Hevossalmen sillan jonotuskäytös

hästsunden

Väliin ihmetyttää porukan tyyli Hevossalmen (Stadissa, jos joku ei tiedä) kääntösillan avausta odottaessa. Ei kai mikään sääntö suorastaan estä ohittamista jonossa, mutta ei se fiksulta tunnu. Tilaa on vähän ja tuulen ollessa kelju joutuvat kaikki siinä vähän taiteilemaan, että pysyy suunnilleen paikoillaan. Sitten joku valopää painaa sekaan ja kaventaa entisestään turvavälejä.

Ei sillä, härskein näkemäni oli yksi purkkari kerran. Lähti painamaan aukkoon sillan vielä liikkuessa ja punaisen palaessa, vaikka ei voinut tietää, kummasta suunnasta siltavahti aikoi päästää liikenteen ensin.

48

2093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

      Silloin kun kaupassa kuin kaupassa oli palveleva lihatiski, niin jokaiselle oli itsestään selvää odottaa omaa vuoroaan. Maailman kehittyessä ja oman navan tullessa yhä lähemmäksi otettiin käyttöön jonotuslaput numeroineen.

      Ehkä Hevossalmelle voisi laitaa automaatin, josta saisi numeron ja numerotaulun lähtöluvalle.

      Lemströmin kanavalla (Ahvenanmaa) odottelimme tänä kesänä ja takanamme tullut vene ajautui eteemme ennen sillan kääntöä. He kovasti viittoivat, että menisimme edeltä, mutta saatiin sovittua järkevä kulkujärjestys. Ilmeisesti kulttuuri on tuolla toinen.

    • näillämennäänaina

      Hölmölässä on muulien käytöstavat.

    • dslcat

      Tuo santiksen silta puhuttaa aika ajoin.. varsinki itäpuolella jonottaminen, ja ne pari >20m ammattialusta.

      Lisänä vielä se muu alle 3.5m korkeiden liikenne, joita valot ei hidasta.. valothan kertovat vain kääntösillan tilasta - väylä ei kait varsinaisesti ole varattuna (tupla punainen). Automatiikka hoitaa klo 7:30-23 välisen ajan sillan avautumisen ½h välein ja valojen vaihtumisen (itäpuoli pääsee ensiksi yleensä).. Sinipuna tai keltaista vikkua en ole nähnyt taulussa. Olisko taulun valovarustus vajaa?

      • Ei ole nyt sääntökirja käsillä, mutta minulla on kyllä se käsitys ulkomuistista, että se yksikin punainen riittää sanomaan, ettei aukosta saa ajaa, olipa silta missä asennossa hyvänsä.


      • MikäAmmatti

        Mikä on "ammattialus" ja mistä sen tunnistaa? Meriteiden säännöistä ei tuollaista alustyyppiä löydy...


      • eikä.jonotusta
        MikäAmmatti kirjoitti:

        Mikä on "ammattialus" ja mistä sen tunnistaa? Meriteiden säännöistä ei tuollaista alustyyppiä löydy...

        Ei löydy sääntökirjasta jonotusohjeitakaan, niistähän tässä on kyse. Juuri tänään yksi sellainen ammattialus (eli vesibussi, jos et sitä tajunnut) tuuppasi itsensä melkein kiinni siltaan sen avautuessa. Siitä ei vastaantulija olisi ohi päässyt, jos sille puolen olisi ensin vihreää tarjottu.

        Enpä muista ennen kokeneeni yhtä voimakasta virtaa Hevossalmessa. Komeat pyörteet rannoissa ja vajaa kaksi solmua eroa SOG:ssa ja STW:ssa.


      • Mattikimilaine
        MikäAmmatti kirjoitti:

        Mikä on "ammattialus" ja mistä sen tunnistaa? Meriteiden säännöistä ei tuollaista alustyyppiä löydy...

        Sen verran säännöt sanoo yli 20m aluksesta että mikäli pystyy ko vesiväylällä vain itse liikkumaan turvallisesti, ovat pienemmät (alle 20m) alukset väistämisvelvollisia.


      • viikonloppuseilori

        Olin la menossa itään Hevossalmesta. Ensimmäisenä jonossa. JL Runeberg lähestyi ja soitti torvea. Jäin ihmettelemään, miksi. Ajattelikohan kippari, että hänen edestään pitää muiden häipyä?


      • MikäAmmatti
        eikä.jonotusta kirjoitti:

        Ei löydy sääntökirjasta jonotusohjeitakaan, niistähän tässä on kyse. Juuri tänään yksi sellainen ammattialus (eli vesibussi, jos et sitä tajunnut) tuuppasi itsensä melkein kiinni siltaan sen avautuessa. Siitä ei vastaantulija olisi ohi päässyt, jos sille puolen olisi ensin vihreää tarjottu.

        Enpä muista ennen kokeneeni yhtä voimakasta virtaa Hevossalmessa. Komeat pyörteet rannoissa ja vajaa kaksi solmua eroa SOG:ssa ja STW:ssa.

        Vesibussi lienee sitten ammattialus, samalla tavalla kuin kaverini 40-jalkainen charter-purjevene asiakkaat kyydissä. Mistä nuo nyt sitten erottaa "ammattialuksiksi"?


      • Mattikimilaine
        viikonloppuseilori kirjoitti:

        Olin la menossa itään Hevossalmesta. Ensimmäisenä jonossa. JL Runeberg lähestyi ja soitti torvea. Jäin ihmettelemään, miksi. Ajattelikohan kippari, että hänen edestään pitää muiden häipyä?

        Kyllä ajatteli ja Runebergin kippari ajatteli ihan oikein, kun ette itse väistää ymmärtäneet.


      • Mattikimilaine

        Ammattialuksia ei erotella vesiliikenteen säädöksissä millään tavalla. Samat säännöt koskevat kaikkia vesillä liikkujia. Sillä on merkitystä, millä välineellä vesillä liikkuu.


      • mikätilanne
        Mattikimilaine kirjoitti:

        Kyllä ajatteli ja Runebergin kippari ajatteli ihan oikein, kun ette itse väistää ymmärtäneet.

        Se yli 20 m alus pystyy kai jonottamaan vesiväylällä turvallisesti, vai onko kipparin tulkinta ettei pysty?


      • Mattikimilaine

        Kippari voi tulkita asian siten, ettei pysty.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030#idp992768

        Sääntö 9


      • Mattikimilaine

        El oli kipparin tulkinta mikä vaan, muut alukset eivät saa estää (alle 20m) tässä tapauksessa Runebergin kulkua.

        Purjehtijoidenkin olisi hyvä lukea tämä kohta...


      • mikätilanne
        Mattikimilaine kirjoitti:

        El oli kipparin tulkinta mikä vaan, muut alukset eivät saa estää (alle 20m) tässä tapauksessa Runebergin kulkua.

        Purjehtijoidenkin olisi hyvä lukea tämä kohta...

        Runebergin kulkua estää sillan punaiset valot. Muut alukset ovat odottamassa vuoroaan.


      • Mattikimilaine
        mikätilanne kirjoitti:

        Runebergin kulkua estää sillan punaiset valot. Muut alukset ovat odottamassa vuoroaan.

        Se lienee sit toinen juttu


      • viikonloppuseilori

        Huomenta kaikille. Minulta jäi mainitsematta, että kyse oli nimenomaan siitä jonotusvaiheesta, sillalla paloi punainen eikä se ollut vielä edes aukeamassa. Runeberg ei siis olisi päässyt siitä läpi. Minulle ainakin jäi se käsitys, että sen kipparin mielestä minun olisi pitänyt ajaa sivuun ja päästää hänet "paalupaikalle".


      • Mattikimilaine

        Huomenta huomenta.

        Kyllä sinun olisi pitänyt antaa Runebergille tilaa. Ton kokoluokan alukselle tulee antaa esteetön kulku ahtaissa paikoissa. Ellet sitten itsekin liikkunut yli 20m aluksella.


    • pahin.tapaus

      On sieltä tullut joskus motari vastaan, kunsillan auettua omat vihreät ovat syttyneet. Siinä ei tarvinnut kiilata jonossa, oma jonohan siellä seisoi ja odotti. Juuri sen pahemmin ei sääntöä voine rikkoa.

    • LäheltäSeurvaaja

      Ensisijaisesti oikein on, että sillan läheisyyteen mennään odottamaan saapumisjärjestyksessä (kuitenkin siten että vastapuolelta tulevat alukset pääsevät estettä tulemaan), se joka on lähinnä kanavaa ensin, vihreän valon sytyttyä, menee ensin. Muut menevät perässä yleensä 1) saapumisjärjestyksessä, tai toissaijaisesti 2)jonotusjärjestyksessä.

      Kanavan läpi mennään aina jonossa, ei siten, että menee monta rinnakkain tai tulee sumppu.

      Tästä sitten mennään jonotusjärjestyksessä, ohittaminen ei ole sallittua kanavassa.

      • MikäLaki

        Mistä laista tai asetuksista nämä säännöt löytyvät?


      • OhittaaSaaKyllä

        Missäs kohdassa se jono on? Jos silta on auki ja vihreä valo palaa, aivan varmasti ajan moottoriveneelläni edessä kulkevan hitaamman veneen ohi salmeen, jos voin tehdä sen estämättä hitaamman veneen kulkemista. Mitä väärää siinä on?


      • Perustelepa huvin vuoksi, miksi kirjoittamasi olisi "oikein"?

        Olen tosin samaa mieltä siitä, että tuo on ihan järkevää, tosin en erottaisi "saapumisjärjestystä" ja "jonotusjärjestystä" toisistaan, niidenhän pitäisi olla samat. Mutta ei tule mieleen mitään lakipykälää, jossa asiaa olisi normitettu ja silloin ei ole olemassa "oikeaa" ja "väärää". Tai pikemminkin, kaikki on "oikein" niin kauan kuin ei kolareita tule.


      • OhittaaSaaKyllä
        10-14 kirjoitti:

        Perustelepa huvin vuoksi, miksi kirjoittamasi olisi "oikein"?

        Olen tosin samaa mieltä siitä, että tuo on ihan järkevää, tosin en erottaisi "saapumisjärjestystä" ja "jonotusjärjestystä" toisistaan, niidenhän pitäisi olla samat. Mutta ei tule mieleen mitään lakipykälää, jossa asiaa olisi normitettu ja silloin ei ole olemassa "oikeaa" ja "väärää". Tai pikemminkin, kaikki on "oikein" niin kauan kuin ei kolareita tule.

        Kirjoittamani on oikein siksi, että hitaamman aluksen ohittaminen on aina oikein ja sallittua, kunhan sen tekee hitaampaa alusta väistäen ja vaaraa aiheuttamatta. Se on siis oikein ja sallittua myös ennen kanavaa tai mitä tahansa kapeaa paikkaa.

        Kysymys on vähän samankaltainen kuin kysymys siitä, onko oikein ajaa autolla korkeinta sallittua nopeutta, jos sen tekee muuta liikennettä vaarantamatta.

        Se on sitten enempi filosofinen kysymys, että mitä "oikein" tarkoittaa. Tarkkaan ottaenhan en edes kirjoittanut, että toimintani on "oikein". Kerroin vain, että teen niin, enkä riko siinä mitään sääntöjä tai lakeja, enkä myöskään aiheuta mitään haittaa muille.


      • OhittaaSaaKyllä kirjoitti:

        Kirjoittamani on oikein siksi, että hitaamman aluksen ohittaminen on aina oikein ja sallittua, kunhan sen tekee hitaampaa alusta väistäen ja vaaraa aiheuttamatta. Se on siis oikein ja sallittua myös ennen kanavaa tai mitä tahansa kapeaa paikkaa.

        Kysymys on vähän samankaltainen kuin kysymys siitä, onko oikein ajaa autolla korkeinta sallittua nopeutta, jos sen tekee muuta liikennettä vaarantamatta.

        Se on sitten enempi filosofinen kysymys, että mitä "oikein" tarkoittaa. Tarkkaan ottaenhan en edes kirjoittanut, että toimintani on "oikein". Kerroin vain, että teen niin, enkä riko siinä mitään sääntöjä tai lakeja, enkä myöskään aiheuta mitään haittaa muille.

        Anteeksipyyntöni: kirjoitukseni oli tarkoitettu kommentiksi tuohon "LäheltäSeuraajan" tekstiin, joka alkaa "Ensisijaisesti oikein on..."

        Tosin, mitä tulee tuohon sinun menettelyysi: kyllä sinä estät sen hitaamman kulkua, koska hän joutuu hidastamaan/pysymään paikoillaan, jotta sinun ja hänen väliin jäisi riittävä väli. Tuskin kukaan ajaa siihen jonoon ajatuksella, että "jätänpä tuohon seuraavaan veneeseen niin pitkän välin, että ohittaja mahtuu ketään haittaamatta väliin".

        Kuten jo sanoin, sääntökirjasta ei juuri löydy tukea määrittelemään, miten tuossa paikassa pitäisi toimia. Kyse on niin paljon tulkinnoista ja näkemyksistä siitä, mikä on turvallista ja fiksua. Minun näkemykseni on se, että kun huomaa edellään olevan veneitä, jotka selvästi ovat hidastamassa/hidastaneet vauhtiaan ja veneiden välit ovat enää kymmenissä metreissä, on fiksuinta jäädä sinne jonon päähän eikä puskea ohi.


      • OhittaaSaaKyllä
        10-14 kirjoitti:

        Anteeksipyyntöni: kirjoitukseni oli tarkoitettu kommentiksi tuohon "LäheltäSeuraajan" tekstiin, joka alkaa "Ensisijaisesti oikein on..."

        Tosin, mitä tulee tuohon sinun menettelyysi: kyllä sinä estät sen hitaamman kulkua, koska hän joutuu hidastamaan/pysymään paikoillaan, jotta sinun ja hänen väliin jäisi riittävä väli. Tuskin kukaan ajaa siihen jonoon ajatuksella, että "jätänpä tuohon seuraavaan veneeseen niin pitkän välin, että ohittaja mahtuu ketään haittaamatta väliin".

        Kuten jo sanoin, sääntökirjasta ei juuri löydy tukea määrittelemään, miten tuossa paikassa pitäisi toimia. Kyse on niin paljon tulkinnoista ja näkemyksistä siitä, mikä on turvallista ja fiksua. Minun näkemykseni on se, että kun huomaa edellään olevan veneitä, jotka selvästi ovat hidastamassa/hidastaneet vauhtiaan ja veneiden välit ovat enää kymmenissä metreissä, on fiksuinta jäädä sinne jonon päähän eikä puskea ohi.

        Kuten kirjoitin: ajan moottoriveneelläni ohi, jos voin tehdä sen estämättä hitaamman veneen kulkua. Hidastamaan tai pysähtymään pakottaminen on estämistä, joten en tee sitä.


      • maalaisjärkituttu
        MikäLaki kirjoitti:

        Mistä laista tai asetuksista nämä säännöt löytyvät?

        Onko maalaisjärki tuttu?


      • maalaisjärkituttu kirjoitti:

        Onko maalaisjärki tuttu?

        "Maalaisjärjestä" on pelkästään Suomessa viitisen miljoonaa erilaista käsitystä, joten ei se juuri kelpaa perusteeksi.


    • hahaa-haa

      Mikään laki ei estä purjevenettä ohittamasta koko jonoa tuulen alapuolelta kunhan tekee sen niin, ettei estä muiden kulkua ahtaassa väylässä (kohta joku sanoo ettei Hevossalmi ole ahdas :) )

      • Tosin jokainen, joka yrittää purjein läpi Hevossalmesta, on ääliö. Ja rikkoo Merilain kohtaa "hyvästä merimiestaidosta".


      • MitenIlmanKonetta

        Miten Hevossalmesta pääsee läpi purjeveneellä, jossa ei ole konetta? Esim. monella folkkarilla, H-veneellä, Hai-veneellä, Vitosella, Kutosella jne?


      • Järjenkäyttöä
        MitenIlmanKonetta kirjoitti:

        Miten Hevossalmesta pääsee läpi purjeveneellä, jossa ei ole konetta? Esim. monella folkkarilla, H-veneellä, Hai-veneellä, Vitosella, Kutosella jne?

        Kyllä noissa on vanhoissakin purjeveneissä on nykyään yleensä moottori. Varsinkin Folkkareissa ja H- veneissä lähes kaikissa. Kisoissa ei moottoria käytetä, mutta eipä ko. salmessa kisatakkaan.
        Vain ääliö lähtee sähläämään pelkillä purjeilla kapeaan vilkasliikenteiseen salmeen jos ei ole jostainsyystä pakko.


      • PuolukkaPullossa

        Yhden tällaisen ääliön olen huomannut, mutta siitäkään en voi tietää oliko pakkotilanne. Vaikealta se näytti, muttei ollut mahdotonta.


      • OutoKone
        Järjenkäyttöä kirjoitti:

        Kyllä noissa on vanhoissakin purjeveneissä on nykyään yleensä moottori. Varsinkin Folkkareissa ja H- veneissä lähes kaikissa. Kisoissa ei moottoria käytetä, mutta eipä ko. salmessa kisatakkaan.
        Vain ääliö lähtee sähläämään pelkillä purjeilla kapeaan vilkasliikenteiseen salmeen jos ei ole jostainsyystä pakko.

        Millainen kone vitosissa ja kutosissa yleensä on? Entä Louhissa?


      • yleensä.ei
        OutoKone kirjoitti:

        Millainen kone vitosissa ja kutosissa yleensä on? Entä Louhissa?

        Kuulemma joissain harvoissa on irrotettava teline ja perämoottori siirtopurjehduksia varten. Useimmissa ei ole mitään.

        Niissä H-veneissä ja folkkareiss, joilla kilpaillaan, ei läheskään kaikissa ole moottoria, vaikka ei kisassa oltaisikaan. Kilpailevia veneitä noista on vain pienempi osuus.


      • n7m97zbhbxbx
        OutoKone kirjoitti:

        Millainen kone vitosissa ja kutosissa yleensä on? Entä Louhissa?

        Perämoottori kumiveneen perässä ja köysi kumpparista mR-luokan purkkariin.


      • MitenIlmanKonetta kirjoitti:

        Miten Hevossalmesta pääsee läpi purjeveneellä, jossa ei ole konetta? Esim. monella folkkarilla, H-veneellä, Hai-veneellä, Vitosella, Kutosella jne?

        Miksi edes pitäisi päästä? Sellaisella museokapineella liikkuvan oma asia on valita reittinsä järkevästi ja pois muiden jaloista. Eli kiertää Santiksen eteläpuolelta tässä tapauksessa.


      • Saivartelua
        10-14 kirjoitti:

        Miksi edes pitäisi päästä? Sellaisella museokapineella liikkuvan oma asia on valita reittinsä järkevästi ja pois muiden jaloista. Eli kiertää Santiksen eteläpuolelta tässä tapauksessa.

        Juuri näin. Kyllä nämä Louhet sun muut moottorittomat museoveneet ovat kyllä oikeasti häviävän pieni vähemmistö purjeveneiden joukossa. Kyllä useimmissa purjeveneissä on nykyään moottori jos nyt ei aivan pienistä veneistä puhuta.


      • Järjenkäyttöä kirjoitti:

        Kyllä noissa on vanhoissakin purjeveneissä on nykyään yleensä moottori. Varsinkin Folkkareissa ja H- veneissä lähes kaikissa. Kisoissa ei moottoria käytetä, mutta eipä ko. salmessa kisatakkaan.
        Vain ääliö lähtee sähläämään pelkillä purjeilla kapeaan vilkasliikenteiseen salmeen jos ei ole jostainsyystä pakko.

        Juuri tuossakuukausi siten yövyin kahden uuudehkon purjeveneen vieressä (olisko olleet jotain 89:ä tms) ja niissä ei ole moottoria. Sama oikeus heilläkin on purjehtia Hevossalmen läpi.


      • TottaKaiSeilataan
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Juuri tuossakuukausi siten yövyin kahden uuudehkon purjeveneen vieressä (olisko olleet jotain 89:ä tms) ja niissä ei ole moottoria. Sama oikeus heilläkin on purjehtia Hevossalmen läpi.

        Tottakai on. Suomessa ei taida olla yhtään paikkaa, jossa veneen edellytetään liikkuvan konevoimalla. Voi olla, että lähin tällainen paikka on Kielin kanava. Älkää nyt hyvät ihmiset kuvitelko, ettei purjeveneillä ole oikeus purjehtia. Muistakaa myös, että pienillä moottoriveneillä, joita varmasti kaikki tämänkin palstan moottoriveneilijät ajavat, on ihan oikeasti aina väistettävä purjeveneitä. Ahtaista väylistä höpöttely on täysin turhaa.


    • Hiljaisetvaan

      Lemströmin kanavassa ei siltoja

      • No ihan varmaan on. Et ole ikinä siellä käynyt, jos tuollaista väität.

        Tai no. Jos ruvetaan nillittämään oikein tosissaan sanojen merkityksillä, niin ei siellä ole siltoja (monikossa) vaan silta (yksi kappale). Aika tasan puolivälissä kanavaa.


      • Määtiedänvarmsti

        Ei ole siltaa ollut, enää tänä kesänä.


      • En usko tuota. Enpä tänä kesänä Maarianhaminassa tai muuallakaan Ahvenanmaalla käynyt, mutta guuglasin pikaisesti "Lemström kanal bro" ja löysin maakuntahallituksen päätöksen sillan avauksista vuonna 2016. Ja muutaman muunkin linkin, joissa viitattiin sillan avausaikoihin.


      • dslcat

        https://goo.gl/maps/4tnsk828b422
        ..ettäkö olis silta hävitetty. Maayhteys Lemlandiin ja Lumparlandiin hukattu tarkoituksella.. Längnäsiin ajaa vielä autolautat (Finnlines ja Ål..trafiken)..


    • 33-35

      Itse liikun purjeveneellä ja päästän aina kaikki moottoriveneet ohitseni ennen siltaa, koska ne ohittavat minut kuitenkin sillan jälkeen suht kovalla vauhdilla. Ennen siltaa ne ohittavat hitaasti ja aaltoa tekemättä. Helppoa?

      • Mattikimilaine

        Erittäin kiitettävää toimintaa. Itse suurella moottoriveneellä siitä läpi ajaessani useasti mietinkin että: "Onpas kova kiire purkkareilla tulla mun peräaaltoihin."

        Todellakin helppoa.


      • Toisaalta muiden veneiden tekemät isotkaan aallot eivät ole ongelma niin kauan kun purjeet vetävät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      41
      2760
    2. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      56
      2588
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      49
      2222
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      335
      1940
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      137
      1682
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1515
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1348
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1207
    9. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      42
      1126
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1086
    Aihe