"Eikö oppikirjoissa saa enää mainita Luojaa, tivaa Päivi Räsänen (kd) kirjallisessa kysymyksessään.
- Mihin poliittiseen tai hallinnolliseen linjaukseen perustuu näkemys, että äidinkielen oppikirjassa ei voi edes kaunokirjallisen tekstin lainauksessa mainita Luojaa? kysyy kansanedustaja Päivi Räsänen perjantaina jättämässään kirjallisessa kysymyksessä hallitukselle.
Laulaja ja lauluntekijä Mariskan laulunsanat hyllytettiin äidinkielen oppikirjasta. Työryhmä piti Mestaripiirros-laulun sanoja liian "tunnustuksellisina".
Tekstissä sanotaan:
Sinä päivänä kun Luoja teki sinut
hän ei muuta tehnytkään.
Heräs aikaisin, otti kynän käteen,
rupes siinä piirtämään.
Laulutekstissä sanotaan myös:
Niille jotka yhä epäilevät Luojaa
sanon vastaukseksi vaan, että jos ne edes kerran näkis sinut,
kaikki rupeis uskomaan."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016070121829200_uu.shtml
Räsäselle ilmeisesti tuottaa vaikeuksia ymmärtää, että äidinkielen tunnilla opiskellaan äidinkieltä eikä yritetä aivopestä oppilaita kristillisillä voodoo-opeilla.
Kristittyjen tyhmyys osa xxx
27
333
Vastaukset
- Nassen
jotkut vaan ovat kaiken avun ulkopuolella....
- Isä.Aurinkoinen-
Kyllähän Allahin voi mainita. Sitä paitsi on monia muitakin porukoita niinkuin Krisnan ja Sivan heimo ja monia muita.
- Laulaenlurautan
Hienoa Päivi. Täyttä asiaa kyselet ja peräänkuulutat. Esimerkiksi virret ovat valtava aarteisto ihmisenä olemisen ihmettä, tuskaa, toivoa, riemua ja ylistystä. Tähän hengelliseen aarteistoon kannattaa tutustua jo äidinkielen oppimisenkin kannalta.
- koffi32
Hienoa Päivi! Tänäänkin olin kello 21.01 kaupassa ja jäin taas ilman virvokkeita!
- bgvgfbvf
Ei ole olemassa mitään luojajumalaa eikä äidinkielen oppimateriaaliin moinen disinformaation tuputus kuulu missään tapauksessa.
Räsänen on tervetullut manaamaan esiin tuon mielikuvitusjumalansa eduskunnan rappusilla.
Jos ei siihen pysty, niin vietäköön tuo noita lähimpään terveyskeskukseen, jossa lääkäri kirjoittaa pakkohoitomääräyksen ja antaa todellisuuteen palauttavan lääkityksen.- nnnnnnnhng
Mistä lähtien äidinkielen oppikirjaan pitäisi sisällyttää jumalatodistuksia, vieläpä älyllisesti näin köykäisiä? On olemassa kauniita ihmisiä, joten on kristinuskon jumala on olemassa? Just joo, tämä on tätä uskovaislogiikkaa.
Absurdia jos samaan aikaan yhden oppiaineen yhdessä kirjassa yksi maininta evlut jumalasta on liikaa, kun lapsia viedään 1-2 kertaa joka lukuvuosi evlut jumalanpalvelukseen.
Minusta tuon maininnan olisi voinut kirjaan aivan hyvin jättää.- nnnnnnnn4563
Myöntyväisyyslinja ei edistä sekularisaatiota. Älä lipeä rintamasta.
- Tasapuolisuutta
Minustakaan ei yksi maininta luojasta nyt maata kaada. Mutta toisaalta, onko oppikirjassa sitten yhtään ateistista tekstiä, jossa sanottaisiin esim. että Jeesus on hassu satuolento eikä mitään muuta?
Tasapuolisuutta kirjoitti:
Minustakaan ei yksi maininta luojasta nyt maata kaada. Mutta toisaalta, onko oppikirjassa sitten yhtään ateistista tekstiä, jossa sanottaisiin esim. että Jeesus on hassu satuolento eikä mitään muuta?
Tuskin on. Mutta varsinainen ongelma on, jos tuo Mariskan teksti hyväksyttäisiin ja samaan aikaan esimerkiksi eroakirkosta.fi-palvelun tiedote ehdottomasti ei kelpaisi esimerkiksi vaikuttavasta lehdistötiedotteesta.
- jgkhyt
"Räsäsen mukaan palaute kertoo siitä, että työryhmän suhtautuminen hengellisyyteen ja uskonnollisuuteen on joko hyvin kielteistä tai äärimmäisen varovaista. Räsäsen mielestä se ei enää noudata perustuslain henkeä.
- Perustuslaki takaa jokaiselle myönteisen uskonnonvapauden, eli oikeuden tunnustaa, harjoittaa ja levittää omaa uskontoaan, Räsänen muistuttaa tiedotteessa.
- Myös mahdollisuus kieltäytyä uskonnonharjoittamisesta, eli negatiivinen uskonnonvapaus turvataan. Tämä oikeus ei merkitse muiden velvollisuutta vaieta omasta vakaumuksestaan tai kätkeä sitä. Usko saa näkyä ja kuulua."
Räsäsen ymmärrys Perustuslaista on lapsen tasolla. Ei Perustuslaki takaa kansalaisille oikeutta muuttaa äidinkielen tuntia uskonnolliseksi käännytysalustaksi, vaan äidinkielen tunnilla opiskellaan äidinkieltä. Sama pätee työpaikoilla. Työpaikoilla tehdään töitä eikä yritetä käännyttää ihmisiä mielikuvitusolentojen palvojilksi. Omalla vapaa-ajalla jokainen voi keskittyä Perustuslain takaamien ihmisoikeuksien toteuttamiseen. Mitenkä kansanedustajaksi voi päästä ihminen joka ymmärtää asiat näin väärin?- Tuputtajat
Kyllähän nuo aktiiviuskikset tunnetaan ja he haluavat tuputusta joka paikkaan.
Niilon ja Päivin mielipiteellinen kirja kertoo avioliitosta:
http://suuressamukana.fi/uutuuskirja-avioliitosta-kristinuskon-nakokulmasta/
Samanlaisen kirjan voi kirjoittaa joku muukin ja siinä voidaan todeta asiat täysin päinvastoin, mutta kumpi kirjoista on kuitenkin laadittu tuputtamisen hengessä? - dfsefsf
Et ole ilmeisesti käynyt lukiota. Äidinkielen tunnilla kirjoitetaan aineita, joissa voidaan käyttää jotain runoa tai tekstiä, jota pohditaan omasta näkökulmasta. Sinun mielestäsi mitkään runot tai laulujen sanat, joissa voi olla jotain muuta kuin ateistista tekstiä, eli kiroilua ja v-alkuisia sanoja, ei voida käyttää.
dfsefsf kirjoitti:
Et ole ilmeisesti käynyt lukiota. Äidinkielen tunnilla kirjoitetaan aineita, joissa voidaan käyttää jotain runoa tai tekstiä, jota pohditaan omasta näkökulmasta. Sinun mielestäsi mitkään runot tai laulujen sanat, joissa voi olla jotain muuta kuin ateistista tekstiä, eli kiroilua ja v-alkuisia sanoja, ei voida käyttää.
Miten kiroilu ja v-alkuiset sanat (kuten "vapahtaja" :=) ) liittyvät toisiinsa?
Selvää on, että uskonnonvapaudesta ei seuraa että äidinkielen oppikirjaan tulisi ottaa uskonnollista tekstiä. Myöskään musiikintunnilla ei ole pakko laulaa virsiä, vaan uskonnonvapaus on vapautta laulaa niitä vapaa-ajallaan.- dfsefsf
jori.mantysalo kirjoitti:
Miten kiroilu ja v-alkuiset sanat (kuten "vapahtaja" :=) ) liittyvät toisiinsa?
