Osaisiko joku auttaa minua. Minulla on 21-vaihteinen Jupiterin polkupyörä. Polkupyöräni kävi huollossa jokin aika sitten, jossa keskiö kiristettiin, vaihteet säädettiin. Nyt huomasin kuitenkin, että pyörästäni kuuluu ns. naksuminen polkiessa. Ja sitten huomasin, että ketjut on todella löysällä.
Kun poljen eteenpäin ja lopetan polkemisen, niin ketjut on löysällä, ne ns. roikkuu. Sitten kun poljen taakse päin, niin ketjut ovat ihan u:n muotoisena keskeltä.
Monismutkaisesti selvitetty. Mutta tätä ongelmaa ei ollut ennen huoltoa.
Voiko ketjuja kiristää, tai säätää vai pitääkö pyörä viedä taas huoltoon ja maksaa siitä?
Kiitos jo etukäteen, jos joku ystävällinen ihminen osaisi minua auttaa.
Apua kaivataan
11
3324
Vastaukset
- Tankosuorana
Huoltoon kuuluu myös ketjut eli vie pyörä takaisin.
Asiallinen firma ei laskuta omista mokistaan mitään eikä valohoidosta. - Avuntarpeessaoleva
No minulla ei vissiin ketjut kuulunut huoltoon, koska pyysin vain vaihteiden säätöä ja keskiön kiristystä. Silloin ei ollut ogelmaa ketjujen kanssa. Ja maksoin vain noista kahdesta huollosta.
- rikollinen70v
Tämä kyllä haisee trollille todella kauas, mutta, minkäs teen, vastaan näköjään jotain silti.
Tuo ketju asia kuulostaa kovin oudolta, varsinkin se, että ajaessa tuijottelee ketjujen muotoa, ja se tässä haiseekin, joten ei siihen mitään kommenttia, mutta jos polkiessa "naksuu", niin siihen on yleisimmin joko kaksi syytä, tai siis toinen niistä.
Polkimet on mennyt, halvempi ja helpompi vaihtoehto.
Kasettikeskiö, eli juuri se keskiö mitä sanoit että on kiristetty, ja sekin kuulostaa oudolta, siis jos pyörä on vähänkin uudempi, niin niiden keskiöitä ei voi kiristää, vaan se on valmis paketti.
Vanhempia keskiöitä toki kiristeltiin, mutta niitä nyt ei ole ollut enää kohta vuosikymmeneen varmaan.
Kasettikeskiö ei ole kallis, itse osa, mutta jos ei ole vaihtoehtoa kuin liikkeeseen vienti, niin en uskalla edes arvata mitä se maksaa.
Jos olisi vuosi 1985, niin vielä uskaltaisi tarjota apuaan vieraalle, mutta ei nykyaikana. Se on pojjaat veronkiertoa ja pimeätä työtä se, ja muutenkin, jos jokin vikaan menisi, niin autettava varmaan nostaisi syytteen ja kuvaisi kotiosoitteen johonkin nettiin.
Hauska oli ennen ihmisiä auttaa, ja apua, kauheaa, saada siitä jotain vaivan palkkaa, mutta se on mennyttä se.
Nyt viedään 300e pyörä kausi huoltoon, ja ei se maksa kuin 120e, ja renkaanvaihtokin pienet 35e.
Omaan pyörään, uudet ohjainlaakerit, polkimet, renkaat, ketjut, plus täydellinen huolto, varaosat kaikkineen, 29e.
Pyöräliikkeessä varmaan olisi ollut lähes 200e nuo hommat.
Mutta, kiva että ihmisillä on varaa näihin a85e/h hommiin, siitä vaan, ei ole minulta pois, eläke tulee edelleen, vaikka suuri verorikollinen olenkin.- Avuntarpeessaoleva
Toki tuijotan ketjujen muotoa, kun ensin polkiessa huomasin että ketjut osuvat siihen tankoon tai putkeen vai mikä onkaan siinä ketjujen ns. Alapuolella. Sitten pyörän ollessa parkissa pyöritin polkimia ja huomasin että todella löysällä ovat.
Ja pyöräni on 7 vuotta vanha ja kyllä se kiristettävä keskiö oli. - aelle
Avuntarpeessaoleva kirjoitti:
Toki tuijotan ketjujen muotoa, kun ensin polkiessa huomasin että ketjut osuvat siihen tankoon tai putkeen vai mikä onkaan siinä ketjujen ns. Alapuolella. Sitten pyörän ollessa parkissa pyöritin polkimia ja huomasin että todella löysällä ovat.
Ja pyöräni on 7 vuotta vanha ja kyllä se kiristettävä keskiö oli.Sulla todennäköisesti rataspakka haraa vastaan, ts. ei rullaa vapaasti, pyrkii pyörimään takakiekon mukana. Koita ajaessasi nostaa jalat pois polkimilta, veikkaan että polkimet jatkaa pyörimistä. Kun ajaessa pidät polkimia paikoillaa, ahdistava pakka työntää ketjua eteenpäin ja näin sitä löysää sinne tulee.
Ahdistuksen syynä voi olla tiensä päässä oleva vapaaratas tai pakan ja pinnojen välissä mahd. oleva muovinen puolasuoja irti tai rikki. - Avuntarpeessaoleva
aelle kirjoitti:
Sulla todennäköisesti rataspakka haraa vastaan, ts. ei rullaa vapaasti, pyrkii pyörimään takakiekon mukana. Koita ajaessasi nostaa jalat pois polkimilta, veikkaan että polkimet jatkaa pyörimistä. Kun ajaessa pidät polkimia paikoillaa, ahdistava pakka työntää ketjua eteenpäin ja näin sitä löysää sinne tulee.
Ahdistuksen syynä voi olla tiensä päässä oleva vapaaratas tai pakan ja pinnojen välissä mahd. oleva muovinen puolasuoja irti tai rikki.Kiitos sinulle erittäin paljon vastauksesta. Olit täysin oikeassa, että polkimet pyörii tyhjää.
Sen verran katsoin, että se muovinen suoja on ehyt ja paikoillaan. Sitten huomasin myös sen, että kun takana ketju kulkee isoimmalla rattaalla, niin se ei niin paljon haraa vastaan. Mutta kun ketju kulkee pienimmällä rattaalla ja edestä isoimmalla, niin silloin se haraa koko ajan. En vain tiedä, että mitä tuolle enää voisin tehdä.
Osaisitkohan sinä tai joku muu sanoa, että voiko tuolle vapaarattaalle tehdä mitään, jos esim. irroitan renkaan? Eli tarkoitan, että voiko sitä puhdistaa vai pitääkö minun taas viedä liikkeeseen ja maksaa siitä. Osaan kyllä melko paljon itse tehdä, kunhan vain tietäisin että missä mahdollisesti vika ja voiko sille vialle tehdä itse mitään. - aelle
Avuntarpeessaoleva kirjoitti:
Kiitos sinulle erittäin paljon vastauksesta. Olit täysin oikeassa, että polkimet pyörii tyhjää.
Sen verran katsoin, että se muovinen suoja on ehyt ja paikoillaan. Sitten huomasin myös sen, että kun takana ketju kulkee isoimmalla rattaalla, niin se ei niin paljon haraa vastaan. Mutta kun ketju kulkee pienimmällä rattaalla ja edestä isoimmalla, niin silloin se haraa koko ajan. En vain tiedä, että mitä tuolle enää voisin tehdä.
Osaisitkohan sinä tai joku muu sanoa, että voiko tuolle vapaarattaalle tehdä mitään, jos esim. irroitan renkaan? Eli tarkoitan, että voiko sitä puhdistaa vai pitääkö minun taas viedä liikkeeseen ja maksaa siitä. Osaan kyllä melko paljon itse tehdä, kunhan vain tietäisin että missä mahdollisesti vika ja voiko sille vialle tehdä itse mitään.Vaikea antaa etänä korjausohjeita kun ei tiedä minkä tyyppinen laite kyseessä. Jos on ns. kierrepakka, ei tarvitse kuin uutta tilalle, about 20-30 eur. (siinä tulee räikkä ja rattaat samassa paketissa. Kasettipakka teettää vähän enemmän töitä, rattaat pysyy samana, vain räikkä (vapaaratas) menee uusiksi. Jos on Shimano, varaosia on kyllä tarjolla, jos taas joku noname napa, silloin asia paljon mutkikkaampi. Räikkä kustantaa jotakuinkin 20-40 eur. tasosta riippuen.
Avaamaan ja huoltamaan tuollaista ei kannata ryhtyä kuin ihan harraste pohjalta jos välttämättä haluaa.
Voihan tuota koittaa elvyttää kaatamalla lusikallisen moottoriöljyä pakan keskeltä ja antaa olla jonkun tunnin rataspuoli ylöspäin.
Jos pyörässä on 7 ratasta takana, siinä voi olla joko kasetti tai kierrepakka, jos 8ratasta, se on kasetti.
- samanlainentap
Minulla kävi vähän samanlaisesti juuri tänään. Eli olin huollattanut pyörän kunnollisessa pyöräliikkeessä vaihtui koko takapakka ja ketjut uusiin. Nyt pitäisi sitten viedä huoltoon syy. Eturattaalta ponnahti ketjut pois ja meni sellaiseen solmuun polkimen ympäri ja rattaiden, että ei ilman purkamista saa irti. Takarenkaan kyllä otin pois ja yritin mutta ei. Harmittaa kun ajattelin että kunnon huollolla voi ajaa huoletta, mutta ei. Huomenna pyörä huoltoon, koska itse en hirveästi noita osaa huoltaa renkaan vaihtoa lukuunottamatta.
- Aurajuusto
Aina kun on pyörä huollettu tai vaihdettu osia, kannattaa aluksi varmistaa että kaikki toimii ja tarvittaessa säätää itse tai käy liikkeessä. Uudet osat vaativat myös sisäänajon että toimivat kunnolla. Liikkeen olisi kyllä pitänyt opastaa asiassa eli syy on todennäköisesti kummankin osapuolen. Pyörän kunto on syytä tarkistaa ennen ajoa tai ainakin viikoittain. Eli onko vaihteiden rajoitinruuvit säädetty niin ettei ketju putoa. Itse olen huomannut etteivät liikkeissä aina koeaja pyörää huollon jälkeen. Kerran oli takavaihtajassa ketju asennettu niin että kiersi ketjunkiristimen ulkopuolelta. Kyllä sillä pystyi ajamaan mutta piti melkoista rahinaa.
Tuo polkimien pyörintä tosiaan kertoo että vapaaratas ei rullaa vapaasti. Siellä on mahdollisesti liian jäykkä tai kovettunut rasva. Aukaisu, puhdistus ja oikenlaisealla rasvalla voitelu todennäköisesti auttaa. Ilmiö voi myös laueta kaatamalla liuotinpesuainetta rataspakan raosta vapaarattaan sisään, mutta tällöin paikat jäävät vajaalle voitelulle.
- Avuntarpeessaoleva
Kiitos kaikille vastauksista. Ja erityisen suuri kiitos nimimerkeille: aelle ja Velogi.
Sain pyöräni kuntoon! Puhdistin huolellisesti takapakan ja laitoin öljyä siihen takapakan keskelle (ilmeisesti juuri siihen vapaarattaaseen). Joten ainakin nyt pyörä toimii jälleen moitteettomasti.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065587Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453703Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4542589Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611620- 871366
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321293- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511196