Palkankorotus tai työpaikan vaihto - APUA!

UusiinHaasteisiin

Tilanne on se, että olen melko tympiintynyt nykyiseen työhöni, monesta syystä... Palkkaus ei ensinnäkään vastaa sitä mitä alallani pitäisi saada ja se on minimiäkin pienempi useampi satanen. Kokemuksellani ja osaamisellani palkkani pitäisi olla n. 400€ isompi (muutamalla kokemusvuodella lisää 600-700€ isompi), eli olen todella alipalkattu. Ymmärsin työsuhteeni alussa että tilanne pienessä työpaikassani oli se, ettei isompaa palkkaa voitu tarjota, mutta sanottiin että palkka kyllä tarkastetaan myöhemmin. Sitä myöhempää hetkeä ei koskaan tullut. Valmistuin korkeakoulustakin ja olen näkyvästi kehittänyt yritystä, mutta palkankorotuksesta ei ole ollut puhetta. Ärsyttää että luullaan minun tekevän tehokasta ja hyvää työtä palkalla joka ei vastaa lainkaan alan palkkasuosituksia ja muiden samaa työtä tekevien palkkaa, lähellekkään. Työpaikassani ärsyttää myös haasteiden puute, se että puhutaan paljon pahaa muista eikä oikeen anneta mahdollisuutta kehittyä.

Haluaisin vaihtaa työtä, siis todella, mutta en nyt tiedä oikeen miten minun kannattaisi lähteä liikenteeseen. Jännitän tilannetta jossa vaikka haetun työn esimies soittaa omalleni ja tiedustelee osaamistani, ja sitten työnantajani on tietämättömänä ja ylättyneenä että harkitsen lähtöä. Mietin myös miten voisin työhakemuksessa ilmaista haluni vaihtaa työpaikkaa ilman että mollaan nykyistä työnantajaani. Vaikka työni ottaa aivoihin, en silti lähde haukkumaan työnantajaani yms. Järki löytyy kyllä.

Pitäisikö minun ottaa puheeksi toive palkankorotuksesta ja miten? Jos se hiukan viestisi tyytymättömyydestäni työhön ja varottaisi rivien väleissä että harkitsen lähtöä. Olen kuitenkin vakityösuhteessa joten hyppy tuntemattomaan pelottaa.. Tuntuu vaan, että nyt on aika siirtyä muualle ja ottaa uusia haasteita vastaan. Päästä eroon työympäristöstä joka on mitä on ja saada asianmukaista palkkaa. Neuvoja?

PS. Haluan korostaa että en ole sellainen ylimielinen ihminen joka kuvittelee olevansa oikeutettu isompiin palkkoihin tekemättä mitään työtä, kyse on aidosti siitä että saan alaa nähden aivan liian vähän palkkaa. Se palkka kelpasi silloin alussa kun olin onnellinen työstä. Nyt olen ymmärtänyt arvoni ja vääryden mikä tässä on, ja uskon olevani oikeutettu edes minimiin mikä minun pitäisi saada. En vaan usko että työnantajani kykenee nostamaan palkkaani tai keksii syitä miksi en ansaitsisi sitä.. Tyydyn yleensä elämässä pieniin asioihin, ja tämä onkin ensimmäinen kerta kun oikeasti uskon ettei kaikki ole ihan reilua. Enkä vaan jaksa kuunnella jatkuvasti muiden mollaamista ja työnantajan ylimielistä asennetta. En saa haasteita ja tehtäviä kunnolla ja joudun jatkuvasti pelkäämään uutta lomautusta (minut lomautettiin kuukaudeksi vuosi sitten koska firman tuloihin tuli yllättävä lovi.. En halua jälleen kerran olla eturivissä kärsimässä jos firmassa talous kusee). Epävarmuus hiertää.

2

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekäettäs

      Minusta sinun pitää ottaa esille palkankorotus. Voit hyvin viitata siihen, mitä palkasta on alun perin sovittu.

      Vaikka nyt saisit sen palkankorotuksen, se ilmeisesti ei sinua pitemmän päälle kuitenkaan tyydytä. Varmaan kannattaa katsella koko ajan ympärilleen ja tarttua heti kiinnostaviin mahdollisuuksiin.

      Esimieheltäsi voisit kysyä, olisiko hän valmis suosittelemaan sinua, jos hakisit uutta työpaikkaa. Yleensä nämä suostuvat. Valmistaudu samalla vastaamaan todennäköiseen kysymykseen, miksi haluat hakeutua muualle. Yritä löytää hyvä diplomaattinen vastaus, joka ei hankaloita asemaasi nykyisessä työssäsi, jos ovia muualle ei avaudu.

      Eli siis neuvoni on sekä että. Esität heti toivomuksen palkankorotuksesta ja haet uutta työtä, ainakin jos toivettasi palkankorotuksesta ei toteuteta pikimmiten.

      • UusiinHaasteisiin

        Olet oikeassa että palkankorotus ei välttämättä saisi minua jäämään.... Koska tuskin työnantaja voi nostaa palkkaani palkkasuositusten minimiinkään, epäilen sitä suuresti. Jatkuva epävarmuus milloin jälleen firma on hiukan tiukilla ja minä kärsin siitä stressaa, ja vaan se haasteiden ja töiden puuttuminen hiukan nakertaa.. Jännittää vaan ottaa asia puheeksi koska en ole ikinä ennen pyytänyt palkankorotusta tai käynyt sen vakavempaa keskustelua työnantajan kanssa, ja pelkään ehkä hiukan että asia ei muutu ja jatko täällä on epämukavaa. Ehkä palkankorotuspyynnöllä haluan nimenomaan hiukan viitata siihen että olen tyytymätön aka. valmistautukaa siihen että lähden jos tulee sopiva tarjous vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe