Hevosenhoitajan palkka ja palkankorotus

Tiinamaria

Olen yrittänyt löytää netistä maatalousalan tes:iä, jotta näkisin hevosenhoitajan palkan. Ei löydy! Apua! Paljonko muut hevosenhoitajat tienaavat? Olen itse suunnitelmissa pyytää lisää liksaa mutta jokin vertauskohde olisi kiva olla.. :)

Pitäisikö palkan nousta kyseisellä alalla vuoden työssäolon jälkeen?

35

49681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kai?

      Pitäisikö tuollaisesta palkkaakin maksaa?Eikö ns.elämykset riitäkkään palkaksi?

      • Tiinamaria

        .. pidä maksaa palkkaa. Tänäänkin on Siwassa tarjouksessa sininen lenkki, maksaa vain kolme elämystä!


      • 45hevostaomallatallilla

        Hevosenhoitajan työn kuvaan ei kuulu vain ruusuja. Se ei aina ole sitä aurinkoisella säällä ratsastamista ja hevosten rapsuttelua. Hevosen hoitajan työ on raskasta työtä parhaimmillaan. Tallille mennään töihin satoi tai paistoi. Vaikka pihalla olisi -30°C niin hevosenhoitajan on tehtävä työnsä. Kyllä siinä kun isommassakin tallissa lapioit paskaa 45:stä karsinasta niin seuraavana päivänä selkä ja hartiat kipeät.


      • Anonyymi

        Ai että kouluttaudut ensin alalle pari vuotta ja sitten ihan ilmaiseksi hoidat 40h/vk toisten ihmisten hevosia, samalla riskeeraten oman terveytesi??!! Fyysisesti rankkaa työtä ja usein huonossa säässä.
        Mistä hevosten hoitajat sitten saavat rahaa elämiseen? Sossun luukultako muiden ihmisten verorahoista?


    • Mira

      kyllä ainaski ton verran pitää tosta duunist maksaa, eiks toi oo keskipalkka suomessa?

      • Ice

        Ei ole noin harjoittelijoiden palkka taisi olla jotain 7 euroa/tunti. Lisäksi useimmat alan työt ovat osa-aikaisia...


      • Tulevaisuuden ennustaja
        Ice kirjoitti:

        Ei ole noin harjoittelijoiden palkka taisi olla jotain 7 euroa/tunti. Lisäksi useimmat alan työt ovat osa-aikaisia...

        Saksassa painetaan liksat 1 € tunnissa tasolle.Repikää siitä


      • Tiinamaria
        Tulevaisuuden ennustaja kirjoitti:

        Saksassa painetaan liksat 1 € tunnissa tasolle.Repikää siitä

        enpä tuohon usko. me suomalaiset hevosenhoitajat ollaan kyllä niin arvostettuja maailmalla ja niin fiksuja, ettei me kyllä euron tuntiliksalla mihinkään lähdetä. uskaltaisin näin väittää..


      • Hevostenhoitaja
        Tiinamaria kirjoitti:

        enpä tuohon usko. me suomalaiset hevosenhoitajat ollaan kyllä niin arvostettuja maailmalla ja niin fiksuja, ettei me kyllä euron tuntiliksalla mihinkään lähdetä. uskaltaisin näin väittää..

        Mun palkka hevosten hoitajana kokemusta 4 vuotta ja koulut käyty.

        1010 € kk


      • Tuleva hevostenhoitaja
        Hevostenhoitaja kirjoitti:

        Mun palkka hevosten hoitajana kokemusta 4 vuotta ja koulut käyty.

        1010 € kk

        Syksyllä olen menossa opiskelemaan hevostalouden koulutusohjelmaa,ja musta tulee siis hevostenhoitaja. Niin se kestää 3 vuotta. Ja haluaisin tietää tarkalleen paljonko hevostenhoitajan tuntipalkka on ja entä kuukausipalkka?


      • plaah...
        Hevostenhoitaja kirjoitti:

        Mun palkka hevosten hoitajana kokemusta 4 vuotta ja koulut käyty.

        1010 € kk

        En tiedä millasia tuntimääriä teet, mutta kannattais vähä itekki miettiä millä palkalla niitä hommia rupee tekemään. Kyl se surullinen totuus on, että 1200 euroo/kk taitaa olla jo aika hyvä, mut se koostuu ainaki ravipiireissä noin 12h päivistä ja muutamista päivistä viikonloppuinaki ja siihen ravireissut päälle, joista saa ehkä jonku ns. rahallisen korvauksen eli 10-30 euroo riippuen kuinka kauan reissu kestää. Mut niin kauan, ku tytöt tekee, niin äijät teettää. Itestähän se on loppujen lopuksi kiinni. Lain mukastahan se ei missään nimessä oo. Mut harvassa ammatissa saa samalla harrastaa. Miten sen haluaa ajatella.


      • Issikka71
        plaah... kirjoitti:

        En tiedä millasia tuntimääriä teet, mutta kannattais vähä itekki miettiä millä palkalla niitä hommia rupee tekemään. Kyl se surullinen totuus on, että 1200 euroo/kk taitaa olla jo aika hyvä, mut se koostuu ainaki ravipiireissä noin 12h päivistä ja muutamista päivistä viikonloppuinaki ja siihen ravireissut päälle, joista saa ehkä jonku ns. rahallisen korvauksen eli 10-30 euroo riippuen kuinka kauan reissu kestää. Mut niin kauan, ku tytöt tekee, niin äijät teettää. Itestähän se on loppujen lopuksi kiinni. Lain mukastahan se ei missään nimessä oo. Mut harvassa ammatissa saa samalla harrastaa. Miten sen haluaa ajatella.

        mutta sillä harrastuksella ei saa ostettua leipää kaupasta ja maksettua vuokraa..
        väitän että palkat nousisi edes 10 € tunnilta jos kukaan ei tekis pienemmällä..
        mutta niin kauan kun tätä tehdään niin myös maksetaan sen mukaan..
        pitäisi arvostaa itseään ja osaamistaan sekä arvostaa vapaa aikaansa.. eikä tehdä nälkäpalkaalla töitä


      • Anonyymi
        Hevostenhoitaja kirjoitti:

        Mun palkka hevosten hoitajana kokemusta 4 vuotta ja koulut käyty.

        1010 € kk

        Eihän toi kerro mitään paljon sun palkkaa on😂 monta tehtyä tuntia tota palkkaa vastaan on tullut niin voi saada jonkun tiedon paljon palkka on😂😂😂


      • Anonyymi
        Tulevaisuuden ennustaja kirjoitti:

        Saksassa painetaan liksat 1 € tunnissa tasolle.Repikää siitä

        Saksassa on minimipalkkalaki. Se määrää minkä alle ei voi työtä teettää. Muutenkin siellä on tiukemmat säännöt kuin suomessa.


    • Humma

      Puu- ja erikosalojen TES:istä löytynee. Aika huono muistaakseni on. Alkupalkka taitaa olla jossain 6 e/h paikkeilla ja mitään ilta- pyhä- tms. lisiähän ei alalla tunneta.. Kutsumustyöhän se on, mutta saisi kyllä olla alalla huomattavasti paremmat palkat.

    • Entinen hevostenhoitaja

      Nykyään palkkaus alalla pitäisi olla vähintäänkin 1500 € / kk lisät. Mitä pidempi työkokemus koulutus ym. niin siitä sitten lisää palkkaa. Niin ja ikälisät tietysti niinkuin muillakin aloilla.
      Verot ja pakolliset maksut kun tuosta maksetaan, niin eipä siitä paljoa jää elämiseen.
      Perätkää oikeasti oikeuksianne.

    • hevosten hoitaja

      minä olen kans etsinyt maatalousalan tes:iä, vaan eipä kovin helpolla näytä löytyvän.. kuulin kaverilta huhua että ois noussu vasta ja ois nyt n. 8e/h eli n. 1376e/kk. tällä hetkellä alalla töissä ja tienaan 1200e/kk. pakko ois kysyä korotusta, jos tätä pitempään aikoo tehä. 1500e/kk ois jo aivan luksusta, mut siitä nyt saa vain haaveilla. ehtii mennä selkä ja muut pskaksi ennen ku se tonne asti nousee.

      • Entinen hevostenhoitaja, jo...

        Hei!
        Just nyt Suur-Hollola viikonloppuna mua pyydettiin hommiin yhdelle kilpa/siitostallille Lahden seutuville. Palkkaa tarjottiin 20€/h, tästä siis vähennetään kaikki kulut. Toimin yrittäjänä joten palkka on tuo, jolloin mun kontolle jää kaikki työnantajakulut ym. Eli talli ostaa minulta tämän palvelun. Miettikää muutkin kannattaisko ruveta yrittäjäksi ja myydä omaa työtänsä talleille. Näin palkankin saisi isommaksi.


      • .-.-.
        Entinen hevostenhoitaja, jo... kirjoitti:

        Hei!
        Just nyt Suur-Hollola viikonloppuna mua pyydettiin hommiin yhdelle kilpa/siitostallille Lahden seutuville. Palkkaa tarjottiin 20€/h, tästä siis vähennetään kaikki kulut. Toimin yrittäjänä joten palkka on tuo, jolloin mun kontolle jää kaikki työnantajakulut ym. Eli talli ostaa minulta tämän palvelun. Miettikää muutkin kannattaisko ruveta yrittäjäksi ja myydä omaa työtänsä talleille. Näin palkankin saisi isommaksi.

        Tässä voimassaoleva Maaseutuelinkeinojen työehtosopimus (TES):

        http://www.finlex.fi/data/tes/stes2622-MU45maaseu0710.pdf
        En osaa linkittää, joten käyttäkää copy pastea

        Lukekaa tarkaan ja miettikää oikeuksianne!


      • Hevostenhoitaja
        .-.-. kirjoitti:

        Tässä voimassaoleva Maaseutuelinkeinojen työehtosopimus (TES):

        http://www.finlex.fi/data/tes/stes2622-MU45maaseu0710.pdf
        En osaa linkittää, joten käyttäkää copy pastea

        Lukekaa tarkaan ja miettikää oikeuksianne!

        Soitin ympäriinsä ja selvitin palkkauksen tarkkaan ennen kuin aloitin työt.

        Maaseutuelinkeinojen TES:n mukaan määräytyy, vaativuusryhmä 3 ja 4 välillä. Eli palkka 8.05e/h ja 8.44e/h välillä.

        Itse sain taistella työnantajan kanssa palkasta, kun tarjottiin 7,5e/h. Esitin kuitenkin TES:n ja sain asianmukaista palkkaa.


      • kyselytunti
        Entinen hevostenhoitaja, jo... kirjoitti:

        Hei!
        Just nyt Suur-Hollola viikonloppuna mua pyydettiin hommiin yhdelle kilpa/siitostallille Lahden seutuville. Palkkaa tarjottiin 20€/h, tästä siis vähennetään kaikki kulut. Toimin yrittäjänä joten palkka on tuo, jolloin mun kontolle jää kaikki työnantajakulut ym. Eli talli ostaa minulta tämän palvelun. Miettikää muutkin kannattaisko ruveta yrittäjäksi ja myydä omaa työtänsä talleille. Näin palkankin saisi isommaksi.

        Täh? Kun sinä sitten vähennät 20 eurosta tunnilta oman yrityksen tähän samaan aikaan osuvia kuluja, maksat ennakkoverot, eläkevakuutusmaksut.
        ja ynnäät tähän tulonhankkimiskuluja, esim. matkakulut? Tarvikkeita, nippelinappeli, mitäikinä kuluja uskallat virman piikkiin pistää- mutta kattavatko ne ne ennakot ja ev maksut?
        Ei tulosi tunnille ole 20 euroa, se on jotakin 8 ja 12 euron välillä. entä arvonlisävero? Vai onko toimintasi alvivapaata?


    • Rattivasynyt... :)

      Toissa espanjalaisella myynti-/kilpatallilla, tuntipalkaksi laskin juuri asken kokonaiset 2,77e!! Johtuu siita, etta paivat 12 tuntisia, toita 6 paivaa viikossa. Kuukausipalkka siis 800e, mutta taman lisaksi asuminen tosi kivassa asunnossa 2 kamppiksen kanssa seka lounas paivittain perheen omassa, aivan ihanassa ravintolassa. Tyytyvainen en ole kuitenkaan, tyontekoa motivoi muutkin asiat kun palkka: mahdollisuus vapaapaiviin, pikku lomiin, "omaan elamaan". Talla hetkella koko elama on pelkkaa tyontekoa, muulle ei jaa aikaa, tai energiaa. Ammatiltani olen alunperin erityisopettaja (ja hevoshieroja), ja palkka omalla alalla Suomessa aluksi (ennen ika- ym lisia) 2300 euroa kuussa!! Eli kutsumuksestahan tata tehdaan, taysin!! (mutta aion ottaa puhekksi korotuksen pian, tyosuhde-eduista huolimatta...kroppa kylla jaksaa, muttei paa!)

      Ja aivan niinkun joku jo sanoi, kylla toita teetetaan nalkapalkalla juuri niin kauan kun me suomalaiset, hevosia rakastavat tytot sita tyota , ai niin tunnollisesti, tehdaan!

      • hepatti

        Riippuu siitä missä on.
        Mä olen aikoinaan saanu 8e/h ja tällä hetkellä hevostenhoitajana ilman "koulutusta" 1650e

        Ja tottakai näillä täytyy olla palkka,hevostenhoitajan työhän on oikeesti raskasta.
        Ei se ole sitä ratsastelua ja silittelyä kaiket päivät.


    • freelast

      jos tonni jää käteen kaikkien verojen yms jälkeen :( hevosenhoitajia ei vain arvosteta ja yleensä jos tallilla on töissä niin useimmiten siihen kuuluu ruokinnat, hevosten ulos ja sisään viennit , paskan lappaaminen ja paikkojen puhtaana pito, ei mitään hevosten harjaamisia taikka ratsastelua ja jos hyvin käy niin saattaa saada omalla ajalla ratsastaa kerran vuodessa!
      palkan pitäisi nousta hieman jo koe-ajan jälkeen!!

    • Miettivähhhh

      Toinoisin että tänne tulisi paljon tietoa hevostenhoitajan palkasta, sekä työ ajoista, jotta tiedän kannattaako mennä opiskelemaan. Älkää nytte sanoko että "Älä mene opiskelemaan työ hyvin raskasta ja palkka ihan paskaa" Haluan tietoa tulevaisuuteeni! (jonka todellakaan ei tarvi olla luksuselämää, kunhan tienaa ruokansa ja jne. jutut sekä vähän lisää)

      • Hollannissa

        Moikka,
        Ite olen pari vuotta sitten valmistunut hevostenhoitaja ja koulun jälkeen en ole päivääkään tehnyt niitä hommia. Tosin se johtuu ihan rasitusvammasta joka tuli koulussa niin pahaksi et päädyin leikkauspöydälle.
        Koulu aikoina olin pari kesää Hollannissa duunissa, yhdellä merkittävimmistä hevosmiehen tallilla, ja jos ois terveys kestäny ni oisin lähteny sinne takasin töihin.
        Suomessa ei hoitajana kannata olla kun palkka niin surkea, mutta ulkomailla tilanne on ihan toinen.
        Siellä suomalaisia arvostetaan ja meistä tykätään. Ja palkkataso on ihan toinen kuin suomessa.
        Työpäivät normaalisti about 10 tuntia pitäen sisällään lounastauon ja muita taukoja riippuen miten kiirettä.
        Palkat pyörii siinä 2000€ paikkeilla ja varsinkin kisahoitajana enemmän.
        Meillä sai asumisen/ruuat ilmatteeks eli omaan elämiseen jäi hyvin rahaa


      • Hollannissa
        Hollannissa kirjoitti:

        Moikka,
        Ite olen pari vuotta sitten valmistunut hevostenhoitaja ja koulun jälkeen en ole päivääkään tehnyt niitä hommia. Tosin se johtuu ihan rasitusvammasta joka tuli koulussa niin pahaksi et päädyin leikkauspöydälle.
        Koulu aikoina olin pari kesää Hollannissa duunissa, yhdellä merkittävimmistä hevosmiehen tallilla, ja jos ois terveys kestäny ni oisin lähteny sinne takasin töihin.
        Suomessa ei hoitajana kannata olla kun palkka niin surkea, mutta ulkomailla tilanne on ihan toinen.
        Siellä suomalaisia arvostetaan ja meistä tykätään. Ja palkkataso on ihan toinen kuin suomessa.
        Työpäivät normaalisti about 10 tuntia pitäen sisällään lounastauon ja muita taukoja riippuen miten kiirettä.
        Palkat pyörii siinä 2000€ paikkeilla ja varsinkin kisahoitajana enemmän.
        Meillä sai asumisen/ruuat ilmatteeks eli omaan elämiseen jäi hyvin rahaa

        tossa vielä linkki parin vuoden takaa :
        http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/muutlajit/2005/10/397582


    • ...

      Valmistuin 3-vuotisesta koulusta hevosenhoitajaksi ja olen tehnyt vuoden töitä. Tuntipalkka on muistaakseni 8,47e/h. Eli kuussa tulee käteen 1100e,josta lähteekin kaikki asuntovuokrat ym laskut. Eipä todellakaan paljoa jää rahaa käteen,400-500e. Kaiken lisäksi kuluttaa työnsä ohella selkänsä,muut osat ja ennenkaikkea päänsä,varsinkin jos tekee töitä isommilla talleilla.
      Varsinkin ratsastuskouluissa ei niitä tulon lähteitä yrittäjillä ole paljoa, joten sen takiahan he yrittävät päästä helpommalla. Hevoset vievät paljon rahaa. Mutta, olen ihan iloinen siitä, että kävin koulun. Tuli tämäkin ala tutuksi, mutta en todellakaan ole jäämässä näin huonopalkkaiselle alalle.

    • :)

      Onkos se huono palkka jos tonni jää käteen,asunto (saunallinen 2h kk) ilmainen,lounas talon puolesta? Työaika 5pv/vko,10h/pv. Raviraha 20e

      Laskeskelin että mikäli joutuisin maksamaan sen 500-550e vuokraa,ostamaan lounaan (n170e/kk)tai ite kustantamaan yleensä päiväsyömiset mulla pitäis olla kk palkka bruttona n2200e että jäis saman verran "puhtaana" käteen.

      Sitä olenkin ihmetellyt välillä kun nämä koulusta juuri valmistuneet valittaa että huono palkka,ei jää kun 850-900 käteen,eivät mitään arvoa laske ilmaiselle asunnolle ja kustannetulle aterialle.....Minä ainakin tyytyväinen,ei varmaan kaupan kassalta jäis edes tuota käteen asunto ym kulujen jälkeen,ja millä rahalla sitä sit harrastais tätä hevosurheilua....:)

      • Anonyymi

        Varmaan riippuu elämäntilanteesta onko mahdollista ottaa palkaksi "oravan nahkoja". Kun on auto,asuntolainaa jne. on jo asunto niin palkaksi tarvitaan silloin rahaa. Ehkä silloin kun ei ole sitoutunut paikkaan tai toiseen henkilöön on tuollainen valinta helpompi tehdä,tai jos sattuu olemaan hyväpalkkainen aviopuoliso ;)


    • mm

      Oppisopparilla se on vaativuus ryhmä 1, 85% ensimmäinen vuosi, tokana vuonna 95% ja vikana vuonna saa 100%. Tuntipalkkaus siis vaativuusryhmä 1 on 7.91e/tunti.

      Kun saa koulusta paperit käteen se on vaativuus ryhmä 3 mukaan 8,73e/tunti.
      Eli valmistuneella joka on töissä ma-pe 8h päivässä se on 69,84euroa päivältä.
      Työpäivien määrähän vaihtelee siis 20-25., mutta neljän viikon palkka olisi 1396.8e ja se sitten mitä jää käteen riippuu ihan verotuksestas yms.

      Tokikaan hevosalalla harva maksaa tessin palkkaa, tai lisiä lainkaan. Itse saan lisiä lauantailta 15% sekä sunnuntailta 100% ja tuntimääräni viikolta vaihtelee 30-52h. Eli kuussa voi saada käteen 1300e tai 800e, josta sit omat lainat jne pois.
      Itse viime vuonna tienasin bruttona 13966,78euroa joka on karkeasti kuukaudelle 1269,70e josta sitten vielä verot, työttömyysvakuutusmaksu, työeläkemaksu jne omat pakolliset asuinkulusi pois.
      Nyt tältä toiselta vuodelta palkkani on arviolta bruttona 15060e eli 1369,10e kuulle. Nämä on laskettu keskiarvot 11kuukaudelle, oma työnantaja ei maksa palkkaa lähiopetusjaksoilta joita on vuodessa siis 1kuukauden verran.

      Eli se palkka on paikasta riippuen ihan n. 1000-1600e bruttona.
      Tuntipalkkaisen palkka kuussa vaihtelee, toisin kun joillain voi olla sovittu palkka säännöllisin työajoin tietty summa joka kuukausi.

      • Anonyymi

        Saakos ravihevoshoitajat rahaa jos olet esim hoitajana vaikkapa Jokivarren kunkulla ja nyt kunkku voitaisi lähdöstään 20000e ja valmentaja vie tietyn rosenti osuuden ja kuski myös mutta entä hoitaja? Kuulin että ruotsissa on yleistä että maksetaan 2-5prosentia hoitajallekin extraa koska hehän hevosen eteen suurimman työn tekee mutta miten Suomessa?


    • Anonyymi

      Niin kauan kun kuka tahansa tekee alta 10e tunnilta
      Tessin tai pimeenä mukaa..
      Ei palkat nouse
      Ite en nosta persettäni alta 10e tunnilta..
      Ja näin pitää olla kaikkien kohdalla..
      Joten ryhdistäytykää ihmiset..
      Menkää siivous alalle mielummin
      Saatte enemmän..
      Toi on jo tyhmyyttä tollanen

      • Anonyymi

        juuri näin!!!


    • Anonyymi

      Eiköhän noikin
      palkat ole 10v aikana jo nousseet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe