Suomalaisen vientirockin ongelmat

Rockia_ikä_kaikki

Mitäs mieltä olette foorumilaiset väitteestäni että suomalaisen populäärimusiikin vienti kulkee kohti loppuaan. 90-luvun lopulta alkanut hyvä trendi on hiipumassa eikä isompia nimiä ole tullut sitten vuoden 2008 eli Sunrise Avenuen. Vuosina 1999-2004 nousivat nimet HIM, Apocalyptica, Nightwish, Children Of Bodom, The Rasmus, Darude ja Bomfunk MC kansainväliseen menestykseen mutta nykyään etenkin ulkomaisilla myyntilistoilla enää Nightwish ja Sunrise Avenue pääsevät juhlimaan.
Uusia loistavia bändejä nousee koko ajan mutta suurin osa niistä ei tuo mitään uutta rockiin, poppiin ja metallliin vaan etenkin uusi suomalainen metallimusiikki on jämähtänyt täysin paikalleen. Joitakin mielenkiintoisia nimi ilmaantuu esim. Oranssi Pazuzu mutta ne edustavat hyvin marginaalista musiikkigenreä eikä suurempaa sukseeta ulkomailla ole odotettavissa.
Jostain syystä parhaimmat uudet suomalaiset bändit lämmitelevät 80-lukua esim. Santa Cruz, Lost Society, Battle Beast ja Wrecless Love mutta kuten tiedämme 80-luvun rocki on nimenomaan juuri se mikä tällä hetkellä on kuolemassa. Syy siihen miksi juuri 80-luvun rock kiinnostaa suomalaisia nuoria muusikoita lienee se että Suomessa tyypillinen 80-luvun rock ei ole isin ja äidin musiikkia vaan meillähän olivat nimet kuten J. Karjalainen, Tuomari Nurmio, Eppu Normaali, Popeda jne. eturintamassa ja kait se on niin että se aito 80-lukulainen saundi on pakko käydä ennemmin tai myöhemmin joka maassa läpi. 80-luvun suuret rockstarat ovat suurelta osin vielä mukana eikä uusille ole sijaa vielä pitkään aikaan. Harmi että kokonainen sukupolvi suomalaisia huippujätkiä menee hukkaan tukkahevin myötä.
No mitä sitten kannattaisi lämmitellä jos eväät uuteen musiikkiin eivät riitä kuten riittivät Tuomas Holopaisella, Ville Valolla ja Eicca Toppisella. Vastaus löytyy todella läheltä eli Ruotsista ja Tanskasta. Nimet kuten Volbeat, Ghost ja Blues Pills näyttävät mitä kannattaa tänäpäivänä tehdä. Volbeat ottaa musiikkinsa perustan 50- ja 60- luvun rockista ja popista, Ghost 60-luvun lopun brittipopista ja vuoden 1972 Blue Öyster Cultista ja Blues Pills 70-luvun bluesrockista ja homma toimii. Aikaa on kulunut tarpeeksi noista vuosikymmenistä ja homma tuntuu tuoreelta ja nuoremmat fanit eivät edes tunnista musiikin juuria.
Mutta olihan meilläkin Kingston Wall ja The Balls, mutta mutta, ne oli toiminnassa 25 vuotta sitten, eli suomalaiseen tyyliin väärässä paikassa väärään aikaan. Silloinhan ne edustivat sitä edellisen sukupolven eli isin ja äidin musiikkia ja siksi suksee jäi vähäiseksi ja ulkomaille ei ollut asiaa (vertaa tilannetta tänäpäivänä).
Saas nähdä milloin tulee seuraava suomalainen rock-sukupolvi joka keksii jotain uutta ja omaperäistä joka vetoaa suuriin massoihin, vai jäikö tuo vuosituhannen vaihteen ilmiö ainutkertaiseksi.

13

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sallinappanahka

      Minun vika, että en ole kuullut jokaisen luettelemasi bändin nimeäkään. Vain yhtä noista kuuntelen. Nightwishkin iski vasta Wackenin ja Floor Jansenin myötä. Olin onnellisen tietämätön bändin maailmanmaineesta vielä kaksi vuotta sitten. Floorista en ollut kuullutkaan.
      Rock muuttui urakkapohjaiseksi hihnatavaraksi jo vuosikymmeniä sitten. Jos homma ei toimi tunteen tasolla, vanha jättää artistin suosiolla nuolemaan näppejään. Tulokkaita en jaksa seulomalla seuloa löytääkseni miljoonasta yhden puuhelmen. Sattuma kuljettaa kuuntelijaa.:)

      • samajuttutäällä

        Turusen lähdön jälkeen e Nightwishia ollut paljon kuunnellut, mutta Floorin tulo muutti kaiken, Bändi on kyllä itse asiassa suosiossa vain noussut maailmalla jokaisen kaukajan aikana...Olzonin aikaiset singlet ovat utubessakin ylivoimaisesti katsotuimmat suomalaisvideot.


    • MrJuha82outolintu

      Musasta puuttuu nykyään rokkivaihde.
      Kaikki poppia ja räppiä.
      Kunnia 80-luvun ja 90-luvun musalle, myös ei sovi unohtaa 70-lukua, jolloin mm herrat Dave, Veltto, Juice ja Hector sekä Peitsamo porskuttivat hyvin.
      80-luvulla Röyhkä oli ihan leso ja huippumies.
      Teki myös biisin huippumies! =)
      Röyhkän musa svengasi 80-luvulla.
      Tuli Kolmas nainen 80-luvulla, tuli Yö ja tuli Dingo.
      Popeda aina porskutti hyvin, samoin Eput ja moni moni muu.
      Se ei vain rajoitu muutamaan nimeen suomalaisen musan ilotulitusjuhla.
      90-luvulla oli mm CMX ja YUP sekä donkkarit, jotka edusti taiderockia.
      Zen Cafe tuli 90-luvun lopulla.
      90-luvulla oli myös aito rokkenrollibändi eli Tehosekoitin, joka nautti isoa suosiota.

      Minusta parasta musaa on yleensä omaperäinen ja melankolinen musa.
      Soittaminen on myös tärkeää, että soittaa hyvin.
      Se on iso plussa.

      • Rockia_ikä_kaikki

        Kaikki mitä kirjoitit on totta mutta aloitukseni tarkoitus oli kiinnittää huomio siihen että vientituotteena suomirock on saavuttanut sen ainoan huippuhetken vuosituhannen vaihteessa. Suomessa on aina pystytty tekemään omaperäistä ja laadukasta rockia mutta tuotteena suomirock laahaa noin 20v jäljessä mitä muualla tapahtuu noita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jolloin suomalaiset bändit olivat tienraivaajina ja esikuvina.
        Toki on otettava huomioon suomalaisten bändien "ultra" persoonallisuus esim. Laika & The Cosmonautsien kohdalla mutta tällöin puhutaan aina marginaalista ja isompi läpimurto vaatisi jotain erityistä.


      • MrJuha82outolintu

        Joo suomenkielellä ei voi pärjätä maailmalla, tosin on poikkeuksiaki, kuten Kirkan surun pyyhit silmistäni pois ja Dingon autiotalo, jotka saaneet radiosoittoa ulkomailla.
        Pointti on enkunkieli.

        Minusta 80-luvun helmiin täytyy mainita yksittäinen, nerokas biisi eli Timo Kojon nuku pommiin, jonka sanoitusta moni ei tajunnut aikoinaan.
        Biisi on muutenki omaperäinen.

        2000-luvulla meijän pelastajia olivat mm CMX, Timo Rautiainen&Trio Niskalaukaus, Apulanta, Kotiteollisuus, Maj Karma, Children of bodom, Stratovarius, Sonata Artica, Lordi kun kyse raskaasta musiikista.
        Etenki kotiteollisuus osui välillä KULTASUONEEN joillaki HUIKEILLA biiseillä samoin kuin CMX.
        2000-luvulla kevyemmän rokin pioneereja olivat mm Anssi Kela, Zen Cafe ja naisista Vilkkumaa ja Tervomaa.
        Omaperäisen musan pelastajia olivat 2000-luvulla poikkeuksellinen Risto ja uskovainen muusikko Joose Keskitalo.
        He olivat enemmän kulttiasemassa.
        Eivät pärjänneet oikeastaan kaupallisesti ollenkaan.

        Suomenkielinen musa ei vain toimi ulkomailla.
        Ja jos ajatellaan melankolisuuttamme, niin sekään ei toimisi välttämättä ulkomailla, ei ainakaan Britanniassa tai USA;ssa.
        Osin sen takia mm Himin maailmanvallotus epäonnistui.
        Liikaa molliruuvia musiikissa! totesi monet jenkit mm.


      • MrJuha82outolintu
        Rockia_ikä_kaikki kirjoitti:

        Kaikki mitä kirjoitit on totta mutta aloitukseni tarkoitus oli kiinnittää huomio siihen että vientituotteena suomirock on saavuttanut sen ainoan huippuhetken vuosituhannen vaihteessa. Suomessa on aina pystytty tekemään omaperäistä ja laadukasta rockia mutta tuotteena suomirock laahaa noin 20v jäljessä mitä muualla tapahtuu noita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jolloin suomalaiset bändit olivat tienraivaajina ja esikuvina.
        Toki on otettava huomioon suomalaisten bändien "ultra" persoonallisuus esim. Laika & The Cosmonautsien kohdalla mutta tällöin puhutaan aina marginaalista ja isompi läpimurto vaatisi jotain erityistä.

        Myös 2000-luvulla Kauko Röyhkän musaa ei sovi aliarvioida.
        Mainioita biisejä teki mm Riku Mattilan(tuottaja) kanssa.
        Ne Kaken 2000-luvun teokset ovat usein aliarvostettuja.


    • facka

      Kyllähän Alma on se joka lyö läpi seuraavaksi. karma on hyvä biisi.

    • sallinappanahka

      Aika lailla ristiriitaista. "Uusia loistavia bändejä nousee koko ajan", mutta ne eivät menesty.
      "Harmi että kokonainen sukupolvi suomalaisia huippujätkiä menee hukkaan tukkahevin myötä." Miten huippujätkät voivat mennä hukkaan?
      "Aikaa on kulunut tarpeeksi noista vuosikymmenistä ja homma tuntuu tuoreelta ja nuoremmat fanit eivät edes tunnista musiikin juuria." Kenen korvissa Volbeat, Ghost ja Blues Pills kuulostavat tuoteilta? Ovatko nuo erityisen menestyviä?
      ---
      "Toki on otettava huomioon suomalaisten bändien "ultra" persoonallisuus esim. Laika & The Cosmonautsien kohdalla". Laika soitti amerikkalaista perinnemusaa suomalaisella otteella. Siinä kulttisuosion salaisuus. Saman voi sanoa kaikista suomalaisista rokkareista.
      Vain harvalla kotimaisella muusikolla on antaa mitään erityistä maailmalle. Tie menestykseen on pitkä ja kivinen.

