Tuttava kehuskeli kuinka hyvin hänen ilmastointi toimii -02 autossa vaikka ei ole koskaan huoltanut. Itseäni alkoi vähän naurattaa koska 16 asteen asetuksella hänen ilmastointi puhalti yhtä kylmää kuin omassa, ilmastointihuolletussa -02 autossani, 22 asteen asetuksella.
Kertoo hyvin kuinka paljon ilmastointihuolto vaikuttaa tehoon. Tuntuuhan se 22 astekin viileältä helteellä joten tulee harhaluulo että ilmastointi toimisi hyvin, mutta koittakaa verrata ilmastointihuollettuun autoon, siinä 20 asteen asetuskin on epämukavan kylmä minullekin vaikka viihdyn viileässä.
Lisäksi huoltamattomalla ilmastoinnilla keshuskelevan tuttavani kompressori ääntää kun ilmastointi menee päälle, nauttii samalla hajoavasta laakerista kun liian pieni ainemäärä ei voitele kunnolla.
Ei voi kuin naureskella näille jotka kehuskelee kun ei ole huollettu ja muka toimii hyvin... Sama ksokee muitakin huoltoja.
Ilmastointihuolto on tarpeellinen
30
2617
Vastaukset
- parempi-järjestelmä
Hyvin suunnitelluissa autoissa on ilmastoinnissa "lasisilmä", josta voi tarkistaa onko ilmastointijärjestelmässä vielä riittävästi nestettä. Näin ei tarvitse turhaan viedä autoa ilmastointihuoltoon.
- jokumuuuu
Se lämpötilalukema on auton sisälämpötilan asetusarvo, ei sillä suoraan sisäänpuhalluslämpötilaa muuteta. Automatiikka katsoo onko tarpeellista lämmittää tai jäähdyttää ja kuinka vahvasti ja tekee sitten temppuja sen mukaan. Siksi jäähdytystehosta ei pelkän asetusarvon perusteella voi päätellä vielä mitään.
- 25426423
Seli seli, kyllä minä nyt itse tunnen onko lämmintä vai kylmää kun on molemmissa autoissa istunut pitempiä matkoja , enkä puhu pelkästään puhallusilman lämpötilasta vaan auton sisälämpötilasta yleisestikin. Ei-huolletussa autossa ei sisälämpötilä laske häiritsevän kylmäksi edes 16 asteen asetuksella. Huolletussa taas tulee liian kylmä 20 asteen asetuksellakin.
Yritä sinä vaan uskotella itsellesi ettei huoltoa tarvi ja sulje silmäsi faktoilta. - 535334
Näinpä, Ilmastointihuollossa mitataan kylmäntuotto puhallin täysillä ja lämpötilasäätö kylmimmällä. Sitten verrataan saatua astelukua auton valmistajan ilmoittamiin arvoihin. Mikäli kylmäntuotto on riittävä, on ilmastointi kunnossa. Millään muulla tavoin sitä ei voi testata, eikä nuo eri autojen lämpötilasäädöt nyt niin tarkkoja aina ole, en lähtisi niitten perusteella sanomaan ilmastoinnin kunnosta mitään.
- jokumuuuu
"Itseäni alkoi vähän naurattaa koska 16 asteen asetuksella hänen ilmastointi puhalti yhtä kylmää kuin omassa, ilmastointihuolletussa -02 autossani, 22 asteen asetuksella."
..."enkä puhu pelkästään puhallusilman lämpötilasta vaan auton sisälämpötilasta yleisestikin."
Niinpäs näkyy joo. Eipä silti että olisin mitään asiallista keskustelua aiheesta odottanutkaan.
Nykyisessä autossani sattuu olemaan sähköinen kompressori ja hermeettisesti suljettu kylmäainepiiri jota ei tarvitse huoltaa (vrt. jääkaappi). Edellistä kyllä käytin kerran ilmastointihuollossa ihan siksi että väheneehän se kylmäaine pikku hiljaa rakenteessa jossa on joustavia letkuja ja liitoksia. Se on sitten tapauskohtaista kuinka nopeaa väheneminen on ja missä vaiheessa sillä alkaa olla käytännön merkitystä. - mastamies
Joo, kerran jouduttiin vähentämään kylmä-ainetta 2003 vuosimallin autossa, kun oli liikaa. Oli ainut ilmastointihuolto, jota on tullut tehtyä. Onneksi on manuaali, eikä mitään turhia lämpötilalukemia, namiskasta väännetään senverran ettei hampaat kalise, tai hiki pukkaa pintaan.
Ainoassa ilmastointihuollossa sanoivat, että sen kyllä sitten huomaa, kun kylmää ei tule enää, ja kompura ei sammu välillä, niin sitten lisäämään. No, eipä ole tarvinnut lisätä kolmentoista vuoden aikana. Auton pellitkin on mennyt ennen reijille, ennenkuin puhti loppuu ilmastoinnista. Ainiin, ja auto tietty mazda 323, josta pellit tunnetusti
rapisee ruosteena alas (vaikka massattu säännöllisesti, ruoste kun vaan tulee pelleistä läpi (maalipinnasta)), muut mekaaniset osat kestää ja kestää ja kestää...nyt jo 400tkm. - kutetusta
Kyllä ne siellä pysyy, jos ei vuoda pihalle? Eli turhaa hommaa, teetettää!
- minimoi-kulut
Niin, miksi korjataan varmuuden vuoksi toimivaa laitetta ?
Jos oireilee, niin sitten on huollon tarvetta.
- pöhpöh
Mitä siellä huollossa oikein tehdään? Valohoitoa ja painepesurilla tai paineilmapistoolilla sohimalla lauhdutin paskaksi. Sitten hetki huollon jälkeen pääseekin myymään myös korjauksen. Joo-o tämä on tyyppivika näissä.
- KanpiKonpuraan
Voi siellä olla muitakin syitä huonolle jäähtyiselle, esim monessa autossa on ilmanjakopuolen säätöläppä jumittunut tai askelmoottori hajonnut josta seuraa mielenkiintoisia ilmiöitä:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25057.0
Sama systeemi on monessa muussakin automerkissä, pösö ja C5 vain huonona esimerkkinä koska huoltoa joutuu tekemään pari päivää ja osat maksavat vain muutaman kympin, esim.
http://luiginpaja.fi/index.php?type=0&id=671&pageid=671 - 2356624
Hassua kuinka täällä persaukiset yrittävät uskotella itselleen ettei tarvi huoltaa :) Sehän on puhdas fakta että jäähdytysainetta häviää vuosien varrella ja sitä pitää lisätä jotta ilmastoinnin teho säilyy ja ettei kompressorin laakerit käy kuivana.
Vai väitättekö että ilmastointikeiju tai r134a-peikko on käynyt tyhjentämässä ainetta autoni järjestelmästä kun sinne meni enemmän kuin tuli ulos edellisessä ilmastointihuollossa?- 2356624
Eikä muuten vuoda koska sen takia sinne lisätään väriainetta ja merkkihuollossa tarkistetaan vuodot.
- ritsat_laukee
Aina vuotaa! Jääkaappeihin ei lisätä kylmäaineitta, koska järjestelmä on ns. hermeettinen. Kompressori on ilmatiiviin tölkin sisällä ja kaikki putket juotettuja kupariputkia.
Autoissa on ns. puolihermeettinen kompressori. Siinä on kyljessä reikä, josta tulee akseli ulos. Lisäksi on monia joustavia letkuja. Näistä vuotaa aina, tosin onnellisessa tapauksessa hävikki on olemattoman pientä.
Ja nykyäänhän kylmäaineet ovat usein mone aineen seoksia. "ohkaisimman" määrä vähenee nopeimmin -> seoksen ominaisuudet muuttuvat. Ei siis ole lainkaan fiksua käytellä vajaalla täytöllä. Tarpeeksi vähiin kun aineet menee, pääsee kosteus sisään -> sitten on vähintäänkin kuivain uusimista vailla.
Tosin nyt taidettiin taas puhua tonnin ritsoista, joihin ei kovin suurta vahinkoa voi tulla. - parempi-järjestelmä
Jälleen yksi asia, missä Toyotan hybridit on tehty paremmin.
Niissä on myös tuo jääkaapeistakin tuttu "hermeettisesti suljettu" järjestelmä, eli kompressorin kyljestä ei tule ulos mitään akselia, vaan sähkömoottori joka pyörittää kompressoria on siellä sisällä. - jokumuuuu
parempi-järjestelmä kirjoitti:
Jälleen yksi asia, missä Toyotan hybridit on tehty paremmin.
Niissä on myös tuo jääkaapeistakin tuttu "hermeettisesti suljettu" järjestelmä, eli kompressorin kyljestä ei tule ulos mitään akselia, vaan sähkömoottori joka pyörittää kompressoria on siellä sisällä.Ei tuo yksinomaan Toyotan erikoisuus ole. Vähän heikkoa on hyödyntää perinteistä polttomoottorin pyörittämää kompuraa missään autossa jonka polttomoottori voi olla pitkiäkin aikoja käymättä vaikka auto liikkuu.
Oman autoni bensapata on tällä viikolla käynyt yhteensä noin minuutin. Autolla on kuitenkin joka päivä ajettu kuudenkymmenen kilometrin molemmin puolin. - parempi-järjestelmä
jokumuuuu kirjoitti:
Ei tuo yksinomaan Toyotan erikoisuus ole. Vähän heikkoa on hyödyntää perinteistä polttomoottorin pyörittämää kompuraa missään autossa jonka polttomoottori voi olla pitkiäkin aikoja käymättä vaikka auto liikkuu.
Oman autoni bensapata on tällä viikolla käynyt yhteensä noin minuutin. Autolla on kuitenkin joka päivä ajettu kuudenkymmenen kilometrin molemmin puolin.Lähinnä laitoin tuon erotukseksi esim. Hondan hybrideistä joissa kompressoria voidaan pyörittää joko sähköllä tai hihnalla. Joten tuota "hermeettisesti suljettua" järjestelmää ei ole.
- jokumuuuu
parempi-järjestelmä kirjoitti:
Lähinnä laitoin tuon erotukseksi esim. Hondan hybrideistä joissa kompressoria voidaan pyörittää joko sähköllä tai hihnalla. Joten tuota "hermeettisesti suljettua" järjestelmää ei ole.
Tuollainen hihnalla tai vaihtoehtoisesti sähköllä toimiva kompura on pelkkää mekaanista tai sähköistä kalliimpi rakenne, joten jotain etua sillä varmaankin haetaan. Liittyneekö polttomoottorin hyötysuhteen kannalta optimaalisten kuormien hakemiseen?
Oman autoni suhteen olin muuten näköjään puoliksi väärässä. Kompressori on kyllä sähköinen mutta sijoitettu polttomoottorin kylkeen, eli akselitiivisteistä on päästy eroon mutta joustavista letkuista ja niiden liitoksista ei. Tarkoitus on ilmeisesti hyödyntää polttomoottorin olemassaolevaa värinänvaimennusta. - mopelius
Ai sinulla laakerit voidellaan ilmastinolla? Eiköhän laakereissa ole ihan omat vaseliinit jotka hoitaa laakerin kunnon ei ilmastointi.
- selväksi_tuli
Onneksi sinulla stefa pitää = keltainen neste pysyy pääkopassa.
Mistä sitten seuraa, että pitää tulla sössöttämään tekniikkaa käsittelevään ketjuun, vaikka ymmärrät ilmastoinnista yhtä paljon kuin sika helminauhasta.
Tottakai! Samaten jääkappi kannattaa huoltaa, se kun on päällä monella 24/7
- TORKA
Huollot on turhia! Auto vaihdetaan uuteen viimeistään huollon tullessa ajankohtaiseksi.
- kannettuvesi
Ilmastointilaitteiden huolto on kuin veden kantamista kaivoon.
Jostain ihme syystä ilmastointihuoltoon ei koskaan kuulu ilmastointilaitteen kunnon tarkastus, vaan ainoastaan täyttö ja siivous. Moni vie auton ensimmäisen kerran ilmastointihuoltoon kun viileää ei enää pukkaa. Huollossa täytetään kylmäaineet ja sitten taas muutaman viikon päästä uudestaan huoltoon etsimään vikaa joka oli jo ensimmäiselläkin kerralla.- normi_säästöä
Tuohan on totaalisen laitonta puuhaa! Siis täyttää vuotavaa järjestelmää.
Jep, tiedossa kyllä on, ettei nämä tee kuin alipainetestin, jolla pienet vuodot ei löydy. Mutta asiakkaat kun juoksee vain sen halvimman hinnan perässä...
Kaipa sitä edelleen löytyy niitäkin, jotka kaataa käytetyt öljyt maahan. Ja vanhan akun voi käydä kippaamassa jonnekin parkkipaikalle. OK-asukkaat kärrää puutarhajätteet puistoon, vanhan telkkarin voi hylätä lumikinokseen jne.
- maasta_olet
tullut ja maahan olet menevä. Öljyt on hyvä vaihtaa jossain hiekkakuopalla niin se imeytyy hyvin takas sinne maan sisään. Sehän on puhdas luonnon tuote joka on alunperinkin kaivettu maan alta.
Uskon tuttavaasi...Viime aikoina on paljon kirjoiteltu eri lehdissä että ilmastointilaite on huollettava 2-3 vuoden välein. Asiaa huoltokirjasta tarkasteltuani huomasin että autooni (BMW 520 1A, vm 2001) ei oltu koskaan tehty ko. tarkastusta. Ja ilmastointi pelaa aivan normaalisti. Veinkin sitten auton varmuuden vuoksi huoltoon ja sieltä todettiin että ainetta ei tarvinnut lisätä ja että kaikki pelaa normaalisti. Eivät olleet uskoa että laitteelle ei oltu tehty mitään koko auton eliniän aikana (300.000 km). Hurraa Bayerin insinöörit!
- 3464634
Kuitenkin tulit järkiisi ja kävit siellä huollossa. Voihan sitä samalla mottoriöljylläkin ajaa 100tkm ja jos kone sattuu kestämään niin voi kehuskella kuinka moottoriöljynvaihto on tarpeeton. Ei se kuitenkaan tarkoita että siinä olis mitään järkeä.
- 488438464
3464634 kirjoitti:
Kuitenkin tulit järkiisi ja kävit siellä huollossa. Voihan sitä samalla mottoriöljylläkin ajaa 100tkm ja jos kone sattuu kestämään niin voi kehuskella kuinka moottoriöljynvaihto on tarpeeton. Ei se kuitenkaan tarkoita että siinä olis mitään järkeä.
Vertauksesi öljynvaihtoon on aika ontuva - öljylle kuitenkin auton valmistaja on määrittänyt vaihtovälin, ilmastointilaitteen huolto ei tietääkseni kuulu yleensä valmistajan huolto-ohjelmaan, vaikka huollot sitä mielellään lisäpalveluna myyvät.
Itse käytin 5-vuotiaan auton ilmastointihuollossa - kylmäainetta oli imetty järjestelmästä pois käytännössä saman verran kuin sitä oli laitettu tilallekin. Ilmastointihuolto sinänsä on varmaan järkevää, mutta suositellussa 2-3 vuoden huoltovälissä (joskus näkynyt jopa suositusta kerran vuodessa tapahtuvasta huollosta) haiskahtaa aika voimakkaasti myös kaupalliset intressit. - 3454646344
488438464 kirjoitti:
Vertauksesi öljynvaihtoon on aika ontuva - öljylle kuitenkin auton valmistaja on määrittänyt vaihtovälin, ilmastointilaitteen huolto ei tietääkseni kuulu yleensä valmistajan huolto-ohjelmaan, vaikka huollot sitä mielellään lisäpalveluna myyvät.
Itse käytin 5-vuotiaan auton ilmastointihuollossa - kylmäainetta oli imetty järjestelmästä pois käytännössä saman verran kuin sitä oli laitettu tilallekin. Ilmastointihuolto sinänsä on varmaan järkevää, mutta suositellussa 2-3 vuoden huoltovälissä (joskus näkynyt jopa suositusta kerran vuodessa tapahtuvasta huollosta) haiskahtaa aika voimakkaasti myös kaupalliset intressit.Ei kannattais noin sokeasti uskoa valmistajan huolto-ohjelmaa koska se on aina kompromissi kustannusten suhteen, ei ostajat halua autoa jonka pakolliset huollot ovat tosi kalliita. Ilmastointikin on pelkkä lisävaruste joten se ei saa suurta painoarvoa kun määritellän pakolliset huollot ja yritetään pitää kustannukset alhaisena. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei huollolle olisi mitään tarvetta.
Sama koskee esim ruostesuojausta, jos ajaa tiesuolassa niin se on täysin välttämätön monessa autossa jos haluaa korin kestävän yli 15v. Mutta ei sitä pakolliseksi huolloksi laiteta koska 15v autossa voi jo syyttää ikää vaikka kaiken järjen mukaan korin pitäisi kyllä 15 vuotiaassa olla vielä kunnossa. Monet jotka sokeasti uskovat huolto-ohjelmaan ajavatkin autolla jossa moottori huippukunnossa mutta kori läpimätä ja esim ilmastoinnin kompressori leikannut kiinni. Soitin myöhemmin kahteen eri autohuoltoon ja kerroin tapaukseni sekä kysyin kannattaako tulla ilmastointihuoltoon. Molemmista täsmälleen sama vastaus: ei kannata jos ilmastointi pelaa normaalisti. Eli säästöä olisi tullut vajaat satasen jos olisin ensin soittanut ns. asiantuntijoille ja siis jättänyt koko huollon, mikä siis tarpeeton, väliin.
- 76816443768
3454646344 kirjoitti:
Ei kannattais noin sokeasti uskoa valmistajan huolto-ohjelmaa koska se on aina kompromissi kustannusten suhteen, ei ostajat halua autoa jonka pakolliset huollot ovat tosi kalliita. Ilmastointikin on pelkkä lisävaruste joten se ei saa suurta painoarvoa kun määritellän pakolliset huollot ja yritetään pitää kustannukset alhaisena. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei huollolle olisi mitään tarvetta.
Sama koskee esim ruostesuojausta, jos ajaa tiesuolassa niin se on täysin välttämätön monessa autossa jos haluaa korin kestävän yli 15v. Mutta ei sitä pakolliseksi huolloksi laiteta koska 15v autossa voi jo syyttää ikää vaikka kaiken järjen mukaan korin pitäisi kyllä 15 vuotiaassa olla vielä kunnossa. Monet jotka sokeasti uskovat huolto-ohjelmaan ajavatkin autolla jossa moottori huippukunnossa mutta kori läpimätä ja esim ilmastoinnin kompressori leikannut kiinni.Samalla tavoin ei kannata sokeasti uskoa kaikkiin korjaamoiden suosituksiin/mainoksiin.
Sinänsä olen samaa mieltä että ilmastoinnin täyttöhuolto on järkevää _jossain_ vaiheessa. Kuitenkin kun omien kokemusten pohjalta 5-vuotiaassa autossa on kaikki kylmäaineet tallessa, ja muuten tiedän yli 10v autoja joissa ilmastointi toimii moitteetta vaikka mitään huoltoja ei ole tehty niin huollon teettäminen 2-3 vuoden välein vaan tuntuu pelkältä rahan haaskaamiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819