Ei liikaa tuttavallisuutta

kaukainensukulainen

Sisareni haluaisi että enemmän pitäisimme yhteyttä, mutta minä en enää osaa enkä halua. Elämämme ja elämäntilanteemme ovat kovin erilaiset. Olen joskus kokenut sisareni taholta ymmärtämätöntä ja ylenkatsovaa asennetta enkä siitäkään syystä halua pitää yhteyttä muuta kuin onnittelukorteilla merkkipäivinä.

Minulla on ystävät, joiden kanssa jaan asioitani enkä halua näistä asioista tiettyjen sukulaisten kanssa keskustella. Siinä mielessä olisikin vaikeaa alkaa keinotekoisesti ylläpitämään lähempää tuttavuutta sisareeni, kuin mitä itse haluan.

Ystävät voi valita, mutta perheenjäseniä ei. Itse koen että on hyvä elää kaukana sukulaisista ja olla liikaa levittelemättä asioitaan.

16

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka_mitenkin

eihän sinua kukaan pakota läheisempiin väleihin siskosi kanssa jos et halua.
      Aina kun siskosi ottaa yhteyttä, valittelet kiirettä.
      Lähettelet kortteja ja vastaat lyhyesti siskosi puheluluihin, niin kuin tähänkin asti.
      Jos tapaatte sukujuhlissa tms. niin kai sinä kohteliaasti muutaman sanan voit siskosi kanssa vaihtaa ja sen jälkeen jatkaa toisaalle seurustelemaan muiden ihmisten kanssa.

Itse tosin olen sitä mieltä, että menneet ovat menneitä. Se mikä sinun mielestäsi on ollut aikoinaan siskosi taholta ylenkatsetta, on voinut olla jotain muuta.
      Esim. paras ystäväni jolla oli aina miesongelmia, syytti minua välinpitämättömyydestä kun en paneutunut hänen silloiseen parisuhdeongelmaansa täydellä teholla.
      En paneutunut koska olin juuri edellisenä päivänä saanut tietää, että minulla on luultavasti pahanlaatuinen rintasyöpä enkä ollut kyennyt asiasta vielä edes puhumaan miehelleni. Olin silloin 26 vuotias.
      Asioilla on yleensä aina kaksi puolta.

• kaksitoista_sisarusta

Itselläni on monta sisarusta ja nuorempana riitelimme paljonkin ja aikustuttuamme totesimme riitelyn olevan lapsellista ja pikkumaista.
      Olemme sopineet, että emme anna auringon laskea epäselvyyksien ylle, emmekä puhu toistemme asioista kenenkään selän takana. Näillä yksinkertaisilla säännöillä olemme tulleet keskenämme toimeen jo montakymmentä vuotta ja tapaamme hyvin usein.

Jos olisin sinä, aloittaisin siskosi kanssa puhtaalta pöydältä ja unohtaisin menneet.

• kaikensopinut

Varsinkin jos jo ikää, ei kannata riidellä.

• samoillalinjoilla

Mielipiteitä on monenlaisia, mutta oma mielipiteesi ratkaisee. Jos sinä koet hyväksi tilanteen, niin ei kai ole mitään syytä sitä muuttaa ja pitää yhteyttä vastentahtoisesti.

• kortit_on_jeesustelua

onnittelukorttien lähettäminen tuntuu minusta aika ulkokultaiselta ja tyhjänpäiväiseltä jos sinulla kerran ei ole mitään tarvetta eikä halua olla siskosi kanssa missään tekemisissä.

• elämäonniinlyhyt

Vaikka ei halua kovin läheistä yhteydenpitoa, niin ei se tarkoita että tarvitsisi olla myös epäkohtelias. Mielestäni onnisttelukortit ovat aina paikallaan kun on jotain onniteltavaa.

• käytöstavat
        elämäonniinlyhyt kirjoitti:

Vaikka ei halua kovin läheistä yhteydenpitoa, niin ei se tarkoita että tarvitsisi olla myös epäkohtelias. Mielestäni onnisttelukortit ovat aina paikallaan kun on jotain onniteltavaa.

Vanhempi sukupolvi lähettelee kortteja, nuoremmat eivät niinkään. En edes muista milloin olisin saanut postikortin, mutta jos sellaisia kerran on tapana ollut laitella, niin olen aivan samaa mieltä, että olisi turhan epäkohteliasta jättää lähettämättä sisarelle.

Ei ole käynyt sukulaissuhteissa, mutta ystävyyksissä, että jos en ole itse halunnut olla sen läheisemmissä tekemisissä, niin toinen osapuoli alkaa käyttäytyä epäkohteliaasti ja tökerösti, jos joskus kohdataan. Typerää mielestäni, kertoo loukkaantumisesta, jota ei osata käsitellä.

Voihan sitä olla kaikille kohtelias, ellei sitten toinen osapuoli ole niin sivistymätön, ettei sellainen onnistu. Tavat eivät ole ulkokultaisuutta ja tyhjänpäiväisyyttä, vaan niillä voi päästä ohi monesta vaikeasta tilanteesta kuten siitä aivan yksinkertaisesta asiasta, ettei halua olla tekemisissä, mutta ei myöskään halua sen kummemmin loukata eikä riidellä. On ihan eri asia olla riidoissa ja se, että ei halua olla tekemisissä. Tätä eivät ole kaikki ketjuun vastanneet tajunneet. Suomessa ei arvosteta käytöstapoja niin kuin monessa muussa maassa eikä niitä lapsillekaan opeteta.

• kortit_on_jeesustelua

kiitosta vaan elämäonniinlyhyt-nikille haukuista.

Minusta taas on pikkumaista, sivistymätöntä loukkaantua vuosiksi jostain pikkujutusta omaan siskoonsa tai veljeensä.
      Jos sisko tai veli sanoo loukkaavasti, hänelle voi sanoa suoraan, että hei tuo oli minusta vähän ikävästi sanottu, ja sitten puhutaan asiat loppuun. Eikä jäädä vuosiksi kiukuttelemaan selän takana!

Minusta taas on todella sivistymätöntä lähettää omalle siskolle vain onnittelukortti hänen synttärinään.
      Jos tosiaankaanei kykene edes yhtä tai kahta kertaa vuodessa soittamaan siskolle ja kysymään mitä sinulle kuuluu, niin helvetin huonosti on aloittajalla omat asiat!
      Etenkin kun siskosi haluaisi läheisimpiä välejä, niin onko tuo nyt niin iso uhraus, yksi puhelinsoitto ja kysymys mitä sinulle kuuluu?

Mutta minun puolestani, kaikin mokomin, lähetelkää onnittelukortteja ja muuten olkaa sukujuhlissa sisaruksianne kohtaan, että, hyvää päivää kirvesvartta, on kiireitä ettei ole ehtinyt yhteyksiä pitelemään.

• kaikenlaistasitälukeekin

No kiitos luvasta :D

• luottamus-mennyt

Voi, niin totta. Meillä tilanne on vaan päinvastoin. Hänellä on ne kaverit, minulla vain pari. Mutta... jo ajatus siitä, että hän levittää minusta asioita niille monille kavereilleen saa minut ottamaan etäisyyttä. Meillä kaikki kärjistyi keväällä, kun sain kuulla miten hän kertoi henkilökohtaisia asioitani kaikille. Luottamus on mennyt. Eikä sitä ainakaan auta se, että siskoni uhkailee kertoa sanomisiani ystävilleen.

Huvittaa. Nyt kirjoitan kuitenkin jo 4-kymppisten siskosten väleistä. Mutta on totuus, että eri arvot ajavat ihmiset pois toistensa luota. Meillä tilanne on kärjistynyt, kun koen että taloudellisesti turvatussa parisuhteessa elävä siskoni ei käsitä miten meillä oikeassa, raadollisessa elämässä elävillä asiat on. Meillä, jotka joudumme ihan itse taistella asiamme eteenpäin, tukeutumatta aina kaikessa siihen palvelevaan mieheen. Mikä pahinta, hän tekee vielä töitä vähempiosaisten kanssa, mutta hänellä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä, miten raadollista elämä voi olla, vaikkei asianomainen itse olisi aina niin valinnutkaan.

