Todella hyvä uutinen akkuteknologian kehityksestä

Mitäuutta

Kandidaatintyö sähköautojen akkuteknologian kehityksestä:

"Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että sähköautot voivat kaupallistua laajemmin lähivuosina akkujen suorituskykyominaisuuksien kehittyessä jatkuvasti. Suorituskykyominaisuuksien parantuminen tulee todennäköisesti johtamaan siihen, että täyssähköautot yleistyvät enemmän ja pistokehybridit tulevat jäämään sähköautojen välivaiheeksi. Uusien akkuteknologioiden käyttöönotto kaupallisiin sähköautoihin voi viedä kuitenkin odotettua kauemmin, sillä akut tarvitsevat huolellista testausta ja käyttöönotto edellyttää, että kaikki ominaisuudet ovat vaaditulla tasolla."

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/120225/Sähköautojen akkuteknologioiden tilannekatsaus LUT Pub versio.pdf?sequence=2

Sieltä ne kuitenkin tulevat. Tuo teslan ja Panasonicin rakenteilla oleva tehdas tuo erittäin todennäköisesti sen Kansanauto Teslan lisäksi jotain uutta akkuteknologiaa.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/teslan-gigatehdas-etenee

9

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivanhyväteksti

      Peräti kandidaattityö. Ei aivan mikä tahansa.

    • Eikerrotakaikkea

      Kaikkea valmisteilla olevaa ei kerrota kandidaatin työtä tekevällekään. Nuo 500 km ajomatkasta ja uusista akkutehtaista kertovat lupaukset autonvalmistajilta kertovat paljon.

      • apinaa_koijataan

        Niin, yliseampuvia markkinointipuheita, joita ei ole kyetty lunastamaan, ei ole kukaan koskaan ennen jakanut.

        Patteripetterillä on edessänsä monta pettymystä, kun hän pikkuhiljaa tutustuu oikean elämän realiteetteihin.


      • Luehanuudelleen
        apinaa_koijataan kirjoitti:

        Niin, yliseampuvia markkinointipuheita, joita ei ole kyetty lunastamaan, ei ole kukaan koskaan ennen jakanut.

        Patteripetterillä on edessänsä monta pettymystä, kun hän pikkuhiljaa tutustuu oikean elämän realiteetteihin.

        Luehan uudelleenn:


        http://www.co2-raportti.fi/?page=ilmastouutisia&news_id=2747

        http://www.tuulilasi.fi/uutiset/elon-musk-sahkoautolla-mahdollista-paasta-800-km-vuonna-2025

        http://yle.fi/uutiset/kiinalaistutkijat_kertovat_kehittaneensa_mullistavan_akkuteknologian/8769810

        http://www.verkkouutiset.fi/talous/akku_stanford-23788

        http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2014/10/31/talla-akkutekniikalla-sahkoauto-latautuu-minuuteissa/201415186/66

        http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2014-08-21/Akkujen-kapasiteetti-saatiin-yli-kaksinkertaistettua---sähköauto-kilpailee-polttomoottoriautojen-kanssa-3255133.html

        http://www.hs.fi/autot/a1446444925657

        http://tieku.fi/liikenne/autot/tulevaisuuden-sahkoauto-latautuu-hetkessa

        http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2012-07-23/Uusi-akkutekniikka-saa-sähköautot-jaksamaan-kuten-polttoaineella-kulkevat-3309960.html

        http://www.uusisuomi.fi/autot/126538-uusi-akkuteknologia-pidentaa-sahkoautojen-ajomatkoja

        https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/120225/Sähköautojen akkuteknologioiden tilannekatsaus LUT Pub versio.pdf?sequence=2

        http://evga.winteve.fi/lapimurto-sahkoauton-akkuteknologiassa/

        http://www.talouselama.fi/uutiset/dyson-uskoo-uuteen-akkutekniikkaan-miljoonilla-puhelin-ja-sahkoauto-jaksavat-pidempaan-3473512

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-ihmeakku-mullistaa-sahkoautoilun/q83DHdck


    • HybridAir

      Jälleen kerran puhutaan aidan seipäistä itse aidan sijaan ja sumutetaan massoja.

