Toistaisen työsuhteen purkaminen koeajalla

017huuhuu

Hei, olen toistaiseksi töissä enkä koe itse olevani soveltuva työhön eikä työ ole minua varten. Minulla on parin kuukauden koeaika ja sopimuksessa sanotaan "Irtisanomisaika: Työsopimuslain mukaisesti".

En ole alan töitä ennen tehnyt, joten en osannut odottaa täysin realistista työnkuvaa ja työn aiheuttama stressi saa minut melkein itkemään. Haluaisin siis tässä koeajalla purkaa työsopimukseni ja hakea johonkin minulle paremmin soveltuvaan työhön.

Googlettaminen toi ristiriitaista neuvoa ja vähän. Kuinka perustelen, ettei koeaikana sopimuksen purkaminen ole epäasiallinen ja pääsen lähtemään ilman enempiä ongelmia?

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valejuristi

      Koettaisit sinnitellä sen aikaa, että löydät uuden työpaikan. Sitten voisit irtisanoutua edellyttäen, että saat sovittua uuden työnantajan kanssa, että aloitat uuden työn irtisanomisajan kuluttua. Sinulla on kahden viikon irtisanomisaika. Irtisanomisilmoitukseen ei tarvitse mitään syytä. Irtisanomisaikaa on syytä noudattaa.

      Jos kuitenkin päädyt koeaikapurkuun niin kysyttäessä voit sanoa esim., että työ ei ollut sellaista kuin kuvittelit. Työntekijän osalta epäasiallisena syynä pidetään sitä, että purkaa työsopimuksen koeaikana saatuaan paremman/parempipalkkaisen uuden työn. http://www.hs.fi/ura/a1427173957729

      Kun irtisanoudut tai purat työsopimuksesi ja joudut työttömäksi omasta syystäsi, niin saat työttömyyskorvaukseen 90 päivän karenssin, ellet löydä uutta työpaikkaa.

      • 017huuhuu

        Kiitos vastauksestasi! Kahden viikon irtisanomisaika myös koeajalla? Mm. tuolla lukee, että työt saisi lopettaa suoraan vuoron/päivän jälkeen http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/kasitteita/Koeaika

        Eli se on pätevä syy, jos sanon etten koe olevani soveltuva tehtävään enkä koe pystyväni täyttämään työnantajan asettamia odotuksia? 90 päivän karenssiin olen varautunut, enkä usko tästä tulevan sen suurempaa ongelmaa joten tämä on puhtaasti uteliaisuudesta: Jos löydän vaikka 2kk ajaksi kesätyön ja jäisin, onko minulla vielä kuukausi karenssia sen jälkeen? Vai kolme?


      • valejuristi

        Työsopimuslaki ei kiellä irtisanoutumista koeaikanakaan. Työnantajasi voi jopa tykätä siitä enemmän kuin koeaikapurusta. Irtisanoutuessasi työnantajallesi tulee aikaa etsiä tilallesi uusi työntekijä.

        Jos purat työsopimuksesi, niin kaikki syyt ovat yhtä hyviä silloin, kun sinulla ei edes ole uutta työpaikkaa tiedossa.

        Karenssiaika alkaa siitä, kun työsuhteesi päättyy ja kuluu kaiken aikaa. Sen jälkeen on vielä omavastuuaika sitten, kun karenssi loppuu. Työttömyyskorvausasioita kannattaisi kysyä sellaisilta tahoilta, joiden vastauksiin voi luottaa eli Kelasta tai työttömyyskassasta tai ammattiliittosta, jos olet liittynyt.


      • ErkkiEsimerki
        017huuhuu kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kahden viikon irtisanomisaika myös koeajalla? Mm. tuolla lukee, että työt saisi lopettaa suoraan vuoron/päivän jälkeen http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/kasitteita/Koeaika

        Eli se on pätevä syy, jos sanon etten koe olevani soveltuva tehtävään enkä koe pystyväni täyttämään työnantajan asettamia odotuksia? 90 päivän karenssiin olen varautunut, enkä usko tästä tulevan sen suurempaa ongelmaa joten tämä on puhtaasti uteliaisuudesta: Jos löydän vaikka 2kk ajaksi kesätyön ja jäisin, onko minulla vielä kuukausi karenssia sen jälkeen? Vai kolme?

        Jos purat työsuhteen koeaikaan vedoten, ei ole irtisanomisaikaa vaan työt päättyvät viimeistään kyseisen työvuoron jälkeen.

        Ja kannattaa muistaa, että ellei erikseen kysytä syytä koeaikapurkuun sitä ei tarvitse kertoa. Pelkkä "ei vastannut omia odotuksia" riittää, sen tarkemmin ei tarvitse sanoa ellei itse halua avautua tarkemmin.


      • joopa.joo.joo

        "Sinulla on kahden viikon irtisanomisaika. Irtisanomisilmoitukseen ei tarvitse mitään syytä. Irtisanomisaikaa on syytä noudattaa."

        Koeajalla irtisanomisaika? Sen nimi taitaa olla koeaika juuri siksi, että sen aikana tiety asiat eivät ole kuin muulloin. Älä anna vääriä tietoja kuin ne olisivat faktoja. Voisit jatkossa aloittaa tekstisi esim. "En ole varma, mutta...".


      • Nillittäjät

        Muistetaan, että työsuhteen purku koeaikaan vedoten ja irtisanoutuminen on kaksi eri asiaa.

        En ainakaan keksi syytä miksi koeajalla ei voisi irtisanoutua. Jos koeajalla saa esim. paremman tarjouksen toisaalta on pakko irtisanoutua, koska parempi palkka toisaalla olisi epäasiallinen syy purkaa työsuhde.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3514
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2146
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1692
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1577
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      291
      1297
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1131
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      966
    Aihe