Vanha Volvo Penta MD7B käynnistyy ja käy hyvin, mutta jäähdytysjärjestelmässä on häikkää. Makeavesi/glykooli laimentuu selvästi, joten ilmeisesti suolavettä pääsee makeavesipuolelle. Lisäksi vuotaa jostain on koneen ulkopuolellekin. (Mekaaninen vesipumppu ei vuoda).
Jollei ongelma ole Martec lämmönvaihtimessa, mistä sitä kannattaa tässä konetyypissä vuotoja hakea?
VP MD7B vuoto jäähdytysjärjestelmien välillä
5
437
Vastaukset
- lämmönvaihdin
Makeaveden ja meriveden yhtymäkohta on juuri lämmönvaihdin. Ei ainakaan yhtäkkiä tule mieleen muuta kuin sen putkisto ja tiivisteet.
Jossain tapauksessa voisi ehkä lämminvesiboileri olla mahdollinen toinen vikapaikka, jos sinne tulee letkut moottorista.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Jossain tapauksessa voisi ehkä lämminvesiboileri olla mahdollinen toinen vikapaikka, jos sinne tulee letkut moottorista.
Täytyy olla aika erikoinen boileri, jos siellä kiertää merivesikin. Kaupasta ei löydy sellaista.
Nopein lämmönvaihtajan testaus on paineilman käyttö. Kuplii ja kuuluu ilman purkamista, jos vuotaa.
Jos ja kun vuotaa niin paras silloin on purkaa lämmönvaihtaja ja vaihtaa O-renkaat. Voi myös vuotaa lämmönvaihtajan ja moottoriblokin välisen tiivisteen pettämisen vuoksi. Minulla syöpyi puhki Volvon D1-30 alumiininen yhteen valettu pakosarja lämmönvaihdin. Merivesi glykolivesi pakokaasu olivat samaa astiaa. Moottori tuhoutui.
En katselisi pitempään, jos makea- ja merivesi sekaantuvat jäähdytysjärjestelmissä ja osa katoaa seppomartti kirjoitti:
Täytyy olla aika erikoinen boileri, jos siellä kiertää merivesikin. Kaupasta ei löydy sellaista.
Nopein lämmönvaihtajan testaus on paineilman käyttö. Kuplii ja kuuluu ilman purkamista, jos vuotaa.
Jos ja kun vuotaa niin paras silloin on purkaa lämmönvaihtaja ja vaihtaa O-renkaat. Voi myös vuotaa lämmönvaihtajan ja moottoriblokin välisen tiivisteen pettämisen vuoksi. Minulla syöpyi puhki Volvon D1-30 alumiininen yhteen valettu pakosarja lämmönvaihdin. Merivesi glykolivesi pakokaasu olivat samaa astiaa. Moottori tuhoutui.
En katselisi pitempään, jos makea- ja merivesi sekaantuvat jäähdytysjärjestelmissä ja osa katoaaAloittaja ei sanonut, että juuri merivettä pääsee kiertoon. Lämpimät suolavesikylvyt on terveellisiä, joten eiköhän tuollainenkin systeemi jostain jahdista löydy. Moottori on silloin varmaan joku toinen kuin Volvo penta Md7b.
- AskelKerrallaan
Miten toteat, että glykoli on laimentunut?
Väri ei sitä välttämättä kerro koska väri muuttuu siksi, että olet lisännyt vettä ja siksi että glykoli tekee tehtävänsä. Oletan, että olet lisännyt vettä koska sanoit veden vuotavan muuallekin. Tosin sanoit meriveden vuotavan koneeseen.'
Jos ihabn kirjaimellisesti tulkitaan, niin kirjoituksesi mukaan merivesi menee moottorin jäähdytyspiiriin ja myös muualle...
Varma merkki jöäähdytinpiirin vuotamisesta on ettei se pidä painetta. Jos lämpimän koneen syylari ei pihise, kun korkkia avaa, se vuotaa.
Boilerin voit tarkastaa tulppaamalla sen kierron (suora letku lähdöstä tuloon). Jos paine ei pysy nyt ja pysyy, kun boilerikierto on tulpattu, niin vika on boileripiirissä.
Jos paine ei pysy silloinkaan, niin joku muu paikka vuotaa. Oletko varma, että syylariin menee vettä eikä polttoainetta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1341198
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä22502Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29496Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14452Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14451- 20436
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad17423