Mitä mallia ja vuosimallia suosittelette jos budjetti on 5000e?
Tässä nyt olisi muutama kriteeri vaihtoehtojen karsimiseksi:
-Tilaa saisi löytyä pitkälle kuskille ja lisäksi myös satunnaiseen tavaroiden ja henkilöiden kuljetukseen, ei mitän kovin isoa tavaraa kuitenkaan.
-Tarkoitus pitää vähintään 5 vuotta joten ei saisi olla paljon korjauskuluja tänä aikana
-Hyvästä ajettavuudesta plussaa mutta ei ole ykköskriteeri
Paras alle 5000e auto?
34
10840
Vastaukset
- ttttiiiiiddd
Ekan korimallin Mazda 6 on tuossa hintaluokassa aika ylivoimainen yhdistelmä vähävikaisuutta, tilaa, ajettavuutta, hyvää varustelua ja tyyliä. Saa jopa kohtuukilometreillä 5000e paikkeilla.
Toki kärsii vähän ruostemaineesta mutta ostajalle tämä on jopa posiitiivinen asia, laskee hintatasoa mutta käytännössä tuo ruostuminen ei ole niin paha kuin mitä monet nettitrollit antaa ymmärtää. Suurimmat ongelmat tehdassuojauksessa korjattiin jo takuuseen joten sen jälkeen ruostuminen on riippunut lähinnä auton hoidosta, kuten muissakin merkeissä.- ruostuu-ne
Katsoppas esimerkiksi takapyöränkaaria. Oikeastaan jokaisesta ruosteessa, (huonosti)korjattu, tai muutamia ruostepisteitä.
Jos ostat (huonosti)korjatun, muutamilla ruostepisteillä olevan, tai jopa ehjännäköisen, tulee ruoste kohta takaa läpi, ja läpitullessaan muuttuu äkkiä eriitäin pahan näköiseksi. Lisäksi noista löytyy ruostepaikkoja paljon muualtakin. - drsysrs
ruostuu-ne kirjoitti:
Katsoppas esimerkiksi takapyöränkaaria. Oikeastaan jokaisesta ruosteessa, (huonosti)korjattu, tai muutamia ruostepisteitä.
Jos ostat (huonosti)korjatun, muutamilla ruostepisteillä olevan, tai jopa ehjännäköisen, tulee ruoste kohta takaa läpi, ja läpitullessaan muuttuu äkkiä eriitäin pahan näköiseksi. Lisäksi noista löytyy ruostepaikkoja paljon muualtakin.Kaikki autot ruostuu, kato mitä tahansa 15 vuotiasta autoa niin varmasti jostain löydät ruostetta. Esim suurimmassa osassa 2000-luvun alun bemareista on takaluukun reuna ruosteessa, joten ei koske mitenkään erityisesti japseja tai mazdaa.
Itsellä muuten uudehkona suojattu mazda 6 -02, eikä ole takakaaret ruosteessa.
- Halpisautoilija
Volvo V70, S70, 850, 940. Jälkimmäiset lähtee jo pienemmälläkin budjetilla. Vältä turboja ja automaatteja. Vielä halvemmalla pääsee Toyota Avensiksella, mutta ei niin mukava kuin volvot. Avensiksessa pelaa hyvin 1,6 litrainen 4A-Fe kone. Se on melkoisen ikuinen laite...
- AlpoNatra
Siinähän 5000 € tuntumasssahan nuo pyörii lähes kaikki n. 10 v vanhat autot. Itse kiinnittäisin enempi huomiota auton kuntoon, huoltohistoriaan, historiaan ja kilometreihjin kun merkkiin ja vuosimalliin. Eräs juttu mitä ei juurikaan huomioida ja joka tietää kustannuksia on CO2 -päästöt. 1.1.2017 astuu voimaan uudet tosi kovat veronkorotukset ja veikkaan, että korotustahti senkun kiihtyy jatkossa. Keskikokoluokan 2.0 -litrasen vero pyörii ensvuonna 300 € puolin ja toisin ja tuskin olen isosti väärässä jos veikkaan, että vero on parin vuoden päästä lähempänä 500 €.
- Paras.palvelu
Vähän ajettu, luotettava ja OIKEIN hinnoiteltu. Suosittelen!
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/8124323 - MuijanNissani
Yläpuolella suositeltiin Nissan Almeraa. Eukolla oli kymmenkuntavuotta juuri tuollainen vm. 2003. Ei tahdo tulla mieleen mitään varsinaista remonttia tai että olis ollut käynnistysongelmia saati jättänyt tielle. Aika kohtuuhintaisella huollolla meni tuon ajan. Jos ajo-ominaisuudet ei ole se ensimmäinen tekijä (helppo ja lepposa ajettava, alustassa pikkasen toivomisen varaa), silloin hyvä vaihtoehto. Erityisesti ihmetytti se, että ruosteongelmaa ei ollut minkäänlaista. Auto kun pestiin ja puunattiin myyntiin, ei paljoa olis hävennyt 10 v nuorempaa ja heti meni kaupaksi.
- Autospede
5000 eurolla voi saada hyvän auton.
Tuo "Tarkoitus pitää vähintään 5 vuotta joten ei saisi olla paljon korjauskuluja tänä aikana" on ongelmallinen vaatimus. Riippuu aika paljon halutuista ajokilometrimääristä - jos et aja, ei korjauskulujakaan synny. Pitäähän autoa voi aina.
Fordit, Peugeotit, Citroenit ja muut vähän halutut merkit tarjoavat löytöjä tuohon hintaan. Valitset vaan haluamasi auton hyvällä huoltohistorialla. - Halpisautoilija
Siihen on syynsä miksi juuri nuo merkit ovat vähän haluttuja - lisätään vielä Fiat tuohon joukkoon. Noista voi suuremmalla todennäköisyydellä hajota yllättävän pienilläkin kilometreillä sellaista tekniikkaa, minkä pettäminen esim. Toyotan kohdalla on harvinaista. Mutta on se totta, että voi käydä hyväkin tuuri. Itse ajattelen, että valitsemalla vaikka tuon Citikan voi saada tosi hyvän halvan auton tai sitten loputtoman suon, joka ei parane kuin vaihtamalla toiseen. Jos valitset vaikka Avensiksen, on se enemmän ajettu, ehkä jo nuhjuisempikin, mutta todennäköisesti tulee toimimaan kohtuullisen luotettavasti kuluvia osia toisinaan vaihdellen. Tojo = Varman päälle, edellisen kirjoittajan viestin autot= mahdollisuus loistoyksilön, täyden pommin riski.
- jokumuuuu
On siihen syynsä, mutta eri juttu on kuinka hyviä ne syyt ovat. Vanha maine kantaa kauas, ja toisaalta viiden tonnin auton ostaja on tyypillisesti kiinnostunut eri asioista kuin uuden kolmenkymmenen tonnin auton ostaja. Esimerkiksi jonkun koiranluun vaihdon luulisin hiertävän enemmän jälkimmäistä, uuden auton kohdalla kun yleensä ajatellaan ettei autoon tule mitään vikaa. Kymmenvuotiaalla ajavaa taas kiinnostanee enemmän remonttien hinnat ja työläys.
Noita patonkivehkeitäkin on ollut perheessä jokunen kappale enkä osaa niitä autoa kummempina pitää. Erilaista pikkukiusaa kuten kärähtäviä puolia tai mykistyviä parkkitutkan antureita on kyllä tullut eteen, isompia murheita taas harvemmin. Vanhalla ajavan mieltä lämmittää etteivät nämä pääsääntöisesti ruostu kovin helposti ja isommat moottori- ja vaihteistovauriotkin ovat harvinaistia kunhan välttää muutamaa tiettyä ongelmatyyppiä kuten 1.6 HDI tai ensimmäiset THP:t. Juuri vaihdoin viisi vuotta talossa olleen Pösön pois ja se oli kokonaiskustannuksiltaan hyvinkin sopuisa. Tiedän jo nyt että korvaaja ei tuohon tule pääsemään jo pelkästään kovemman arvonalenemansa vuoksi.
Yhtä totuutta tässäkään asiassa ei tietysti ole. - vanhatotuus
nmäinhän se on että citikan voi saada hyvän mutta japsin saa yleensä aina hyvän, tietsti jotkut englesmanniprimerat tai muut voi olla vain keskivertoja.
- turkintojota
italia ja ranska. argh, romania dacia..no se lotdju on parempi kuin pikkuautot sieltä
- Blue_64
Golf IV mahdollisimman vähän ajettuna ja 8 venttiilimoottorilla on varma valinta. Edullinen huoltaa ja hyvä ajettavuus tulee kaupanpäälle.
- epäileväinen
Blue_64 kirjoitti:
Golf IV mahdollisimman vähän ajettuna ja 8 venttiilimoottorilla on varma valinta. Edullinen huoltaa ja hyvä ajettavuus tulee kaupanpäälle.
Edullinen huoltaa, mutta entäs korjata?
- 32634634
Tuo vaatimus ettei 5 vuoden aikana tulisi korjaukset kalliiksi tietenkin tarkoittaa että 5000 eurolla pitää saada tarpeeksi vähän ajetun ettei tule suurempaa ongelmaa ja jos on vähän ajettu, niin toki sen pitäisi olla silloinkin vähävikainen. Kilometrejä tulee noin 15tkm vuodessa.
- Aveatarjoaminäkin
Olisko se tuo! Jää vielä bensarahaakin
- Huhhh
Vähän on kova hinta Avenssista. Samalla rahalla saa saman vuosimallin vähemmän ajetun C-Mersun.
- Nytkuntoratkaisee
Meselle linkkiä?
- KohtuuKaikessa
Tuollanen menis hyvin hintahaarukkaan:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/8091837
Mutta ymmärsit varmaan idean... 1-koppasesta Avenssista ei kannata maksaa ihan hulluja hintoja. Jos samoihin hintoihin saa vähemmän ajetun uudempikoppasen C-Mersun ja vähän reilu 6 te pyynnillä näky olevan alle 90tkm ajettu, ymmärsit varmaan idean... http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/180/7455943 - selvähäntuoon
KohtuuKaikessa kirjoitti:
Tuollanen menis hyvin hintahaarukkaan:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/8091837
Mutta ymmärsit varmaan idean... 1-koppasesta Avenssista ei kannata maksaa ihan hulluja hintoja. Jos samoihin hintoihin saa vähemmän ajetun uudempikoppasen C-Mersun ja vähän reilu 6 te pyynnillä näky olevan alle 90tkm ajettu, ymmärsit varmaan idean... http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/180/7455943Ja se Ideahan on se, että nuo c-Mersut eivät ole kovin lujan auton maineessa. Sitä varmaan tarkoitit tuolla, että vanhan avensiksen hinnalla saa uudemman Mersun. Varsinkin alustan osien kestäminen on oikea murheenkryyni noissa meseissä. Tietyn ikäluokan Mersut olivat vielä aika herkkiä ruostumaan. Ei ole Mersukaan enää niinkuin ennen.
- egsrgsd
KohtuuKaikessa kirjoitti:
Tuollanen menis hyvin hintahaarukkaan:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/8091837
Mutta ymmärsit varmaan idean... 1-koppasesta Avenssista ei kannata maksaa ihan hulluja hintoja. Jos samoihin hintoihin saa vähemmän ajetun uudempikoppasen C-Mersun ja vähän reilu 6 te pyynnillä näky olevan alle 90tkm ajettu, ymmärsit varmaan idean... http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/180/7455943Tuo mersu taitaa olla saksan tuontia kun puuttuu esim lohkolämmitin ja talvirenkaat. Mittari ruuvattu ja revitelty autobaanalla. Ei 130tkm ajettu mersu muuten olisi noin edullinen.
- kaikellaonhintansa
W124 / W201 Mersu.
Kun ostaa hyväkorisen, niin sillä ajaa ihan varmasti pidemmälle kuin millään 2000-luvun lintalla.- traktoristi
tietyn 2000 vuosimallin e mersujha näkyy niin ruosteessa että hirvittää, mistähän laatuVAIKUTEKLMA sitten tulee...kromistako sisätiloissa
- HuoletonPeli
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/8097267
Jos hakee huoletonta menopeliä, tuossa olis 'sisäänajettu' 2007 Almera, km 79 000 km, 5 300 €. Tuolla ajelee vielä huoletta 100 tkm jos nyt muistaa ihan perushuollot tehdä.
ja kutakuinkin vastaavia näkyi olevan useampiakin, esim:
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/8131630
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/8057057 - perus-kulkine
Kannattaa ostaa yksinkertainen perusmalli, niin on vähemmän murheita kun keskimäärin. Almera, Corolla, madza3 tai lancer ovat vähävikaisia.
- eaaweaw
Ruostesuojattu japanilainen on aika varma valinta, vaadi kunnon alennusta jos ei ole suojattu, vanhan auton täydellinen käsittely ammattilaisella maksaa noin 500-600e. Tämä sisältää kotelosuojat joka paikkaa, pohjaankin paksut kotelosuojat, ja estää tehokkaasti ruosteen leviämistä vaikka oliskin jo pientä pintaruostetta.
Avensis, Mazda 6, Accord ovat ainakin erittäin vähävikaisia. Ajettavuudessakaan Mazdassa ja Hondassa ei ole valittamista, Toyota ohjaamoltaan vähemmän sporttinen (korkea, pieni istuin, korkea vaihdekeppi jne) mutta kyllä sekin ihan hyvin käyttäytyy vauhdikkaasti ajaessa mutkaisella tiellä.- joustavallaajolla
??? mutkateillä vauihdikkaasti, pitääkö autolal ajon olla joku tun elämys? 90% ajoista on tasavauhtista ajoa lähes suoraa tietä. maksatteko 10% hurvittelusta kuin paljon?
- 23235
joustavallaajolla kirjoitti:
??? mutkateillä vauihdikkaasti, pitääkö autolal ajon olla joku tun elämys? 90% ajoista on tasavauhtista ajoa lähes suoraa tietä. maksatteko 10% hurvittelusta kuin paljon?
90% autoilijoista varmasti pitää ajettavuutta ja ajamisen hauskuutta tärkeänä, kuka nyt joka päivä jaksaisi jotain traktorimaista lootaa kuskata, silloin menään mielummin bussilla. Ne 10% joille ei ole niin tärkeää ovat mummoja ja paappoja jotka ovat tyytyväisiä kun ajettavuus on hevoskärryä parempi, sen takia Toyota on näiden keskuudessa suosittu.
Ja mutkaisella tiellä se parhaiten tulee ilmi, Tojossa alusta toimii ok mutta ohjaamossa parantamisen varaa, pakettiautomainen tunnelma.
- mukavuusmaksaaenemmän
aloittaja: tärkeintä on kilometrisi vuodessa ja paljonnko valmis rahaa pistään?
itsellä 04 focukseen ei mene vuodessa kuin öljyt ja suodattimet silloin tällöin ja tietysti renkaat jaetaan hinta joka vuodelle, pikkuautossa pienet kulut ja kilsoja 16000max vuodessa - srsrhsr
Toisen sukupolven Volvo v70 sopisi hintahaarukkaan, tosin ne ovat sitten selvästi yli 200tkm ajettuja tuohon hintaan mutta kyllä se kilmotrejä aika hyvin kestää. Itse esim ostin viime vuonna 250tkm ajetun v70 -02 4500 eurolla. Parhaat olivat juuri vuosilta 00-04 kun olivat vielä ruotsissa tehtyjä.
Ei ruostu, hyvä ajettavuus ja tilaa löytyy. Teknisiä ongelmia kannattaa pitää silmällä, esim kaasuläppäkoteloissa ongelmia, tarksita ettei moottorivalo pala pitkänkään ajolenkin jälkeen, ja jos vakionopeudensäädin ei toimi, viittaa myös kaasuläppäkotelovikaan.- srsrhsr
Lisäyksenä vielä että huollot aika kalliita, 5 sylinteriseen menee lähes 6l öljyä ja vaati jakohihnavaihtoja kun ei ole ketjua. Kulutus ei ole niin paha 2.4 litraiseksi, mutta ei toki 2 litraisen lukemiin päästä.
- dilemmia
Ketjussa oli muutamia linkkejä joista nousi ajatus, että nykyisin tulisi olla pakollista autoilmoituksissa mainita Co taso ja Euro-luokka, jotta voisi nopeasti hahmottaa kulkineen päästöarvot ja myös mahdolliset rajoitteet jos muissakin EU-maissa ajelee missä on ajokieltoja eri alueilla tietyn saastearvon ylittäville autoille.
Itsellä seuraavan käytteyn auton hankinta alkaa häämöttää (nykyinen hyvin rullaava MB 220D - 1997 - 215tkm) ja punnitsen maltillisen budjetin autoa ( 5000-8000e) vs. maksaa enempi mukavuudesta (n. 20 000- 25 000e).
Seuraavaksi harkinnassa bensa ja mieluusti automaatilla (joka rajaa joitakin merkkejä pois kuten VW-Audi) ja vielä mieluummin korkeammalla istuinkorkeudella helppouden vuoksi, ehkä jokin SUV tai tila-auto, joka sekin sitten kaventaa vaihtoehtoja. Jos matalaan autoon päätyisi, niin fakkuna, joskin aargh! selkää aina autosta noustessa, voi kele /:
Kilsoja ei tule hurjasti vuosittain, joissa mahdollisesti jokunnen pidempi veto EU-maissa etelämpänä vuosittain, eli kaipaisi ajomukavuutta ja hiljaisuuttakin pitkille matkoille. Myös koneessa saisi olla reippaasti puhtia ettei tarvitse sitä revittää suuremmssakaan nousuissa. Puhdittomalla autolla pitkät matkan ovat väsyttäviä. Jollakin kotiskalla ei noita pidempiä matkoja jaksaisi edes ajaa, jossa tuo nykyinnekin on turhan kovaääninen ja tehoiltaan liian vaatimaton, vaikka muutoin varma kulkine on ollutkin.
Hieman dilemmaa, sillä puhtaasti taloudellisesti ajatellen auto on aina huono investointi (paitsi jos ammattiinsa tarvitsee), mutta sitten mukavuuteen investointia ajatellen ollaan eri kriteereissä.
Myös auton vuosittaiset verot ja maksut, sekä huolto- ja korjauskustannukset tulisi olla kohtuulliset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803