Siis voi että ottaa päähän, vaikka kuinka hyvin hoidan hampaitani (hammaslääkärinkin mielestä) eli pesen 2xpäivä ja lankaan hammasvälit niin silti on paikattavia reikiä parin vuoden välein muutama (1-5), lisäksi on joitain reiänalkuja joita vain seurataan. Reiät on hammasväleissä olleet mulla aina koska en käyttänyt hammaslankaa ennen ollenkaan, nyt käytöstä huolimatta hampaat senkun reikiintyy. Kohta varmaan joka hammas paikattu paitsi etuhampaat! Mitä mä voin tehdä? Napostelen aika paljon päivän mittaan ja juon mehuja/limsoja, vaikuttaakohan ne reikien määrään radikaalisti vaikka hoidan hampaat hyvin? Pitäisi kyllä lopettaa mutta oon sellanen herkkupeppu että oksat pois.. Ikää nyt lähemmäs 30v. eli oon vielä nuori ja hampaat rei'illä kuin reikäjuusto että hävettää mutta tuntuu ystävilläkin olevan jos jonkinlaista ongelmaa hampaiden kanssa että aika yleistä nykypäivänä kai. Kertokaapa omia kokemuksianne? Onko muita nuoria joilla huonot hampaat? Pelkään vielä kaikenlisäksi hammaslääkäriä ihan hirveesti, syyskuussa taas paikataan ja saan onneksi ilokaasua käyttööni.
Hampaat reikiintyy hoidosta huolimatta!
13
2677
Vastaukset
- elintavatkuntoonn
Hampaat ovat luuta eli jos huolehdit luustostasi, niin samalla huolehdit hampaistasi.
Joo ja vähennä sitä sokeria. Se kuluttaa elimistön ravinteita.
Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.
Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.
Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:
C-vitamiinia 400 mg/vrk
D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk
Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.- Thedentistgames
Kiitos sulle, lisäravinteita siis kehiin 🙂
- Jozzucca
Vastasit jo itse kysymykseesi - napostelu pois!
- hammaserootikko2016
Hampaiden reikiintyminen ja hammaseroosio ovat eri asia. Happohyökkäys ja esim. liian raju hankaus kuluttaa hampaita. Silti hampaat eivät välttämättä reikiinny, vaikka kuluvatkin pilalle (nimimerkillä kokemusta on). Reikiintymistä aiheuttaa yksi bakteeri, streptokokki mutans.
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/ohjeet-suun-terveydesta-pikkulas/mutans-streptokokki-bakteeri/
Itse en tuohon vitamiinihulabaloojuttuun usko. Nyt säännöllistät ruoka-ajat. Syöt ruoka-aikoihin hyvin oikeaa ruokaa ja jotain herkkua tarvittaessa jälkiruuaksi, jollet ilman osaa olla. Sitten huuhtelet suun ja otat xylitolipuristeen. Aterian väliaikoina juot vain vettä. Uskoisin, että reikiintyminen rauhoittuu pienellä itsekurilla.- Thedentistgames
Ei maistu ruoka, kaikki on joko väärän makuista tai koostumus kamala. Saatan tehdä ruokaa, maistaa vähän ja sitten nakata menemään kun ei maistukaan. Siksi syön lähinnä herkkuja. :/ Tätä jatkunu jo kauan eikä oo löytyny syytä. Mutta kai se pitäs normaalia ruokaa vaan pakottaa alas jotenkin.
- karieskuriin
Suussasi on todennäköisesti runsaasti reikiä aiheuttavia mutans streptokokkeja ja herkkupitoisesta ruokavaliosta johtuen myös laktobasilleja. Nämä bakteerit aiheuttavat syömisen (vaikka ruoka viipyisi suussa vain hetkenkin) jälkeisen happohyökkäyksen, jonka aikana hampaasta irtoaa mineraaleja. Sylki korjaa happohyökkäyksen noin puolessa tunnissa, mutta jos syöt tiheästi, mineraalit eivät ehdi palautua hampaalle. Myös syljen kyky neutraloida happohyökkäystä (ns. puskurikapasiteetti) voi olla tavallista heikompi. Syljen määrällä on myös merkitystä, kuivassa suussa bakteereiden määrä lisääntyy eikä sylki huuhtele hampaistoa riittävästi.
