Jumalattomien kovat vaatimukset

Jumalattomilla on rankka lista vaatimuksia meille uskoville:

- todista, että Jumala on olemassa
- näytä hänet, en usko ennen kuin näen
- osoita eläväsi täydellisesti jos olet Jumalan ihminen
- tee ihmeitä ja tunnustekoja, muuten en usko


***

Meidän ei tarvitse todistaa Jumalan olemassaoloa, hän huolehtii siitä itse Pyhän Hengen kautta niille jotka häntä etsivät.

Me emme voi näyttää häntä, sillä hyvin harva meistäkään on nähnyt hänet näyssä tai unessa.

Olemme vajavaisia loppuun asti, meille tulee sairauksia, avioeroja ja lankeemuksia. S-tana kiusaa meitä 1000-kertaisella volyymilla jumalattomiin verrattuna.

Jos me kaikki voisimmekin tehdä ihmeitä, ne eivät saa ketään uskoon. Ne jotka eivät usko eivätkä sitä haluakaan, jäävät epäuskoonsa vaikka kuollut nousisi ylös haudasta.


***

Meidän asia on tuoda evankeliumin sanoma kaikkien kuultavaksi. Ne jotka Jumala edeltäpäin tietää häntä etsiviksi, hän järjestää paikalle, ja he tulevat uskoon. Muut lähtevät pois.
Jos meitä kovasti vastustetaan, emme ole velvollisia jäämään kinastelemaan, vaan me saamme pudistaa sen paikan tomut kengistämme.

37

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä.neuvoo
      • Ateisti.neuboo

        Miksi kristittyjen pitää etsiä jotai ääretönrä henki Jumala joka kokoajan pakenee määrittämisen raameista. Eikö helpompi olisi vain tyytyä kuvitteleemaan että Jumala on pilvissä lentelevä ja lentokoneita väistelevä partahemmo heilutteemassa taikasauvaansa ja loruilemasa taikasanojaan ja että sellainen on vaan silkkaa satua ja mielikuvitusta.


    • anuubbis

      Eli ne kaikki muutkin 500 000 jumalaa ovat olemassa. Jos palvoo Anubista ei hänen olemassaoloaan tarvitse todistaa sillä Anubis huolehtii että he jotka häntä etsivät,
      hänet löytävät.

      • Ekyptolooki

        Ylistetty olkoon Anubis! Amen!


      • Ekyptolooki kirjoitti:

        Ylistetty olkoon Anubis! Amen!

        Kannatan Lentävää Spaghettihirviötä, joka lyö kaikki epäjumalat lonkeroillaan!


    • salmiakkilaku

      "Meidän asia on tuoda evankeliumin sanoma kaikkien kuultavaksi. Ne jotka Jumala edeltäpäin tietää häntä etsiviksi, hän järjestää paikalle, ja he tulevat uskoon. Muut lähtevät pois.
      Jos meitä kovasti vastustetaan, emme ole velvollisia jäämään kinastelemaan, vaan me saamme pudistaa sen paikan tomut kengistämme."

      Kunhan vain pitäisitte tuosta kiinni. Älkää tuputtako uskontoa niille, jotka eivät asiasta ole kiinnostuneita. Ainoa tilanne, missä voisin moisia vaatimuksia edes harkita esittäväni, on se, kun minulle tullaan puhumaan jumalasta ja sanon että en usko, kiitos ei. Mutta sitten jos jäävät jankuttamaan, niin en minä rupea sitä potaskaa kuuntelemaan ilman vastaväitteitä. Ei minulle tarvitse todistaa jumalan olemassaoloa niin kauan kun ei yritä minulle siitä väkisin kertoa, sillä tiedän että ei olematonta voi todistaa. Turhaan itseäsi kiusaat miettimällä mahdotonta todistustaakkaa.

      Usko on nimenomaan sitä: uskoa. Ei sitä järjellä perustella. Ihminen joko uskoo tai ei, se on ihan jokaisesta kiinni painuuko puntari kumpaan suuntaan. En minä valinnut ateismia. Ei uskoontulevat yhtäkkiä valitse että joo onpas hieno juttu tämmöinen Jeesus. Se on tuntemus, ei tietoinen valinta.

      • Uskomisessa on semmoinen ongelma, että se ei tee asioista todellisia.

        Monet laillasi taikamaailmassa elävät kehitusmaalaiset uskovat AIDSin paranevan pukomalla paljaalla neitsyitä. Samoin albiinojen ruumiinosien uskotaan tuovan onnea tietyissä Afrikan maissa.

        Kun uskoo ilman minkäänlaista todistetta ja vielä levittää tuota saastaa, on vaarkasi ihmiskunnalle ja suljettava laitokseen, kunnes onnistuu manaamaan jumalansa esiin, ymmärtää uskoneensa olemattomiin tai kuolee vanhuuteen.


      • Kerro kuka sinua on noin paljon piinannut, niin menen nuhtelemaan häntä. Niin ei saa käyttäytyä ainakaan meidän seurakuntaopetuksessa.

        Voit kertoa nimen e-mailiin [email protected]

        Kerro tapauksesta vaikka aika ja paikka, että hän mahdollisesti muistaa mitä on tehnyt.


      • BlackBerryWay kirjoitti:

        Kerro kuka sinua on noin paljon piinannut, niin menen nuhtelemaan häntä. Niin ei saa käyttäytyä ainakaan meidän seurakuntaopetuksessa.

        Voit kertoa nimen e-mailiin [email protected]

        Kerro tapauksesta vaikka aika ja paikka, että hän mahdollisesti muistaa mitä on tehnyt.

        Tämä oli siis salmiakkilakulle.


      • salmiakkilaku

        Kaupungin toreilla joskus tultu esitteen kanssa puhumaan eikä kerrasta uskottu. En muista tarkkaa ajankohtaa enkä tietenkään nimiä kysele. Ja sitten oma lukunsa Jehovan todistajat, jotka käyvät ihan kotiovilla pyörimässä.

        Ei se minua varsinaisesti haittaa, minä mielelläni keskustelen uskonnosta. Mutta siinä vaiheessa kun siitä haluaa vastapuolikin keskustella, tulee sitten ajankohtaiseksi nämä kysymykset jumalan olemassaolosta ja kaikesta muusta, jotka on opittu joko Raamatusta tai sitten jonkun toisen uskovaisen, esim. saarnamiehen, kertomana. Ei-uskovan kun on mahdotonta pitää Raamatun sanaa tai kuulopuheita ehdottomana totuutena, vaan pitäisi olla jotain konkreettisempaa näyttöä.

        En tiedä kuinka paljon on ateisteja, jotka tuputtavat omia näkemyksiään ja mielipiteitä uskoville. En semmoistakaan kannusta tehtävän, vaikka olisinkin samaa mieltä. Uskonnonvapaus toimii myös toiseen suuntaan, eli jokaisen pitää saada rauhassa harjoittaa uskoaan ainakin niin kauan kuin siitä ei aiheudu haittaa muille (harvemmin kristinuskossa ongelma).


    • >S-tana kiusaa meitä 1000-kertaisella volyymilla jumalattomiin verrattuna.

      Näppärä konsti ulkoistaa oman mokailun syyllisyysmomentti sen sijaan että yrittäisi normaaliin tapaan korjata toimintaansa kuten me tavalliset ihmisparat teemme.

      >Jos meitä kovasti vastustetaan, emme ole velvollisia jäämään kinastelemaan, vaan me saamme pudistaa sen paikan tomut kengistämme.

      Miksi pitäisi kinastella? Kuunnelkaa joskus mitä toisin ajattelevilla ihmisillä on sanottavanaan ja yrittäkää oppia siitä jotain. Ei koulutettu länsimainen ihminen mitään yksisuuntaista paasausta kuuntele – ei etenkään silloin jos sen paasauksen idea on saada kohde tuntemaan itsensä huonoksi ja tyhmäksi surkimukseksi jonka pitäisi pikimmiten muuttua paasaajien kaltaiseksi tai häntä odottaa hirvittävä kohtalo.

    • Aloittajalle.
      Onko vaatimus pyytää todistetta yliluonnollisesta kohtuuton?

      Jos ystäväni sanoisi, että hänellä on uusi koira kotona autotallissa. Niin luultavasti uskoisin sen, koska hänellä olisi ehkä ollut ennenkin koiria ja koirat ovat tavallisia olentoja tässä maailmassa.

      Jos tuttavani sanoisi, että hänellä on vaaleanpunainen näkymätön lohikäärme autotallissa niin en uskoisi, sillä olisi ennen kuulumatonta, että kellään on sellaista lemmikkiä. Vaatisin ystävääni näyttämään sen. Jos ystäväni veisi minut autotalliin ja sanoisi: "täällä se lentelee näkymättömänä ympäri huonetta". Niin pitäisikö minun uskoa ystävääni? Vaatisi enemmän todisteita uskoa näkymättömään vaaleanpunaiseen lohikäärmeeseen.

      Onko vaatimus todellakin kohtuuton?
      Muuten, ei tarvitse todistaa koko listaa, ensimmäinen kohta riittää.

      • Pink.Dragon.is.God

        Kato sun pitää ottaa sen lohikäärmeen henki ensin vastaan, niin sitten voit tuntea sen. Ehkäpä se alkaa vaikka kosmisesti keskustella kanssasi.


      • Ei tunnu järkevältä uskoa johonkin objektiin, että alkaisi sitten uskomaan siihen.


    • Toinen määritelmä mikä on joskus epäselvää on "usko".

      Minä voisin määritellä uskon näin: [jonkin] asian luulemisen todeksi ilman kunnollisia todisteita.

      Miten te määritätte "uskon"?

      • Uskon uskonharhaisten olevan massamurhaajia. Tämä heidän määritelmänsä mukaan riittää langettamaan kaikille uskonharhaisille elinkautisen. Todisteita ei tarvita.


      • Suunnilleen samoin. "Väitejoukon pitäminen totena ilman objektiivisia todisteita" tuli ekana mieleen.


      • Uskonnoilla on helppo jakaa ihmiset "Meihin" ja "niihin". "ne" ei välttämättä ole enää ihmisiä, eivät ainakaan yhtä hyviä kuin "Me". Tämä on yksi vahvimpia uskontojen keinoja pysyä elossa. Uskonto luo ryhmään henkilöitä, jotka hyväksyt vaikka ne eivät olisi verisukua.

        Esimerkki. sinulla on 100 euroa annettavaksi. Paljonko antaisit omille lapsille ja paljonko tuntemattomille? Suurin osa ellei kaikki omille?
        Sinulla on taas (oletetaan olet kristitty) 100 euroa annettavaksi. Edessäsi on kolme kirjekuorta, yksi on kristitylle, yksi muslimille, yksi hindulle. Miten jakaisit rahat? Antaisitko kristittynä eniten kristitylle?

        Protestantit ja katoliset surmasivat juutalaisia surutta Aatun aikana. "Ne" olivat juutalaisia, ne eivät olleet ihmisiä... Uskonnonharhan voima on valtava.


      • UskostaRaamatussa

        Raamatun mukaan usko on lujaa luottamusta toiveillensa ja elämistä sen mukaan (suomeksi: tavoitettu asia saadaan tekemällä kovaa työtä ja luottamaalla kykyihinsä tai että ajattelet kovan suorituksen edessä "Just do it"). Toki raamatun antama uskon määritelmä on yksi monista uskon määrityksistä, ennen kaikkea tullee aina muistaa uskoa itseensä.


      • SpykologiaaYstäväniHyvä

        "Uskonnoilla on helppo jakaa ihmiset "Meihin" ja "niihin". "ne" ei välttämättä ole enää ihmisiä, eivät ainakaan yhtä hyviä kuin "Me". Tämä on yksi vahvimpia uskontojen keinoja pysyä elossa. Uskonto luo ryhmään henkilöitä, jotka hyväksyt vaikka ne eivät olisi verisukua."

        "Meihin" ja "niihin" voidaan helposti jakaa myös mm politiikan, kielen, ulkonäön, varallisuuden, ammatin, harrastusten, mieltymysten, kii nostustenkohteiden, asuinpaikan, sukupuolen ja seksuaalisuuden perusteella, ei ainoastaan uskonnon perusteella esim aikoinaan kun olin koulussa siellä oli urheilu luokka jonka oppilaat katsoivat olevansa parempia kuin muut oppilaat koska olivat urheiluluokka ja käyttivät sitä oikeuttamaan muiden oppilaiden kiusaamisee ja sitten oli myös IB-luokka jonka oppilaat oli usein pätemässä joko siitä että kansainvälisellä luokalla tai siitä että heidän vanhempamsa on meidän vanhempia rikkaampia. Suurin ja merkittävin "meihin" ja "niihin" jakava asia on valtiot, ja paljon helpompaahan se oliso jos vain valtiot lakkautettaisiin kerrallla kokonaan tai kansallisuus olisi vain ilmoitus asia (nythän on oltava usei sen maan kansalaisuus tai vähin tään lupa asua siinä maassa jossa asuu vakituisesti).

        "Esimerkki. sinulla on 100 euroa annettavaksi. Paljonko antaisit omille lapsille ja paljonko tuntemattomille? Suurin osa ellei kaikki omille?
        Sinulla on taas (oletetaan olet kristitty) 100 euroa annettavaksi. Edessäsi on kolme kirjekuorta, yksi on kristitylle, yksi muslimille, yksi hindulle. Miten jakaisit rahat? Antaisitko kristittynä eniten kristitylle?"

        Tuntemattomalle on haastavaa antaa rahaa olipa sitten teisti tai ateisti, se on psykologinen fakta jolla ri paljoakasn ole uskonnollisen suuntautumisen kanssa. Omillee lapsille rahojen jakaminen olisi perustellusti helpompaa sillä luottaisit omiin lapsiisi helpommin kun tunnet heidät. Lisäksi 100 euroa on haastava jakaa kolmeen, sen voisi helpommin jakaa kahteen, neljään, viiteen, tai kaheksaan. Eniten päätöksen tekooni vaikuttaisi se paljonko henkilöllä on jo valmiiksi rahaa ja kuinka suuri tarve olisi rahalle.

        "Protestantit ja katoliset surmasivat juutalaisia surutta Aatun aikana. "Ne" olivat juutalaisia, ne eivät olleet ihmisiä... Uskonnonharhan voima on valtava."

        Jos olet vähäänkään olut kiinnostunut historiasta niin muistat varmaan että Juutalaisvainossa kyse oli enemmänkin rotuopin väärinkäytöstä minkä takia ihmisiä ei nykyään enään jaeta rotuihin jottei syntyisi syrjintää. Rotuoppiin nojaten Natsit surmasivat juutalaisia jotka heistä oli "alempaa rotua" toisin kuin yläluokkalaiset "arjalaiset". Tämän takia on nykyään puhuttu onko suotavaa edes jakaa ihmisiä ryhmiin edes erillaisuuden, perimän tai verityypin mukaan vai tulisiko kaikkia kohdella tasapaksusti samalla lailla.


    • Cha-cha-cha

      Ei toki tarvitse panna julmia vaatimuksia uskovaisille, itselleni esim. on aivan samantekevää, onko kristinuskossa kuvailtua jumalolentoa olemassa vai ei. En näes käsitä ihmisiä, jotka maailman ja elämän yleismenon valossa pystyvät kunnioittamaan kaikkivaltiaaksi, kaikkitietäväksi, rakkaudeksi jne. kuvattua otusta. (Ei uskovaisten sotkuista pajatusta ihmisen jumalalta saamasta "vapaasta tahdosta", kiitos.) Uskovaiset saavat tietty vahvoja fiiliksiä tämmöisellä olennolla hehkutuksesta, kivat heille, mutta itselläni ei vain ole semmoiseen värkkejä... Vaikka jumalolennon olemattomuutta onkin sinänsä mahdotonta aukottomasti todistaa (sama pätee keijuihin, tonttuihin jne.), niin hänen ilmeinen haluttomuutensa asettaa pikkusotureillensa juuri mitään laatuvaatimuksia älyn, koulutuksen, suvaitsevaisuuden tms. suhteen on jo oikeastaan vahva positiivinen todiste olemattomuudestansa...

    • RaamattuOnPerseestä

      En kyllä palvoisi raamatun jumalaa vaikka todistettaisiinkin oikeaksi. Kaveri murhaa miljoona kauppala jengiä ja päättää, että kaikki jotka eivät häntä hyväksy joutuvat helvettiin... Myös afrikkalaiset ja amerikkalaiset heimot joilla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia edes tietää hänen olemassa olostaan, saati sitten ymmärtää mitö raamatussa kerrotaan jos joku Eurooppalainen heille tulisi sitä heille lukemaan... Raamatun jumala on julma ja itserakas olento.

    • Kyllä minulla on vähintään yhtä kovat vaatimukset jumalattomille.

    • Entyrkyttele

      En ole koskaan kantanut huolta jumalattomista, tässä maassa evankeliumia on kyllä julistettu ihan tarpeeksi, kaikkien ulottuvilla se on ollut. Jumala se puhuttelee, kutsuu ja pelastaa ja ihminen suostuu jos suostuu, ei siihen muiden houkuttelemiset auta. Lähimpieni puolesta joskus rukoilen, että Jumala ilmaisisi itsensä selvemmin heille, muista en juuri välitä. Tietty, jos joku ihminenkyselee uskosta, niin kerron oman kokemukseni tai jos nyt Henki erityisesti vinkkaa johonkin suuntaan, että" tuon poloisen puolesta nyt rukoilet" niin rukoilenhan minä, mutta kyllä lepäilen tämän asian suhteen, en minä maailmaa pysty pelastamaan. Jumalahan sen näkee parhaiten jokaisen ihmisen tilan.

    • ttkkl

      Kyllä Jumala on huomannut tuollaiset ja Raamatussa on ilmoitus asuasra Juudan kirjeessä. Lainaus Heenokin kirjasta, joka suomennettuna ja tuo tekksti löytyy aivan kirjan alusta!

    • suvakkiatte

      Todistustaakka lankeaa vasta sitten kun väittää jotakin. Saatte kaikin mokomin itse uskoa mihin haluatte ja toimittaa uskonnollisia rituaalejanne, mutta jos minulle tullaan jotakin väittämään niin täytyy tuoda todisteet mukana. Yksinkertaista.

    • Herran.tertut

      Aloittaja kirjoitti: "Jumalattomilla on rankka lista vaatimuksia meille uskoville:
      - todista, että Jumala on olemassa
      - näytä hänet, en usko ennen kuin näen
      - osoita eläväsi täydellisesti jos olet Jumalan ihminen
      - tee ihmeitä ja tunnustekoja, muuten en usko!

      Olen lukenut paljon näitä hihhuli- ja ateistipalstoja näkemättä kertaakaan moista listaa. Taisi , jälleen kerran, mennä väärän todistuksen puolelle!

      Jos tarkastellaan tuota listaa, niin 1. kohta on tullut viesteissä vastaan. Ehkä kohta 2 kerran tai pari. Siinä kaikki.

      Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos joku
      - väittää uskomisen sijasta tietävänsä, että jumala, Jeesus tai saatana ovat todellisia
      - väittää näiden tekevän vastustajillensa pahaa ja mielistelijöillensä hyvää
      - väittää raamatun tekstien olevan tosikertomuksia tapahtuneista asioista
      - väittää ylösnousemuksen, ikuisen eämän, ylöstempaamisen jne olevan totta
      - väittää helvetin olevan olemassa
      - väittää tietävänsä kuka joutuu helvettiin, tai on jotakuta sinne lähettämässä
      - väittää olevansa pelastettu, armoitettu tai jtkn siihen verrattavaa
      - väittää tietävänsä muita paremmin mitä raamatussa on mistäkin kirjoitettu
      - väittää Jeesuksen sanomaksi jotakin mille ei raamatustakaan löydy "todistetta"
      on henkilön pystyttävä todistamaan väitteensä. Jos siihen ei pysty, on turha luetella asioita, joista sinne helvettiin joutuu. Jos todisteita ei löydy, on ihan kohtuullista, että uskonto laitetaan samaan kategoriaan Vishnuun, Brahmaan ja Hanuman uskovan hindulaisuuden kanssa. Tai spagettihirviö-"uskon" kanssa.

      Jos tuo velvoite on liian "rankka" niin elämä on kaiketi topicin aloittajalle rankka paikka.

      • suvakkiatte

        "Jos tuo velvoite on liian "rankka" niin elämä on kaiketi topicin aloittajalle rankka paikka."

        Jep. Siihen on kuitenkin helppo lääke: lopettaa väittämisen. Elämä helpottuisi oitis, mutta eihän nämä tietenkään usko (pun intended).


    • fda

      Älä ole huolissasi. En esitä sinulle vaatimuksia, jos sinä et esitä vaatimuksia.

    • Raamatun.Jumala.ON

      Jumala on olemassa. Repikää siitä ateistit.

      • taisittenon

        Sitten sinulla ei luulisi olla mitään vaikeuksia todistaa väitteesi?


    • kalahan

      Voisi aloittaa miettimällä kumpi on tärkeämpää totuus vai metodologinen naturalismi.

      • fda

        Totuus mistä ja miten sen voi varmistaa?


      • kalahan
        fda kirjoitti:

        Totuus mistä ja miten sen voi varmistaa?

        Voisi aloittaa siitä kumpi on tärkeämpää, totuus vai metodologinen naturalismi ja miettiä miten asian voi varmistaa. Minulla ei ole valmista vastausta.


      • fda
        kalahan kirjoitti:

        Voisi aloittaa siitä kumpi on tärkeämpää, totuus vai metodologinen naturalismi ja miettiä miten asian voi varmistaa. Minulla ei ole valmista vastausta.

        Totuus on tietysti aina tärkein. Valitettavasti jos asiasta ei tiedä onko se totta vai ei niin silloin sitä ei myöskään voi varmistaa. Asiat joita voidaan pitää varmasti tosina ovat sellaisia jotka voi varmistaa.


    • Ryynitränniin

      Siinähän puhdistelet tomut sitten vain.

    • eerttkkl

      "Jumala tulee monien tuhansien pyhiensä kanssa tekemään kaikkein tuomiota ja tuomitsemaan jumalattomia kakkein heidän kovien sanojesa johdosta!" Raamattu Juudaan kiirje

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      17
      2473
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      130
      2215
    3. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      81
      1452
    4. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1423
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1376
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      95
      1250
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1118
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1063
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      79
      1049
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      59
      1039
    Aihe