Kysyin jo monta kysymystä ketjussa tuhkaus ja uurnanlasku. Nyt tuli mieleen uusi kysymys. Miesten pukeutuminen uurnanlasku tilaisuudessa. Tilaisuus on eri päivänä kuin siunaus. Onko pakko olla musta juhlapuku? Voiko pukeutua arkivaatteisiin ? Mielelläni en pukisi 300 euron juhlapukua tuohon tilaisuuteen. Voi olla huono sääkin. Käyvätkö tumman ruskeat tanssilavareissuja varten hankkimani edulliset suorat housut uurnanlasku tilaisuuteen ?
Pukeutumisetiketti uurnanlaskutilaisuudessa
8
23376
Vastaukset
- hoit_su
Toivottavasti et ihan tosissasi kirjoita. Uurnanlaskutilaisuudessa on yleensä ihan muutama henkilö, eli siis ihan lähimmät. Siistit vaatteet ja sehän on ulkona tapahtuva, että ilmoista kiinni miten paksun takin tarvitset. Minun mieheni hautajaistilaisuus oli helmikuussa, uurnanlasku tapahtui toukokuussa. Paikalla olin minä ja lapseni sekä suntio, ei muita.
Hei nimimerkki Surussa
Sinun ei tosiaan tarvitse laittaa kallista juhlapukua uurnan laskuun, joka on pieni lähimpien tilaisuus. Näin hoit_su jo kertoi omasta kokemuksestaankin. Uurnanlasku on aina eri päivänä kuin siunaaminen, jossa on yleensä enemmän väkeä. Olet ilmeisesti perheen jäsen. Otan osaa suruusi.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi- tuhkatkin.pesästä
Verkkarit ja pusakka ja tietenkin saappaat.Ei se tuhkakasa tule sulle sanomaan vaatteistasi.
- Hautaan_siunatun_omainen
Toissapäivänä siunatun omaiseni uurna on tarkoitus laskea hautaan ruska-aikaan, jolloin osin kaukanakin asuvaa sukua on perinteisesti kokoontunut yhteen luontomatkailun merkeissä. Näin ollen he voisivat minun puolestani tulla vaikka anorakeissaan. Luultavasti pukeutuvat kuitenkin hieman arvokkaammin, koska aikomuksenamme on kokoontua yhteiselle aterialle uurnanlaskun jälkeen.
Tässä tilaisuudessa ei myöskään päde se, että vain kaikkein läheisimmät osallistuvat. Sinne tulee etupäässä sellaisia sukulaisia ja ystäviä, jotka eivät syystä tai toisesta päässeet varsinaiseen siunaustilaisuuteen. Vastaavasti lähiomaisia tulee puuttumaan, koska he joutuisivat matkustamaan pitkän matkan uudemman kerran osallistuttuaan jo kertaalleen siunaus- ja muistotilaisuuteen.
Sen enempää minä kuin vainaja itsekään emme ole moksiskaan, jos näissäkin asioissa noudatetaan tarkoituksenmukaisuus- ja mielekkyysperiaatteita ja unohdetaan turha säätäminen. Polttohautajaisten järjestäminen on jo muutenkin tarpeeksi vaativaa (ellei muuta niin kallista) Pohjois-Suomessa, jonka tarpeita palvelee yksi ja ainoa Oulussa sijaitseva krematorio. Vielä kun lisätään tähän kesäaika, niin haasteita kyllä riittää monenlaisessa yhteensovittamisessa ja ajan kanssa kilpailemisessa.Hei Hautaan_siunatun_omainen
Otan osaa menetykseesi. Kuten kerrot, tapoja on erilaisia, ei kaikissa tilanteissa toimita kuten itse sanoin aiemmin; että uurnan laskussa lähimmät paikalla. idän tilanteessa uurnan laskuun tulee niitä sukulaisia ja ystäviä, jotka eivät päässeet siunaamiseen. Hyvä, että on mahdollisuus päästä uurnan laskuun. Pitkän matkan takia on tietysti selvää, etteivät kaikki tule kumpaankaan, mutta useimmat pääsevät jompaankumpaan. Olen ihan samaa mieltä kuin sinä, että kannattaa käyttää järkeä ja toimia sen mukaan kuin on hyvä. Pohjois-Suomessa ja muuallakin kauempana Etelä-Suomesta tosiaan tuhkaus ja sen järjestäminen on varmaankin kallista ja hankalaa. Etelä-Suomessa tuhkauksia lienee tällä hetkellä enemmän kuin arkkuhautauksia.
Kaikkea hyvää,
Pirkko-pappi- Hautaan_siunatun_omainen
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Hautaan_siunatun_omainen
Otan osaa menetykseesi. Kuten kerrot, tapoja on erilaisia, ei kaikissa tilanteissa toimita kuten itse sanoin aiemmin; että uurnan laskussa lähimmät paikalla. idän tilanteessa uurnan laskuun tulee niitä sukulaisia ja ystäviä, jotka eivät päässeet siunaamiseen. Hyvä, että on mahdollisuus päästä uurnan laskuun. Pitkän matkan takia on tietysti selvää, etteivät kaikki tule kumpaankaan, mutta useimmat pääsevät jompaankumpaan. Olen ihan samaa mieltä kuin sinä, että kannattaa käyttää järkeä ja toimia sen mukaan kuin on hyvä. Pohjois-Suomessa ja muuallakin kauempana Etelä-Suomesta tosiaan tuhkaus ja sen järjestäminen on varmaankin kallista ja hankalaa. Etelä-Suomessa tuhkauksia lienee tällä hetkellä enemmän kuin arkkuhautauksia.
Kaikkea hyvää,
Pirkko-pappiSuomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n mukaan keskimääräisen hautaukseen liittyvän toimeksiannon hinta on 1500 euroa. Pohjoisessa tuo summa menee helpostikin pelkästään tuhkausmaksuun ja vainajan kuljettamiseen krematorioon. Lisäksi asia on niin, että hinta ei ole ainoa ongelma. Meidän perjantai-iltapäivänä järjestämämme tilaisuuden kohdalla ei tosin ruuhka näkynyt, mutta olin etukäteen lukenut netistä kauhukuvia mahdollisesta liukuhihnameiningistä etenkin lauantaisin.
Löysin netistä seuraavan jutun, jossa on mielestäni suoraselkäistä puhetta siitä, kuinka vastuuta tulisi jakaa muuallekin kuin Ouluun. Eikähän kyse saa olla pelkästään mahdollisesti keskenään kättä vääntävistä seurakunnista. (Rovaniemen krematoriosta on puhuttu vuosikymmeniä.) Kyllä ongelma on mielestäni yleisemminkin yhteiskunnallinen. Asioita tutkittuani totean huojentuneena, että saisin itse täällä ruuhka-Suomessa omalla asuinpaikkakunnallani kirkkoon kuulumattakin täyden palvelun murto-osalla kustannuksista.
http://yle.fi/uutiset/tuhkaus_yleistyy_pohjoisessa_-_uurnaa_joutuu_odottamaan/7644583 Hei.
Olen samaa mieltä kanssasi, tuo on ongelma, johon pitäisi saada muutos. Uskon, että se myös tapahtuu, kun ihmiset toivovat enemmän tuhkausta muuallakin kuin ruuhka-Suomessa. Tarpeen mukaan krematorioita varmastikin tehdään lisää. Tämä vaikuttaa sekä maksuihin, että ruuhkiin. Hyvä asia.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi
- mikäpahantappais
Älä nyt vielä oo minua hautaamassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko821599- 401249
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu85910Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja197909- 53845
- 61842
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20820Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.54764- 33759
- 37758