Pajeroissa kansivikoja?

Monzun

Laittakaahan minulle muistinvirkistystä: näilläkin palstoilla muistan lukeneeni mainintoja Mitsuissa ilmenevistä kansiongelmista. Mitä ongelma tarkalleen ottaen koskee (kansi halki, kansipahvi pettää tms??)?

Onko tarkempaa tietoa minkä ikäisissä kulkineissa ja millä myllyillä em. haasteita on ollut?

Ja vielä konkarien kokemukset, onko kyseessä ehkä ollut jonkun konemallin herkkyys lämmöntasaukselle (hetken tasauskäyttö rasituksen jälkeen olisi auttanut)?

16

10725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska

      sellanen 300tkm jälkeen alumiinikansi tuppaa halkeamaan, ja sitä ei voi korjata.

      ja kansipahvikin pettää varmasti jos se on tarvikeosa. vain alkuperäinen kestää siellä

      • alumies

        Pajeron kansi on suhteellisen helppo hitsata. Niitä kunnostetaan monessa pajassa. Hitsaus. uudet ohjurit.. seevit , oikasu.... ja taas 200 000km kestää oikealla pidolla.

        Pajero vaatii rauhallisen lähdön talvella ja kesällä vedätyksen jälkeen hieman jäähdyttelyä.

        Järki kuski saa kannen kestämään 600-700tkm eli auton iän.

        Valmistusvikainen kansi poikii ennen 30 000km


      • tero
        alumies kirjoitti:

        Pajeron kansi on suhteellisen helppo hitsata. Niitä kunnostetaan monessa pajassa. Hitsaus. uudet ohjurit.. seevit , oikasu.... ja taas 200 000km kestää oikealla pidolla.

        Pajero vaatii rauhallisen lähdön talvella ja kesällä vedätyksen jälkeen hieman jäähdyttelyä.

        Järki kuski saa kannen kestämään 600-700tkm eli auton iän.

        Valmistusvikainen kansi poikii ennen 30 000km

        Minuakin vähän arveluttaa nuo pajeron kansiviat ja ovat tällä hetkellä ainut syy miksen sellaista ole jo ostanut. Kiinnostaisikin tietää mitä tuo kansiremontti sitten maksaa? Varaa kun ei uuteen ole ja nuo sopivan hintaiset on ajettu 250000 - 400000 km...


      • 96 kw 6 v
        tero kirjoitti:

        Minuakin vähän arveluttaa nuo pajeron kansiviat ja ovat tällä hetkellä ainut syy miksen sellaista ole jo ostanut. Kiinnostaisikin tietää mitä tuo kansiremontti sitten maksaa? Varaa kun ei uuteen ole ja nuo sopivan hintaiset on ajettu 250000 - 400000 km...

        Olin aikoinaan 1989-1999 voimayhtiön palveluksessa. Autokalusto oli tuolloin osastollamme likimain seuraava:
        Patrol GR
        Mitsubishi Pajero coolerilla ja ilman useita
        Toyota hj 60 useita
        Toyota hj 61 muutamia
        Fiat Ducato 4*4
        Isuzu Cambo 2,2 muutamia
        Tranporter tdi useita
        SSyang Musso vai mikä lie


        Muutakin kalustoa yhtiöllä oli mutta noiden ominaisuuksista ja kestävyydestä jotain kokemuksia. Pääsääntönä voi sanoa, että Isuzu oli kaikkein huonoin kaikissa ominaisuuksissa ja ne yleensä liikahti hallilta viimeisenä.

        Joitain huomioita:
        Kaikki valittu oikeastaan muuhun kuin maastokäyttöön eli huippuvehkeitä ei maastossa yksikään. Pääsääntö, Isuzu Cambo kaikkein huonoin heikon moottorin ja jumalattomien takaylitysten (lähes maassa oelva vetokoukku) vuoksi. Mussoa ei oikeastaan maasturiksi voinut edes sanoa kun siitä ei saanut nelivetoa päälle. Maahantuoja osti paskan lopussa takaisin kun sitä ei saatu toimimaan.

        Pajeroissa vähän samaa vikaa, mutta harmina oli etulukot, jotaka pelasi ja ei pelanneet. Kansia ei muistini mukaan hajonnut yhtään. Hyvä ajaa ja melko pieniruokainen ja pirtsakka.

        HJ 60 ja 61 varsinaisia työkaluja. Ei oikeastaan saanut ajamalla rikki. Maastossa haittana paino. Vinssien turvin muutamia hullun rohkeita yrityksiä. Kaikista oli vinssien alkup. sokat korvattu vähän vankemmalla tavaralla.
        Yhdessä 60 oli kuljettajan penkin vieressä kahvat josta tempastiin etu- ja taka diff locit päälle. Asfaltilla kääntely meni tämän jälkeen aika jäykäksi :)

        Patrolli vähän samanlainen möhkö mutta tienpäällä parempi kuin ainakin hj 60. Hj 61 ei omakohtaisia kokemuksia Patrol oli ainut, josta rikkoutui kansi noin 300 tkm kohdalla. Merkkiliikkeesä uusi paikalleen, lasku lähes 30 tmk.

        Transporteri muuten hyvä, mutta alennusvaihteisto puuttui. Kävi venehommissa kytkimen päälle.

        Sama juttu Ducato. Kytkin kesti mutta jakovaihteisto ei. Uusittiin muutamia ennen kuin auto kävi liian kalliiksi ja hävitettiin. Vaihteistoremppa sama 30 tmk kuin Patrollin kansi. Laatikkoja meni kuitenkin kaksi ja kummallakin kerralla ne tuhoutui korjauskelvottomaksi.

        Itsellä harrastevehkeenä 73 vakio range joka pesee maastossa kaikki edellä mainitut. Muuta hyvää siinä ei sitten olekaan.

        Nyt maasturi hakusessa ja Pajero 91 => todennäköisin.


      • Iicee
        tero kirjoitti:

        Minuakin vähän arveluttaa nuo pajeron kansiviat ja ovat tällä hetkellä ainut syy miksen sellaista ole jo ostanut. Kiinnostaisikin tietää mitä tuo kansiremontti sitten maksaa? Varaa kun ei uuteen ole ja nuo sopivan hintaiset on ajettu 250000 - 400000 km...

        Tehdasuusi täydellinen Pajeron kansi kustantaa hieman alle 1000 euroa. Työt sitten päälle vielä jos ei itse kykene tekemään. Uusia kansia myy ainakin Kouvolan moottorikoneistamo, mistä voi kysellä myös korjattuja.


    • ppp

      ...löytyy yleensä ratin ja penkin välistä.

      • werty

        Mutta kun käytetyistä ei tiedä millainen suhari siinä on ennen istunut...


    • gls

      lähinnä 2,5 td koneissa, 2,8 versiossa ei taida
      olla tyypillistä.

    • l-200

      No niin.

      Taitaa olla yleispätevä sääntö että kaiken saa rikki kunhan aikansa yrittää.

      Muutama takuuvinkki jolla kannen/moottorin saapi rikki ajan kanssa.

      - älä vaihda öljyjä, sitä voi aina lisätä
      - laiminlyö nesteenvaihdot 10:ksi vuodeksi
      - sammuta aina kuuma kone suoraan ajosta
      - huudata konetta kylmänä aivan surutta
      - vedätä konetta aina pienillä kierroksilla paitsi juuri ennen katsastusta polje koneeseen kierroksia aivan säälittä jotta karstat irtoaa
      - älä vaihda ilmanputsaria koskaan

      Noilla konsteilla saa koneen kuin koneen huonoon kuntoon ja pääsee itkemään nettipalstoille miten se-ja-se kone on ihan paska romu jolla ei tee yhtän mitään ja kuinka kumminkaiman sedän metsästyskaverin sen-ja sen merkkisellä koneella on ajettu kohta miljoona kilometriä ilman mitään huoltoa. Tähän kohtaan ei tule jäniskevennystä vaan edesmennen kansallis-osake pankin oravamainos ja kuuluisa "Tosi On" lause :D.

      Kansi ei tykkää hyvää jos moottoria kuormitetaan rajusti ja heti käytön jälkeen sammutetaan moottori, lämpökuormat eivät kerkeä tasaantua ja tämä lämpötilakuormien nopea muutos rikkoo kansia. Lohkot yleensä ovat valurautaa ja kansi kevytmetallia, näiden lämmönjohtokyky on eri paria vaikkakin johtavuutta on pyritty tasaamaan materiaalipaksuuksilla(pyritty samaan lämmönjohtokertoimeen), ja muilla sen semoisilla konsteilla.
      Kannen ikää pidentää merkittävästi kun antaa koneen käydä ajon jälkeen hetken aikaa jotta lämmöt tasaantuu, samoin jäähdytysnesteet kannattaa vaihtaa riittävän usein, mielummin kerran vuodessa, maksimissaan samoilla nesteillä 2 vuotta.

      Toinen seikka on öljy ja sen kunnosta ja laadusta huolehtiminen. Samoin öljynsuodattimesta ei pidä tinkiä. Nämä ovat halpoja henkivakuutuksia koneelle, etenkin jos kone on turbolla varustettu. Turbokoneissa koneen jäähdytyskäyttö on tärkeä asia, tällä säästää turbon laakerointia. Kuumaksi ajettu turbo ja ajosta suoraan seis, taatusti palaa öljyt pois laakeripinnoilta ja vaurio on taattu.
      Kuten aiempi kirjoittaja(se aluhitsari) sanoi, järkimiehellä kansi kestää auton iän, tavan käyttäjä korjauttaa kannen 200-300tkm välein ja hutilus itkee nettipalstoilla kun kansi ei kestä.

      Toki, voihan valmistajalle sattua pikku moka kannen suunnittelussa ja tuote on torso ja lähtiessään, mutta yleensä nämä korjataan hyvin nopsaan tehtaan toimesta. Kannattaa muistaa että auton valmistaja pyrkii aina toimiaan parhaimman saatavilla olevan tiedon mukaan, ja ei pidä olettaa että auto joka on es. valmistettu v. -88 vastaisi laadultaan ja tekniikaltaan nykyautoa, kehityksellä on pirulainen tapana mennä eteenpäin, satunnaisten harha-askelien kautta.

      Autoa ostaessa, etenkin käytettyjen kohdalla on ostajallakin tulisi olla jonkinmoinen vastuu siitä miten tarkasti tutkii auton. Auto on kuluja laite, tämän nyt toki kaikki mieltää, mutta sitä ei tunnuta hyväksyttävän että auto ei es. 300tkm ajettuna ole ihan uuden veroinen vaikka se liikkeen hallissa olisikin fiksatttu kiiltäväksi.
      Etenkin maastureissa ja muutenkin pakuissa joskus moottori ja voimansiirto voivat olla olleet lujillakin, riippuen vähän käytöstä mutta harvoin isoa maasturia ostetaan sen vuoksi että sillä sunnuntaisin käydään lähikioskilta jäätelöä ostamassa ja sitten taas auto harsopeitteen alle viikoksi, ehei sentään :D.

      Muutama sellainen yleispätevä vinkki auton ostoon ja kunnon toteamiseen.

      - selvitä ed. omistaja/omistajat
      - kysele ko. henkilöiltä miten he autoa ovat käyttäneet ja huoltaneet(ei pidä väheksyä omatoimista huoltoa)
      -ruusunpunaiset linssit pois silmiltä auton oston ajaksi
      - ota joku toinen mukaan auton koeajolle, mielummin sellainen joka ymmärtää ko. auton tekniikan päälle(tyttöystävä ei välttämättä ole paras valinta tähän, sitä takapenkkiä voi koeajaa myöhemminkin)
      - koeaja auto kunnolla, mielummin pyydä se koeajoon vkl:n ylitse, näin auto kerkeää tulla hieman tutuksi.
      - tutki auto huolella joka paikasta
      - toista ed. toimenpide
      - ja sama kerran vielä

      Tässä taas jotain paatosta, kiitos ja anteeksi.

      Terveisin.
      L-200.

    • Monzun

      kaikille vastanneille. Saahan täällä näköjään asiallistakin palautetta (ainakin joskus ;-) kun on tarvis kaivaa tietoa. Ja L200 sitten pisti perusteellisempaakin vastinetta, siitä thanks!!

    • tero

      Vielä toisen kerran kysyisin että paljonko se kansiremontti maksaa? Jos nyt ostaa käytetyn ja kaikesta varovaisuudesta huolimatta se laukeaa...

      • l-200

        No niin.

        Hinnat vaihtelee jonkin verran, riipppuen tietysti paikasta ja millaisesta vauriosta on kyse. Yleensä hinnat sovitaan kysyttäessä joten parhaimman vastauksen saat kysymällä asiaa suoraan moottorien korjauksiin erikoistuneista koneistamoista. Puhutaan kuitenkin isohkosta rempasta, joten arvauksena heitän että laskun loppusumma voi olla melkein mitä vain 500€:sta ja siitä ylöspäin....

        Koitappa olisiko näistä linkeistä yhtään apua,
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=moottorikoneistamo&meta=cr=countryFI

        http://www.google.fi/search?hl=fi&cr=countryFI&q=moottori kansityöt&spell=1

        Terveisin.
        L-200.


      • jaska

        uusi kansi sisältöineen maksaa apaut 800-1000e

        ja pajeron kansi kestää ihan yhtä hyvin kun kaikkien muidenkin diesel moottoreiden alukannet.


    • Ismok1974

      Onko tietoa mistä sais kannen L-200?

    • dhdjhndfn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe