Missä menee kristinuskon rajat?

rajatonhauki

Mikä on kristinuskon virallinen määritelmä eli minkä kaikkien kriteerien tulee täyttyä, jotta kirkko tai ihminen lasketaan kuuluvaksi kristinuskoon? Kolminaisuus on kai yksi kriteeri, mutta onko muita vai onko pahinkin sooloilu sallittu jos kolminaisuusoppi on kunnossa? Nyt en sitten puhu siitä, mitä vaaditaan kenenkin mielestä pelastumiseen, vaan kristinuskon virallisesta määritelmästä. Vai onko sellaista määritelmää olemassakaan?

26

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seonperusta

      Kun ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan ja antaa elämänsä ehdoitta Jumalalle, niin ihminen uudestisyntyy. Ja siitä se kaikki sitten lähtee. Hyväksyy Raamatun ainoakasi hengellisen elämän auktoriteetikseen. Se on kaiken a ja o. Ja siitä lähtee uskonelämä ja kasvu.

      • LyyrisLyllerö

        Onnistuit tuolla määrittelylläsi sulkemaan kristinuskon ulkopuolelle kristikunnan suurimmat päähaarat, katolilaisuuden ja ortodoksisuuden, sillä heillä ei ole mitään protestanttista yksin Raamattu-oppia.


      • seonperusta
        LyyrisLyllerö kirjoitti:

        Onnistuit tuolla määrittelylläsi sulkemaan kristinuskon ulkopuolelle kristikunnan suurimmat päähaarat, katolilaisuuden ja ortodoksisuuden, sillä heillä ei ole mitään protestanttista yksin Raamattu-oppia.

        Ei siinä tarvita mitään kirkkokuntien kylttejä. On katlialaisissakin ja ortodokseissa, luterilaisissa, ym. uudestisyntyneitä jotka Jeesus Kristus tuntee omakseen. Ihan aivan yksi ja haalee, miten ihminen joku kirkkokunta tai ihminen asioita lokeroi. Ei auta "maaliviivalla". Jumala katselee ihmistä vain Kristuksen sovintoveren kautta.


    • 12__13

      Kristitty tarkoitti alunperin Jeesuksen opetuslasta ja Jeesus määrittelee opetuslapsensa näin:

      "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      Joh. 8:31-32

      Jeesus ei puhunut kolminaisuudesta, joten se sana ei ole välttämätön opetuslapselle. Jos henkilö on Jeesuksen opetuslapsi, kannattaa pysyä Jeesuksen opetuksessa ja luopua ihmisopeista, jotka johtavat harhaan.

      • capiche

        Apostolisessa uskontunnustuksessa kiteytetään kristinuskon perusasiat;

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        Raamattu sisältää sitten tarkemmat elämänohjeet.


    • Kristinuskon virallinen määritelmä lienee ilmaistu ekumeenisissa uskontunnustuksissa. Tietysti voidaan keskustella siitä, onko kristityn hyväksyttävä kaikki näissä tunnustuksissa ilmaistut uskonkohdat, mutta enempää ei ainakaan vaadita.

      Omasta puolestani sanoisin, että kolminaisuusoppi on kristinuskon sekä välttämätön että riittävä edellytys. Välttämätön, koska se selvemmin kuin mikään muu erottaa kristinuskon muista maailman suurista uskonnoista. Kolminaisuusoppia voidaan siten pitää kristinuskon ainutlaatuiseksi tekevänä ominaisuutena. Tämä on tietysti puhtaasti käytännöllis-uskontotieteellinen määritelmä, jonka normatiivinen käyttö on ongelmallista. Mutta toisaalta minkä tahansa määritelmän normatiivinen käyttö on ongelmallista. Kolminaisuusoppi on myös riittävä, koska se ikään kuin omalla painollaan kehii auki kristinuskon muut keskeiset opit. Esimerkiksi soteriologia voidaan ymmärtää oikein vain kolminaisuusopin valossa.

      Nikean uskontunnustus on nähdäkseni kelpo koetinkivi. Nyrkkisääntö on, että jos ihminen tunnustaa Nikean uskontunnustuksessa ilmaistun uskon, hän on kristitty. Jos joku sanoo tähän tunnustukseen yhtyvänsä, pidän häntä kristittynä sen enempiä kyselemättä. Kolminaisuuden kieltäjät eivät minun kirjoissani ole kristittyjä.

      Tosin jos jostain löytyisi binitaareja, jotka uskoisivat Isän ja Pojan jumaluuteen, mutta kieltäisivät Pyhän Hengen jumaluuden, en ole ihan varma, mitä heistä ajattelisin.

      • NamasteOm

        Minä en ole koskaan järjellä käsittänyt kolminaisuutta. Se on liian sekava, harhainen ja itseään rajoittava oppirakennelma. Näen Korkeimman usein kaikessa, enkö tahdo erotella asioita. Ihmisillä on tapana jaotella itseä ja toisia lokeroihin. Siitä en tykkää. Olemme kaikki Brahman lapsia!


      • NamasteOm kirjoitti:

        Minä en ole koskaan järjellä käsittänyt kolminaisuutta. Se on liian sekava, harhainen ja itseään rajoittava oppirakennelma. Näen Korkeimman usein kaikessa, enkö tahdo erotella asioita. Ihmisillä on tapana jaotella itseä ja toisia lokeroihin. Siitä en tykkää. Olemme kaikki Brahman lapsia!

        Kolminaisuusoppi on vain looginen johtopäätös Raamatun opetuksesta. Raamattu opettaa kolmea asiaa: 1) on vain yksi Jumala, 2) Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, 3) Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat eri persoonia.

        Jumala on siten yksi olio kolmessa persoonassa. Kolminaisuuden kieltäjät puhuvat usein pilkallisesti kolmesta oliosta (tai olennosta), mutta kristillisen opin mukaan ei ole kolmea oliota, vaan yksi olio kolmessa persoonassa.


      • Kolminaisuushelvetti

        Tuo on tuota ikiaikaista kristillistä lustetta. Ei mitään järkeä!


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi on vain looginen johtopäätös Raamatun opetuksesta. Raamattu opettaa kolmea asiaa: 1) on vain yksi Jumala, 2) Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, 3) Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat eri persoonia.

        Jumala on siten yksi olio kolmessa persoonassa. Kolminaisuuden kieltäjät puhuvat usein pilkallisesti kolmesta oliosta (tai olennosta), mutta kristillisen opin mukaan ei ole kolmea oliota, vaan yksi olio kolmessa persoonassa.

        Kannattaisin neliömäisyyttä. Kolmiomaisuuden kannattajat aina unohtavat raamatun, jonka satuja kuitenkin pidetään tämän kristinuskonharhan perustana.


      • Kolminaisuushelvetti kirjoitti:

        Tuo on tuota ikiaikaista kristillistä lustetta. Ei mitään järkeä!

        Kieltämättä Jumalan kolmiyhteisyys voi tuntua oudolta, sillä sille ei ole vertauskohtaa luomakunnassa.

        Jos ikänsä syvällä sademetsässä eläneelle alkuasukkaalle pitäisi selittää, mikä on lentokone, alkuasukkaan tuntemasta elinympäristöstä ja käsitemaailmasta löytyisi paljon vertauskohtia, joiden avulla lentokonetta voitaisiin yrittää hänelle selittää. Olisi konkreettisia asioita, kuten lintuja ja erilaisia rakenteita, sekä abstrakteja asioita, kuten muotoja ja mittoja. Näiden avulla alkuasukkaalle olisi mahdollista antaa jonkinlainen käsitys siitä, mikä lentokone on, toki puutteellinen käsitys, mutta sentään suuntaa-antava.

        Mutta Jumalan kolmiyhteisyyden selittämiseksi ihmisen elinympäristö ja käsitemaailma eivät tarjoa mitään vertauskohtia. Jumala ei ole vain osittain erilainen, kuten lentokone on osittain erilainen verrattuna alkuasukkaan tuntemaan todellisuuteen. Jumalan oleminen on kokonaan erilaista. Jumala on radikaalisti toinen todellisuus.


      • fda

        Kolminaisuuden todellisuudesta päätettiin kirkolliskokouksissa. Ne jotka eivät tuohon uskoneet, julistettiin kerettiläisiksi. Piispa Lucifer oli merkittävä kolminaisuusopin puolestapuhuja:

        Catholic Encylopedia: Lucifer of Cagliari
        http://www.newadvent.org/cathen/09410b.htm

        Onhan se mielenkiintoista, että piispalla voi olla tuollainen nimi. Siihen aikaan se tietysti oli normaalia, koska kristityille lucifer oli pelkästään positiivinen käsite, tuskin olisivat muuten nimenneet itseään Jeesuksen etuliitteen mukaisesti. Myöhemmin tietysti Lucifer sanan merkitys muuttui eikä sitä protestantit enää käyttäneet Jeesuksen etuliitteenä vaan oppi kehittyi niin, että Luciferista tuli paholainen.


    • nää_on_näitä

      "Mikä on kristinuskon virallinen määritelmä eli minkä kaikkien kriteerien tulee täyttyä, jotta kirkko tai ihminen lasketaan kuuluvaksi kristinuskoon?"

      Siis kysymys ei ole siitä mihin henkilö uskoo vaan siitä mihin hänet määritellään. Se taas on määrittelijän ongelma

      Kolminaisuus taas on itsestään selvä jos sitä ajattelee ei raamatullisin sanoin.
      Ensin on Yksi joka viestittää eli kommunikoi Toisen kanssa viestinviejä on Kolmas.
      Mikä tässä on epäselvää?? Sanoman sisältö on Rakkaus ja Rakkauden laajentaminen. Jo muinainen kansanviisaus toteaa "Jaettu ilo on moninkertainen ilo"

      Rakkaus joka ei etsi omaansa "oman uskonsa julistajia" Rakkaus joka rakastaa rakastamisen ilosta.

    • Pappi.peenispumppu

      Kun sinut on kastettu, pelastut. Ja vaikkei olisikaan, pelastut silti. Helppoa kuin heinänteko!

    • Setä.neuvoo
    • Keskustelussa on jo tullutkin hyviä pointteja siitä, mitkä ovat kristinuskon rajat. Kolme ns. vanhan kirkon uskontunnustusta määrittävät hyvin kristinuskon rajat. Ne ovat apostolinen, Nikean sekä Athanasioksen uskontunnustukset. Käytännössä kaikki kristilliset kirkot hyväksyvät nämä uskontunnustukset.

      Jos jotenkin tiiviisti ilmaisee mitä em. uskontunnustukset käsittelevät, niin kaikissa Jumala esitetään kolmiyhteisenä. Kolminaisuusoppi kuuluu erottamattomasti kristinuskoon. Toiseksi, kristinuskoon kuuluu erottamattomasti usko siihen, että Jeesus on kuollut ihmisten syntien puolesta sekä sovittanut ne ja Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista.

      Vilppu H.
      pappi

      • fda

        Käytännössä, mutta eivät kuitenkaan kaikki. Kestihän aikaa, ennen kuin väärin uskovat kristityt oli "poistettu" Rooman yhteydestä ja täten sen jälkeläistenkin (esim. luterilaisuuden)


      • Nuo kolme uskontunnustusta yhdistävät lännen kirkon lisäksi myös ortodoksisia sekä ns. orientaalisia kirkkoja. Tässäkin mielessä ne piirtävät hyvin rajat kristinuskolle. Mutta olet kyllä oikessa, että kristinuskon piiriin on alusta alkaen kuulunut paljon erilaisia siipiä ja ryhmittymiä. Samoin nuo uskontunnustukset ovat alun perin syntyneet reaktioina erilaisille harhaopeille. Siis, kun on kiistelty siitä mikä kuuluu kristinuskoon ja mikä ei, rajat on vedetty muotoilemalla uskontunnustus.

        Vilppu H.
        pappi


      • "Kolme ns. vanhan kirkon uskontunnustusta määrittävät hyvin kristinuskon rajat. Ne ovat apostolinen, Nikean sekä Athanasioksen uskontunnustukset. Käytännössä kaikki kristilliset kirkot hyväksyvät nämä uskontunnustukset."

        Näin muotoiltuna tämä tarkoittaisi sitä, että kristillisyys määräytyy jonkin muun kuin mainittujen uskontunnustusten perusteella. Voiko kirkko (tai uskonnollinen yhteisö) olla kristillinen, jos se ei hyväksy vanhan kirkon uskontunnustuksia? Riittääkö, jos hyväksyy niistä vain yhden?

        Vilppu kirjoitti myös, että myös orientaaliset kirkot yhtyvät ekumeenisiin uskontunnustuksiin. Mutta pitääkö tämä paikkansa? Vanhan kirkon uskontunnustukset ovat tietysti keskenään pitkälti yhdenmukaisia, mutta esimerkiksi koptit (jotka ovat orientaaliortodokseja) eivät kaiketi voi yhtyä Athanasioksen uskontunnustukseen (vai?). Eihän orientaaliortodoksisilla kirkoilla ole ehtoollisyhteyttäkään ortodoksisen kirkon kanssa. Tuntuisi kuitenkin absurdilta kiistää esimerkiksi koptien kristillisyys.


      • fda

        Isaac Newton koki olevansa vahvasti kristitty, mutta hän ei täytä näitä kriteerejä. Moni kristittynä pidetty henkilö putoaa näin johonkin omaan kategoriaansa.


      • fda kirjoitti:

        Isaac Newton koki olevansa vahvasti kristitty, mutta hän ei täytä näitä kriteerejä. Moni kristittynä pidetty henkilö putoaa näin johonkin omaan kategoriaansa.

        Totta. Isaac Newton oli käytännössä areiolainen. Hän ei siis ollut kristitty, jos kolminaisuusopin katsotaan olevan kristinuskon sine qua non.

        Tahdon kuitenkin huomauttaa, että kun pidän kolminaisuusoppia kristinuskon välttämättömänä edellytyksenä, en pidä kolminaisuusopin hyväksymistä pelastuksen ehtona. Jeesus pelastaa, ja usko Jeesukseen voi kantaa hyvää hedelmää, vaikka Jeesukseen uskojalla olisi väärä käsitys Jumalasta. Ketjun aloittajakin painotti, ettei hän ole kyselemässä pelastuksen edellytyksiä. Ei tarvitse olla niin, että pelastuminen edellyttää kristittynä olemista.


    • klpop

      "Sydämrn uskolla me vanhurskautetaan ja suun tunnustuksella (tunnustaa Jeesus Herrakseen) pelastutaan!" Jeesus sanoi"Joka tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä, sen Hän tunnustaa Isän Jumalan edessä!"Uuden Testamnetin mukaan!
      "Usko tulee kuuloista , ja kuulo Jumalan sanan kuulemisen kautta!" Eli Evsnkeliumin julistuksen kuuulemisen kautta Uudeen Testmentin mukaan!!

    • Herätyys

      Ilmenee Raamatun UT, Kristuksen Jeesuksen ja / apostoliensa Totuuteen perustuvissa ja mukaisissa, kaikkia kohtaan ja kaikille Oikeuden mukaisista, Oikein elämisen ja toimimisen / vaikuttamisen opetusksista ja ohjesita.

      Jeesuksen nimessä... muistuttaen ja valistaen.

      vähäinen, Totuudessa pysyvä ja mukaisesti elävä ja toimiva, Hänen apostolsia seurakuntiaan rakentavaan Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttu / näyllä armioettu palvelijansa ja seuraajansa. Niitä muita kutsuttuja etsivä / perään kuulutteleva.

      "Löytäneekö uskoa", Raamatun UT mukaista ja mukaiseen, etsivä?

    • Kriteereitä

      Rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi,

      • Herätyys

        Rakasta Jumalan Sanaa / Jumalaa YLI kaiken, ja "lähimäistä", sitä "vääryyden uhriksi joutunutta", kuin itseäsi.

        Kuin olisit itse, tai Rakas puolisosi, tai oma Rakas lapsesi, se vääryyden ja pahuuden uhriksi joutunut.

        Joita vääryyksien uhreisi joutuneita tuskissään / kärsimyksissään valittavia, ns. "lojuu", "maailman VALTA teiden" vierustat täynänsä. Sinne syrjäytettyinä / hyljättyinä apua tuskiinsa ja ongemiinsa saamattomina, valtavat määrät. krist. uskovienkin, vain kulkiessa kylmästi / välinpitänättömästi ohi. vain vähän kauhistellen ja voivotelen kohtalojaan. Mhinkään Oikeasti auttaviin toimenpiteisiin ryhtymättöminä.

        Jeesuksen nimessä...herätykseksi muistuttaen ja valistaen.


    • Setä.neuvoo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2204
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      129
      2166
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1413
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      80
      1398
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1327
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      92
      1142
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1053
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      1013
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      58
      1004
    Aihe