin päässä talosta. Mitään muuta positiivista en siitä asumismuodosta keksi (ainakaan tuosta asunnosta). Se uudehko kerrostalo oli oikeasti kylmä talvella kylmä ja kesällä paahtavan kuuma. Asuntoon kuului satunnaisesti naapurien metelöintiä. Parvekkeelle leijui tupakansavu naapurien puolelta. Autopaikka oli ahdas varsinkin talvella ja autoon tuli jälkiä naapurien huolimattomien ovenaukaisujen vuoksi. Varastot ja tilat olivat liian pieniä. Hissi oli monesti varattuna uusien sisäänmuuttajien ja ulosmuuttajien vuoksi. Vuokra oli kohtuullisen korkea.
.
Ei kiitos, kun on valinnanvapaus. Tarkennukseksi sanon, että minun puolestani on ihan sama missä kukin asuu, kunhan on tyytyväinen valitsemaansa asumismuotoon...and life was hard back in da low days.
- ok-herttua
pundit kirjoitti:
Kerrostalossa asuin lyhytaikaisesti puoli vuotta nyt jo useita vuosia sitten. Silloin lähikauppa oli 200 metrin kävelymatkan päässä ja bussiyhteys 20 metrin päässä talosta. Mitään muuta positiivista en siitä asumismuodosta keksi (ainakaan tuosta asunnosta). Se uudehko kerrostalo oli oikeasti kylmä talvella kylmä ja kesällä paahtavan kuuma. Asuntoon kuului satunnaisesti naapurien metelöintiä. Parvekkeelle leijui tupakansavu naapurien puolelta. Autopaikka oli ahdas varsinkin talvella ja autoon tuli jälkiä naapurien huolimattomien ovenaukaisujen vuoksi. Varastot ja tilat olivat liian pieniä. Hissi oli monesti varattuna uusien sisäänmuuttajien ja ulosmuuttajien vuoksi. Vuokra oli kohtuullisen korkea.
.
Ei kiitos, kun on valinnanvapaus. Tarkennukseksi sanon, että minun puolestani on ihan sama missä kukin asuu, kunhan on tyytyväinen valitsemaansa asumismuotoon.AUH! Tämän täytyi tosiaan sattua palstan kasarmikehveleiden aknen peittämiin kolveihin! HUH! Aika raakaa tekstiä ja naiselta vielä! HUHHUH! Sinä se et armoa tunne!
BTW, täällä juuri laitellaan kotia kuntoon illan vieraita varten. Keskuspölynimurilla pölyt pois ja 30 vierasta voi tulla nautiskelemaan talon antimista.
Onnistuisihan tämä toki kerrostalossakin, mutta on se pikkuisen noloa pyytää vieraat aaltopellinpalasen viereen värjöttelemään näillä keleillä, kun sisälle ei kerta kaikkiaan mahdu. - 22233377
Varmasti ainakin siinä tietyssä elämänvaiheessa ja iässä(n.s. nuorempaa keski-ikää jostain alta 30 jotain yli 40v) ja varsinkin jos on vielä pieniä lapsiakin on tää o.k. talo ja siinä ne omat puutarhat ja autotalli remppoja varten se asumismuoto johon halutaan.
Mutta kun sen alkaa huomata, että ei se omassa puutarhassa marjojen ja muiden juttujen kasvattaminen ainakaan mitään kannata(puutarhaliikkeistä kun tykötarpeita hakee niin lopputulos kannattavuuden kanssa menee pakkaselle). Ja että ei varsinkaan nykyautoja voi enää paljon autotallissaan laitella ja huoltaa, siksi kun tarvitaan erikoistyökaluja ja laitteita ja se auton ylös nostava nosturikin pitäisi olla, niin kyllä se into tällaisten juttujen kanssa touhuamiseen alkaa väistämättä laskea.
Niin kauan kuin talo on vielä suht. uusi eikä niitä remppoja paljon tarvita niin se menee vielä mukavasti. Mutta annas olla kun näitä remppoja eri firmoista joutuu yksittäisenä tilaajan anelemaan ja makselemaan, niin ei se olekkaan enää niin auvoista. Eikä näitä remppoja ole mukava itsekkään tehdä vajavaisilla työkaluilla. Ja sitten vielä nää hintavammat putki-ja sähkötyöt ainakin on sellaisia mitkä kuitenkin pitää firmoilla teettää vaikka ne itsekkin osaisi ja pystyisi tekemään, siksi kun se vakuutuksien vuoksi pitää näin tehdä.
Mulla ei ole mitään tällaisia itse talossaan touhuavia vastaan, päinvastoin itsekkin olen ollut tätä tyyppiä hyvinkin, ja paljon aikanaan juuri autoremppojakin olen tehnyt( tein niitä nuorena kerrostalojen pihoillakin, omani ja monen muunkin) silloin kun vielä vanhemman mallisten autojen kanssa pelailtiin. Nyt vaan valitettavasti kehitys on mennyt siihen suuntaan, että ei oikein ole ihmisillä muuta roolia kuin kuluttajan ja ostelijan rooli sen palkansaaja-asemansa lisäksi.
No minä old-timerina edelleen huollan ainakin omat audiolaitteeni mitkä itse olen suunnitellut ja viimeistä detaljia myöden itse komponenteista tinannut. Näihinkään komponentteja myyviä liikkeitä ei enää kyllä ole läheskään niinkuin mitä vielä joskus 80-luvullakin oli, mutta mulla on omatkin varastot komponetteja ja datakirjallisuutta.
Mä luulen että monissa vuokrakerrostaloissa, ja varsinkin kaupungin vuokrataloissa meno on hurjaa ja häirikkökäyttätymistä esiintyy paljon. Mutta kyllä sitä on ihan rauhallisiakin taloja. Mullakin on nyt omana asuntonani ja osoitteenanai pieni siisti kerrostalokämppä vanhemmasta ihan rauhallisesta talosta, joskin toinenkin isompi asunto minulla nyt omassa käytössäni on. Kerrostalokämppään postikin tuodaan sisään ovesta, ja vaikka kuukausia on kämpästä poissa, niin postia kyllä sisään mahtuu eikä huolta ole ollenkaan niinkuin mitä pientalosta olisi. 22233377 kirjoitti:
Varmasti ainakin siinä tietyssä elämänvaiheessa ja iässä(n.s. nuorempaa keski-ikää jostain alta 30 jotain yli 40v) ja varsinkin jos on vielä pieniä lapsiakin on tää o.k. talo ja siinä ne omat puutarhat ja autotalli remppoja varten se asumismuoto johon halutaan.
Mutta kun sen alkaa huomata, että ei se omassa puutarhassa marjojen ja muiden juttujen kasvattaminen ainakaan mitään kannata(puutarhaliikkeistä kun tykötarpeita hakee niin lopputulos kannattavuuden kanssa menee pakkaselle). Ja että ei varsinkaan nykyautoja voi enää paljon autotallissaan laitella ja huoltaa, siksi kun tarvitaan erikoistyökaluja ja laitteita ja se auton ylös nostava nosturikin pitäisi olla, niin kyllä se into tällaisten juttujen kanssa touhuamiseen alkaa väistämättä laskea.
Niin kauan kuin talo on vielä suht. uusi eikä niitä remppoja paljon tarvita niin se menee vielä mukavasti. Mutta annas olla kun näitä remppoja eri firmoista joutuu yksittäisenä tilaajan anelemaan ja makselemaan, niin ei se olekkaan enää niin auvoista. Eikä näitä remppoja ole mukava itsekkään tehdä vajavaisilla työkaluilla. Ja sitten vielä nää hintavammat putki-ja sähkötyöt ainakin on sellaisia mitkä kuitenkin pitää firmoilla teettää vaikka ne itsekkin osaisi ja pystyisi tekemään, siksi kun se vakuutuksien vuoksi pitää näin tehdä.
Mulla ei ole mitään tällaisia itse talossaan touhuavia vastaan, päinvastoin itsekkin olen ollut tätä tyyppiä hyvinkin, ja paljon aikanaan juuri autoremppojakin olen tehnyt( tein niitä nuorena kerrostalojen pihoillakin, omani ja monen muunkin) silloin kun vielä vanhemman mallisten autojen kanssa pelailtiin. Nyt vaan valitettavasti kehitys on mennyt siihen suuntaan, että ei oikein ole ihmisillä muuta roolia kuin kuluttajan ja ostelijan rooli sen palkansaaja-asemansa lisäksi.
No minä old-timerina edelleen huollan ainakin omat audiolaitteeni mitkä itse olen suunnitellut ja viimeistä detaljia myöden itse komponenteista tinannut. Näihinkään komponentteja myyviä liikkeitä ei enää kyllä ole läheskään niinkuin mitä vielä joskus 80-luvullakin oli, mutta mulla on omatkin varastot komponetteja ja datakirjallisuutta.
Mä luulen että monissa vuokrakerrostaloissa, ja varsinkin kaupungin vuokrataloissa meno on hurjaa ja häirikkökäyttätymistä esiintyy paljon. Mutta kyllä sitä on ihan rauhallisiakin taloja. Mullakin on nyt omana asuntonani ja osoitteenanai pieni siisti kerrostalokämppä vanhemmasta ihan rauhallisesta talosta, joskin toinenkin isompi asunto minulla nyt omassa käytössäni on. Kerrostalokämppään postikin tuodaan sisään ovesta, ja vaikka kuukausia on kämpästä poissa, niin postia kyllä sisään mahtuu eikä huolta ole ollenkaan niinkuin mitä pientalosta olisi.Yhden positiivisen jutun vielä muistan kerrostaloasumisesta. Siellä posti tuli tietenkin suoraan ovelle. No nyt se tulee 10 metrin päähän ovesta. Ei sitä häiriökäyttäytymistä usein ollut, mutta olipa sen puolen vuoden aikana, mitä asuin kerrostalossa ehkä 3-4 kertaa. Yksi ja sama pariskunta taisi olla se ongelma. Poliisinkin näin tulevan rappuun kerran. Tulivat varmaan jäähdyttelemään tuota yhtä pariskuntaa.
.
Tupakansavun leijuminen parvekkeelle oli todella ärsyttävä juttu. Se savu leijaili sisään myös jos avasi ikkunoita. Siellä jossain alaparvekkeella oli ilmeisesti muutama ketjupolttaja.
.
En minä mitään suurta kasvimaata kotiin suunnittele ja kaksi marjapensasta kesäpaikassa riittää ihan hyvin. Marjapensaita ei tule kotiin. Syön silti mieluummin oman maan makoisia mansikoita, kuin espanjalaisia millä lie torjunta-aineella käsiteltyjä marjoja.- 22233377
pundit kirjoitti:
Yhden positiivisen jutun vielä muistan kerrostaloasumisesta. Siellä posti tuli tietenkin suoraan ovelle. No nyt se tulee 10 metrin päähän ovesta. Ei sitä häiriökäyttäytymistä usein ollut, mutta olipa sen puolen vuoden aikana, mitä asuin kerrostalossa ehkä 3-4 kertaa. Yksi ja sama pariskunta taisi olla se ongelma. Poliisinkin näin tulevan rappuun kerran. Tulivat varmaan jäähdyttelemään tuota yhtä pariskuntaa.
.
Tupakansavun leijuminen parvekkeelle oli todella ärsyttävä juttu. Se savu leijaili sisään myös jos avasi ikkunoita. Siellä jossain alaparvekkeella oli ilmeisesti muutama ketjupolttaja.
.
En minä mitään suurta kasvimaata kotiin suunnittele ja kaksi marjapensasta kesäpaikassa riittää ihan hyvin. Marjapensaita ei tule kotiin. Syön silti mieluummin oman maan makoisia mansikoita, kuin espanjalaisia millä lie torjunta-aineella käsiteltyjä marjoja.Tuossa reilu 15 vuotta sitten mulla oli asuntonani vanha pientalo. Se oli itse asiassa maatalon statuksella, joskin pieni sellainen, vain muutamia hehtaareja, vähän peltosarkaa ja metsää ympärillä. Olin sieltä pitkiä aikoja poissa ja posti, vaikkakin se tuli lähelle postilaatikkoon, pakkasi vettymään ja se laatikko täyttyi, eli siinä oli pieni ongelma.
Se talo oli kyllä syrjässä ja siis maaseudulla eikä missään esikaupunkialueella. Vaikka olen lapsuudesstani maatalon lapsi, niin olin jo unohtanut miten se tosiaankin on maaseudulla talvisin niin pimeää että ei voi edes lenkille lähteä jos ei mitään kuutamoa. Tiet kyllä oli aurattuja, mutta ei tietenkään kevyen liikenteen väyliä. Tarkoitus oli minulla laittaa se talo ja ympäristö hyvään kuntoon ja siitä itselleni varsinainen ykkösasunto ja pysyvä osoitteeni. Paljon siihen hommia tein ja taloa korjailin kattoa myöden. Mutta kun lähellä oli hevosfarmi, niin paarmoja kesällä niin että ei ulkona iljennyt olla. Sitten oli toinen talo lähellä millä oli klapibisness, ja se niitä klapeja koko kevään puoliin öihin teki, sirkkeli ja se klapinhalkaisjakyhnytys ja dieseltraktorin käyntiääni kävi hermoille. No kolme kesää sitä siedin ja onneksi sain sen vielä myytyä pois suurinpiirtein samaan hintaan mitä siitä maksanut olin. Perunaakin yritin laitta omiksi tarpeiksi, mutta se maa oli perunaruton saastuttama eikä siitä mitään tullut. Mansikkaa sentään sain useamman aarin alan kasvamaan ja viimeisenä vuotena sitä tuli todella paljon. Sitä olisi pitänyt lähteä johonkin tienposkeen myymään, mutta kun ei sellainen oikein tällaiselle äijälle sovi niin sekin sato suurimmaksi osaksi mätäni vaikka siihen vanhoja pakastimia haalin joita täyttelin. 22233377 kirjoitti:
Tuossa reilu 15 vuotta sitten mulla oli asuntonani vanha pientalo. Se oli itse asiassa maatalon statuksella, joskin pieni sellainen, vain muutamia hehtaareja, vähän peltosarkaa ja metsää ympärillä. Olin sieltä pitkiä aikoja poissa ja posti, vaikkakin se tuli lähelle postilaatikkoon, pakkasi vettymään ja se laatikko täyttyi, eli siinä oli pieni ongelma.
Se talo oli kyllä syrjässä ja siis maaseudulla eikä missään esikaupunkialueella. Vaikka olen lapsuudesstani maatalon lapsi, niin olin jo unohtanut miten se tosiaankin on maaseudulla talvisin niin pimeää että ei voi edes lenkille lähteä jos ei mitään kuutamoa. Tiet kyllä oli aurattuja, mutta ei tietenkään kevyen liikenteen väyliä. Tarkoitus oli minulla laittaa se talo ja ympäristö hyvään kuntoon ja siitä itselleni varsinainen ykkösasunto ja pysyvä osoitteeni. Paljon siihen hommia tein ja taloa korjailin kattoa myöden. Mutta kun lähellä oli hevosfarmi, niin paarmoja kesällä niin että ei ulkona iljennyt olla. Sitten oli toinen talo lähellä millä oli klapibisness, ja se niitä klapeja koko kevään puoliin öihin teki, sirkkeli ja se klapinhalkaisjakyhnytys ja dieseltraktorin käyntiääni kävi hermoille. No kolme kesää sitä siedin ja onneksi sain sen vielä myytyä pois suurinpiirtein samaan hintaan mitä siitä maksanut olin. Perunaakin yritin laitta omiksi tarpeiksi, mutta se maa oli perunaruton saastuttama eikä siitä mitään tullut. Mansikkaa sentään sain useamman aarin alan kasvamaan ja viimeisenä vuotena sitä tuli todella paljon. Sitä olisi pitänyt lähteä johonkin tienposkeen myymään, mutta kun ei sellainen oikein tällaiselle äijälle sovi niin sekin sato suurimmaksi osaksi mätäni vaikka siihen vanhoja pakastimia haalin joita täyttelin.Paarmat ovat kyllä ikäviä otuksia (nautapaarma, suppupaarma ja äänetön sokkopaarma). Niitä on kesäpaikassa onneksi vain vähän heinäkuussa. Muistan kyllä hyvin, kun vietiin tyttöä hevostalleille, että siellä niitä paarmoja oli paljon. Itse olen elänyt puolet lapsuudesta/nuoruudesta kerrostalossa ja toisen puolen omakotitalossa, johon vanhempani muuttivat. Vanhempien omakotitalo oli kaupungissa, sen laitamilla.
- 22233377
pundit kirjoitti:
Paarmat ovat kyllä ikäviä otuksia (nautapaarma, suppupaarma ja äänetön sokkopaarma). Niitä on kesäpaikassa onneksi vain vähän heinäkuussa. Muistan kyllä hyvin, kun vietiin tyttöä hevostalleille, että siellä niitä paarmoja oli paljon. Itse olen elänyt puolet lapsuudesta/nuoruudesta kerrostalossa ja toisen puolen omakotitalossa, johon vanhempani muuttivat. Vanhempien omakotitalo oli kaupungissa, sen laitamilla.
Talo kaupungin laitamilla on kyllä ihan eri juttu kuin mitä varsinaisella maaseudulla sijaitseva talo.Ihan mukava se vaikka yksinkin asuen, mutta paljon enemmän se vaan hintoihinsa tulee kuin mitä pieni kerrostaloasunto, mikä on se halvimmaksi tuleva asunto. Ja on siitä pientalosta huolia ihan toisella tavalla kuin mitä kerrostalosta. Ja varsinkin jos on paljon ja pitkiä aikoja pois, niin ainainen huoli on siitä mitä siellä talossa mahdollisesti tapahtuu. 30 asteen pakkasillakin saattaa vaikka putket jäätyä varsinkin jos se sähkölämmitysten varassa, kun sähköt voivat katketa joko linjojen katkeamisen tai vaikka vain talon sulakkeiden palamisen johdosta. No perheellisillä ei tää asia ole ongelma, sikäli kun aina joku sentään talossa on tai ainakin käy, niin että ei se pitkiä aikoja yksikseen ole.
Mulla on kämppä vanhassa taajaman keskustan kerrostalossa mikä rauhallinen talo, mutta toisaalta meno on siinä kuitenkin sillä tavalla rentoa, että pihallakin voi vähän vaikka autoremppaa tehdä. Nyt kuitenkin päätin vaihdattaa öljyt ja laturin hihnan paikallisella huoltoasemalla, vaikka ne pihallakin olisin itse voinut laittaa. Ja on mulla yksi muukin paikka missä näitä juttuja tehdä joskin kauempana vaan.
Ennen aina laittelin tällaiset pikkujutut ilman muuta itse, ja paljon isompaakin remppaa tein. Lasku oli 180 öljyineen ja hihnoineen, mistä alvia jotain reilu 40 ja hihna ja öljyt ehkä 50-60, ja siten työpalkaksi kaikkine sivukuluineen jäi jotain alta satanen. En pyytänyt laskun erittelyä, ja rahalla senkin maksoin. Kyllä se minusta aika kova hinta moisesta hommasta oli. Toki nää alvi ja erilaiset palkkojen sivukulut ja korjaamon ylläpitokustannukset tekevät laskuista suurimman osan.
Nää autoremppajutut pääkaupunkiseudulta ja kauempaakin kannattaa kyllä käydä tekemässä Tallinnassa, kun noin puoleen hintaan ne saa Tallinnassa tehtyä. Nytkin kävin yhdessä pajassa missä nostettiin auto ylös ja vähän katseltiin hultomiehen kanssa miltä näyttää. Pakoputki oli vähän huonosti keskeltä ja siihen sopivan erikoisen klemmarin kävi äijä hakemassa. Jotain tunti siinä kaikkiaan meni ja lasku oli 7€ maksaneen klemmarin kanssa 25€. No mä annoin 30 kymppiä ja kyllä se sen suostui ottamaan. Sanoi että öljyt ja laturin hihnan hän olisi laittanut ilman muuta alle satasen. Autotalli oli se yksi painava syy, miksi OK-taloon halusin. Harrasteauto, vanha jenkki on edelleen tallissa ja rakentelen huvikseni moottoreita ja vaihdelaatikoita kavereilleni, itselleni ja joskus jopa myyntiin. Nytkin on tuolla Mersun takapaksissa yksi kappale Chevyn isolohkoa, joka pitäisi mennä nostamaan talliin sisälle. Noiden duunaaminen on mukavaa puuhaa ja siksi sitä vielä teen. En tosin enää niin aktiivisesti kuin aikoinaan jolloin se oli lähes elämäntapa
Käyttöautoja en viitsi ropaill. Noi Mersut pitää paremmin arvonsa, jos joku osaava ja Mersun tietokantaan historian markkaava sen tekee. Eihän noi perushuollot noihin mitään vaikeita ole, ihan samaa rautaa se on edelleen, vain elektroniikkaa on enemmän. Oikeassa olet siinä, että testilaitteita pitää olla enemmän. Toki hyvät työkalut ovat kaikessa a ja o. Mulla ei ole nosturia, mutta tallissa on monttu, mikä on hyvä asia.
Posteista senverran, että sille saa kannonkeskeytyksen, joten ei ne sinne laatikkoon vety. Toki ne pitää noutaa laatikkorivistä, mikä täällä on noin 50 metrin päässä.
Mulla hurjia kokemuksia Helsingin kaupungin vuokrakasarmeista. Kaikkea on tullut nähtyä ja kuultua. Siksi, halusin kassulta pois ja OK-taloln, missä rauha ja hiljaisuus vallitsevat. SIKSI suosittelen sitä muillekin.22233377 kirjoitti:
Talo kaupungin laitamilla on kyllä ihan eri juttu kuin mitä varsinaisella maaseudulla sijaitseva talo.Ihan mukava se vaikka yksinkin asuen, mutta paljon enemmän se vaan hintoihinsa tulee kuin mitä pieni kerrostaloasunto, mikä on se halvimmaksi tuleva asunto. Ja on siitä pientalosta huolia ihan toisella tavalla kuin mitä kerrostalosta. Ja varsinkin jos on paljon ja pitkiä aikoja pois, niin ainainen huoli on siitä mitä siellä talossa mahdollisesti tapahtuu. 30 asteen pakkasillakin saattaa vaikka putket jäätyä varsinkin jos se sähkölämmitysten varassa, kun sähköt voivat katketa joko linjojen katkeamisen tai vaikka vain talon sulakkeiden palamisen johdosta. No perheellisillä ei tää asia ole ongelma, sikäli kun aina joku sentään talossa on tai ainakin käy, niin että ei se pitkiä aikoja yksikseen ole.
Mulla on kämppä vanhassa taajaman keskustan kerrostalossa mikä rauhallinen talo, mutta toisaalta meno on siinä kuitenkin sillä tavalla rentoa, että pihallakin voi vähän vaikka autoremppaa tehdä. Nyt kuitenkin päätin vaihdattaa öljyt ja laturin hihnan paikallisella huoltoasemalla, vaikka ne pihallakin olisin itse voinut laittaa. Ja on mulla yksi muukin paikka missä näitä juttuja tehdä joskin kauempana vaan.
Ennen aina laittelin tällaiset pikkujutut ilman muuta itse, ja paljon isompaakin remppaa tein. Lasku oli 180 öljyineen ja hihnoineen, mistä alvia jotain reilu 40 ja hihna ja öljyt ehkä 50-60, ja siten työpalkaksi kaikkine sivukuluineen jäi jotain alta satanen. En pyytänyt laskun erittelyä, ja rahalla senkin maksoin. Kyllä se minusta aika kova hinta moisesta hommasta oli. Toki nää alvi ja erilaiset palkkojen sivukulut ja korjaamon ylläpitokustannukset tekevät laskuista suurimman osan.
Nää autoremppajutut pääkaupunkiseudulta ja kauempaakin kannattaa kyllä käydä tekemässä Tallinnassa, kun noin puoleen hintaan ne saa Tallinnassa tehtyä. Nytkin kävin yhdessä pajassa missä nostettiin auto ylös ja vähän katseltiin hultomiehen kanssa miltä näyttää. Pakoputki oli vähän huonosti keskeltä ja siihen sopivan erikoisen klemmarin kävi äijä hakemassa. Jotain tunti siinä kaikkiaan meni ja lasku oli 7€ maksaneen klemmarin kanssa 25€. No mä annoin 30 kymppiä ja kyllä se sen suostui ottamaan. Sanoi että öljyt ja laturin hihnan hän olisi laittanut ilman muuta alle satasen.Suomalainen työ maksaa paljon. Jankutetaan siitä, että Suomen talouden kilpailukyvyn edistämiseksi tehdyt toimet ovat vääriä tai tuloksettomia, mutta ei huomata, että arkipäivän tilanteessa meistä jokainen tekee valintoja hinnan perusteella. Esimerkiksi pussilakanat maksavat marketeissa noin 50 euroa per. setti. Jos nämä pussilakanat tehtäisiin Suomessa, niiden hinta olisi suomalaisen työn kalleuden vuoksi 150 euroa per. setti. Laatu ei selitä hintaeroa. Tätä tämä globaali vapaa talous tarkoittaa.
- ok-ylipäällikkö
pundit kirjoitti:
Suomalainen työ maksaa paljon. Jankutetaan siitä, että Suomen talouden kilpailukyvyn edistämiseksi tehdyt toimet ovat vääriä tai tuloksettomia, mutta ei huomata, että arkipäivän tilanteessa meistä jokainen tekee valintoja hinnan perusteella. Esimerkiksi pussilakanat maksavat marketeissa noin 50 euroa per. setti. Jos nämä pussilakanat tehtäisiin Suomessa, niiden hinta olisi suomalaisen työn kalleuden vuoksi 150 euroa per. setti. Laatu ei selitä hintaeroa. Tätä tämä globaali vapaa talous tarkoittaa.
Ei se nyt sentään noin mene. Jos pussilakanat tehtäisiin Suomessa, hinta olisi ehkä 55 euroa per setti. Työn kustannus on näissä kuvioissa lopultakin aika vähäinen, kun päälle lasketaan rahti, byrokratia, odottelu, varastointi jne jne.
Tai sitten myyntihinta olisi 50 euroa, mutta tuottajan voitto jäisi vitosen pienemmäksi.
Suomessa kaikki on tapana laittaa työn kalleuden syyksi, vaikka kyse on nimenomaan voitosta ja sen maksimoinnista. Aina löytyy joku maailmankolkka, jonka hikipajassa voidaan tehdä vielä halvemmalla. Jos voitosta voitaisiin tinkiä edes hitusenkin, työpaikat säilyisivät Suomessa. Mutta ei, koska kukapa ei haluaisi enemmän itselleen.
Entismaailman aikaan tätä ongelmaa varten olivat olemassa tuontitullit, joilla hintoja ja voiton maksimointia säädeltiin. Myös huolehdittiin siitä, että verotulot jäävät oikeaan maahan.
Nykyään sellainen olisi protektionismia, eikä se mitenkään käy. On tärkeämpää saada teettää työt hikipajassa kuin supistaa eurollakaan työn teettäjien voittoja. Ne kustannukset, jotka jäävät hikipajamaihin turmeltuneen ympäristön ja muun muodossa, niitä ei kuulu laskea.
Kaikki voidaan laittaa kätevästi suomalaisen duunarin syyksi.
Ja ei, en puhu omasta puolestani. Minulla asiat ovat hyvin, eikä minua kaiketi lasketa duunariksi. Sokea ei kuitenkaan pidä olla, vaan koettaa aina muistaa se, että tangoon tarvitaan vähintään kaksi, ja letkajenkkaan jo paljon porukkaa. Harva on lavalla yksin. ok-ylipäällikkö kirjoitti:
Ei se nyt sentään noin mene. Jos pussilakanat tehtäisiin Suomessa, hinta olisi ehkä 55 euroa per setti. Työn kustannus on näissä kuvioissa lopultakin aika vähäinen, kun päälle lasketaan rahti, byrokratia, odottelu, varastointi jne jne.
Tai sitten myyntihinta olisi 50 euroa, mutta tuottajan voitto jäisi vitosen pienemmäksi.
Suomessa kaikki on tapana laittaa työn kalleuden syyksi, vaikka kyse on nimenomaan voitosta ja sen maksimoinnista. Aina löytyy joku maailmankolkka, jonka hikipajassa voidaan tehdä vielä halvemmalla. Jos voitosta voitaisiin tinkiä edes hitusenkin, työpaikat säilyisivät Suomessa. Mutta ei, koska kukapa ei haluaisi enemmän itselleen.
Entismaailman aikaan tätä ongelmaa varten olivat olemassa tuontitullit, joilla hintoja ja voiton maksimointia säädeltiin. Myös huolehdittiin siitä, että verotulot jäävät oikeaan maahan.
Nykyään sellainen olisi protektionismia, eikä se mitenkään käy. On tärkeämpää saada teettää työt hikipajassa kuin supistaa eurollakaan työn teettäjien voittoja. Ne kustannukset, jotka jäävät hikipajamaihin turmeltuneen ympäristön ja muun muodossa, niitä ei kuulu laskea.
Kaikki voidaan laittaa kätevästi suomalaisen duunarin syyksi.
Ja ei, en puhu omasta puolestani. Minulla asiat ovat hyvin, eikä minua kaiketi lasketa duunariksi. Sokea ei kuitenkaan pidä olla, vaan koettaa aina muistaa se, että tangoon tarvitaan vähintään kaksi, ja letkajenkkaan jo paljon porukkaa. Harva on lavalla yksin.Valitettavasti tuo pussilakanoiden hintatieto 50 euroa vs. 150 euroa kerrottiin Kuluttaja-lehdessä, eli luku ei ole minun itse keksimäni. Lehdessä ei kerrottu, mistä hintaero tulee, mutta mistä muustakaan kuin suomalaisen työn kalleudesta.
- ok-ylipäällikkö
pundit kirjoitti:
Valitettavasti tuo pussilakanoiden hintatieto 50 euroa vs. 150 euroa kerrottiin Kuluttaja-lehdessä, eli luku ei ole minun itse keksimäni. Lehdessä ei kerrottu, mistä hintaero tulee, mutta mistä muustakaan kuin suomalaisen työn kalleudesta.
Kuluttaja-lehdeäkö sinä pidät tietolähteenäsi? Mieti nyt vähän itsekin miten naurettava väite tuo on.
Yksi pussilakana maksaisi 100 euroa enemmän. Yksi pussilakana. Normaalilla suomalaisella kolmen kympin tuntipalkalla (sivukulut mukaan luettuna) tehdään viisi tuntia töitä, että hinnaksi saadaan 150 euroa.
150 eur = viisi tuntia yhtä pussilakanaa kohden. Käsinkö ne täällä suomessa kutoo niitä? Minä olen nähnyt sellaisen vehkeen, joka työntää lakanoita ulos muutaman sekunnin välein.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä lehdissä lukee. Tässä on oikein tyypillinen esimerkki, mitä roskaa meille syötetään ja sitten sinäkin menet siihen halpaan. Haloo nyt. ok-ylipäällikkö kirjoitti:
Kuluttaja-lehdeäkö sinä pidät tietolähteenäsi? Mieti nyt vähän itsekin miten naurettava väite tuo on.
Yksi pussilakana maksaisi 100 euroa enemmän. Yksi pussilakana. Normaalilla suomalaisella kolmen kympin tuntipalkalla (sivukulut mukaan luettuna) tehdään viisi tuntia töitä, että hinnaksi saadaan 150 euroa.
150 eur = viisi tuntia yhtä pussilakanaa kohden. Käsinkö ne täällä suomessa kutoo niitä? Minä olen nähnyt sellaisen vehkeen, joka työntää lakanoita ulos muutaman sekunnin välein.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä lehdissä lukee. Tässä on oikein tyypillinen esimerkki, mitä roskaa meille syötetään ja sitten sinäkin menet siihen halpaan. Haloo nyt.Minä luen paljon kaikenlaista. Tuo juttu vain jäi mieleeni. En tiedä mihin juttu perustuu (vaikka sitten perustuisi olettamukseen, että pussilakanat tehtäisiin oikeasti käsityönä ja ompelukoneella, jota ei tietenkään tapahdu). Tokihan erotus vaikutti isolta, mutta tuontyyppinen työ on halpatyötä aasiassa, jota tehdään parin euron päiväpalkalla. Sosiaalikuluineen suomalaisen tekemä päivän työn hinta tulee työnantajalle maksamaan vähintään 1,3 kertaisesti maksetun bruttopalkan määrän. Jos bruttopalkka on 10 euroa tunnissa, saman halpatyön kustannus on Aasiassa ehkä 3 euroa ja Suomessa yli 100 euroa.
.
Puhumattakaa muista kustannuksista.
.- ok-ylipäällikkö
pundit kirjoitti:
Minä luen paljon kaikenlaista. Tuo juttu vain jäi mieleeni. En tiedä mihin juttu perustuu (vaikka sitten perustuisi olettamukseen, että pussilakanat tehtäisiin oikeasti käsityönä ja ompelukoneella, jota ei tietenkään tapahdu). Tokihan erotus vaikutti isolta, mutta tuontyyppinen työ on halpatyötä aasiassa, jota tehdään parin euron päiväpalkalla. Sosiaalikuluineen suomalaisen tekemä päivän työn hinta tulee työnantajalle maksamaan vähintään 1,3 kertaisesti maksetun bruttopalkan määrän. Jos bruttopalkka on 10 euroa tunnissa, saman halpatyön kustannus on Aasiassa ehkä 3 euroa ja Suomessa yli 100 euroa.
.
Puhumattakaa muista kustannuksista.
.Kyllä, kyllä, mutta tuo on aivan epäolennaista. Oikeampi suuruusluokka on, että 50 euron tuontilakanassa töiden osuus on ehkä 10 senttiä ja loput kuljetuskustannuksia, koneinvestointeja, varastointia, markkinointia, vakuutuksia ja etenkin kaupan katetta.
Jos Suomi-lakana myydään, töiden osuus voi olla vaikkapa kymmenkertainen, eli euron. Voi olla 50-kertainenkin eli viisi euroa. Se ei selitä suurempaa myyntihintaa. Ei mitenkään.
Itselläni ei ole oikeistolaisia eikä vasemmistolaisia silmälaseja päässä, vaan osaan laskea. En usko mitään poliittista höpötystä näissä työvoima-asioissa. Suosittelen itseäsikin aina pyrkimään puolueettomasti miettimään mitä sinulle väitetään, vaikka väite olisikin mieluinen oman poliittisen näkemyksesi kannalta. Kuten tässä tapauksessa, oikeistolaisena tietysti nielit syötin koukkuineen päivineen, vaikka peruskoulumatematiikka sanoo ettei väite voi mitenkään pitää paikkaansa.
Samahan se on tämän kilpailukykysopimuksen kanssa. Sanotaan, että pitäisi saada 30% kilpailukykyä lisää vientituotteelle.
Lasketaanpa. Viennissä palkkojen osuus on 10% molemmin puolin kokonaiskustannuksista. Jos kaikki tekevät ilmaiseksi, saamme kilpailukykyä lisää ainoastaan 10%. Palkkoja laskemalla tilanne ei korjaannu, ei sitten mitenkään. Joko tingitään katteesta tai sitten heikennetään valuutan arvoa. Jos vain viitsii laskea, lopputoteama on, että näinhän se menee. Meille valehdellaan niin paljon kuin ehditään, ja kansa uskoo.
Vaikka palkkojen osuus olisi 30%, mitä se ei missään nimessä ole, tilanne olisi sama. Palkkojen laskemisesta ei ole hyötyä. ok-ylipäällikkö kirjoitti:
Kyllä, kyllä, mutta tuo on aivan epäolennaista. Oikeampi suuruusluokka on, että 50 euron tuontilakanassa töiden osuus on ehkä 10 senttiä ja loput kuljetuskustannuksia, koneinvestointeja, varastointia, markkinointia, vakuutuksia ja etenkin kaupan katetta.
Jos Suomi-lakana myydään, töiden osuus voi olla vaikkapa kymmenkertainen, eli euron. Voi olla 50-kertainenkin eli viisi euroa. Se ei selitä suurempaa myyntihintaa. Ei mitenkään.
Itselläni ei ole oikeistolaisia eikä vasemmistolaisia silmälaseja päässä, vaan osaan laskea. En usko mitään poliittista höpötystä näissä työvoima-asioissa. Suosittelen itseäsikin aina pyrkimään puolueettomasti miettimään mitä sinulle väitetään, vaikka väite olisikin mieluinen oman poliittisen näkemyksesi kannalta. Kuten tässä tapauksessa, oikeistolaisena tietysti nielit syötin koukkuineen päivineen, vaikka peruskoulumatematiikka sanoo ettei väite voi mitenkään pitää paikkaansa.
Samahan se on tämän kilpailukykysopimuksen kanssa. Sanotaan, että pitäisi saada 30% kilpailukykyä lisää vientituotteelle.
Lasketaanpa. Viennissä palkkojen osuus on 10% molemmin puolin kokonaiskustannuksista. Jos kaikki tekevät ilmaiseksi, saamme kilpailukykyä lisää ainoastaan 10%. Palkkoja laskemalla tilanne ei korjaannu, ei sitten mitenkään. Joko tingitään katteesta tai sitten heikennetään valuutan arvoa. Jos vain viitsii laskea, lopputoteama on, että näinhän se menee. Meille valehdellaan niin paljon kuin ehditään, ja kansa uskoo.
Vaikka palkkojen osuus olisi 30%, mitä se ei missään nimessä ole, tilanne olisi sama. Palkkojen laskemisesta ei ole hyötyä.Usko vaan huviksesi, että minä en ole "poliittisen maailmankatsomukseni" vanki. Mitä tulee kilpailukykysopimukseen, on myös selvää, että palkkojen nostaminen ainakin heikentäisi Suomen kilpailukykyä. Työajan pieni lisääminen ja pieni palkkojen alennus ei sanottavasti paranna kilpailukykyä, mutta suunta on kuitenkin oikea. Suomalainen sopimusyhteiskunta on vaan aika jähmeä tarpeellisten muutosten tekemiseen. Kustannuksia saatetaan huomaamattomasti lisätä pienillä valinnoilla. Esimerkiksi kuntapuolella kustannukset kasvoivat kohtuullisesti, kun loma-ajan sairauspoissaoloja alettiin korvata uusilla lomilla.
- ok-ylipäällikkö
pundit kirjoitti:
Usko vaan huviksesi, että minä en ole "poliittisen maailmankatsomukseni" vanki. Mitä tulee kilpailukykysopimukseen, on myös selvää, että palkkojen nostaminen ainakin heikentäisi Suomen kilpailukykyä. Työajan pieni lisääminen ja pieni palkkojen alennus ei sanottavasti paranna kilpailukykyä, mutta suunta on kuitenkin oikea. Suomalainen sopimusyhteiskunta on vaan aika jähmeä tarpeellisten muutosten tekemiseen. Kustannuksia saatetaan huomaamattomasti lisätä pienillä valinnoilla. Esimerkiksi kuntapuolella kustannukset kasvoivat kohtuullisesti, kun loma-ajan sairauspoissaoloja alettiin korvata uusilla lomilla.
Heh heh, ensin sanot ettet ole vanki ja sitten heti perään rupeat puhumaan "oikeasta suunnasta". Miksi ihmeessä se on oikea suunta? Miksi muutokset ovat tarpeellisia, kun niistä ei ole mitään hyötyä, vaikka haittaa on sitäkin enemmän?
Annas kun setä sanoo miten tämä homma menee.
Nousukausi alkaa ennemmin tai myöhemmin, myös Venäjän pakotteet poistetaan ennemmin tai myöhemmin. Sitten vienti taas vetää ja Sipilä pääsee sanomaan, että katsokaa nyt, tämä oli minun ansiotani.
Jos nousukausi taas ei ala, niin sitten euro kaatuu. Siinä korjataan kilpailukyky kerralla valuutan arvon alentuessa. Sitten Sipilä pääsee sanomaan, että katsokaa nyt, näin kävi koska ette alentaneet palkkojanne tarpeeksi.
Oikeast on turhaa näpertelyä kinastella siitä lasketaanko palkkoja prosentin tai ei. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten meidän käy. Meillä on liikaa kansanedustajia ja liian vähän valtiomiehiä (naiset mukaanlukien). ok-ylipäällikkö kirjoitti:
Heh heh, ensin sanot ettet ole vanki ja sitten heti perään rupeat puhumaan "oikeasta suunnasta". Miksi ihmeessä se on oikea suunta? Miksi muutokset ovat tarpeellisia, kun niistä ei ole mitään hyötyä, vaikka haittaa on sitäkin enemmän?
Annas kun setä sanoo miten tämä homma menee.
Nousukausi alkaa ennemmin tai myöhemmin, myös Venäjän pakotteet poistetaan ennemmin tai myöhemmin. Sitten vienti taas vetää ja Sipilä pääsee sanomaan, että katsokaa nyt, tämä oli minun ansiotani.
Jos nousukausi taas ei ala, niin sitten euro kaatuu. Siinä korjataan kilpailukyky kerralla valuutan arvon alentuessa. Sitten Sipilä pääsee sanomaan, että katsokaa nyt, näin kävi koska ette alentaneet palkkojanne tarpeeksi.
Oikeast on turhaa näpertelyä kinastella siitä lasketaanko palkkoja prosentin tai ei. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten meidän käy. Meillä on liikaa kansanedustajia ja liian vähän valtiomiehiä (naiset mukaanlukien).Oletko siis sitä mieltä, että taloutta sitten auttaisi palkkojen nostaminen ja Li Anderssonin toivomus neljäpäiväisestä työviikosta samalla palkalla, hah?
.
Ei auttaisi, vaan päinvastoin. Tietenkin tarvitaan muitakin toimia, mutta nykyinen työmarkkinajärjestelmä on liian kankea muutoksille. Paikallista sopimista pitäisi lisätä Suomen Yrittäjien toivomuksen mukaisesti. Menneitä aikoja ovat ne, jolloin kaikille annettiin samat yleiskorotukset tuottavuudesta riippumatta.
.
Sekin on selvää, että öljyn hinnan korjaantuminen ja mahdollisten Venäjä-pakotteiden lieventäminen auttavat jossain vaiheessa Suomen taloutta.
.
Kansanedustajia on liian paljon, mutta se vasta näpertelyä onkin, että määrä puolitettaisiin tai määrää vähennettäisiin 50 hengellä.
.
Maailma on syklinen monessa suhteessa. Se näkyy markkinoilla, pörssissä ja luonnossakin.- ok-ylipäällikkö
pundit kirjoitti:
Oletko siis sitä mieltä, että taloutta sitten auttaisi palkkojen nostaminen ja Li Anderssonin toivomus neljäpäiväisestä työviikosta samalla palkalla, hah?
.
Ei auttaisi, vaan päinvastoin. Tietenkin tarvitaan muitakin toimia, mutta nykyinen työmarkkinajärjestelmä on liian kankea muutoksille. Paikallista sopimista pitäisi lisätä Suomen Yrittäjien toivomuksen mukaisesti. Menneitä aikoja ovat ne, jolloin kaikille annettiin samat yleiskorotukset tuottavuudesta riippumatta.
.
Sekin on selvää, että öljyn hinnan korjaantuminen ja mahdollisten Venäjä-pakotteiden lieventäminen auttavat jossain vaiheessa Suomen taloutta.
.
Kansanedustajia on liian paljon, mutta se vasta näpertelyä onkin, että määrä puolitettaisiin tai määrää vähennettäisiin 50 hengellä.
.
Maailma on syklinen monessa suhteessa. Se näkyy markkinoilla, pörssissä ja luonnossakin.Toi sun litaniasi on kuin kokoomuksen puolueohjelmasta. Toistat sitä kuin papukaija, oli siinä järkeä tai ei.
No, jokainen on autuas uskossaan.
Kuulemiin tältä erää. Off-topic tämä meni muutenkin. ok-ylipäällikkö kirjoitti:
Toi sun litaniasi on kuin kokoomuksen puolueohjelmasta. Toistat sitä kuin papukaija, oli siinä järkeä tai ei.
No, jokainen on autuas uskossaan.
Kuulemiin tältä erää. Off-topic tämä meni muutenkin.Etpä sinäkään vastannut kysymykseen, oliko liian vaikea vai vastaus itsestään selvä?
.
Se tieto Suomessa valmistetun pussilakanasetin hinnasta kerrottiin Kuluttaja-lehdessä, mutta siinä lähteeksi kerrottiin Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila ja YLEn 8 myyttiä työstä ohjelma 12.1.2016. Luulisi Kurttilan tietävän, kun on asianomaista toimintaa harjoittavan yrityksen toimitusjohtaja, ellei tietoisesti valehdellut.- 22233377
pundit kirjoitti:
Suomalainen työ maksaa paljon. Jankutetaan siitä, että Suomen talouden kilpailukyvyn edistämiseksi tehdyt toimet ovat vääriä tai tuloksettomia, mutta ei huomata, että arkipäivän tilanteessa meistä jokainen tekee valintoja hinnan perusteella. Esimerkiksi pussilakanat maksavat marketeissa noin 50 euroa per. setti. Jos nämä pussilakanat tehtäisiin Suomessa, niiden hinta olisi suomalaisen työn kalleuden vuoksi 150 euroa per. setti. Laatu ei selitä hintaeroa. Tätä tämä globaali vapaa talous tarkoittaa.
jj
Suomalainen, esim. juuri joku putkimies tai sähkömies tai vaikka rekkamies tai ahtaaja ja niin monet muut kyllä ovat myös isopalkkaisiakin ja erilaisia oheisetuja vielä saavia.Ja tämä siis verrattuna moniin ihan lähinaapurimaihimme eu-alueella ja tässä itämeren alueellakin. Toki näitä halvemmalla työn tekeviä meillä aina nämä rehvakkaat kellokasduunarimme pyrkivät herjaamaan kelvottomiksi, ja monopolistisia asemiaan nämä kaikin keinoin varjelemaan pyrkivät.
Ja sitten vasemman laidan politikot meillä aina kuorossa huutavat siitä, miten näitä monopoliasemista rahastavia palkansaajia pitää meillä hyysätä, siksi kun näitä 'riistämään pyrkivät rikkaat ja ahneet kapitalistit, ja tietty ne demoniset sijoittajat'
No on meillä kyllä monopolistsessa asemassa olevia työnantajikain, ja yhdessäkin palkansaajiensa kanssa nämä sumeilematta rokottelevat ja kiristävät itselleen aina vaan lisää ja lisää, oli taloustilanne mikä hyvänsä, ja tietty lobbaavat politikkoihin päin lainsäädäntöä joka tukee heidän monopolistisia asemiaan.
Ja kun palkat on suuret niin niiden oheiskulut je verot niistä on samassa suhteessa suuret, ja nämä meillä ovat todella korkeita. Tämä alvi vielä puree kaiken päälle joka käänteessä, ja loppulasku onkin sitten hirmuinen. Suurella osalla kansasta(siis vielä omillaan sinnittelevillä, sossulinjallahan mennäänkin sitten jo toisin) ei olekkaan meillä mitään mahdollisuutta tällaisten monopolistisissa asemissa olevien yrittäjien ja heidän monopolistisissa asemissa olevien työntekijöidensä hirmuhintaisia isoilla veroilla joka puolelta rokotettuja palveluksia käyttää.
Vasurit ja vaikka mitkä makrotalousviisastelijat meillä paasaavat siitä miten hallitus on nyt tyhmä, kun se palkkoja alentamalla yrittää työllisyyttä saada nousuun ja budjettivajeiden kasvua kuriin. Nää kellokkaat pitävät itseään viisaina, siksi kun he ovat päässään oivaltaneet sellaisen asian että "meillä pitää keskittyä korkean osaamisen tuotteisiin, kun ei me 'rupusakki-aasialaisten' kanssa kuitenkaan palkoissa voida kilpailla" Mutta mitä korkean osaamisen tuotteita nämä kellokaspajattajat itse voisivat kehittää ? Mä luulen että näistä pajattajista ei ole yksinkertaisemmankaan tuotteen kehittelijöiksi ja tekijöiksi. Pikemminkin he ovat sakkia joka vielä löhöö hyvillä palkoilla niiden kustannuksella, jotka joskus jotain ovat saaneet aikaan. Ja ovat nää vielä taakkana vaikeuttamassa jotain uutta yrittäviä, se jos näitä vielä on. Aivan kun ei kuka hyvänsä ymmärtäisi sitä, että näitä korkean osaamisen uusia maailamalla kysyttyjä tuotteita tulisi saada kehitettyä. Se vaan kun vuosia menee ja elvyytetään ja elvyytetään vellalla, eikä niitä uusia korkean osaamisen tuotteita tule, vain ekonomistien ja muiden kellokkaiden pajatusta ja pajatusta näiden tarpeesta. Ja kun vielä entisetkin tuotteet vaan pakkaavat hiipumaan, niin jossain vaiheessa on vastuulllisten politikkojen jotain alettavat tehdä tämän tilanteen haltuun saamiseksi. 22233377 kirjoitti:
jj
Suomalainen, esim. juuri joku putkimies tai sähkömies tai vaikka rekkamies tai ahtaaja ja niin monet muut kyllä ovat myös isopalkkaisiakin ja erilaisia oheisetuja vielä saavia.Ja tämä siis verrattuna moniin ihan lähinaapurimaihimme eu-alueella ja tässä itämeren alueellakin. Toki näitä halvemmalla työn tekeviä meillä aina nämä rehvakkaat kellokasduunarimme pyrkivät herjaamaan kelvottomiksi, ja monopolistisia asemiaan nämä kaikin keinoin varjelemaan pyrkivät.
Ja sitten vasemman laidan politikot meillä aina kuorossa huutavat siitä, miten näitä monopoliasemista rahastavia palkansaajia pitää meillä hyysätä, siksi kun näitä 'riistämään pyrkivät rikkaat ja ahneet kapitalistit, ja tietty ne demoniset sijoittajat'
No on meillä kyllä monopolistsessa asemassa olevia työnantajikain, ja yhdessäkin palkansaajiensa kanssa nämä sumeilematta rokottelevat ja kiristävät itselleen aina vaan lisää ja lisää, oli taloustilanne mikä hyvänsä, ja tietty lobbaavat politikkoihin päin lainsäädäntöä joka tukee heidän monopolistisia asemiaan.
Ja kun palkat on suuret niin niiden oheiskulut je verot niistä on samassa suhteessa suuret, ja nämä meillä ovat todella korkeita. Tämä alvi vielä puree kaiken päälle joka käänteessä, ja loppulasku onkin sitten hirmuinen. Suurella osalla kansasta(siis vielä omillaan sinnittelevillä, sossulinjallahan mennäänkin sitten jo toisin) ei olekkaan meillä mitään mahdollisuutta tällaisten monopolistisissa asemissa olevien yrittäjien ja heidän monopolistisissa asemissa olevien työntekijöidensä hirmuhintaisia isoilla veroilla joka puolelta rokotettuja palveluksia käyttää.
Vasurit ja vaikka mitkä makrotalousviisastelijat meillä paasaavat siitä miten hallitus on nyt tyhmä, kun se palkkoja alentamalla yrittää työllisyyttä saada nousuun ja budjettivajeiden kasvua kuriin. Nää kellokkaat pitävät itseään viisaina, siksi kun he ovat päässään oivaltaneet sellaisen asian että "meillä pitää keskittyä korkean osaamisen tuotteisiin, kun ei me 'rupusakki-aasialaisten' kanssa kuitenkaan palkoissa voida kilpailla" Mutta mitä korkean osaamisen tuotteita nämä kellokaspajattajat itse voisivat kehittää ? Mä luulen että näistä pajattajista ei ole yksinkertaisemmankaan tuotteen kehittelijöiksi ja tekijöiksi. Pikemminkin he ovat sakkia joka vielä löhöö hyvillä palkoilla niiden kustannuksella, jotka joskus jotain ovat saaneet aikaan. Ja ovat nää vielä taakkana vaikeuttamassa jotain uutta yrittäviä, se jos näitä vielä on. Aivan kun ei kuka hyvänsä ymmärtäisi sitä, että näitä korkean osaamisen uusia maailamalla kysyttyjä tuotteita tulisi saada kehitettyä. Se vaan kun vuosia menee ja elvyytetään ja elvyytetään vellalla, eikä niitä uusia korkean osaamisen tuotteita tule, vain ekonomistien ja muiden kellokkaiden pajatusta ja pajatusta näiden tarpeesta. Ja kun vielä entisetkin tuotteet vaan pakkaavat hiipumaan, niin jossain vaiheessa on vastuulllisten politikkojen jotain alettavat tehdä tämän tilanteen haltuun saamiseksi.Kyllä se työllistäminen on ongelmallista Suomessa pienemmille ja miksei isommillekin yrityksille. Ikävä kyllä äitiyslomat kaatuvat kustannuksineen sen pienen yrittäjän niskaan ja jos esimerkiksi nuoren työntekijän palkaksi on sovittu 1.200 euroa. Eläke- ja sosiaalimaksuineen, arvonlisäveroineen ja lomarahoineen yms. yrityksen on saatava myytyä työntekijän panos 2.200 eurolla, jotta edes työllistämisestä syntyvät kulut tulisivat katetuiksi. Kaiken huippu on, että nuori työntekijä saa palkasta itse käteen verojen jälkeen 1.000 euroa, millä ei tule toimeen.
.
Jos on tullut työllistettyä liikaa henkilökuntaa, on vaikea tehdä sopeutustoimia. Henkilöstön vähentäminen ei tapahdukaan käden käänteessä. YT-menettelyt, negatiivinen julkisuus ja irtisaomisajat. Ei ole ihme, että yhä useampi työllistyy vuokrafirman kautta nollatuntisopimuksella vain tarvittaessa. Tätä suuntausta pystyttäisiin lieventämään poistamalla työllistämisen esteitä ja mahdollistamalla nykyistä paremmin myös työvoiman sopeuttamisen sitä tarvittaessa.- savieinari
pundit kirjoitti:
Kyllä se työllistäminen on ongelmallista Suomessa pienemmille ja miksei isommillekin yrityksille. Ikävä kyllä äitiyslomat kaatuvat kustannuksineen sen pienen yrittäjän niskaan ja jos esimerkiksi nuoren työntekijän palkaksi on sovittu 1.200 euroa. Eläke- ja sosiaalimaksuineen, arvonlisäveroineen ja lomarahoineen yms. yrityksen on saatava myytyä työntekijän panos 2.200 eurolla, jotta edes työllistämisestä syntyvät kulut tulisivat katetuiksi. Kaiken huippu on, että nuori työntekijä saa palkasta itse käteen verojen jälkeen 1.000 euroa, millä ei tule toimeen.
.
Jos on tullut työllistettyä liikaa henkilökuntaa, on vaikea tehdä sopeutustoimia. Henkilöstön vähentäminen ei tapahdukaan käden käänteessä. YT-menettelyt, negatiivinen julkisuus ja irtisaomisajat. Ei ole ihme, että yhä useampi työllistyy vuokrafirman kautta nollatuntisopimuksella vain tarvittaessa. Tätä suuntausta pystyttäisiin lieventämään poistamalla työllistämisen esteitä ja mahdollistamalla nykyistä paremmin myös työvoiman sopeuttamisen sitä tarvittaessa.Oliko Pundit tuo 1200/2200 euroa ihan sellainen konkreettinen luku suhde, joka pätee samalla tavalla vaikka myös jos kyseessä olisi hyväpalkkainen työ, esim. kerrottuna viidellä. Siis päteekö sama suhde jos palkka olisi 6000/11000 euroa?
- Vapaat.markkinat
22233377 kirjoitti:
jj
Vasurit ja vaikka mitkä makrotalousviisastelijat meillä paasaavat siitä miten hallitus on nyt tyhmä, kun se palkkoja alentamalla yrittää työllisyyttä saada nousuun ja budjettivajeiden kasvua kuriin. Nää kellokkaat pitävät itseään viisaina, siksi kun he ovat päässään oivaltaneet sellaisen asian että "meillä pitää keskittyä korkean osaamisen tuotteisiin, kun ei me 'rupusakki-aasialaisten' kanssa kuitenkaan palkoissa voida kilpailla" Mutta mitä korkean osaamisen tuotteita nämä kellokaspajattajat itse voisivat kehittää ? Mä luulen että näistä pajattajista ei ole yksinkertaisemmankaan tuotteen kehittelijöiksi ja tekijöiksi. Pikemminkin he ovat sakkia joka vielä löhöö hyvillä palkoilla niiden kustannuksella, jotka joskus jotain ovat saaneet aikaan. Ja ovat nää vielä taakkana vaikeuttamassa jotain uutta yrittäviä, se jos näitä vielä on. Aivan kun ei kuka hyvänsä ymmärtäisi sitä, että näitä korkean osaamisen uusia maailamalla kysyttyjä tuotteita tulisi saada kehitettyä. Se vaan kun vuosia menee ja elvyytetään ja elvyytetään vellalla, eikä niitä uusia korkean osaamisen tuotteita tule, vain ekonomistien ja muiden kellokkaiden pajatusta ja pajatusta näiden tarpeesta. Ja kun vielä entisetkin tuotteet vaan pakkaavat hiipumaan, niin jossain vaiheessa on vastuulllisten politikkojen jotain alettavat tehdä tämän tilanteen haltuun saamiseksi.On noita monopolisoituja ammatteja akateemisellakin puolella, esim. lääkärit ja apteekkarit. Ikuisen lääkäripulan takaa heidän ammattiliittonsa joka onnistuu aina torppaamaan aikeet nostaa uusien lääkärien koulutusmääriä. Apteekkien ja sitä myöten apteekkarien määrää säädellään lailla, mikä on jo absurdiuden huippu.
- 22233377
Vapaat.markkinat kirjoitti:
On noita monopolisoituja ammatteja akateemisellakin puolella, esim. lääkärit ja apteekkarit. Ikuisen lääkäripulan takaa heidän ammattiliittonsa joka onnistuu aina torppaamaan aikeet nostaa uusien lääkärien koulutusmääriä. Apteekkien ja sitä myöten apteekkarien määrää säädellään lailla, mikä on jo absurdiuden huippu.
Ilman muuta myös näissä n.s. akateemisissakin ammateissa näitä monopolistisia rakenteita on, ja nimenomaan näissä mainitsemissasikin ammateissa, ja vielä pitkät perinteetkin on näissä jutuissa. Myös esim. optikkoalan monopolistilobbauksista vanhempi sisareni kerran kertoi, joka on ikänsä ollut terveysalan koulutusjutuissa ja sen alan amki:n rehtorina ja viimeksi gerontologian tutkijana.
Se vaan että itselleni esim. juuri sähkömiesjutut ovat näistä monopolistisista rakenteista ensimmäisiä jotka mieleen tulee. Siis esim. tavallisia sisäjohtoasentajien töitä ei meillä saa tehdä sähköalan korkeakouluinsinööritasoisen tutkinnon suorittanutkaan saati joku itseoppinut. Näin vaikka asianomainen selvästi olisi asiantunteva ja vastuullinen henkilö. Jotta näitä asennustöitä saisi tehdä, niin pitäisi olla jonkun firman palveluksessa, jolla firmalla on ne luvat. Alan firmaa taasen ei voi perustaa ellei ensin ole ollut vuosia alalla töissä jossain alan firmassa. Siis tässä niin alan yrittäjät kuin mitä alan työntekijätkin molemmat ovat monopolistisessa asemassa, ja tietty se on niin että mitä pienempi porukka sitä paremmat pidot.
No en minä näissä asioissa mitään ihan 'kuka tahansa saa tehdä ja miten vaan' syteemiä kannata, mutta joku tolkku siinäkin pitäisi olla miten asiakas/potilas-turvallisuuteen vetoamalla näitä monopolistisia rakenteita ylläpidetään ja pönkitetään.
Nää jutut muuten kuuluu juuri niihin joita ei valtamediassa esiin tule. Ei taida edes mieleen tällaisia juttuja toimittajille tulla, saati että usklataisivat tällaisia asioita esille ottaa jos vaikka mieleen tulisikin. - 22233377
savieinari kirjoitti:
Oliko Pundit tuo 1200/2200 euroa ihan sellainen konkreettinen luku suhde, joka pätee samalla tavalla vaikka myös jos kyseessä olisi hyväpalkkainen työ, esim. kerrottuna viidellä. Siis päteekö sama suhde jos palkka olisi 6000/11000 euroa?
No ei se tietenkään samalla tavalla noin päde. Olihan tuossa esimerkissä yhtenä parametrina sekin, että 1000 eurolla ei vielä tule toimeen, mikä tietty on merkittävä ongelma.
- 22233377
Vapaat.markkinat kirjoitti:
On noita monopolisoituja ammatteja akateemisellakin puolella, esim. lääkärit ja apteekkarit. Ikuisen lääkäripulan takaa heidän ammattiliittonsa joka onnistuu aina torppaamaan aikeet nostaa uusien lääkärien koulutusmääriä. Apteekkien ja sitä myöten apteekkarien määrää säädellään lailla, mikä on jo absurdiuden huippu.
Noista apteekkareista ja niiden perinteestä ehdottaisin hyvää lukemista Serlaciuksen elämänkerran kanssa. En nyt muista tarkkaan k.o. teoksen nimeä ja tekijöit. Jokunen vuosi sitten sen luin, kun se ilmestynyt oli.
Kyllä sekin mietteliääksi pisti. Sympatiaa tietty Serlaciukselle, mutta toisaalta kyllä hänen myöhemmät yltiömäiset suuruudenhullut juttunsa jonkin sortin holhousta pankkien taholta vaativatkin.
Ja sitten tulee tässä elämänkerrassa esiin tämä apteekkarien ammattikunta. Se ja siihen sisään pääseminen oli tie vaikka minkä alan taloudelliseen vaurastumiseen, kun sillä vielä verkostouduttiin bisnessjutuissa ulkomaille asti.
Ei se vielä paljon jos vaikka jostain vähän varallisuutta perii, sillä pelkkä peritty varallisuus on pian syöty, ja kultturisesti halveksittukkin pelkkä perinnön saaja on. Mutta se jos pääset tavalla tai toisella etuoikeutettuna kiinni johonkin hyvään tuottavaan bisnekseen tai edes työpaikkaan on ihan toista luokkaa arvossaan perintönä tai etuoikeutena. savieinari kirjoitti:
Oliko Pundit tuo 1200/2200 euroa ihan sellainen konkreettinen luku suhde, joka pätee samalla tavalla vaikka myös jos kyseessä olisi hyväpalkkainen työ, esim. kerrottuna viidellä. Siis päteekö sama suhde jos palkka olisi 6000/11000 euroa?
Hei, lähelle tuo suhdeluku menee. Eri tahot laskevat lukuja eri tavalla ja sisällyttävät laskutoimituksiin eri asioita, kuten pekkaspäiviä, sairaslomia, henkilökuntaetuja, työterveyshuollon kustannuksia jne. Yritin laskea hieman tarkemmin ja sain, että yrittäjän pitäisi saada myytyä 1.200 euron työpanos 2.170 eurolla, jotta yritys pääsisi nollille. Tässä on huomioitu erikseen ajat, jolloin työntekijä ei tee työtä, mutta saa palkkaa (vuosiloma ja arkipyhät). Mukana ei ole pekkaspäiviä, sairauslomapäiviä, vanhempainlomia, henkilökuntaetuja.
.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliito kertoo asioista näin yksinkertaisesti sisällyttäen lukuun kaikki yleiskulut ja saa sivukuluprosentiksi 70.
http://ek.fi/mita-teemme/palkat/tyovoimakustannusten-rakenne/
.
Mies on liimautunut television ääreen 😁- savieinari
pundit kirjoitti:
Hei, lähelle tuo suhdeluku menee. Eri tahot laskevat lukuja eri tavalla ja sisällyttävät laskutoimituksiin eri asioita, kuten pekkaspäiviä, sairaslomia, henkilökuntaetuja, työterveyshuollon kustannuksia jne. Yritin laskea hieman tarkemmin ja sain, että yrittäjän pitäisi saada myytyä 1.200 euron työpanos 2.170 eurolla, jotta yritys pääsisi nollille. Tässä on huomioitu erikseen ajat, jolloin työntekijä ei tee työtä, mutta saa palkkaa (vuosiloma ja arkipyhät). Mukana ei ole pekkaspäiviä, sairauslomapäiviä, vanhempainlomia, henkilökuntaetuja.
.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliito kertoo asioista näin yksinkertaisesti sisällyttäen lukuun kaikki yleiskulut ja saa sivukuluprosentiksi 70.
http://ek.fi/mita-teemme/palkat/tyovoimakustannusten-rakenne/
.
Mies on liimautunut television ääreen 😁Kuulostaa suuruusluokaltaan samalta luvulta, minkä kuulin erään pitkän linjan yrittäjän suusta.
Jakolasku 2170/1200 = 1.81. Tämän yrittäjän kertoma suhdeluku oli muistaakseni 1.75. Se on myös tuon ek:n 1.70 kertoimen kanssa suunnilleen sama. Tai samaa luokkaa.
Kiitos taas tästä infopaketista.
- 444rrr3
Kerrostalossa, koska se on paras. Löytyy saunavuorot ja ravintolat läheltä. Parvekkeellakin voi grillata, eikä sitä ole kielletty.
- kt-peikko
Samaa mieltä, kerrostalossa ilman muuta. Joka toinen tiistai saunauvuoro 14.30 - 15.00, tässä yhtiössä on kyllä grillaaminen kielletty mutta minä grillaan siitä huolimatta. Alakerrassa baari, vastapäätä katua baari, korttelin kun kiertää on useampikin kapakka. Ei täällä janoon kuole.
- savella.paras
Paljon kavereita, hyttysiä, ampiaisia, mehiläisiä, paskakärpäsiä, paarmoja. punkkeja, hevosmuurahaisia yms. Kaneista, hiiristä ja rotista puhumattakaan. Saattaa joskus jopa karhu tai susikin piipahtaa tervehtimässä.
Sitten fiksu OK-asukki asentaa taloonsa ja sen ympäristöön kissan ja nekin huolet katoavat. Pienelijöille on sitten omat tuhoamuskenonsa. Kaupasta saa, jos rahaa on.
- sitäkö.se.on
Antigue kirjoitti:
Sitten fiksu OK-asukki asentaa taloonsa ja sen ympäristöön kissan ja nekin huolet katoavat. Pienelijöille on sitten omat tuhoamuskenonsa. Kaupasta saa, jos rahaa on.
Luontoystävällistä asumista myrkkyjen avulla?
- kantakaupungin.ytimessä
Sijainti, sijainti ja sijainti. Pärjään ilman autoa.
Lisäksi arvostan sitä, että asunnon uskaltaa jättää pitkiksikin ajoiksi ilman että on keskieurooppalaiset "siivousryhmät" pyrkimässä sisälle. - helppo_sanoa
Oliskohan se tämä tosiasia?
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2011/01/14/joka-neljas-pientalo-on-homeessa/2011629/310 - Rotat.säkissä
Parasta kerrostaloasumisessa on kääriytyminen säkkiin
http://www.iltalehti.fi/asuminen/201606100185349_an.shtml - lukihäiriöinen
Pundit perkele.
Älä hyvänen aika valehtele tuolla kaikille noin röyhkeesti,et sinä edes reppana asu omakotitalossa ,koita se edes sisäistää näin aluksi.
Hirveetä stooria kerrot muille ja ne vielä uskookin nuo,minä kun tiedän pikkaisen niin nuo sinun jutut on ihan mitä sattuu.
Kyllä sinä paljon kirjoitat mutta ne tekemiset on vrmasti vähänlaiset.Sinulle se kaikki on aina elämässä kurjaa ja puisevaa. Luulet tietäväsi kaiken, vaikka tiedät niin kovin vähän. Ei sinulle ainakaan ole naururyppyjä päässyt syntymään. Ehkäpä sitäkin enemmän on otsan rutistus- ja kurtistus-ryppyjä ja isot tummat silmänaluset kaikista murheista ja synkistä ajatuspilvistä.
.
Jos omakotitalossa asuminen on sinulle noin työlästä, muuta ihmeessä lähiön kerrostaloon. Saisit enemmän perspektiiviä jutusteluusi. Sinä et ole tainnut ikinä kerrostalossa asua, etkä uudehkossa omakotitalossa juttujesi perusteella.
.
Tänäänkin viihdyin koko ulkosalla kesäpaikassa. Seuraavalla kerralla laitetaan vene vesille ja tehdään ruoka järven tuoreista antimista (ei mistään roskakalasta).
- turaan
Parasta on että Espoo kieltää grillaamisen parvekkeella vukrasopimuksessa. Ei tarvitse tyhjin vatsoin haistella naapureiden rasvankäryä. on se hyvä. Rivitalossa tai ok:ssa saisi nälkäisenä haistella kateudesta vihreänä toisten grillijuhlia. Nuo Somalien padan hajut rappukäytävässä ja poltettavien yrttien tuoksu ei minua haittaa, kun sellaista tee mieli.
- Lkjhgtt
Kantakaupungin kyljessä Kalliossa, muutimme hiljattain Pakilasta lasten muutettua pois. Vaimon kanssa molemmat näiltä kulmilta lähtöisin mikä vaikutti varmasti valintaan.
Aidosti urbaani mesta, pystyimme luopumaan autoista. Useampi autovuokraamo kävelymatkan päässä. Myös Helsingin paras tori Hakaniemessä lähellä. Vaimo hakee tuoreet aamiaisainekset sieltä usein. Kaikkia mahdollisia palveluita alueella runsaasti. Rento meininki Pakilaan verrattuna. Täällä voi halutessaan hakea lehden alakerran kioskista aamutakki ja tohvelit päällä jos haluaa, kukaan ei kiinnitä huomiota. Hieno paikka viettää eläkepäiviä.- hyvä.sijainti
Metro, ratikka ja bussi kulkee ja jalkaisinkin pääsee. Ok-asukas voi vain haaveilla etenkin kesäaamuna aamukahvista Hakaniemen torilla. Vielä kun saisivat nuo autoillaan epätoivoisesti vapaata parkkipaikkaa etsivät ok-asukit häädettyä muualle.
- 008x
Suurimman osan elämästäni omakotitalossa asuneena, ihan lähellä palveluja, nyttemmin ihan landella, ja kaupunkiasunto kakkoskotina,kerronpa teille että että kaupunki on paras.
Landepaikat ihan perseestä, esim ikkunaverhot vaan heiluu, kun uteliaat naapurit kyttäilevät. Ja kaikenlaista duunia saa vääntää omassa talossa koko ajan.
Koulutus pitäs olla ainakin putkimies, sähköasentaja, remonttireiska,puutarhuri.jne.Vaikka talo olis ihan tuliterä uusikin.
Jos jonnekin lähdet pitemmäksi ajaksi hälytys- ja turvalaitteet oltava päällä.
Heti kun kynnelle kykenen, muutan Helsinkiin kerrostaloon, vaikka talon hinnalla saakin vaan jonkun pikku kopperon jostain keskustasta. - naapurinne
Vuokratalo asuminen Keravalla on ihan ok, mutta se vähän risoo, kun koko talo on täynnä ihmisarkoja mykkiä. Ei tässä talossa kukaan tervehdi, vastaa eikä puhu naapureilleen. Tunnelma on lievästi ilmaistuna salamyhkäisen outo.
Se on varmaan jollain tavalla suomalaista kaupunkikulttuuria, että pidetään huoli vain omista asioista, eikä tuntemattomia ihmisiä yleensä tervehditä julkisissa tiloissa ja sattumanvaraisissa kohtaamisissa erilaisissa arkipäivän tilanteissa, joissa ulkomailla voisi syntyä suurtakin puheenporinaa. Muutos lähtee aina itsestä, jos sitä haluaa. Tervehdi niitä, joita haluat tervehtiä ja hymyile iloisesti. Kyllä se tarttuu jopa teflonpintaiseen ja hymyttömään suomalaiseen ja loppujen lopuksi ehkä kaikilla on mukavampi olla.
.
Positiivisilla ja negatiivisillakin asioilla on taipumus kertautua eteenpäin pontenssiin jotain eli yksi hymy ja iloinen tervehdys naapurille voi muuttaa monia asioita.
.
Aika vaivaantunutta se on, jos pitää yrittää katsella nurkkiin ja kattoon, että ei vain tarvitsisi vastata tervehdykseen. Parempaa päivää kaikille 🙌.
- rivari2
Kaksikerroksinen rivitalo 70 km Helsingistä oma ranta yhtiöllä sekä venepaikat (jos haluaa). Kahdelle menevälle aikuiselle hyvä vaihtoehto. Oma pieni terassi. Naapureiden kanssa ei ongelmia. Vkl.loput mökillä, matkustellen tai jotain kaupunki juttuja. Ei haluta pihatöitä arkisin eikä huolta jos talo olisi tyhjä 4 viikkoa.
- iiaa
Itse suunnitellussa ja pääosin itse tehdyssä talossa parin hehtaarin tilalla luonnon helmassa mutta samalla vain muutaman km etäisyydellä peruspalveluista on hyvä asua. On luontoa puineen, pensaineen ja elukoineen kaikkineen, on hiljaista ja rauhallista. On peltotilkkukin jos kotitarveviljely tai muu multasormisuus kiehtoo. Lähellä on myös merenrannalla rantaoikeus venepaikkoineen.
Saunavuoroja ei kyllä varsinaisesti ole, sillä niin ikään omatekoinen saunarakennus pihapiirissä on käytettävissä aina kun alkaa saunottaa.
Lintujen ruokintakaan ei ole kiellettyä ja pesäpönttöjä on kiva laitella ja lintujen laulua kiitokseksi kuunnella!- savieinari
Tuo kuulostaa hyvältä! Jopa ensiluokkaiselta asumismuodolta.
Monet kerrostaloon jumittuneet vätykset eivät osaa hoitaa itse alkeellisimpiakaan omakotitalon töitä. Kun olet itse ollut mukana rakennustyössä, niin käsissä on varmasti taitoa myös pitää talosta hyvää huolta!
Onnittelut hyvästä valinnasta! On helppo olla samaa mieltä kahden edellisen kanssa. Itsellä vähän sama tilanne kuin iiaalla. Palveluihin muutama kilsa ja järven rantaan muutamia satoja metrejä. Venepaikkaoikeuskin löytyy, muttei kiinnostusta veneilyyn, kun oon enemmän automiehiä. Talossa oma sähkökiukaallinen sauna, ja pihalla sitten puupolttoinen saunarakennus isolla terassilla. Voi niinkuin lähteä omalla tontilla mökille, jos haluaa. Senverran siis tonttia, eli puolihehtaaria. Moni asia muuttui kerrostalosta tänne muutetua. Nyt tulee itse tehtyä kaikenlaista ja pikku puuhaa riittää aina senverran, ettei tarvitse sohvalla tuhnutella ja tuhlata elämäänsä. Toki voishan tuon kaiken teettääkin, mutta näin on paljon hauskempaa.
- savieinari
Ja onnittelut myös hyvästä valinnasta!
Hyvin on sinullakin pullat uunissa :) - turhaa.pröystäilyä
Antigue kirjoitti:
On helppo olla samaa mieltä kahden edellisen kanssa. Itsellä vähän sama tilanne kuin iiaalla. Palveluihin muutama kilsa ja järven rantaan muutamia satoja metrejä. Venepaikkaoikeuskin löytyy, muttei kiinnostusta veneilyyn, kun oon enemmän automiehiä. Talossa oma sähkökiukaallinen sauna, ja pihalla sitten puupolttoinen saunarakennus isolla terassilla. Voi niinkuin lähteä omalla tontilla mökille, jos haluaa. Senverran siis tonttia, eli puolihehtaaria. Moni asia muuttui kerrostalosta tänne muutetua. Nyt tulee itse tehtyä kaikenlaista ja pikku puuhaa riittää aina senverran, ettei tarvitse sohvalla tuhnutella ja tuhlata elämäänsä. Toki voishan tuon kaiken teettääkin, mutta näin on paljon hauskempaa.
Sinunkin talosi ja pihasaunamökkisi jossakin Hyvinkään korkeudella ovat aika pieniä omaisuuksia, en paljon kehtaisi niitä täällä mainostaa.
- lukihäiriöinen
No älähän nyt vähättele muita ,pienillä omaisuuksilla,onhan siinä jo ihan tarpeeksi tälle elämälle,tuokin sälli kun pitää tuon puolihehtaaria kunnossa niin lienee ihan tarpeeksi hommaa,sehän on kerrostalo sälli,aikansa jaksavat persepitkällä niittää rinteitä,ja kolata päämärkänä talvella ja puiden teko niihin huimiin varaviin takkoihin tai edes valmiiksi tuotu mutta siirtäminen halkovajaan voi tuottaa tilevaisuudessa v käyrän otsaan.
Ne on juuri noita aloittelija intoilijoita joille se tekeminen on kauhian tärkeää,ikääntyessä sitten häipyvät tai valittavat paikkojaan ym.
Lukekaan nyt itse /näin on paljon hauskempaa........se teettättäminen kyllä alkaa jossain vaiheessa ,ok talo mieheksi joko synnytään tai sitten ei,eli kerrostalosta tulevat ok-talohin palaavat 99% varmuudella takaisin jossain vaiheessa kun tottus on valjennut että töitä teettää kovin monelle liikaa. - iiaa
Taidat oikeasti olla lukihäiriöinen? Minä aloittelija intoilija olen syntynyt ja varttunut maalla ja täällä kertomallani paikallakin asunut pitkälti yli 20 vuotta. Ei sitä kahden tai puolenkaan hehtaarin tonttia pidetä "kunnossa" siten kuin kuvittelet, ei metsää niitetä, edes perse pitkällä. Metsää kyllä kohtuullisesti saatetaan harventaa, tehdä niitä polttopuitakin, mutta metsää myös säilytetään ihan vaan silmän iloksi ja lintujen laulu- ja oravien elinpuiksi jne. Mitä esim. polttopuiden tekoon ynnä lumitöihin tulee, ovat ne mainiota kuntoilua, ei tarvitse lähteä salille "reenaamaan". Ja mitä enemmän ikää kertyy, sitä tärkeämpää monipuolinen fyysinen(kin) tekeminen ihmiselle on. Me tämmöiset ihmiset teemme ne polttopuumme vielä silloinkin, kun sinunlaisesi nyssykät eivät siellä alakerran kuppilassa jaksa enää nostaa kaljapulloa huulilleen!
Kaupunki ja siellä kerrostalo, ei helvetissä....kanojakaan ei enää sallita tunkea tuolla tavalla koppeihin...Oi sitä kaikkialle levittäytyvää asvaltin harmaata tympeyttä, toinen toistaan rumempia sementtilaatikkoasuinslummeja, liikenteen huminaa ja tärinää, kaikkea loputonta kilinää, kalinaa ja kolinaa. Ei kiitos, 99,9 % varmuudella ei tule milloinkaan kiinnostamaan, sillä tavoin tottus on jo valjennut! - maalla.mukavaa
iiaa kirjoitti:
Taidat oikeasti olla lukihäiriöinen? Minä aloittelija intoilija olen syntynyt ja varttunut maalla ja täällä kertomallani paikallakin asunut pitkälti yli 20 vuotta. Ei sitä kahden tai puolenkaan hehtaarin tonttia pidetä "kunnossa" siten kuin kuvittelet, ei metsää niitetä, edes perse pitkällä. Metsää kyllä kohtuullisesti saatetaan harventaa, tehdä niitä polttopuitakin, mutta metsää myös säilytetään ihan vaan silmän iloksi ja lintujen laulu- ja oravien elinpuiksi jne. Mitä esim. polttopuiden tekoon ynnä lumitöihin tulee, ovat ne mainiota kuntoilua, ei tarvitse lähteä salille "reenaamaan". Ja mitä enemmän ikää kertyy, sitä tärkeämpää monipuolinen fyysinen(kin) tekeminen ihmiselle on. Me tämmöiset ihmiset teemme ne polttopuumme vielä silloinkin, kun sinunlaisesi nyssykät eivät siellä alakerran kuppilassa jaksa enää nostaa kaljapulloa huulilleen!
Kaupunki ja siellä kerrostalo, ei helvetissä....kanojakaan ei enää sallita tunkea tuolla tavalla koppeihin...Oi sitä kaikkialle levittäytyvää asvaltin harmaata tympeyttä, toinen toistaan rumempia sementtilaatikkoasuinslummeja, liikenteen huminaa ja tärinää, kaikkea loputonta kilinää, kalinaa ja kolinaa. Ei kiitos, 99,9 % varmuudella ei tule milloinkaan kiinnostamaan, sillä tavoin tottus on jo valjennut!Maalla asuminen onkin ihan eri juttu kuin kaupungissa kt-talossa kyyhöttäminen mutta sitä minä en oikein käsitä, että ihmiset haluavat asua jopa alle 500 neliön tontille rakennetussa kalliissa asunnossa lankkuaidan ja moottoritien meluvallin takana ja kutsuvat sitä vielä viihtyisäksi ok-asumiseksi.
- ok-paronl
maalla.mukavaa kirjoitti:
Maalla asuminen onkin ihan eri juttu kuin kaupungissa kt-talossa kyyhöttäminen mutta sitä minä en oikein käsitä, että ihmiset haluavat asua jopa alle 500 neliön tontille rakennetussa kalliissa asunnossa lankkuaidan ja moottoritien meluvallin takana ja kutsuvat sitä vielä viihtyisäksi ok-asumiseksi.
En minäkään sellaista ymmärrä. Siksi asunkin ok-talossa vanhalla hyvällä ok-alueella Helsingissä, rauhallisen luonnon läheisyydessä, täkäläisittäin isolla tontilla mutta kuitenkin aivan palveluiden äärellä.
- Juutas_Käkriäinen
iiaa kirjoitti:
Kaupunki ja siellä kerrostalo, ei helvetissä....kanojakaan ei enää sallita tunkea tuolla tavalla koppeihin...Oi sitä kaikkialle levittäytyvää asvaltin harmaata tympeyttä, toinen toistaan rumempia sementtilaatikkoasuinslummeja, liikenteen huminaa ja tärinää, kaikkea loputonta kilinää, kalinaa ja kolinaa. Ei kiitos, 99,9 % varmuudella ei tule milloinkaan kiinnostamaan, sillä tavoin tottus on jo valjennut!Hyvin sanottu ja aika lailla samaa mieltä olen.
- 22233377
lukihäiriöinen kirjoitti:
No älähän nyt vähättele muita ,pienillä omaisuuksilla,onhan siinä jo ihan tarpeeksi tälle elämälle,tuokin sälli kun pitää tuon puolihehtaaria kunnossa niin lienee ihan tarpeeksi hommaa,sehän on kerrostalo sälli,aikansa jaksavat persepitkällä niittää rinteitä,ja kolata päämärkänä talvella ja puiden teko niihin huimiin varaviin takkoihin tai edes valmiiksi tuotu mutta siirtäminen halkovajaan voi tuottaa tilevaisuudessa v käyrän otsaan.
Ne on juuri noita aloittelija intoilijoita joille se tekeminen on kauhian tärkeää,ikääntyessä sitten häipyvät tai valittavat paikkojaan ym.
Lukekaan nyt itse /näin on paljon hauskempaa........se teettättäminen kyllä alkaa jossain vaiheessa ,ok talo mieheksi joko synnytään tai sitten ei,eli kerrostalosta tulevat ok-talohin palaavat 99% varmuudella takaisin jossain vaiheessa kun tottus on valjennut että töitä teettää kovin monelle liikaa.Teetettävä ne putkirempat ja sähkötyöt on joka tapauksessa, vaikka ne itsekkin osaisi ja niihin työkalut olisi. Tää pitää näin tehdä vakuutuksien vuoksi. Voihan esim. itse tehty sähkötyökin päätyä vaikka tulipalon aiheuttajaksi. Näin vaikka se kuinka hyvin ja huolella olisi tehty. Sähkötöihin ei nyt niin kummoisia työkalujakaan tarvitsisi, niin että sen puoleen olisi helppo niitä itsekkin tehdä. Mutta mitä sitten jos vahinko tapahtuu eikä ole osoittaa, että työt on tehnyt joku alan firma jolla luvat työn tekemiseen. Yksittäisenä henkilönä tällaisten putki-tai sähkötyöjuttujen tekijöiden anelu taasen on sellaista jota minä pidän ihan vihonviimeisen vittumaisena. Se on kerjäämistä, ja laskut ovat silti korkemman mukaan pienistä yksittäiskeikoista.
Toistaiseksi ei nämä 'alan ammattilaiset' ole vielä sentään autoremppoja saaneet itselleen monoplisoitua lainsäätäjiä lobbaamalla, vaikka yritystä siihenkin on paljon ollut. Esim. jarrurempat letkujen vaihtoineen saa edelleen itse tehdä. Se kyllä on että nää uudemmat autot vaan ovat sellaisia, että ei niihin paljon enää remppoja voi tehdä ellei ole erikoistyökaluja ja laitteita, joihin taasen ei niin vaan kannata satsata pelkän oman autonsa huollon vuoksi
- Minunkokemus
Parasta iso talo, iso piha, oma sauna, saa tehdä mitä haluaa! Olen asunut alun alkaen maalla, korvessa maatalossa. Sen jälkeen stadissa kerrostalossa, rivarissa uudella maalla ja nyt omakotitalossa. Kaikista on vain hyviä muistoja ja hyviä kokemuksia. Tämä vain tällä hetkellä se parhain meidän perheelle. Palvelut kävely (tai pyöräily) matkan päässä ja jos luontoon haluaa 5 min kävelyn jälkeen olen keskellä metsää. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa!
- asumisenilo
Olen liki aina ollut tyytyväinen asunmuotooni. Alussa 23,5 m2 parvekkeettomassa yksiössäni. Olihan se ensimmäinen asunto kun muutin pois kotoa ja itsenäistyin. Seuraavat kaksi oli vuokrakaksioita jossa poikakin syntyi. Loppuvaiheessa en ollut tyytyväinen kun tila ei riittänyt kolmelle ja vuokran maksaminen kyllästytti. Ostimme unelmiemme 85 m2 rivarin uudiskohteesta ja olin pitkään onnellinen ja tyytyväinen asumismuotooni. Jossain vaiheessa harrastuksien myötä ja lisätilan tarpeessa tuntui ahdistavalta ja kolme vuotta sitten ostimme 215 m5 ok-talon mukavalla pihalla. Nyt tuntuu taas uskomattoman hyvältä tämä asumismuoto. Tilaa riittää kolmelle yllin kyllin. Tosin iän myötä tämä kyllä myydään ja jokin pieni kolmio hankitaan.. No siihen saakka nautitaan....
- rauhallinen.alue
Mukavat ja rauhalliset naapurit.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061821753837_uu.shtml
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa742770- 562691
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172313- 412032
- 501990
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2761962Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211281- 371106
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01040Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95976