Nyt saa dieselien haukkujat pohtimista...
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vw-asentaa-hiukkassuodattimet-pian-myos-bensamalleihinsa
Pian siis taajamassa tukkeutuu myös bensamotit.
VW:n bensakoneisiin hiukkasuodatin v.2017!
10
122
Vastaukset
- saastepommit
En nyt löytänyt artikkelia johon palstalla hiljattain viitattiin ja jossa kerrotiin hiukkassuodattimen tulevan pakolliseksi ainakin tiettyihin bensakoneisiin ensi vuodesta alkaen kaikkialla EU:ssa.
Viime vuonna ulkolaisen TV-kanavan uutisissa kerrotiin alla olevista uuden trendin mukaisista saastepommeista ja oudoksuttiin miksi ne ovat ympäristöasioista huolissaan olevassa EU-instituutiossa ylipäätään sallittuja ja miksi niihin ei ole vaadittu hiukkassuodatinta.
Kaiken lisäksi juuri tuon kategorian lobatut pikkubensat ovat suuressa suosiossa juurikin ilmansaasteiden ongelmallisilla ruuhka-alueilla pätkäajossa.
Tuolloin ko. uutisissa haastateltu jokin alan asiantuntija kertoi, että suodatin tehtaalla linjalla valmiiksi asennettuna olisi kustantanut vain noin 70 euroa, joka toki kuulostaa varsin / oudon edulliselta.
"Selvitys: Trendikkäät bensamoottorit tupruttavat taivaalle hengenvaarallisia hiukkasia tuhatkertaisesti"
- http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia- saastepommit
Löytyi jotakin.
Alla olevan artikkelin mukaan _kaikkien uusien_ bensakoneiden tulee olla suodatimella varustteteuja September 2017 alkaen.
_Kaikkiin käytettyihin_ bensakoneisiin sellainen tulee asentaa September 2018 mennessä.
Suodattimen kerrotaan kustantavan noin viisi kertaa vähemmän kuin dieseleihin sen yksinkertaisemman teknologian vuoksia ja sen kerrotaan olevan auton elinikäinen.
***
"Voitures : des filtres anti-particules à venir sur les voiture à essence" Par Sybille Latour 20/07/2016
" GPF (Gasoline Particulate Filter)"
"Une nouvelle norme imposera bientôt l'installation de filtre à particules sur les moteurs essence. D'ici à la fin 2018, tous les véhicules en circulation devraient être équipés."
"Tous les véhicules neufs équipés d'un filtre à particules à partir de septembre 2017"
"Pour les véhicules déjà en circulation, l'installation d'un tel filtre ne serait obligatoire qu'à partir de septembre 2018."
"Le filtre à particules d'un véhicule essence devrait coûter cinq fois moins cher qu'un filtre pour moteur diesel."
- http://news.radins.com/actualites/voitures-filtres-anti-particules-a-venir-sur-les-voiture-a-essence,25860.html - Laskennallinen.ikä
saastepommit kirjoitti:
Löytyi jotakin.
Alla olevan artikkelin mukaan _kaikkien uusien_ bensakoneiden tulee olla suodatimella varustteteuja September 2017 alkaen.
_Kaikkiin käytettyihin_ bensakoneisiin sellainen tulee asentaa September 2018 mennessä.
Suodattimen kerrotaan kustantavan noin viisi kertaa vähemmän kuin dieseleihin sen yksinkertaisemman teknologian vuoksia ja sen kerrotaan olevan auton elinikäinen.
***
"Voitures : des filtres anti-particules à venir sur les voiture à essence" Par Sybille Latour 20/07/2016
" GPF (Gasoline Particulate Filter)"
"Une nouvelle norme imposera bientôt l'installation de filtre à particules sur les moteurs essence. D'ici à la fin 2018, tous les véhicules en circulation devraient être équipés."
"Tous les véhicules neufs équipés d'un filtre à particules à partir de septembre 2017"
"Pour les véhicules déjà en circulation, l'installation d'un tel filtre ne serait obligatoire qu'à partir de septembre 2018."
"Le filtre à particules d'un véhicule essence devrait coûter cinq fois moins cher qu'un filtre pour moteur diesel."
- http://news.radins.com/actualites/voitures-filtres-anti-particules-a-venir-sur-les-voiture-a-essence,25860.html"sen kerrotaan olevan auton elinikäinen." tarkoittaa siis kahta vuotta klonkswagenin tapauksessa.
- Kellokalle
Tuulilasi on Suomen surkein ja epäpätevin tekniikan lehti. Vaikuttaa siltä, että Seiskapäivän toimittajat kirjoittelevat sivutöinään Tuulilasiin näitä perättömiä "kohu-uutisia".
- saastepommit
Kertoisitko mikä avauksneen linkitettyssä artikkelissa ei pidä paikkaansa ..... paitisi sen puolitotuus joka jättää kertomatta, että suodatin tulee _kaikkiin_ bensa-autoihin pakolliseksi EU:ssa, uusiin syyskuusta 2017 alkaen ja kaikkiin käytettyihin jälkiasennettuna syyskuusta 2018 alkaen?
- saastepommit
Oheisen artikkelin siteeraamien tietojen mukaan dieselin hiukkassuodatin todellisuudessa vain pienentää hiukkasten kokoa (tehden niistä entistäkin vaarallisempia), mutta kokonaispäästöt pysyvätn ennallaan. En tidä soveltuuko tuo myös ureateknikkaan.
- http://www.radins.com/dossiers/diesel-les-6-idees-recues,1460-2.html
Perinteisessä dieselimaassa Ranskassa on niiden myynti laskenut radikaalisti vuodesta 21013 mm. sen vuoksi, että moni suuri kaupunki on ilmoittanut kieltävänsä ne ja tarjonta dieseleistä alkaa nopeasti ylittää kysynnän.
Artikkelin ransakaksi, mutta sisältää selkeitä taulukoita.
"La vente de véhicules diesel est à son niveau le plus bas en France" par Jonathan | 19 Fév, 2015
"L’offre va rapidement excéder la demande, d’autant plus que plusieurs grandes villes de France ont annoncé interdire les véhicules roulant au Diesel à l’intérieur de leur agglomération."
- http://news-auto.fr/2015/02/baisse-vente-diesel-france/
Valinta dieselin ja bensan kesken tulee jatkossa ilmeisestikin yhä hankalemmaksi ja asuinpaikka osaltaan tulee vaikuttamaan siihen merkittävästi.
Yhä useampi kaupunki eri maissa tai koko maa on asettamassa käytäntöön eri väriset ekotarrat joitkä määrittelevät ajo-oikeuden, kuten Ranskassa, jossa kansallisen tason tarrra on ainakin vielä toistaiseksi vapaaehtoinen.
"Vignettes contre la pollution dès le 1er janvier 2016" par Jonathan | 9 Juin, 2015
- http://news-auto.fr/2015/06/vignettes-contre-la-pollution-des-le-1er-janvier-2016/ - Kokonaisuusnähtävä
Päästömääräykset kiristyvät myös bensa-autojen kohdalla. Niiden hiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin nykyisten hiukkassuodattimella varustettujen dieselien, mutta bensa-autojen hiukkaset ovat näkymättömän pieniä ja siksi vähintään yhtä vaarallisia kuin dieselautojen mustat nokihiukkaset aikoinaan.
On autonvalmistajan asia paneeko hiukkassuodattimen vai hoitaako homman muilla keinoin. Jotkut yrittänevät hoitaa panemalla suoraruiskutussuutinten lisäksi suuttimet imuventtiilien eteen. Hiukkassuodatin on teknisesti helpompi bensa-autossa kuin dieselissä mm. siksi, että bensa-auton pakokaasu on kuumempaa, jolloin hiukkaset palavat suodattimessa kaasuiksi helpommin kuin dieselissä. Diesel polttaa polttoaineen kokonaisuutena paremmin ja ilmaylimäärällä, jolloin sen pakokaasu on viileämpää ja vaikeampaa puhdistaa katalyyteillä kuin bensakoneen kuuma pakokaasu.
Julkisuudessa unohtuu että bensamoottori on se saastuttavampi moottori sinänsä. Niin saastuttava, että katalysaattorit piti ottaa käyttöön jo 1990-luvulla kaupunkien häkä, hiilivety ja typenoksidipäästöjen takia. Dieseleissä tarve tuli eteen paljon myöhemmin hiukkasten ja typenoksidien takia.
Dieselmoottorin voittajaa ei ole vielä tullut. Siksi käytännössä kaikki nykyaikaisen maailman kuorma- ja linja-autot, puutarhaluokkaa isommat työkoneet sekä veneet ja laivat kulkevat dieselillä.
Pienissä henkilöautoissa tai vähillä ajokilometreillä asia kuitenkin kääntyy bensan eduksi siksi, että dieselin tarjoama säästö polttoaineenkulutuksessa on litroissa ja euroissa niin pieni vuodessa, että valmistuskustannuksiltaan kalliimpi dieselauto ei kokonaiskustannuksissa kannata rahallisesti."Diesel polttaa polttoaineen kokonaisuutena paremmin ja ilmaylimäärällä, jolloin sen pakokaasu on viileämpää"
Uutta tietoa, sillä aiemmin tehokkaampi palaminen on tuottanut kuumemmat ja puhtaammat pakokaasut. Tästä hyvä esimerkki on vaikkapa autonmoottori, joka kylmänä, jolloin palaminen on kaukana täydellisestä, saastuttaa se moninkertaisesti lämpöiseen verrattuna.
"Julkisuudessa unohtuu että bensamoottori on se saastuttavampi moottori sinänsä. Niin saastuttava, että katalysaattorit piti ottaa käyttöön jo 1990-luvulla kaupunkien häkä, hiilivety ja typenoksidipäästöjen takia."
Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Bensamottoreilla ei ole koskaan ollut ongelmia typenoksidipäästöjen kanssa, eikä diesel ole koskaan ollut sinänsä vähemmän saastuttava kuin bensamoottori. Katalysaattoreita otettiin käyttöön jo 80-luvun lopussa, ja ennen tuota suurin ongelma oli lyijy, jota Euroopassa sekoitettiin bensiinin sekaan.
"Dieselmoottorin voittajaa ei ole vielä tullut. Siksi käytännössä kaikki nykyaikaisen maailman kuorma- ja linja-autot, puutarhaluokkaa isommat työkoneet sekä veneet ja laivat kulkevat dieselillä."
Aivan oikein, henkilöautoihin diesel ei ole koskaan sopinut hyvin. Ymmärrän vielä sen jos joku saa korvauksen dieselillä ajamisesta.
- Mersut
Joissain bensamersuissa jo on hiukkassuodatin.
- Kallisvolsu
Yksi vikapaikka taas lisää, monien muiden joukkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop751296- 681185
Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?138896huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.51852Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.74779Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi29752- 60740
Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma157734Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan58727- 76665