Ei saisi toivoa pahaa kenellekään, mutta välillä toivon että hänen kuplansa hajoaisi niin, että hänkin joutuisi joskus katsomaan oikeita ongelmia silmiin.

• laskutoimitukset

Mikähän lie tarinan toinen puoli... Olen törmännyt sellaiseen, että kun tämä niinsanotusti hyväosainen kadehdittu on pannutkin rahahanat kiinni ja hyväksikäyttö ei ole enää onnistunut, niin hän onkin äkkiä aivan kamala ja itsekäs ihminen, kun ei autakaan ainaisessa pulassa ja tuskassa rämpivää sukulaista tai ystävää.

Pahan toivominen toiselle ei ole ihan tervettä. Jos sinusta puhutaan pahaa niin siinä pätee samaa kuin tässä sinunkin kertomassa jutussa eli kuulijat ajattelevat kyllä, että asiassa on aina se toinenkin puoli.

• vanha.kakara

Että kuulijat ajattelevat sitä toista puolta.. eivät välttämättä. Saattavat helposti uskoa sitä kuunneltua osapuolta, jonka kavereita ovat.
        Uusi tyttöystävä tuli sukujuhliin. Ok. Törmäsin häneen sitten muualla ja hän jutteli kivasti. Tarkemmin sanoen kysyi tiesinkö kuka hän oli. Tunsinhan minä sitten kun kysyi eli tavallaan esitteli itsensä. Oli kiva jutellakin. Sittten (viikkoja) myöhemmin olikin varautunut. Uskon, että yksi sukulainen, hänen anoppinsa oli kertonut näkökulmastaan jotain.
        Tuo anoppi puolestaan oli pitänyt hyvää huolta siitä, että pysyin äitini "likasankona" vuosikausia samalla kun hän tiesi ja tunsi kaikki kunnan menettelytavat vanhustenhoidossa. Olisi kai ollut liian vaikeaa viedä äitini lääkärille ajoissa ja murentanut arvon pariskunnan asemaa kylän tukipylväinä. Tyttöystävä sitten uskoi anopin jutut ilman toisen puolen ajattelua.

• Acrodonta

Sama ihminen eri ympäristössä voi olla täysin erilainen käyttäytymiseltään. Työpaikalla joku voi olla sulkeutuneen ja ylimielisen oloinen, mutta muissa yhteyksissä tavatessa juttelee rentoutuneesti, hymyilee ja on jopa empaattisen oloinen. Ympäristö ja siinä olevat ihmiset vaikuttavat suuresti ihmisen käyttäytymiseen. Esim. Jos sieltä työpaikalta ei löydy aitoutta ja kannustavuutta, jatkuvasti on jonkinnäköinen "peli" käynnissä jne., miten siellä ihminen voi olla oma itsensä ja tuoda esiin parhaimmat puolensa - ei mitenkään. Sama se on suvun keskellä.

• etäisyyttäottanut

Vaikka minun sisko on haukkunut minua julmimmalla tavalla ja uhkaillut, olen ollut hiljaa ja en ole sanonut takas, kyllähän ne sanat sattui, mutta jospa hän itse ymmärtää miten väärin teki.
      Sitä en ymmärrä miksi hän minua kohtaan on ollut kelju, vaikka itse olen ollut liiankin kiltti sitä kohtaan.

• Ihanomavalinta

Minusta on ihan kiva, kun olen saanut ympärilleni läheisiä ihmisiä, jotka kustantavat lähes kokonaan elämäni. He ymmärtävät boheemia luonnettani ja antavat minulle tilaa elää vähän vapaammin harrastellen. Pitäisikö jotenkin olla pahoillaan ihmisten puolesta, jotka ovat valinneet raadannan, "otsasi hiessä sinun on leipäsi hankittava", olisivathan he voineet etsiä toisenlaista elämää itselleen, vaan eivät ole uskaltaneet.

• terapiaatämäon

onnittelukortit on tervetulleita, kun taas juoppo sisarus soittaa ja haukkuu, voin repiä kortin ja se helpottaa oloa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2942
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      92
      2860
    3. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      39
      2476
    4. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      130
      2112
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1728
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      102
      1566
    7. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1556
    8. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1474
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      288
      1445
    10. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1294
    Aihe