Takavetoinen ja yleiset harhaluulot ajettavuudesta

Entrepreneurist

Suuri yleisö yleensä luulee, että etuvetoinen olisi jotenkin turvallisempi liukkaalla ajaa kuin nykyaikainen takavetoinen. Tämä ei ole totta. Takavetoisissa on erittäin hyvät ajonvakautus- ja luistonhallintajärjestelmät. 2000-luvun takavetoisella, missä nämä järjestelmät ovat, voi ajaa todella reippaasti mutkiin todella liukkaallakin kelillä ja jopa iskeä kaasun pohjaan kesken mutkan. Ei tapahdu mitään muuta kuin perä liikahtaa hiukan sivulle auton kulkusuuntaan (siis pysyen helposti oman kaistan sisällä) ja tätä kautta ajo on aivan äärirajoillakin turvallista ja lisäksi halutessaan takavetokuski saa suuremmat kaarrenopeudet.
Etuvetoisissa ajonvakautuksen toleranssit eivät ole yhtä tiukat, mutta sehän on varmaa, että jos etupainoisessa etuvedossa käännät pyöriä samalla kuin isket kaasun pohjaan esim. loivassa mutkassa niin sehän puskee pientareelle.
Kuivalla takaveto on sitten aivan ylivoimainen, vai pystyykö etuvetoisella muka yhtä ketterään käytökseen kun esim. risteyksessä käännyttäessä voi kiihdyttää melko reippaastikin samalla kun etupyörät ovat vielä käännettynä. Etuvetoisella ohjelmassa olisi vain etupyörien vinkumista ja sutimisenesto puuttuu peliin. Lisäksi pito ylipäätään paikaltaan lähtiessä on parempi ja luonnollisesti myös takavetokonstruktion etuna on parempi ajettavuus. Ohjauspyörään, kun ei tunnu mitkään voimansiirron vääntömomentit eikä värinät.

Talvella etuveto saattaa olla liikkeellelähdössä hieman parempi, mutta tämä ei tule auton erinomaisuuden ja tasaisen painonjakauman kautta, vaan nimenomaan johtuu epätasaisesta painonjakaumasta ja rakenteen epäsymmetrisyydestä. Painoa, kun on etupyörillä niin se auttaa, mutta vain liukkaalla suoralla kiihdytettäessä. Ei auta etuvetoisen hienoinen pitoetu liukkaalla talvikelillä edes mutkissa, kun silloin epätasapainoisuus syö tuon edun, joka ei perustu auton erinomaisuuteen käsiteltävyyden osalta.
Farmariautojen kohdalla etua ei etuvetoisille yleensä ole. Etuvetoisen farmarikori siirtää painoa taakse ja sama tilannehan on luonnollisesti takavetoisen kohdalla. Takavetoinen farmariauto voi olla 49/51 tai 48/52 painonjakaumalla. Iso etuvetoinen farmariauto lähestyy painonjakaumaltaan arvoa 55/45 (esim. Audi A6 farkku tai Vw Passat). Audi A6 olikin suurissa vaikeuksissa muutama vuosi sitten TM:n talvitestissä etuvetoversiona vaativissa mäennousu ja kaarreharjoituksissa. Vastaavasti takavetoiset perheautomallit ovat menestyneet keskimäärin erinomaisesti viimeisimmissä talvitesteissä.

Neliveto ei välttämättä automaattisesti tarkoita, että auto olisi hyvä ajettava. Nelivedoissakin on useita erilaisia variaatioita erilaisissa automalleissa. Perusluonne nelivedossa, joissa suurin osa voimasta menee etupyörille (esim. Haldex, joka laajalti käytetty) on puskeva. Neliveto ei muuta sitä tosiasiaa, että auto on edelleen etupainoinen ja voimaa välitetään maksimissaankin takapyörille hetkittäisesti se 50%. Auto kiihtyy kyllä hyvin liukkaalla ja silloin varsinkin paikaltaan lähdettäessä, mutta puskeva käytös tulee esiin mutkissa tai risteyksissä. Jos painat kaasua liian aikaisin niin auto lähtee puskemaan välillä yllättävästikin. Et voi painaa kaasua kesken mutkan, vaan vasta ylitettyäsi mutkan tiukimman kohdan ja jo suoristaessasi etupyöriä. Silloin nelivetoinen auto menee nätisti ja takapyörien voima saa perän muljahtamaan hienoisesti ja auto kiihtyy mukavasti eteenpäin. Nelivetoisen käytös saattaa siis olla hyvinkin kaksijakoinen. Lisäksi nelivetoisilla autoilla ajeleville syntyy helposti liukkaalla vetopidon johdosta harhakuva, että jarrutuspito myös kasvaisi. Tämähän ei ole missään nimessä totta, vaan se on kutakuinkin sama kuin muilla ei-nelivetoisilla autoilla.

Lisäksi vielä Audin nelivedoista: Mallisarjasta A4 lähtien ylöspäin on neliveto toteutettu TorSen-menetelmällä. Perustilassa takapyörille menee 60% voimasta ja etupyörille 40%, mutta kun pitoa tarvitaan niin voimaa jaetaan erittäin joustavasti etupyörien ja takapyörien välillä. Autosta tulee hieman helpompi ajettava puskemisen suhteen ja pitoa on vielä paremmin kuin Haldexilla. Silti nelivetoisia Torsenilla varustettuja Audeja on kritisoitu taipumuksesta puskea ja aliohjata. Tähän on selvä selitys. Audeilla on painavat moottorit eikä painonjakauma silti ole ihanteellinen 50/50. Audi on yrittänyt korjata tilannetta tarjoamalla S-sarjan malleihinsa, kuten S4 ja S5, Torque vectoring teknologiaa. Torque vectoring tarjoaa hieman paremman käsiteltävyyden, koska nyt on panostettu myös takapyörien väliseen voimanjakoon ja softasta on tehty sellainen, että takapyörille tarjotaan herkemmin täysi vääntömomenttipanos.

Parhaat ajajan nelivedot (Porsche) välittävät lähes aina suuremman vääntömomentin takapyörille kuin etupyörille, jolloin ajettavuus paranee kuten ketteryyskin. Haldex-nelivedot ovat lähes Porschen ajajan nelivetojen vastakohta eli heikko ajettavuus yhdistyy etuvetomaiseen epävarmaan ja epätarkkaan käytökseen. Takavetoinen on silti vertailuissa aina ollut nelivetoa parempi ajettava.

26

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3463

      Takaveto jää paljon helpommin kiinni lumeen ja etenemiskyky on heikompi kuin etuvedossa, itse luovuin tästä syystä jo aikoja sitten takavetojen käytöstä talvella. Kesäautoon se sopii mutta talvella en halua jäädä joka lumimyräkässä jumiin.

      Tammikuussakin Helsingin lumisateiden aikana kaikki työnnettävät jumiutuneet autot olivat mersuja ja bemareita, yhtäkään etuvetoa en nähnyt koko lumimyräkkä-viikon aikana jumissa.

      • Nyttemmin_takavetomies

        Aloitin autoiluni takavetoisella takamoottorisella. Sitten mentiin 36 vuotta etuvetoisilla, kunnes vuosi sitten siirryin jälleen takavetoleiriin. Tunsin itseni hieman uhkarohkeaksi ottaessani samalla takavetoiseeni talvitöppösiksi kitkarenkaat ajettuani sitä ennen kaikki talvet nastoilla.

        Pelkoni olivat turhia. En kokenut minkäänlaisia vaikeuksia kotinurkissa pk-seudulla sen enempää kuin pohjoisen tunturimaisemissakaan.

        Tunnen tulleeni kotiin! En ole kaivannut etuvetoa enkä nastojen rapinaa vähän vertaa.


      • Jonskuna

        Et ole joutunut vielä todelliseen talvi tilanteeseen niiden kitkojesi ja takavetosi kanssa.


      • E220_CDI
        Jonskuna kirjoitti:

        Et ole joutunut vielä todelliseen talvi tilanteeseen niiden kitkojesi ja takavetosi kanssa.

        Minä olen. Mökin pihalta naapurin (etuvetoinen) katumaasturi hinattiin pois pihalta lumimyrskyn jälkeen, kun ei pystynyt seuraamaan jo poistuneen takavetoisen pyöränjälkiä. Tai sen kuski tai renkaat eivät pystyneet.

        Vetovoiman on takavetoisen heikko kohta, mutta kuski ja renkaat vaikuttavat yhtä paljon kuin painojakauma.

        Jos kysymys on vetovoimasta, ei vastaus ole vajaavetoisen vetopyörien paikka, vaan neliveto.


    • etuvedossa

      "Talvella etuveto saattaa olla liikkeellelähdössä hieman parempi... ...Painoa, kun on etupyörillä niin se auttaa, mutta vain liukkaalla suoralla kiihdytettäessä."

      Eli juuri niisä tilanteissa, kun pito on oikeasti tarpeen on etuveto takavetoa parempi.

      • E220_CDI

        Niin, eihän pitoa enää vauhdissa tarvikaan...vai?


    • teinitVSjärki

      Ja tavalisessa ajossa pitävällä pinnalla ei ole mitään merkitystä. No teineille takatuuppari on must.

    • Copy-pasteCopy-paste
    • Autoinsinööri

      Siis takavetoisen ajo-ominaisuudet tehdään elektroniikalla.
      Olen aina luullut että ajo-ominaisuudet tehdään painonjakaumalla ja alustageometrialla

    • vanhaTaunus

      Eikös se tarkoiita että pitoa on suunnilleen saman verran jäällä/lumella jos C-sarjan takavetoimem farmari on tyhjänä painonjakaumaltaan 48/52% ja kuskin kanssa parit matkalaukut 46/54%. Tyhjä Audi A4 farmari etuvetoineen 55/45 painonjakuma. Eikö etenemiskykytämän perusteella pitäisi olla likimain samaa tasoa vaikka vetotapa eri? Painoa on suhteellisesto vetävien pyörien päällä yhtä paljon. Onhan takaveto parempi ajaa, mutta kunhan mietin...

    • etuveto.on.paras

      Vieläkö näitä etuveto vs takaveto kiistoja jaksetaan jauhaa, sen ymmärsi 80-luvun alussa kun autot vaihtoivat joukolla etuvetoon mutta ei enää 35 vuotta myöhemmin.

      • halvin.mutta.ei.paras

        Pienempien kustannusten takia etuvetoon siirtyivät monet autonvalmistajat. Bisnestä sekin on. Ajettavuuden kannalta etuveto on kuitenkin takavetoa huonompi ratkaisu, tämän ovat todenneet niin autoinsinöörit kuin autotoimittajat suurella enemmistöllä.


      • etuveto.on.paras

        Kärpästenkin suuren enemmistön mielestä paska on hyvää. Autoinsinöörit ja -toimittajat laulaa mainostajien talutusnuorassa milloin mitäkin joten heidän uskottavuutensa on nolla.


      • eskon_paskakelkka

        Eli valtavirran mukana kulkevat massakuluttajat ovat näitä kärpäsiä, jotka paskaa imevät sisuksiinsa ja nykivät etuvetoisilla. Todelliset autoalan ammattilaiset edustavat vain todella pientä joukkoa kaikista työpaikoista/ihmisistä.


      • upeakärpästeoreetikko

        Vieläpä lisäkysymys: Harmittaako etuvetopoikasta nykiä etuvedolla kun ei ole kokemusta kunnon takavetoautoista? Hullunkiilto silmissä näpyttelet tänne kärpäsjuttujasi.

        Autoinsinöörit ovat oikeassa, autotoimittajakin ajaa keskimäärin enemmän erilaisilla autoilla kuukaudessa kuin sinä kymmenessä vuodessa. Sinä olet siis tietenkin oikeassa etuvetojuttuinesi, autotoimittajat väärässä. Vai mitä kärpäsherra?


      • kärpästen.herra

        Autotoimittajat voivat ajaa vaikka joka sekunti eri autolla ja omata kokemusta mutta ei sillä ole mitään merkitystä koska lehteen päätyy vain se mitä mainostajat sanelevat.


    • essonbaarintotuuskomitea

      Takavetoisen talviajosta täällä laukoo faktoja joukko "kaikkitietäviä" ja tylsistyneitä nilkkejä, joilla ei ole oikeasti kokemusta asiasta ollenkaan. Nykyaikainen 2000-luvun takaveto on myös hyvä talviauto kuten etuvetokin. Valikoiva ja ehkä kateuden kyllästämä katse saa tietenkin nämä nilkit näkemään vain takavetoisia jumissa talvella, on niitä kuule etuvetoisiakin nähty joka talvena Helsingissä jumissa todella useita kun kunnon lumipyryt osuvat kohdalle. Olen nähnyt jopa näitä ns. Nelivetoisia jumissa ihan parkkiruudussa talvella esimerkiksi Honda CR-V ja kuskihan sitä kirosi kun piti olla kaikkialle pääsevä neliveto alla.

      Takavetoiset ovat voittaneet Tekniikan Maailman viimeisimmät kaksi talviautotestiä 2014 ja 2015. 2016 testissä oli poikkeuksellisesti vain nelivetoja.

    • Easydrv

      Kokemus on osoittanut, että kun asun mäen päällä ok-taloalueella niin tänne pääsevät vain etu- ja nelivetoiset heti kun on liukasta ja lunta 10 senttiä. Kadun alapään risteyksen molemmin puolin ovat olleet pysäköitynä naapurien takavetoiset kunnes auraus- tai hiekoituskalusto on korjannut tilanteen. Nyt naapuritkin ovat siirtyneet etu- tai nelivetoihin ja pääsevät ostoskassiensa kanssa kotiovelleen.
      Nousu on noin 15 prosenttia.

    • 2.4STW__

      Oman neljän uoden kokemus F30 3-sarjaisesta (takatuuppari) ja puolisen vuotta uudesta Audin nelivedosta (joita aiemmin oli etuvetoisia ja joita aiemmin useita takapuuttareita silloin joskus kauan sitten), sanoisin että kyllä takaveto liikkeellä pääsee mutta koska luiston esto pitää tehdää neuroottisen herkäksi ja suojelevaksi sillä ei meinaa saadaa nopeutta nostettua edes 80 vauhdista ylöspäin ylämäessä jos alla vähän loskaa tien pinnassa. Luistonesto poistettuna auto taas lähtee tangentin suuntaan välittömästi.

      Yhteistä Bemarin takavedolle ja audin nelivedolle on vain keskinkertainen suuntavakaus ja surkea ohjaus. ihme tahmeita pullamössäohjauksia ja alustoja mitkä saa auton vaalumaan tien kallistuksissa ja urissa vaatien jatkuvaa ohjaamista.

      Nuo kaksi germaanitehdasta ei vaan osaa tehdä kiitettävän arvoista autoa Suomen maanteille. Kyllä noilla silti pärjää mutta ei ein maantieajoltaa tavisautoja kummempia ole.

      • Mercedes_CLS350

        Johtuu nykyisestä kulutusfobiasta, jossa jopa hydrauliset, paremman ohjaustuntuman tarjoavat ohjaustehostimet ja ohjaukset on korvattu elektronisilla. Oikeastihan kulutuksen vähennys on todella marginaalinen tuolla elektronisella ohjauksen tehostus ratkaisulla.

        Mercedeksen ohjausta haukuttiin ennen (ihan syystäkin tosin) hitaaksi ja kankeaksi, mutta 2000-luvulla ovat ottaneet suuria askelia parempaan. Sanoisin että 2010-luvulla Mercedeksen ohjaustunto ja ohjautuvuus yhdistettynä muuten erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin on luokkansa parhaimpia ellei jopa paras.
        Oman autoni olisin saanut nelivetona, mutta päädyin takavetoon. Mielestäni vain tämä takavetoinen tuntuu ketterämmältä ja mukavammalta. Talvella pärjää erinomaisesti, en kaipaa nelivetoa koska en ole liikenteessä talvellakaan rallimielellä kisailemassa vaan nautin ajamisesta muilla tavoin.


      • Nyttemmin_takavetomies
        Mercedes_CLS350 kirjoitti:

        Johtuu nykyisestä kulutusfobiasta, jossa jopa hydrauliset, paremman ohjaustuntuman tarjoavat ohjaustehostimet ja ohjaukset on korvattu elektronisilla. Oikeastihan kulutuksen vähennys on todella marginaalinen tuolla elektronisella ohjauksen tehostus ratkaisulla.

        Mercedeksen ohjausta haukuttiin ennen (ihan syystäkin tosin) hitaaksi ja kankeaksi, mutta 2000-luvulla ovat ottaneet suuria askelia parempaan. Sanoisin että 2010-luvulla Mercedeksen ohjaustunto ja ohjautuvuus yhdistettynä muuten erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin on luokkansa parhaimpia ellei jopa paras.
        Oman autoni olisin saanut nelivetona, mutta päädyin takavetoon. Mielestäni vain tämä takavetoinen tuntuu ketterämmältä ja mukavammalta. Talvella pärjää erinomaisesti, en kaipaa nelivetoa koska en ole liikenteessä talvellakaan rallimielellä kisailemassa vaan nautin ajamisesta muilla tavoin.

        Takavetoinen ei vain tunnu ketterämmältä vaan on oikeasti ketterämpi. Ohjausgeometria on erilainen – etuveto voimansiirtonivelineen ei salli etupyörille yhtä suuria kääntymiskulmia kuin vapaasti pyörivät etupyörät.

        Mersussa minua miellyttää myös muuttuva ohjausvälitys: keskialueella hitaampi, enemmän käännettäessä nopeutuva. Tuntuu suoraan ja loiviin mutkiin ajettaessa levolliselta mutta parkkipaikkapyörittelyn vaatima hartiatyö jää varsin vähäiseksi.


      • 34324234

        No eipä ainakaan BMWn kääntöympyrät ole mitenkään pienet. Noissa kun on samat kääntökulmat takavetona kuin nelivetona. Missä siis on se takavedon ketteryys?


    • vihaajatvihaaa

      Takavedot eivät ole koskaan olleet eivätkä ole vieläkään parempia liukkaalla kuin etuvedot. Tämän jo Jeremy Clarkson todisti asian Top Gearissa.

      • daniel_St

        Nyt meni jälleen pieleen. Clarksonin lausunto on jostakin 90-luvun lopusta. Asiat ovat muuttuneet mutta sinä et laukoessasi typeriä valheitasi.


    • autoilu_on_fysiikkaa

      Kyllä se etuvetoisellakin perä liikkuu etenkin, jos kierrätät ne kuluneemmat renkaat (joissa paras pito kestää tasan yhden talven muutenkin) taakse. Nelipyöräluisu on pidon lähtiessä katoamaan se toivottu ilmiö, ei perän luistelu tai keulan puskeminen metsään. Autokohtaiset erot ovat tietysti suuret. Se, missä missä veto on, ei pelasta huonoa kuljettajaa, joka vielä uskoo olevansa taitojaan kyvykkäämpi.

      • E220_CDI

        Hienosti sanottu!

        Aliohjaavuus ja yliohjaavuus ovat molemmat käytöshäiriöitä, joiden paremmuudesta keskustelu on väittelyä makuasioista.

        Siinä olet täsmälleen oikeassa, että ellei ratin takana istuva matkustaja ole tilanteen tasalla, ei korjaukseksi riitä vetopyörien paikan vaihtaminen, vaan ratin taakse pitää löytää kuljettaja tai ratin takana olevan pitää opetella sellaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe