kuinka kertoa se puolisolle ?

parempi

Tiedän että tulee itku, syyttely, raivokohtaus, huutoa...

25 vuotta on pitkä aika olla yhdessä mutta jos en nyt saasanottua mitä haluan niin ei se oo helppo loppuelämän kummallakaan... tapaukseen ei liity kolmatta osapuolta.

28

691

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi

      Rakkaus on jo kuollut, kämppiksinä ei toimi...

      • 27yhdessä

        Parempi tosiaan,jos rakkaus on osaltasi kuollut. Neuvoisin kuitenkin ymmärtämään
        toista osapuolta, varsinkin jos hän rakastaa sinua vielä. Ihmiselle joka rakastaa syvästi toista, vaikka välillä kämppikseltä tuntuukin, ero on sama kuin kuolema.
        Surutyö on pitkä, ei siitä itkutta pääse.
        Onnea elämälle.


    • RakkausOnRikki

      14 vuotta mullakin ja aika lähteä eri teille tänä vuonna. Tämä yhteisasuminen kämppiksinä ei ole elämää, ei ole kolmatta osapuolta meilläkään, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Kun rakkaus on rikki. niin mikään ei toimi.

    • kakspluskasonyksi

      jospa teidän kumppaneilla on samat ajatukset?
      Haluavat erota, mutta eivät vaan saa sanottua, tai omaisuuden jako estää.
      Yhden omistusasunnon hinnalla ei aina saa kahta uutta, ei edes kahta pienempää.
      Plus kaikki se tavaroiden jakaminen, lapsille ja muille selittely, miksi erotaan jne.

    • Jospaitsetajuaisit

      Et ole varmaan kertonut aiemminkaan, kun ongelmanne ovat kasautuneet siihen pisteeseen, että ajattelet jo suoraan eroa. Kerro asiallisesti, mitkä jutut näet ongelmina suhteessanne ja ehdota parisuhdeterapiaan menoa, siitä voi olla apua teille kumpaisellekin. Mietin vain tuota, että pelkäät toisen purkausta, parisuhteessa ,jossa luottamus pelittää uskalletaan riidellä ja sanoa kuin asiat on pelkäämättä menettävänsä toinen toisensa. Osataan pyytää ja antaa anteeksi jne. Ehkä sulla itselläsi on myös ongelma, jota ero ja uusikaan ihminen ei ratkaise.

    • parempi

      Ei omaisuutta, lapset aikuisia, asiat selvitetty sitä mukaan kun ongelmia tullut... mutta rakkautta ei enään oo..
      Ei kyllä seksiäkään. Ei velkoja.
      4/7 iltana miehellä harrastukset ja vaimolla sekalainen vuorotyö eli yhteisiä iltoja 1-3/vk toinen istuu illan koneella ja toinen tuijottaa telkkaria.

      • tulevaisuutesiköyhä

        Köyhää., mut todellinen köyhyys on vielä edessä, ellet osaa harrastaa muuta kuin pettämistä.


    • Unohtipuolisonsa

      Niin tuo kertominen puolisolle miten se voi olla noin vaikeaa jos on ollut pitkään yhdessä. Silloin joko korjataan mikä on korjattavissa tai erotaan. Ei sen ihmeempää tarvita. Mullakin kokemus kuinka puolisolle puhutaan olen ollut pitkään aviossa ja puun takaa puoliso jäi kiinni pettämisestä. Kun laitoin seinää vasten Intti että on ollut niin stressistä tämäaika ja huonoomatunto ettei muistanut kertoa että meillä olisi ongelmia aviossa. Ei muistanut anna mun kaikki kestää! Kestänhän minä mutta kuinka mies voi mennä noin sekaisin? En tiedä olisiko pitänyt nauraa vai itkeä. Nyt kun aikaa kulunut naurattaa. Mitähän tuo puoliso vielä unohtaa? Toisaalta loogistahan se on jos alkaa suhteeseen ja unohtaa olevansa naimisissa! Kai se nyt sitten unohtaa tuon kakkosen toivon mukaan!

    • rakkauson

      Jos sinua yhtään helpottaa tiedän miehen jonka on aika kertoa puolisolleen 25 v salasuhteesta. Tuntuuko omasi sittenkin helpommalta?

    • näin_tekisin

      rakkauson-nikille.
      arvaapa mitä minä tekisin kuvailemassasi tilanteessa?

      Jos mieheni kertoisi 25 vuotta kestäneestä salasuhteesta...
      en sanoisi mitään, en yhtään mitään, ottaisin auton avaimet ja lähtisin pois.
      En puhuisi hänelle enää koskaan. En tuntisi edes vihaa häntä kohtaan, häntä ei olisi olemassa enää, poistettu kokonaan sillä sekunnilla. Ei kuollut, vaan täysin poissa

      Jos rakastamani ihminen pystyisi valehtelemaan minulle päin naamaa 25 vuoden ajan, joka ikinen päivä valehtelemaan, ei minulla olisi sanoja tuollaisen teon jälkeen.

      • Totuuttapeliin

        Olen samaa mieltä jos 25 v. Valehtelee puolisolleen mitä se on siitä saanut? Raukkamainen puoliso Odottaako saavansa edes jotenkin anteeksi kun nyt tuhlasin sun elämästä parhaimmat vuodet. Tulee varmaan saamaan hyvän vastineen puolisoitaan. Kiittää varmaan kun tunnustaa noinkin kauan antanut tilanteen jatkua ja eikä ole antanut toiselle mahdollisuutta löytää sellainen puoliso joka rakastaa. Hurja puoliso tuollainen ja mielisairas kyllä!


    • Kirjoita ne asiat mitä haluat sanoa sun puolisolles - paperilla. Ja itselles kopion siitä (et muistat varmasti itsekin, et mitä oot kirjoittanut). Toiset osaa sanoo ne asiat suoraan ja toiset taas ei, mut kirjoittamalla saat ainakin viestis perille. Ja pääset sitä tehdessä itse harkitsee, et mitä sä tosiaankin haluat sanoo ja mitä vain luulet haluavasi. Mut sit kun se paperi on annettu niin pysyt siinä sitten kanssa.

    • puhusuoraan

      Meikä sanoi suoraan: haluan eron.
      Tosin se oli kolmas kerta ja mies luuli että puhumalla jälleen saisi mun pään kääntymään mutta tällä kertaa se oli ihan todellista. Oltiin yhdessä 1988-2011.
      Mitä sitä kaunistelemaan? Paskaa oli jo viimeiset kymmenkunta vuotta joten ei todellakaan tullut yllärinä, vaikka mies niin sanoikin. "luulin että meillä meni jo paremmin" joo hänellä menikin kun en vaan enää jaksanut taistella joten ihan sama.

    • eroeiainahelppoa

      Tuntuu helposti menevän just tolleen, että tässä on viime vuodet vaan menneet tottumuksesta tai jotenkin vaan. Eroa pitkästä suhteesta tyttöystävästäni olen ottamassa, mutta vaatii vielä asioiden monimutkaisuuden vuoksi aikaa. Ero ei tapahdu hetkessä, on sen verran ongelmia, että vielä muutamia kuukausia menee.

    • aikalisäpaikallaan

      Ehdota pariterapiaa! Siitä ei koskaan ole haittaa vaikka ei aina hyötyäkään. Meillä "vaan" 15 yhteistä vuotta (ja yksi pieni lapsi). Nyt erosta 3 vuotta ja huoltoriita vireillä. Juurikin sen vuoksi, että luottamus meni totaalisesti kun puoliso erosi kuuntelemattta lainkaan minua (lapsenkaan asioissa!), eikä suostunut kertaakaan tulemaan pariterapiaan.

    • rakkaus_on_kuollut

      Pitkä suhde kun takana ja kämppiksinä jatkaa suhdetta, niin se aika voi vain kulua siinä kämppiksinä ja lopullinen ero ja oma elämä voi jäädä odottamaan. On varmasti vaikea lopettaa 25v. suhde. Itselläni on n. puolet tuosta 25v. suhteesta ja elämä on mennyt kämppis touhuksi ja sitä eroa pitäisi alkaa rakentamaan vähitellen, helppoa se ei tule olemaan, eikä tapahdu siis hetkessä tai nopeasti. Kovin paljon on vaikeita asioita hoidettavana ennenkuin lopulliseen eroon pääsen ja se vaatii aikaa.

    • rakkaus_on_kuollut

      Hei parempi. Mikä teillä viivästyttää eroa? Pitkäaikainen tottumus, mikä?

    • iamhappy

      Ei siihen menny kuin muuan minuutti. Kamppeet kasaan ja tien päälle. Minusta ns parisuhde on tänä päivänä kriisissä. Onneksi ei tarvi enää miettiä miten sen toisen ottais huomioon ts ei tarvitse pelätä mitä tapahtuu, jos menee pieleen. Totta puhuen olisin "pelastanut" pitkän avioliiton, jos olisin ottanut johtavan roolin mutta en tuhlaa aikaa akan komentamiseen. Tiedän hänen odottaneen sitä

    • rakkaus_on_kuollut

      iamhappy, oliko sulla miten pitkä avioliitto? Oliko akka läheisriippuvainen tai jotenkin takertuva? Mulla toi nainen näyttäs pelkäävän yksin jäämistä ja muutto omaan asuntoon viivästyy hällä. En ala enää kuukausi kaupalla kattomaan tuota muuton venytystä.

      • turpvaanjaonnea

        Oletko idiootti? Etkö ymmärrä, mikä shokki vaimollasi on ja millausta painajaista elää? Sä vitun ääliö anna kenkää sun perheelle ja puolisolle, joka on luottanu sinnuun ku pässi tähtiin. Suurin pässi olet kuitenkin itse. Ota vastuu hommasta ja mene pariterapiaan edes sen vaimosi kanssa. Puolisosi joutuu todella pahaan paikkaan, koska menettää kotinsa, puolisonsa, perheensä, turvallisuutensa, lapsensa kenties ja uskon ihmisiin ja elämää. Sulu menee uusiksi, ystävät menee uusiksi kaikki hajoaa ja sinä vielä täysin vastuuta ja välittämistä mölkötät kuin lehmä ymmärtämättä tekosi vaikituksia.


    • Ethänvalehtele

      Kyllä rehellisesti esitetty asia pitää pystyä käsittelemään. Oletko näyttänyt mitä olet halunnut. Ettei tule puuntakaa" se minkä takia haluat erota pitää se sinun kertoa. Ja jos ne syyt ovat huonoja tai et ole rehellisesti näyttänyt tai edes sanonut ettet ole onnellinen. Saat todella vihat päällesi. Osoittaako puolisosi tunteita sinua kohtaan? Miten käyttäytyy sinua kohtaan? Ne kyllä kertoo miten suhtautuu "ilmoitukseesi"

    • tsot

      On se ikävää että asiat ei toimi ja on ongelmia
      mutta sitä ihmettelen miten ne ongelmat täällä keskustelupalstalla oikeaa
      Eli nyt menet ja kerrot vaan asian rehellisesti, mikä on ongelma ja mistä ahostaa puristaa mietit te päivän pari ja yeeyye sitten niin.
      Jos et osaa sitä kertoa suoraan rehellisesti pelkäämättä suhteenne tulehtununeisuuden vika on sinussa itsessäsi.
      Se että jos tääktä etsit käyttäytymismallia tai käsikirjoitusta pahentaa asiaa . olemalla oma itsesi pelkäämättä tosiasioita jotka kyllä satuttaa ja koskeekin , mutta rehellisyys loppupeleissä kantaa pidemmälle ja helpottaa tulevaisuutta.

    • rovaniemeltä

      Suhde yli 30 vuotta. Viimeiset vuodet puhumattomuutta, omien teiden kulkua molemmilla. Ei kolmatta osapuolta. Erilleen muutto ja kas kummaa, välit parani ja lämpeni uudelleen. Nänkin voi käydä.

    • Salapanojonkatiedän

      Ai haet tukea muilta kun puoliso itkee ja syyttelee ja raivoaa. Etköhän ole itse tämän aiheuttanut joten kärsi helvetissä. Itsehän tuhosit toisen. Et antanut toiselle mahdollisuutta löytää ajoissa rehellistä rakkautta. Ota vaan vastaan kaikki se mitä aikaan sait. Vituttaa se kun tuli tuhottua ensin oma elämä sitten vielä puolison. Ei se tuota olisi jos teillä yhteinen ongelma ja olette tietoisia ettette ole kunnossa. Kato vaan olet salapannut ja haluat nyt muutosta. Hups unohtui kertoa kotona eikö niin? Nyt sitten puoliso itkee ja on järkyttynyt ja syyttelee. Ei se puoliso noin käyttäydy jos tietoinen että teillä ongelma selvähän tämä. Olet mies joka hups! Unohti kertoa kotona miten asiat on? Kärsi nyt vaan mitä aikaan sait.

    • hyvääjouluhyvääjoulua

      Hyvää joulua!

    • Syyttämättä

      Onko ihmisillä enää haluakaan korjata parisuhteitaan. Mennään ajan hengen mukana. Kun kuulee jonkun toisen eroavan, minäkin eroan. Aina vaan ero heti kun ongelmat kasaantuu. Minä itse on aina ensimmäisenä, miten se toinen? Ei löydy hetkenkään ymmärrystä, ei empatiaa toista kohtaan jolle ero voi olla shokki? Jokaisessa ihmisessä on vikoja, jokainen tekee virheitä. Armoton on joskus ihmisten mieli. Mitä jos kovalle ihmiselle ei anneta mitään anteeksi, kiroaako hän vain ja menee eteenpäin hammasta purren. Rakkauteen kuuluu anteeksiantaminen ja toisen ihmisen huomioiminen, aina. Jos rakkautta joskus oli ja nyt ei ole, mihin se katosi? Haavoihin on olemassa lääkkeitä. Jos eron hyväksyy molemmat ja asia on sovitaan on tilanne kokonaan toinen.

      • ooooooooooooou

        Huomaa, että sulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mihin kommentoit. Eroa ei oteta sen takia, kun kaverikin ottaa.


    • Rehellistätotuutta

      Jos et ole läheinen tai näyttänyt puolisollesi rakkautta niin pitäisi sen tietää mikä tulossa on ja suhtautuu ilmoitukseen hyvin. Olen elänyt pitkässä suhteessa jossa mies näyttää rakkautta ja seksiä paljon edelleen niin tulisi " puskista" ilmoittamaan niin todella voisi käydä noin. Kertoisin kyllä eron syyn ja antaisin täyslaidallisen. Kumpihan sun puolisolla kyseessä? Jos olisin suhteessa jossa ei pusuja, kosketusta, seksiä olisi voisin epäillä edes jonkin olevan vialla. En pystyisi edes olemaan suhteessa jossa ei olisi rakkautta. Näitä juttuja kun lukenut niin arvostaa todella omaa suhdetta enemmän. Kiinnittää myös enemmän huomiota puolisoonsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe