Niin jos ei hae ei voi saadakaan mutta tuntuu ettei sopivia paikkoja ole tarjollakaan paljoa mitä voisi hakea. Aina ei tule vastaustakaan ja välillä on kerrottu hakijamääräkin esim 205 hakijaa! Miten voit erottua tuollaisesta joukosta. Alkaa turhauttaa, vaikka olen ollut vasta neljä kuukautta työtön. Ehkä mulla on liian kovat vaatimukset, haluisin päivätyön niin ei menettäis koko elämää työlle niinku vuorotyössä käy. Onko ainut vaihtoehto vuorotyö? :( Toimistotyötä mieluiten haluaisin mutta takkuiselta tuntuu täällä pk-seudulla. Minulla on amk käytynä mutta ei taida auttaa ja työkokemusta on. Tuntuu, että pitäisi olla niin spesifiä kokemusta. Mitä fiiliksiä ja mitä alaa haette? Ei taitaisi auttaa vaikka kävisin restonomin tutkinnon päälle johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman? Jos lukijoissa on assistenttitöissä olleita niin kertokaa mielipiteenne :)
Olen myös miettinyt hotellivirkailijan tutkintoa mutta onko niitäkään töitä ja sitten se olisikin vuorotyö... Miten pidätte työnhakunne freesinä ja saatte laadukkaita hakuja aikaan? Minulla on työnhausta työn ohessakin pitkä kokemus ja sen perusteella sanoisin että tilanne on ollut vaikea jo ehkä vuodesta 2011 eli pitkään. *huokaus* Tsemppiä muille kohtalotovereille!
Miten jaksatte hakea töitä?
16
521
Vastaukset
- maalainenminvain
Nii kyllä niitä töitä tulee haettua sitä mukaan kun sellaista työtä tulee tarjolle mihin voisi päästä mutta eipä niitä paljoa sellaisia paikkoja vastaan tule. Kyllä mullakin on se että päivätyö pitää olla. Vuorotyö sotkisi liikaa tuota lasten vuoroasumista ym.
Sekä ei mitään osa-aikatöitäkään tai mitään kahden viikon - kuukauden pätkiä. Pitäisi olla pidempiaikainen kokopäivätyö jotta se rahallisesti eroasi kotona oleskelusta. Rahan takiahan töitä tehdään eikä sen takia että se olisi mieluista.
Kyllä telemistä täällä maallakin löytyy että tekemisen puutteen takiakaan ei tarvitse töitä etsiä.
Kuitenkin olen valmis mihin alalle vaan mihin vain voin päästä ja voisin soveltua. Viimevuonna suoritin kuorma-autokuljettajan koulutuksen työvoimakoulutuksena eikä sekään ole auttanut töiden saannissa sitten yhtään.
Kaikki työt kun ovat jossain 500km päässä. Sitten muutan tältä kylältä jos tuo exäkin muuttaisi lasten kanssa jotta vuoroasuminen ei muuttuisi millään tavalla mutta ei hän tule koskaan täältä maalta muuttamaan pois.
Hänellä on vakityö täällä. No haetaan ja odotellaan. Eipä tässä muuta voi. - maalainenminävain
Lisään vielä että olisihan se mukavaa että saisi enemmän rahaa kuin kotona ollessa mutta en kuitenkaan ota asiasta mitään stressiä.
Töitä tässä haetaan ja sit saa jos saa. Se on työnantajista kiinni palkkaavatko vai ei. Vähän samalla lailla kuin nyt eron myötä olen naisten suhteen sitä mieltä että sitten se joku nainen tulee vastaan joskus jossain jos on tullakseen sillä erolla että naista en elämääni etsi enkä hae toisin kuin töitä etsitään ja haetaan :) En siitäkään ota stressiä minkäänlaista. - Hakijalady
Hyvältä kuulostaa asenteesi maalainenminävain. Eihän se maalta muutto muutenkaan paras ratkaisu, varsinkin tuossa sun tilanteessa. Maalla on enemmän virikkeitä ja luovutta, minun mielestä. Toki jos hakee sellaisia virikkeitä kuin kaupungissa niin eri juttu mutta sitäkin varten voi mennä kaupunkiin sitten erikseen. Hyvin tuttua tuo pienien paikkakuntien tilanne, että töitä ei vain ole. Harmi jos kuorma-autokuljettajan pätevyyskään ei ole tuonut työmahiksia, se kuulostaa ainakin sellaiselta perustyöltä, johon voitaisiin tekijöitä tarvitakin. Sehän se ois ku ois kristallipallo mistä kattoo mitkä on ne tulevaisuuden työt. Ja osa-aikatyö ei tosiaan työttömälle kauheesti lämmitä, samoin kuin vaikka kuukauden pätkä. Kyllä pitäisi ainakin 3 kk pätkä olla, että tuntuisi mielekkäältä lähteä tekemään.
- HakijaX
Eipä niitä töitä näin keski-ikää lähestyvänä pitkäaikaistyöttömänä enää jaksa hakea kovin tosissaan, koska työllistymismahdollisuudet alkavat olemaan aika olemattomat johtuen työnantajien kielteisestä asenteesta pitkäaikaistyöttömiä kohtaan. Lisäksi nyt puhutaan, että jo nelikymppinenkin alkaisi olemaan liian vanha työmarkkinoille.
Hakijoita on myös lähes jokaiseen avoimeen paikkaan jopa satoja tai pahimmillaan enemmänkin. En nyt tarkoita tässä mitään aivokirurgin työtä vaan ihan normaalia kohtuullisen toimeentulon tuovaa perustyötä, jota Matti ja Maija Meikäläinenkin kykenee tekemään. Työn hakeminen onkin muuttunut eräänlaiseksi lottoamiseksi missä tuurilla on suuri merkitys. Periaatteessa työtä on mahdotonta saada jos hakijalla ei ole vuosien työkokemusta, hyviä suhteita ja verkostoja tai sitten aivan satumaista tuuria.
Ainoa järkevä ja realistinen mahdollisuus pitkäaikaistyöttömällä työllistyä palkalliseen työhön on työnantajille maksettavan palkkatuen avulla. Nämäkään palkkatukityöt eivät kuitenkaan ratkaise ongelmaa kuin väliaikaisesti, koska työt loppuvat yleensä aina, kun tuen maksatuskin loppuu vaikka työntekijälle olisikin vielä tarvetta ja tekemätöntä työtä jäljellä. - Nojobforme
On tässä itse kullakin usko parempaan horjumassa.
Itselläni on samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Hakijoita tuntuu olevan aivan liikaa etenkin IT-alalla. Olen huomannut tässä kahden vuoden työttömyyden aikana, että vuokratyöfirmat kuten Barona, Eilakaisla ja Academic Work, eivät tunnut olevan kiinnostuneita vaikka työkokemusta on jo jonkin verran ja korkeakoulututkinnot taskusssa ( IT-alan kokemusta 3v ja AMK DI tutkinnot tietotekniikasta ). Edellämainittuihin firmoihin olen varmaan yhteensä yli 100 hakemusta laittanut erilaisiin tehtäviin ja kertaakaan eivät ole halunneet edes haastatella.
Firmojen omat rekryt ovat tyypillisesti päättyneet niin, että joko ei pääse lainkaan haastatteluun, tai on päässyt haastattelussa toiselle kierrokselle ja kaikenlaisiin psykologisiintesteihin ja silti ei ole tullut valituksi. Viimeisempinä kävi niin, että firma oli palkaamassa yhden henkilön, mutta päättivätkin laittaa psykologisiin testeisin kolme henkilöä. Looputuloksena firma palkaksi kaksi mutta minut kolmantena jätettiin pihalle psykologisten testien perusteella. Testin tulokset eivät olleet mitään ala-arvoisia kohdallani, mutta ilmeisesti pitää olla parhaista parhain kaikilta ominaisuuksiltaan myös henkisesti, että nykyään pääsee töihin.
Ei siis ihme että työttömiä on paljon ja työn saanti on vaikeaa, kun yritykset ovat noin kranttuja työnhakijoiden suhteen että vain parhaista parhaat kelpaavat ja muilla ei mitään asiaa töihin... - hajottaa
Aika huonosti.Itselläni kaksi ammattia,ikää 25 ja työhakemuksia rustailtu vasta 43. Kahteen haastatteluun olen päässyt.Eikä tuo 205 hakijaa vielä mitään,yhteen hakemaani paikkaan tuli lopulta 10 000 hakemusta(päivittäistavarakaupan kesätyö). Yritä siinä nyt sitten erottua. Taas yksi työkokeilu loppuu pian ja motivaatio alkaa hakea töitä on pyöreä nolla. Ei auta vaikka kuinka on koulupapereissa ja harkkatodistuksissa kiitettäviä arvioita kun hakijoita on liikaa ja luonteeltani olen introvertti. Palkkatukitöissä olen ollut 7kk ja niistäkin kiitettävät arviot.Erilaisissa harjoitteluissa olen koulun ja työkkärin kautta ollut pari vuotta.Että joo,ei paljoa kiinnosta enää koko työnhaku ja tuntuu, että koko tulevaisuus on ihan vaakalaudalla kun ei voi suunnitella ja elää normaalia työssäkäyvän ihmisen elämää...no,pakko tähänkin on ollut tottua:/
- Hakijalady
Mistä olet nuori vastaaja? Voisiko syy olla, että olet paikkakunnalta, jolla töitä yksinkertaisesti on hyvin vähän? Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Etelä-Savosta ja jo silloin kun asuin siellä huomasin että ihan peruskassatyötkin oli arvossaan, koska ei mitään työtä ollut tarjolla pilvin pimein. Niin että älä lannistu! Olet nuori ja voimissasi, varmasti hyvä työntekijä ja vielä kaksi ammattiakin. Kyllä täytyy olla Suomen hommissa paljon vikaa jos täysin työkykyiset ihmiset eivät kelpaa hommiin. Introverteistahan on minusta sanottu, että ovat monesti ahkerampia tekijöitä kuin ekstrovertit. Liikaa minusta yhteiskunta arvostaa niitä, jotka ovat suuna päänä kaikessa, monesti he vasta säätöä saavat aikaan työpaikoilla.
Joo mäkin huomasin tuon, että kesätöistäkin kilpailu on kovaa. 10 000 hakemusta on jo todellakin lottoamista niin kuin yksi asian ilmaisi. Minullakin on kokemuksia, että olen päässyt haussa toiselle kierrokselle ja jopa psykologisiin testeihin mutta silti olen vetänyt lyhimmän korren. Ja henkilöstövuokrausfirmoista samanlaista kokemusta, olen miettinyt että jos pidempään hakee heidän kautta ahkerasti niin laittaako ne "mustalle listalle" että tuo on niin kulunut hakija niin sitä ei ainakaan harkitakaan :( Vai onko kyse siitä, että runsaasti hyviä hakijoita ja varaa valkata. Niin luulen.
Tosiaan IT-alan luulin vetävän hyvin mutta tietenkin nyt oli nuo ison toimijan YT:t niin sille alalle on varmaan nyt vapautumassa niin paljon osaajia. Ainakaan koulutuksesta ei ole kiinni sinulla IT osaaja. Ei se koulutus tosiaan kaikkea ratkaise mutta ilman koulutustakaan ei ole hyvä.
Mitä tykkäätte Linkedin palvelusta? Siellä surfaillessa tein huomion että todella paljon fiksun oloisia osaajia on vapailla markkinoilla. "Looking for new opportunities". Kyllähän sinne kannattaa profiili luoda mutta epäilen että sitä kautta ei työtä löydy. CV-netin tein myös mutta vaikuttaa ettei sitäkään seurata työnantajien toimesta, ainakaan aloilta, joilta minä etsin töitä. - hakijano2384022
Vastauksen saa ehkä 10%:iin hakemuksista. Kiitos, mutta ei ole paikkoja nyt. Avoimia paikkoja voit selata yrityksen sivulla osoitteessa ------.
- eijaksa
Vittu, ei pysty !
- landella8
Jos on motivaatioo tehdä jotain .. kyllä sitä jaksaa etsiä ... asun maalla ...sain töitä kaupungista...
- juurikinnäin
Kyllähän minäkin voisin tuon 100km kulkea täältä maalta päivittäin autolla töihin tampereelle tai jyväskylään joihin sama matka täältä mutta kun ei sieltäkään saa vaikka mitenpäin hakee.
Moni työnantaja varmaan ajattelee pitkän välimatkan jotenkin ongelmana tms.- ultimatum_extra
Käytännön kokemuksena: Ei pysty tuollaista tekemään. Moni väsähtää jo puoleen matkasta vaikka kulkisi julkisilla. Jos työ kuormittaa päätä täytyy käytännössä voida nukkua se 10-11 h/päivä jotta aivot ehtivät palautua. Jos työ vie siitä 8h 2h työmatkat, niin kotona oloon jää aikaa 3h. Aivan liian vähän aikaa viettää lasten kanssa!
Jos jotain pitää tehdä, niin 50-50 jakoon vielä voi suostua: Hereilläoloaika jaetaan siis kahteen osaan, työnantajan ja kotona vietettyyn. molemmat ovat 5.5h.. - ei_noin
Kyllä työnantaja on vastuussa myös työmatkoista!
- ddoshyökkäystäpukkaa
Töitä haen mutta en jaksa stressata koska 95% todennäköisyydellä loispummiyrittäjä ei minua palkkaa eikä vastaa mitään työpaikkahakemukseeni. Olenkin miettinyt että pitäisiköhän jatkossa tälläisiä loispummiyrittäjien ja heidän firman verkkosivujaan kiittää aina Ddos palvelunestohyökkäyksen muodossa, niin ehkä nämä töykeät ja ylimieliset loispummiyrittäjät oppisivat vastailemaan työpaikanhakijoille ja kohtelisivat heitäkin ihmisinä
- fghjukl
Vaikutatkin oikein työnantajan unelmalta.
- Hakijalady
Käytännössä ainakin täällä menee helposti aina tunti suuntaansa työmatkaan (julkisilla) ja pk-seutu siis. Tai ainakin lähes tunti, lyhyemmästä työmatkasta voi vain haaveilla mutta olishan se aika jees.
Innostuin kovasti kun yhdestä paikasta otettiin yhteyttä ja olin jo toiveikas että pääsen jatkoon mutta ei sitten. Se vähän laski motivaatiota mutta olen taas uudestaan inspiroitunut yrittämään, tosin yhteydenottoja ei ole vielä tullut. Mutta tajusin, että vaikka joku ottaisi yhteyttä niin toki innostuu mutta pitää samalla vauhdilla kuitenkin jaksaa pukata lisää hakemuksia eikä toivoa liikoja. Kun siinä vaan romahtaa taas liian korkealta jos haussa ei etenekään. Pitäis kai olla optimisti mutta pessimisti ei pety asenne tuntuu paremmin suojelevan pettymyksiltä. Sitten kun on työelämässä sitä ei muistakaan miten rasittavaa työnhaku on juuri näistä kertomistani asioista johtuen, varsinkin kun ei niitä paikkoja ole pilvin pimein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172