      Palautetaampa ydinongelma jälleen näkyville.

      Sähköauton ydinongelma on sen "dinosaruksien" aikainen mega-saaste-pommi-akkuteknologia, ja tämä sen teoreettisesta hyötysuhteesta riippumatta.

      Tämän lisäksi globaalilla tasolla vain harva e-autoista ladataan puhtaasta energiasta, jota ilman e-auto kokonaisuudessaan on monin verroin saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.

      Tämän estämättä sitä suorastaan aivopesullisesti ja valheellisin argumentein lobataan ja koetataan saada mm. monissa EU-kaupungeissa ainoaksi sallituksi vaihtoehdoksi. Herääkin kysymys missä on poliittisten päättäjien kompetenssi e-auton todellisuuden suhteen.

      *

      "Sähköauto voi olla kaikkein saastuttavin ja tappavin liikkumisen vaihtoehto."

      "Sähköauton saasteet tappavat pahimmillaan jopa kolme kertaa niin paljon ihmisiä kuin perinteiset polttomoottoriautot, väittävät tutkijat arvovaltaisessa The Economist –lehdessä."

      "Tutkijat perustavat väitteensä autojen koko elinkaaren tarkasteluun. Siinä lasketaan kaikki ne päästöt, jotka syntyvät muun muassa akkujen valmistamisesta, mutta ennen kaikkea sähkön tuotannosta."

      - http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-sahkoauto-voi-olla-pahin-tappaja/NJ4qcS2X#!

      ***

      2012 "Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti"

      "Tutkimuksesta kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC verkkosivuillaan. Tutkimuksessa on vertailtu sitä, miten auton valmistaminen, käyttö ja käytöstä poistaminen vaikuttavat ajoneuvon ympäristöystävällisyyteen."

      Mistä sähköä?

      "Troy R. Hawkinsin, Bhawna Singhin, Guillaume Majeau-Bettezin ja Anders Hammer Strømmanin tekemän tutkimuksen mukaan sähköauton ympäristöjalanjälki voi olla lopulta moninkertainen perinteiseen – bensaa tai dieseliä käyttävään – henkilöautoon verrattuna."

      "Tutkijat kiinnittävät tutkimuksessaan huomiota muun muassa siihen, miten sähköautojen käyttämä sähkö on tuotettu. Mikäli sähkön tuottamiseen käytetään hiilivoimaa, sähköauton laskennallisten kasvihuonepäästöjen määrä nousee dramaattisesti."

      Koko artikkeli:

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/10/08/tutkimus-sahkoauto-voikin-saastuttaa-tuplasti/201239405/304

      ***

      "The global warming potential from electric vehicle production is about twice that of conventional vehicles."

      "In addition, producing batteries and electric motors requires a lot of toxic minerals such as nickel, copper and aluminium."

      "With electric car production being so damaging to the environment, these cars have already polluted a great deal by the time they hit the road, the report says."

      Huom. Alla oleva sillä edellytyksellä, että e-auto ladataan puhtaasta energiasta, jollaiseksi tutkimus luokitteli eurooppalaisen mixt-energian jopa ydinvoima mukaanlukien.

      "Assuming a vehicle lifetime of 200,000km exaggerates the global warming benefits of electric vehicles to 27-29% relative to petrol and 17-20% relative to diesel," it said.

      Huom. Alla oleva sillä edellytyksellä ett'ei saaste-pommi-akkuja tarvitse vaihtaa ja auto ladataan puhtaasta energiasta ja alla oleva tilanne vasta ajetun noin 100 000 km jälkeen, siitä alkaen.

      "An assumption of 100,000km decreases the benefit of electric vehicles to 9-14% with respect to petrol vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."

      "Electric cars 'pose environmental threat' "

      - http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232

      ***

      Ranskalainen toxikologi Dr Jean-Paul Morin laittoi asioita oikeisiin mittasuhtesiin kun häneltä kysyttiin josko dieselit tulisi kieltää, asia jolal Ranskassa on spekuloitu jo jonkin aikaa.

      Alla tiivistelmä käännettynä lausumastaan:

      Globaaleista ympäristösaasteista vahvasti mustamalatut autot edustavat vain 25%:a ja tuosta 25%:a vain yksi kolmas-osa tulee pakoputkesta. Määrällisesti jarruista ja renkaista tulevat hiukkassaateet ovat nykyisin suurimmassa osassa autoilun ajosuoritteen saasteista.

      Euro6-normin mukaiset dieselit eivät tuota enempää hiukkaspäästöjä kuin bensakoneet.

      Vuotta 2000 vanhemmat dieselit Ranskassa edustavat noin 3% kokonais-ajosuoritteesta, eli niiden polemikoitu kieltäminen ei vaikuttaisi terveydellisesti edistävästi.

      Bensakoneiden etu kaupunkiliikenteessä lyhyillä työmatkoilla ymv.

      Bensakoneet saastuttavat huomattavasti enempi kylminä kuin kuin diesel kylmänä ja siksi lyhyille matkoilel diesel on vähemmän huono vaihtoehto kuin bensa ja varsinkin jos se on Euro5 tai Euro6 luokkainen.

      " "Il faut en terminer petit à petit avec les voitures diesel", affirme Ségolène Royal, la ministre de l'Écologie. Mais, le toxicologue Jean-Paul Morin n'est pas de cet avis."

      17/04/2014

      "Ce matin à 7h15, Europe 1 proposait "La question qui fâche" : Si on interdisait le diesel en France ? Avec le Dr Jean-Paul Morin, toxicologue et chargé de recherches à l'Université de Rouen."

      - http://www.europe1.fr/mediacenter/emissions/vous-allez-tout-comprendre/videos/dr-jean-paul-morin-interdire-le-diesel-ne-serait-pas-une-bonne-idee-2095357

      *

      • HybridAir

        Mutta kun ei noilla edes hypoteettisillä akkujen tehoilla ja hyötysuhteilla ole mitään positiivistä vaikutusta niiden mega-saaste-pommiuteen, jonka vuoksi e-autot ovat jo perusluonteeltaan elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään saastepommeja.

        Sitten kun tähän lisätään se realiteetti, että ani harva e-auto globaalilla tasolla ladataan puhtaasta energiasta, johon en laske ihmiskunnan aikapommi ydinenergiaa, niin kyse on todellisesta saasteteknologiasta.

        Siitä huolimatta sitä koetetaan jopa epäsuoran aja liki suoran pakon sanelllen saada massoille mm. Kiinassa. Paradiksi, Kiinan saaste-energialla e-auto ei ole koskaan ekologinen vaihtoehto. Nyttemmin Kiina on panostamasa tuohon ihmiskunan aikapommi-ydinenergiaan. Hienoa kehitystä. Ihmiskunta aina vain jatkaa ahteri edellä puuhun kiipeämistä.

        Onhan se nyt merkillistä miten tälläkin palstalla pakonomaisesti puoskaroidaan kaiken aikaa aivan asian vierestä, kiistellään lillukan varsista.


    • verotJaSÄhkönHinta

      Suomessa sähköauto yleistyy joskus 2035 ja silloin sen käyttäminen on tehty kalliiksi ja sähkön hinta pilvissä ja sitten se vasta vituttaa kun asuminen maksaa tuplaten nykyiseen.

    • Haamuraja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      265
      9975
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      192
      5694
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      167
      5264
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      75
      4901
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      7
      3183
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      0
      2550
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2479
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2289
    9. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      354
      2042
    10. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      22
      1818
    Aihe