Autoni akku oli päässyt syväpurkautumaan ja ostin tuollaisen Ctek MXS 3.8 "äly"laturin, luullen, että se jos mikä hoitaisi homman. Toisin kävi. Sai kyllä akun heräämään, mutta lopetti lataamisen melko pian tämän jälkeen. Kun asiasta ammatilaisilta tiedustelin, niin sain vastaukseksi, että tavallisille lyijyakuille, varsinkin jos ne ovat pahasti päässeet purkautumaan, on paras aivan tavallinen laturi. Kertoivat. että juuri nuo älylaturit eivät älyä ladata sitä oikein vaan luulevat akun olevan viallinen, vaikka sen voisi vielä pelastaa
Kysymys kuuluukin, että mitäs tälle ceetekille tekisi, kelpaako se oikeasti mihinkään vai vain verkonpainoksi? 60€ on kuitenkin paljon rahaa sellaiseen...
Ctek laturi
8
8235
Vastaukset
- leo.laturi
Kun latailen Ctekillä sillä lumihiutaleasennolla, niin hyvin tulee akku täyteen.
Ollut jo useita vuosia ja toiminut hyvin. Eikös Ctek. juuri ole sellainen, että se herättelee huonoa akkua ja latailee sitä sykleissä. Anna vaan ladata pitkän aikaa ja katsele vasta sitten lopputulosta. JOs akku on seissyt jo kauan tyhjänä, niin voi olla vaikeata saada siihen minkäänlaisella laturilla esim. käynnistykseen riittävää puhtia. - lataaAjoissa
Jos akku on noin kypsä, niin ei se herättelemällä kauaa toimi, ainakaan hyvin talven pakkasissa. Tuollainen CTEK on hyvä laturi kun sitä käyttää kuten se on suunniteltu.
- Setekki
Akku ei ole vielä edes vuotta vanha. Ostin tuon Ctekin juuri siksi, koska sitä mainostetaan hyvänä herättelijänä syväpurkautuneelle akulle. Noh, kyllähän se herättikin, mutta ei kuitenkaan ladannut sitten sen enempää myöskään.
- kypsänäon
Jos se on syväpurkautunut niin se on kypsä, voithan yrittää tietysti takuuseen koska luulisi noin uudella akulla vielä olevan voimassa. Et tietenkään kerro mitään että on syväpurkautunut tms. koska silloin ei mene takuuseen.
- Cetek_MSX5.0
Oletko mahdollisesti edes lukenut Cetekin mukana tulluta ohjekirjaa, joka kertoo prosessin latausvaiheet, mitä niissä akun kunnon testeineen tapahtuu ja kauanko ne maksimissaan kestävät.
Heikokkokuntoisen akun kyseessä ollessa saataa jäädä tiettyyn prosessin vaiheeseen pitkäksi aikaa. Cetek ei herätä henkiin kelvotonta akkua.
Itsellä on noin 7-vuotta vanha Fulmen-akku ja auto paljon pätkä-ajossa, sekä useitakin päiviä parkissa ajamatta, joskun vikonkin putkeen. Auton laturi testattu ja on ok.
Nyttemmin olen joutunut lataamana akkua kahdesta neljään kertaan vuodessa ja siihen hommasin kolmisen vuotta sitten Cetek MSX 5.0 mallin ja hyvin on työnsä tehnyt. Peruslaturilla lataus jäi vajaakis.
Itselläni on ollut käsitys, etä juurikin peruslaturilla liian heikossa hapessa olevaa akkua ei saa hereille, mutta Cetek siinä onnistuu korjausprosesseineen, ellei akku ole todella caput.
Eikös syväpurkautunut akku ole aina ongelmallinen ja riski ettei sitä saa henkiin lainkaan.
Ps. Toisellekmmentoijalle. Sitä lumihiutale-moodia ei tulle käyttää missä tahansa lämpötiloissa, Cetekin aapinne kertoo tarkemmin. - Akkumies
"tavallisille lyijyakuille, varsinkin jos ne ovat pahasti päässeet purkautumaan, on paras aivan tavallinen laturi. Kertoivat. että juuri nuo älylaturit eivät älyä ladata sitä oikein vaan luulevat akun olevan viallinen, vaikka sen voisi vielä pelastaa"
Todellisuudessa älylatureissakin on eroja, eivätkä nuo ammatilaisten väitteet päde kaikkiin älylatureihin.
Omalla kohdallani tosin pitää paikkansa. Siksi omistan edelleen 2 akkulaturia. Uudempi on Defa Smartcharge 4A. Toinen on useita vuosia vanha 6/12v säätimellä varustettu 600mAH tehoinen akkulaturi. Syväpurkautuneen akun herättämiseen käytän ensin pienitehoista 600mAH perus akkulaturia, sitten muutaman tunnin latauksen jälkeen vaihdan tilalle tuon Defan 4A älylaturin lataamaan akun täyteen varaukseensa. - Cetek_MSX5.0
Mahtaneeko tuo noin 7-vuotta vanha akku (Fulmen EP07 - 75Ah - 760A) olla kaikesta huolimatta finaalissa.
Autolla tulee ajettua pätkäajoa ja toisinaan / usein on viikon-puolitoistakin ajamatta.
Hiljattain korjaamokännin yhteydessä mittasivat latauksen (akun navoista) auto käynnissä ilman härpäkkkeitä ja sitten täyden valot päällä tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla ja mekaanikon mukaan lataus on ok.
Kuitenkin nyttemmin akkua saa latailla joka toinen kuukausi, joskin se ottaa latauksen ihan hyvin vastaan.
Siisti vanha auto menee kiertoon tai paaliin noin 12 kk sisällä ja jos tuolla vanhalla akulla pärjäisi, niin olisi yksi kulu vähempi. Tai vaihtoehtoisesti tiedä sitten josko pihtarilinjalla kannattaa käytettyihin akkuhin edes kajota. Vanhaan raattaaseen jo muutenkin mennyt liikaakin huoltoihin ja kuluvien osien vaihtoon sen arvoon / arvottomuuteen nähden.- paaliinheti
Akku voi olla finaalissa jo kahden-kolmen vuoden jälkeen joten ihan varmasti lienee 7 vuotta vanha paskana.
Jos se on menossa paaliin niin miksi ajaa enää metriäkään, kannattaa paalata heti ja ostaa uusi auto niin saa sen nopeammin käyttöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819