Todella hyvä uutinen akkuteknologian kehityksestä

Mitäuutta

Kandidaatintyö sähköautojen akkuteknologian kehityksestä:

"Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että sähköautot voivat kaupallistua laajemmin lähivuosina akkujen suorituskykyominaisuuksien kehittyessä jatkuvasti. Suorituskykyominaisuuksien parantuminen tulee todennäköisesti johtamaan siihen, että täyssähköautot yleistyvät enemmän ja pistokehybridit tulevat jäämään sähköautojen välivaiheeksi. Uusien akkuteknologioiden käyttöönotto kaupallisiin sähköautoihin voi viedä kuitenkin odotettua kauemmin, sillä akut tarvitsevat huolellista testausta ja käyttöönotto edellyttää, että kaikki ominaisuudet ovat vaaditulla tasolla."

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/120225/Sähköautojen akkuteknologioiden tilannekatsaus LUT Pub versio.pdf?sequence=2

Sieltä ne kuitenkin tulevat. Tuo teslan ja Panasonicin rakenteilla oleva tehdas tuo erittäin todennäköisesti sen Kansanauto Teslan lisäksi jotain uutta akkuteknologiaa.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/teslan-gigatehdas-etenee

9

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivanhyväteksti

      Peräti kandidaattityö. Ei aivan mikä tahansa.

    • Eikerrotakaikkea

      Kaikkea valmisteilla olevaa ei kerrota kandidaatin työtä tekevällekään. Nuo 500 km ajomatkasta ja uusista akkutehtaista kertovat lupaukset autonvalmistajilta kertovat paljon.

      • apinaa_koijataan

        Niin, yliseampuvia markkinointipuheita, joita ei ole kyetty lunastamaan, ei ole kukaan koskaan ennen jakanut.

        Patteripetterillä on edessänsä monta pettymystä, kun hän pikkuhiljaa tutustuu oikean elämän realiteetteihin.


      • Luehanuudelleen
        apinaa_koijataan kirjoitti:

        Niin, yliseampuvia markkinointipuheita, joita ei ole kyetty lunastamaan, ei ole kukaan koskaan ennen jakanut.

        Patteripetterillä on edessänsä monta pettymystä, kun hän pikkuhiljaa tutustuu oikean elämän realiteetteihin.

        Luehan uudelleenn:


        http://www.co2-raportti.fi/?page=ilmastouutisia&news_id=2747

        http://www.tuulilasi.fi/uutiset/elon-musk-sahkoautolla-mahdollista-paasta-800-km-vuonna-2025

        http://yle.fi/uutiset/kiinalaistutkijat_kertovat_kehittaneensa_mullistavan_akkuteknologian/8769810

        http://www.verkkouutiset.fi/talous/akku_stanford-23788

        http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2014/10/31/talla-akkutekniikalla-sahkoauto-latautuu-minuuteissa/201415186/66

        http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2014-08-21/Akkujen-kapasiteetti-saatiin-yli-kaksinkertaistettua---sähköauto-kilpailee-polttomoottoriautojen-kanssa-3255133.html

        http://www.hs.fi/autot/a1446444925657

        http://tieku.fi/liikenne/autot/tulevaisuuden-sahkoauto-latautuu-hetkessa

        http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2012-07-23/Uusi-akkutekniikka-saa-sähköautot-jaksamaan-kuten-polttoaineella-kulkevat-3309960.html

        http://www.uusisuomi.fi/autot/126538-uusi-akkuteknologia-pidentaa-sahkoautojen-ajomatkoja

        https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/120225/Sähköautojen akkuteknologioiden tilannekatsaus LUT Pub versio.pdf?sequence=2

        http://evga.winteve.fi/lapimurto-sahkoauton-akkuteknologiassa/

        http://www.talouselama.fi/uutiset/dyson-uskoo-uuteen-akkutekniikkaan-miljoonilla-puhelin-ja-sahkoauto-jaksavat-pidempaan-3473512

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-ihmeakku-mullistaa-sahkoautoilun/q83DHdck


    • HybridAir

      Jälleen kerran puhutaan aidan seipäistä itse aidan sijaan ja sumutetaan massoja.

      Palautetaampa ydinongelma jälleen näkyville.

      Sähköauton ydinongelma on sen "dinosaruksien" aikainen mega-saaste-pommi-akkuteknologia, ja tämä sen teoreettisesta hyötysuhteesta riippumatta.

      Tämän lisäksi globaalilla tasolla vain harva e-autoista ladataan puhtaasta energiasta, jota ilman e-auto kokonaisuudessaan on monin verroin saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.

      Tämän estämättä sitä suorastaan aivopesullisesti ja valheellisin argumentein lobataan ja koetataan saada mm. monissa EU-kaupungeissa ainoaksi sallituksi vaihtoehdoksi. Herääkin kysymys missä on poliittisten päättäjien kompetenssi e-auton todellisuuden suhteen.

      *

      "Sähköauto voi olla kaikkein saastuttavin ja tappavin liikkumisen vaihtoehto."

      "Sähköauton saasteet tappavat pahimmillaan jopa kolme kertaa niin paljon ihmisiä kuin perinteiset polttomoottoriautot, väittävät tutkijat arvovaltaisessa The Economist –lehdessä."

      "Tutkijat perustavat väitteensä autojen koko elinkaaren tarkasteluun. Siinä lasketaan kaikki ne päästöt, jotka syntyvät muun muassa akkujen valmistamisesta, mutta ennen kaikkea sähkön tuotannosta."

      - http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-sahkoauto-voi-olla-pahin-tappaja/NJ4qcS2X#!

      ***

      2012 "Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti"

      "Tutkimuksesta kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC verkkosivuillaan. Tutkimuksessa on vertailtu sitä, miten auton valmistaminen, käyttö ja käytöstä poistaminen vaikuttavat ajoneuvon ympäristöystävällisyyteen."

      Mistä sähköä?

      "Troy R. Hawkinsin, Bhawna Singhin, Guillaume Majeau-Bettezin ja Anders Hammer Strømmanin tekemän tutkimuksen mukaan sähköauton ympäristöjalanjälki voi olla lopulta moninkertainen perinteiseen – bensaa tai dieseliä käyttävään – henkilöautoon verrattuna."

      "Tutkijat kiinnittävät tutkimuksessaan huomiota muun muassa siihen, miten sähköautojen käyttämä sähkö on tuotettu. Mikäli sähkön tuottamiseen käytetään hiilivoimaa, sähköauton laskennallisten kasvihuonepäästöjen määrä nousee dramaattisesti."

      Koko artikkeli:

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/10/08/tutkimus-sahkoauto-voikin-saastuttaa-tuplasti/201239405/304

      ***

      "The global warming potential from electric vehicle production is about twice that of conventional vehicles."

      "In addition, producing batteries and electric motors requires a lot of toxic minerals such as nickel, copper and aluminium."

      "With electric car production being so damaging to the environment, these cars have already polluted a great deal by the time they hit the road, the report says."

      Huom. Alla oleva sillä edellytyksellä, että e-auto ladataan puhtaasta energiasta, jollaiseksi tutkimus luokitteli eurooppalaisen mixt-energian jopa ydinvoima mukaanlukien.

      "Assuming a vehicle lifetime of 200,000km exaggerates the global warming benefits of electric vehicles to 27-29% relative to petrol and 17-20% relative to diesel," it said.

      Huom. Alla oleva sillä edellytyksellä ett'ei saaste-pommi-akkuja tarvitse vaihtaa ja auto ladataan puhtaasta energiasta ja alla oleva tilanne vasta ajetun noin 100 000 km jälkeen, siitä alkaen.

      "An assumption of 100,000km decreases the benefit of electric vehicles to 9-14% with respect to petrol vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."

