Kyselen kokemuksia autojen ajettavuudesta: etu- vai takavetoinen? Mikä hyvää, mikä huonoa?
Olen ajanut 15 vuotta etuvetoisella bensa-autolla ja nyt harkinnassa on takavetoinen tila-auto (diesel).
Perheen tarpeet huomioon ottaen juuri tämä harkinnassa oleva auto on paras mahdollinen mutta minua mietityttää tuon takavetoisen talviajettavuus sohjolla ja urilla.
Viimeisin kokemus takavetoisesta on kun koeajolla oli sellainen joskus 12v sitten. Se kokemus jäisellä tiellä oli paha. Mutta kaipa niidenkin ajettavuus on kehittynyt vuosien saatossa.
Kertokaa kokemuksianne tai mitä olette kuulleet takavetoisten ajettavuudesta.
Kokemuksia etu- ja takavetoisista autoista
34
3060
Vastaukset
- lapista
Kannatan takavetoisuutta.
Jos harkitsemasi ajoneuvo on uusi, siinä mahdollisesti on myös nykyiset ajonhallinta/luistonestojärjestelmät.
Takavetoinen kulkee hyvin tasaisesti täällä lapinkin uraisilla jäisillä teillä. Omistin aiemmin bensiinikäyttöisen wolgsvagen venton. Niin ventossa kuin lähes kaikissa ajamissani etuvetoisissa autoissa ilmenee mm. ärsyttävää "vetelyä" ratissa esim. mutkasta kiihdytettäessä. Takavetoinen ei vetele mihinkään.
Tietysti viimeinen linkki ajoturvallisuudessa ja ajomukavuudessa on kuljettaja itse. Ajoturvallisuutta kehittää mm. oman autonsa kanssa "tutuksi" tuleminen esim. suljetulla jääradalla. En siis kehota ajamaan mitään "rallia", mutta kun tiedät miten autosi käyttäytyy ääritilanteissa ja pystyt hallitsemaan sen edistät omaa, lastesi ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta.
Terveisin: Kardaani - Nro. 1
Hanki Audi Quattro, ei tarvinne perustella. Puhdasta ylivoimaa!
- mäh
Vanhat takatyöntöiset lähtevät todella helposti lapasesta(tänäkin talvena Hki:ssä). Uusia voisin veikata ihan ostokelpoisiksi näiden kaikkien järjestelmien takia. Vuoden vanha etuvetoinen on kyllä luotettava peli, voi ajaa paljon kovempaa, turvallisesti. En siis tarkoita, että voi kaahailla, vaan ev:lla voi pitää normaalinopeuden, kun tt:llä joutuu varmistelemman hiljaisella nopeudella. Siinä ajatuksiani..
- <<<
Ei etuvetoisella voi juuri sen kovempaa ajaa kuin takavetoisellakaan, eikä ainakaan jos haluaa ajaa turvallisesti. Totta on kuitenkin, että jos maantienopeuksissa polkee varomattomasti kaasua ja saa perän luistoon, niin tien leveys loppuu helposti kesken. Etuvetoon tottuneelle takavetoisen käytös liukkailla saattaa aluksi tuntua epämiellyttävältä, mutta siihenkin tottuu ja kaasua on syytä opetella painamaan varovasti tunnustellen, eikä niin että runtaa sen kerralla pohjaan. Jos Helsingissä näkyy paljon vanhoja käsistä karanneita takavetoisia, niin se saattaa johtua siitä, että niiden kuljettajat ovat ehkä hieman keskimääräistä kokemattomampia ja lapsellisempia. Ja kuten etuvetoisten ajo-ominaisuuksissa on suuriakin eroja, ei kaikkia takavetoisiakaan kannata tuomita muutaman kokemuksen perusteella.
- julle
valtaosa ns. paremmanväen autoistakin vielä takavetoisia ja pitkään varmasti vielä pysyvätkin, ovathan niiden ajo-ominaisuudet loistavia, niinkuin hintakin valitettavasti.
- Driven
Niinkuin joku tuossa jo totesi, nykyaikaisella elektroniikalla varustettu takavetoinen auto on vaaraton talvella siinä missä etuvetoinenkin. Ilman elektroniikkaa takavetoinen auto on kyllä omasta mielestäni hieman huonompi talvioloihin kuin etuvetoinen, joskin hauskempi ja käytökseltään johdonmukaisempi. Takavetoisella (siis ilman esim. ESP:tä omaavalla) on helpompi tehdä kohtalokkaita virheitä.
- 3.0
ajoin kaksi talvea kolmelitrasella takavedolla heti saatuani kortin. suoraan sanoen en aja ihan kovin hiljaa. kertaakaan ei ole lähtenyt takaveto lapasesta siten etten olisi saanut liikerataa korjattua. harjoittelua, harjoittelua..... niin ja älä osta mitään luistonesto paskaa. niillä ei voi ajaa rallia.
- käsistä..
Tässä keskustelussa nimittäin!
Veikkaisin kyllä, että isohko takavetoinen tila-auto käyttäytyy hyvin rauhallisesti myös talvikelillä. Mitä enemmän elektroniikkaa on kuskin apuna, toki aina parempi.
Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että elektroniikka ei lisää pitoa. Useimmat takavetoiset ovat kehnohkoja liukkaalla kelillä, kun puhutaan etenemiskyvystä. Usein elektroniikka vain vaikeuttaa etenemistä liukkaalla pinnalla, tai tekee sen jopa mahdottomaksi.
Kylmästi numeroilla mitattuna takaveto häviää liukkaalla kelillä niin pidossa kuin ajo-ominaisuuksissakin. Mutta se ei tarkoita sitä, että takavetoiset olisivat huonoja, ei todellakaan.
Minua ihmetyttää myös se ainainen puhe "loogisesta käytöksestä". Minusta on loogista, että kun painetaan kaasua, auto lähtee eteenpäin, eikä ryhdy kampeamaan itseään poikittain.
Etuvetoinen käyttäytyy yleensä hyvin loogisesti. Useimmat etuvetoiset eivät puske, vaan ovat joko neutraaleja tai korkeintaan lievästi aliohjaavia. Pitää olla melko tumpelo kuski, ja raakasti liikaa tilannenopeutta, ennen kuin saa etuvetoisen hallitsemattomaan puskuun. Jos taas etuvetoinen heittää perää luisuun, se on hallittavissa kaasua polkemalla tai kevyellä vastaohjauksella.
Etuvetoinen käyttyy mielestäni hyvin turvallisesti ja loogisesti.- <<<
Se mitä kukin pitää loogisena taitaa riippua lähinnä siitä mihin on tottunut. Etuveto- ja takavetoauto käyttäytyvät kuitenkin yleensä täysin päin vastoin. Etuvetoinen puskee jos kaarteessa painaa liikaa kaasua ja yliohjaa jos kaasua keventää. Takavetoinen puolestaan yliohjaa kaasua lisättäessä ja puskee kevennettäessä. Tasakaasulla molemmat ovat yleensä lievästi puskevia.
Siinä mielessä etuvetoinen on tietenkin turvallisempi, että etupään luisto oikenee pelkästään painamalla kytkin pohjaan ja luiston aikana auto jatkaa matkaansa suoraan. Takavetoisella takapään luistaessa tarvitaan kykimen painamisen lisäksi nopea vastaohjaus ja oikea-aikainen oikaisu. Ja jos vahinko sattuu etvetoinen törmää esteeseen todennäköisesti keula edellä, jolloin auton turvalaitteet toimivat antaen parhaan mahdollisen suojan, kun taas takavetoinen lähtee suuremmalla todennäköisyydellä kylki edellä.
- Jelly
Olen nainen, 19v ja ajanut vuoden (kortin saamisestani lähtien) takavetoisella autolla, jossa ei todellakaan ole nykyaikaisia ajonhallintajärjestelmiä. Kertaakaan en ole joutunut takavedon takia vaaratilanteeseen. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, osaatko hallita autoasi. Auto ei tee mitään itsekseen, vaan Sinä päätät miten ja minne se liikkuu. Ei se lähde käsistä kun ajamiseen on perstuntuma ja kelit osaa huomioida. Ja ihan yhtä nopeasti voi ajaa kuin etuvetoisillakin, nopeusrajoitukset huomioiden.. Osta ihmeessä suunnittelemasi takavetoinen, jos se sinusta tuntuu hyvältä ajaa!
- kommentteihin
Kommenttisi on ehdottoman asiallinen, mutta kauhean suuria johtopäätöksiä ei noin pienellä kokemuksella kannata tehdä.
Sinunkin kannattaa kokeilla hyvää etuvetoista, etenkin liukkaalla kelillä. Saattaa se mielipide vanhasta takavedosta muuttua hyvinkin nopeasti..
Mutta ei tässä kummempia, tsemppiä ja turvallista matkaa!
- Veteraanikuljettaja
Jos nyt unohdetaan nelivedot, niin en ole nähnyt yhtään etuvetoista linja-autoa, en kuorma-autoa, en junaa, eikä myöskään Räikkönen ja kumppanit kilpaile F1:ssäkään millään etuvetoisilla! Takavetoauto on se ainut ja oikea, joka menee sinne, mihin kuljettaja haluaa! Kymmenistä takavetoisista ei ole meillä ollut koskaan yhtään sellaista, joka olisi esim. talvella lähtenyt jopa tiekarhun uria seuraamaan mutta tällainen ikävä ominaisuus on ollut muutamalla etuvetomerkillä! Takavetoinen on erittäin hyvä valinta!
- käsistä
Tulihan se sieltä, taas kerran.
Veteraanikuljettajana luulisi sinunkin tietävän, miksi esim. linja-autoissa tai kuorma-autoissa ei käytetä etuvetoa? Osaatkohan arvata? Ettei vaan liittyisi murrosnivelten kestoon ja tiettyjen tekniikoiden edullisuuteen, eihän?
"Takavetoauto on se ainut ja oikea, joka menee sinne, mihin kuljettaja haluaa!"
Kyllä on miehellä vuosien kokemus mennyt hukkaan, ei voi muuta sanoa. Otappa Ford Focus ja vertaa sitä vaikka BMW 3-sarjaan tai MB:n E-sarjaan, ihan mihin vaan. Eivät taida ajo-ominaisuuksissa pärjätä, eivät millään. - Veteraanikuljettaja
käsistä kirjoitti:
Tulihan se sieltä, taas kerran.
Veteraanikuljettajana luulisi sinunkin tietävän, miksi esim. linja-autoissa tai kuorma-autoissa ei käytetä etuvetoa? Osaatkohan arvata? Ettei vaan liittyisi murrosnivelten kestoon ja tiettyjen tekniikoiden edullisuuteen, eihän?
"Takavetoauto on se ainut ja oikea, joka menee sinne, mihin kuljettaja haluaa!"
Kyllä on miehellä vuosien kokemus mennyt hukkaan, ei voi muuta sanoa. Otappa Ford Focus ja vertaa sitä vaikka BMW 3-sarjaan tai MB:n E-sarjaan, ihan mihin vaan. Eivät taida ajo-ominaisuuksissa pärjätä, eivät millään.Minulla, kun on jo paljon aikaa siitä, kun kädet oli jatkuvasti paskassa, niin tuskinpa tulen tahrimaan niitä enää minnekään Foordiin, puhumattakaan nyt jostain Focuksesta! Mutta kiitos vaan kinnerivinkistäsi, tulen kuitenkin pysymään noissa kunnon takavetoautoissa edelleenkin, joissa voimansiirtokin kestää sen, mitä konehuoneesta lähtee, eikä lonksuta vetonivelet jo muutaman kymmenentuhannen kilometrin jälkeen. On valitettavaa, että nuorisolla ei ole nykyautojen hinnoilla enää mahdollisuuksia kunnon autoihin, vaan joutuvat tyytymään kaikenmaailman etuvetokinnereihin.
- sekaisin
Veteraanikuljettaja kirjoitti:
Minulla, kun on jo paljon aikaa siitä, kun kädet oli jatkuvasti paskassa, niin tuskinpa tulen tahrimaan niitä enää minnekään Foordiin, puhumattakaan nyt jostain Focuksesta! Mutta kiitos vaan kinnerivinkistäsi, tulen kuitenkin pysymään noissa kunnon takavetoautoissa edelleenkin, joissa voimansiirtokin kestää sen, mitä konehuoneesta lähtee, eikä lonksuta vetonivelet jo muutaman kymmenentuhannen kilometrin jälkeen. On valitettavaa, että nuorisolla ei ole nykyautojen hinnoilla enää mahdollisuuksia kunnon autoihin, vaan joutuvat tyytymään kaikenmaailman etuvetokinnereihin.
Sulla tais lähteä se mopo lopullisesti käsistä. En käskenyt ostamaan tai hankkimaan mitään. Neuvoin vertaamaan Focuksen ajo-ominaisuuksia mainitsemiini takavetoautoihin.
Mutta sinähän saat toki vapaasti vääntää mielipidettäni ja yrittää kiemurrella aiheesta vapaaksi siirtämällä keskustelun ihan johonkin muuhun, kuin alunperin oli puhe. - PUHUT
käsistä kirjoitti:
Tulihan se sieltä, taas kerran.
Veteraanikuljettajana luulisi sinunkin tietävän, miksi esim. linja-autoissa tai kuorma-autoissa ei käytetä etuvetoa? Osaatkohan arvata? Ettei vaan liittyisi murrosnivelten kestoon ja tiettyjen tekniikoiden edullisuuteen, eihän?
"Takavetoauto on se ainut ja oikea, joka menee sinne, mihin kuljettaja haluaa!"
Kyllä on miehellä vuosien kokemus mennyt hukkaan, ei voi muuta sanoa. Otappa Ford Focus ja vertaa sitä vaikka BMW 3-sarjaan tai MB:n E-sarjaan, ihan mihin vaan. Eivät taida ajo-ominaisuuksissa pärjätä, eivät millään.Ajo-ominaisuudet ovat tosiaan eri planeetalta. Focuksen tappioksi. Ainoa, missä Focus 3-sarjalaisen voittaa, on liikkeellelähtö liukkaalla. Miksi niitä kalliimpia autoja sitten ostetaankaan, jos ne kerran niin huonoja ovat? Jopa 18teur maksava pikkuauto kun kerran voittaisi?
Kyse lienee makuasiasta. Joka pelkää peräluisuja, sen kannattaa rahansa siihen focukseen tms pistää. Joka taas nauttii ei-aliohjaavasta autosta saa bemarista itselleen hyvän ja nautinnollisen kulkuvälineen.
Vähän sama kuin vertaa Top gearia Tekniikan maailmaan. Toinen katsoo asiaa peruspentin kannalta, jolle riittää että pääsee lähikauppaan ilman että auto lähtee käsistä vaikka erehtyisi polkimesta. Toinen taas.. no kyllä te tiedätte. - tiedät..
PUHUT kirjoitti:
Ajo-ominaisuudet ovat tosiaan eri planeetalta. Focuksen tappioksi. Ainoa, missä Focus 3-sarjalaisen voittaa, on liikkeellelähtö liukkaalla. Miksi niitä kalliimpia autoja sitten ostetaankaan, jos ne kerran niin huonoja ovat? Jopa 18teur maksava pikkuauto kun kerran voittaisi?
Kyse lienee makuasiasta. Joka pelkää peräluisuja, sen kannattaa rahansa siihen focukseen tms pistää. Joka taas nauttii ei-aliohjaavasta autosta saa bemarista itselleen hyvän ja nautinnollisen kulkuvälineen.
Vähän sama kuin vertaa Top gearia Tekniikan maailmaan. Toinen katsoo asiaa peruspentin kannalta, jolle riittää että pääsee lähikauppaan ilman että auto lähtee käsistä vaikka erehtyisi polkimesta. Toinen taas.. no kyllä te tiedätte.Niinpä niin, olet varmaan ajanut molempia laitteita?
"Joka pelkää peräluisuja, sen kannattaa rahansa siihen focukseen tms pistää."
Ainoa joka puhuu pelkäämisestä, olet sinä.
- Kallonkutistaja
On olemassa hyviä takavetoisia ja huonoja takavetoisia, samoin kuin on olemassa hyviä kuljettajia ja huonoja kuljettajia. Siksi lähtötiedoilla on mahdoton antaa muuta kuin mutu-vastauksia, joita kylläkin kysyitkin. Mutta jo se, että kysyt asiaa, osoittaa, että suhtaudut liikenteeseen vakavasti, ja siksi takaveto tuskin tuo ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Tiedän monia kokemattomia kuljettajia, jotka ovat pärjänneet hyvin takavetoisella kaikissa keleissä. Ja toisaalta kokeneitakin kuljettajia, jotka eivät ole pärjänneet etuvetoisellakaan.
Et kerro kovinkaan tarkkaan, minkälainen uusi autonne tulisi olemaan. Takavetoinen tila-auto tuo tietysti mieleen hieman kookkaamman, ihan oikean tila-auton. Jo isompi koko ja paino auttavat takavetoisen tapauksessa. Pidempi akseliväli rauhoittaa myös menoa (pätee myös etuvetoiseen).
Se huono kokemus jäiseltä tieltä on varmaan ihan oikea. (Mikä auto oli kyseessä ja minkälainen tilanne?) Mutta oleellinen turvallisuustekijä on myös jarruttaminen. Silloin vetotavalla ei ole kovinkaan suurta merkitystä. - -S-
Näin se on yleensä. Nykyään tosin takavetoisissa varmaan kaikissa on luistonesto että vaarallista yhtäkkistä pyörähdystä ei niin helpolla voi syntyä sutimisen takia vaikka maantiellä. Takavetoisen perä on kevyt ja renkaat sutii talvella mutta ylläoleva auttaa siihen ja mersuissa kai on jo ollut ainakin 10 vuotta vakiona sutimisen rajoitin.
Vähän turhaa miettiä onko auto taka vai etuvetoinen loppujen lopuksi. Muilla asioilla pitäisi olla paljon enemmän painoarvoa ja viimeisenä voi selvittää taka ja etuvetoisten eroja ja kumpi sitten on järkevämpää.
Kun etuvetoinen sutii suoraan ajaessa niin se käännä auto poikittain mutta takavetoinen tekee sen 100% varmasti ellei estä sitä vastaohjauksella tai jos autossa on luitonesto joka ei anna sutia tai mikä vielä parempaa ajonvakautus systeemi.
En suosittele takavetoista perheautoksi jos siinä ei ole sutimisen estoa/rajoitinta ja paras olisi jos siinä olisi ajovakauden hallinta.
Itselläni on ollut takatuuppari jossa oli sutimisen rajoitin joka monesti toimii ihan riittävän hyvin. Yleensä se kerkiää mukaan ennen kuin tarvitsee alkaa vastaohjata. Haittapuolena että autolla on melko vaikea vaikka haluaisi niin ajaa kahvaedellä mutkissa :) Toisena miinuksena että mitä pahempi keli (luminen) niin sitä pahemmassa pulassa takavetoisen kanssa on, auton kokoon katsomatta (kevyt perä)! Että hiekkaa muovipussiin takakontiin talveksi voi joskus pelastaa kiinni jäämisestä, ei painoksi vaan voi laittaa renkaiden eteen ja taakse hiekkaa ja heti lähtee kuin ei olisi kiinni ollutkaan missään.- veto
Etuvetoauton ajaminen on aivan erilaista kuin takavetoauton. Toinen oikenee kaasulla, toinen kaasun nostolla. Jos on kokemusta vain etuvetoisista (useimmilla kait) ja on siihen tyytyväinen niin ei ehkä kannata vaihtaakaan. Jos sitten taas hakee jotain muuta niin ei kun koeajolle.
Kirjoituksestasi moni voi saada sen kuvan, että takavetoinen AINA lähtee käsistä kun perä irtoaa. Tämähän ei toki pidä paikkaansa. Takavetoisella voi ajaa vaikka 45 asteen kulmassa oikealla kaasun ja ratin käytöllä. Hallitusti.
Joskus tulee tuolla lailla leikittyä tyhjällä tiellä. Kivassa luisussa jossain 20-30kmh nopeudessa. Ihmiset tuntuvat olevan aivan kauhuissaan kun perä on vähän luisussa, eivät kai ymmärrä että takavetoisessa se on aivan hallittua toisin kuin etuvetoisissa, joissa takapyörien irrotessa peli on melkein jo menetetty. Takapyörät kun eivät etuvetoisissa luista muuta kuin liian kovaa ajaessa. Tai käsijarru päällä.
Hmm, eikö muuten autostasi saanut luistonestoa pois päältä?! Argh, siinähän melkein menetetään takavetoisen edut talvella.. :)
Perheautoasia on monimutkaisempi juttu. Riippuu täysin kuskista. Etuvetoon tottuneelle "ei rattimiehelle" luistonestot ovat välttämättömät takavetoautoissa. Tosin eipä takavetoisia(kaan) enää taida ilman luistonestoja saada. No, varmempi valinta voi olla etuveto, ovathan ne halvempiakin joten jää rahaa vaikka kunnon lastenistuimiinkin :)
Juuttumisongelmia minulla ei ole ollut. Minä tosin käytän talvisin hyviä nastarenkaita. Tasauspyörästön lukko myös auttaa liikkeelle pahastakin paikasta. Tällöin siis kaksi pyörää vetää, toisin kuin etuvetoisissa joissa lukkoja ei lähes poikkeuksetta ole.
Vielä lopuksi pari huomiota näistä vetotapasodista. Ovatkohan useimmat väittelijät edes ajaneet sekä etu- että takavetoisia? Ja nimenomaan nykyaikaisia eikä jotain VW kuplaa taas verrata uuteen volvoon? - vähän
veto kirjoitti:
Etuvetoauton ajaminen on aivan erilaista kuin takavetoauton. Toinen oikenee kaasulla, toinen kaasun nostolla. Jos on kokemusta vain etuvetoisista (useimmilla kait) ja on siihen tyytyväinen niin ei ehkä kannata vaihtaakaan. Jos sitten taas hakee jotain muuta niin ei kun koeajolle.
Kirjoituksestasi moni voi saada sen kuvan, että takavetoinen AINA lähtee käsistä kun perä irtoaa. Tämähän ei toki pidä paikkaansa. Takavetoisella voi ajaa vaikka 45 asteen kulmassa oikealla kaasun ja ratin käytöllä. Hallitusti.
Joskus tulee tuolla lailla leikittyä tyhjällä tiellä. Kivassa luisussa jossain 20-30kmh nopeudessa. Ihmiset tuntuvat olevan aivan kauhuissaan kun perä on vähän luisussa, eivät kai ymmärrä että takavetoisessa se on aivan hallittua toisin kuin etuvetoisissa, joissa takapyörien irrotessa peli on melkein jo menetetty. Takapyörät kun eivät etuvetoisissa luista muuta kuin liian kovaa ajaessa. Tai käsijarru päällä.
Hmm, eikö muuten autostasi saanut luistonestoa pois päältä?! Argh, siinähän melkein menetetään takavetoisen edut talvella.. :)
Perheautoasia on monimutkaisempi juttu. Riippuu täysin kuskista. Etuvetoon tottuneelle "ei rattimiehelle" luistonestot ovat välttämättömät takavetoautoissa. Tosin eipä takavetoisia(kaan) enää taida ilman luistonestoja saada. No, varmempi valinta voi olla etuveto, ovathan ne halvempiakin joten jää rahaa vaikka kunnon lastenistuimiinkin :)
Juuttumisongelmia minulla ei ole ollut. Minä tosin käytän talvisin hyviä nastarenkaita. Tasauspyörästön lukko myös auttaa liikkeelle pahastakin paikasta. Tällöin siis kaksi pyörää vetää, toisin kuin etuvetoisissa joissa lukkoja ei lähes poikkeuksetta ole.
Vielä lopuksi pari huomiota näistä vetotapasodista. Ovatkohan useimmat väittelijät edes ajaneet sekä etu- että takavetoisia? Ja nimenomaan nykyaikaisia eikä jotain VW kuplaa taas verrata uuteen volvoon?Minä en ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta kommentoinpa kuitenkin. Älä nyt takavetoista puolustaessasi erehdy puhumaan täyttä pötyä.
"toisin kuin etuvetoisissa, joissa takapyörien irrotessa peli on melkein jo menetetty. Takapyörät kun eivät etuvetoisissa luista muuta kuin liian kovaa ajaessa. Tai käsijarru päällä."
Täysin virheellinen kommentti. Nykyään yhä useammat etuvetoiset käyttäytyvät monissa tilanteissa yliohjaavasti ja näin on toki ollut aina. Jos etuvetoisissa takapyörien pito irtoaa, tilanne on huomattavasti helpommin hallittavissa kuin takavetoisessa. Usein riittää pienen pieni vastaohjaus, viimeistään kaasun polkaisu palauttaa perän hallintaan, takuuvarmasti. - Lukollinen
veto kirjoitti:
Etuvetoauton ajaminen on aivan erilaista kuin takavetoauton. Toinen oikenee kaasulla, toinen kaasun nostolla. Jos on kokemusta vain etuvetoisista (useimmilla kait) ja on siihen tyytyväinen niin ei ehkä kannata vaihtaakaan. Jos sitten taas hakee jotain muuta niin ei kun koeajolle.
Kirjoituksestasi moni voi saada sen kuvan, että takavetoinen AINA lähtee käsistä kun perä irtoaa. Tämähän ei toki pidä paikkaansa. Takavetoisella voi ajaa vaikka 45 asteen kulmassa oikealla kaasun ja ratin käytöllä. Hallitusti.
Joskus tulee tuolla lailla leikittyä tyhjällä tiellä. Kivassa luisussa jossain 20-30kmh nopeudessa. Ihmiset tuntuvat olevan aivan kauhuissaan kun perä on vähän luisussa, eivät kai ymmärrä että takavetoisessa se on aivan hallittua toisin kuin etuvetoisissa, joissa takapyörien irrotessa peli on melkein jo menetetty. Takapyörät kun eivät etuvetoisissa luista muuta kuin liian kovaa ajaessa. Tai käsijarru päällä.
Hmm, eikö muuten autostasi saanut luistonestoa pois päältä?! Argh, siinähän melkein menetetään takavetoisen edut talvella.. :)
Perheautoasia on monimutkaisempi juttu. Riippuu täysin kuskista. Etuvetoon tottuneelle "ei rattimiehelle" luistonestot ovat välttämättömät takavetoautoissa. Tosin eipä takavetoisia(kaan) enää taida ilman luistonestoja saada. No, varmempi valinta voi olla etuveto, ovathan ne halvempiakin joten jää rahaa vaikka kunnon lastenistuimiinkin :)
Juuttumisongelmia minulla ei ole ollut. Minä tosin käytän talvisin hyviä nastarenkaita. Tasauspyörästön lukko myös auttaa liikkeelle pahastakin paikasta. Tällöin siis kaksi pyörää vetää, toisin kuin etuvetoisissa joissa lukkoja ei lähes poikkeuksetta ole.
Vielä lopuksi pari huomiota näistä vetotapasodista. Ovatkohan useimmat väittelijät edes ajaneet sekä etu- että takavetoisia? Ja nimenomaan nykyaikaisia eikä jotain VW kuplaa taas verrata uuteen volvoon?Olen kanssasi samaa mieltä noista etuvedon ja takavedon erilaisuuksista. Varsinkin edellisen etuvetoauton jäljiltä olen mieltynyt nykyiseen takavetoon ikihyviksi sen loogisen ohjautuvuuden vuoksi. Etuveto meinasi usean talven aikana lähteä urista metsän puolelle, kun taas nykyinen takaveto ei ole kertaakaan edes meinannut lähteä käsistä huolimatta kasvaneista tilannenopeuksista, joita nyt käytän liikenteessä.
Takavetoautoa en voi suositella ihmiselle joka pelkää luistoissa ajamista ja ei osaa nauttia ajamisesta. Varsinkin jos auto on jollekin vain liikkumisväline, ehdotan siinä tutussa ja osittain tylsässä etuvedossa pysymistä. Takavedolla voin nyt hallitusti ajaa talvella luisussa aina 80km/h asti ilman luistonestoja, mutta samaa etuvedolla yrittäessäni meinasin löytää itseni ojasta viime talvena. Muutenkin auton luistoon lähtiessä ei tarvitse nykyisin ängetä jalkaa kytkimille ja milloin minnekin, vaan voin jatkaa tai lopettaa luisun kaasunkäytöllä.
Ja jos joku luulee takavedolla jäävänsä kiinni helpommin niin ei pidä paikkaansa. Tällä viikollakin yksi aamu sain työntää naapurin etuvetoa parkista kinoksien keskeltä liikkeelle, kun taas itse pääsin lukollisella takavedolla ilman apuja liikkeelle. Ja lunta saa tiellä olla nykyiselle takavedolleni paljon enemmän kuin entiselle etuvedolle, koska se jaksaa painaa syvemmistäkin hangista läpi.
Lukkoperistä sen verran sanoisin, että kyllä etuvedoissakin on ollut lukkoja jo jonkin aikaa ja niilläkin pääsee paljon paremmin liikkeelle kuin tavallisella etuvedolla. Tosin tuntuu etuvetokuskeille olevan vieläkin haave lähteä liikkeelle yhtä rivakasti kuin minä lukolla varustetulla takavedolla. Lisäksi on varmaa, että tehokkaita autoja vertailtaessa et varmasti löydä montaa hyvin kiihtyvää ja ajettavaa etuvetoa, joka pystyisi kilpailemaan takavetojen kanssa radalla tasaisesti. Jotakin etuvetojen ajettavuudesta myös kertoo se etteivät maailman tunnetuimmat kilpasarjat käytä etuvetoa autoissaan vaan takavetoa. - mutta
Lukollinen kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä noista etuvedon ja takavedon erilaisuuksista. Varsinkin edellisen etuvetoauton jäljiltä olen mieltynyt nykyiseen takavetoon ikihyviksi sen loogisen ohjautuvuuden vuoksi. Etuveto meinasi usean talven aikana lähteä urista metsän puolelle, kun taas nykyinen takaveto ei ole kertaakaan edes meinannut lähteä käsistä huolimatta kasvaneista tilannenopeuksista, joita nyt käytän liikenteessä.
Takavetoautoa en voi suositella ihmiselle joka pelkää luistoissa ajamista ja ei osaa nauttia ajamisesta. Varsinkin jos auto on jollekin vain liikkumisväline, ehdotan siinä tutussa ja osittain tylsässä etuvedossa pysymistä. Takavedolla voin nyt hallitusti ajaa talvella luisussa aina 80km/h asti ilman luistonestoja, mutta samaa etuvedolla yrittäessäni meinasin löytää itseni ojasta viime talvena. Muutenkin auton luistoon lähtiessä ei tarvitse nykyisin ängetä jalkaa kytkimille ja milloin minnekin, vaan voin jatkaa tai lopettaa luisun kaasunkäytöllä.
Ja jos joku luulee takavedolla jäävänsä kiinni helpommin niin ei pidä paikkaansa. Tällä viikollakin yksi aamu sain työntää naapurin etuvetoa parkista kinoksien keskeltä liikkeelle, kun taas itse pääsin lukollisella takavedolla ilman apuja liikkeelle. Ja lunta saa tiellä olla nykyiselle takavedolleni paljon enemmän kuin entiselle etuvedolle, koska se jaksaa painaa syvemmistäkin hangista läpi.
Lukkoperistä sen verran sanoisin, että kyllä etuvedoissakin on ollut lukkoja jo jonkin aikaa ja niilläkin pääsee paljon paremmin liikkeelle kuin tavallisella etuvedolla. Tosin tuntuu etuvetokuskeille olevan vieläkin haave lähteä liikkeelle yhtä rivakasti kuin minä lukolla varustetulla takavedolla. Lisäksi on varmaa, että tehokkaita autoja vertailtaessa et varmasti löydä montaa hyvin kiihtyvää ja ajettavaa etuvetoa, joka pystyisi kilpailemaan takavetojen kanssa radalla tasaisesti. Jotakin etuvetojen ajettavuudesta myös kertoo se etteivät maailman tunnetuimmat kilpasarjat käytä etuvetoa autoissaan vaan takavetoa."Etuveto meinasi usean talven aikana lähteä urista metsän puolelle"
Kyllä minä kääntäisin syyttävän sormen tuossa tapauksessa ennemmin kuljettajan suuntaan. Ja se looginen ohjautuvuus.. se taitaa olla makuasia.
"Takavetoautoa en voi suositella ihmiselle joka pelkää luistoissa ajamista ja ei osaa nauttia ajamisesta."
Miksi takavetoautoilijat yrittävät aina leimata etuvedon kannattajat taitamattomiksi kuskeiksi, tai sellaisiksi, jotka eivät osaa nauttia ajamisesta? Miksi? Ei ajonautinnolla ja ajotaidolla ole mitään tekemistä auton vetotavan kanssa.
"Takavedolla voin nyt hallitusti ajaa talvella luisussa aina 80km/h asti ilman luistonestoja, mutta samaa etuvedolla yrittäessäni meinasin löytää itseni ojasta viime talvena."
Tämä kertoo kyllä sinun idioottimaisesta asenteestasi ja taitamattomuudesta, ei takavedon eduista. Minä ainakin osaan ajaa etuvetoisella luisussa maantiellä 100 km/h nopeudella, mutta en todellakaan sitä harrasta.
"Lisäksi on varmaa, että tehokkaita autoja vertailtaessa et varmasti löydä montaa hyvin kiihtyvää ja ajettavaa etuvetoa, joka pystyisi kilpailemaan takavetojen kanssa radalla tasaisesti. Jotakin etuvetojen ajettavuudesta myös kertoo se etteivät maailman tunnetuimmat kilpasarjat käytä etuvetoa autoissaan vaan takavetoa."
Miksi takavedon puolustajat yrittävät aina sotkea kilpa-autot ja tavalliset perheautot keskenään? Miksi? Jokainen fiksu autoilija ymmärtää, että vertaus ei ole järkevä. Aivan yhtä tyhmää olisi yrittää verrata nelivetoa ja takavetoa keskenään.
Otappa tavallinen perheauto, vaikkapa Ford Mondeo, ja se tavallisin takaveto, BMW 3-sarja. Pistä ne väistökokeeseen tai pujotteluun. Takavetoisen selviytymisnopeus väistökokeesta on kaikissa tilanteissa kehnompi kuin etuvetoisella. - Lukollinen
mutta kirjoitti:
"Etuveto meinasi usean talven aikana lähteä urista metsän puolelle"
Kyllä minä kääntäisin syyttävän sormen tuossa tapauksessa ennemmin kuljettajan suuntaan. Ja se looginen ohjautuvuus.. se taitaa olla makuasia.
"Takavetoautoa en voi suositella ihmiselle joka pelkää luistoissa ajamista ja ei osaa nauttia ajamisesta."
Miksi takavetoautoilijat yrittävät aina leimata etuvedon kannattajat taitamattomiksi kuskeiksi, tai sellaisiksi, jotka eivät osaa nauttia ajamisesta? Miksi? Ei ajonautinnolla ja ajotaidolla ole mitään tekemistä auton vetotavan kanssa.
"Takavedolla voin nyt hallitusti ajaa talvella luisussa aina 80km/h asti ilman luistonestoja, mutta samaa etuvedolla yrittäessäni meinasin löytää itseni ojasta viime talvena."
Tämä kertoo kyllä sinun idioottimaisesta asenteestasi ja taitamattomuudesta, ei takavedon eduista. Minä ainakin osaan ajaa etuvetoisella luisussa maantiellä 100 km/h nopeudella, mutta en todellakaan sitä harrasta.
"Lisäksi on varmaa, että tehokkaita autoja vertailtaessa et varmasti löydä montaa hyvin kiihtyvää ja ajettavaa etuvetoa, joka pystyisi kilpailemaan takavetojen kanssa radalla tasaisesti. Jotakin etuvetojen ajettavuudesta myös kertoo se etteivät maailman tunnetuimmat kilpasarjat käytä etuvetoa autoissaan vaan takavetoa."
Miksi takavedon puolustajat yrittävät aina sotkea kilpa-autot ja tavalliset perheautot keskenään? Miksi? Jokainen fiksu autoilija ymmärtää, että vertaus ei ole järkevä. Aivan yhtä tyhmää olisi yrittää verrata nelivetoa ja takavetoa keskenään.
Otappa tavallinen perheauto, vaikkapa Ford Mondeo, ja se tavallisin takaveto, BMW 3-sarja. Pistä ne väistökokeeseen tai pujotteluun. Takavetoisen selviytymisnopeus väistökokeesta on kaikissa tilanteissa kehnompi kuin etuvetoisella.En tarkoituksella halunnut pahoittaa teidän etuvetokuskien herkkää mieltä, mutta ilmeisesti näin on käynyt.
"Kyllä minä kääntäisin syyttävän sormen tuossa tapauksessa ennemmin kuljettajan suuntaan. Ja se looginen ohjautuvuus.. se taitaa olla makuasia. "
Sanonpahan vaan, mutta ajappa Corolla kokoluokan autolla sivuluisussa PEILIJÄÄLLÄ 70km/h, varsinkin kun se lähtee urista mitään varoittamatta. Jos huonompi kuski olisi ratissa ollut niin metsässä olisi silloin oltu. Rattia tilanteessa saa veivata ihan tosissaan!
"Miksi takavetoautoilijat yrittävät aina leimata etuvedon kannattajat taitamattomiksi kuskeiksi, tai sellaisiksi, jotka eivät osaa nauttia ajamisesta? Miksi?"
Mutta itsehän te etuvetokuskit olette aina sanomassa, että etuveto on helpompi ja parempi ajaa, joten voinen vetää asiasta johtopäätökseni ja sinä herneet nenään tätä lukiessasi. Vai luuletko että esim. joku vanhempi nais-ihminen haluaa ottaa mieluummin sen takavedon kuin hänelle varmasti helpomman ajettavan eli etuvedon??
"Ei ajonautinnolla ja ajotaidolla ole mitään tekemistä auton vetotavan kanssa."
Ehkä ei, mutta itse nautin autosta jolla voi myös tehdä asioita joista etuvetoisella ajavat voivat vain uneksia. Ja väitänpä myös sitä, että takavetoisen ohjaamiseen vaaditaan hieman enemmän perehtymistä kuin se autokouluissa opittu teoria, varsinkin jos autolla tehdään hieman muutakin kuin körötellään ruuhkassa! Tuskin monikaan nauttii takavedon talvella tekemistä luisuista, jos ei osaa autoa käsitellä oikealla tavalla ja silloin ajotaito vetää ostajan etuvedon puolelle.
"Tämä kertoo kyllä sinun idioottimaisesta asenteestasi ja taitamattomuudesta, ei takavedon eduista. Minä ainakin osaan ajaa etuvetoisella luisussa maantiellä 100 km/h nopeudella, mutta en todellakaan sitä harrasta."
Joku taisikin mainita, että monet ihmettelevät ja kauhistelevat kun takavedolla ajetaan luisussa teillä ja sitten ollaan heti leimaamassa toisia idiooteiksi sinunlaistesi toimesta. Kyllä minä en ole saanut vaaratilanteita aikaan tekemälläkään takavetoisella, mutta etuvetoisella se oli mahdollista ilman yrittämistä. Kerro toki missä voin ihastella sinun etuvedon luisua 100km/h vauhdissa, voin kutsua ruumisauton paikalle samalla. Oletan myös jotta näen todella autosi olevan kunnon sivuluisussa enkä missään uran hieman töytäisemässa luistossa, muuten voin sanoa että olen luistatellut yli 140km/h vauhdissa ja aivan yleisellä tiellä. Etuvedolla ajaessasi tuskin tiedät mitä oikea luisto on, sillä arvatenkaan et takavetoiseen autoon ole vielä koskenut, koska etuvedolla takavedon kaltaisen luiston saaminen ja luistossa ajaminen eivät ole mahdollisia siinä mittakaavassa mitä takaveto tarjoaa.
"Miksi takavedon puolustajat yrittävät aina sotkea kilpa-autot ja tavalliset perheautot keskenään? Miksi? Jokainen fiksu autoilija ymmärtää, että vertaus ei ole järkevä. Aivan yhtä tyhmää olisi yrittää verrata nelivetoa ja takavetoa keskenään. "
Jos olet sattumoisin ikinä nähnyt sellaisia pätkiä kuin Getaway in Stockholm ja varsinkin niitten ekstroja, niin et tulisi tänne itkemään etuvedon puolesta. Esim. yli 400hp:ta potkivalla etuvedolla kaiken tehosta saatavan hyödyn irti otto kiihdytyksessä on todella vaikeaa etuvetoisuuden johdosta, lisäksi ajaminen radalla on yhtä tuskaa etuvetoisuuden ansiosta. Nelivetoa tähän ei kannata enää sotkea mukaan sillä niissä tekniikka mahdollistaa paljon paremman vetopidon tiehen kuin etu- tai takaveto. Etu- ja takavetoa vertailtaessa on molemmissa kysymys kahdesta vetävästä pyörästä.
"Otappa tavallinen perheauto, vaikkapa Ford Mondeo, ja se tavallisin takaveto, BMW 3-sarja. Pistä ne väistökokeeseen tai pujotteluun. Takavetoisen selviytymisnopeus väistökokeesta on kaikissa tilanteissa kehnompi kuin etuvetoisella."
En ole aivan samaa mieltä ennen kuin esität tuloksia ja samalla voit ottaa esille radalla ajettuja kierroksia ja ottaa selvää miten auton painojakauma muuttuu kiihdytyksissä etu- ja taka-akselin välillä. Eli uskotko todella että etuvedolla pystyt saamaan enemmän pitoa kiihdytyksiin kuin takavedolla. Kai nämä Viperit ja Mustangit olisivat muuten etuvetoja, jos kerran etuvetotekniikalla saataisiin tarpeeksi pitoa tiehen kiihdytyksissä. Se nyt vaan on tyhmää uskoa etuvedon olevan takavetoa nopeampi!
Ei muistella pahalla, jos liikenteessä olet se etuveto tientukko =D - kardaanimies
Lukollinen kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä noista etuvedon ja takavedon erilaisuuksista. Varsinkin edellisen etuvetoauton jäljiltä olen mieltynyt nykyiseen takavetoon ikihyviksi sen loogisen ohjautuvuuden vuoksi. Etuveto meinasi usean talven aikana lähteä urista metsän puolelle, kun taas nykyinen takaveto ei ole kertaakaan edes meinannut lähteä käsistä huolimatta kasvaneista tilannenopeuksista, joita nyt käytän liikenteessä.
Takavetoautoa en voi suositella ihmiselle joka pelkää luistoissa ajamista ja ei osaa nauttia ajamisesta. Varsinkin jos auto on jollekin vain liikkumisväline, ehdotan siinä tutussa ja osittain tylsässä etuvedossa pysymistä. Takavedolla voin nyt hallitusti ajaa talvella luisussa aina 80km/h asti ilman luistonestoja, mutta samaa etuvedolla yrittäessäni meinasin löytää itseni ojasta viime talvena. Muutenkin auton luistoon lähtiessä ei tarvitse nykyisin ängetä jalkaa kytkimille ja milloin minnekin, vaan voin jatkaa tai lopettaa luisun kaasunkäytöllä.
Ja jos joku luulee takavedolla jäävänsä kiinni helpommin niin ei pidä paikkaansa. Tällä viikollakin yksi aamu sain työntää naapurin etuvetoa parkista kinoksien keskeltä liikkeelle, kun taas itse pääsin lukollisella takavedolla ilman apuja liikkeelle. Ja lunta saa tiellä olla nykyiselle takavedolleni paljon enemmän kuin entiselle etuvedolle, koska se jaksaa painaa syvemmistäkin hangista läpi.
Lukkoperistä sen verran sanoisin, että kyllä etuvedoissakin on ollut lukkoja jo jonkin aikaa ja niilläkin pääsee paljon paremmin liikkeelle kuin tavallisella etuvedolla. Tosin tuntuu etuvetokuskeille olevan vieläkin haave lähteä liikkeelle yhtä rivakasti kuin minä lukolla varustetulla takavedolla. Lisäksi on varmaa, että tehokkaita autoja vertailtaessa et varmasti löydä montaa hyvin kiihtyvää ja ajettavaa etuvetoa, joka pystyisi kilpailemaan takavetojen kanssa radalla tasaisesti. Jotakin etuvetojen ajettavuudesta myös kertoo se etteivät maailman tunnetuimmat kilpasarjat käytä etuvetoa autoissaan vaan takavetoa.Kerrankin joku järkeväkin on löytänyt tiensä Suomi24:n autosaitille hienoa!
Tätä etuveto/takavetoasiaa on puitu montakin kertaa ja aina se tulee uudelleen esille. Itsekin monta kardaaniautoa omistaneena olen myöskin täysin samaa mieltä, että esim. niinkin vanhalla kuin 140-sarjan harrasteautollani "ässä-Volvolla" päihittää edelleenkin monet etuvetoautot, niin lumella, kuin jäälläkin mutta takavetoista pitää osata ajaa! Takavetoinen ilmoittaa myöskin aina missä mennään ja on todella nautinnollista ohjata sitä myöskin kaasunkäytöllä!
Vaimolla on ollut etuvetoisia sen jälkeen, kun pienempiä takavetoisia ei ole enää saanut ja hän, jos joku ajaa varovasti ja silti hänkin on kauhuissaan joka kerta, kun on sohjokeli tai on tiekarhu juuri aurannut. Yksikään takavetoinen ihan jostain Angliasta lähtien ei ole koskaan lähtenyt seuraamaan mutkissa tiekarhun uria, kuten näillä etuvetoisilla on tapana yllättää!
Veljellä oli iso Saab ja yritti vetää parina talvena asuntoavaunua sillä mutta kyllästyminen tuli hyvinkin äkkiä, kun joka paikassa oli aina kiinni. Sittemmin 240 Volvolla ei ollut enää mitään ongelmia vaunun vedossa.
Työpaikan erimerkkisiä etuvetoautoja tulee ajettua paljonkin ja kaikille merkistä riippumatta on esim. talvinen meno yhtä vaappumista ja puskemista, sekä liikennevaloista lähdettäessä sitä ainaista puolelta toiselle vetämistä jne. - mutta
Lukollinen kirjoitti:
En tarkoituksella halunnut pahoittaa teidän etuvetokuskien herkkää mieltä, mutta ilmeisesti näin on käynyt.
"Kyllä minä kääntäisin syyttävän sormen tuossa tapauksessa ennemmin kuljettajan suuntaan. Ja se looginen ohjautuvuus.. se taitaa olla makuasia. "
Sanonpahan vaan, mutta ajappa Corolla kokoluokan autolla sivuluisussa PEILIJÄÄLLÄ 70km/h, varsinkin kun se lähtee urista mitään varoittamatta. Jos huonompi kuski olisi ratissa ollut niin metsässä olisi silloin oltu. Rattia tilanteessa saa veivata ihan tosissaan!
"Miksi takavetoautoilijat yrittävät aina leimata etuvedon kannattajat taitamattomiksi kuskeiksi, tai sellaisiksi, jotka eivät osaa nauttia ajamisesta? Miksi?"
Mutta itsehän te etuvetokuskit olette aina sanomassa, että etuveto on helpompi ja parempi ajaa, joten voinen vetää asiasta johtopäätökseni ja sinä herneet nenään tätä lukiessasi. Vai luuletko että esim. joku vanhempi nais-ihminen haluaa ottaa mieluummin sen takavedon kuin hänelle varmasti helpomman ajettavan eli etuvedon??
"Ei ajonautinnolla ja ajotaidolla ole mitään tekemistä auton vetotavan kanssa."
Ehkä ei, mutta itse nautin autosta jolla voi myös tehdä asioita joista etuvetoisella ajavat voivat vain uneksia. Ja väitänpä myös sitä, että takavetoisen ohjaamiseen vaaditaan hieman enemmän perehtymistä kuin se autokouluissa opittu teoria, varsinkin jos autolla tehdään hieman muutakin kuin körötellään ruuhkassa! Tuskin monikaan nauttii takavedon talvella tekemistä luisuista, jos ei osaa autoa käsitellä oikealla tavalla ja silloin ajotaito vetää ostajan etuvedon puolelle.
"Tämä kertoo kyllä sinun idioottimaisesta asenteestasi ja taitamattomuudesta, ei takavedon eduista. Minä ainakin osaan ajaa etuvetoisella luisussa maantiellä 100 km/h nopeudella, mutta en todellakaan sitä harrasta."
Joku taisikin mainita, että monet ihmettelevät ja kauhistelevat kun takavedolla ajetaan luisussa teillä ja sitten ollaan heti leimaamassa toisia idiooteiksi sinunlaistesi toimesta. Kyllä minä en ole saanut vaaratilanteita aikaan tekemälläkään takavetoisella, mutta etuvetoisella se oli mahdollista ilman yrittämistä. Kerro toki missä voin ihastella sinun etuvedon luisua 100km/h vauhdissa, voin kutsua ruumisauton paikalle samalla. Oletan myös jotta näen todella autosi olevan kunnon sivuluisussa enkä missään uran hieman töytäisemässa luistossa, muuten voin sanoa että olen luistatellut yli 140km/h vauhdissa ja aivan yleisellä tiellä. Etuvedolla ajaessasi tuskin tiedät mitä oikea luisto on, sillä arvatenkaan et takavetoiseen autoon ole vielä koskenut, koska etuvedolla takavedon kaltaisen luiston saaminen ja luistossa ajaminen eivät ole mahdollisia siinä mittakaavassa mitä takaveto tarjoaa.
"Miksi takavedon puolustajat yrittävät aina sotkea kilpa-autot ja tavalliset perheautot keskenään? Miksi? Jokainen fiksu autoilija ymmärtää, että vertaus ei ole järkevä. Aivan yhtä tyhmää olisi yrittää verrata nelivetoa ja takavetoa keskenään. "
Jos olet sattumoisin ikinä nähnyt sellaisia pätkiä kuin Getaway in Stockholm ja varsinkin niitten ekstroja, niin et tulisi tänne itkemään etuvedon puolesta. Esim. yli 400hp:ta potkivalla etuvedolla kaiken tehosta saatavan hyödyn irti otto kiihdytyksessä on todella vaikeaa etuvetoisuuden johdosta, lisäksi ajaminen radalla on yhtä tuskaa etuvetoisuuden ansiosta. Nelivetoa tähän ei kannata enää sotkea mukaan sillä niissä tekniikka mahdollistaa paljon paremman vetopidon tiehen kuin etu- tai takaveto. Etu- ja takavetoa vertailtaessa on molemmissa kysymys kahdesta vetävästä pyörästä.
"Otappa tavallinen perheauto, vaikkapa Ford Mondeo, ja se tavallisin takaveto, BMW 3-sarja. Pistä ne väistökokeeseen tai pujotteluun. Takavetoisen selviytymisnopeus väistökokeesta on kaikissa tilanteissa kehnompi kuin etuvetoisella."
En ole aivan samaa mieltä ennen kuin esität tuloksia ja samalla voit ottaa esille radalla ajettuja kierroksia ja ottaa selvää miten auton painojakauma muuttuu kiihdytyksissä etu- ja taka-akselin välillä. Eli uskotko todella että etuvedolla pystyt saamaan enemmän pitoa kiihdytyksiin kuin takavedolla. Kai nämä Viperit ja Mustangit olisivat muuten etuvetoja, jos kerran etuvetotekniikalla saataisiin tarpeeksi pitoa tiehen kiihdytyksissä. Se nyt vaan on tyhmää uskoa etuvedon olevan takavetoa nopeampi!
Ei muistella pahalla, jos liikenteessä olet se etuveto tientukko =DTaisit todella itse vetää ne herneet nenään. No, katsotaas..
"Sanonpahan vaan, mutta ajappa Corolla kokoluokan autolla sivuluisussa PEILIJÄÄLLÄ 70km/h, varsinkin kun se lähtee urista mitään varoittamatta."
Tuossa nimenomaisessa tilanteessa etuvetoinen on takuulla helpommin hallittavissa kuin takavetoinen. Takavetoisella et tosin ehkä olisi tilanteeseen joutunut, koska auton jatkuva lipsuminen olisi pakottanut sinut käyttämään alhaisempaa tilannenopeutta.
"Mutta itsehän te etuvetokuskit olette aina sanomassa, että etuveto on helpompi ja parempi ajaa"
So? Niinhän se on! Ei se silti oikeuta sinua leimaamaan ketään taitamattomaksi tai takavetoa pelkääväksi. Kommenttisi kiertävät kehää.
"Vai luuletko että esim. joku vanhempi nais-ihminen haluaa ottaa mieluummin sen takavedon kuin hänelle varmasti helpomman ajettavan eli etuvedon?? "
Ei tietenkään, kuka sellaista väittää? Fiksu autoilija valitsee tietenkin järkevimmän vaihtoehdon, joka on helpoin ja paras ajaa kelillä kuin kelillä.
Loppuosa kirjoituksestasi onkin sitten niin kiihkomielistä kirjoitusta, että en vaivaudu sitä kovin tarkasti edes kommentoimaan.
"Kyllä minä en ole saanut vaaratilanteita aikaan tekemälläkään takavetoisella, mutta etuvetoisella se oli mahdollista ilman yrittämistä."
Tämä kertoo jälleen ihan jostain muusta, kuin auton vetotavan eduista..
"Kerro toki missä voin ihastella sinun etuvedon luisua 100km/h vauhdissa"
Any given day. Laadukas etuvetoinen kulkee siistissä nelipyöräluisussa missä tahansa liukkaassa rampissa tai kaarteessa, ja vauhtia saa olla 0-150 km/h. Ei karkaa käsistä. Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Kokeiltu on monet kerrat, mutta en missään nimessä harrasta moista, siinä ei ole järkeä.
Kehuskelusi perän luistattamisesta 140 km/h vauhdissa yleisellä tiellä kertoo paljon asenteestasi, ja mitä luultavimmin myös kokemuksestasi.
"Jos olet sattumoisin ikinä nähnyt sellaisia pätkiä kuin Getaway in Stockholm ja varsinkin niitten ekstroja, niin et tulisi tänne itkemään etuvedon puolesta."
Olen nähnyt ne kaikki. Sinun kaltaisillesi pätkiä ei voi oikein suositella, ne kun tuntuvat provosoivan tavalliset pulliaiset pelleilemään muun liikenteen seassa.
Lopussa sekoitat taas iloisesti autourheilun, tosielämän, väistökokeet ja vetopidon. Minä en ole missään vaiheessa väittänyt, että etuvetoisen vetopito olisi parempi kuivalla asfaltilla kiihdytettäessä. Alkuperäinen keskustelun aihe oli ihan jotakin muuta, mihin yrität nyt sitä vetää.
Lukaiseppa aluksi tuhti paketti kotimaisia ja ulkomaisia alan lehtiä. Vertaile etu- ja takavetoisten autojen selviytymistä yksinkertaisesta väistökokeesta. Huomaat eron nopeasti. Takavetoiset häviävät aina. Nykyaikainen ajonvakautus on onneksi tasoittanut tilannetta selvästi. Muista kuitenkin verrata saman kokoluokan autoja, älä vertaa etuvetoista perheautoa ja takavetoista urheiluautoa. - Lukollinen
mutta kirjoitti:
Taisit todella itse vetää ne herneet nenään. No, katsotaas..
"Sanonpahan vaan, mutta ajappa Corolla kokoluokan autolla sivuluisussa PEILIJÄÄLLÄ 70km/h, varsinkin kun se lähtee urista mitään varoittamatta."
Tuossa nimenomaisessa tilanteessa etuvetoinen on takuulla helpommin hallittavissa kuin takavetoinen. Takavetoisella et tosin ehkä olisi tilanteeseen joutunut, koska auton jatkuva lipsuminen olisi pakottanut sinut käyttämään alhaisempaa tilannenopeutta.
"Mutta itsehän te etuvetokuskit olette aina sanomassa, että etuveto on helpompi ja parempi ajaa"
So? Niinhän se on! Ei se silti oikeuta sinua leimaamaan ketään taitamattomaksi tai takavetoa pelkääväksi. Kommenttisi kiertävät kehää.
"Vai luuletko että esim. joku vanhempi nais-ihminen haluaa ottaa mieluummin sen takavedon kuin hänelle varmasti helpomman ajettavan eli etuvedon?? "
Ei tietenkään, kuka sellaista väittää? Fiksu autoilija valitsee tietenkin järkevimmän vaihtoehdon, joka on helpoin ja paras ajaa kelillä kuin kelillä.
Loppuosa kirjoituksestasi onkin sitten niin kiihkomielistä kirjoitusta, että en vaivaudu sitä kovin tarkasti edes kommentoimaan.
"Kyllä minä en ole saanut vaaratilanteita aikaan tekemälläkään takavetoisella, mutta etuvetoisella se oli mahdollista ilman yrittämistä."
Tämä kertoo jälleen ihan jostain muusta, kuin auton vetotavan eduista..
"Kerro toki missä voin ihastella sinun etuvedon luisua 100km/h vauhdissa"
Any given day. Laadukas etuvetoinen kulkee siistissä nelipyöräluisussa missä tahansa liukkaassa rampissa tai kaarteessa, ja vauhtia saa olla 0-150 km/h. Ei karkaa käsistä. Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Kokeiltu on monet kerrat, mutta en missään nimessä harrasta moista, siinä ei ole järkeä.
Kehuskelusi perän luistattamisesta 140 km/h vauhdissa yleisellä tiellä kertoo paljon asenteestasi, ja mitä luultavimmin myös kokemuksestasi.
"Jos olet sattumoisin ikinä nähnyt sellaisia pätkiä kuin Getaway in Stockholm ja varsinkin niitten ekstroja, niin et tulisi tänne itkemään etuvedon puolesta."
Olen nähnyt ne kaikki. Sinun kaltaisillesi pätkiä ei voi oikein suositella, ne kun tuntuvat provosoivan tavalliset pulliaiset pelleilemään muun liikenteen seassa.
Lopussa sekoitat taas iloisesti autourheilun, tosielämän, väistökokeet ja vetopidon. Minä en ole missään vaiheessa väittänyt, että etuvetoisen vetopito olisi parempi kuivalla asfaltilla kiihdytettäessä. Alkuperäinen keskustelun aihe oli ihan jotakin muuta, mihin yrität nyt sitä vetää.
Lukaiseppa aluksi tuhti paketti kotimaisia ja ulkomaisia alan lehtiä. Vertaile etu- ja takavetoisten autojen selviytymistä yksinkertaisesta väistökokeesta. Huomaat eron nopeasti. Takavetoiset häviävät aina. Nykyaikainen ajonvakautus on onneksi tasoittanut tilannetta selvästi. Muista kuitenkin verrata saman kokoluokan autoja, älä vertaa etuvetoista perheautoa ja takavetoista urheiluautoa.Aika vitsin kirjoitit!!!
Oletko jo monetta vuotta ammattikoulun autopuolella??? Puheistasi päätellen et ole koskaan ajanut takavetoa ja todellinen asian ydin on karannut sinulta jo siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran vastasit viestiini.
"Any given day. Laadukas etuvetoinen kulkee siistissä nelipyöräluisussa missä tahansa liukkaassa rampissa tai kaarteessa, ja vauhtia saa olla 0-150 km/h. Ei karkaa käsistä. Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Kokeiltu on monet kerrat, mutta en missään nimessä harrasta moista, siinä ei ole järkeä."
LOL
Miten voit yhdessä lauseessa puhua itsesi pussiin noin pahasti. Miten olet voinut kokeilla tuota, mutta et silti harrasta moista, koska siinä ei ole järkeä??? What's the point?
Ei sen puoleen hyvät naurut tässä sai päivän päätteeksi, kun jo ensimmäistä viestiä kirjoittaessani tiesin jonkun sinunkaltaisen siitä provosoituvan. Kiitos antoisista hetkistä ja toivottavasti voin taas vedättää sinunlaisia urpoja sekä tällä palstalla, että myös liikenteessä.
_________________
Kusu o taberu na! - mutta
Lukollinen kirjoitti:
Aika vitsin kirjoitit!!!
Oletko jo monetta vuotta ammattikoulun autopuolella??? Puheistasi päätellen et ole koskaan ajanut takavetoa ja todellinen asian ydin on karannut sinulta jo siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran vastasit viestiini.
"Any given day. Laadukas etuvetoinen kulkee siistissä nelipyöräluisussa missä tahansa liukkaassa rampissa tai kaarteessa, ja vauhtia saa olla 0-150 km/h. Ei karkaa käsistä. Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Kokeiltu on monet kerrat, mutta en missään nimessä harrasta moista, siinä ei ole järkeä."
LOL
Miten voit yhdessä lauseessa puhua itsesi pussiin noin pahasti. Miten olet voinut kokeilla tuota, mutta et silti harrasta moista, koska siinä ei ole järkeä??? What's the point?
Ei sen puoleen hyvät naurut tässä sai päivän päätteeksi, kun jo ensimmäistä viestiä kirjoittaessani tiesin jonkun sinunkaltaisen siitä provosoituvan. Kiitos antoisista hetkistä ja toivottavasti voin taas vedättää sinunlaisia urpoja sekä tällä palstalla, että myös liikenteessä.
_________________
Kusu o taberu na!No jos se vitsistä menee, niin mikäs siinä. Mulla on kokemusta näistä asioista sen verran paljon, että ei ole mitään tarvetta ruveta sillä täällä rehvastelemaan.
"Miten olet voinut kokeilla tuota, mutta et silti harrasta moista, koska siinä ei ole järkeä??? What's the point?"
Hmm.. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Mielestäni kommentini oli ihan selkeä, ei siinä puhuta ketään pussiin.
Voinhan minä sen rautalangasta vääntää, jos se noin kovasti vaivaa:
Olen kokeillut useilla eri autoilla niiden ajo-ominaisuuksia liukkaalla tienpinnalla. Tämän olen tehnyt selvittääkseni niiden ajokäyttäytymisen ja turvalliset tilannenopeudet. Kokeillessani olen aina pitänyt huolen siitä, että muiden tielläliikkujien turvallisuus ei vaarannu.
En kuitenkaan harrasta luistossa ajelua päivittäin, viikoittain, tai edes kuukausittain, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Olipas vaikea ymmärtää.. No niin, sun kannattaa ehkä mennä nyt nukkumaan, kun näin pienet asiat tuntuvat ahdistavan. Hyvää yötä! - Lukollinen
mutta kirjoitti:
No jos se vitsistä menee, niin mikäs siinä. Mulla on kokemusta näistä asioista sen verran paljon, että ei ole mitään tarvetta ruveta sillä täällä rehvastelemaan.
"Miten olet voinut kokeilla tuota, mutta et silti harrasta moista, koska siinä ei ole järkeä??? What's the point?"
Hmm.. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Mielestäni kommentini oli ihan selkeä, ei siinä puhuta ketään pussiin.
Voinhan minä sen rautalangasta vääntää, jos se noin kovasti vaivaa:
Olen kokeillut useilla eri autoilla niiden ajo-ominaisuuksia liukkaalla tienpinnalla. Tämän olen tehnyt selvittääkseni niiden ajokäyttäytymisen ja turvalliset tilannenopeudet. Kokeillessani olen aina pitänyt huolen siitä, että muiden tielläliikkujien turvallisuus ei vaarannu.
En kuitenkaan harrasta luistossa ajelua päivittäin, viikoittain, tai edes kuukausittain, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Olipas vaikea ymmärtää.. No niin, sun kannattaa ehkä mennä nyt nukkumaan, kun näin pienet asiat tuntuvat ahdistavan. Hyvää yötä!Ei mua vielä nukuta, mutta käy toki esittelemässä viisauksiasi myös tuonne palstalle
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=205
tai lue ihmeessä kommentit ainakin läpi. Noista saat varmasti paljon ideoita kirjoitteluun.
"Olen kokeillut useilla eri autoilla niiden ajo-ominaisuuksia liukkaalla tienpinnalla. Tämän olen tehnyt selvittääkseni niiden ajokäyttäytymisen ja turvalliset tilannenopeudet. Kokeillessani olen aina pitänyt huolen siitä, että muiden tielläliikkujien turvallisuus ei vaarannu."
Ja sinä väität minua liikenteen vaarantajaksi... heh heh!!! Suljetulla alueellako olet käynyt kokeilemassa. Mistä päättelet, että minä vaarantaisin yhtään enempää liikennettä kuin sinäkään vai oletko kenties joku meedio? Missä tarvitaan testata turvallista tilannenopeutta 150km/h nopeuksissa. Voin muistaa väärin, mutta käsittääkseni olet syyllistynyt törkeään liikenteen vaarantamiseen, koska Suomessa on korkein sallittu nopeus teillämme 120km/h! Enemmän minua huolettaa tuollaiset nopeudet etuvetoisen ajajan kuin takavetoisen ajajan sanomana.
"En kuitenkaan harrasta luistossa ajelua päivittäin, viikoittain, tai edes kuukausittain, koska siinä ei ole mitään järkeä. "
Väitätkö siis että olet niin loistava kuski ettet tarvitse harjoittelua liukkaalla ajosta. Kannattaa hakeutua rallin MM-sarjaan jos olet etuvedolla noin loistava kuski. Ainiin... siellä ei pärjää enää nykyisin etuvedoilla :)
"Olipas vaikea ymmärtää.. No niin, sun kannattaa ehkä mennä nyt nukkumaan, kun näin pienet asiat tuntuvat ahdistavan. Hyvää yötä!"
Hmmm... aijaa, että minuako nämä asiat vaivaavat??? =D
Minusta tuntuu, että sinä oikein odotat tätä viestiäni, jotta saat kirjoitella lisää satujasi. Niinhän se on jotta lapset pitää laittaa ennen kymmentä nukkumaan, joten hyvää yötä ja näe kauniita unia käteenved.... anteeksi siis etuvedosta.
Ja koska haluan pitää mielenkiintosi yllä jatkossakin niin...
___________
Govno yedno
- Maalaistollo
Takavetoinen tila-auto on sen verran raskas, että pyörien pito yleensä riittää. Tällöin etu- ja takavedon ero on pieni.
Toisaalta en ymmärrä, miksi Suomen kaltaisiin olosuhteisiin myydään muita kuin nelivetoisia autoja. Nelivedon edut ovat kiistattomat, ja tekniikka löytyy lähes kaikilta autovalmistajilta.- kaupunkitollo
No, täällä etelä-suomessa ajaessa lunta näkee pari kertaa talvessa siinä määrin että olisi minkäänlaista eroa ajaako etu- vai takavetoisella.
Yleensä valintaan vaikuttaa enemmän auton hintaluokka; jos ostat halvempaa autoa on kyseessä etuvetoinen. Hiukan kalliimmissa löytyy molempia, ja sitten kun hintalappu nousee hiukan ylemmäs niin etuveto jää tarjooasta käytännössä pois.
Etuvedolla pärjää mainiosti. Niin pärjää takavedollakin. Mielestäni ei oikeastaan ole sellainen asia jonka pohjalta valintapäätös syntyy.
- Autoilijanainen (ajokilomet...
Kiitoksia mielipiteistä!
Meillä on nyt takavetoinen (Mersun Viano) tuossa pihalla koeajettavana, aamukin on ollut tosi sopivan liukas tähän hommaan:)
Enpä kyllä näillä pikkuteillä huomannut mitään erityistä poikkeavaa verrattuna etuvetoon, varovaista ajamista pitää harrastaa molemmilla näillä keleillä. Sutimaan saa takavetoisenkin mutta nykytekniikka näyttää nopeasti korjaavan luisut oikeaan suuntaan. Iltapäivällä käyn kokeilemassa moottoritiellä miten ohitustilanteet hoituu dieselautolla; lähteekö liikkeelle tarpeeksi nopeasti jotta ohitus on turvallinen ja kuinka käyttäytyy raiteilla/sohjolla.
Ihan ajettavalta menopeliltä vaikuttaa. Kovin on vaatimattoman näköinen Mersuksi, ei mitään krumeluureja, kaikki mukavuus-/ylelliyystarvikkeisto pitää ostaa lisätarvikkeina. Suht edullinen (tämän luokan auto) muuttuu nopeasti kalliiksi niiden hankinnan myötä:P Sisätilassa meteli on yllättävän iso ja penkit kohtuullisen kovat mutta tilat juuri meille sopivat.
Tässä nyt on kolme kovaa mietittävää asiaa: diesel- vai bensa-auto (minun km:llä diesel järkevämpi), etu- vai takavetoinen (vielä en ole osannut päättää) sekä mikä lopullinen hinta tälle autolle tulee kun perusautoon lisätään kaikki "tarvittavat" lisävarusteet (joita olen tottunut aikaisemmissa autoissa käyttämään).
Eiköhän se auto minunkin peppuni alle löydy:) - hese
Etuveto vs Takaveto
Kumpi on parempi? Tähän kysymykseen ei ole yksiselittestä vastausta, sillä toisille meistä auto on vain halvat hyvät tilat tarjoava kulkuvälie, toisille ajamisen hurmaa. Eri vetotapojen käytöksessä ei ole juurikaan eroja ennen kuin menemme pidon rajamaille. Fysiikka antaa joitain yleisia totuuksia auton dynamiikasta, mutta myös eri valmistajien teknisillä ratkaisuillakin on paljon valtaa auton käyttäytymiseen. On yleisesti tunnettua että etuvetoinen auto puskee eli aliohjaa ja takavetoinen heittää perää eli yliohjaa. Miksi näin tapautuu ei välttämättä ole yleisesti tunnettua.
Voimme heti aluksi todeta että etuvetoinen auto on fyysisiltä lähtökohdiltaan jo rakenteellisesti heikompi, silla etuvetoinen auto puskee aikaisemmin vaikka vaihde olisi vapaalla ja kytkin pohjassa. Tämä johtuu auton polaarisesta hitausmomentista. Hitausmomentti voi olla fysiikkaa tuntemattomalle vaikea käsite, mutta kuvan siitä saa kun vertaa keilapalloa ja samanpainoista käsipainoa. Keilapallo pyörii keskipisteensä ympäri helpommin sillä sen massa on jakautunut lähemmäksi keskipistettä.
Koska etuvetoisen auton moottori on yleensä poikittain ja suhteellisen edessä, sillä on suurempi hitausmomentti auton keskipisteen suhteen. Kun auto ajaa kaarteeseen osa voimasta joutuu tekemään työtä saadakseen auton pyörimään akselien keskipisteen suhteen. Tehty työ sitoutuu autoon liikemäärämomentiksi. Tämä voidaan havaita esim. silloin kun kesken kaarteen pito menetetään totaalisesti. Auto jää tällöin pyörimään massakeskipisteensä ympäri. Etuvetoisessa autossa tässä käy hullusti, sillä etuvetoisen auton hitausmomentti massakeskipisteen suhteen on pienempi kuin auton akselien keskipisteen suhteen, jolloin sitoutunut pyörimisenergia pyörittää autoa entistä lujemmalla vauhdilla. Sama ilmiö havaitaan, kuin jäätanssija piruetin huipennukseksi vetää kätensä lähemmäksi vartaloa.