      • Rockia_ikä_kaikki

        No nyt en ymmärrä, ""Uusia loistavia bändejä nousee koko ajan", mutta ne eivät menesty."??? Missä se ristiriita on?
        ""Harmi että kokonainen sukupolvi suomalaisia huippujätkiä menee hukkaan tukkahevin myötä." Miten huippujätkät voivat mennä hukkaan?" Sillä tavalla etta huippumuusikko soittaa materiaalia joka ei saa vastakaikua, sen jälkeen muusikko turhaantuu ja muut prioriteetit syrjäyttävät musiikin.
        "Kenen korvissa Volbeat, Ghost ja Blues Pills kuulostavat tuoteilta? Ovatko nuo erityisen menestyviä?" Kyseiset bändit nauttivat tällähetkellä mahtavaa suosiota esim. Blues Pillsin uusin albumi juuri nyt Saksan albumilistan kärjessä. Volbeat on jo ohottanut Nightwishin Skandinavin isoimpana bändinä ja Ghost kulkee samoja latuja kuin HIM vuosituhannen vaihteessa. Nämä edellä mainitut bändit kuulostavat tuoreilta nuorempien sukupolvien korvissa koska pitkään aikaan mitään vastaavaa ei ole ollut.
        Laika & The Cosmonauts ei soittanut amerikkalaista perinne musaa vaan loi täysin oman tyylinsä lähinnä rautalanka ja startrek pohjalta. Yksikään toinen suomalainen rokkari ei ole keksinyt samaa.l
        Suosittelen nimimerkille "sallinappanahka" hieman syvällisempää tutustumista suomirockin historiaan ja koko rockmusiikin historiaan sieltä 50-luvun alusta lähtien


      • sallinappanahka

        Satuin katsomaan äskettäin Yleltä tulleen Laika-dokkarin. Joku asiantuntija sanoi siinä, että musiikkityyli on ollut olemassa, mutta Laika soittaa sitä eurooppalaisittain. Amerikkalaiset ovat sanoneet HIMistä samaa. On vaikeata tulla huomatuksi ilman persoonallista otetta.
        Jos bändi on loistava ja jätkät huippuja, markkinointi on pielessä. Loistavuus ja huippuus sisältää omaperäisyyden, on oltava jotakin erityistä annettavaa musiikin ystäville. Tätä ei yleensä ole, vaikka kuvitellaan olevan. Ville Valon karismaa on aniharvalla suomalaisella.
        Volbeat, Ghost ja Blues Pills eivät kuulosta vanhan korvissa kummoisilta. Blues Pillsin laulajatar varmaan erottuu massasta kovaäänisyydellään. Oletan levy-yhtiöiden alkaneen taas panostaa rokimman ilmaisun markkinointiin, jos levyt menevät kaupaksi. Normaalia kevyen musiikin aaltoliikettä, kun varsinaista uutta ei keksitä.
        Listoille jaksan antaa enää korkeintaan mainosarvon. Kansa kuluttaa sitä mitä eniten tuputetaan hämärääkin hämärämmässä bisneksessä. Ei kai kukaan suomalainen muuten Adeleen sijoittaisi.;)


      • Rockia_ikä_kaikki
        sallinappanahka kirjoitti:

        Satuin katsomaan äskettäin Yleltä tulleen Laika-dokkarin. Joku asiantuntija sanoi siinä, että musiikkityyli on ollut olemassa, mutta Laika soittaa sitä eurooppalaisittain. Amerikkalaiset ovat sanoneet HIMistä samaa. On vaikeata tulla huomatuksi ilman persoonallista otetta.
        Jos bändi on loistava ja jätkät huippuja, markkinointi on pielessä. Loistavuus ja huippuus sisältää omaperäisyyden, on oltava jotakin erityistä annettavaa musiikin ystäville. Tätä ei yleensä ole, vaikka kuvitellaan olevan. Ville Valon karismaa on aniharvalla suomalaisella.
        Volbeat, Ghost ja Blues Pills eivät kuulosta vanhan korvissa kummoisilta. Blues Pillsin laulajatar varmaan erottuu massasta kovaäänisyydellään. Oletan levy-yhtiöiden alkaneen taas panostaa rokimman ilmaisun markkinointiin, jos levyt menevät kaupaksi. Normaalia kevyen musiikin aaltoliikettä, kun varsinaista uutta ei keksitä.
        Listoille jaksan antaa enää korkeintaan mainosarvon. Kansa kuluttaa sitä mitä eniten tuputetaan hämärääkin hämärämmässä bisneksessä. Ei kai kukaan suomalainen muuten Adeleen sijoittaisi.;)

        Ihan noin pikku vinkkinä mitä rockkiin tulee, lopeta YLE:n "asiantuntijoiden" kuunteleminen, niistä et sen hulluahurskaammaksi tule. YLE kerää jätesäkkiinsä sen toimittajakunnan joka joko myy perseensä tai ei muualle kelpaa. Tämä koskee kaikkea YLE:n uutisointia, niin sisä- kuin ulkopolitiikkaa, taloutta, kulttuuria kuin urheilua.
        Koko viihdeteollisuuden historian on valtava määrä taiteilijoita ja etenkin muusikoita jotka lahjakkuudestaan huolimatta eivät saavuta suuren yleisön suosiota. Toisaalta taas oikeassa paikassa oikeaan aikaan olevat ilmiöt lyövät läpi hetkessä. Suomalaisittain parhaat esimerkit ovat Daruden Sandstorm ja Bomfunk MC:n Freestyler jotka tulivat ulos juuri silloin kun niille oli tilausta. kaikki vastaavat yhden hitin ihmeet sisältävät saman kaavan, ilman lahjakkuutta jatkoa menestykselle ei seuraa. Toisaalta taas aivan upeat ja fantastiset muusikot, artistit ja bändit eivät pysty lyömään läpi vaikka mikä olisi koska aikakausi on väärä. Otetaan esimerkiksi vaikka kotoinen Von Hertzen Brothers. Kaikki musiikkialan ammattilaiset ovat polvillaan yhtyeen edessä mutta suurempaa läpilyöntiä ei tule koska bändi ei oikeasti mene sinne progen juurille ja lisää siihen omaa vahvaa osuuttaan niinkuin tällähetkellä vaadittaisiin vaan se tekee koko jutun "ammattimaisesti" ja varmanpäälle, eli ns. musiikkia muusikoilta muusikoille. Vastaavia esimerkkejä on tietenkin nykyään paljon koska päteviä muusikoita on pilvinpimein. Tuo väittämäni väärään aikaan väärässä paikassa ja oikeaan aikaan oikeassa paikassa on kaiken A ja O, ellet sitten omaa erityistä lahjakkuutta kuten Tuomas Holopainen, Ville Valo tai Eicca Toppinen.


      • sallinappanahka

        Last Day in the Office on dokumenttielokuva 20-vuotiaana lopettaneen, psykedeelistä avaruusrautalankamusiikkia soittaneen Laika and the Cosmonauts -yhtyeen viimeisestä Yhdysvaltain-kiertueesta vuonna 2008. Ohjaus Mikko Mäkelä. Asiantuntija oli amerikkalainen alan pitkän linjan harrastaja.
        Oikean ajan määrittelee pitkälti markkinointikoneisto. Maailman viihdejätit seuraavat online, löytyykö esim. Suomesta potentiaalisia kykyjä, joilla voisi tehdä rahaa.
        Von Hertzen Brothers on minusta periaatteessa hyvä. Bändin levyissä on kuitenkin mystistä väkisin väännettyä kireyttä, mikä ei houkuttele kuuntelemaan. Tämä aikanaan MTV:ssäkin soinut biisi antoi odottaa enemmän.:)
        Von Hertzen Brothers - Kiss a Wish
        https://www.youtube.com/watch?v=UrhRWZMfQYg


      • Rockia_ikä_kaikki

        Yksikään maailman viihdejättien markkinointikoneistoista ei löytänyt Nightwishia, HIMiä, Apocalypticaa jne. Suomalaiset onnistujat kulkevat ihan eri polkuja, näin se vaan on. Mitä tulee Laika and the Cosmonautsiin niin olen edelleen samaa mieltä. Bändin kulttisuosio perustuu täysin omaperäiseen soundiin jolle ei löydy vertailuperustaa mistään, toki The Tornados teki pari surf-rautalanka singleä mutta se ei tee bändin musiikista amerikkalaista perinnemusiikkia. Joka tapauksessa kyseessä olevat bändit saavuttivat vain kulttisuosiota ja keikkailivat pikku clubeissa, no big deal.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe