EGR-ventiilin puhdistus

EGR_claning

Millä aineilla puhdistatte EGR-ventiilin? Linkin vodeolla käyttävät jotakin Bardhalin tuohon tarkoitukseen valmistamaa tuotetta, mutta onkohan tuollaiset tuotteet tarpeellisia.

Yleensähän automerkistä riippumatta EGR-ventiili varsin on helppo irroittaa puhdistettavaksi. Joissakin travinnee tork-avaimen.

"EGR valve cleaning WITHOUT DISMANTLING - Cleaner kit test Before/After"

- https://www.youtube.com/watch?v=gOGjAQHVeCc

Omassa vanhassa reilut 200 tkm ajetussa dieselissä on jokin verran imupuolella kertynyttä karstaa, mutta sen puhdistus-voimistelun antanen jollekin pajalle jos sen saa hoidettua kohtuullisella kustannuksella, mutta tuon ventiilin voisi tsekin puhdistaa.

22

36684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EGR_claning

      Tuossa avauksen videossa oleviin kanaviin suihkutettaviin tuotteisiin en liiakisi luota ja jos vaikka irroittaiisvat imupuolelta töhkää siirtymäân eteenpäin. Mieluummin imupuoli irti ja sen erikseen puhdistus.

      "EGR valve cleaning - Removal & Refitting step by step"

      - https://www.youtube.com/watch?v=o6k99PvANew

      .

    • kojhuhyftf

      jihuu

      • EGR_claning

        Ohessa todella wonderful "jihuu" sen suhteen miten upea insinööri-idea tuo saastan kierrätys voi olla tulokseltaan, vastaavia ja pahempia lötyy runsaasti jossa imupuoli on jopa yli 50%:sti tukossa.

        "Mercedes Diesel Engine EGR Mess Gunk"

        - https://www.youtube.com/watch?v=_FnREQC-uuw

        Oma autoni on niin vanha, että siitä voisi hyvin helposti vaikka sulkea koko systeemin sillä se ei ole elektroonisesti ohjattu ;-)


      • E220_CDI
        EGR_claning kirjoitti:

        Ohessa todella wonderful "jihuu" sen suhteen miten upea insinööri-idea tuo saastan kierrätys voi olla tulokseltaan, vastaavia ja pahempia lötyy runsaasti jossa imupuoli on jopa yli 50%:sti tukossa.

        "Mercedes Diesel Engine EGR Mess Gunk"

        - https://www.youtube.com/watch?v=_FnREQC-uuw

        Oma autoni on niin vanha, että siitä voisi hyvin helposti vaikka sulkea koko systeemin sillä se ei ole elektroonisesti ohjattu ;-)

        Mikäs onni tuo on, kun tietokoneohjatulle EGR:lle voi käsiään sotkematta käskeä 0% sekoitussuhteen suoraan tietokoneelta?

        Edellisessä autossani kokeilin vuoden verran, mutta palasin takaisin tehdasasetuksiin, koska talven hitaampi lämpeneminen söi kesän säästön kokonaan ja heikensi mukavuutta. Nykyiseen en ole edes kokeillut, kun tehdasasetuksin toimii hyvin.

        EGR tukkiminen on menneen talven lumia.


      • EGR_claning
        E220_CDI kirjoitti:

        Mikäs onni tuo on, kun tietokoneohjatulle EGR:lle voi käsiään sotkematta käskeä 0% sekoitussuhteen suoraan tietokoneelta?

        Edellisessä autossani kokeilin vuoden verran, mutta palasin takaisin tehdasasetuksiin, koska talven hitaampi lämpeneminen söi kesän säästön kokonaan ja heikensi mukavuutta. Nykyiseen en ole edes kokeillut, kun tehdasasetuksin toimii hyvin.

        EGR tukkiminen on menneen talven lumia.

        "Mikäs onni tuo on, kun tietokoneohjatulle EGR:lle voi käsiään sotkematta käskeä 0% sekoitussuhteen suoraan tietokoneelta?"

        Itselleni täysin tuntematon hokkus'pokkus ohjelmointi-tarinasi ei koske vanhaa autoani, mutta toisaalta jostakin syystä saa toistuvasti lukea EGR-venttiilien tukkeutumisista nykyautoissakin.

        En sitten tiedä mikä saastan kierrätyssteemissä olisi voinut muuttua sitten takavuosien. Itse tosin en lähtisi auton perusasetuksia peukaloimaan.


      • E220_CDI
        EGR_claning kirjoitti:

        "Mikäs onni tuo on, kun tietokoneohjatulle EGR:lle voi käsiään sotkematta käskeä 0% sekoitussuhteen suoraan tietokoneelta?"

        Itselleni täysin tuntematon hokkus'pokkus ohjelmointi-tarinasi ei koske vanhaa autoani, mutta toisaalta jostakin syystä saa toistuvasti lukea EGR-venttiilien tukkeutumisista nykyautoissakin.

        En sitten tiedä mikä saastan kierrätyssteemissä olisi voinut muuttua sitten takavuosien. Itse tosin en lähtisi auton perusasetuksia peukaloimaan.

        Aiemmin onnittelit itseäsi vanhasta autosta, jossa EGR:n voi tulpata mekaanisesti ilman vikakoodeja.

        Kerroin vain, että JOS nykydieselistä haluat EGR:n pois, niin sitä ei sorkita konepellin alla letkuja tukkimalla, vaan parametroimalla EGR pois käytöstä huoltotesterillä.

        EGR saadaan pois käytöstä niin uudesta kuin vanhasta. Uudessa se on vain helpompi ja siistimpi homma ja myös yhtä helposti palautettavissa. Kyse on auton iästä riippumatta siitä, haluatko sen pois vai et?

        Totta kai EGR moottoria nokeaa, mutta montako sataa tuhatta km tarvitaan ennen kuin ongelmia ilmenee, eli onko sillä käytännön merkitystä sinulle? Edellisen autoni vuoden kokeilun perusteella nykyinen saa mennä tehtaan asetuksin. Jos siitä on jotain haittaa, tulen sen vielä saamaan selville.


      • EGR_claning
        E220_CDI kirjoitti:

        Aiemmin onnittelit itseäsi vanhasta autosta, jossa EGR:n voi tulpata mekaanisesti ilman vikakoodeja.

        Kerroin vain, että JOS nykydieselistä haluat EGR:n pois, niin sitä ei sorkita konepellin alla letkuja tukkimalla, vaan parametroimalla EGR pois käytöstä huoltotesterillä.

        EGR saadaan pois käytöstä niin uudesta kuin vanhasta. Uudessa se on vain helpompi ja siistimpi homma ja myös yhtä helposti palautettavissa. Kyse on auton iästä riippumatta siitä, haluatko sen pois vai et?

        Totta kai EGR moottoria nokeaa, mutta montako sataa tuhatta km tarvitaan ennen kuin ongelmia ilmenee, eli onko sillä käytännön merkitystä sinulle? Edellisen autoni vuoden kokeilun perusteella nykyinen saa mennä tehtaan asetuksin. Jos siitä on jotain haittaa, tulen sen vielä saamaan selville.

        "Kerroin vain, että JOS nykydieselistä haluat EGR:n pois, niin sitä ei sorkita konepellin alla letkuja tukkimalla, vaan parametroimalla EGR pois käytöstä huoltotesterillä."

        Kertoisitko mikä motiivi ajaa sinut näsäviisastelemaan ohitse aloituksen aiheesta?

        Kas kun avauksen ydinasia oli EGR-venttiilin puhdistus. Toiseksi heräsi ajatus sen tulppaamisesta mmekaanisesti, joka ko. automallissa on ainoa metodi.

        Sitten sinä ilmestyt messiaaksi itseäsi kuvitellen ketjuun näsäviisatelujesi kanssa ja tämä vielä toistamiseen. Erikoinen vietti, erikoinen mielen ohjelmonti.

        Näitä eri automalleja on edelleen runsaasti liikkeellä, eikä kaikki ole niitä hehkutettejuja ja avaukseen kuulumattomia "nykydieseleitä" ... Saastan kierrätyksen perusperiaate EGR:llä ei ole muuttunut ja EGR-venttiili riskeeraa kaivata puhdistusta uudemmissakin diseleissä, varsinkin jos paljon pätkäajoa.

        "Egr pois käytöstä? ... w202 200cdi automaatilla (sähköohjattu)"

        - http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=34562

        "Vikatilaan välittömästi tulppauksen jälkeen. Pitäneekö muokata ohjelmalla pois käytöstä?? Autohan on €emeli 220cdi -98."

        - http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=25206

        Omassa raudassa ei ole edes sähköistä ohjausta, eli simppelimpi toimenpide kuin edellä.

        En tosin ole toistaiseksi lukenut, että niissä "nykydieseleissä" olisi ohjelmallisesti mahdollista ottaa EGR pois käytöstä 100%:sti, mutta ehkä laki ja tekniikka sen mahdollistaa (?).


      • E220_CDI
        EGR_claning kirjoitti:

        "Kerroin vain, että JOS nykydieselistä haluat EGR:n pois, niin sitä ei sorkita konepellin alla letkuja tukkimalla, vaan parametroimalla EGR pois käytöstä huoltotesterillä."

        Kertoisitko mikä motiivi ajaa sinut näsäviisastelemaan ohitse aloituksen aiheesta?

        Kas kun avauksen ydinasia oli EGR-venttiilin puhdistus. Toiseksi heräsi ajatus sen tulppaamisesta mmekaanisesti, joka ko. automallissa on ainoa metodi.

        Sitten sinä ilmestyt messiaaksi itseäsi kuvitellen ketjuun näsäviisatelujesi kanssa ja tämä vielä toistamiseen. Erikoinen vietti, erikoinen mielen ohjelmonti.

        Näitä eri automalleja on edelleen runsaasti liikkeellä, eikä kaikki ole niitä hehkutettejuja ja avaukseen kuulumattomia "nykydieseleitä" ... Saastan kierrätyksen perusperiaate EGR:llä ei ole muuttunut ja EGR-venttiili riskeeraa kaivata puhdistusta uudemmissakin diseleissä, varsinkin jos paljon pätkäajoa.

        "Egr pois käytöstä? ... w202 200cdi automaatilla (sähköohjattu)"

        - http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=34562

        "Vikatilaan välittömästi tulppauksen jälkeen. Pitäneekö muokata ohjelmalla pois käytöstä?? Autohan on €emeli 220cdi -98."

        - http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=25206

        Omassa raudassa ei ole edes sähköistä ohjausta, eli simppelimpi toimenpide kuin edellä.

        En tosin ole toistaiseksi lukenut, että niissä "nykydieseleissä" olisi ohjelmallisesti mahdollista ottaa EGR pois käytöstä 100%:sti, mutta ehkä laki ja tekniikka sen mahdollistaa (?).

        Ikävää, että pahoitit mielesi, vaikka omasta mielestäni vain vastasin sinun pohdintaasi kahdesta asiasta:
        - kannattaisiko tukkia EGR
        - miten sen voisi tehdä (ja että se olisi mukamas helpomaa tehdä vanhaan)

        Koska pohdit itsekin homman mielekkyyttä lisäsin kokemuksesta hieman omia havaintojani. Niistä ensimmäinen on, että uudemmissa dieseleissä ei EGR poistolla välttämättä saada samaa etua, kuin aiemmin karkeammalla säädöllä toimineen EGR:n tulppaamisesta. Eli tarkista vielä, onko hommassa sinun autossasi järkeä, koska yleispätevää totuutta ei ole. Mieti vaikkapa sitä, että jos autollasi on jo ajettu paljon, kuinka paljon EGR poisto lykkää imusarjan irrottamista jos teet sen nyt? Jos EGR nokeaa imupuolen, se on paljon ajetussa autossa tehnyt sen jo.

        Pidit vanhaa autoasi erityisen helppona, koska se ei nosta vikakoodeja EGR:n mekaanisesta tulppauksesta. Vaikka jo kerroin sinulle kuinka homma toimii, et näköjään ole vieläkään kartalla edes 10-vuotta vanhojen dieselien toiminnasta. Usko nyt jo, että noiden viime vuosituhannen tekniikalla tehtyjen W202 ja W210 mallisarjojen periaatteet EIVÄT PÄDE ENÄÄ!!! Nuo autot ovat teknisesti jo historiaa. Sekä tänään myynnissä olevan E-sarjan nelosdiesel että sitä ohjaava elektroniikka on jo kolmas uusi sukupolvi W210 Väyrysen jälkeen.

        Jo viime vuosikymmenen loppupuolen Mersuihin kytketään merkkikohtainen Star-testeri kiinni OBD-porttiin ja kerrotaan autolle tietokoneella, ettei sen haluta enää käyttävän EGR:aa. Konepeltiä ei edes avata, eikä vikakoodeja tule, koska auton omat kontrollerit toteuttavat käsketyn EGR poiston ihan itse.

        Sinun vanhan dieselisi mekaaninen tulppaus ei tosiaankaan ole nykydieselin vastaavaa helpompi, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka sinä ole siitä lukenut.

        Ellet ole täällä vain kysymässä ja sitten väittämässä vastaan saamillesi asiallisille neuvoille, niin oma päätelmäni tästä kaikesta on, että meillä on 1992 Mersun EGR tulpattu (poranterän saa pois putkesta jos tarvii), mutta 2012 Mersun EGR toimii tehtaan spekseillä, eli vain hetkittäin, silloin kun EGR porttia ohjaava kontrolleri katsoo EGR käytön mahdolliseksi moottorin toimintaa häiritsemättä. Tämän adaptoituvuuden vuoksi olen itse päättänyt pitää uudemman auton EGR:n toiminnassa, kun en ainakaan vielä ole siitä mitään haittaakaan havainnut. Vanhasta sen on edellinen omistaja poistanut aikoja sitten, joten emme ole sitä aktivoineet.

        Näiden etukammiodieselien ja EU5 CDI:n välillä on todennäköisesti vaikeimmin tukittava EGR, joka vaatii sekä mekaanisen tulppauksen että sähkötöitä toimiakseen kunnolla. Sen operaation hyödyistä tai haitoista en osaa kommentoida, kun ei ole kokemusta. Toivottavasti tästä oli apua.


      • EGR_claning
        E220_CDI kirjoitti:

        Ikävää, että pahoitit mielesi, vaikka omasta mielestäni vain vastasin sinun pohdintaasi kahdesta asiasta:
        - kannattaisiko tukkia EGR
        - miten sen voisi tehdä (ja että se olisi mukamas helpomaa tehdä vanhaan)

        Koska pohdit itsekin homman mielekkyyttä lisäsin kokemuksesta hieman omia havaintojani. Niistä ensimmäinen on, että uudemmissa dieseleissä ei EGR poistolla välttämättä saada samaa etua, kuin aiemmin karkeammalla säädöllä toimineen EGR:n tulppaamisesta. Eli tarkista vielä, onko hommassa sinun autossasi järkeä, koska yleispätevää totuutta ei ole. Mieti vaikkapa sitä, että jos autollasi on jo ajettu paljon, kuinka paljon EGR poisto lykkää imusarjan irrottamista jos teet sen nyt? Jos EGR nokeaa imupuolen, se on paljon ajetussa autossa tehnyt sen jo.

        Pidit vanhaa autoasi erityisen helppona, koska se ei nosta vikakoodeja EGR:n mekaanisesta tulppauksesta. Vaikka jo kerroin sinulle kuinka homma toimii, et näköjään ole vieläkään kartalla edes 10-vuotta vanhojen dieselien toiminnasta. Usko nyt jo, että noiden viime vuosituhannen tekniikalla tehtyjen W202 ja W210 mallisarjojen periaatteet EIVÄT PÄDE ENÄÄ!!! Nuo autot ovat teknisesti jo historiaa. Sekä tänään myynnissä olevan E-sarjan nelosdiesel että sitä ohjaava elektroniikka on jo kolmas uusi sukupolvi W210 Väyrysen jälkeen.

        Jo viime vuosikymmenen loppupuolen Mersuihin kytketään merkkikohtainen Star-testeri kiinni OBD-porttiin ja kerrotaan autolle tietokoneella, ettei sen haluta enää käyttävän EGR:aa. Konepeltiä ei edes avata, eikä vikakoodeja tule, koska auton omat kontrollerit toteuttavat käsketyn EGR poiston ihan itse.

        Sinun vanhan dieselisi mekaaninen tulppaus ei tosiaankaan ole nykydieselin vastaavaa helpompi, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka sinä ole siitä lukenut.

        Ellet ole täällä vain kysymässä ja sitten väittämässä vastaan saamillesi asiallisille neuvoille, niin oma päätelmäni tästä kaikesta on, että meillä on 1992 Mersun EGR tulpattu (poranterän saa pois putkesta jos tarvii), mutta 2012 Mersun EGR toimii tehtaan spekseillä, eli vain hetkittäin, silloin kun EGR porttia ohjaava kontrolleri katsoo EGR käytön mahdolliseksi moottorin toimintaa häiritsemättä. Tämän adaptoituvuuden vuoksi olen itse päättänyt pitää uudemman auton EGR:n toiminnassa, kun en ainakaan vielä ole siitä mitään haittaakaan havainnut. Vanhasta sen on edellinen omistaja poistanut aikoja sitten, joten emme ole sitä aktivoineet.

        Näiden etukammiodieselien ja EU5 CDI:n välillä on todennäköisesti vaikeimmin tukittava EGR, joka vaatii sekä mekaanisen tulppauksen että sähkötöitä toimiakseen kunnolla. Sen operaation hyödyistä tai haitoista en osaa kommentoida, kun ei ole kokemusta. Toivottavasti tästä oli apua.

        Pätemishenkisen ja messiaanisen laakeat saarnasi eivät "valaise" kuten ilmemisesti niiden kuvittelet tekevän, sillä tokihan ole peruslinjoiltaan perillä missä EGR:n kassa mennään.

        Edelleenkin jaksan epäillä voitavan ohjelmallisesti kokonaan, eli 100%:sti poistaa EGR käytöstä edes viimeisimmässä teknologiassa tai sitten kuvaan on livennyt norsun kokoinen juridinen aukko.

        "Usko nyt jo, että noiden viime vuosituhannen tekniikalla tehtyjen W202 ja W210 mallisarjojen periaatteet EIVÄT PÄDE ENÄÄ!!!"

        Missä tuollaisia uskomusväitteitäsi olen edes esittänyt? Sinulla vaikuttaa olevan erityisen outo ja vääristelyviettinen tekstieni lukupatologia, toistamiseen ja ihan huutamiseen saakka (suuret kirjaimet).

        "Sinun vanhan dieselisi mekaaninen tulppaus ei tosiaankaan ole nykydieselin vastaavaa helpompi, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka sinä ole siitä lukenut."

        Oletpa patologisen riidanhaasteellin koettasi repiä teksytistäni sellaista jota siellä ei edes ole.

        Toisekseen, kun se nykydieselin EGR monien henkilöiden pätkäajossa karstoittuu, niin se tulee joko puhdistaa tai vaihtaa. Tokihna työn voi teettää maksu avastaan toisilla ett'ei omaa hipiäänsä tarvitse liata.

        "Mieti vaikkapa sitä, että jos autollasi on jo ajettu paljon, kuinka paljon EGR poisto lykkää imusarjan irrottamista jos teet sen nyt? Jos EGR nokeaa imupuolen, se on paljon ajetussa autossa tehnyt sen jo."

        Pätemisviettisi menee jo patologiseksi koettaessasi opettaa kalaa uimaan.

        Kirjoitin seuraavasti:

        [Omassa vanhassa reilut 200 tkm ajetussa dieselissä on jokin verran imupuolella kertynyttä karstaa, mutta sen puhdistus-voimistelun antanen jollekin pajalle jos sen saa hoidettua kohtuullisella kustannuksella, mutta tuon ventiilin voisi tsekin puhdistaa.]

        Ensisijaisesti kommentoin EGR:n puhdistuksesta ja mahdollisesti myös imusarjan puhdistuksesta, vaikka se ei pahassa kunnossa olekaan.

        Sitten sivuraiteena heitin ilmaan ajatuksen siitä, että EGR:n voisi vaikka tulpatakin, joka on yksinkertainen toimenpide vanhassa raudassani.

        Mikä tässä on sinulle noin ongelmallista ja ylivoimaista?


      • E220_CDI
        EGR_claning kirjoitti:

        Pätemishenkisen ja messiaanisen laakeat saarnasi eivät "valaise" kuten ilmemisesti niiden kuvittelet tekevän, sillä tokihan ole peruslinjoiltaan perillä missä EGR:n kassa mennään.

        Edelleenkin jaksan epäillä voitavan ohjelmallisesti kokonaan, eli 100%:sti poistaa EGR käytöstä edes viimeisimmässä teknologiassa tai sitten kuvaan on livennyt norsun kokoinen juridinen aukko.

        "Usko nyt jo, että noiden viime vuosituhannen tekniikalla tehtyjen W202 ja W210 mallisarjojen periaatteet EIVÄT PÄDE ENÄÄ!!!"

        Missä tuollaisia uskomusväitteitäsi olen edes esittänyt? Sinulla vaikuttaa olevan erityisen outo ja vääristelyviettinen tekstieni lukupatologia, toistamiseen ja ihan huutamiseen saakka (suuret kirjaimet).

        "Sinun vanhan dieselisi mekaaninen tulppaus ei tosiaankaan ole nykydieselin vastaavaa helpompi, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka sinä ole siitä lukenut."

        Oletpa patologisen riidanhaasteellin koettasi repiä teksytistäni sellaista jota siellä ei edes ole.

        Toisekseen, kun se nykydieselin EGR monien henkilöiden pätkäajossa karstoittuu, niin se tulee joko puhdistaa tai vaihtaa. Tokihna työn voi teettää maksu avastaan toisilla ett'ei omaa hipiäänsä tarvitse liata.

        "Mieti vaikkapa sitä, että jos autollasi on jo ajettu paljon, kuinka paljon EGR poisto lykkää imusarjan irrottamista jos teet sen nyt? Jos EGR nokeaa imupuolen, se on paljon ajetussa autossa tehnyt sen jo."

        Pätemisviettisi menee jo patologiseksi koettaessasi opettaa kalaa uimaan.

        Kirjoitin seuraavasti:

        [Omassa vanhassa reilut 200 tkm ajetussa dieselissä on jokin verran imupuolella kertynyttä karstaa, mutta sen puhdistus-voimistelun antanen jollekin pajalle jos sen saa hoidettua kohtuullisella kustannuksella, mutta tuon ventiilin voisi tsekin puhdistaa.]

        Ensisijaisesti kommentoin EGR:n puhdistuksesta ja mahdollisesti myös imusarjan puhdistuksesta, vaikka se ei pahassa kunnossa olekaan.

        Sitten sivuraiteena heitin ilmaan ajatuksen siitä, että EGR:n voisi vaikka tulpatakin, joka on yksinkertainen toimenpide vanhassa raudassani.

        Mikä tässä on sinulle noin ongelmallista ja ylivoimaista?

        Minulla ei ole mitään ongelmaa, anteeksi vain että yritin auttaa.


      • EGR_claning
        E220_CDI kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään ongelmaa, anteeksi vain että yritin auttaa.

        'Auttamishalusi' nyt vain on mennyt pätemisviettisi palvelukseen ja kokonaan sivuraiteille aivan ensimmäisestä kejun viestistäsi alkaen, sen ristiriitaisuuksia sivuuttamatta, sekä suorastaan sinuttelusävyisen näsäviisastelevaksi sanailu-provosoinniksi.

        "Ikävää, että pahoitit mielesi, vaikka omasta mielestäni vain vastasin sinun pohdintaasi kahdesta asiasta:"

        "- kannattaisiko tukkia EGR"

        Olisiko aika opetella aivan ensiksi sisälukutaito. Voit vaikka pyytää toisilta apua jos avauksen lyhyt ja selkeä teksti ei sinulle aukene edes useaan kertaan luettuna.

        En edes ole kysynyt mileipiteitä siitä kannattaako EGR tukkia automallissani, sillä tiedän sen kannattavan, taustatyöt tehty aikoja sitten. Asia vain on jäänyt roikkumaan senkin vuoksi, että olisihan se hieman 'epävirallinen' toimenpide.

        Avauksessa kysyin mitä aineita EGR:n puhdistaneet ovat siihen käyttäneet. Ei enempää ei vähempää, piste.

        Lisäksi jo heti avauksessa kerroin imupuolen olevan jokin verran karstoittunut, eli ei pahassa kunnossa, mutta eihän siitä olisi haittaa jos sen puhdistaisi tai puhdistuttaisi.

        Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa ja ylivoimaista?

        "- miten sen voisi tehdä (ja että se olisi mukamas helpomaa tehdä vanhaan)"

        Sinulla on kyllä erityisen poikkeusellinen vääristelyvietti repiessäsi pipostasi teksteistäni sellaista jota en edes ole ilmaisuut. Ilmeisesti se on valjastettu polttoaineeksi tuon näsäviisastelu-pätemisviettisi palvelukseen.

        Toimitko samalla narskahtavalla "logiikalla" lähipiirisikin kassa? Riskeeraa olla heille henkisesti huomattavan uuvuttavaa.

        En ede ole kysynyt _miten_ EGR:n tulppauksen voisi tehdä koska tiedän miten se tehdään ja itse toimenpide on simppeli. Hyvin toteutettuna siinä on kolme etappia / kohdetta. Lisäksi tuossa moottorityypissä itse ventiilikin on hyvin käsillä.

        Tuossa mallissa tulppaaminen on todellakin helpompaa kuin 'mese-foorumille" likittämieni esimerkkien sähköisesti ohjatuisssa versioissa.

        Toistetaan vielä uudestaan pari asiaa jotka olet halunnut luomassasi sekoilussa sivuuttaa.

        Edelleenkin jaksan epäillä voitavan ohjelmallisesti kokonaan, eli 100%:sti poistaa EGR käytöstä edes viimeisimmässä teknologiassa tai sitten kuvaan on livennyt norsun kokoinen juridinen aukko.

        Toisekseen, kun se nykydieselin EGR monien henkilöiden pätkäajossa karstoittuu, niin se tulee joko puhdistaa tai vaihtaa.

        Ps. Onko sinulla ryyppyputki päällä aivotoimintaa sekoittamassa vai miten onnistut luomaan liki skitsofrenisen kakofonian avauksen yksikertaiseen asiaan?

        Mikä vietti sinua vie toistamiseen vääristelemään allekirjoittaneen avauksen sisältöä ja ketjussa sinulle antamiani vastineita? Toisaalta et edes vastaa omaan huutoosi vaan skippailet vastineita.

        Sitten tuon itse luomasi kakofonian ja toistuvan piilo-v***lun kunniaksi koetat vielä piirtää narsistisesti sädekehän pääsi päälle. Itselleni aukeamaton kovin erikoinen aivokemia ja sen ohjelmointi.

        Rattoisaa päivän jatkoa ja harkitsehan tuota "logiikkasi" uudelleen ohjelmointia ;-)


      • E220_CDI
        EGR_claning kirjoitti:

        'Auttamishalusi' nyt vain on mennyt pätemisviettisi palvelukseen ja kokonaan sivuraiteille aivan ensimmäisestä kejun viestistäsi alkaen, sen ristiriitaisuuksia sivuuttamatta, sekä suorastaan sinuttelusävyisen näsäviisastelevaksi sanailu-provosoinniksi.

        "Ikävää, että pahoitit mielesi, vaikka omasta mielestäni vain vastasin sinun pohdintaasi kahdesta asiasta:"

        "- kannattaisiko tukkia EGR"

        Olisiko aika opetella aivan ensiksi sisälukutaito. Voit vaikka pyytää toisilta apua jos avauksen lyhyt ja selkeä teksti ei sinulle aukene edes useaan kertaan luettuna.

        En edes ole kysynyt mileipiteitä siitä kannattaako EGR tukkia automallissani, sillä tiedän sen kannattavan, taustatyöt tehty aikoja sitten. Asia vain on jäänyt roikkumaan senkin vuoksi, että olisihan se hieman 'epävirallinen' toimenpide.

        Avauksessa kysyin mitä aineita EGR:n puhdistaneet ovat siihen käyttäneet. Ei enempää ei vähempää, piste.

        Lisäksi jo heti avauksessa kerroin imupuolen olevan jokin verran karstoittunut, eli ei pahassa kunnossa, mutta eihän siitä olisi haittaa jos sen puhdistaisi tai puhdistuttaisi.

        Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa ja ylivoimaista?

        "- miten sen voisi tehdä (ja että se olisi mukamas helpomaa tehdä vanhaan)"

        Sinulla on kyllä erityisen poikkeusellinen vääristelyvietti repiessäsi pipostasi teksteistäni sellaista jota en edes ole ilmaisuut. Ilmeisesti se on valjastettu polttoaineeksi tuon näsäviisastelu-pätemisviettisi palvelukseen.

        Toimitko samalla narskahtavalla "logiikalla" lähipiirisikin kassa? Riskeeraa olla heille henkisesti huomattavan uuvuttavaa.

        En ede ole kysynyt _miten_ EGR:n tulppauksen voisi tehdä koska tiedän miten se tehdään ja itse toimenpide on simppeli. Hyvin toteutettuna siinä on kolme etappia / kohdetta. Lisäksi tuossa moottorityypissä itse ventiilikin on hyvin käsillä.

        Tuossa mallissa tulppaaminen on todellakin helpompaa kuin 'mese-foorumille" likittämieni esimerkkien sähköisesti ohjatuisssa versioissa.

        Toistetaan vielä uudestaan pari asiaa jotka olet halunnut luomassasi sekoilussa sivuuttaa.

        Edelleenkin jaksan epäillä voitavan ohjelmallisesti kokonaan, eli 100%:sti poistaa EGR käytöstä edes viimeisimmässä teknologiassa tai sitten kuvaan on livennyt norsun kokoinen juridinen aukko.

        Toisekseen, kun se nykydieselin EGR monien henkilöiden pätkäajossa karstoittuu, niin se tulee joko puhdistaa tai vaihtaa.

        Ps. Onko sinulla ryyppyputki päällä aivotoimintaa sekoittamassa vai miten onnistut luomaan liki skitsofrenisen kakofonian avauksen yksikertaiseen asiaan?

        Mikä vietti sinua vie toistamiseen vääristelemään allekirjoittaneen avauksen sisältöä ja ketjussa sinulle antamiani vastineita? Toisaalta et edes vastaa omaan huutoosi vaan skippailet vastineita.

        Sitten tuon itse luomasi kakofonian ja toistuvan piilo-v***lun kunniaksi koetat vielä piirtää narsistisesti sädekehän pääsi päälle. Itselleni aukeamaton kovin erikoinen aivokemia ja sen ohjelmointi.

        Rattoisaa päivän jatkoa ja harkitsehan tuota "logiikkasi" uudelleen ohjelmointia ;-)

        So wird Abgasrückführung ausgeschaltet. Bitte schön:

        https://www.youtube.com/watch?v=pG5oeZg0cBY

        Tarkoittaako keskustelutapani arviointi sitä, ettet pysty osoittamaan mitään muutakaan väitettäni epätodeksi?


      • EGR_claning
        E220_CDI kirjoitti:

        So wird Abgasrückführung ausgeschaltet. Bitte schön:

        https://www.youtube.com/watch?v=pG5oeZg0cBY

        Tarkoittaako keskustelutapani arviointi sitä, ettet pysty osoittamaan mitään muutakaan väitettäni epätodeksi?

        "Tarkoittaako keskustelutapani arviointi sitä, ettet pysty osoittamaan mitään muutakaan väitettäni epätodeksi?"

        Kertoisitko mikä ihme sinua oikein riipii? Oletko psykotropeissa, kännissä vai mistä ihmeestä tuossa jatkuva sekoilussasi oikein on kyse?

        Mitä enempi olet äänessä tässä ketjussa, sitä uskomattomammaksi käytöksesi muuttuu.

        Ole ystävällinen ja lopeta tuo epälooginen ja järjetön medley-sekoilusi, poukkoilusi ja systemaattinen avauksen ja vastiden joko vääristely tai skippailu, jossa et vastaa edes omaan huutoosi.

        Koetahan jaksaa itseäsi ;-)


    • EGR_claning

      Videon kohdasta min. 5:11 alkaen esimerkki miten tuo saastankierrätys EGR-systeemi tukkii paikkoja ja jopa pahemiakin on näkynyt.

      "Volkswagen TDI - Dieselgeek EGR delete install"

      - https://www.youtube.com/watch?v=xn6jiEpADYg

      Itse asiassa vaikka käyntiongelmia ei toistaiseksi ole esiintynyt, niin alkaa kiinnostaa koko systeemin tulpaaminen. EGR-venttiilin kiinitysjalkaan sokea laippa (en tiedä josko jotakin tiivistetahnaa tulisi laittaa), alipaineletkun tulpaaminen ruuvilla tai metalikuulalla ja tuloilmakanavan laipan auki sitominen tai laipan poisto. Ulkoa päin kaikki alkuperäisessa kuosissa, paitsi tuon tulppa-laipan toki osaavaa näkee liitoksessa, ellei sitä itse tee ohuesta pellistä, sillä valmislaipat ovat melko paksuja.

    • WCmuskelia
    • EGR_claning

      Markkinoilla on erikseen tuotteita EGR-ventiilin puhdistukseen, mutta kävisköhän tuohon myös pelkkä CRC?

      "Wynn's Diesel EGR Valve Cleaner 150ml"

      Wynn's Diesel EGR Valve Cleaner 150ml Extra Info

      Helps diminish black smoke exhaust emissions

      Harmless to catalytic convertors and diesel particulate filters

      Efficiently re-establishes air flow towards the combustion chamber

      Disbands unwanted gum, lacquer, tar and carbon for improved performance

      Can be used to bench clean engine components to remove excess carbon deposits

      Simple application in approx. 15 minutes with little requirement to dismantle components

      Can be used with Wynn's Formula Gold Diesel Treatment and Wynn's Diesel Injector Cleaner

      Ensures instant cleansing of the air intake system, air flow sensor, inlet valves, turbo and EGR system on diesel engines

      - http://www.halfords.com/motoring/engine-oils-fluids/fuel-oil-additives/wynns-diesel-egr-valve-cleaner-150ml

      • Brake cleaner voisi toimia paremmin.

        Mutta eipä tuota tarvitse putsata, ellei:
        a) autossa ole jotain vikaa (savuttaa) tai
        b) kuski ei osaa käyttää kaasupoljinta

        Dieseliä pitää polkea välillä. Pintakaasulla ajamalla vain moottorin saa rikki ja polttoainetta palamaan.


      • EGR_claning
        TheRat kirjoitti:

        Brake cleaner voisi toimia paremmin.

        Mutta eipä tuota tarvitse putsata, ellei:
        a) autossa ole jotain vikaa (savuttaa) tai
        b) kuski ei osaa käyttää kaasupoljinta

        Dieseliä pitää polkea välillä. Pintakaasulla ajamalla vain moottorin saa rikki ja polttoainetta palamaan.

        Taisi olla tuossa likittämässäni "Mercedes Diesel Engine EGR Mess Gunk" Youtubessa (tai sitten jossakin toisessa) jossa eräs herra oli ostanut brake-cleaneria kun muuta sopivan oloista ei hyllyssä ollut ja sillä puhdistamisen jälkeen ei sitä suositellut.

        Saattaa olla parempi ostaa suosiolla EGR-puhdistukseen tarkoitettu tuote.

        Auto ei ole oireillut, mutta tapanani on tehdä joitakin huoltoja ennakoivasti potentiaaleja ongelmia odottamatta, joskaan en ole vielä ottanut irti EGR-venttiiliä tarkistukseen, mutta eiköhän sielläkin puhdistettavaa ole vaikka ei olisikaan pahassa kuosissa, eli kun kerran avaa niin puhdistus samalla kierroksella. Pitäisi ehkä hommata tiiviste varoille, ellei sitten samalla kierroksella tee sokealla laipalla tulppausta.

        Imupuoli ei ole pahassa kunnossa vaikka siellä turhaa extraa onkin, eli ei olisi pahitteeksi sitä puhdistaa / puhdistuttaa.

        Totta, diesel kapipaa reipasta ajoa ja parasta on säännölliset baanat.


    • Jusa66788

      Vanha aihe mutta itse olen puhdistanut kahdesta diesel autosta siten että egr irti ja sitten kaivellut enimmät mönjät pois vaikka ruuvimeisselillä ja tämän jälkeen jarrucleaneriä ympäri venttiiliä, tämän jälkeen jollain kangaspalalla pyyhkinut pinnat puhtaaksi. Jarrucleaner on siitä hyvä että on melko haihtuvaa ja edullista ainetta, n.6e purkki. Jarrucleaner on hyvä myös vaikka ilmamassamittarin puhdistukseen. Toki tuota ei voi suihkutella silloin jos venttiili on autossa kiinni vaan tähän tarkoitukseen on omat aineet. Olen vähän epäluuloinen noihin aineisiin että puhdistaako ne kunnolla joten olen aina ottanut egrn irti ja

      • Anonyymi

        Vokkelokuskin arkea tämä harrastus


    • Kyrpiintynyt

      Osaako joku sanoa, että miten pääsisi Škoda Rapidin (-13) EGR:ään fiksusti käsiksi?

      • Anonyymi

        Helpoiten ottamalla moottori irti alakutta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe