Arvatkaa miten teen sanoja ja lauseita!

kirjaimisto

Sanat teen kirjaimista ja lauseet sanoista. Näin helpoa se on tai vaikeaa.

Tärkeää on valita oikeat kirjamet niin puhuttaessa kuin kirjoitettaessa. Esimerkiksi jääkiekossa käytetään v-alkuista sanaa paljon. Huulista lukemalla näkee mitä pelaaja sanoo. s- ja p-alkuisia sanoja käytetään usein kiroiltaessa tai kuvailtessa huonoa ainetta.

r-alkuinen sana on tällä palstalla paljon käytetty. ruune, esimerkiksi. ruune on se henkilö, joka riitelee n. joka viestissä, rekisteröitymättömänä.

Miten se ruune voi keritä joka viestiin ja vain riitelemään? Kysympä vaan.
.

54

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riitakumppani

      Miten se ruune voi keritä joka viestiin ja vain riitelemään? Kysympä vaan.

      Sanos´muuta. Nyt se riitelee jo itsensä kanssa.

      • Mitä tarkoitat tuolla itsensä kanssa.


    • ruuneberki

      Runeberg on kansallisrunoiljamme, på svenska of course!!½! HIK

      • sanasarkku

        Jos tunnetun tekijän on paras olla katalysaattorikin jotta tää toimisi. Kun kerran alkuunpantu metodi Hajun syyllistämisestä toimi, niin vanhoja uria kaikki laumatkin kulkee, lehmätkin.

        Sillähän sitä pääsee uudelleenjärjestämästä - kröh, kirjaimia.


      • Tiedän kyllä Johan Ludvig Runebergin, tuon kansallisrunoilijamme, jonka runoja runoja jo lapsena luin.

        Nimimerkkini ei ole suomennos vaan yleisemminkin käytetty"puhuu kuin ruuneperi". Minä kyllä kirjoitan ja alkuaikoina oli kirjoituskumppanina Frederiikka, kuin sillä aidolla R:lläkin.


    • muinaisjäänne

      Näyttääpä moni olevan vikkelä vieläkin eikä ainoaksi jää mainitsemanne henkilö?
      Miksi ihmeessä täällä viljellään mollaamista kun heissä ei löydy mitään merkittävää ja vielä vähemmän kuin mainitsemassaan kirjoittajassa?
      Vaikuttaa ja todella kalkki arjessa no se on sitten vain vapaa tulkinta ettei kaikkia vanhuksia vaivaa kalkin puute!

      Olisi paljon mielenkiintoisampaa lukea aivan muuta kuin jonkun morkkaamista, mutta tähän on tultu ikävää vain ettei keskustelut ja muistelut suju kaikilta.

    • puhun-kirjoitan

      Ihmettenpä kuinka aloittaja ei huoamnnut ettei sanoja voi muulla tavalla muodostaa, jos haluaa ne kirjoitettuun muotoon. Puhutussa muodossakin sanat muodostuvat yhteen liittyvistä kirjaimista ja sanojen välit tauotetaan, kun kirjoitettaessa se tehdään välilyönnillä.

      Ellei parempaa aihetta kuin mollaamiset, tehköön sanoja vaikka p..sreiällä!

      • Mollarisanat

        Kunnioitettava aloitus. Nyt ei tarvitse mollaukseen edes kohdetta. Voi ihan vaan mollata mollaamisen tarpeesta. Ei ole pakko keksiä tekosyitä eikä mmärtää ketään väärin. MOLLATAAN ihan rauhassa. Valitaan kirjaimet, joista muodostuu mollaus. Ilman sarvia ja hampaita.


      • kirjaimisto

        Mollaaminen on kuitenkin pääaihe.. puhun-kirjoitan. nimimerkki, piti ps..reijällä kirjoittamista parempana.

        Kun manittu kirjoitustapa on vähemmän tunnettu ja kuitenkin pidetty, annan sen käyttöohjeet.

        Peräreikään, joka on peräsuolen loppupää, sijoitetaan sopiva kirjoitusväline, esimerkiksi lyijykynä. Kirjoitus suoritetaan kyykkyasennossa kirjainten muotoja seraillen.

        Ryppynaru on oiva kynänpidin, mutta piereskelyä on vältettävä sillä kynä lentää pois kuin kiukkuisen kädestä. Lepotauot ovatkin käytnnössä piereskelytaukoja, selkä suorana seisten. Hajuhaitat ovat myösmerkittävät.

        Jos puhun-kirjoitan nimimerkille tulee elässään ns. ruikulavaihe, se antaa oivan tilaisuuden omakuvan tekemiseen ruiskumaalaamalla. Värikin on itsellesi sopiva. Siitä vaan kirjoittelemaan tällä paremmaksi saotullasi!


    • No, siinäpä ruunemanni kyselee, ja tappelee (joku huomasi) itsensä kanssa.:) Kuinkahan toiset niitä sanoja ja lauseita muodostaa, kun eivät osaa kunnon keskustelua saada aikaan?

      Kirjaimet on väärin aseteltu, pilkut puuttuu ja puhumattakaan, että aihe ei ole mielenkiintoinen? Siinä he höpisevät vain päivän touhuistaan, puuttumatta ketään arvostelemaan, tai edes arvailemaan, kukahan tuonkin kirjoitti?

