Keskustelun ja sopimisen hankaluus

Ihmettelevämies

Mikä siinä on, että asioista ei voi keskustella ja yrittää edes sopia? Exäni on vihainen minulle asiasta, jossa molemmat on loukannu toista. Kantaa sisällään vihaa ja inhoa, eikä suostu keskustelemaan asiasta ollenkaan. Kokee ettei hänellä ole mitään keskusteltavaa tai anteeksi pyydettävää, että ainoastaan häntä on loukattu ja kohdeltu väärin. No on exä kuitenkin syystä. Mutta miks kantaa sitä vihaa ja katkeruutta sisällä ja olla joka mahollisessa käänteessä hankalana, kun kuitenkin joudutaan suhteellisen usein samoissa tilanteissa olemaan? Todella inhottavaa. Tiedän, että toimin omalta osaltani myös väärin, mutta on kohtuutonta, että vielä muutaman kuukaudenkin jälkeen sitä vihaa kannetaan sisällä, eikä edes yritetä sopia. Pari kertaa olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi, kun olen huomannut häntä edelleen asian painavan, mutta ei. Kysyy vaan miksi jaksan edelleen jauhaa asiasta... Kaipa se pitäs antaa vaan olla. Omahan se on asiansa jos haluaa katkeroitua. Kuhan ei joka käänteesä vaan osottais mieltään.

11

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japiste

      No anna sit olla mitä sitä väkisin yrittää sopia,antaa ajan kulua

    • yksin_et_voi_sopia

      Niin siis onko teillä lapsia tai muuta? Eli pitääkö siis olla keskenään oikeasti tekemisissä.

      Jos ei, niin kyllä mä nyt antaisin olla - sä et keskustelemalla asiaa saa vietyä eteenpäin. Olet tätä jo yrittänyt ja se selkeästi vain hankalottaa tilannetta. Se ei tarkoita, etteikö ex voisi omalla tahollaan, ajan kanssa, käsitellä asiaa. Muutenkin voisi tehdä hyvää, että päästätte nyt aidosti irti toisistanne ja aikanaan kun arvet haalenneet katsotte onko teillä (kummallakin) halua kaveruuteen.

      • loppumikäloppu

        Jos suhde on loppu, niin ei kannata ylläpitää minkäänlaista suhdetta. Kaveruus taas poikii elvytetyn suhteen joka sitten taas aiheuttaa haavoja sekä mielipahaa.


    • oletko_vähän_ärsyttävä

      Jos toinen sanoo, että ei ole enää mitään keskusteltavaa eikä anteeksi pyydettävää, niin se tarkoittaa just sitä mitä hän sanoo, hänellä ei ole asiaan enää mitään sanottavaa, ja se siitä. Lopeta hyvä ihminen vanhojen kaivelu ja anna jo olla. Miksi selvää asiaa pitää jankata kuukausikaupalla. Ala elämään sitä omaa elämääsi.

      Mitä tulee tuohon kanssa käymiseen jatkossa, niin mikä estää sinua päivää sanomasta ja olemasta sen jälkeen kuin et olisikaan paikalla ja ajattelemaan että eksäsi on kuin kuka tahansa muu ihminen. Ei ole pakko tunkea itseään joka kohtaan suuna päänä olemaan, anna sille eksällekin tilaa elää ja olla kavereittensa ja muiden tuttujenne kanssa niin kuin ennenkin.

    • Sowhatt

      Mihin katosi huumorintaju? Lisäkommentit kuuluu elämään. Ja niitä pitää sietää. Jos, et jostain syystä siedä, taitaa sittenkin omatunto kolkuttaa. Kun kerran mokasit, anna toisen kommentoida. Jos vastaat, seuraa vaan lisää kommentteja. Jos siedät, hän kyllästyy ajan mittaan jauhamaan samaa vanhaa. Simppeliä.

    • Hei Ihmettelevämies

      Ymmärrän halusi saada mieltä häiritsevä asia keskusteltua loppuun. Keskusteluun kuitenkin tarvitaan kahden osapuolen vapaaehtoinen suostumus. Tarina ei kerro, miksi erositte, mutta hyvin usein suhteen päättymisestä seuraa haavoittuneisuuden tunne, minkä takia ihminen ei halua enää penkoa suhteen asioita, itseään suojellakseen. Joskus tarve käydä läpi asioita syntyy sitten myöhemmin, kun erohaavat on jo parantuneet. Mielestäni et voi tehdä muuta kuin kunnioittaa exäsi rajoja; jos hän ei halua keskustella, ei siihen voi pakottaa. Voit kuitenkin hienovaraisesti ja arvostavasti ilmaista, että asiasta voidaan keskustella myöhemmin hänen haluamanaan ajankohtana. Näin jätetään vielä asian läpikäynnille mahdollisuus.
      Voit purkaa omaa mieltäsi omien luottoihmistesi kanssa. Tuskin suhteen päättyminen sinullekaan ihan pikkujuttu on ollut


      Merja, diakoni

      • OnneksiEnKirkonJäsen

        Minkälainen on diakonin koulutus? Pitääkö alalle/alalla olla taipumusta, kutsumusta, oivaltavaa näkökykyä? Kun vastauksianne on lukenut, on noussut mieleen, että ei. Ympäripyöreitä itsestäänselvyyksiä kuin tuossa ylempänä - niidenkö naputtelusta teille maksetaan? Toivottavasti olette "vain" vapaaehtoistyöntekijöinä näillä areenoilla vastauksinenne.


      • Hei

        Ymmärsin palautteesi niin, että koit kuuntelevan kirkon vastauksen liian yleisellä tasolla olevana? Olit ilmeisesti pettynyt, toivoit kirkon vastauksen sisältävän jotain muuta. Verkkokeskustelu on aina eri asia kuin kasvokkain tapahtuva livekohtaaminen. Verkossa ei olla kahden kesken, joten vastaukset ihmisten yksilöllisiinkin kysymyksiin ovat julkisia. Se ei mahdollista täysin henkilökohtaisen tason kommunikointia, vaikka vastatessa pyrimmekin kohdistamaan huomion juuri kysyjän elämäntilanteeseen.

        Viittasit vapaaehtoistyöntekijöihin sanalla 'vain'. Vapaaehtoistyöntekijät eivät ole 'vain' vaan he tekevät omalla panoksellaan tärkeää ja merkittävää hyvää ja ovat saaneet tehtäviinsä myös koulutusta. Kuuntelevan kirkon työntekijät ovat virkasuhteessa ja ammattinsa vastuussa. Kirkon työssä olevilla on ammatillinen tutkinto takanaan. Ammattilaisen ja vapaaehtoisen eroa ei tule korostaa negatiivisessa mielessä, vaan nähdä, että niitä tarvitaan myös kirkossa erilaisiin tehtäviin, yhtä arvokkaina. Toimitko itse vapaaehtoistyössä jossain yhdistyksessä tai järjestössä? Toivottavasti saat arvostusta työpanoksellesi

        Diakoniatyön ammattivaatimuksiin ja diakoniatyöhön pätevoittävään koulutukseen voit tutustua vaikkapa tästä
        http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/E1F70715AE59766FC225710E00263088


        Merja, diakoni


      • hyvyystaiei

        Luin minäkin tuon diagonin kirjoituksen/ kannanoton ja minusta se oli juuri hyvä ja paikallaan. Ajattelen tässä juuri samoin. Viisas kannanotto. EiKirkonJäsenellä taitaa olla jokin ennakkoluulo kirkkoa kohtaan.


      • hyvyystaiei

        Tulikin virhe minun kirjoitukseen..pahuksen g k.n paikalle...


    • fty

      Anna olla ja jätä eksä rauhaan.
      Hän sanonut sanottavansa ja hänestä ei oo mitään anteeksi annettavaa. Jätä rauhaan toinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe