Olen 21 vuotias nuoi nainen. Minut on kasvattanut pienestä lapsesta asti isosiskoni ja hänen miehensä. He ovat siis olleet kuin "vanhemmat" minulle. Muutin omilleni kun olin 18. Olen nyt jäänyt asunnottomaksi (koska elämä kämppäkaverini kanssa kävi niin tukalaksi että halusin äkkiä muuttaa pois) ja etsin tällä hetkellä uutta asuntoa. Olen punkannut isosiskoni talon saunan pukuhuoneessa viime viikot (talossa on ahdasta mutta onneksi mahduin pukkariin) Tänä viikonloppuna siskoni aikoi lähteä miehensä kanssa hotelliin yöksi. Minä lupasin hoitaa heidän kolmea lastaan (Miksen olisi hoitanut rakkaita siskonlapsiani jotka ovat kuin pikkusisaruksia minulle ja muutenkin kun heidän luonaan majailen niin voin tietysti olla avuksi)
Mutta sitten hyvä pitkäaikainen ystäväni kertoo tulevansa kaupunkiin ja pyysi, voisiko yöpyä luonani koska hänellä ei ole muuta yösijaa. Kerroin että olen asunnoton mutta hän voi varmasti tulla siskoni talolle yöksi kun siellä on nyt tilaa kun olen lapsenvahtina siskoni ollessa poissa. Kun kerroin tästä siskolleni niin hän kilahtaa ja sanoo ettei todellakaan käy, että hän ei halua ketään "tuntematonta" kotiinsa kun on itse poissa. (Hän ei ole tavannut kaveriani) Eikö siskoni luota arvostelukykyyni sen vertaa että ymmärtäisi etten toisi ketään epäluotettavaa tyyppiä taloon kun hoidan LAPSIA? Siskoni pelkää että kaverini voisi varastaa jotain tms?! Siskoni ei luota minuun selvästi pätkääkään.. vaikka en ole milloinkaan antanu hänelle aihettä epäillä minua. En ole koskaan liikkunut epämääräisten tyyppien kanssa. Kaikki kaverini ovat aina olleet mukavia ja kohteliaita ja asiallisia ihmisiä.
Niin on myös tämä ystävä. Mutta siskoni vain hokee ettei halua "ketään tuntematonta henkilökohtaiselle reviirilleen" Mitä ihmettä sanon minä... nyt hän on minulle vihainen ja sanoo että olen pettänyt lupaukseni hoitaa lapsia ja syyytää minua. Sanoin että aion majoittaa ystäväni sitten jossain muualla, kun kerta hänelle lupasin ja näen häntä pitkästä aikaa, jos siskollani ei kerta saa olla niin menemme muualle. Järjestäköön siskoni toisen lapsenvahdin sitten kun ei kerta minuun (ja ystäviini) taikka arvostelukykyyni luota pätkän vertaa. Loukkaavaa minun mielestäni. Olen mitta täynnä siskoani hän on niin epäluuloinen, tiukkapipoinen ja kireä akka.
Kuka tahansa kaverini saisi tässä tilanteessa majoittaa ystäväänsä vanhempiensa luona. Kaverink nauttivat vanhempiensa luottamusta toisin kuin minä. Jo lapsena sain huomata miten tiukkis siskoni on, meilla oli aina ihan hulluja sääntöjä motä kaverinikin ihmettelivät. Siskoni on niin epäluuloinen kaikkea ja kaikkia kohtaan.. jumaliste
Kaiken lisäksi hän loukkasi minua sanomalla että minun pitäisi puhua tästä terapeutilleni, "kysy vaikka siltä terapeutiltasi, mitä mieltä hän on, hän varmaan osaa selittää sinulle.. milloin se sun terapia on, huomenna vai?" Niinkuin olisin joku jälkeenjäänyt tahi mielenvikainen tai selkeää ymmärrystä vailla että minun täytyy ihan terapeutin mielipidettä kysyä?!! Haluaako siskoni halveerata minua? Hänen arvostelukykynsä tässä pettää, ei minun
Että menee hermot
Perhe ei luota minuun ilmeisesti?
11
282
Vastaukset
- Omatupaomalupa
Kyllä se nyt on vaan niin, että vähän äkkiä sun on löydettävä se oma asunto, ettei välit mene ihan solmuun siskosi kanssa. Mitä enemmän tulee painolastia reppuun eikä sitä oikein pääse kumpikaan purkamaan, on totaalinen räjähdys odotettavissa aika pian.
- HäpeäHutsu
Olet 21 vuotiaana asunnoton spurgu ja kysyt vielä miksei sinuun luoteta..?
- Aloittajja
En ole spurgu, ja jäin asunnottomaksi koska itse irtisanoin itseni asunnostani sillä en kestänyt ailahtelevaa ja takertuvaa kämppäkaveriani. Ei ole oma syyni että oisin "sössinyt" asiani.
Aloittaja
- hoit_su
Asunto on sisaresi ja hän päättää keitä siellä yöpyy. Ei ole kyse mistään muusta.
- Aloittajja
Kyse on siitä että siskoni on niin epäluuloinen ja pelkää kaikkea ihan turhaan. Kuulisit hänen juttujaan.
Aloittaja
- pientenlastenäitinä
Kaverisi on tuntematon siskollesi eikä kuulu hyviin tapoihin kutsua toisen kotiin omia vieraitaan, varsinkin, kun olet lastenvahtina. Meinaan, että olit lupautunut siihen hommaan jo, tehtäväsi oli hoitaa lapsia eikä seurustella kaverisi kanssa. Jos lapset ovat pieniä, niin huomiokyky pitää olla heissä eikä kaverissasi ja hänen kuulumisissaan, sekin voi olla yksi syy, miksi sisko ei halunnut kaveriasi sinne. Enkä sano että kaverisi on varas, mutta itselleni kyllä tapahtui niin että minulta varastettiin koruja eikä asunnossa ollut käynyt muita kuin ystäviä joten joku heistä oli sen takana. En tiedä kuka. Välttämättä et voi tietää kaikista ystävistäsi ovatko he luotettavia vai eivät.
Ei ole kiva, että peruit lupauksesi, vaikka asut heidän luonaan, yritäpä ajatella heidän kannaltaan. Laitoit ystäväsi heille tehdyn lupauksen edelle, mikä ei mielestäni ollut kovin reilua. Toivottavasti löytävät toisen lapsenvahdin eikä heidän menonsa peruunnu.- Aloittajja
Toisen kotiin? Oman perheeni kotiin? Edes oma perheeni ei luota minuun sen vertaa että saisin tuoda ystävän yöksi. Olen ennenkin vahtinut ja hoitanut siskonlapsia niin etttä paras kaverini oli meillä, hoidimmme lapsia siis kahdestaan ja kyllä sopi siskolleni vallan mainiosti. Kaksi lapsenvahtia, kahdet kädet, parempihan se vaan on. Eikä siskoni parasta kaverianikaan tuntenut mitenkään hyvin, mitä nyt oli nähnyt hänet muutaman kerran
Luuletko että laittaisin huomioni ennemminkin johonkin muuhun kuin lapsiin? Lapset ovat tietysti etusijalla, sen tajuaa idioottikin
Lapset menevät aikaisin nukkumaan ja ystäväni olisi tullut meille vain yöpymään, siitä ei olisi ollut kellekään MITÄÄN haittaa
Siskoni sanoi että kaverini saattaa vaikka varastaa jotain kun minä olen vessassa. Ihan itketti ja nauratti samaan aikaan kuulli tuo hänem suustaan! Kai minä nyt lähimmät ystäväni tunnen sen verran hyvin et he eivät ole varkaita?! Loukkaavaa
Lupasin ystävälleni, jota näen todella harvoin, että hän voi tulla siskolleni koska luulin sen olevan itsestäänselvää. En peru sitä lupausta enää. Enkä peruisi lastenhoitoakaan, voisin edelleen vallan hyvin hoitaa lapsia viikonloppuna, jos vain ystäväni saisi tulla meille ja siskoni luottaisi minuun edes piirun verran eikä kohtelisi minua kuin kakaraa tai jotain lurjusta! Eikä loukkaisi mun ystäviä
Aloittaja - pientenlastenäitinä
Aloittajja kirjoitti:
Toisen kotiin? Oman perheeni kotiin? Edes oma perheeni ei luota minuun sen vertaa että saisin tuoda ystävän yöksi. Olen ennenkin vahtinut ja hoitanut siskonlapsia niin etttä paras kaverini oli meillä, hoidimmme lapsia siis kahdestaan ja kyllä sopi siskolleni vallan mainiosti. Kaksi lapsenvahtia, kahdet kädet, parempihan se vaan on. Eikä siskoni parasta kaverianikaan tuntenut mitenkään hyvin, mitä nyt oli nähnyt hänet muutaman kerran
Luuletko että laittaisin huomioni ennemminkin johonkin muuhun kuin lapsiin? Lapset ovat tietysti etusijalla, sen tajuaa idioottikin
Lapset menevät aikaisin nukkumaan ja ystäväni olisi tullut meille vain yöpymään, siitä ei olisi ollut kellekään MITÄÄN haittaa
Siskoni sanoi että kaverini saattaa vaikka varastaa jotain kun minä olen vessassa. Ihan itketti ja nauratti samaan aikaan kuulli tuo hänem suustaan! Kai minä nyt lähimmät ystäväni tunnen sen verran hyvin et he eivät ole varkaita?! Loukkaavaa
Lupasin ystävälleni, jota näen todella harvoin, että hän voi tulla siskolleni koska luulin sen olevan itsestäänselvää. En peru sitä lupausta enää. Enkä peruisi lastenhoitoakaan, voisin edelleen vallan hyvin hoitaa lapsia viikonloppuna, jos vain ystäväni saisi tulla meille ja siskoni luottaisi minuun edes piirun verran eikä kohtelisi minua kuin kakaraa tai jotain lurjusta! Eikä loukkaisi mun ystäviä
AloittajaOlet jo muuttanut pois kotoa, joten se ei ole enää sinun kotisi, vaikka oletkin ennen siellä asunut. Itse muutin pois kotoa sinua nuorempana opiskelemaan, jonka jälkeen vanhempien koti on ollut heidän kotinsa, ei minun. En kutsu sinne yövieraita, en kahvivieraitakaan, vaikka tapaan siellä lapsuudenystäviäni, kysyn aina luvan voivatko tulla kahville siihen ja siihen aikaan. En myöskään vie lapsia hoitoon itsestäänselvästi, vaan kysyn aina sopiiko varmasti jne. Näin välit pysyvät hyvinä, kun ei oteta toista itsestäänselvänä.
Tämä on vähän sellainen aikuistumiskysymys nyt mielestäni. Et ole enää teini, joka kiukuttelee säännöistä, vaan sisaresi, vaikka onkin äidin asemassa sinulle, on sinulle tasavertainen ystävä. Et kutsuisi ystäväsi kotiinkaan yövieraita kysymättä heiltä, vai mitä. Iän myötä omiin vanhempiin kehittyy useimmilla aikuismainen suhde aivan kuten on kenen tahansa kahden aikuisen välillä. Lapsuuden koti ei ole enää koti, vaan jokaisella on oma kotinsa. Itsekin sanoit, että tämä on väliaikainen tilanne.
- daaya
Joo. Ja sun pitää hyväksyä se että vaikka sun sisko kasvatti sut, se ei oo sun äiti, vaan sun sisko. Joka hyvä hyvyyttä kasvatti sut (etkä joutunut lastenkotiin). En mäkään tosiaan mun äidin kotiin toisi kavereita kysymättä lupaa, saati yöksi vaikka luvan kysyisin. Poikaystäväni on käynyt muutamaan otteeseen äidillä kylässä kun olen ollut siellä, mutta äitini tykkää ns. vävykokelaastaan.
Hommaa oma asunto ja älä leiki pikkulasta, vaikka ootki vasta 21. Ymmärrän, että et oo voinut asua äitisi kanssa on kova pala sulle (ois kelle vaan), niin koita ymmärtää, että sun siskolla on uusi elämä ja lapset. Olisit iloinen, kun saat hoitaa hänen lapsiaan.
Mä ainaki puhuisin siskoni kanssa (sun tilanteessa) ja koittaisin tosissaan ettiä kämppää. Tai jos asut siskosi nurkissa, maksa ees pikkuvuokraa 100e /kk. Saat varmaan jotain työmarkkinatukea tms.? - mikäonhyvin
samaa mieltä kahden edellisen kanssa.
Olet asunut välillä omillasi ja olet aikuinen ihminen. Se on siskosi koti, ei sinun ja jos siskosi ei halua tuntemattomia yövieraita omaan kotiinsa ja lastensa lähelle, niin hänellä on täysi oikeus kieltää.
Sun asenne on hiukka pielessä. Mikä estää tapaamasta ystävää päivän aikana vaikka leikkipuistossa?
Sanot että sinä tunnet ystäväsi. Niin luulin minäkin tuntevani kaikki ystäväni. Yksi ystäväni löi minua humalapäissään nyrkillä suoraan naamaan niin, että minulta murtui nenä ja poskiluu. Kilahti sekunnissa ilman syytä ja veti täysillä. Jos olisimme olleet kaksin, voi olla että minulle olisi käynyt vielä pahemmin. En ollut koskaan kuullut enkä nähnyt, että hän käyttäisi huumeita, mutta poliisin pöytäkirjoista luin, että oli ollut pöllyssä edellisviikolla ja joku harha tuli viinan kanssa esiin mikä pisti lyömään. Me oltiin tunnettu 16 vuotta, oltiin yhdessä samassa päiväkodissa, ala-asteella ja amiksessakin. Mutta näin vaan kävi. - der-med-basta
Ymmärrän täysin siskoasi.
Olet vielä lapsellinen ja epäkypsä, ymmärrät kun kasvat henkisesti.
En koskaan antaisi lapsiani ja kotiani noin epävarmaan ja epävakaaseen hoitoon, ihme että sisaresi olisi uskaltanut jättää sinulle yksinäänkään, saati ventovieraille ulkopuoliselle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818