      Toki useat linkittää päivän uutiset tänne ja odottaa keskustelua siitä, mutta itse ei sano mielipidettään. Sitä´paitsi lehtien sivuilta löytyy myös sellainen sivu "keskustelut" ja useimmista onkin sananvaihtoa runsaasti.

      Tällä saitilla olen huomannut, että poliittinen keskustelu kääntyy usein erään agitaattorin huuteluksi, ja huh, huh, huh, kun Lipponen ja mafia vei rahat?? V ä y r y n e n! Apua!

      Muistelutkaan ei jollekin sovi? Ei kiinosta, mukamas? Miksi ei osaa ohittaa juttua, samoin kuin TV-ohjelmia arvostelijat? Eikö he löydä sitä sulkemis/kanavanvaihto nappia? Siinä vasta dementian alku onkin!:))))

    • soittajansoitin

      Useimmille ikäisillemme on vaikeaa kirjoittaen kertoa mielipiteitään muuten kuin hyviä kirjoittajia mollaten lyhyesti ja ilkeästi, lienee jonkinasteinen kateus mikä muukaan?

      • Noin näyttää olevan kuin kirjoitit. Irti ei päästä, ei kirveelläkään. Jos itse en kirjoita, on palsta huomattavantyhjä tai vähäsanainen. Se suuri halu kirjoittaa omia viestejä ei olekaan aito.

        Täällä on kiitelty tippa silmässä Kahvipirttiä, sen ihanaa kirjoittajaa, SkillaNia. Suon kaiken annetun arvon jokaiselle, joka sen ansaitsee.

        Olen väittänyt eli totuutena kertonut, ettei Kahvipirtissä keskustella. Olen perustellut asiaa lukemattomia kertoja, tuloksetta.

        Keskustelun pohjana tulee olla aihe, jossa ihmisillä on erilainen käsitys. Samaa mieltäkin saa olla, mutta ruunea ei saa sanoa ihmiseksi.

        Politiikasta syntyisi keskusteluja jos kerrottaisiin oma käsitys ja hyväksytäisiin vastapuoli. Oikeustaju ja käytöstavat kuuluvat myös keskustelijoille.

        Menkää vaan Kahvipirttiin, sekoittakaa kahvipirtin siivo, sotkekaa ynnämuun hieno maalaus tai hurskaisen tai Laten päivän työt. Laatusuomea on pirtissä.


      • Piti vain sanoman, että eri mieltä oleminen jonkun työstä on mahdotonta.


      • Turparulla
        Ruuneman kirjoitti:

        Piti vain sanoman, että eri mieltä oleminen jonkun työstä on mahdotonta.

        Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa jostain, paras pitää turpansa tukossa. ⚖🔧


      • mormori
        Turparulla kirjoitti:

        Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa jostain, paras pitää turpansa tukossa. ⚖🔧

        Oisko noin ? Ei kehityksen virta noin ole kulkenut!

        Tarjoaakohan Turparulla nyt vain taantumuksellisuutta?

        P.S. Vaikka miksipä harmitella vakaata virtaa uomassaan, miksikäs se siitä muuttuisi, sama maisema joen mutkineen, vesimäärä löytänyt tasapainonsa.

        Vaan menepä joku, ja laita siihen pato, taitaisi kupit kilistä koko saitilla :D


      • mormorit-tietää-kaiken
        mormori kirjoitti:

        Oisko noin ? Ei kehityksen virta noin ole kulkenut!

        Tarjoaakohan Turparulla nyt vain taantumuksellisuutta?

        P.S. Vaikka miksipä harmitella vakaata virtaa uomassaan, miksikäs se siitä muuttuisi, sama maisema joen mutkineen, vesimäärä löytänyt tasapainonsa.

        Vaan menepä joku, ja laita siihen pato, taitaisi kupit kilistä koko saitilla :D

        Vaan menepä joku, ja laita siihen pato, taitaisi kupit kilistä koko saitilla :D

        Erittäin oivallisesti todettu, olkoonkin , että olisi joltain lainattu, mutta sopii tänne hyvin.


    • arvoton

      Kuinka palstan kirjoittajat nyt yht'äkkiä muuttuisivat salliviksi ja sovinnollisiksi, kun vuosia on ollut taistelua herruudesta ja narriudesta?
      Helpompaa on tyytyä vallitsevaan tilanteeseen, antaa toisia arvosteleville ja nimitteleville oma paikkansa, eli olla huomioimatta. Ohittaminen, huomiotta jättäminen kiukuttaa kaikkein eniten ja solvaajalle vastaamatta jättäminen on osoitus hänen arvostaan, nolla pistettä ja miinus siihenkin.
      En ymmärrä tätä odottamista ja kehoittamista keskustweluun, ellei sitä asiasta synny, ei siihen käskemälläkään ryhdytä.

      Kuulen järjestöihin ja niiden kokouksissa on usein pyydetty osallistujia kertomaan kantansa käsittelyssä olevassa asiassa. Nousehan sieltä pari kättä, toinen sanoo muutaman sananasian sivusta ja toinen kannatta edellistä. Vaan kokouksesta pois lähtiedssä heti ulko ovella syntyy polemiikkia päätöksistä. Olis pitäny, miksi ei kukaan sanonut jne. Turhaa se on sinne tuuleen ehdotuksia laukoa, ei niitä enää pöytäkirjoihin saa kirjattua.
      Niin se vain on, asioistakaan ei lausuta mielipidettä, mutta asianosaisia arvostellaan.
      Tämä palsta on kuin ilmaston muutokset. Vuoroin seisova vesi ihan haisee, vuoroin niin tuulista ettei aalloille uskalla laivallakaan. Jokainen kirjoittaja asettaa minuutensa alttiiksi, vaikka kukaan ei tunnistaisikaan kirjoittajaa. Kaiken huippuna se iänikuinen lause, taas ruune.... Mitä ihmeen väliä sen on jos ruune kirjoittaa? Eihän täällä näy muuten mitään tapahtuvankaan. Uskonto ja politiikka tuovat riitaa, mutta tuoko ihan leikkimielinen"kunhan jotain on sanottuvaikka asian vierestä, pelkkää riitelyä ja soimaamista. Kukin näkee asian omilla silmillään ja luo käsityksensä juuri niiden pohjalta. Ihan varmasti tämäkin viesti "luetaan " kirjoittajien arvosteluna ja moitteena. Joka niin päättelee tekstistä, päätelköön, mutta kertokoon onko tässä jotain väärää lausuntoa, vai pitääkö asiat paikkansa?
      Jos arvostelee toisia, pitäisi osata itse kirjoittaa enemmän kuin pari lausetta, ilman mitään uutta tai pohtivaa, vain moitteita.

    • Arvattiinhan sitä ja keksittiin itse parempia! Hiukan leikkimielinen "tyhjänpuhuminen" tuo avaukseni yritti olla.

      Keskusteluun voidaan päästä jos nimimerkki arvoton esimerkiksi olisi enemmän mukana.

      Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loukkaava, luokitteleva ja kritisoiva. Oikea ruunen vihanainen.

      Mikähän hirmumyrsky mahdan olla jos vaalierkki on lempeä tuulahdus?

      • tee-selvitys

        Hei ruune , ketkä sitten niitä sinun rakkausnaisia ? Itse aina sen makriinan otat es
        Imerkiksi , mutta saatko vastarakkautta ? Ketkä taas rakastaa ruunea ilman vastarakkautta ?


      • avaukseni yritti olla.? Kirjoitti Ruueman

        "Keskusteluun voidaan päästä jos nimimerkki arvotonAika pitkälti vain loavaukseni yritti olla. esimerkiksi olisi enemmän mukana"??.

        Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loavaukseni yritti olla.?

        "Aika pitkälti vain loavaukseni yritti olla" ?
        Mikä loavaus? En ole kenenkään loavaus, enkä hännystelijä. Mahdanko oikein osata edes noita kirjaimia asetella??


        Keskusteluun voidaan päästä jos nimimerkki arvoton esimerkiksi olisi enemmän mukana.

        Arvoton kehiin, niin kaikki on hyvin!

        Häntä lainaten; "Helpompaa on tyytyä vallitsevaan tilanteeseen, antaa toisia arvosteleville ja nimitteleville oma paikkansa, eli olla huomioimatta. Ohittaminen, huomiotta jättäminen kiukuttaa kaikkein eniten ja solvaajalle vastaamatta jättäminen on osoitus hänen arvostaan, nolla pistettä ja miinus siihenkin".

        Todella hyvin tiivistetty mielipide, mutta kuinka ohittaa tuollaiset "salakavalat" aloitukset, joissa viitataan vanhoihin riitoihin? No, tietenkin vastaamatta niihin, mutta kun se pieni "piru" on jäänyt tuonne "korvantaakse"! Joskus oli tapana pistää joku asia sinne "korvantaakse".

        Minä alan kyllä huolestua itsestäni, kun teidän kirjoituksista sikiää aina uusia muisteloita nuoruuteen ja sitten joku väittää, että se on alkava dementian oire?


      • tee-selvitys kirjoitti:

        Hei ruune , ketkä sitten niitä sinun rakkausnaisia ? Itse aina sen makriinan otat es
        Imerkiksi , mutta saatko vastarakkautta ? Ketkä taas rakastaa ruunea ilman vastarakkautta ?

        Ruunea ja minua yhdistää rakkaus snookeriin.
        Mielipiteemme maailman menosta kirjoitamme kumpikin omista lähtökohdisstamme, emmekä ole muistaakseni koskaan käyneet toistemme kimppuun. Miksi olisimmekaan?

        Minä noudatan palstalla tunnollisesti Mauno Koiviston elämänohjetta:
        "Ei pidä provosoitua kun provosoidaan".


      • Makriina kirjoitti:

        Ruunea ja minua yhdistää rakkaus snookeriin.
        Mielipiteemme maailman menosta kirjoitamme kumpikin omista lähtökohdisstamme, emmekä ole muistaakseni koskaan käyneet toistemme kimppuun. Miksi olisimmekaan?

        Minä noudatan palstalla tunnollisesti Mauno Koiviston elämänohjetta:
        "Ei pidä provosoitua kun provosoidaan".

        Minä kyllä joskus provosoidun. Noita provokaattoreita on kyllä liikaa


      • arvoton

        Ruuneman
        2.7.2016 12:22 Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loavaukseni yritti olla.?

        Kuinka se kunnioitus silloin kun itse kirjoitat rekkaamattomana? Pitääkö Sinua tai mielipidettäsi kunnioittaa?

        Uskonpa, että täällä moni rekkaamaton on kunnioituksen ansaitseva ihan omalla trehellisellä mielipiteellään, ellei se ole sitä paljon puhuttua mollaamista (miten kauhea sana), eli kohdistu kirjoittajan arvostelemiseen, eukä kohdistu lainkaan tekstin arvioimiseen, tai siitä mielipiteen lausumiseen: ts. ei ole keskustelua.

        En rekkaudu saadakseni kunniootusta!
        Rekkaamaton arvoton.


      • arvoton kirjoitti:

        Ruuneman
        2.7.2016 12:22 Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loavaukseni yritti olla.?

        Kuinka se kunnioitus silloin kun itse kirjoitat rekkaamattomana? Pitääkö Sinua tai mielipidettäsi kunnioittaa?

        Uskonpa, että täällä moni rekkaamaton on kunnioituksen ansaitseva ihan omalla trehellisellä mielipiteellään, ellei se ole sitä paljon puhuttua mollaamista (miten kauhea sana), eli kohdistu kirjoittajan arvostelemiseen, eukä kohdistu lainkaan tekstin arvioimiseen, tai siitä mielipiteen lausumiseen: ts. ei ole keskustelua.

        En rekkaudu saadakseni kunniootusta!
        Rekkaamaton arvoton.

        Täällä on kyllä ylirunsasta tuo mollaaminen. Mollaaminen on aina pahasta. Tällä palstalla keskustellaan vain kun päästään mollaamaan.

        Jos joku tietää miten päästään molleista duureihin, niin mukana olen oitis.


      • jakolasku
        Ruuneman kirjoitti:

        Minä kyllä joskus provosoidun. Noita provokaattoreita on kyllä liikaa

        Onko liikaa mollaajia? Rupeankin sitten pelkästään kiittelemään sua joka asiasta.


      • Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loukkaava, luokitteleva ja kritisoiva. Oikea ruunen vihanainen.

        Älä minua vihaa. Minähän kirjoitin vain m i n u n mielipiteen. Kuinka olikaan se "kaikki kukat saa kukkia" ja mielipide eroja saa olla ja nyt ei saa ollakaan!?

        Mieti nyt, kuinka paljon itse kirjoitat kritisoivia mielipiteitäsi?


      • ruunikas
        Kristiina23 kirjoitti:

        Kristiina 23, kirjoittaa rekisteröitynä, siistä pikkukunioitus. Aika pitkälti vain loukkaava, luokitteleva ja kritisoiva. Oikea ruunen vihanainen.

        Älä minua vihaa. Minähän kirjoitin vain m i n u n mielipiteen. Kuinka olikaan se "kaikki kukat saa kukkia" ja mielipide eroja saa olla ja nyt ei saa ollakaan!?

        Mieti nyt, kuinka paljon itse kirjoitat kritisoivia mielipiteitäsi?

        Kritisoiva olen, henkilökohtaisia loukkauksia en hyväksy!


      • ruunikas kirjoitti:

        Kritisoiva olen, henkilökohtaisia loukkauksia en hyväksy!

        "henkilökohtaisia loukkauksia en hyväksy".

        Nyt mielestäni riippuu siitä, mitä itse olet kirjoittanut? Saako niitä arvostella, tai olla eri mieltä? Onko nämä sitten mielestäsi niitä "henkilökohtaisia" loukkauksia, joita et siedä?

        Jos joku kirjoittaja on jyrkästi eri mieltä sinun mielipiteesi kanssa ja mainitsee jopa nikkisi, niin sitä et hyväksy? Kerran sain olla "ihana", mutta nyt muuttuikin ruunen vihaamaksi? Väliäkö hällä, koska en tunne mitään muutosta, jos joku raision ukko tuntee vihaa minua kohtaan

        Ole vain "kritisoiva", mutta sinun määräyksellä ei loukkaukset lopu kohdaltasi koskaan.

        Lopeta toisten kirjoittajien arvostelu ja tyydy siihen, mitä on tarjolla.


      • En ole määräyksiä antanut, Täällä voi vainesittää mielipiteitä, joita ehkä noudatetaan.

        Henkilö kohtaiset loukkaukset ovat ruune-merkkisiä. ruune riitelee joka paikassa ja aina. ruune taas vaikka kirjoittaja olisi kuka.

        Kirjoita, Kristiina23, yksi asiaviesti.

        Miksi ruunea niin paljon vihataan?


    • Niinpä,..hetkeksi syvennyn odotellessani kävijää tähän aiheeseen.

      Kirjailija ja pappi Jaakko Heinimäki kirjoittaa nettimaailman olevan kuin hullujenhuone. Areena, jossa nostetaan tikunnokkaan riepoteltavaksi aina joku.
      Iänikuinen opittu tapa ihmisyhteisöillä, jo Raamatun ajoita lähtien ja ennen varhaiskulttuureissa. Ylimmäinen pappi otti uhrilampaan, taputti sen selkään kaikki seurakunnan synnit ja lähetti sen matkoihinsa.

      Keventyneinä ja synnittöminä kaikki palasivat koteihinsa.
      No, myöhemmin tiedämme kuka paimen/parantajajoutui uhrilampaaksi ristille,...kamalaa ja käsittämätöntä, jos ei massa ristiinnaulitse, niin ampua posauttaa!
      Itse taisin saada immuniteetin, kun tarpeeksi kauan oli miesteni murhaaja :D Opin nauramaan, ja hyvin olet sinäkin manni selvinnyt huumorilla.

      Kiva olet Sinäkin Ruunemanni kirjoitusinnossasi 🌸🌿, kun nyt saisit sen Skillan'in vielä mukaasi pohtimaan🌍 asioita.
      Voikaa hyvin, illalla ehkä nähdään kirjainten karkeloivan taas💎

      • tiiäthänjo

        PS.
        Tuli toistoa kun toinen seisoo vieressä,
        heko hei!


    • Kulkurinpoika

      Tää kirjoittaminen on kuulkaa helppoa nykyisin. Ei tarvitse muuta kuin laittaa Virtanen koneenkäyttäjäksi ja aloittaa nappuloiden painelemisen. Senhän osaa jokainen pikkulapsikin. Tämän nappuloiden painelemisen. Ja sitten, kun on mielestään painellut tarpeeksi kauan näitä, niin sitten painaa vain sellaista nappia, että kone alkaa automaattisesti imeä sisälleen paperia. Kun paperi sitten tulee ulos koneesta, siihen on syntynyt juuri sen muotoinen teksti, jonka sinä hetkeä aiemmin olit aikonut kirjoittaa. Perin yksinkertaista, rakas kirjoittaja!
      Ei tää kirjoittaminen ennen ollut kuulkaa näin yksinkertainen toimenpide. Kun joku israelin lapsi meinasi lähettää joulukortin kaverilleen ennen vanhaan, niin hän joutui kasvattamaan itselleen lehmän, teurastamaan sen ja syömään lihat. Sitten se joutui viemään nahan parkittavaksi lähimpään vuodankäsittelylaitokseen. Ensimmäinen vaihe, missä denaarien jonon jatkeeksi lisättiin kolme bokstaavia  alv  mahdollisimman pienillä kirjaimilla, veromätkyjen pelossa tietenkin. Kun nahka oli käsittelyn tuloksena pienentynyt A4 kokoiseksi palaseksi ja palautettu asiakkaalle, tämän oli juostava seurakunnan kirjanoppineen luokse kädessään lappunen, johon itse oli muotoillut kaanaankielisen joulutervehdyksen. Synagogassa kirjanoppinut käänsi tekstin hepreankieliseksi, kirjoitti tekstin viikon toimitusajalla pikakirjoituksella nahkapalaselle. Saadakseen työlleen paremman korvauksen hän kutsui nahkapalasta pergamentiksi sekä kaksinkertaisti alvin. Sen jälkeen asiakkaan oli kiirehdittävä Rent-a-camelfirmaan vuokraamaan kameli. Matkalla hänen oli visusti varottaja yleisiä juottopaikkoja, pahimpana ruuhka-aikana yleisellä juottopaikalla saattoi jonotusaika venyä vuosiksi Ajastaika tiedoissa on mainittu yksi kammottava esimerkki. Muuan Jaakob jonotti peräti neljätoista vuotta.
      Saavuttuaan kylään, jossa joulukortin vastaanottaja asui, lähettäjän oli mentävä taas kirjanoppineen luokse. Tämä käänsi hepreankielisen tekstin takaisin kaanaankielelle, kirjoitti sen lapulle ja antoi asiakkaalle saatuaan vastineeksi teostaan alv-pitoisen pinkan denaareja.
      Kaiken tämän jälkeen kortin lähettäjä pystyi ratsastamaan kaverinsa luo, ojentamaan tälle pergamentin sekä kaanaankielisen lapun ja sanomaan  Hyvää Joulua, veljeni Absalom! 
      Kaksoisvirtojen maassa vastaavanlaisen joulukortin lähettäminen oli ilmeisesti hiukan yksinkertaisempi homma. Jommankumman virran uomasta kaivettiin hieman savea, muokattiin sopivan kokoiseksi levyksi ja siihen painettiin katkaistuja nuolenpäitä. Tekstiä kutsuttiin tämän vuoksi nuolenpääkirjoitukseksi. Kirjoitustyylin yleistyttyä assyrialaisten menestys sodissa huononi kuitenkin niin ratkaisevasti, että nuolien käyttö tekstinkäsittelyssä kiellettiin kuninkaallisella manifestilla.
      Kaikkein hankalinta joulutervehdysten lähettäminen lienee ollut kuitenkin paljon edellä mainittuja myöhemmin kortteja lähettäneillä viikingeillä. Hehän valmistivat joulukorttinsa itse, materiaalina graniitti- tai gneissipaasi. Kortteja kirjoittaessaan he altistuivat kivipölylle, saivat kuulovaurioita sekä hankkivat mahdollisiin verenkiertohäiriöihin viittaavat valkosormet. Korttien kuljettaminen oli myös riskipeliä. Vain parikymmentä joulukorttia sisältävän postisäkin pudottaminen omille varpaille oli varmasti tuskallinen kokemus. Moni uimataidoton viikinki lähti taatusti oluelle Walhallaan, jos postipoika sattui heittämään tuollaisen säkin liian varomattomasti postiyhteyksiä hoitavan veneen pohjalle.

      Jos joku, perehdyttyään tähän kirjoittamisen historian suppeaan käsikirjaseen, vielä väittää kirjoittamisen olevan vaikeaa, uskon hänen puhuvan estoista, en taidon puuttumisesta.

      • Osaavaa kirjoittelua ja asiaakin. Kiitos!


      • jjoutava

        Niin osaavaa ettei jjoutava osannut mukana pysyä. Olenhan kirjoittanut niitänäitä huolimatta naapurin pojasta joka väitti, että hänen päässään on enämpi täitä kuin minun päässä.

        Asiahan on niin, että minullakin on oikeus tänne kirjoittaa vaikka eräs tunnettu kirjoittaja on tasoa vaatimassa, kiitos hänelle noista vaatimuksista sillä enhän tänne muuten kirjoittaisikaan.

        Fudismatsia katselen ja ihmettelin Italian maalivahtia joka toi mieleeni jonkin vanhan laulun jossa sanottiin "Meitä vanhukset on pantu vahtimaan" halpoja vartijoita kun olivat. Anteeksi asiantuntijat;)


      • neiti-Marple

        Kulkurinpoika lienee kirjoitellut myös nikillä vallaton ville, jolla tunnetusti jutut sujuivat. Tervetuloa takaisin uusilla jutuilla, tuo juttu oli jo vuosia vanha.

        vallaton ville

        23.2.2012 19:14
        Tää kirjoittaminen on kuulkaa helppoa nykyisin. Ei tarvitse muuta kuin laittaa Virtanen koneenkäyttäjäksi ja aloittaa nappuloiden painelemisen. Senhän osaa jokainen pikkulapsikin. Tämän nappuloiden painelemisen. Ja sitten, kun on mielestään painellut tarpeeksi kauan näitä, niin sitten painaa vain sellaista nappia, että kone alkaa automaattisesti imeä sisälleen paperia. Kun paperi sitten tulee ulos koneesta, siihen on syntynyt juuri sen muotoinen teksti, jonka sinä hetkeä aiemmin olit aikonut kirjoittaa. Perin yksinkertaista, rakas kirjoittaja!
        Ei tää kirjoittaminen ennen ollut kuulkaa näin yksinkertainen toimenpide. Kun joku israelin lapsi meinasi lähettää joulukortin kaverilleen ennen vanhaan, niin se joutui kasvattamaan itselleen lehmän, teurastamaan sen ja syömään lihat. Sitten se joutui viemään nahan parkittavaksi lähimpään vuodankäsittelylaitokseen. Ensimmäinen vaihe, missä denaarien jonon jatkeeksi lisättiin kolme bokstaavia - alv - mahdollisimman pienillä kirjaimilla, veromätkyjen pelossa tietenkin. Kun nahka oli käsittelyn tuloksena pienentynyt A4 kokoiseksi palaseksi ja palautettu asiakkaalle, tämän oli juostava seurakunnan kirjanoppineen luokse kädessään lappunen, johon itse oli muotoillut kaanaankielisen joulutervehdyksen. Synagogassa kirjanoppinut käänsi tekstin hepreankieliseksi, kirjoitti tekstin viikon toimitusajalla pikakirjoituksella nahkapalaselle. Saadakseen työlleen paremman korvauksen hän kutsui nahkapalasta pergamentiksi sekä kaksinkertaisti alvin. Sen jälkeen asiakkaan oli kiirehdittävä Rent-a-camelfirmaan vuokraamaan kameli. Matkalla hänen oli visusti varottaja yleisiä juottopaikkoja, pahimpana ruuhka-aikana yleisellä juottopaikalla saattoi jonotusaika venyä vuosiksi Ajastaika tiedoissa on mainittu yksi kammottava esimerkki. Muuan Jaakob jonotti peräti neljätoista vuotta.
        Saavuttuaan kylään, jossa joulukortin vastaanottaja asui, lähettäjän oli mentävä taas kirjanoppineen luokse. Tämä käänsi hepreankielisen tekstin takaisin kaanaankielelle, kirjoitti sen lapulle ja antoi asiakkaalle saatuaan vastineeksi teostaan alv-pitoisen pinkan denaareja.
        Kaiken tämän jälkeen kortin lähettäjä pystyi ratsastamaan kaverinsa luo, ojentamaan tälle pergamentin sekä kaanaankielisen lapun ja sanomaan: Hyvää Joulua, veljeni Absalom!

        Kaksoisvirtojen maassa vastaavanlaisen joulukortin lähettäminen oli ilmeisesti hiukan yksinkertaisempi homma. Jommankumman virran uomasta kaivettiin hieman savea, muokattiin sopivan kokoiseksi levyksi ja siihen painettiin katkaistuja nuolenpäitä. Tekstiä kutsuttiin tämän vuoksi nuolenpääkirjoitukseksi. Kirjoitustyylin yleistyttyä assyrialaisten menestys sodissa huononi kuitenkin niin ratkaisevasti, että nuolien käyttö tekstinkäsittelyssä kiellettiin kuninkaallisella manifestilla.

        Kaikkein hankalinta joulutervehdysten lähettäminen lienee ollut kuitenkin paljon edellä mainittuja myöhemmin kortteja lähettäneillä viikingeillä. Hehän valmistivat joulukorttinsa itse, materiaalina graniitti- tai gneissipaasi. Kortteja kirjoittaessaan he altistuivat kivipölylle, saivat kuulovaurioita sekä mahdollisiin verenkiertohäiriöihin viittaavat valkosormet. Korttien kuljettaminen oli myös riskipeliä. Vain parikymmentä joulukorttia sisältävän postisäkin pudottaminen omille varpaille oli varmasti tuskallinen kokemus. Moni uimataidoton viikinki lähti taatusti oluelle Walhallaan, jos postipoika sattui heittämään tuollaisen säkin liian varomattomasti postiyhteyksiä hoitavan veneen pohjalle.

        Kun joku , perehdyttyään tähän kirjoittamisen historian suppeaan käsikirjaseen, väittää kirjoittamisen olevan vaikeata, uskon hänen puhuvan estoista, en taidon puuttumisesta.


    • mielelläni-luin

      No voi, pitihän tuokin hieno kirjoitus lytätä ! En ainakaan minä ollut sitä lukenut ja vaikka olisin, kestää noin hieno teksti toisenkin lukemisen.
      Tuo kyllä tiedetään, kuka käyttää nikkiä neti Marple. Marple ei kylläkään ole juoruileva pahansuopa ämmä.

      • Marple-Katleija

        Eipä nti Marple lytännyt Ville Vallattoman kirjoitusta. Kai te tuon mainion palstalaisen hyvistä kirjoituksistaan muistatte. Siispä esitinkin Villelle kannustavan toivomuksen näpyttelevän meille lisää ja uutta tämän ajan asioiden pohdintoja.
        Tuli taas entiset hyvät ajat mieleen.

        ps. toivottavasti toive meni oikeaan osoitteeseen, sillä ainahan näissä oloissa on mahdollista kopioida jonkun toisen kirjoittama viesti, vai kuinka.


      • minkästeet

        Kyllä huomautuksessa oli ikävä paljastamisen maku, uusista kirjoitustoiveista huolimatta. Vielä uusintana tuoda todisteeksi neiti Marplen salapoliisikyvyistä. Toivottavasti ei loukkaantunut sentään.


      • kansankello
        Marple-Katleija kirjoitti:

        Eipä nti Marple lytännyt Ville Vallattoman kirjoitusta. Kai te tuon mainion palstalaisen hyvistä kirjoituksistaan muistatte. Siispä esitinkin Villelle kannustavan toivomuksen näpyttelevän meille lisää ja uutta tämän ajan asioiden pohdintoja.
        Tuli taas entiset hyvät ajat mieleen.

        ps. toivottavasti toive meni oikeaan osoitteeseen, sillä ainahan näissä oloissa on mahdollista kopioida jonkun toisen kirjoittama viesti, vai kuinka.

        Onhan siinä juuri toisen kirjoituksen kopioimisen mahdollisuus ilman lähdemainintaa. Jos näin on, se ei ole reilua.


      • Ensin

        laittaa ite kirjoituksen jonka tekijän tietää muttei kerro
        sitten laittaa sen tekijän kanssa ja esiintyy etsivänä saadakseen
        siittä kunniaa


      • Tuo.Marple.lavastaa

        itselleen kunniaa väärillä tavoilla..


      • Heti.tunnistin

        minäkin!


      • ikinätykänny

        saisi pysyä poissa täältä tuo ämmä!


    • Kun29

      voi nimettömänä täällä tehä tekosiasa niin kaikenlaista paskaa saa lukea

      • Justiiiin

        Tuota on ennenkin käytetty, ensin tuollainen itse tuotu juttu, ja sitten omaa kunniaa etsivänä peräämään!!


    • kat.leija.marple

      Antakaahan nyt tälle "juoruilevalle pahansuovalle ämmällekin"suunvuoro, jonka tiedätte Katleijan olevan.
      Oliko minua kaivattu, kun noinkin paljon huomiota osakseni olen saanut. Noita olen naureskellen huvituneena lukenut, pois se että loukkaantunut olisin, kuten joku pelkäsi.
      Vaikka asioiden kululle olette ansiokkaasti juonia rakenelleet asiat mäni tälviisii:
      .......
      Tuo google on mukava hakulaite. Kun luin tuon Ruunemanninkin kiittämän nimimerkki Kulkurinpojan kirjoituksen, irroitin viestistä pienen pätkän ja googeloin sen. Kiinnosti näet jutun idea ja lähde, sillä eihän toki kaikki omista päistämme ole lähtöisin. Tämä oli rakenteeltaan tosi erikoinen ja vaati ihan pohdintaa.
      Juttu oli niin osaavaa ettei jjoutavakaan, sanojensa mukaan, osannut mukana pysyä.
      .......
      Ja kas google työnsi eteeni aivan saman jutun, nimimerkki oli vain tuo vallaton ville.
      Aattelin että tuo entinen mainio ahkera kirjoittaja Ville Vallatonko se vielä hengissä. Mutta että neljä vuotta vanhan jutun kanssa ja vielä nikkiään vaihtaen palstalla vierailee.
      Villelle itselle nikin vaihto ja oman jutun arkistosta nosto on ihan luvallinen teko, mutta muille ei ilman lähdemainintaa.
      Eihän siinä voinut muuta kuin kehoitella miestä mukaan taas pähkäilemään maailman menoa. Tulkoon se vielä tässä toistetuksi.
      .......
      Nyt minusta tuntuu siltä että olen palstatilaa jo liiaksikin käyttänyt. Tässä yhteydessä kaiken uhallakin terveiset immeisille, joiden kanssa ajatuksia on tullut vaihdettua mm.
      Makriina, susmorsian, jjoutava, LateVaan, Ruuneperi, ym.ym....(ka, ku ei nyt muuta muljaha mielee onhan teitä monia)
      Kaikille muillekin ihanaa kesäaikaa, mustikat kypsyvät jo :)))))))

      • Kat.leija.Marple.
        Eikö tämä sinun sapattivuotesi ala jo kohta täyttyä? Olisi aika jo tulla taas mukaan tänne.


      • Niinpä niin! Tämä on niin tuttu ja helppo palsta, ettei joku veispuukki ole tämän rinnalla mitään.
        Nyt kun me ikätoverit olemme kohdanneet tuon mainion osaajan ja tytönheilakan, Makriinan, niin kylää nyt kelpaa.

        Mukaan ovat tervetulleita toki kaikki kirjoittajat jos kokevat viihtyvänsä.


    • kansakoulupohja

      Ei kukaan uskalla tulla kun ei ole tuota makriinan osaamista. Onkohan se ihmenainen peräti maisteri. Miksi tytönheilakka , onko paljonkin alle 70 ?

      • iloisempi.ilme

        kuules kansakoulupohja, tuo oli taas pohjanoteeraus. Näyttää Ruuneman olevan sinunkin iki-innoittajasi. Vaihda jo levyä tai rammarin neulaa, kovasti jo rahisee ääni.
        Mukavampaa tunnelmanluomista kaipaisi näin kesäaamuna.


    • reppuriika

      Onneksi en osaa olla kenenkään puolella ja en ketään vastaan, kun olen ollut hyvin satunnainen vierailija tällä palstalla. Jos intoa riittää, niin sitten alkaa näkemään, kuka on kuka.

    • kulkurinpoika

      Enpä oikein usko , että vallaton ville pahastuu, jos kulkurin poika lainaa sen irtiottoja tai päinvastoin, vielä vähemmän, että molemmat mainitaan pienillä kirjaimilla. Kiitos vaan niin pali jotta riittää! Meinaan noista plussapuolisista teksteistä. Totuus on, että toi vallaton ville oli aikoinaan siirtänyt levylle yhden kirjoituskurssin aikana raapustelemansa jutun ja rupes vähän painelemaan nappuloita jonkin verran toisessa järjestyksessä ja niin syntyi aikanaan tää nykymuoto. Noita kirjotuskursseja on aikaa myöten ollut useita kiitos Hesan Työväenopiston myntämien stipentien.
      Olisin toki kiittänyt jo aiemmin, mutta tuo Malmin Päivystyssairaala kiinnosti niin kovasti, että viihdyin siellä "seineerittärien" seurassa peräti kolme yötä, vaikka mä en paljon muistakaan sinne menosta, sopersin kuulemma jotain perin outoo sote-tunnusta tivatessa. Iholla olis kai paistanu ainaskin viiriäisen munia, tiemmä hieman pienempiä ne kuin kanalla. Mutta lopuks ne suuttu mulle ja laitto mut kelaan ja kuskas himaan. Mä en jümmärrä, miks ne hylkäs mut.
      Mutta näin vissiin ny.

      • katleija.marple

        Enpä usko minäkään, sillä kyllä juttusi yhtä vallattomia ovat kuin villelläkin. Ainakin samaa kurssia ootte käyneet. Siis ei muuta kuin opitut taidot vaan tällekin palstalle käyttöön. Justiinsa sanat semmoiseen järjestykseen jotta joutuu harmaat aivosolut töihin.
        Kuule eipä oo paljoakaan aikaa kun meikäläinenkin piipaa-autolla s....laan vei ja muutaman päivän siellä tarkkaan syynäsivät koneillaan. Mutta kyllä kotona paras on olla.


    • kulkurinpoika

      kURSSIA PIDEMPI MATKA
      Laukaisun jälkeiset ensisekunnit, kiihdytyksen rajut g-voimat sumentavat tajunnan, on vain yksi pääväri, musta. Hetken kuluttua tajunta palaa. Hitaasti, mutta palaa kuitenkin. Sanat saavat muotonsa, aukeavat kukkien terälehtinä, tuoksuvat niityltä tai raikkaalta merituulelta. Kurssi kurssin jälkeen olen kokenut tuon ilmiön. Kotimatka ja muutamat lähipäivät ovat tuo musta, ajoittain ehkä turhankin lamauttava kokemus. Mihinkään ei tunne saavansa pitävää otetta. Se on kuitenkin ja onneksi vain näennäistä. Kurssin henkinen surutyö. Ero uusista ystävistä, heidän tuestaan. On taas aika oppia kävelemään ihan itse. Muodostetteva sana sanalta ne lauseet, jotka aikoo toisille sanoa. Tässä suhteessa tämä kurssi on helvetin paljon samanlainen kuin muutkin kurssit. mUtte ennen g-voimien sumentavaa kiihdytystä olen ehtinyt matkata kauaksi itseeni, tankata itseni täyteen ajatuksia, jotka maistuvat nitroglyseriiniltä. Kuuluvat avaruuksien kohinana koneeni painikkeilla sormieni kosketuksessa koneeni painikkeilla. Ajatuksilla, elämältä maistuvuilla, niillä minä varustan itseni matkalla huomiseen.
      Tälle matkalle lähtiessä minun oli laskettava vuosirenkaani, astuttava labyrinttini portista sisään. Pystyäkseni kulkemaan tuon matkan minun oli purettava matkalaukustani ne asut eniten painavat, puetteva päälleni rehellisyyden ja nöyryyden kolttu. Otettava käteeni taulu, johon tulikirjaimet ovat polttaneet sanat ilman armoa, vailla mahdollisuutta oikaista mitään metsäpolkua pitkin. Nuo sanat tulevat leikkaamaan minut kuin kirurgi leikkaa sen, mikä ei tervettä ole. Sanat:
      KIRJOITA REHELLISESTI ITSESI KARTALLA, JONKA LÖYSIT TÄÄLLÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe