Afta tuntuu hammassäryltä

aftatyttö

Mulla on tuolla alahampaiden sisäpuolella aika takana suuri afta joka on siis ikenen ja kielen välissä. Sen saa näkyviin kokonaan vaan jos jollain törkkäsee kielen pois tieltä.

Pari päivää sitten se lähinnä vaan kirveli ja koitin laittaa topspuikolla puolukkaa siihen (kuulemma auttaa) ja se puudutti sitä jonkun verran. Seuraavana päivänä kivrely oli kuitenkin vaihtunut särkyyn niin, että koko aftan puoleinen suu luineen ja hampaineen tuntui särkevän, ihan kuin hammassärky tai että joku hammas kasvaisi kymmenen kertaa normaalia nopeammin. Lisäksi aftan vieressä on joku patti joka ei satu ja jonka alla on kovaa, ihan kuin se olisi vaan luuta. Se voi olla ollut siinä ennenkin, mutta en oo varma.

Eilen laitoin etikkaa siihen topspuikolla ja se rikkoi sen aftan (=alkoi valumaan verta). Eipä oikeestaan auttanut kipuun, Burana on ollut ainoa joka auttaa sekä ite aftan kipuun, että siihen särkyyn sillä alueella.

Miltä kuulostaa? Onko kenties tulehtunut? Aftab tablettia koitin yöllä, mutta aamulla en huomaa ainakaan mitään merkittävää muutosta. Juuri nyt ei satu vaikka särkylääkkeestä on aikaa.

PS. Aftat ei ole mulla yleisiä, ensimmäinen afta moneen vuoteen. Koko elämässä ollut vain muutamia (ikä 23) ja aina yksi kerrallaan.

1

3243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aftatöttö

Mulle tulee aika usein aftoja, kun puren viisaudenhampailla jompaan kumpaan poskeen. Haava alkaa parantua normaalisti, mutta sitten ilmestyy niin järkyttävän kipeä afta, että en voi syödä tai edes puhua, koska hampaat hinkkaavat koko ajan aftaa vasten, ja afta tarttuu niihin välillä kuin imukuppi. Tälläkin hetkellä sellainen pirulainen suussa, ja se tuntuu särkynä ja kosketusherkkyytenä alaleuassa (ihan kuin olisi tulehtunut viisaudenhammas), ja sijaintinsa takia vasemmassa korvassa, just niinku kova kurkkukipu. Tulehtumisesta en tiedä, mutta kun itsellä näitä ilmestyy, laitan niihin pumpulipuikolla joko suolaa tai vahvaa viinaa. Viinaa olen kokeillut useammankin kerran, auttaa päivässä, parissa ja vaikka sattuu tosi kovasti, on kipu "terveen" oloinen kipu. Eilen kokeilin ensi kertaa myös suolaa, ja töissä jatkoin suolahoitoa aina kun sattui kovasti (sellaisella tavalla, jonka olen tottunut yhdistämään tulehdukseen), ja nyt tuntuu jo paljon paremmalta. Afta tavallaan muuttuu vormaaliksi suun pipiksi ja paranee paljon nopeammin kuin afta. Suosittelen kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe