Herkistin kummanki puolen jarrukengät, automaattikiristyksen, käsijarrun. Tarkastin että jarrumännät liukuvat esteettömästi sylintereissä. Vika ei poistunut. Ajattelin että kuorman tunteva jarrupaineensäädin olisi rikki. Suojakumi olikin vuotanut jarrunestettä täyteen. Irrotin venttiilin, purin osiksi ja vaihdoin o-renkaan josta nestettä oli vuotanut. Aloin ilmaamaan takajarruja ja huomasin että nestettä ei tule kunnolla satuloille. Liitos kerrallaan auki ja testaamaan mihin asti neste tulee. Vika löytyi jarruletkusta joka on taka-akselin päällä. Se oli turvonnut tukkoon! 12 bar paineilma ei mennyt läpi ollenkaan! Kovasti jarrutettaessa nestettä pääsi läpi, mutta satuloille jäi edelleen paine koska neste ei palautunut kokonaan takaisin.
Vika voi olla kai myös etujarruilla.
Ei mikään yleinen vika, joten ajattelin laittaa muillekin tiedoksi.
Letkun hinta alle 10€ joten kannattaa vaihtaa, jos epäilyttää.
auton vm 1988
Fiat Ducato takajarrut laahaa, jumittaa, hinkkaa
10
3082
Vastaukset
- Kiitokset
Kiitokset asiallisesta vinkistä, tuollainen vika haetuttaa ja rassaa mieltä, varsinkin ,jos on turhaan ostanut uusia osia ja vasta sen jälkeen vika löytyy.
- alwaysssss
Näppärästi ratkastu jarruvika!
- as.autoilija
Moni ylenkatsoo jarrunesteen vaihdon tarpeellisuuden ja autot kulkee vuosikymmenenkin samoilla nesteillä. Tulos on sitten ruostetta ja tukkeumia ja talvella veden jäätymistä, mikä taas voi aiheuttaa lisätukkeumia. Neste on halpaa ja vaihto helppo, jos vähän ymmärtää tekniikan päälle.
- Joksusavosta
Asiasta hieman poiketen, väittävät täällä Savossa ettei tarkene Rumatikillä, pötypuhetta, kyllä suvella tarkenee, vaikka uuvahtaa.
- viaton-versio
Onneksi on minun -88 mallissa mekaaniset jarrut, ne pelittävät hyvin vuosikymmeniä.
- Latelapistavaantaas
Multa kunta vei - 87 Dugatomatkaajan kaatopaikalle, hommasivat hyvän kuivanhuoneen täältä Oulun "piiriltä". Late Lapista SSSS. Palstavahtijoksu joka öisin postaa Reinosta taitaa olla etelämpänä Niuvassa?
- Reinotietää
Kotkalaiselle peppureinomattikalevijokiselle ovat nuo jarruviat tuttuja, reinollahan oli kerrankin kuljin syttyä palamaan kun Fiatin takaparipyörän jarru kuumeni!
- HoonaaMuki
Pitäs se ny aikuisen miehen tietää että jos seisottaa yli puolet vuodesta.... turpoohan se !! ;))) Apteekista saa "keppejä" joilla voi avartaa..... oikoa ja jäykistää...... Aatteleppa ITE!
- Joksufani
Miksi Joksu sinä ensin laitat videon itsestäsi tänne, ja sitten pyydät poistamaan sen. Aloitko häpeämään asessoriasi ,kun selvisit koomastasi
- Joksufanclub
No sitä, se on niin totuus sinusta Reinohöpöttäjä Joksu
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415