Koska saa mennä vieraisiin?

Kuinka monen seksittömän vuoden jälkeen mies saa hakea seksiä ja hellyyttä toiselta naiselta?

Oikein lyhyesti kerrottuna, vaimoni on kieltänyt kaikenlaisen kosketuksen ja seksin vuodesta 2008 alkaen.
Poikkeus tilanteeseen tuli pari vuotta sitten, kun vaimoni luuli että minulla on suhde toiseen naiseen.
Silloin seksiä ja muutakin lähekkäin oloa oli muutaman viikon ajan, kunnes se taas lopahti.
Nyt siis ilman minkäänlaista kosketusta on taas mennyt aika tarkalleen 2 vuotta.

Pidän itseäni melko kärsivällisenä ja ymmärtäväisenä miehenä, mutta kyllä raja alkaa jo lähenemään.
Tähän saakka olen uskonut/toivonut että tilanteeseen tulisi muutos vaimoltani ja hän jotenkin heräisi.
Mutta kyllä usko alkaa jo hiipua ja väkisinkin tulee mieleen hellyyden ja läheisyyden jakaminen jonkun toisen kanssa.

115

3583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitäon

      Varsin erikoinen paikka hakea vastausta kysymykseensä!
      Kirjaatko ylös plussat ja miinukset?

    • ukkoskuuro

      Vaimosi on valinnan tehnyt. Voisihan tässä kohtaa sanoa, että ehdota avointa suhdetta, mutta se toimii hyvin harvoin.
      Mikä sitten on aiheuttanut vaimon haluttomuuden, miten suhteenne oikeasti voi. Usein varsinkin naisella, jos joku tai jotkin asiat hiertää, vaikuttaa se seksihaluihin.

      Kaksi vuotta on pitkä aika seksittömässä suhteessa, sille joka sitä ei halua.
      Ehkä tilanne vaatisi terapeutillä käyntiä, molempien. Mikä se oikea ongelma on.
      Keskenänne tilanteen aukaiseminen voi olla mahdoton yhtälö.

      • 28vuotta

        Kaikki parisuhteet ovat tietysti erilaisia, itse en pystyisi elämään rakkaudettomassa liitossa.
        Meillä seksi, mikä oli molemmille tärkeää, loppui yllättäin miehen vakavaan sairauteen. Sain luvan "käydä vieraissa", kertomatta mitään yksityiskohtia. Oma mieheni oli kuitenkin paras ystäväni loppuun saakka.


    • mielipide1

      Jos seksi on sinulle tärkeä osa elämässä, niin puoliso ei voi kontrolloida sinulle tärkeitä asioita. Ihan samalla tavalla monet muutkin asiat elämässä mitä teemme vaikka harrastuksien kanssakin. Jokainen tekee niitä asioita, jotka ovat tärketä. Jos seksuaalisuus on sinulle tärkeä niin ei pidä uhrata sitä osa-aluetta siksi, että kuuluu olla kunnollinen puoliso. Yritä selittää asia vaimollesi, joko sitä kiihkoa löytyy sieltä tai sitten vapaata suhdetta vai mikä se tyyli on. Jos parisuhde muuten on hyvä ja tuo yksi osa-alue vaan puuttuu, niin fiksu puoliso ymmärtää toisen tarpeet, jos ei itse pysty tai halua sellaista tarjoamaan. Kannattaa keskustella ja tällä hetkellähän vaimosi kontrolloi tilannetta ja siihen ei pidä alistua, koska seksi on ilmeisesti osa sinua.

    • heivaansun

      Olen miettinyt tuota, että mistä tulee seksittömyys suhteeseen. Itse olen kokenut jossakin suhteessa saavani liian vähän seksiä, mutta täydellistä seksittömyyttä en sentään. Sitä olisikin vaikea kestää ja käsittää. Kyllä seksuaalisuus on aina osa ihmistä ja hyvin tärkeä osa parisuhdetta. Siis sellaista parisuhdetta missä itse haluan olla. Syitä seksittömyyteen on varmaankin monia. Mutta jos alussa on ollut paljon seksiä, eikä kummallakaan ole sen mahdottomaksi tekevää sairautta, niin jäljelle lienee jää muutamia juttuja.

      Onko toisella joku toinen ja sitten ei se oma puoliso enää kiinnosta? Selväähän on, että hässiminen jonkun toisen kanssa syö varsinaista suhdetta ja ainakin aikaa ja halua järjestää yhteisiä juttuja.

      Voi tietysti ajan myötä tulla jotkin traumat esiin, jotka vievät kaikki seksihalut tai sitten se toinen vain alkaa tuntumaan niin nössölle, ettei vaan yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa yhtään. Ei ole enää mitään kipinää. Tai sitten on joku vuosisadan mökötyspihtausosio menossa. Arjessa voi tietysti myös joidenkin syiden vuoksi katkeroitua toiselle niin, ettei halua enää olla niin lähellä. Seksihän on läheisyyttä paljonkin ja avautumista. Jos toisen käytös on jatkuvasti satuttavaa, ei avautumaan ja lähelle ole lopulta kiinnostusta. No jokaisessa tapauksessa omat syynsä, mutta varmaankin on järkevää ottaa asia puheeksi ja nostaa kissat pöydälle, jos ei tilanteeseen tule iteksiään muutosta. (tuskin tulee, jos ollaan jo kauan menty näin)

      Jos minun suhteesta loppuisi seksi, niin en kyllä alistuisi moiseen. Keskusteluun tietysti vaaditaan kaksi ja vaikea on keskustella, jos toinen ei halua keskusteluun lähteä. Itse olen aina ollut sellainen, etten osaa olla suhteessa tai minun on todella vaikeaa olla, jos meillä ei ole läheisyyttä. Siksi toimintani pyrkii aina toista lähelle. Kertoisin kylä sitten toiselle miltä se tuntuu, kun ei seksiä ole. Keskustelulla voi saada paljonkin aikaan, mutta se tosiaan vaatii molempien panoksen. Onnea yritykseen!

    • Miten niin vasta nyt? Etkös sä oo jo aiemminkin käyny puikottaa jotain toista naista kuin sun vaimos. Ja eikö se riskienotto korvaakaan sulla sun seksiä?

      • En ole koskaan käynyt "puikottaan toista naista".
        Vaimoni on joskus sanonut, että jos sitä pillua niin kovasti haluat, niin hae muualta.
        Sitä en kuitenkaan ole tehnyt, vaikka siihen olisi ollut tilaisuus.
        En ole edes suudellut kenenkään vieraan kanssa.

        Ei tietenkään mikään riskienotto korvaa seksiä. Se antaa erilaisen hyvänolon tunteen, mutta ei korvaa.


      • mikatre66 kirjoitti:

        En ole koskaan käynyt "puikottaan toista naista".
        Vaimoni on joskus sanonut, että jos sitä pillua niin kovasti haluat, niin hae muualta.
        Sitä en kuitenkaan ole tehnyt, vaikka siihen olisi ollut tilaisuus.
        En ole edes suudellut kenenkään vieraan kanssa.

        Ei tietenkään mikään riskienotto korvaa seksiä. Se antaa erilaisen hyvänolon tunteen, mutta ei korvaa.

        Haha.. uskoo ken tahtoo.


      • Ikävä_moralisti
        mikatre66 kirjoitti:

        En ole koskaan käynyt "puikottaan toista naista".
        Vaimoni on joskus sanonut, että jos sitä pillua niin kovasti haluat, niin hae muualta.
        Sitä en kuitenkaan ole tehnyt, vaikka siihen olisi ollut tilaisuus.
        En ole edes suudellut kenenkään vieraan kanssa.

        Ei tietenkään mikään riskienotto korvaa seksiä. Se antaa erilaisen hyvänolon tunteen, mutta ei korvaa.

        Siis eikös tuo nyt ollut vaimolta selvä lupa mennä vieraisiin? Mitä enää odotat?


    • lkshdju

      Vaimo ei kieltänyt multa kosketuksia, vaatteiden päältä sopi koskea ei alta. Odotin ja odotin, yritinkin mutta sitte lopahti into ja panin vierasta...kuin olis pato murtunut. Vaivaiset 2.5 vuotta meni saamatta. Tää on varmaa se ns. kaverisuhde mistä puhutaan...no ei mulla niin väliä arki menee omalla painollaan ja vieraan kanssa tyydytän haluni...naistani en ymmärrä kun mitään aiheeseen liittyvää ei ole puhunut muuten kyllä suu aukee.

      • Olen yrittänyt erilaisia tapoja koskettaa vaimoani ja jopa vaatteuden päältä koskettaminen, aiheuttaa hänessä selvän ahdistuneisuuden.
        Yritin esim. iltaisin halata häntä ennen nukkumaan menoa, mutta hän vaikutti vielä viikkojen jälkeenkin ottavan halauksen vastaan hyvin jänmittyneesti.
        Lopetin sitten senkin tarpeettomana.

        Nyt emme kosketa toisiamme tarkoituksella ja nukummekin eri huoneissa, vaimoni toiveesta.


      • JoOnSettiä

        Oletko tosissasi? Onko tämä tosi juttu vai provo? Lähde, eikä mihinkään naurettavaan parisuhdeterapiaan keskustelemaan, vaan ovesta ulos. Olet yrittänyt, on aika. Jos siinä vaiheessa jalat leviävät uudestaan, sitä varmemmin pois vaan. Älä alistu manipuloitavaksi. Kamoon, mies! Yksin, pulloja keräilemälläkin olisit onnellisempi. Hän arvostaa sinua ja päätöksentekokykyäsi myöhemmin, jos hänen mielipiteillään on sinulle väliä. Elät vain kerran, eikä kärsimyksistä ole luvassa palkintoa.


      • JoOnSettiä kirjoitti:

        Oletko tosissasi? Onko tämä tosi juttu vai provo? Lähde, eikä mihinkään naurettavaan parisuhdeterapiaan keskustelemaan, vaan ovesta ulos. Olet yrittänyt, on aika. Jos siinä vaiheessa jalat leviävät uudestaan, sitä varmemmin pois vaan. Älä alistu manipuloitavaksi. Kamoon, mies! Yksin, pulloja keräilemälläkin olisit onnellisempi. Hän arvostaa sinua ja päätöksentekokykyäsi myöhemmin, jos hänen mielipiteillään on sinulle väliä. Elät vain kerran, eikä kärsimyksistä ole luvassa palkintoa.

        Ikävä kyllä tuo kaikki on totta. Ja tuossa on jätetty pois käytännössä kaikki päivittäinen "vinoilu".

        Pois lähteminen ei vaan ole ihan niin yksinkertaista. Siihen vaikuttaa aika paljon mm. omaisuus joka pitäisi jakaa, lapsien tulevaisuus (ovat jo aikuisia), mahdolliset lapsenlapset yms seikat.
        Mikään niistä yksinään ei ole syy pysyä kaverisuhteessa, mutta ne kaikki.yhdessä on tähän asti pitänyt suhteen kasassa.

        Eikä pois lähteminenkään varmasti tuo onnellisuutta. Suomessa on paljon eronneita miehiä, jotka eivät löydä itselleen rakkautta.
        En tahtoisi päätyä yhdeksi siihen joukkoon.


      • onneajatkoon
        mikatre66 kirjoitti:

        Ikävä kyllä tuo kaikki on totta. Ja tuossa on jätetty pois käytännössä kaikki päivittäinen "vinoilu".

        Pois lähteminen ei vaan ole ihan niin yksinkertaista. Siihen vaikuttaa aika paljon mm. omaisuus joka pitäisi jakaa, lapsien tulevaisuus (ovat jo aikuisia), mahdolliset lapsenlapset yms seikat.
        Mikään niistä yksinään ei ole syy pysyä kaverisuhteessa, mutta ne kaikki.yhdessä on tähän asti pitänyt suhteen kasassa.

        Eikä pois lähteminenkään varmasti tuo onnellisuutta. Suomessa on paljon eronneita miehiä, jotka eivät löydä itselleen rakkautta.
        En tahtoisi päätyä yhdeksi siihen joukkoon.

        Pystyisittekö vaimosi kanssa puhumaan tilanteen auki, vaikka käymällä muutaman kerran terapeutin luona? Kumpikaan teistä ei halua hajottaa teidän perhettänne, mutta sinä kaipaat puuttuvaa läheisyyttä ja seksiä. Sinusta ei selvästikään ole pettäjäksi, joten olisi hyvä selvittää tarkoittiko vaimosi todella että voit käydä vieraissa. Tuskin hän siitä haluaa enempää kuulla, mutta sinulle olisi helpompaa jos lupa vahvistuisi.


      • onneajatkoon kirjoitti:

        Pystyisittekö vaimosi kanssa puhumaan tilanteen auki, vaikka käymällä muutaman kerran terapeutin luona? Kumpikaan teistä ei halua hajottaa teidän perhettänne, mutta sinä kaipaat puuttuvaa läheisyyttä ja seksiä. Sinusta ei selvästikään ole pettäjäksi, joten olisi hyvä selvittää tarkoittiko vaimosi todella että voit käydä vieraissa. Tuskin hän siitä haluaa enempää kuulla, mutta sinulle olisi helpompaa jos lupa vahvistuisi.

        Ei halutonta saa haluamaan terapialla! Pahimmassa tapauksessa haluton lähtee seksiin ilman omaa aito halua ja se todennäköisesti tuntuu molemmista tosi ikävältä kokemukselta. Ja pahimmassa tapauksessa tuntuu painostukselta.

        Terapialla voidaan hyvässä tapauksessa palauttaa tunneyhteys ja ymmärrys toista kohtaan. Joskus tunneyhteyden palautuminen saa halut palaamaan, jos tunneyhteyden häviäminen on juurisyy seksittömyyteen. Usein kuitenkin syy on se, että toisella ei vain ole haluja eikä kaikki edes halua fyysistä läheisyyttä varsinkin, jos ominaisuuteen liittyy neurologista erilaisuutta. Toista harvoin voi muuttaa,


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ei halutonta saa haluamaan terapialla! Pahimmassa tapauksessa haluton lähtee seksiin ilman omaa aito halua ja se todennäköisesti tuntuu molemmista tosi ikävältä kokemukselta. Ja pahimmassa tapauksessa tuntuu painostukselta.

        Terapialla voidaan hyvässä tapauksessa palauttaa tunneyhteys ja ymmärrys toista kohtaan. Joskus tunneyhteyden palautuminen saa halut palaamaan, jos tunneyhteyden häviäminen on juurisyy seksittömyyteen. Usein kuitenkin syy on se, että toisella ei vain ole haluja eikä kaikki edes halua fyysistä läheisyyttä varsinkin, jos ominaisuuteen liittyy neurologista erilaisuutta. Toista harvoin voi muuttaa,

        Saman trolli ätmin tarinoita, ei älyä muusta ku seksistä, vaik ei taida hänestäkään olla mihinkään, koska puolisonsa taitaa olla myös mies, puheista päätellen!


    • Riippuutapauksesta

      Tämä on tärkeä kysymys. Kyllä minä voisin odottaa kaksikin viikkoa, oikein hyvän syyn vuoksi ehkä kolmekin, mutta siinä menee ehdoton raja. Sitten täytyy purkaa paineet. Ja koska itsetyydytystä en harrasta, on saatava aitoa lempeä. Tähän asti sitä on riittänyt. :)

    • missäonniasuu

      Minä en kiinnosta naista mitenkään paitsi jos joku muu antaa huomiota. Silloin naiselle iskee kauhea kaipaus siihen mitä meillä oli. Itsellään on jatkuva haku päällä ja jokainen kauppareissu on uusi mahdollisuus. Mahtaako minun kannattaa naista enää ajatella, kun hän itse pitää itseään terveenä ja muita hulluina.

    • Tunteet.muuttuu

      Ei koskaan. Olet luvannut rakastaa häntä vastamäessäkin eiks niin. Sinä eroat, et ole uskoton jos toisen naisen haluat!

    • koloonkosteaan

      Onkos tuohonkin joku aikaraja...kai sitä voi mennä kun panettaa eikä kotona saa...niin tein minäkin.

    • msSmith

      It's up to you, man. Ei tuohon mitään muuta voi sanoa.

      " Siihen vaikuttaa aika paljon mm. omaisuus joka pitäisi jakaa, lapsien tulevaisuus (ovat jo aikuisia), mahdolliset lapsenlapset yms seikat."

      Tähän on enemmänkin sanottavaa: nuo ovat pohjimmiltaan kaikki tekosyitä. Noista kahdesta jälkimmäisestä herää kysymys oletko pitänyt vain vaimosi kautta suhdetta lapsiin? Niin tietysti monet miehet tekevät. Mutta aikuisten oikeasti heidän pitäisi rakentaa suhteet lapsiin ihan itse. Lapset ja lastenlapset ansaitsevat isän/isoisän, joka ajattelee omilla aivoillaan ja on heihin yhteydessä suoraan, ei lasten äidin/isoäidin kautta.

      • msSmith

        Eikun pakko vielä kommentoida pari juttua. Kun vaimosi on kerran sanonut, että siitä vaan vieraisiin, niin mikä sinua pidättelee? Etkö uskalla ottaa riskiä, että saisit elämältä muutakin kuin pihtaavan vaimon?

        Todella vaikea kuvitella, että olet elänyt jo vuosikausia seksittömässä liitossa. Kaipaatko sitä ihan todella? Itse epäilen, ettet kaipaa. Muuten olisit ryhtynyt kohentamaan elämääsi.


      • msSmith kirjoitti:

        Eikun pakko vielä kommentoida pari juttua. Kun vaimosi on kerran sanonut, että siitä vaan vieraisiin, niin mikä sinua pidättelee? Etkö uskalla ottaa riskiä, että saisit elämältä muutakin kuin pihtaavan vaimon?

        Todella vaikea kuvitella, että olet elänyt jo vuosikausia seksittömässä liitossa. Kaipaatko sitä ihan todella? Itse epäilen, ettet kaipaa. Muuten olisit ryhtynyt kohentamaan elämääsi.

        Tälläisen "keskustelun" huonoin puoli on, että niin paljon pohjatietoa jää kertomatta.
        Kaikkea en halua yleisesti kertoa.

        Kyllä mulla on oikein hyvät välit lapsiin, mutta ero tarkoittaisi lasten lapsuudenkodin myymistä.
        Siihen sisältyy paljon eri asioita.

        Vieraissa käynnistä mua on pidätellyt lähinnä omatuntoni.
        En osaa valehdella. Jos edes yritän, se näkyy heti. Toisekseen tiedän että vieraissa käyminen satuttaisi vaimoani, vaikka hän asian esittää toisin.
        Olen elänyt uskossa, että vaimoni jotenkin heräisi ja alkaisi haluamaan uudestaan.
        Luulen että vieraissa käynti olisi jonkinlainen loppu kaikelle.
        Tuskin enää itsekään sen jälkeen tyytyisi tähän.
        En halua kevein perustein rikkoa tätä, mitä meillä on. Tahdon tuntea tehneeni omalta osaltani kaiken mahdollisen.
        Ellei se riitä, niin sitten ei.

        Tiedän että tätä lukiessa moni pitää mua idioottina, kun on noin pitkään ilman seksiä.
        Mutta te nousette mun mukaani kesken matkan.
        Kyllä minä itsekin pidän itseäni idioottina, kun katselen asiaa täältä.vuosien jälkeen
        En minä silloin seksin loppuessa tiennyt, että.se kestää näin kauan. Jos olisin tiennyt, ero olisi ollut välitön
        Mutta niitä seksittömiä päiviä tuli lisää vain yksi kerrallaan.
        Päivistä kertyi viikkoja, viikoista kuukausia ja kuukausista vuosia.
        Jälkikäteen on helppo olla viisas.

        Ja kyllä minä.olen seksiä halunnut ja kaivannut, kuten myös naisen läheisyyttä.
        Ihan joka ilta, yö, aamu ja päivä, olen muistellut, miltä tuntui antaa ja saada hellyyttä, tuntea olevansa haluttu, haluta toista, helliä, kiihottaa, saada nainen haluamaan, tuntea kiihko, tuntea naisen orgasmi.
        Ilman tuota tunnetta, ei voi elää kuin osittaista elämää.


      • kuutiopollari

        Vässykkä sinä olet, siksi vaimosi ei halua seksiä. Kasvata luonnetta. Viestisi ovat täynnä tekosyitä. Aiemmin olisi ollut ero välitön, mutta nyt ei kun on kovin vaikeaa, vaikka lapsetkin ovat jo aikuisia.

        Ei kukaan jaksa jees-jees-miestä loputtomiin, ihmisessä pitää olla kanttia.

        Ja luultavasti vaimosi käy jo vieraissa.


      • kokemus-78
        mikatre66 kirjoitti:

        Tälläisen "keskustelun" huonoin puoli on, että niin paljon pohjatietoa jää kertomatta.
        Kaikkea en halua yleisesti kertoa.

        Kyllä mulla on oikein hyvät välit lapsiin, mutta ero tarkoittaisi lasten lapsuudenkodin myymistä.
        Siihen sisältyy paljon eri asioita.

        Vieraissa käynnistä mua on pidätellyt lähinnä omatuntoni.
        En osaa valehdella. Jos edes yritän, se näkyy heti. Toisekseen tiedän että vieraissa käyminen satuttaisi vaimoani, vaikka hän asian esittää toisin.
        Olen elänyt uskossa, että vaimoni jotenkin heräisi ja alkaisi haluamaan uudestaan.
        Luulen että vieraissa käynti olisi jonkinlainen loppu kaikelle.
        Tuskin enää itsekään sen jälkeen tyytyisi tähän.
        En halua kevein perustein rikkoa tätä, mitä meillä on. Tahdon tuntea tehneeni omalta osaltani kaiken mahdollisen.
        Ellei se riitä, niin sitten ei.

        Tiedän että tätä lukiessa moni pitää mua idioottina, kun on noin pitkään ilman seksiä.
        Mutta te nousette mun mukaani kesken matkan.
        Kyllä minä itsekin pidän itseäni idioottina, kun katselen asiaa täältä.vuosien jälkeen
        En minä silloin seksin loppuessa tiennyt, että.se kestää näin kauan. Jos olisin tiennyt, ero olisi ollut välitön
        Mutta niitä seksittömiä päiviä tuli lisää vain yksi kerrallaan.
        Päivistä kertyi viikkoja, viikoista kuukausia ja kuukausista vuosia.
        Jälkikäteen on helppo olla viisas.

        Ja kyllä minä.olen seksiä halunnut ja kaivannut, kuten myös naisen läheisyyttä.
        Ihan joka ilta, yö, aamu ja päivä, olen muistellut, miltä tuntui antaa ja saada hellyyttä, tuntea olevansa haluttu, haluta toista, helliä, kiihottaa, saada nainen haluamaan, tuntea kiihko, tuntea naisen orgasmi.
        Ilman tuota tunnetta, ei voi elää kuin osittaista elämää.

        Moikka, haet tältä palstalta tukea ja vaikutat herkälle miehelle. Tänne tulee paljon negatiivisia palautteita myös, toivottavasti pystyt ne suodattamaan pois eikä niistä tule pahaa oloa. Jos vaimosi on läheisyyden kanssa etäinen ja olet omalta osaltasi parhaasi tehnyt, niin vaimollasi saattaa itsellä olla jotakin tunnelukkoja, joita välttämättä itsekään ei tunnista. Onko hän rakentanut jonkunlaisen suojamuurin itsensä ympärille että ei oikein kukaan saa tulla lähelle? Jotenkin kuulostaa siltä, että hänellä saattaisi olla jostakin lapsuudesta/nuoruudesta jääneitä käsittelemättömiä traumoja hylätyksi tulemisesta. Ne voi olla sitä, että vanhemmat ei hyväksy tai koulussa ei ole kavereita tms, jotakin ikävää kuitenkin. Sitten voi helposti tulla myöhemmässä vaiheessa elämää tilanne, että ei oikein uskalla laskea ketään lähelle. Okei, olet ollut lähellä, mutta onkohan teidän kommunikaatiossa sattunut jotakin, että hän on kokenut jonkun vanhojen tapahtumien kautta sinun sanomiset ja tekemiset loukkaavana ja sitten lähtenyt perääntymään. Jotenkin luulen, että hänkin kaipaisi läheisyyttä, syliä, hyväksyntää ym, mutta ehkä ei vaan uskalla. Sekin on mahdollista, että hakee sitä muualta ja pärjää sillä sitten, jos on uskaltanut jollekin toiselle kilpeänsä avaamaan. Jonkunlanen henkinen lukko kuitenkin tuntuu vaimollasi olevan ja luulen, että siihen auttaa vain joku ammattiauttaja, joka osaa hommansa. Taival voi olla pitkä, jos tapahtumia taustalta löytyy miksi on sellainen. Painostaminen pahentaa asiaa eli paras keino olisi, että vaimosi itse ymmärtäisi asian ja hakisi apua. En tiedä kuinka hyvin ja tiedät vaimosi menneisyyden, mutta niillä kaikilla merkitystä myös nykyisessäkin elämässä. On onni, jos sellaisella ihmisellä on ymmärtävä aviomies rinnalla, vaikka jollain tapaa uhraat elämääsi ja jää sinun tarpeet saamatta. Kerron tätä siksi, että osittain itse koen ehkä jotakin samaa mitä vaimosi, en ehkä ihan niin pahana, mutta luulen ehkä jotakin ymmärtäväni hänen tilanteestaan. Hän ehkä ikäänkuin suojelee itseään pysyttelemällä etäisenä, eli silloin häntä on satutettu jollain tapaa.


      • msSmith
        mikatre66 kirjoitti:

        Tälläisen "keskustelun" huonoin puoli on, että niin paljon pohjatietoa jää kertomatta.
        Kaikkea en halua yleisesti kertoa.

        Kyllä mulla on oikein hyvät välit lapsiin, mutta ero tarkoittaisi lasten lapsuudenkodin myymistä.
        Siihen sisältyy paljon eri asioita.

        Vieraissa käynnistä mua on pidätellyt lähinnä omatuntoni.
        En osaa valehdella. Jos edes yritän, se näkyy heti. Toisekseen tiedän että vieraissa käyminen satuttaisi vaimoani, vaikka hän asian esittää toisin.
        Olen elänyt uskossa, että vaimoni jotenkin heräisi ja alkaisi haluamaan uudestaan.
        Luulen että vieraissa käynti olisi jonkinlainen loppu kaikelle.
        Tuskin enää itsekään sen jälkeen tyytyisi tähän.
        En halua kevein perustein rikkoa tätä, mitä meillä on. Tahdon tuntea tehneeni omalta osaltani kaiken mahdollisen.
        Ellei se riitä, niin sitten ei.

        Tiedän että tätä lukiessa moni pitää mua idioottina, kun on noin pitkään ilman seksiä.
        Mutta te nousette mun mukaani kesken matkan.
        Kyllä minä itsekin pidän itseäni idioottina, kun katselen asiaa täältä.vuosien jälkeen
        En minä silloin seksin loppuessa tiennyt, että.se kestää näin kauan. Jos olisin tiennyt, ero olisi ollut välitön
        Mutta niitä seksittömiä päiviä tuli lisää vain yksi kerrallaan.
        Päivistä kertyi viikkoja, viikoista kuukausia ja kuukausista vuosia.
        Jälkikäteen on helppo olla viisas.

        Ja kyllä minä.olen seksiä halunnut ja kaivannut, kuten myös naisen läheisyyttä.
        Ihan joka ilta, yö, aamu ja päivä, olen muistellut, miltä tuntui antaa ja saada hellyyttä, tuntea olevansa haluttu, haluta toista, helliä, kiihottaa, saada nainen haluamaan, tuntea kiihko, tuntea naisen orgasmi.
        Ilman tuota tunnetta, ei voi elää kuin osittaista elämää.

        Haluat tehdä omalta osaltasi kaiken mahdollisen. Niin. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Eikö sinun oikeasti pitäisi tehdä jotain, eikä vaan odottaa asioiden ihmeparannusta? Voin kertoa, että joka päivä kasvatte enemmän erilleen vaimosi kanssa. Jokainen päivä ilman seksiä ja hellyyttä erottaa teitä yhä enemmän. Teidän tilanne on kehittynyt juuri kuten yleensäkin; hissun kissun, niin ettei sitä kunnolla edes huomaa ennen kuin alkaa miettiä. Mutta miettimällä ja odottamalla se ei ihan varmasti ainakaan parane.

        Minusta sinun kannattaisi nyt kysellä vaimolta oikein perusteellisesti mitä hän ajattelee liitostanne ja myös mahdollisesta erosta. Sillä hän voi hyvinkin olla vähän samoilla linjoilla kanssasi. Nukkuu eri huoneessa, karttaa sinua tms., elää vain puoliksi, koska ei halua ensin sanoa ääneen eroajatuksiaan. Koska silloin hänestä tulisi se "pahis", jonka vuoksi pitää myydä lasten lapsuuden koti. Vaimosi saattaa ainoastaan odottaa, että heittäisit ns. hanskat tiskiin ja hakisit eroa, koska et enää siedä seksittömyyttä yms. Samaa hän voi myös odottaa, koska antoi luvan käydä vieraissa. Silloin hänellä olisi hyvä syy erota, sinusta tulisi pahis, ja lasten lapsuuden kodin myyminen luontuisi helpommin. En lukenut kaikkia kirjoituksiasi huolella, enkä tiedä mainittiinko niissä edes sitä millaista seksielämänne on aiemmin ollut. Miten se tyrehtyi - mitä siihen aikaan teitte, millaista elämää elitte. Mutta joka tapauksessa; jos vaimollasi on aiemmin ollut normaalit seksihalut, ja sitten ne vain katosivat - puff, kuin ilmaan, niin hänellä voi olla toinen mies. Siitäkin huolimatta, ettet sellaista ikinä uskoisi. Voi myös olla ollut toinen mies, vaikkei enää olisikaan. Silti kaikki nuo mitä tuossa edellä kirjoitin voi siitä huolimatta pitää paikkansa.

        Ihan vertailun vuoksi: ajattele elämääsi ilman lasten lapsuudenkotia. Jos olisittekin muuttaneet asunnosta toiseen, edes pari kertaa lasten ollessa pieniä. Onkohan niin, että lasten lapsuudenkoti merkitsee sinulle enemmän kuin heille? Näin se vaan usein on. Monesti oma talo ja omaisuus, tottumus merkitsee myös lapsettomalle pariskunnalle enemmän kuin puoliso.

        Mieheni (nykyinen ex) menetti kaiken (vähän) omaisuutensa jo 90-luvulla firmansa konkurssissa (oma takaus). Perheemme eli minun palkallani, sukulaisteni rahoilla. Mies maksoi velkojaan. Elämä oli pelkkiä helvetillisiä rahaongelmia. Halusin erota, mutta en hennonnut jättää miestä, vaikka se olisi ollut kaikkien kannalta järkevin ratkaisu. Aikaa kului, lapset kasvoivat. Mies sai velat maksettua, mutta henkinen tasapaino oli niin ja näin, minun ja sukulaisten hyväksikäyttö selvempää. Erosin sitten viimein. Käy se näinkin päin. Velat yhdistävät aikansa samoin kuin omaisuuskin :D.


    • akanrumilus

      On pakko kommentoida näin naisnäkökulmasta tätä asiaa. (en tarkoita että muilla olisi samoin). Minun halut loppuivat monta monta vuotta sitten hellyyden puutteeseen. Ei mieheni ikinä mikään superrakastaja ole ollut, mutta vuosien kuluessa se "päälle-pumppaus-pois päältä" tai "tökkäys kyljittäin" tai "kovakourainen kopelointi" teki minut juuri siksi kylmäksi lahnaksi. On mainittava että yritin puhua ja tehdä itse kivoja asioita hänelle, mutta kun mikään ei ole muuttunut. Jäin ja jään yhä paitsi rakastelun riemuista. Nyt, 40 aviovuoden jälkeen ei viitsi lähteä eroilemaan kun tämä turvallinen "veli-sisko" suhde tuo omat mukavuutensa elämään Olen joskus miettinyt, että jos vielä kerran joku muu...mutta kukapa enään vanhaa ämmää...:)

      • uskottomuus.on.väärin

        Tekosyiden keksiminen pettämisen oikeuttamiseksi on todella syvältä. Koskaan ei saa pettää, sellaista syytä ei ole joka sen oikeuttaa.


      • åpw

        Pettämiseen ei tarvita oikeutuksia, eikä edes tekosyitä. En ymmärrä miksi ihmiset mantran tavoin toistavat "on paha/hyvä" "ei ole oikeutettu/on oikeutettu" "on sellaista/tällaista". Miksei ihmiset ajattele ihmisiä - kaikkia ihmisiä - asioiden takana. Asiat ovat sellaisia kuin ovat. Ei niitä tarvitse määritellä hyviksi ja pahoiksi tai muilla adjektiiveilla. Se on varmin keino joutua kokonaan harhaan, ja vieraantua ihmisistä. Kun on asia, niin tarvitsee ainoastaan käsitellä sitä, itse asiaa. Hyvä keskustelu sujuu niin, että löytää asiasta monia eri puolia. Ongelmia ihmissuhteissa ja kaikessa tulee aina. Ainoa keino päästä eteenpäin on ratkaista ja selvittää ne. Elämästä menettää paljon kieltämällä turhia asioita. Asioita, joihin ei edes itse voi vaikuttaa. Jos kumppanisi on uskoton, ei todellakaan paljon auta, jos vain sanot "koskaan ei saa pettää".


    • Kiitos vastanneille! Kommenteissa on ollut mielenkiintoisia näkökulmia, joista osaa olen itsekin miettinyt ja osa ajattelee ihan eri tavalla.

      Usea on epäillyt, että vaimollani olisi toinen mies.
      Olen 99,9% varma, että ei ole. Siitä on keskusteltu useammin kuin kerran ja joka kerta vaimoni kieltää sen.
      Hän on kertonut, ettei hän halua seksiä kenenkään kanssa. Ei minun, ei kenenkään toisen miehen, eikä naisen kanssa.
      Hän ei yksinkertaisesti vaan halua seksiä.

      Ehkä joku ihminen sitten voi olla sellainen?
      Kun itsellä on vahva seksuaalinen vietti, on lähes mahdotonta ymmärtää, ettei joku vaan halua.

      Enkä usko, että se mun rakastelutaidoistakaan johtuisi.
      Kaikki aikaisemmat kumppanit on olleet oikein tyytyväisiä.
      Itse nautin pitkistä esileikeistä, jonka aikana vaimoni sai yleensä useamman orgasmin ja varsinaisen yhdynnän aikana lisää.
      Vaimoni sai aina rentoutua ja vain nauttia saamastaan palvelusta. Häntä ei kiinnostanut mitkään vastapalvelukset.

      • hthytr

        Jos joku, ja tässä tapauksessa vaimosi, "ei vaan halua" seksiä, niin ilman muuta voit mennä vieraisiin.


      • esko.g

        "Itse nautin pitkistä esileikeistä, jonka aikana vaimoni sai yleensä useamman orgasmin ja varsinaisen yhdynnän aikana lisää.
        Vaimoni sai aina rentoutua ja vain nauttia saamastaan palvelusta. Häntä ei kiinnostanut mitkään vastapalvelukset."

        Suoraan sanottuna kirjoituksesi ja vaimosi orgasmimäärän perusteella tulee mieleen, että joko vaimosi on teeskennellyt orgasmit tai sitten hän nauttii niistä nykyisin jonkun muun kuin sinun kanssa.
        Nainen joka pystyy heittäytymään ja laukeamaan AIDOSTI useita kertoja, ei lopeta seksin saamista. Kerrat voi vähentyä, mutta kyllä kroppa muistuttaa ja tietyissä paikoissa kutina yltyy kun taukoa tulee ja silloin jos milloin on oma aviomies mielessä.


      • Ikävä_moralisti

        Entä jos kyky orkkujen saamiseen iän myötä vaan heikentyy? Oma vaimokin sai nuorena vaatteet päällä hinkatenkin, nyt ei läheskään aina minun kanssani enempää kuin omatoimisestikaan.


    • Naisvastaaja

      Saahan sitä seksiä hakea toiselta naiselta vaikka heti, jos haluaa. Kunhan vain muistaa ensin erota muijasta.

      • hthytr

        Ihan yhtä hyvin voi sanoa, että kannattaa erota, ellei halua seksiä. Seksi kuuluu nimenomaan parisuhteeseen. Ellei sitä ole, kumppani etsii sitä muualta. Näin se menee.


    • kokemus-78

      Se, että joku ei halua seksiä niin ei sen takia kannata laittaa koko elämää pirstaleiseksi, perhettä, taloutta, sukua ym, jos arki sujuu muuten. Kannattaa jutella sen vaimosi kanssa ja keskustella niistä sinun tarpeistasi ja löytää yhteistä ratkaisua. Jos hän antaakin luvan käydä muualla, niin asiahan on silloin hyvä. Jos taas ei, niin sitten pitää aloittajan miettiä, että käytkö salaa jossakin vai mikä elämässäsi on tärkeää.

      • Voi kun se olisikin noin yksinkertaista.
        Vaimoni on sanonut, että jos sitä pillua niin haluat, niin hae muualta.

        Mutta kun tiedän ( tai ainakin uskon) , ettei sen toteutuminen olisi vaimolleni ihan niin pikku juttu, kuin hän antaa puheissaan ymmärtää.

        Ja kun olen vuosia ollut ilman hellyyttä ja tunnetta että olen haluttu, niin pystyisinkö pitämään salaisen suhteen pelkkänä sivusuhteena.
        Pystyisinkö enää olemaan vaimoni kanssa?
        Tuollaisiakin asioita joudun huomioimaan ratkaisuissani.

        Eikä sellaisen naisen löytäminen ole mikään helppo juttu.
        Vaikka asun suuressa kaupungissa, en käy baareissa, enkä juuri muissakaan sellaisissa paikoissa, joissa uusien tuttavuuksia yleensä tavataan.


      • Marimekkotädit

        Kokemus 78 jos liitossa ei seksiä ja miehellä olo ettei vaimo halua eikä hellinyt VUOSIIN NIIN MITEN VOIT NEUVOA JOS ARKI MUUTEN TOIMII TALOUS PASKAA??Hyi hitto.Tuolloin pitää erota.


    • Libero-kerho

      Oletko ajatellut kokeilla löylykauhaa?

      • Oletko ajatellut mennä mielenterveyshoitoon?


      • Libbis-lobbis
        mikatre66 kirjoitti:

        Oletko ajatellut mennä mielenterveyshoitoon?

        Oletko ajatellut kohdallasi lobotomiaa?


      • Libbis-lobbis kirjoitti:

        Oletko ajatellut kohdallasi lobotomiaa?

        Jotta tämän ketjun taso pysyisi aiheessa, vastaan sinulle tähän, sekä mahdollisiin tuleviin vastaaviin "kysymyksiin":
        Lue aiempi vastaus.


      • lisäbonusverkko
        mikatre66 kirjoitti:

        Jotta tämän ketjun taso pysyisi aiheessa, vastaan sinulle tähän, sekä mahdollisiin tuleviin vastaaviin "kysymyksiin":
        Lue aiempi vastaus.

        Luin aiemman vastauksen, jossa luki; oletko ajatellut kohdallasi lobotomiaa? Oletko?


    • UusiElämäParempi

      Aina siihen eroon löytyy keino, omaisuusasioihin yms. Jos et rakasta vaimoasi enää ja olet jatkuvasti onneton, on aika tehdä jotain asialle.

    • susanna.911

      No vaimosihan on sanonut, että etsi pillua muualta (aika karkeasti sanottu... en sietäisi tällaista ilmaisua puolisoltani). Eli saat mennä. Muttet tahdo. Etpä halua erotakaan, koska odottelet, että vaimosi yhtäkkiä syttyisi seksiin uudelleen. Mietipä nyt tarkkaan mitä ihmettä oikein haluat? Teet tämän liian vaikeaksi. Sinulla on vain kolme vaihtoehtoa, joista valita: joko et tee mitään, ja kärsit seksin puutteessa. Tai eroat. Tai menet vieraisiin.

      • 4s.vaihtoehto

        Neljäs vaihtoehto on, että ottaa naisensa kuin mies. Nainen kaipaa sitä, että hänet otetaan. Ei kukaan halua olla sellaisen hissukkamiehen kanssa, joka ei tajua, että "naisen ei nyt tee mieli" tarkoittaa että hän haluaa tulla otetuksi oikein kunnolla.


      • filo_sofiaa

        "ottaa naisensa kuin mies. Nainen kaipaa sitä, että hänet otetaan. "

        Kehotat ap:tä rikokseen, raiskaamaan vaimonsa? Onko puolustuksesi mitään sanottavaa, vai poistetaanko viesti?


      • Susanna911, vastauksesi ja neuvosi on ihan hyviä, mutta selvästikin ajattelet asiaa naisen silmin katsoen.

        Nainen saa seksiseuraa ja muutakin seuraa koska vaan.
        Halukkaita löytyy vaikka jonoksi asti.
        Mutta kun olen seurannut muutamien eronneiden miesten elämää, ei se naisen saaminen ole ollut niin helppoa, vaikka kyse on omasta mielestäni ihan kelvollisista miehistä.

        Itse ajattelen vaihtoehtojani näin:
        Jään tähän, minulla säilyy hankkimani omaisuus ja sen mukanaan tuomat harrastusmahdollisuudet, sekä muutenkin kaikki tutut asiat. Seksiä en ehkä vaimoltani saa.
        Jos omatuntoni sallii, on mulla mahdollisuus käydä vieraissa.

        Jos eroan, menetän omaisuuteni ja harrastusmahdollisuuteni.
        Lapsiani näkisin todennäköisesti harvemmin.
        Voisin löytää naisen, jonka kanssa rakastella, mutta huonoimmassa tapauksessa jäisin yksin.
        Silloin olisin menettänyt kaiken.


      • Voipyhäsylvi
        mikatre66 kirjoitti:

        Susanna911, vastauksesi ja neuvosi on ihan hyviä, mutta selvästikin ajattelet asiaa naisen silmin katsoen.

        Nainen saa seksiseuraa ja muutakin seuraa koska vaan.
        Halukkaita löytyy vaikka jonoksi asti.
        Mutta kun olen seurannut muutamien eronneiden miesten elämää, ei se naisen saaminen ole ollut niin helppoa, vaikka kyse on omasta mielestäni ihan kelvollisista miehistä.

        Itse ajattelen vaihtoehtojani näin:
        Jään tähän, minulla säilyy hankkimani omaisuus ja sen mukanaan tuomat harrastusmahdollisuudet, sekä muutenkin kaikki tutut asiat. Seksiä en ehkä vaimoltani saa.
        Jos omatuntoni sallii, on mulla mahdollisuus käydä vieraissa.

        Jos eroan, menetän omaisuuteni ja harrastusmahdollisuuteni.
        Lapsiani näkisin todennäköisesti harvemmin.
        Voisin löytää naisen, jonka kanssa rakastella, mutta huonoimmassa tapauksessa jäisin yksin.
        Silloin olisin menettänyt kaiken.

        Hhmm, hallitseeko vaimosi elämääsi niin paljon, että kieltäisi sinulta eron tultua harrastamisen ja yhteydenpidon lapsiin? Kuulostaa siltä ettet edes halua erota eukostasi vaan kärvistellä siinnä marttyyrinä? Vastaappa rehellisesti!? Tahi sitten oot todellakin tossun alla, hei halloo, eron jälkeenkin vielä sallisit toisen hallita elämääs kuten nyt jo tekkee?????


      • Voipyhäsylvi kirjoitti:

        Hhmm, hallitseeko vaimosi elämääsi niin paljon, että kieltäisi sinulta eron tultua harrastamisen ja yhteydenpidon lapsiin? Kuulostaa siltä ettet edes halua erota eukostasi vaan kärvistellä siinnä marttyyrinä? Vastaappa rehellisesti!? Tahi sitten oot todellakin tossun alla, hei halloo, eron jälkeenkin vielä sallisit toisen hallita elämääs kuten nyt jo tekkee?????

        Ei hallitse, vaan nykyinen omaisuuteni (joka erossa menisi myyntiin) mahdollistaa harrastukseni. Harrastukset ovat siis riippuvaisia omaisuudestani.

        Lapset ovat jo täysi-ikäisiä, joten ei kukaan voi määrätä, ketä he tapaavat.
        Mutta kun he asuvat jo eri kaupungeissa, on selvää että he joutuisivat jakamaan aikansa. Silloin sitä ei tietenkään riitä yhtä paljon.

        En tietenkään halua erota vaimostani. Jos haluaisin erota, olisin tehnyt sen jo.
        Suurin toiveeni olisi, että vaimoni halut palaisivat ja saisin viettää hänen kanssaan onnellisen loppuelämän, jossa olisi läheisyyttä, hellyyttä ja seksiä.
        Mutta koska se näyttää epätodennäköiseltä, pohdin täällä muita vaihtoehtoja.


      • Susanna911
        mikatre66 kirjoitti:

        Susanna911, vastauksesi ja neuvosi on ihan hyviä, mutta selvästikin ajattelet asiaa naisen silmin katsoen.

        Nainen saa seksiseuraa ja muutakin seuraa koska vaan.
        Halukkaita löytyy vaikka jonoksi asti.
        Mutta kun olen seurannut muutamien eronneiden miesten elämää, ei se naisen saaminen ole ollut niin helppoa, vaikka kyse on omasta mielestäni ihan kelvollisista miehistä.

        Itse ajattelen vaihtoehtojani näin:
        Jään tähän, minulla säilyy hankkimani omaisuus ja sen mukanaan tuomat harrastusmahdollisuudet, sekä muutenkin kaikki tutut asiat. Seksiä en ehkä vaimoltani saa.
        Jos omatuntoni sallii, on mulla mahdollisuus käydä vieraissa.

        Jos eroan, menetän omaisuuteni ja harrastusmahdollisuuteni.
        Lapsiani näkisin todennäköisesti harvemmin.
        Voisin löytää naisen, jonka kanssa rakastella, mutta huonoimmassa tapauksessa jäisin yksin.
        Silloin olisin menettänyt kaiken.

        Naisen silmin? Hyvin harvoin tarkastelen asioista nimenomaan sukupuoleni lähtökuopista. Kuten tässä; mitään muita mahdollisuuksia kuin nuo edellä luettelemani vaihtoehdot ei ole (sinun puolelta). Sen mahdollisuuden jätän huomiotta, että voisit muuttaa vaimosi seksipedoksi, tai edes halukkaaksi seksiin.

        Seksin näet kyllä miehen silmin... Se on totta, että nainen voi lähes sormia napsauttamalla saada seksiseuraa. MUTTA - siinä on vain yksi iso mutta. Nimittäin nainen tahtoo seksiltä jotain aivan muuta kuin pelkän panon. Nainen tahtoo sekstailla miehen kanssa, joka sytyttää. Seksi on vuorovaikutusta (siis ainakin minulle), johon tarvitaan tiukka molemminpuolinen yhteispeli. Älä unta näe, että tällaisia miehiä löytää milloin tahansa, mistä tahansa. Nainen kuitenkin löytää sopivan miehen, jos vain viitsii nähdä vaivaa ja on realistinen. Näin se on myös sinulla. Mikään muu ei sinua estä eroamasta paitsi sinä itse, harrastuksesi, omaisuus ja "kaikki tutut asiat". Myönnä pois, olet jämähtänyt paikoillesi :).

        Vaimosiko omistaa kaiken? Vai menetätkö vain osan omaisuudestasi erossa? Itsekin menetin omaisuuttani erossa. So what? Se on vain rahaa. Hyvästä ja vapaudesta kannattaa maksaa. Ja varoa entisiä virheitään. Enää minua ei saisi alttarille ilman avioehtoa. Tosin tuskinpa avioon enää asetelen muutenkaan, sillä tienaan sen verran hyvin, etten enää ole valmis jakamaan tulojani kumppanin kanssa. Minulla on miesystävä, ollut jo vuosia, asumme erillään. Tällainen parisuhde on niin bueno, kun lapsetkin ovat jo aikuisia.

        Miksi ajattelet muutoksilla vain menetyksiä? Et suhtaudu uuteen, tuntemattomaan yhtään uteliaasti. Ero on elämäsi tilaisuus alkaa elää täyttä elämää, löytää uutta, kokea sellaista mitä et ole ikinä kokenut, vaihtaa kalliit harrastukset halvempiin. Lapset käyvät sinua moikkaamassa aivan varmasti, vaikka eroattekin.

        Kun elämä on hurahtanut samoille rateille liian pitkäksi aikaa (vähintään viiden vuoden välein), niin teen jotain mielekästä mikä menee mukavuusrajojen ulkopuolelle.


    • annapalaa

      Tuota tuota. Olen noin 15 vuotta ollut erään miehen hyvä ystävä. Seurustelimme ennen hänen vakiintumistaan. Hän elää seksittömässä ja täysin läheisyydettömässä suhteessa. Aika päiviä sitten olen sanonut että naisellaan on joku toinen. Ei uskonut. Mies ei ole kertaakaan naistaan pettänyt. En ole ollut halukas seksiin ihan vaan etten halua mennä kenekään väliin. Itse olen sinkku ja nautin seksistä. Meillä synkkasi aina hyvin sängyssä. Taidanpa käydä muistelemassa menneitä.....he ovat itse rikkoneet omat välinsä. Ja ei ei todellakaan ole huono omatunto. Voin olla koston välikappale, se josta mies hakee läheisyyttä ja seksiä. Se riittääkin.

    • Lupatuli

      Lupa napsahti anna mennä!

    • dfkjfkjdflk

      Ei koskaan!!!

    • niiiii

      Heti saa mennä, kun puoliso antaa luvan tai eron.

      • Susanna911

        Paitsi että ihminen itse päättää koska menee vieraisiin. En itsekään antaisi miehelleni lupaa vieraisiin, mutta jos menee, se on hänen oma valintansa. Kuten kaikki muutkin hänen valinnat. Eroakaan ei "anneta", vaan se otetaan.


    • Iliman

      mikatre66, haluan vain sanoa että minä ymmärrän, enkä tuomitse valintaasi pysyä seksittömässä liitossa. Oma tilanteeni on jossain määrin sama, seksi on melko olematonta, mutta hellyyttä meillä sentään on halausten ja vastaavien muodossa. Silti itseänikin liitossa pitävät ihan eri syyt kuin seksielämä, osin ne ovat aivan samoja kuin sinullakin.

      • yutryrty

        Kukapa täällä ap:n valintaa tuomitsee? Ap.n ongelmaan ei ainakaan auta yhtään, jos haluaa pysyä avioliitossaan, muttei käydä vieraissa. Ja jos taas käy vieraissa, niin sehän nyt pakko tuomita - eikö niin?


      • Iliman

        Kaikki ne jotka syyttävät AP:ta siitä että kitkuttelee liitossa mistä intohimo ja seksi on loppunut, tuomitsevat AP:n valinnan. Niitä vastauksia löytyy edeltä enemmän kuin niitä, jotka ymmärtävät muiden asioiden painavan vaakakupissa vähintään yhtä paljon.


      • Iliman kirjoitti:

        Kaikki ne jotka syyttävät AP:ta siitä että kitkuttelee liitossa mistä intohimo ja seksi on loppunut, tuomitsevat AP:n valinnan. Niitä vastauksia löytyy edeltä enemmän kuin niitä, jotka ymmärtävät muiden asioiden painavan vaakakupissa vähintään yhtä paljon.

        Pitää sanoa, että jos itse ulkopuolisena lukisin tästä mun tilanteeni, niin pitäisin itseäni typeränä.
        Miettisin, että kuinka kukaan on noin ääliö, että jaksaa olla tunteettomassa liitossa.

        Mutta se mikä ei käy kirjoituksestani ilmi, on kuitenkin se yhdessäpitävä voima. Se muodostuu monista pienistä asioista, jotka yhdessä painavat niin paljon, että avioliiton jatkaminen on tuntunut paremmalta kuin ero.
        Avioerostakin olemme jonkin verran keskustelleet.

        Mutta kuitenkin pitää sanoa, etten missään nimessä ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen ja jos ei mitään muutosta tapahdu, avioero on lienee ainoa vaihtoehto.

        Onko "iliman":lle selvinnyt syy seksin loppumiseen?
        Ja jos teillä on vielä kosketuksia ja hellyyttä, niin omasta näkökulmasta katsottuna, teidän asiat on aika hyvin


      • Iliman
        mikatre66 kirjoitti:

        Pitää sanoa, että jos itse ulkopuolisena lukisin tästä mun tilanteeni, niin pitäisin itseäni typeränä.
        Miettisin, että kuinka kukaan on noin ääliö, että jaksaa olla tunteettomassa liitossa.

        Mutta se mikä ei käy kirjoituksestani ilmi, on kuitenkin se yhdessäpitävä voima. Se muodostuu monista pienistä asioista, jotka yhdessä painavat niin paljon, että avioliiton jatkaminen on tuntunut paremmalta kuin ero.
        Avioerostakin olemme jonkin verran keskustelleet.

        Mutta kuitenkin pitää sanoa, etten missään nimessä ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen ja jos ei mitään muutosta tapahdu, avioero on lienee ainoa vaihtoehto.

        Onko "iliman":lle selvinnyt syy seksin loppumiseen?
        Ja jos teillä on vielä kosketuksia ja hellyyttä, niin omasta näkökulmasta katsottuna, teidän asiat on aika hyvin

        Niinpä... jos se hellyyskin loppuisi, niin sitten saattaisi erokin kolkuttaa. Suurin syy lienee erilaiset kiinnostuksen kohteet, minkä takia kivoja juttuja tulee tehtyä yhdessä harvoin. Ikä painaa ja työ väsyttää. Sitten on intiimimpiä syitä, minkä takia seksi suorituksena tuntuu epätyydyttävältä molemmista.


    • yutryrty

      Annas kun ennustan. Menet kerran vieraisiin, toisenkin. Siitä lähtien usein. Sitten alat miettiä ja pohtia elämän tarkoitusta syvemmin. Onko se kenties seksitön avioliitto harrastukset, kuten olet ajatellut. Vai jotain aivan muuta?

      Ihmiselämässä näet kriisit syntyvästä pienistä tärkeistä asioista, jotka eivät toimi. Kuten tuo sinun tyytymättömyys seksittömyyteen. Ei se maailmaa kaada, mutta sinua jurppii. Sitten kun olet toistamiseen löytänyt itsesi vieraan sylistä, huomaat, että sinua nyppii avioliittosi muutenkin, ei vain se seksittömyys. Myöhemmin alkaa harmittaa miten ihmeessä saatoit jatkaa niin pitkään liittoa ilmiselvällä verukkeella "kalliit harrastukset". Se on nimittäin loppu viimein oman itsensä kusetusta. Kalliit harrastukset tilalla voi olla jotain muuta. Kuten oma "korvaamattoman" kaunis talo tms. Köyhemmillä ovat lapset... Pienet lapset joutuvat kärsimään ihan kamalia vanhempiensa liittoja riitoineen, tuhon ilmanpiirin vallitessa. Vanhempien, jotka sanovat olevansa liitossa "vain lasten vuoksi".

      • Osuit varmasti oikeaan.
        Juuri noin itsekin.uskon asioiden kulkevan.


    • teologix

      Tuohan on ollut pelkkä kulissavioliitto. Nosta heti kytkintä, ellei vaimo ole upporikas ja laita tilillesi esimerkiksi urheiluautoa tai moottoripyörää varten pikku lottovoittoa. Raha auttaa kestämään paremmin parisuhteessa, jossa ei ole seksiä tarjolla.

      • Vaimoni ei ikävä kyllä ole rikas. itse tienaan ihan kohtuullisesti ja se on osa tätä ongelmaa.

        Harrastukseni, joista tuolla aiemmin kerroin, liittyy juurikin moottoripyöriin ja urheiluautoihin.
        Niiden kanssa touhuaminen, on se harrastukdeni.
        Moottoripyörät ei vaadi kuin säilytystilat, mutta nuo pari autoa vaatii tilaa ja kunnostuskaluston.

        Niiden kanssa touhuaminen vaatii ison tallin ja paljon erilaisia työkaluja ja välineitä, kun teen käytännössä kaiken itse.
        Tuo homma on sellainen kokonaisuus, ettei sitä oikein pysty mitenkään puolittamaan tai muutenkaan jakamaan.


      • Iliman
        mikatre66 kirjoitti:

        Vaimoni ei ikävä kyllä ole rikas. itse tienaan ihan kohtuullisesti ja se on osa tätä ongelmaa.

        Harrastukseni, joista tuolla aiemmin kerroin, liittyy juurikin moottoripyöriin ja urheiluautoihin.
        Niiden kanssa touhuaminen, on se harrastukdeni.
        Moottoripyörät ei vaadi kuin säilytystilat, mutta nuo pari autoa vaatii tilaa ja kunnostuskaluston.

        Niiden kanssa touhuaminen vaatii ison tallin ja paljon erilaisia työkaluja ja välineitä, kun teen käytännössä kaiken itse.
        Tuo homma on sellainen kokonaisuus, ettei sitä oikein pysty mitenkään puolittamaan tai muutenkaan jakamaan.

        Arvasin siis oikein.

        Mutta onko jonkun tallin vuokraaminen oikeasti niin kallista ettei siihen olisi eron jälkeen enää varaa? Eikös joillain moottoripyöräkerhoillakin olisi tarjota tuollaisia tiloja?


    • 8675

      Olisi aika törkeää toista naista kohtaan jos hän olisi vain seksiä varten. Naiset haluavat miehiltä yleensä enemmän kuin pelkkää seksiä.

      • Niin olisi.
        Enkä itsekään halua pelkkää seksiä.
        Nyt kun olen vuosia ollut ilman seksiä ja läheisyyttä, niin läheisyyden puute on osoittautunut huomattavasti suuremmaksi murheeksi.
        Se on ollut myös yksi syy, miksi en ole lähtenyt toisen naisen mukaan.

        Kun vuosia on vailla kaipaamaansa hellyyttä ja hyväksyntää, niin jos sitä toinen nainen tarjoaisi, uskon sen tuntuvan niin hyvältä, etten haluaisi, enkä voisi, palata tähän nykyiseen, kylmään suhteeseen.


      • brumm

        "Kun vuosia on vailla kaipaamaansa hellyyttä ja hyväksyntää, niin jos sitä toinen nainen tarjoaisi, uskon sen tuntuvan niin hyvältä, etten haluaisi, enkä voisi, palata tähän nykyiseen, kylmään suhteeseen. "

        Tuo viimeinen kappale tiivistää sen saman mitä "ennustaja" yutryrty kirjoitti. Näin se vaan menee, hyvin monilla, niin myös itselläni. Ne, jotka kehottavat eroamaan ennen uutta suhdetta eivät vaan ymmärrä, että kaikella on aikansa. Eroprosessi kestää yleensä vuosia, etenkin pitkistä liitoista erotessa. Ap:n vaimoa ei myöskään pidä aliarvioida; kyllä hänellä aikuisten oikeasti on tiedossa, ettei heidän suhteella mene muutenkaan hyvin, tuo seksittömyys on vain piste iin päälle.


    • liianitsekästä

      eroa, älä käytä muita naisia hyväksesi, et ole sen arvoinen

      • Miksi luulet, että käyttäisin muita naisia hyväkseni?
        Ja mistä tiedät "arvoni"?

        Kävikö mielessäsi, että se "toinen nainen" saattaisi olla samassa tilanteessa kuin minäkin?
        Eläisi hellyydettömässä suhteessa, koska jostain syystä se olisi eroa parempi vaihtoehto.

        Kumpi silloin käyttäisi kumpaa hyväkseen?


      • Iliman

        Turha edes vastata tuollaisille tuomioita jakaville idealisteille. Heille on vaan yksi totuus: se, että kaikki pettäminen on aina väärin, pettäjä ei ole minkään arvoinen ja pettämiseen ei ole koskaan mitään muuta syytä kuin absoluuttinen pahuus.


      • muttamiksi
        Iliman kirjoitti:

        Turha edes vastata tuollaisille tuomioita jakaville idealisteille. Heille on vaan yksi totuus: se, että kaikki pettäminen on aina väärin, pettäjä ei ole minkään arvoinen ja pettämiseen ei ole koskaan mitään muuta syytä kuin absoluuttinen pahuus.

        Pettäminen on väärin. Millainen ihminen mahdat olla kun koet pettämisen tuomitsemisen huonona asiana?


      • Iliman
        muttamiksi kirjoitti:

        Pettäminen on väärin. Millainen ihminen mahdat olla kun koet pettämisen tuomitsemisen huonona asiana?

        Pettäminen on lähtökohtaisesti väärin, mutta silti siihen voi liittyä lieventäviä asianhaaroja, kuten se että puolisolta ei saa minkäänlaista läheisyyttä, myötätuntoa taikka vastaantuloa.

        "Pettäminen on väärin" mantrana toistettuna, huomioimatta kokonaistilannetta lainkaan, kiistää inhimillisyyden ja ihmisyyden täysin ja on siis loppujen lopuksi pettämistä kylmempi näkemys, missä toisen ihmisen voi omistaa, ja missä uskollisuus huonollekin kumppanille kohotetaan merkittävämpään asemaan kuin ihmisen oikeus tavoitella onnellisuutta.

        Mutta älä toki usko vain minun sanojani, vaan vaikka näitä kertomuksia, missä nimenomaan naiset ovat pettäneet, ja lähes ykskantaan todenneet, että se oli paras asia mitä heille on koskaan tapahtunut.

        http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2016070521849446_lz.shtml
        http://www.iltalehti.fi/tosielamaa/2016071821925651_ir.shtml
        http://www.iltalehti.fi/tosielamaa/2016070721854068_ir.shtml


    • meillänäin

      Eiköhän se ole niin, että kumpikaan tuskin käyttää toistaan hyväksi, jos varatut tai toinen heistä vapaa, alkavat suhteeseen, edellyttäen toki, että molemmat ovat rehellisiä taustoistaan. Ei pidä ajatella, että naista käytettäisiin hyväksi, minä olen nainen ja olen toki aikoinani ollut suhteessa myöskin varattuun osapuoleen, mutta ei minua ole käytetty hyväksi, itse olen kumppanini valinnut, yhtä lailla voisi asian ilmaista toisinkin päin. Haluaa ne naisetkin seksiä, en ymmärrä ollenkaan mitään hyväksikäyttö teoriaa. Ja toisekseen, olen sen verran varakas, etten ole myöskään tarvinnut keneltäkään koskaan mitään, olen tullut toimeen omillani ja tulen edelleen, joten ei sen miehenkään ole tarvinnut ajatella, että käyttäisin jotenkin hyväksi.

      • Hienoa kuulla tuo Naisen suusta.
        Aiemmin mainitsin "toisen naisen", mutta hän oli vain keskustelukumppani, vaikka olisi voinut olla paljon muutakin.

        Hän kertoi, että vapaata, täysipäistä, ongelmatonta miestä on hyvin vaikea löytää.
        Siksi hänkin oli ollut jonkun varatun miehen kanssa ja olisi kovasti tahtonut suhteen mun kanssa.

        Mutta onko totta, että tavallinen, asiansa hoitava mies on hankala löydettäväksi?
        Kumpaa tahdoit enemmän, seksiä vai läheisyyttä.
        Ja vielä hyvin epäkohtelias kysymys, minkä ikäinen (suunnilleen) olet?


      • jaana.X

        Tuohon on pakko kommentoida:
        "..vapaata, täysipäistä, ongelmatonta miestä on hyvin vaikea löytää."

        Ja varatun miehen kanssa sitten ei ole ongelmia? Onko tuo nainen sinun mielestä ihan täysipäinen? Suhteellisen ongelmaton voisi olla, mutta kovasti hän niitä yrittää itselleen järjestää varatusta miehestä. On tyhmää luulla, että suhde keneen tahansa varattuun olisi ongelmaton. Eikö se puolestaan ole melko suuri ongelma? Oikeastaan ongelmattomuuden toive on vastuun pakoilua, osa epärealistista ajattelutapaa. Kaikilla on ongelmansa, oli sitten varattu tai vapaa. Pointti onkin se miten ihminen osaa ratkoa omia ongelmiaan - ja jos suhteessa ollaan, niin yhteisiäkin ongelmia. Niiden ratkaisu on paljon helpompaa avoimin mielin ja vakain aikein kuin kieltämällä ne ja/tai lakaisemalla maton alle.

        "onko totta, että tavallinen, asiansa hoitava mies on hankala löydettäväksi?"

        Tuohon sanoisin, että monet "varattuihin kallellaan" olevat naiset eivät oikeasti etsi tavallista, asioitaan hoitavaa miestä. He SANOVAT, ehkä itsekin luulevat kyllä etsivänsä, mutta takaraivossa on kuva miehestä tietyin ominaisuuksin, jotka voivat olla hyvinkin kaukana täyspäisestä ja ongelmattomasta ja sen mielikuvituskuvan mukana mennään. Omaan mielikuvitukseen pohjautuva parisuhde ei toimi. Kumppani tai ehdokas pitäisi tuntea omana itsenään, sellaisena kuin hän oikeasti on. Eikä sellaisena kuin itse haluaisi hänen olevan.


      • jaana.X kirjoitti:

        Tuohon on pakko kommentoida:
        "..vapaata, täysipäistä, ongelmatonta miestä on hyvin vaikea löytää."

        Ja varatun miehen kanssa sitten ei ole ongelmia? Onko tuo nainen sinun mielestä ihan täysipäinen? Suhteellisen ongelmaton voisi olla, mutta kovasti hän niitä yrittää itselleen järjestää varatusta miehestä. On tyhmää luulla, että suhde keneen tahansa varattuun olisi ongelmaton. Eikö se puolestaan ole melko suuri ongelma? Oikeastaan ongelmattomuuden toive on vastuun pakoilua, osa epärealistista ajattelutapaa. Kaikilla on ongelmansa, oli sitten varattu tai vapaa. Pointti onkin se miten ihminen osaa ratkoa omia ongelmiaan - ja jos suhteessa ollaan, niin yhteisiäkin ongelmia. Niiden ratkaisu on paljon helpompaa avoimin mielin ja vakain aikein kuin kieltämällä ne ja/tai lakaisemalla maton alle.

        "onko totta, että tavallinen, asiansa hoitava mies on hankala löydettäväksi?"

        Tuohon sanoisin, että monet "varattuihin kallellaan" olevat naiset eivät oikeasti etsi tavallista, asioitaan hoitavaa miestä. He SANOVAT, ehkä itsekin luulevat kyllä etsivänsä, mutta takaraivossa on kuva miehestä tietyin ominaisuuksin, jotka voivat olla hyvinkin kaukana täyspäisestä ja ongelmattomasta ja sen mielikuvituskuvan mukana mennään. Omaan mielikuvitukseen pohjautuva parisuhde ei toimi. Kumppani tai ehdokas pitäisi tuntea omana itsenään, sellaisena kuin hän oikeasti on. Eikä sellaisena kuin itse haluaisi hänen olevan.

        Uskon hänen tarkoittaneen, että ongelmattomat miehet ovat jo parisuhteessa.
        Jos aikuinen mies on vapaa, niin joku vika hänessä on.

        Tuo on tietenkin rankasti yksinkertaistettu, mutta suunnilleen noin sen itse käsitin.

        Ja hauska sattuma nimimerkkisi suhteen, tuo nainen oli nimeltään Jaana, sukunimi tosin alkoi aakkosissa muutama kirjain ennen X kirjainta.


      • jyuty

        "ongelmattomat miehet ovat jo parisuhteessa."

        Hupsusti ajateltu. Ihmisillä on aina jonkun sorttisia ongelmia riippumatta siviilisäädystä, tai ylipäänsä mistään. Joka toisin kuvittelee, ei tiedä todellisuudesta mitään.


      • meillänäin
        mikatre66 kirjoitti:

        Hienoa kuulla tuo Naisen suusta.
        Aiemmin mainitsin "toisen naisen", mutta hän oli vain keskustelukumppani, vaikka olisi voinut olla paljon muutakin.

        Hän kertoi, että vapaata, täysipäistä, ongelmatonta miestä on hyvin vaikea löytää.
        Siksi hänkin oli ollut jonkun varatun miehen kanssa ja olisi kovasti tahtonut suhteen mun kanssa.

        Mutta onko totta, että tavallinen, asiansa hoitava mies on hankala löydettäväksi?
        Kumpaa tahdoit enemmän, seksiä vai läheisyyttä.
        Ja vielä hyvin epäkohtelias kysymys, minkä ikäinen (suunnilleen) olet?

        Olen "jo" kuusikymppinen ja mikrate66 kysyit kumpaa haen liitossani enemmän; seksiä vaiko läheisyyttä, molempia, sillä pelkkä seksihän ei ole parisuhdetta luova tekijä, parisuhteeseen tarvitaan valtavasti komponentteja, seksi ja läheisyys mukaan luettuina. On osaltaan totta, että on vaikea löytää ongelmatonta, täyspäistä vapaata miestä ja hän jolta asian kuulit, luultavastikin tarkoittaa niillä ongelmilla aivan eri luokan ongelmia kuin mitä tässä on tullut esille. Vapaissa miehissä on valtavan paljon alko-, mielenterveys-, narsismiongelmaisia muunmuassa. Jokaisella todellakin on jotain ongelmia, mutta mielestäni pienemmän luokan ongelmia, jotka todellakin kuuluvat niihin "täysipäisten" ongelmiin.


      • meillänäin kirjoitti:

        Olen "jo" kuusikymppinen ja mikrate66 kysyit kumpaa haen liitossani enemmän; seksiä vaiko läheisyyttä, molempia, sillä pelkkä seksihän ei ole parisuhdetta luova tekijä, parisuhteeseen tarvitaan valtavasti komponentteja, seksi ja läheisyys mukaan luettuina. On osaltaan totta, että on vaikea löytää ongelmatonta, täyspäistä vapaata miestä ja hän jolta asian kuulit, luultavastikin tarkoittaa niillä ongelmilla aivan eri luokan ongelmia kuin mitä tässä on tullut esille. Vapaissa miehissä on valtavan paljon alko-, mielenterveys-, narsismiongelmaisia muunmuassa. Jokaisella todellakin on jotain ongelmia, mutta mielestäni pienemmän luokan ongelmia, jotka todellakin kuuluvat niihin "täysipäisten" ongelmiin.

        Kiitos kun selvensit tuon ongelmamies sanan merkityksen.
        Oletin kaikkien sen ymmörtävän jjuuri noim, mutta aina joku onnistuu yllättämään :)


      • mikatre66 kirjoitti:

        Kiitos kun selvensit tuon ongelmamies sanan merkityksen.
        Oletin kaikkien sen ymmörtävän jjuuri noim, mutta aina joku onnistuu yllättämään :)

        Tuleepas paljon kirjoitusvihreitä, kun ei suurenna kännykän näyttöä, eikä "tarvitse" lukulaseja ;)


    • ole_tosimies

      Jos aiot pettää, jätä vaimosi ennen sitä. Näytä itsellesi ja hänelle että olet mies, et poika.

    • liianitsekästä

      Arvosi on se, ettet huijaa omaa puolisoa vaan puhut sille, mikä suhteessa mättää.
      Kyllä sitä toisena naisena lopulta haluaa muutakin kuin seikkailua, siksi parasta miettiä, onko siihen valmis.Itse tiedät mitä teet eli älä ota stressiä muista, tsemppiä.

      • Kiitos. En ota stressiä, mutta mielestäni on hyvä kuulla myös täysin ulkopuolisten ihmisten mietteitä asioista, vaikka itse joudun päätökset tekemään ja niiden kanssa elämään.


    • väärä_osoite

      sulla on kuule ap nyt totaalisen väärä osoite josta lupia vieraissa käymisiin kyselet. Tota vieraisiin menoa sun pitäisi kysyä sun puolisolta, ei meiltä. Ei meistä kukaan pysty antaan sulle lupaa siihen. Vain sun eukkos voi sanoa, että mene nyt sitten. Jos ei anna lupaa, niin ei anna. Se on sun päätökses tyydytkö siihen vai mitä teet.

    • raha_on_vain_rahaa

      enpä kyllä tajua miksi kukaan jäisi roikkumaan moneksi vuodeksi suhteeseen jossa ei ole seksiä tai kosketusta, jos sitä kerran tarvitsee.

      Itselläni ei olisi yhtään sellaista syytä, miksi jäisin.
      Vaikka minulla on lapsia, on vastuita kuten asuntolainaa sun muuta, niin, jos mieheni sanoisi, että enpä enää halua sinua enkä kosketa sinua, niin mitäpä siinä, päästäisin miehen menemään ja muuttaisin muualle. Ei hänen olisi minun kanssa pakko elää, jos ei pystyisi edes koskettamaan, eikä minun enää hänen kanssaan.
      itselläni on sen verran työkykyä ja ammattiylpeyttä jäljellä, että pystyn tekemään vaikka mitä työtä elättääkseni itseni ja lapseni ilman miehenkin apua, jos sellainen paikka eteen tulee. Ei olisi minkäänlaista ongelmaa asua esim. vuokrakaksiossa jos sellainen paikka eteen tulisi.

    • fssf

      Vaikka tunnin kuluttua, jos naisesi antaa siihen luvan tai eroatte.
      Muussa tapauksessa never.

      • Jo.saa.mennä

        Ap:n vaimohan on antanut luvan mennä vieraisiin, mutta silti hän selvästikin harkitseen sen moraalia.

        Minun mielestäni hän on oikeutettu hakemaan muualta sen, mitä hän ei vaimoltaan saa
        Ei kenenkään tarvitse itseään tukahduttaa.


    • ffgghgg

      On olemassa myös paljon liittoja, joissa kiinnostus seksiin on hiipunut, ja silti ollaan onnellisia yhdessä. On luonnollista, että elämässä on muita tärkeitä asioita kuin seksi. Seksin ei pitäisi olla tärkeintä elämässä kenellekään.

    • Rohkeeu

      Seksi ei ole tietenkääntärkein mutta jos sitä ei ole,tulee siitä tärkein.Kyllä normaaliin parisuhteeseen kuuluu seksi ja läheisyys ja ennenkaikkea kipinä.Se paskapuhetta että jotenkin se sammuu kun aikaa kuluu.

    • Aivan kuten "Rohkeeu" kertoi, seksi on tärkeää silloin, kun sitä ei ole.

      Joku viisas on joskus sanonut, että parisuhteessa seksin osuus 10% ja 90% on muuta yhdessäoloa.
      Mutta silloin kun seksi puuttuu prosenttiosuuksien paikat vaihtuu.

      Seksillä ja muulla lähelläololla osoitetaan toiselle, että hän on haluttu, hyväksytty, rakastettu.

      • Diii

        Ei kai tuossa muuta fiksua tapaa voi olla, kuin selvittää asia rehellisesti oman puolison kanssa. Jos lähtee petoksen ja valheiden tielle, on se liiton loppu.


      • Diii kirjoitti:

        Ei kai tuossa muuta fiksua tapaa voi olla, kuin selvittää asia rehellisesti oman puolison kanssa. Jos lähtee petoksen ja valheiden tielle, on se liiton loppu.

        Kuinka asian voi selvittää puolison kanssa?
        Vaimoni ei halua koskea muhun, eikä halua mun koskevan häneen.
        Hänen kantansa on ollut jo pitkään muuttumaton.
        Karkeasti laskettuna on kolme vaihtoehtoa.
        Ero, meno vieraisiin, tyytyminen nykyiseen.


      • rocknrollmama

        "Vaimoni ei halua koskea muhun, eikä halua mun koskevan häneen."

        Juuri noin, se on siinä. Olet ihan oikeassa, ettei asiaa voi mitenkään selvittää vaimosi kanssa, ja nuo on ainoat vaihtoehdot. Saatat nyt ajatella, että ero on niistä huonoin, mutta pitkällä tähtäimellä se on varmasti paras. Tuhlaat teidän molempien elämää jatkamalla epätyydyttävässä suhteessa. Vaimoasi en tietenkään tunne, siitä huolimatta hän on erittäin todennäköisesti tilanteesta vähintään vaivaantunut ja kiusaantunut. Mutta minkä sille voi, jos seksi ei maistu eikä huvita (ainakaan juuri sinun kanssasi).

        Teillä on käsittääkseni omaisuutta jaettavana, ja "vetoat" hinaavasi eron kanssa, koska et halua menettää kallista harrastustasi. Melkein löisin vetoa, että vaimosikin sisimmässään haluaa erota, muttei tohdi tehdä aloitetta omaisuutenne/harrastustesi vuoksi. Hän kärsii jo tarpeekseen siitä, ettei tahdo seksiä kanssasi, ja on muutenkin yhtä hukassa suhteessanne kuin sinäkin. Miksi hän haluaisi vielä kärsiä siitä, että pistäisi omaisuutenne jakoon ja tekisi harrastamisesi vaikeaksi?

        Vaimosi kieltäytyminen seksistä johtuu jostakin teidän suhteenne perinpohjaisista muista ongelmista, joita ei ole kohdattu eikä selvitetty. Ehkä ette ole edes havainneet niitä (tai ainakaan sinä et ole, ja vaimosi ei puhu)? "Vähän" tietysti vaikeakin korjata ongelmia, joita ei edes havaita, joista ei puhuta...

        Koska olette jo vuosia asuneet yhdessä kämppiksinä, suhteenne korjaaminen on täysin mahdotonta. Näin ainakin omasta mielestäni, vaikka joku parisuhdeterapeutti voi väittää toisin (koska saisi terapiakäynneistänne rahaa...:)). On meinaan perusteellisen yleistä, että juuri tuollaisia "elämäntapa" -suhteita jatketaan ja jatketaan, vaikkei kumpikaan enää rakasta eikä ole mitään yhteistä. Suhteesta on ilo kadonnut, molemmat toimivat itsekseen, yhteistä ei ole (paitsi osoite omaisuus, ja ne muodostuvat molempien päässä kaikkein tärkeimmiksi!). Tällaiset suhteet päättyvät (lopulta) eroon sen vuoksi, että vähintään toinen rakastuu toiseen, tai lähtee vieraisiin.


    • eroilmanvalheita

      Eroa, niin voit olla taas onnellinen, koettu on, vaimosi kohtalotoverina, paitsi että minun exäni meni vieraisiin. Olisipa ollut ihan toista erota ilman sitä valehtelun pilaamaa elämänvaihetta. Ja exä katuu eniten juuri sitä epärehellisyyttään.

    • Mitäonrakkaus

      Hei mikatre66. Kommentoin tähän ketjuun koska kertomuksesi ja ajatuksesi pitkälle olivat kuin omasta elämästäni, paitsi että olen nainen. Ymmärrän niin ajatuksiasi ja arvostan sitä että sinulla on paljon omaatuntoa. Tältä pohjalta voisin ajatella että teillä olisi vielä hyvinkin mahdollisuus jos vaimosi haluaisi tehdä asialle jotain, ja sinä olet valmis unohtamaan menneen. Vaihdan mielelläni ajatuksia asiasta muualla kuin täällä jos olet kiinnostunut, koska koen etten itse täällä halua kovin tarkkaan alkaa asioitani kertomaan. Jokatapauksessa toivon että pian saat selkeyttä tilanteeseesi.

      • odiii

        Omantunnon voimalla ei mikatre66 saa liittoaan kursituksi kasaan, vaikka niin monet luulevatkin. Vuosien odottelu kertoo karun totuuden. Vaimo on itse ilmaissut tahtonsa, ei halua seksiä, ei läheisyyttä. SE on irtisanoutuminen avioliitosta, parisuhteesta. Pelkkä yhteinen osoite ei ole parisuhde.


    • mäoonsun

      Eroa ja ota se tumma tulinen kaunotar itsellesi elämäsi naiseksi !

    • kaikenmenettänyt

      voi jos nuorempana olis tajunnut et avioliitto on muutakin kuin seksiä...

    • Anonyymi

      Se on ystävyyttä suhde,jossa ei ole seksiä. Itse menin vieraisiin,koska miehellä erekriohäiriö.

    • Anonyymi

      Ota ero siinä se

      • Anonyymi

        Noloa kommentoida vuosikymmen vanhoihin.


    • Anonyymi

      Seksihalujen loppuminen puolisolla kertoo kyllä muista ongelmista parisuhteessa. Eihän seksi ole irtonainen osa elämää vaan jatkumoa päivän tunteille ja tapahtumille, jos on ollut kurjaa ja puhumatonta niin ei se mieliala muutu taikaiskusta kun makkarin ovi sulkeutuu.

      Ja jos ei ole valmis korjaamaan juurisyitä läheisyyden loppumiseen ja on valmis käymään kuksimassa liittonsa ulkopuolella niin onhan se päätös parisuhteelle. Joku kirjoitti että ei ole parisuhdetta ilman seksiä mutta eihän se ole parisuhde silloinkaan jos toinen hakee tyydytyksensä muualta ja kotona sitten vain nauttii vaimon täysihoitolasta. Hyi.

      • Anonyymi

        No aika harva suostuisi katsomaan tuollaisen naisen käytöstä noinkaan pitkään. Melko pitkällä pinnalla varustettu kaveri. Seksin tai seksittömyyden käyttäminen vallan välineenä on todella ala-arvoista parisuhteessa. Mikä näitä joitakin ”vaimoja viiraa” kun vikaa haetaan pelkästään puolisosta tai ulkopuolisista ihmisistä. Kuka jää katsomaan liittoon tuollaisia tunnelmia vuosikausiksi, saati että odottaisi että puolisot kiltisti vaan kääntävät toisenkin poskensa läimittäväksi. Tuollaista suhdetta ei voi kyllä ”parisuhteeksi” sanoa ilman vatsn sisällön takaisin pyrkimistä .


      • Kaikki, edes miehet, ei halua seksiä. Ei seksihalujen puute ole asia, johon aina löytyy syy haluavasta osapuolesta. Yleensä väliaikaisessa haluttomuudessa on kyse stressistä tai parisuhteen dynamiikasta ilmenneistä ongelmista, mutta jos ja kun asiaa on yritetty selvittää ja halua ei silti ole, harvoin asialle voi tehdä mitään. Tai voi, panostus on iso, mutta tulosta ei tule kuin korkeintaan näytösluonteisesti. Aseksuaalia tai vähähaluista ei vaan voi muuttaa nymfonaaniksi. Hän on sellainen kuin on.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kaikki, edes miehet, ei halua seksiä. Ei seksihalujen puute ole asia, johon aina löytyy syy haluavasta osapuolesta. Yleensä väliaikaisessa haluttomuudessa on kyse stressistä tai parisuhteen dynamiikasta ilmenneistä ongelmista, mutta jos ja kun asiaa on yritetty selvittää ja halua ei silti ole, harvoin asialle voi tehdä mitään. Tai voi, panostus on iso, mutta tulosta ei tule kuin korkeintaan näytösluonteisesti. Aseksuaalia tai vähähaluista ei vaan voi muuttaa nymfonaaniksi. Hän on sellainen kuin on.

        Jos itse on Aseksuaali tai vähähaluinen, niin ei kai silloin voi vaatia sitä samaa kumppaniltaan. Vähän kohtuuttomat oletukset varsinkin, jos on muuttunut sellaiseksi kesken liiton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos itse on Aseksuaali tai vähähaluinen, niin ei kai silloin voi vaatia sitä samaa kumppaniltaan. Vähän kohtuuttomat oletukset varsinkin, jos on muuttunut sellaiseksi kesken liiton.

        Vähähaluiset harvoin muuttuvat, alussa seksi on ehkä enemmän miellyttämistä kuin aitoa halua.

        Olen samaan mieltä, että haluista on rehellistä ja tarpeen puhua alussa, ja väärän kuvan antaminen ei ole toista kohtaan reilua. Jos tilanne muuttuu ja asiaa on yritetty ratkaista, on tilanteessa oikeus halutessaan lähteä liitosta. Ihan samanlailla kuin liitto on sitoumus, on toista rakastaminen sitoumus. Jos torjuu sekä läheisyyden että seksin, voi kysyä missä sitoumus rakastamiseen enää on?

        Silti toista ei voi muuttaa. Halutonta ei saa haluamaan ja voi vain itse päättää tyytyykö tilanteeseen vai lähteekö.


    • Anonyymi

      Vanha aloitus, joten totean vain, että jos on kovin paha olla, niin kannattaa erota. Se vieraisiin meno satuttaa ja tuhoaa vain enemmän ja kun jää kiinni, niin se eroaminenkin on monin verroin hankalampaa ja kostonhimoisempaa.

    • Ketju on vanha. Vastaan silti.

      Olen ollut 7v liitossa, jossa oli alussakin vähemmän seksiä (2-3krt/vko) kuin muissa pitkissä parisuhteissani ihan lopussa (4.5-9.5v, 3-5krt/vko). Ajattelin alussa, että on kyse vain iästä (kolmas kumppani oli melkein 40v alussa). Parissa vuodessa tuo määrä tippui ensin kertaan parissa kuukaudessa ja sen jälkeen pariin kertaan vuodessa. Tein itse 99% aloitteista ja sain 95% torjuntaa. Keskustelut oli monologejani ja jos sanoin, että nyt on sinun vuorosi puhua, toinen oli minuutteja hiljaa, Jos pyysin vastausta, se oli vain ehkä, en tiedä tai ei haluissani ole mitään vikaa tai et voi tehdä itse mitään (kun kysyin onko minussa jotain syytä, minkä voin korjata).

      Kyse ei ole pelkästään seksistä, vaan myös läheisyyden torjumisesta ja kosketuksesta kavahtamisesta. Jossain kohtaa hermostuin ja sanoin, että vuoro vaihtuu sinulle. En enää tee aloitetta seksiin tai läheisyyteen, enkä sen jälkeen tehnyt. En halua painostaa ja nyt sinulla on mahdollisuus haluta itse (kun kerran halut on ihan normaalit). Kolmen vuoden saldo oli sen jälkeen YKSI nopea taputus olalle tilanteessa missä tuin vaikeassa tilanteessa. Kun sen jälkeen sanoin, että nyt riittää ja tämä ei enää muutu ja en halua tässä iässä valiat lopun elämän selibaaattia, ja haluan erota, oli toinen sitä mieltä että nythän on mennyt tosi pitkään tosi hyvin. 😳🙄

      Käytännössä sinulla ei ole montaa vaihtoehtoa::
      1) Jäät ja hyväksyt selibaatin ja kosketuksen puutteen osaksi elämääsi . Jos se katkeroittaa sinut, pilaat itse oman elämäsi katkeruudella. Mieti siis tarkkaan, oletko valmis hyväksymään tilanteen oikeasti ilman katkeruutta. Toista et voi muuttaa, vaikka seisoisit päälläsi. Jos omaisuus ja harrastukset on sinulle tärkein asia elämässä, tämä on ainoa vaihtoehtosi. Valitset kuitenkin itse, jäätkö katkerana vai niin, että tiedostat itse valinneesi vaihtoehdoista parhaimman. Kaikkea et saa. Lasten osalta et ole passiivinen tekijä, vaan jos he asuvat kaukana, voit itsekin olla aktiivinen osapuoli ja käydä heidän luonaan ja tarjota vaikka apuasi, jolloin ajan jakaminen ei ole kynnyskysymys,

      2) Jäät ja keskustelet puolisosi kanssa avoimesti avoimesta suhteesta tai siitä, että saa vapaasti harrastaa etäseksiä (puhelin, chat). Avioliiton ulkopuolinen suhde loukkaa, mutta paljon enemmän loukkaa vuosien torjunta. Voi olla, että kun tunnet miltä läheisyys tuntuu, et enää halua jäädä. JOS sinulla on lupa rinnakkaissuhteeseen, se EI ole pettämistä, vaan valinta tilanteessa, jossa ei olw mahdollisuutta rakasteluun ja hellyyteen parisuhteen sisällä. Avoimessa suhteessa ei ole mitään väärää silloin kun tilanne on yhdessä sovittu kaikkien osallistuvien osapuolien kesken eikä valehtelua tarvita, jos asia on avointa. Koska kotona seksi ja kosketus puuttuu, ei tule edes tilannetta eteen, että intiimiä toimintaa olisi kahden kanssa samaan aikaan (paitsi naisella, joka tähän kuvioon haluaa lähteä). Osa ratkaisee tilanteen yhdenillan jutuilla, mutta koska olet hellyyttä ja kosketusta vailla, tuskin se tekee muuta kuin huonon olon. Vaihtoehto vaatii avointa keskustelua vaimosi kanssa useamman kertaa. Sano, ettet jaksa enää ilman kosketusta ja myös seksiä, ja jatkuva torjutuksi tuleminen kutistaa sitä miten tunnet itsesi mieheksi ja haluttavaksi (ihmettelisin, jos vuosien torjinta ei tuota aiheutta kenelle vaan).

      3) Ero, parantuminen ja asian käsittely, Sen valitseminen, että vaikka omaisuus jaetaan, jotain muuta voi tulla tilalle, Se mitä tulee tilalle on kiinni eniten itsestäsi, miten pystyt toipumaan ja mikä oma asenteesi on ja mitä odotat seuraavilta suhteilta.

      Itse erosin. Puoli vuotta sen jälkeen annoin yhden yhdenillan jutun tapahtua ennen kuin käsittelin itseäni ja valitsin 4v selibaatin ennen kuin olin valmis uuteen parisuhteeseen. Kannatti.

    • Anonyymi

      Saa mennä heti vieraisiin kun nainen kieltäytyy ekan kerran.Minä ainakin nautin elämästä,kerran täällä vain ollaan

    • Anonyymi

      Vierasiin saa mennä, kun on saanut siihen luvan. Sen jälkeen se on täysin luvallista ja enne sitä ei. Mitä epäselvää tuossa voi kenellekään olla? Tietenkin asioita voi koettaa itselleen oikeuttaa, mutta ei se siitä luvallista tee. Ihmiset tekevät paljon luvattomia asioita, joten ei siinä sinällään mitään ihmeellistä ole, mutta se ei tee luvattomasta luvallista. Se tekeekö luvattomia ja koska tekee, jos tekee, on sitten ihan omasta omatunnosta kiinni. Jos kysyy koska saa mennä, eli koska se olisi luvallista, niin sitten joko kysyy luvat tai eroaa. 🙂

      • Anonyymi

        Niinpä. Ihan samanlainen kysymys, kuin että saako varastaa, jos on tarpeeksi nälkä, mutta sillä erotuksella, että ravinto on perustarve jota ei voi korvata millään muulla. Eli oikeastaan kyse on samanlaisesta kysymyksestä kuin että, jos on tarpeeksi nälkä, niin saako varastaa ja saako varastaa kauraryynipaketin vain onko sisäfilee yhtä oikeutettu varastamisen kohde.


    • Anonyymi

      Juu mä olin 3kuukautta vailla naista kun vaimon pomonvaimo soitti että oli yllättänä miehensä ja vaimoni rysänpäätä.
      Käytin yllättäjän kanssa kylpylä reissulla naimas kunnolla.. Jopa alkoi emännän kin jalat aueta🥒🥒🥒🥒😍😍☺️☺️👄

    • Anonyymi

      viikkop kihlauksen ja kolme päivää häiden jälkeen. Kolme päivää ennen kihlausta ja viikko ennen häitä! Tiedän tälläisen tapauksen. Mutta minkäs ihminen luonteelleen voi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe