Midsommaren är snart här.

ingetråsupande

Det betyder god mat och dryck,samvaro med familjen och vännerna och sedan förstås midsommarbrasan (om inte förbud )

11

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

Just det,och om man ger sig ut med båt borde man komma ihåg normalt sjövett,behövs inga onödiga drunkningsolyckor.

• tyvärrärdetså

Där spriten går in går vettet ut,sanningen.

• kobbarochskär

När man hör till den fasta skärgårdsbefolkningen så väntar man med skräck på midsommaren.Det finns otroligt många människor som borde hållas på landbacken,De har ingen aning om hur man beter sig på sjön.

• ingalagar
        kobbarochskär kirjoitti:

När man hör till den fasta skärgårdsbefolkningen så väntar man med skräck på midsommaren.Det finns otroligt många människor som borde hållas på landbacken,De har ingen aning om hur man beter sig på sjön.

De respekterar varken naturen eller ortsbefolkningen,när man sitter i en muskelbåt,då får man tydligen göra vad man vill.

• ingalagar kirjoitti:

De respekterar varken naturen eller ortsbefolkningen,när man sitter i en muskelbåt,då får man tydligen göra vad man vill.

Muskelbåt? Vad är en muskelbåt, och vad är inte det? En definition vore välkommen. Bara så man vet, om en sådan råkar dyka upp i faggorna.

• Sjöbjörnen
        Peppu-Reino kirjoitti:

Muskelbåt? Vad är en muskelbåt, och vad är inte det? En definition vore välkommen. Bara så man vet, om en sådan råkar dyka upp i faggorna.

Bra fråga. Och dum benämning, helt irrelevant enligt mig. Antalet hästar som hänger på baktill avgör inte hur farlig båten i fråga är. Idioten bakom ratten avgör det.

Det är dom idioterna som ser till att Trafi inför mera restriktioner och förbud på båtarna, min skulle vara olaglig skulle jag registrera om den nu, ändå är den klen för mitt bruk då vi alltid är tungt lastade och behöver extra kraft för att komma upp i plan. Båten är designad för att bära mycket mer än motorn klarar av men vi har inte rätt att sätta på en motor som klarar av att komma upp i plan, eftersom Trafi tar "maksimisuositus" som maksimi säkra motor för alla användare och därmed basta :D Helt löjligt.

Finsk båt dessutom. På den tiden var det rekommendation för den genomsnittliga användaren och inte för folk med andra krav än fritidsbåt. Det var inte menad som restriktion med tanke på säkerheten.

Men köper jag motsvarande från usa då får jag papprena som tillåter det... heh. Varför går nu finlands ekonomi som den går? Och tänk på miljön då, vi hade maksimi 50hk först när jag köpte den och plågade som fan i 150 meter innan vi planade, nu med 70hk så planar vi på 30-40 meter (även det ganska plågsamt för motorn enligt mig) och bränsleförbrukningen sjönk med 20% då den sträcka vi alltid kör har så många sträckor med hastigetsbegränsningar. Men trafi säger den kan vara farlig, så det går inte att registrera såna nu. Kan dock glädja mig att priset för min kombination steg en hel del om jag vill sälja :)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051119671337_uu.shtml

Ber om ursäkt om det var lite off topic men jag är bitter över Trafis trångsynthet eller skulle jag säga inkompetens då det gäller det verkliga behovet för oss skäribor, vi dras över samma kam som dom semesterfirande festprissarna och deras vrålåk, men lider mycket mera.

Det säljs BMW:n och mersun med långt över 500 hästar och ingen klagar på dom, det tycks bara vara tufft att ha sånt. Var det inte en av Trafis anställa som kom fast för fortkörning på typ 150 km/h för något år sedan annars? :D

• knirrknarr
        ingalagar kirjoitti:

Jag håller mig till roddbåten,det är mycket säkrare.Ekologiskt och lagom fart.

• tryggtochbra
        knirrknarr kirjoitti:

Jag håller mig till roddbåten,det är mycket säkrare.Ekologiskt och lagom fart.

Eller så hålls man på stranden (där det är grunt vatten )

• fartdårar
        Peppu-Reino kirjoitti:

Är inte muskelbåtarna de som folk kör som dårar med ?

• yepp
    • vifårse

Nå, kan hända, joo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1098
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      863
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe