Puristava tunne ja hengenahdistus

Hengästyttää

Hei,
Onko kenelläkään vastaavaa esiintynyt: mulla on nyt kolmas kerta tässä toukokuun jälkeen tullut hankalaa oireilua. Ylärintakehään tulee paineentunnetta ja hengenahdistusta. Säteilee myös kaulalle/leukaan ja vasempaan käteen. Samalla huimaa, voimakas väsymys ja hieman oksettaa. Nämähän ovat klassiset sydänkohtauksen oireet mutta toisaalta eivät niin vahvat että olisin sairaalaan sännännyt. Mietin vaan mikä muu voi olla syynä? Olen nuorehko joten sepelvaltimotaudistakaan tuskin kyse. Tuntemus alkaa yllättäen ilman fyysistä rasitusta mutta lamauttaa sen verran että pakko on levätä kunnes parin tunnin päästä menee ohi. Minkälaisia oireita esim.läppävika aiheuttaa tai keuhkoperäiset syyt?

5

225

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluatkopahatvaivat

Kannattaa kumminkin mennä lääkäriin ja sulkea pahimmat mahdollisuudet pois.

Vaivasi voi liittyä myös paniikkihäiriöön.

Se voi johtua myös stressistä.

Soita kuitenkin terveyskeskukseen. Mieluummin siellä hoitavat ihmisen ennen kuin sairasautoa tarvitaan.

• Feeniksin_kyynel

Itselläni oli aikalailla samoja oireita ja yhdessä lääkärin kanssa todettiin, että koska mitään fyysistä ongelmaa ei sydämestä löytynyt, oli syynä stressi. Nyt kun kesä on alkanut, on monilla ehkä myös arki muuttunut. Itse nukuin pidemmän aikaan vähän oireitani edeltävänä aikana ja paineita oli suorittaa paljon kaikenlaista.

Vaikka sullakin tää voi johtua stressistä (jota muuten ei saa vähätellä, koska pitkäaikainen stressi altistaa monille taudeille ja muutenkin heikentää kehoa pahasti), niin suosittelen kyllä käymään lääkärillä. Aina kun rinnassa on tuntunut outoa kipua kannattaa pikimmiten selvittää asia ammattilaiseten kanssa.

• Hengästyttää

Kiitos asiallisista vastauksista. Mun on vaikea uskoa stressin tms.psykosomaattisen oireilun olevan taustalla koska nyt on jopa harvinaisen rauhallista ja tasaista elo. Astmaakin olen miettinyt josko olisi syynä. Taidan käydä otattamassa troponiinikokeen. Sulkee pois sydänlihasvaurion ja keuhkoembolian nyt ainakin. Outoa ja vähän karseaa tällainen kun rappusissakin kulkeminen oireiden aikana on kovin hapuilevaa.

• JTKM

Ihan normaaleja ahdistuneisuuden, stressin tms. aiheuttamia oireita. Niiden fyysisyys saa yleensä tuntemaan itsensä fyysisesti sairaaksi. Sitten etsitään netistä sydän, keuhko, aivo, maksa, munuais yms. sairauksien oireita ja kierre jatkuu. Mulla on myös välillä voimakasta paineen tai puristuksen tunnetta rintakehällä ja juuri silloin, kun joku asia vaivaa tai on muuten tukala olo. Esim. kun työttömänä vähävaraisena selvittelen työasioita, raha-asioita, velkoja, miten selviää tms. niin usein havahtuu siihen puristavaan tunteeseen rintakehällä. Ja se poikii sitten lisää ahdistusta ja muitakin oireita, kuten rytmihäiriöitä, päänsärkyä, huimausta... ja kun on aikansa pitänyt hartioita korvissa, niin särkemäänhän ne alkaa. Ja kun se särky joskus tuntuu vasemmassa hartiassa ja kämmenessä asti, niin heti on mielessä sydän. Sitten kun keskittyy johonkin muuhun, tekee asioita mistä tykkää tms. niin puristus yms. häviää kun olotila ja elimistö tasaantuu.

Tein yhden mielenkiintoisen havainnonkin näihin liittyen. Ruokatorvi, vatsanportti ja vatsa on yhteydessä mm. vagushermon kautta sydämen toimintaan. Esim. refluksi, tyrä, vähähappoisuus jne. aiheuttaa paitsi vatsaoireita, mutta myös rinnassa asti ilmeneviä oireita. Esim. moni on valittanut rytmihäiriöitä syömisen aikana tai jälkeen sekä ahdistavaa tunnetta koko rinnalla. Tämän havainnon tein itsekin ja vasta vähän aikaa sitten osasin ne yhdistää toisiinsa. Tämä aiheutti tiedostamatonta haluttomuutta syödä, eli ns. meni ruokahalut. Joskus kun napsin paloja ruokaa kokatessani, niin ei mene kauaa kun alkaa rytmihäiriöt. Usein jäi kokkailut kesken ja tuli masentava fiilis ja menin sänkyyn tai sohvalle valumaan kuin löysä räkä. Nykyään yritän keskittyä kokkaamiseen ja se helpottaakin, kun tietää, että tässä tapauksessa rytmihäiriöt liittyy ruokatorveen tai vatsaan.

Syytä on miettiä näiden oireiden aiheuttajaa eikä keskittyä miettimään elimellisiä sairauksia. Ja kun on aikansa tehnyt duunia niiden parissa, niin alkaa ne syytkin hahmottua. Kun taas ne syyt hoitaa pois vaivaamasta, niin eipä juuri enää vaivaa puristukset. Sydänvaivoista, keuhkosairauksista jne. oikeasti kärsivät osaa kertoa eron psykosoomaattisten oireiden ja elimellisen sairauden välillä. Se tunne on heidän kertomansa mukaan kuin yö ja päivä. Mutta ongelma tässä "luulosairastelussa" onkin se, että jos ei ole vielä kokemusta esim. infarktista, keuhkoemboliasta, sydänlihastulehduksesta tms. niin se on juuri sitä itseään, "luulosairastelua", epäilyä ja pelkoa ja kuvittelua. Ja kun on joutunut siihen epäilyjen ja pelkojen noidankehään, niin se voi elää mukana koko loppuelämän. Siitä voi olla vaikea murtautua ulos, "unohtaa" sen ja palata siihen elämään, joka oli ennen tätä inhottavaa invalidisoivaa "sairautta".

• Hengästyttää

Ei tämä nyt oikeasti ole stressiperäistä. Ei ole mitään stressiä mikä homman voisi aiheuttaa. Enkä ajatellutkaan koko asiaa sen syvemmin ennenkuin se vielä kolmannen kerran tärähti päälle puskista. Ensimmäisen kerran pistin siitepölyjen piikkiin. Närästystä ja happamia röyhtäyksiä mulla on kiitos kipulääkkeiden joita olen syönyt selkäni takia. Luulosairastelusta sen verran että olen aiemminkin joutunut vakuuttelemaan aidon sairauden puolesta. Tuolloin syynä oli hermostoon edennyt borrelioosi joka löytyi hyvin pitkälle siitä syystä että tiesin jonkin olevan pahasti pielessä. Tiedän siis hyvin eron aidon ja "aidon" sairastelun välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      175
      6453
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1774
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1558
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      982
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      928
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      897
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      839
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      235
      797
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      789
    Aihe