Poikittain sijoitettua moottoria ei voida sijoittaa kovin lähelle auton keskipistettä sillä se veisi tilaa auton jalkatilasta. Poikittain sijoitettu moottori sanelee myös jonkin verran etuakselin sijoittelua, sillä etuakseli on yleensä vaihteiston välittömässä läheisyydessä. Poikittain sijoitetussa moottorissa vaihteisto on moottorin kampiakselin päässä, joten autonsuunittelija joutuu tekemään kompromissin painojakauman ja akselivälin suhteen. Takavetoisessa autossa etuakselin sijoittelussa ei ole rajoitteita. Pidempi akseliväli tekee autosta vakaamman ja isomman tuntuisen. Huono puoli takavetoisella autolla on, että kardaani syö auton sisätiloja ja perälaatikko tavaratiloja.
Auton optimaalinen painojakauma etu-ja takapään suhteen on 50-50. Etumoottorinen takavetoinen auto voidaan helpommin rakentaa painojakaumaltaan optimaaliseksi, sillä painavaa moottoria vastaan voidaan sijoittaa vaihdelaatikko, kardaani ja perä lähemmäksi auton takapäätä. Lisäksi moottori on sijoitettava takavetoisessa autossa pitkittäin, joka mahdollistaa myös moottorin sijoittamisen lähemmäksi auton keskikonsolia.
Oletetaan siis, että meillä on vertailussa 60-40 painojakauman omaava etuveto ja 50-50 takaveto.
Yleinen väite etuvetoisen puolesta on, että koska suurempi paino lepää vetävien pyörien päällä se pitää paremmin liukkaalla. Näinhän se onkin, ja tämän vuoksi etuvetoiset päihittävät usein takavetoiset Ruotsin ja Jyväskylän ralleissa. Etuvetoinen auto voi laittaa 60% pidosta vetäviin pyöriin kun takavetoinen vain 50%, mutta tämä pätee vain kun kiihdytetään eteenpäin.
Tarkastellaan ensin tilannetta ennen mutkaa, jolloin kaarteen keskeisvoima (keskipakovoima) ei vielä vaikuta. Kun pyöriä käännetään auton etupäähän kohdistuu menosuuntaan kotisuora kaarteen säteen suuntainen voima. Etuvetoisessa autossa tämä on pois vetävästä voimasta eli esimerkiksi 50% pidosta voidaan laittaa eteenpäin ja 10% sisäänpäin. Tässä tilanteessa etuvetoisella autolla ei ole enää varaa pienentää kääntösädettä, kun taas takavetoinen auto voi laittaa sisäkaarteeseen täydet 50% milloin vain pitäen silti 50% pidosta myös vetävillä pyörillä. Tällä on merkitystä äkillisissä väistötilanteissa, jossa suuri osa poikittaisesta voimasta tekee työtä myös polaarista hitausmomenttia vastaan.
Itse kaarteessa jossa keskeisvoimat pitävät auton ympyräradalla tilanne tasoittuu, sillä kaikkiin renkaisiin kohdistuu keskeisvoimia. Vaikka etuvetoinen voi pistää vedon katketessa täydet 60% pidosta sisäkaarteeseen on huomattava raskaamman etupään vetämiseen kaarteeseen tarvitaan suurempi voima. Teoriassa siis painojakaumalla ei ole tasaisessa kaarreajossa merkitystä, jos oletetaan että renkaiden ominaisuudet eivät muutu voiman funktiona. Oletus on tosin väärä.
Ajettaessa kaarre läpi tasakaasulla etuvetoinen menettää vetävää pitoa etupään kustannuksella, kun taas takavetoinen takapään. Pidon rajamailla etuvetoisen sortokulma alkaa kasvaa, ennen kuin lopulta pito menetetään täysin ja auto puskee suoraan. Sortokulmalla tarkoitetaan etupyörien kulman ja menosuunnan välistä eroa. Tämä tuntuu yleensä ohjauspyörässä epämääräisenä pidon tunteena. Takavetoiset autot ovat puolestaan taipumukseltaan yliohjaavia, sillä vetävät pyörät saattavat sutaista tyhjää kaarteessa. Sortokulma pysyy melko pienenä ja tuntuma tiehen välittyy ohjauspyörään ilman vetelyjä perän heittoon saakka. Jos kuljettaja ei reagoi tarpeeksi nopeasti perän heittoon, auto menee ympäri.
Voimme todeta, että jos etuvetoisen auton painojakaumaa yritetään korjata lisäämällä massaa auton peräpäähän, niin sen ainut etu –pito liukkaalla eteenpäin- menetetään. Samalla kuitenkin lisätään auton hitausmomenttia ja tehdään autosta entistä kankeampi.
Vetotavasta riippumatta paras rakaisu on auto, joka on formulatermein balanssissa. Täysin tasapainoinen auto lähtee kaarteessa nelipyöräluisuun. Täysi tasapaino on harvoin todellinen, sillä se riippuu tiehen välittyvästä voimasta ja esimerkiksi bensatankin täyttöaste vaihtelee. Hyvän balanssin omaavan auton luisut alkavat vasta suuremmissa nopeuksissa ja ne alkavat hitaasti, jolloin kuljettaja ehtii regoida niihin.
Painojakauma on varmasti merkittävin tekijä auton käyttäytymiseen, mutta käyttäytymistä voidaan ’virittää’ mm. erilaisilla alustan rakenteilla. Auton aliohjaavuus vähenee merkittävästi jos ainostaan auton etupäähän rakennetaan kallistuksenvakaimet. Kuitenkin kaikenlaiset viritykset ja elektroniikkahärvelit ovat voimattomia jos perusasiat eivät ole kunnossa.
Herkkyys aliohjaukseen tai yliohjaukseen siis vaihtelee. Etenkin vanhemmat takavetoiset autot olivat taipumukseltaan voimakkaasti yliohjaavia, sillä moottorit tehtiin raudasta, eikä hyvään painojakaumaan päästy. Nykyään uusissa takavetoisissa autoissa tuntuu olevan tendenssi jopa lievään aliohjaavuuteen. Etuvetoiset autot ovat yleensä selkeähkösti aliohjaavia.
On usein makuasia onko lievä ali- vai yliohjaus parempi. Aloittelevalle kuljettajalle aliohjaus on turvallisempi sillä on parempi ajaa päin puuta tai vastaantulijaa nokka edellä. Kokenut kuljettaja valitsee mieluummin yliohjaavan auton, sillä auto on vielä ohjattavissa, vaikka perän pito menetetään. Yliohjaus loogisesti ajatellen helpompi korjata: kaasu pois ja vastaohjaus. Yliohjaukseen on reagoitava nopeasti, sillä vedon suunta muuttuu yhä enemmän väärään suuntaan, mitä kauemmin kuljettaja empii. Onneksi kaasun helpottaminen on lähes refleksin omainen toiminto. Takavetoisessa autossa moottorijarrutus toimii vakauttavana voimana, ellei sitten renkaat lukitu erityisen raskaan moottorin voimasta. Etuvedon moottorijarrutus voi vain pahentaa tilannetta yliohjaus ja myös aliohjaus tilanteissa. Myös etuvedon puskeminen loppuu kun kaasu löysätään tai painetaan kytkin pohjaan. Kuitenkin jos autojen balanssi poikkeaa optimista samanverran, niin aliohjaavuutta korjaavan etuvetokuskin on täytynyt loiventaa kaarretta enemmän kuin yliohjaavan takevetokuskin.
Yhteenveto
Etuveto
Pito liukkaalla. Parempi suuntavakavuus.
Paremmat sisätilat, moottori poikittain, ei kardaania. Tilavampi takakontti.
Aliohjaava, helpompi ja turvallisempi aloittelevalle/keskiverto kuskille. Menee nokka edellä päin puuta.
Kevyempi, pienempi kulutus.
Halvempi rakentaa. Moottori,vaihteisto-etuakseli moduuli voidaan rakentaa erikseen ja upottaa sitten koriin.
-ajettavuus kaarteessa
-hallittavuus äkillisissä tilanteissa.
Etuvedon ominaisuudet ovat paremmin sopivia tavalliseen perheautoon. Useat valmistajat ovat siirtyneet pelkästää etuvetoihin.
Takaveto
Parempi painojakauma
Herkempi kääntymään pienemmän hitausmomentin ansiosta.
Ketterämpi, etupyörät voidaan kääntää suurempaan kulmaan. Auto kääntyy myös tarvittaessa voimakkaalla kaasun käytöllä, joka johtaa yliohjautumiseen.
Renkaat kuluvat tasaisemmin.
Pito hyvän kitkan omaavalla alustalla voimakkaassa kiihdytyksessä, sillä auton keula nousee ja paino ”siirtyy” takapyörille.
Tehokkaampi jarrutus. Paremman painojakauman ansiosta jarrutusvoima jakaantuu tasaisemmin ja renkaiden ominaisuudet eivät ylity.
Kiihdyttäminen ei aiheuta veteleviä voimia ohjauspyörään kaarteessa tai epätasaisesti pitävällä alustalla.
Tuntuma tiehen ohjauspyörässä. Ohjaustehostimet ovat tosin pilanneet tämän edun.
Kokeneen kuskin käsissä joustavampi käsiteltävä pidon rajamailla. Perän heittäessä auto on vielä ohjattavissa.
Etupyörät voidaan sijoittaa lähemmäksi auton etukulmia. Pidempi akseliväli. Parempi ajettavuus.
Varoittaa liukkaudesta aiemmin.
Moottorijarrutus on vakauttava voima.
- Vaikeampi pala aloittelevalle kuskille. Yliohjaava. Tosin nykyiset luistonestojärjestelmät paikkaavat tämän melko hyvin
- Lumi- tai sohjovallit kaistanvaihtotilanteessa etenkin ohitustilanteessa voivat aiheuttaa pyörähdyksen.
- Voimansiirtoketjussa enemmän massaa. Hitausmomentti lisää kulutusta.
Takavetoisen ominaisuudet sopivat paremmin vauhdikkaaseen fysiikan rajoja koettelevaan ajoon. Eleetön (ohjaus) käytös sopii myös erityisen hyvin luxus autoihin.- Jarru
Ei varmana ole eroja jarrutustehossa. Kato vaikka TM testejä. Pikemminkin päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1053965
- 763321
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?642982Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?232981- 622762
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m312615Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk192450Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.812353Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim352212- 322201