Ostotilanteessa kuinka voi ja pitää toimia? Mitkä paperit ovat oleellisia?
Voiko esim. myyjän henkkarista ottaa kännykällä kuvan?
Tarkistatko henkkarilla myyjän henkilöllisyyden?
12
1324
Vastaukset
- etrgeeeee
Ennen ostotilannetta, ennen kuin menet edes autoa kattomaan/ostamaan:
- Tarkista ajoneuvorekisteri hallinnosta auton tiedot, kuka omistaa auton.
Ennen autokauppoja:
- Tarkista myyjän henkilöllisyys, ajokortti tai passi tai poliisin myöntämä henkilöllisyystodistus (ainoa virallinen?) Kaupan teon yhteydessä kun tietoja täytetään niin silloin ne on hyvä katsoa juuri siitä, tulee tiedotkin sitten oikein.
Enemmin ottaisin myyjästä kuvan :) Helpompi löytää sitten jos tulee huijatuksi.
Voihan niitä kuvia ottaa mutta onko se tarpeen.
Mutta tosiaan, auton tiedot kannattaa tarkistaa ennakkoon aina.
Sen jälkeen kun kauppoja tehdään niin pitää sen myyjän henkilöllisyys jotenkin todistaa, vaikka tuskin ainakaan kenenkään kotona on ketään muuta kuin auton omistaja sitä autoa myymässä. Mutta ei ensimmäistä kertaa kun on ollut niin että ei ole muistettu että auto tai viimeksi vene olikin myyjän puolison nimissä, jolloin tarvittiin valtakirja allekirjoituksella että auton saa myydä.. Että jos olet myymässä autoa niin ole itse selvillä siitä että voitko edes myydä sitä, toisten omaisuutta kun ei voi myydä, kuten jos se auto on vaikka rahoitusyhtiön rahoituksella hankittu niin eihän se silloin sun auto ole vaan rahoitusyhtiön jolloin tarvitaan lupa rahoitusyhtiöltä. Silloin jos auto on rahoitusyhtiön autolainan takuuna niin en tiedä miten nuo menee mutta käsittääkseni homma kyllä hoituu.- KtsTrafi
Pitää myös katsoa ettei ole verorästejä yms. sieltä rekisterikyselystä.
Kummankin täytyy näyttää kuvallinen henkilökortti kauppatilanteessa.
Trafin sivuilta auton myyjä (esim. pankkitunnuksilla) saa koodivarmenteen, joka annetaan kaupan yhteydessä ostajalle, jolla hän saa auton nimiinsä, kun ensin hankkii siihen liikennevakuutuksen. Myös luovutus-/kauppakirjapohjan saa samalta trafin sivulta muokattavana pdf:nä, johon voi acrobatilla kirjoittaa lisättävät tiedot ja uuden omistajan tiedot, niitä sitten kaksi kappaletta oma myyjälle ja oma ostajalle allekirjoitettuna.
Myyjä voi kaupan jälkeen ilmoittaa trafin palvelussa, että auto on myyty (sos.tunnus ja sukunimi).
https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvon-omistajanvaihdos
- autonOstaja
Kiitos tiedoista
- ReiluAutomyyjä
Rohkeasti vaan kysymään myyjän henkkareita.
Itse myyjänä näytän ajokortin itse pyytämättä kun pyydän ostajan ajokorttia kauppakirjaa varten. Reilupeli on kaikkien etu!
Auton kolarihistoriasta en tosin kerro ellei kysytä erikseen.
Niin ja autoliikkeellinen siis olen. En kauppias, vaan omistaja. - Omatieto
"Reilupeli on kaikkien etu!
Auton kolarihistoriasta en tosin kerro ellei kysytä erikseen"
Tyypillistä autokauppiaan "rehellisyyttä".- VilliArvaili
Tyypillisiä mistään mitään tietämättömän kommentteja molemmat!
Autoliikkeellinen eli autokauppias eli autoliike yrittäjä eli autoliikkeen omistaja kun tietää, että noinkin oleellinen asia kuin kolarihistoria (lunastus/ns.2-kilpisyys) pitää myynnissä tuoda julki.
Samoin jälkimmäinen kommentoija, mistään mitään tietämättömyyksissään kategorioi kaikki autokauppiaat tyypillisesti edellisen, mistään mitään tietämättömän kommenttiin perustuen epärehellisiksi.
Minusta kun äkkiseltään tuntuu, voisin pikku betsin tästä lyödä, että mistään mitään tietämättömänä tässä itse itselleen vastailikin yksi ja sama, mistään mitään tietämätön henkilö "ReiluAutomyyjä" ja "Omatieto". - PajaJaLiikeSamassa
VilliArvaili kirjoitti:
Autoliikkeellinen eli autokauppias eli autoliike yrittäjä eli autoliikkeen omistaja kun tietää, että noinkin oleellinen asia kuin kolarihistoria (lunastus/ns.2-kilpisyys) pitää myynnissä tuoda julki.
Samoin jälkimmäinen kommentoija, mistään mitään tietämättömyyksissään kategorioi kaikki autokauppiaat tyypillisesti edellisen, mistään mitään tietämättömän kommenttiin perustuen epärehellisiksi.
Minusta kun äkkiseltään tuntuu, voisin pikku betsin tästä lyödä, että mistään mitään tietämättömänä tässä itse itselleen vastailikin yksi ja sama, mistään mitään tietämätön henkilö "ReiluAutomyyjä" ja "Omatieto".Kauppiaat löydät ruokakaupoista, autoliikkeeseen jos menet kauppiasts kysymääm saat tavan myyjän eteesi. Näin meillä ja monella tutulla autoliilkeellä.
Asiaan...
Kolarikorjausts/2. kilpisyyttä/lunastusta ei tarvitse tuoda auton ostajan tietoon oma-aloitteisesti. Riittää, kun kauppakirjaan on asiasta merkintä. Mikäli ostaja kysyy asiasta, pitää siinä vaiheessa tietenkin kertoa totuus.
Suomen teillä liikkuu niin paljon lunastettuja kolariautoja, että luulisi autoliikkeiden netti-ilmoituksissa lukevan selkeämmin ''kolarikorjattu'' mutta näinhän ei ole, koska ei tarvitse olla. - Ei_vai
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/
"Kertomatta jätetyt tiedot
Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kolarin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan.
Myyjän pitää kertoa edellä mainituista seikoista ostajalle oma-aloitteisesti. Hän ei voi olettaa, että ostaja selvittäisi itse asian auton rekisteröintiasiakirjoista." - Voitankotonnin
VilliArvaili kirjoitti:
Minusta kun äkkiseltään tuntuu, voisin pikku betsin tästä lyödä, että mistään mitään tietämättömänä tässä itse itselleen vastailikin yksi ja sama, mistään mitään tietämätön henkilö "ReiluAutomyyjä" ja "Omatieto".Touché. Paljonko lyöt pöytään siitä että kyseessä olisi yksi ja sama henkilö?
- hans.L
ja puheet on puheita, faktat mitä voi todeta on tosiasioita, tässä kohtaa kun ei sotke puuroja ja vellejä sekaisin niin pärjää. Jos ei itse voi taata millään että onko auto kunnossa niin, voisi sanoa että onko vähän tyhmä, no näin ne usein vaan menee että uskotaan ilman puheitakin että auto pitäisi nyt toimia seuraavat 100tkm ilman ongelmia oli kyse mistä tahansa autosta.
Todettiinko tuolla yllä vai jossain muulla, että siis aina on hyvä miettiä että miksi joku myy autoaan, samaa voisi itsekkin aatella että miksi sinä olet silloin joskus myymässä autoa. Onko tarkoitusperät ihan rehdit että perheen lisäyksen takia tarvitaan isompi auto tai auto jäänyt niin vähälle käytölle.. Se mistä tässä kerron niin kertoo vain siitä että mikä se riski on siinä että onko auto huono ja sitä siksi myydään pois.
Mutta mikä oli tuolla hyvä kommentti niin oli se että se myyjäkään ei aina tiedä mitä myy! Mulle on oltu monesti myymässä autoa jonka omistaja on hyvin iäkäs henkilö, sen tietää että auto on taatusti ollu vähäisellä käytöllä mutta onko se kunnossa, huollettu, kauanko se on seissyt.. ei tosin tullut vielä kertaakaan heiltä ostettu mutta pitää ehkä joku kerta tutustua tarkemmin. Yksi siis oikein helmi, siitä on jo aikaa mutta autotallissa jo kauan lojunut jenkkipeli, oispa ollu rahaa silloin että olisi kehdannut alkaa kyselee vähän kaupan tekoa, ei taatusti ole papparainen sillä jenkillä paljoa ajellu.- Ikäpainaa
Ei auto tallissa paremmaksi muutu.
- HeppiHemppi
Ikäpainaa kirjoitti:
Ei auto tallissa paremmaksi muutu.
Kyllä lunastetun pelin arvo kummasti nousee kun se laitetaan kuntoon.
Niin ja puhun siis auton arvon noususta - en hepin noususta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213307
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402681Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532260Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2082212Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131698Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191509Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521461- 971379
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621201Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951174