Mikäli pieniä vaurioita on jo tapahtunut (=reiän alkuja eli pysäytettäviä reikiä), bakteereiden hapontuotantoa suosiva ruokailurytmi eli tiheä napostelu voi aiheuttaa reikiintymistä nopeastikin, varsinkin jos suuhygieniassa on vielä puutteita.
1) Ruokarytmi kuntoon (säännölliset ruoka-ajat, vesi janojuomana).
2) Plakin poisto: hampaiden harjaus (suosittelen sähköharjaa) 2x pv fluorihammastahnalla (voit pyytää hammaslääkäriltäsi reseptin vahvafluoriseen Duraphat-hammastahnaan, jota käytetään kuuriluontoisesti 3-6 kk ajan), välien puhdistus mielellään päivittäin (esim. lanka, tikku). Myös kielen puhdistus (hapot/bakteerit tarttuu kieleen).
3) Säännölliset tarkastukset ja ennaltaehkäisevä hoito myös hammaslääkärin vastaanotolla (suosittelen käymään samalla hammaslääkärillä, näin hammaslääkäri saa parhaan kokonaiskuvan tilanteestasi ja hoitotoimet osataan ajoittaa oikein).
Muista - itse voit tehdä hampaillesi kaikkein eniten! - Jatkuvanapostelu
" Napostelen aika paljon päivän mittaan ja juon mehuja/limsoja, vaikuttaakohan ne reikien määrään radikaalisti vaikka hoidan hampaat hyvin? Pitäisi kyllä lopettaa mutta oon sellanen herkkupeppu että oksat pois.. " Siinähän jo kerroit syyn...
Jatkuva makea ja happamat limut.
Onko myös ylipaino ongelma? Vai johtuuko siitä ettet syö itseäsi kylläiseksi normiaterioilla ja paikkaat sitä napostelulla, mikä ei vie näläntunnetta kuin hetkeksi.- Thedentistgames
Ei ole ongelma koska ilmeisesti geenien takia en vaan liho :) Normaali ruoka, sen koostumus ja maku yököttää mua ihan sama mitä ruoaksi laitan.
- Feeniksin_kyynel
Tiedätte varmaan mutta kerronpahan kumminkin jos joku ei tiedä.
Ennen kuin pesee hampaat, pitäisi odottaa puolituntia siitä, kun on viimeksi syönyt jotain. Varsinkin, jos on syönyt jotain makeaa, jugurttia, mehua, marjoja, hedelmiä yms.
Jos ei odota tätä puolituntia, harja hankaa viimeisetkin kiilteen rippeet pois ja reikiä syntyy helpommin. - elintavatkuntoonn
Nuorena mulla oli reikiä.
Nyt ei enään ole.
Ainoa, joka on muuttunut, on tietysti kunnon ruokaa ja vitamiineja purkista.
Fluoria en käytä enkä todellakaan mitään xlylitolia, joka on pelkkää hyväuskosten rahastusta.
Makeaa syön 2-3 kertaa viikossa ja hampaat pesen kerran päivässä.
En tiiä sitten mistään bakteereista. - näisevaamenee
hampaat ovat luuta, rakennusaine kalsium.. siis maitoa/juustoa ja tärkein liikunta! kyllä, vaikuttaa hammasluuhusi siinä missä mihintahansa luuhun..
- Suunomatbakteerit
Minulla oli aiemmin paljon plakkia ja siitä sitten seuraa reikkintymistä ja ientulehduksia. Nyt olen köyttänyt vuoden joka ilta hampaiden pesun jälkeen maitohappobakteeri- purutabletteja, jotka on kehitetty nimenomaan suun terveyteen. Tuotteen nimi on Toothguide. Hammaslääkörini on huomannut eron hampaissani ja suosittelee nut tuotetta muillekin. Suussa kuulemma pitää olla näitä hyödyllisiä omia bakteereita ja ne syrjäyttää huonoja. Kokeile
- EntinenHammaspeikko
Pidä ehdottomasti D-vitamiinin saannistasi huolta, sekä muista lisäravinteita käyttäessäsi että se on tosiaan rasvaliukoinen vitamiini. Minulla ei löytyny tänävuonna vuositarkastuksessa hammaslääkärissä yhtäkään reikää nyt kun olen syönyt sitä purkista vähintään 50µg joka päivä. :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090