      "Electric cars 'pose environmental threat' "

      - http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232

      ***

      Ranskalainen toxikologi Dr Jean-Paul Morin laittoi asioita oikeisiin mittasuhtesiin kun häneltä kysyttiin josko dieselit tulisi kieltää, asia jolal Ranskassa on spekuloitu jo jonkin aikaa.

      Alla tiivistelmä käännettynä lausumastaan:

      Globaaleista ympäristösaasteista vahvasti mustamalatut autot edustavat vain 25%:a ja tuosta 25%:a vain yksi kolmas-osa tulee pakoputkesta. Määrällisesti jarruista ja renkaista tulevat hiukkassaateet ovat nykyisin suurimmassa osassa autoilun ajosuoritteen saasteista.

      Euro6-normin mukaiset dieselit eivät tuota enempää hiukkaspäästöjä kuin bensakoneet.

      Vuotta 2000 vanhemmat dieselit Ranskassa edustavat noin 3% kokonais-ajosuoritteesta, eli niiden polemikoitu kieltäminen ei vaikuttaisi terveydellisesti edistävästi.

      Bensakoneiden etu kaupunkiliikenteessä lyhyillä työmatkoilla ymv.

      Bensakoneet saastuttavat huomattavasti enempi kylminä kuin kuin diesel kylmänä ja siksi lyhyille matkoilel diesel on vähemmän huono vaihtoehto kuin bensa ja varsinkin jos se on Euro5 tai Euro6 luokkainen.

      " "Il faut en terminer petit à petit avec les voitures diesel", affirme Ségolène Royal, la ministre de l'Écologie. Mais, le toxicologue Jean-Paul Morin n'est pas de cet avis."

      17/04/2014

      "Ce matin à 7h15, Europe 1 proposait "La question qui fâche" : Si on interdisait le diesel en France ? Avec le Dr Jean-Paul Morin, toxicologue et chargé de recherches à l'Université de Rouen."

      - http://www.europe1.fr/mediacenter/emissions/vous-allez-tout-comprendre/videos/dr-jean-paul-morin-interdire-le-diesel-ne-serait-pas-une-bonne-idee-2095357

      *

      • HybridAir

        Mutta kun ei noilla edes hypoteettisillä akkujen tehoilla ja hyötysuhteilla ole mitään positiivistä vaikutusta niiden mega-saaste-pommiuteen, jonka vuoksi e-autot ovat jo perusluonteeltaan elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään saastepommeja.

        Sitten kun tähän lisätään se realiteetti, että ani harva e-auto globaalilla tasolla ladataan puhtaasta energiasta, johon en laske ihmiskunnan aikapommi ydinenergiaa, niin kyse on todellisesta saasteteknologiasta.

        Siitä huolimatta sitä koetetaan jopa epäsuoran aja liki suoran pakon sanelllen saada massoille mm. Kiinassa. Paradiksi, Kiinan saaste-energialla e-auto ei ole koskaan ekologinen vaihtoehto. Nyttemmin Kiina on panostamasa tuohon ihmiskunan aikapommi-ydinenergiaan. Hienoa kehitystä. Ihmiskunta aina vain jatkaa ahteri edellä puuhun kiipeämistä.

        Onhan se nyt merkillistä miten tälläkin palstalla pakonomaisesti puoskaroidaan kaiken aikaa aivan asian vierestä, kiistellään lillukan varsista.


    • verotJaSÄhkönHinta

      Suomessa sähköauto yleistyy joskus 2035 ja silloin sen käyttäminen on tehty kalliiksi ja sähkön hinta pilvissä ja sitten se vasta vituttaa kun asuminen maksaa tuplaten nykyiseen.

    • Haamuraja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      101
      3701
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2640
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2472
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1974
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      29
      1727
    6. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      22
      1531
    7. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1522
    8. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1328
    9. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      70
      1265
    10. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1261
    Aihe