Selvää on, että uskonnonvapaudesta ei seuraa että äidinkielen oppikirjaan tulisi ottaa uskonnollista tekstiä. Myöskään musiikintunnilla ei ole pakko laulaa virsiä, vaan uskonnonvapaus on vapautta laulaa niitä vapaa-ajallaan.Äidinkielen opettaja voi siis tuoda aineistoksi laulun sanoja, jossa puhutaan esim. Luojasta, jos hän tuo myös jonkun kommunistirunon. Oppilaalla pitää olla valinnanvapaus mistä kirjoittaa, vaikka se olisi uskonnollista tekstiä. Äidinkielen oppikirjaan pitäisi mielestäni ottaa kaikkea mahdollista, jotta jokaiselle olisi jotain.
- jgkhyt
dfsefsf kirjoitti:
Et ole ilmeisesti käynyt lukiota. Äidinkielen tunnilla kirjoitetaan aineita, joissa voidaan käyttää jotain runoa tai tekstiä, jota pohditaan omasta näkökulmasta. Sinun mielestäsi mitkään runot tai laulujen sanat, joissa voi olla jotain muuta kuin ateistista tekstiä, eli kiroilua ja v-alkuisia sanoja, ei voida käyttää.
On täysin Perustuslain mukaista jos oppilas kirjoittaa aineen, joka on uskonnollinen, mutta täysin Perustuslain vastaista, jos äidinkielen oppikirja sisältää tunnustuksellista materiaalia tai jos äidinielen opettaja äidinkielen tunnilla alkaa höpisemään tunnustuksellisia asioita. Tätä eroa ei tunnu Päivi Räsänenkään perusteluissaan ymmärtävän.
- jgkhyt
dfsefsf kirjoitti:
Äidinkielen opettaja voi siis tuoda aineistoksi laulun sanoja, jossa puhutaan esim. Luojasta, jos hän tuo myös jonkun kommunistirunon. Oppilaalla pitää olla valinnanvapaus mistä kirjoittaa, vaikka se olisi uskonnollista tekstiä. Äidinkielen oppikirjaan pitäisi mielestäni ottaa kaikkea mahdollista, jotta jokaiselle olisi jotain.
Edelleen äidinkielen oppikirja tai edes jattava muukaan opetusmateriaali ei voi olla uskonnollisesti tunnustuksellista kuten ei myöskään poliittisesti tai muutenkaan. Tämä ei estä oppilaan uskonnonvapautta kirjoittaa tunnustuksellisia aineita, jos niin haluaa.
- dfsefsf
Täällä tämän vuoden äidinkielen esseeaiheita. Nuo runot, jotka on sivuilla 4-5 ovat sitä nuoruuden kuvausta, jota suositaan. Esim. runo Poloiset nuoret, jossa kerrotaan jostain sonnien ja lehmien yhdynnöistä on ilmeisesti sitä, mitä pidetään normaalina nuoruutena. Entä jos joku uskova nuori ei koe noita asioita omakseen, tai joku ei-uskovainen nuori olisi käynyt rippileirin ja kokenut siellä jotain kaunista, ja joku laulu olisi jäänyt mieleen, jossa vilahtaisi L....a sana, niin pohjoisikorealainen sensuuriko iskee, eikä sellaista aihetta suvaita edes yo-kirjoituksissa?
Tai voihan olla, että kyseinen laulu tulee ensi vuoden aiheeksi juuri siitä syystä, että sitä voidaan ruotia juuri sananvapauden näkökulmasta.
https://drive.google.com/file/d/0Bw3oPkjh-TYLcFVtR3loRlVfWDA/view?pref=2&pli=1 dfsefsf kirjoitti:
Täällä tämän vuoden äidinkielen esseeaiheita. Nuo runot, jotka on sivuilla 4-5 ovat sitä nuoruuden kuvausta, jota suositaan. Esim. runo Poloiset nuoret, jossa kerrotaan jostain sonnien ja lehmien yhdynnöistä on ilmeisesti sitä, mitä pidetään normaalina nuoruutena. Entä jos joku uskova nuori ei koe noita asioita omakseen, tai joku ei-uskovainen nuori olisi käynyt rippileirin ja kokenut siellä jotain kaunista, ja joku laulu olisi jäänyt mieleen, jossa vilahtaisi L....a sana, niin pohjoisikorealainen sensuuriko iskee, eikä sellaista aihetta suvaita edes yo-kirjoituksissa?
Tai voihan olla, että kyseinen laulu tulee ensi vuoden aiheeksi juuri siitä syystä, että sitä voidaan ruotia juuri sananvapauden näkökulmasta.
https://drive.google.com/file/d/0Bw3oPkjh-TYLcFVtR3loRlVfWDA/view?pref=2&pli=1En näe tässä liittymää sananvapauteen.
Eihän Mariskaa ole kielletty kertomasta uskostaan, sanomalehtiä kielletty julkaisemasta tällaista kertomusta jne. Ei sananvapaus tarkoita myöskään sitä, että Hesarin on pakko alkaa julkaista Päivän sana -palstaa.- dfsefsf
jori.mantysalo kirjoitti:
En näe tässä liittymää sananvapauteen.
Eihän Mariskaa ole kielletty kertomasta uskostaan, sanomalehtiä kielletty julkaisemasta tällaista kertomusta jne. Ei sananvapaus tarkoita myöskään sitä, että Hesarin on pakko alkaa julkaista Päivän sana -palstaa.Jos taiteellisessa tuotoksessa ei koulun mielestä saa esiintyä tiettyjä sanoja, niin mitä se silloin on?
- a.matsoni
dfsefsf kirjoitti:
Jos taiteellisessa tuotoksessa ei koulun mielestä saa esiintyä tiettyjä sanoja, niin mitä se silloin on?
Ei saa? Ei kai kukaan ole niin sanonut. Kukaan ei ole vaatinut tuota laulua sensuroitavaksi, esim. radioissa sitä on ihan kiitettävästi soitettu.
Mutta kaikella on aikansa ja paikkansa. Tuollainen teksti ei vain kuulu/sovi äidinkielen oppikirjaan - pankaa se ussanoppikirjan sivuille niin ei mitään valittamista. (Tosin ussa ei kuuluisi oikestaan lainkaan koulun oppiaineeksi. Kirkko hoitakoon omat tehtävänsä, mm. uskon ja jumalan, luojan, tuputtaminen, ihan itse ja omalla kustannuksellaan.)
Olin jo mennä halpaan, kun toisessa aloituksessa puhuttiin vain Luoja-sanan MAINITSEMISESTA tuossa laulutekstissä. Mutta tässä aloituksessa siteerataan lyriikkaa, ja sehän on selvästi uskonnon , jumauskon/luojauskon tuputusta.
Siinähän sanotaan ihan selevällä suomen kielellä, että ne jotka epäilevät luojaa ovat väärässä, eivätkä näe ilmiselviää tosiasiaa, että jumala/luoja on. Ja sille riittää Mariskan mukaan todisteeksi, että hän on kohdannut ihanan, jopa täydellisen ihmisen. Näin vaikka kristinuskon mukaan sellaista ei ole olemassakaan.
Koko kristinuskohan perustuu sille ajatukselle että kaikki, myös kristityt, ovat epätäydellisiå ja syntisiä!
Tulee mieleen myös se, että noinhan sitä usein ylistetään partneria, kun naimisiin ollaan menossa, ja vielä avioliiton alkuaikoinakin, mutta kuitenkin lopulta yli puolet avioliitoista kariutuu, päättyy eroon - eikä edes ne kirkkohäät jumalan, luojan, srk-väen edessä auta asiaa mitenkään.
Niin ne vain jumalan hitsaamat liitotkin purkautuvat (siinä missä muutkin) - vieläpä evl. kirkon hyväksymänä/siunauksella. Saadaanpahan taas papeille lisää avioliittoon vihittäviä, kun samat ihmiset vihitään useamman kerran. - dfsefsf
Sinähän vedit kunnon analyysin siitä, mitä tekijä on laulun sanoilla tarkoittanut;). Siitä nimenomaan on kyse, kun koulussa näitä tulkitaan ja niistä kirjoitetaan.
Nyt annetaan nuorille sellainen kuva, että jos ryhdyt kirjoittamaan tai sanoittamaan lauluja, niin liian syvällistä, eli mitään henkisyyteen tai hengellisyyteen viittaavaa niissä ei pidä olla, koska ne ovat teksteiltään ja sisällöiltään arvottomia koulun mielestä. Ainoastaan pinnalliset tekstit voidaan kelpuuttaa koulun äidinkielenkirjaan. - FUCKIFUUUC
Totuus on että Mariska on surkea artisti. Oppikirjan tekijät halusivat tietyn tyyppisen runon, jota voisi analysoida, Mariska ei tässä onnistunut vaan antoi surkean tekeleen.
Toistan vielä niin ettei jää epäilyksen häivää Mariska on paska artisti. - jgkhyt
dfsefsf kirjoitti:
Sinähän vedit kunnon analyysin siitä, mitä tekijä on laulun sanoilla tarkoittanut;). Siitä nimenomaan on kyse, kun koulussa näitä tulkitaan ja niistä kirjoitetaan.
Nyt annetaan nuorille sellainen kuva, että jos ryhdyt kirjoittamaan tai sanoittamaan lauluja, niin liian syvällistä, eli mitään henkisyyteen tai hengellisyyteen viittaavaa niissä ei pidä olla, koska ne ovat teksteiltään ja sisällöiltään arvottomia koulun mielestä. Ainoastaan pinnalliset tekstit voidaan kelpuuttaa koulun äidinkielenkirjaan."Nyt annetaan nuorille sellainen kuva, että jos ryhdyt kirjoittamaan tai sanoittamaan lauluja, niin liian syvällistä, eli mitään henkisyyteen tai hengellisyyteen viittaavaa niissä ei pidä olla, koska ne ovat teksteiltään ja sisällöiltään arvottomia koulun mielestä. Ainoastaan pinnalliset tekstit voidaan kelpuuttaa koulun äidinkielenkirjaan."
Piekset nyt ihan itse rakentamaa olkiukkoa. Ilmeisesti arkumentit loppui kesken, niin pitää yrittää vääristäen rakentaa viholliskuva ja tapatumaketju, jota sitten on hyvä kivittää. Tapaus on jo Perustuslain uskonnonvapauden osalta tässä ketjussa jo käsitelty niin, että se menee jo järki-ihmisille jakeluun. Uskovaiset on tietenkin tapaus erikseen. Ilmeisesti tästä on kahdallasi kyse.
kiva että lahkolaiset ilmoittavat olemassaolsotaan aina välillä
niin ei unohdu
että maa päällään kantaa myös idiootteja
näiden idioottien mukaan kai sit jullebullen luomia idiootteja.
julle tykkää siis idiotiasta.
onkohan julle sittenkin santtusaatana?Kirjantekijät ymmärtääkseni itse pyysivät uskonnolliseksi tietämältään artistilta jotain tekstiä kirjaansa eli ei kait ne kirjantekijät nyt ihan militantteja ateisteja olleet. Mutta kun ko teksti ei kirjaan päätynyt, niin johan alkoi valitus sorrosta ja kirjallisten kysymysten esittäminen eduskunnassa.
Ei taida Päivillä olla tärkempääkään tekemistä, kun pitää moiseen aikaansa kuluttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684411Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D983956- 503466
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222713Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252542Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562403- 432257
- 391887
- 471878
- 301636