Kertokaahna viisaamat mitä ero on pumppusuutin (vw) dieseleillä verattuna common rail tekniikalla toteutettuihin dieseleihin?
Kumman näette parampana vaihtoehtoa?
On vähäm tinkaa asiasta ja kukaa ei silti tunnu tietävän mitä eroa näillä on....!
Diesel tekniikasta
13
5485
Vastaukset
- Limnell
Volkkareissa ja sen sukulaisissa (TDI) on sylinterikohtaiset pumppusuuttimet, joilla saadaa kuhunkin sylinteriin yli 2000 barin ruiskutuspaine. Kulutus saadaan pieneksi. Moottorin ääni on hieman terävä ja ruiskutuksen ohjausmahdollisuudet rajalliset.
Yhteispaineruiskutuksella sama paine ohjataan kuhunkin sylinteriin. Ruiskutuspaine on tuossa 1600 barin paikkeilla. Ruiskutusta voidaan ohjata hyvin tarkasti ja moottorin ääni saadaan pumppusuutinmoottoria pehmeämmäksi.
Paremmuudesta on turha väitellä. Yhteispaineruiskutuksen paineen kasvaessa virta vie kohti yhteispaineruiskutusta. VAG-konsernissakin on jo aloitettu myös yhteispaineruiskutteisten dieselien valmistus.- pihi
Itse jo odotin pumppusuuttimien kuihtuvan pois vanhana tekniikkana, mutta sitten VW esitteli uuteen Passattiin pumppusuuttimen, jossa ei enää suuttimessa ole mekaanisia jousia vaan pietsosähköinen elementti.
Nuo uudet pietsopumppusuuttimet vaikuttavatkin ihan kilpailukykyisiltä common railiin nähden. Niillä voi hyvinkin olla loistava tulevaisuus edessä.
- teukka
Kun siirryin dieseliin viime kesänä, niin yritin selvitellä noita käsitteitä.
Ennen vanhaan oli yksi pumppu, josta putket meni suuttimille. Pumppua säädettiin ja se ruiskautteli vuorollaan joka pyttyyn. Oli kai niitä rivipumppujakin.
Nyt on common rail-systeemissä myös yksi pumppu, joka pitää yllä painesäiliössä noin 1500 barin paineen. Oleellista on, että nyt suuttimia ohjataan tietokoneella.
Pumppusuutin koneissa samalla tavalla ohjataan suuttimia, mutta jokaiselle pytylle on oma pumppunsa. Paineet ovat jostakin syystä vähän korkeampia, kuin edellisessä.
Näille molemmille on yhteistä se, että siirtoputki suuttimelle on lyhyt. Suuttimet ovat sähkömageettisia eli siis sähkösignaalilla ohjattavia. Olen kuulut myös, että piezosäköisiä suuttimia olisi. Niissä ei ole tuota magneettia, vaan jännite muuttaa kiteen muotoa ja toimii siten suuttimen hanana.
Ruiskutuksen ajoitus ja määrä voidaan ohjata tietokoneohjelmalla kuinka yhsityiskohtaisesti tahansa.
Lisäksi molemmat ovat ahdettuja ja suoraruiskutettuja, kun ennen ruiskuteltiin esi- ja pyörrekammioihin.
Jos tuossa on jotakin virheitä, niin korjatkaa.- pihi
Täytyy muistaa, että pumppusuuttimissa ruiskutuspaine on riippuvainen moottorin kierroksista. Täysi yli 2000 baria saadaan vasta 4000 r/min kohdalla.
Common railissa paine ei riipu moottorin kierroksista. Halutessa täysi 1800 baria saadaan tyhjäkäynniltä alkaen. Usein se ei kuitenkaan ole järkevää, koska se syö tehoa. Painetta säädellään moottorin kuormituksen mukaan. Matalilla kierroksilla suurella kuormalla painetta kasvatetaan. Pumppusuutin ei tähän kykene.
Vasta yli 3000 r/min kierroksilla pumppusuutin kykenee common railia korkeampaan ruiskutuspaineeseen.
- ongelmallinen
En halua loukata ketään mielipiteelläni, mutta Pidän pumppusuutintekniikkaa parempana ja järkevämpänä.Syy tähän on tämä:Kun yksi suutin alkaa vuotamaan hieman commonreil systeemissä pudottaa se paineen koko järjestelmässä(moottori sammutettuna).Tällöin auto vaatii todella pitkän starttauksen.
Tämähän on uusien Mersujen todellinen ongelma.Pumppusuutintekniikassa pysyy paine muissa suuttimissa täytenä vaikka yksi hieman vuotaisikin.
Sanon vielä että eihän ne suuttimet saa vuotaa mutta kun tämä tulee esiin jo alle 100000 km ajetuissa Mersuissa lähes jokaisessa on se ongelma.- Ekku
enkä nähnyt mersuissa kyseistä ongelmaa. Tai voi kai ne vuotaa, mutta mitenköhän tuo ongelma käytännössä ilmenee?
- vieteri
Ekku kirjoitti:
enkä nähnyt mersuissa kyseistä ongelmaa. Tai voi kai ne vuotaa, mutta mitenköhän tuo ongelma käytännössä ilmenee?
Normaalia pidempi starttaus ennen kuin käynnistyy, samalla pakoputkesta roiskahtaa raakaa polttoainetta.Vian kanssa voi kyllä "elää".Auto kyllä kulkee normaalisti.
- diesel
uskoisin olevan aika kovilla jos suutin vuotaa koska vuotavasta suuttimesta virtaa pyttyyn koko ajan tavaraa
- sakari
Onko täällä tietoa paljonko noiden uusien kiisseleiden ruiskutuspumput kestää. Konehan kyllä kestää.
FFP:n,tdiclubin ja ultimate VW:n sivuilla näkee usein 200-250tkm kohdalla levinneitä ruiskutuspumppuja joita sitten korjaillaan 1000-2000 euron edestä. Miten on?? Usein ovat vielä näitä "pumppareita" - transit 2,5di
Suoraruiskutus on paras. Kokemusta on ford transitin 2,5 di suoraruiskukoneesta -- se on hyvä ja tehokas ja kestävä.......
En vaan tiedä miten se eroaa common railesiat ja pumppuvehkeistä....
Mutta suoraruiskutus on traktoreissa ja kuorma-autoissa.. yms ammattikäytössä hyväksi todettu. - kukaan?
Mikä autotehdas yhteispaineruiskutuksen(common rail) keksi?
- Löytyy
Netistä. Fiat keksi systeemin ja boch kehitti nopeat sähköisesti ohjatut suuttimet.
- kukaan?
Löytyy kirjoitti:
Netistä. Fiat keksi systeemin ja boch kehitti nopeat sähköisesti ohjatut suuttimet.
Sehän se oli. Kiitokset oikeasta vastauksesta. Palkinnot on jo jaettu muualle;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233