Peruslyönnit?

lady

Olen joskus harrastanut jonkinverran taistelulajeja mm. kravmagaa ja todennut että tärkeää taistelutilanteessa on osata lyödä kovaa ja tehokkaasti. Eli perus lyöntejä säkkiin tai vastaavaan pitäisi harjoitella kaksikertaa enemmän kuin muita asioita.

Vaikka olen harjoitellut paljon niin en silti täysin luota tositilanteessa lyöntiini. Tositilanteessa lyönnin onnistumiseen vaikuttavat monet asiat kuten esim onko alla tukeva asfaltti vai liukasta jäätä, Jos on vain sukat jalassa sisällä niin maasta ei saa tukea samallatavalla koska jalat liukuu parketilla. Lyönnit on täysin hyödyttömiä jos ne eivät ole kovia ja vahingoita hyökkääjää. Hätäisessä tilanteessa tehty lyönti ei lähde yleensä niin oikeaoppisesti ja vahvasti kuin kotona säkinedessä ja näinollen ei tee toivottua vaikutusta. Lyönnin pitäisi lähteä alitajuisesti alusta asti oikein.

Kysymykseni olisikin siis että miten saisin lyöntini sellaiseen kuntoon että voisin todella luottaa niihin? Minkälaisia harjoituksia kannattaa tehdä ja esim mitä lihaksia kannattaa harjoittaa punttisalilla? Ja ehkä tärkein että miten saisin lyönnit toimimaan myös hätäisessä tilanteessa jossa ei ole aikaa miettiä juuri mitään?

Koska olen aika lyhyt niin kysyn myös että jos vastustaja on päätä pidempi nin täytyykö lyönti päähän toteuttaa jotenkin eritavalla jotta sen saisi mahdollisimman tehokkaaksi?

Paljon kiitoksia kaikista vastauksista!

18

6593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torfinn

      Tuhansia ja taas tuhansia toistoja! Muuta tapaa viedä lyöntejä selkäytimeen ei ole!

      Voiman hankkiminen lyöntiin on enimmäkseen oikean tekniikan ansiota mutta voisit voimaharjoittelua tehdä jotenkin lajinomaisesti riippuen lajista jota harrastat. Lajisi valmentaja osaa parhaiten neuvoa oikeaqnlaisia voimaharjoitteita!

      Sanoisin että myös se vaikuttaa paljon millaisia lyöntejä olet oppinut lyömään. Esim. itämaisissa lajeissa kuten karatessa, lyödään vähän eri tavalla kuin nyrkkeilyssä. Poikani harrastaa tuota karatea ja niille on opetettu että lähtöasentokin on kädet (mielestäni liian) alhaalla eikä kunnollista vartalon kiertoa tule mukaan. Samaten niitä opetetaan että lyödään etu- ja keskisormen kahdella rystysellä, mikä mielestäni on (perseestä). Nyrkkeilyn peruslyönnit, kuten suorat, yläkoukut, alakoukut ja kohokoukut on parhaita, yksinkertaisimpia ja toimivimpia lyöntitekniikoita jotka pelaavat vähän "hätäisemmässäkin" tilanteessa.

      Ottaluharjoitus eli sparraaminen on varmaankin paras tapa valmistautua erilaisiin "sählinkitilanteisiin" koska siinä on pakko oppia improvisoimaan. Mielstäni myös keskivartalon lihakset pitäisi olla hyvässä kunnossa että isku lähtee yhtä napakasti joka asennosta.

      Ei mutta kun nyrkkeilysalille ja ottelua...ottelua...ja ottelua... -kyllä se sitten siitä!

      • kojihu

        Torfinn kirjoitti:
        "Poikani harrastaa tuota karatea ja niille on opetettu että lähtöasentokin on kädet (mielestäni liian) alhaalla eikä kunnollista vartalon kiertoa tule mukaan."

        Ensimmäisen lyönnin tai muun tekniikan tulee lähteä itsepuolustustilanteessa sieltä, missä kädet on. Minulla on kämmenet on yleensä seisoessani vyötärön alapuolella.


        Torfinn kirjoitti:
        "Samaten niitä opetetaan että lyödään etu- ja keskisormen kahdella rystysellä, mikä mielestäni on (perseestä)."

        Mikä tuossa tyylissä on mielestäsi noin huonoa? Omasta mielestäni tuo tyyli sopii hyvin useisiin lyönteihin, varsinkin vartaloon ja alaspäin lyönteihin.


      • Torfinn
        kojihu kirjoitti:

        Torfinn kirjoitti:
        "Poikani harrastaa tuota karatea ja niille on opetettu että lähtöasentokin on kädet (mielestäni liian) alhaalla eikä kunnollista vartalon kiertoa tule mukaan."

        Ensimmäisen lyönnin tai muun tekniikan tulee lähteä itsepuolustustilanteessa sieltä, missä kädet on. Minulla on kämmenet on yleensä seisoessani vyötärön alapuolella.


        Torfinn kirjoitti:
        "Samaten niitä opetetaan että lyödään etu- ja keskisormen kahdella rystysellä, mikä mielestäni on (perseestä)."

        Mikä tuossa tyylissä on mielestäsi noin huonoa? Omasta mielestäni tuo tyyli sopii hyvin useisiin lyönteihin, varsinkin vartaloon ja alaspäin lyönteihin.

        Vika on siinä että käsien pitää suojata! Karatemiehillä kädet on lähes aina ottelutilanteessakin (mitä minä olen seurannut) liian alhaalla ja olisi helppoa iskeä päähän joka puolelta.

        kahden rystysen iskussa se vika että jos tosissas lyöt lujaa ja paljon niin nyrkki/ranne menee paskaksi tuolla systeemillä! Nyrkki levynä pitää lyödä että ranne on hyvässä asennossa iskussa.

        Mutta nämä nyt on noita iänikuisia lajien välisiä vääntöjä... -olenpa vaan kuullut kommenttia entisiltä karatemiehiltä jotka on alkaneet nyrkkeilemään että ennenkuin sisäisti käsien tehtävän suojata päätä, tuli päätä leivottua melkolailla. Mutta kyllä kun tarpeeks monta ko..ko..koppia tulee niin alkaa käsienkin asento hahmottumaan...


      • kojihu
        Torfinn kirjoitti:

        Vika on siinä että käsien pitää suojata! Karatemiehillä kädet on lähes aina ottelutilanteessakin (mitä minä olen seurannut) liian alhaalla ja olisi helppoa iskeä päähän joka puolelta.

        kahden rystysen iskussa se vika että jos tosissas lyöt lujaa ja paljon niin nyrkki/ranne menee paskaksi tuolla systeemillä! Nyrkki levynä pitää lyödä että ranne on hyvässä asennossa iskussa.

        Mutta nämä nyt on noita iänikuisia lajien välisiä vääntöjä... -olenpa vaan kuullut kommenttia entisiltä karatemiehiltä jotka on alkaneet nyrkkeilemään että ennenkuin sisäisti käsien tehtävän suojata päätä, tuli päätä leivottua melkolailla. Mutta kyllä kun tarpeeks monta ko..ko..koppia tulee niin alkaa käsienkin asento hahmottumaan...

        Torfinn kirjoitti:
        "Karatemiehillä kädet on lähes aina ottelutilanteessakin (mitä minä olen seurannut) liian alhaalla ja olisi helppoa iskeä päähän joka puolelta."

        Ahaa, puhumme siis ottelusta, emme itsepuolustuksesta. Itsepuolustustilanteessa käsillä joutuu estämään kiinniottoyrityksiä, irrottelemaan toisen otteita, estämään repimisiä, yrittää itse ottaa otteita hallintaa ja lyöntejä varten.

        Kyllä niitä käsiä kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan ylhäällä, mutta kannattaa varautua muuhunkin, kuin nyrkkeilytekniikoihin.


        Torfinn kirjoitti:
        "kahden rystysen iskussa se vika että jos tosissas lyöt lujaa ja paljon niin nyrkki/ranne menee paskaksi tuolla systeemillä! Nyrkki levynä pitää lyödä että ranne on hyvässä asennossa iskussa."

        Tuota en ollut vielä kuullutkaan. Tarkoitatko, että jokaisen neljän sormen toisen ja kolmannen rystysen välinen alue pitäisi osua? Miten nyrkin pystyy pitämään levynä, kun pikkusormi ja nimetön uppoaa syvemmälle nyrkkiin? Mikä on mielestäsi hyvä asento ranteelle?

        Jos lyödään levyllä, eikä pisteellä (kaksi rystystä), muuttuu ranteen asento kohteen mukaan.


        Torfinn kirjoitti:
        "olenpa vaan kuullut kommenttia entisiltä karatemiehiltä jotka on alkaneet nyrkkeilemään että ennenkuin sisäisti käsien tehtävän suojata päätä, tuli päätä leivottua melkolailla."

        No, kyllä nekkailijoilla on samalla lailla vaikeuksia varautua alapotkuihin. Minun ei tarvinnut ottaa rystysiä poskeen kuin pari kertaa, ennen kuin opin pitämään paketin kasassa ;-) Tai no, mitään oppinut...


      • Torfinn
        kojihu kirjoitti:

        Torfinn kirjoitti:
        "Karatemiehillä kädet on lähes aina ottelutilanteessakin (mitä minä olen seurannut) liian alhaalla ja olisi helppoa iskeä päähän joka puolelta."

        Ahaa, puhumme siis ottelusta, emme itsepuolustuksesta. Itsepuolustustilanteessa käsillä joutuu estämään kiinniottoyrityksiä, irrottelemaan toisen otteita, estämään repimisiä, yrittää itse ottaa otteita hallintaa ja lyöntejä varten.

        Kyllä niitä käsiä kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan ylhäällä, mutta kannattaa varautua muuhunkin, kuin nyrkkeilytekniikoihin.


        Torfinn kirjoitti:
        "kahden rystysen iskussa se vika että jos tosissas lyöt lujaa ja paljon niin nyrkki/ranne menee paskaksi tuolla systeemillä! Nyrkki levynä pitää lyödä että ranne on hyvässä asennossa iskussa."

        Tuota en ollut vielä kuullutkaan. Tarkoitatko, että jokaisen neljän sormen toisen ja kolmannen rystysen välinen alue pitäisi osua? Miten nyrkin pystyy pitämään levynä, kun pikkusormi ja nimetön uppoaa syvemmälle nyrkkiin? Mikä on mielestäsi hyvä asento ranteelle?

        Jos lyödään levyllä, eikä pisteellä (kaksi rystystä), muuttuu ranteen asento kohteen mukaan.


        Torfinn kirjoitti:
        "olenpa vaan kuullut kommenttia entisiltä karatemiehiltä jotka on alkaneet nyrkkeilemään että ennenkuin sisäisti käsien tehtävän suojata päätä, tuli päätä leivottua melkolailla."

        No, kyllä nekkailijoilla on samalla lailla vaikeuksia varautua alapotkuihin. Minun ei tarvinnut ottaa rystysiä poskeen kuin pari kertaa, ennen kuin opin pitämään paketin kasassa ;-) Tai no, mitään oppinut...

        "Miten nyrkin pystyy pitämään levynä, kun pikkusormi ja nimetön uppoaa syvemmälle nyrkkiin? Mikä on mielestäsi hyvä asento ranteelle?" (Kojihu)


        => Varsinkin kovempaa säkkiä paukuttaessa tuntee selvästi eron ranteen eri asentojen vaikutuksilla, vaikka ne olisi ihan pieniäkin muutoksia. Levynä pidetään sillä tavalla että mahd. monta rystystä osuu yhtäaikaisesti kohteeseen. Sen voit kokeilla vaikka punnertamalla kovalla lattialla mikä on tämä asento. Käytännössä, koska keskisormen rystynen on uloimpana, pitää ranne olla siten että keski-, nimetön-, ja pikkurillin rystynen tulee levynä. Tällöin ranne on suunnilleen suorassa linjassa ja lisäksi kämmen hieman sisäänpäin taivutettuna koska muuten tulee sormien keskimmäiset nivelet ennen rystysiä. Näin lyönti tulee "levynä" ja selvän eron tuntee kun ranteeseen ei tule niin paljon painetta kuin esim. kahdella rystysellä lyönnissä. Minulla on se käsitys (en tiedä, onko kuinka oikea?) mutta karatessa ei kovin paljon harjoitella lyöntejä kun on niin mahdottoman paljon kaikenlaisia muitakin tekniikoita... mutta nyrkkeillessä joutuu hakkaamaan "kokopäiväisesti", usein kovia säkkejä joihin iskeminen on ihan eri kuin johonkin joustavaan pistariin kaverin kädessä. On pakko opetella lyömään niin että ranteet ja nyrkki kestää pitkässä juoksussa. Ittellä oli alkuaikoina aina ranteet kipeänä säkkitreenien jälkeen ennenkuin aloin oikeasti USKOA kuinka tärkeätä on lyödä levynä ja pitää ranne oikeassa asennossa. Nyt ei enää ole mitään ongelmia ja isku lähtee ihan erilailla kun ei ota ranteeseen kipeätä lyödessä.

        Tätä ei pysty oikeen kirjottamalla selittään se pitää itte jokaisen opetella ja kokeilla! Mutta jos vaan vähemmän hakkailee niin menee se varmaan ei-niin-oikealla tekniikallakin...


      • Nyhverö
        Torfinn kirjoitti:

        "Miten nyrkin pystyy pitämään levynä, kun pikkusormi ja nimetön uppoaa syvemmälle nyrkkiin? Mikä on mielestäsi hyvä asento ranteelle?" (Kojihu)


        => Varsinkin kovempaa säkkiä paukuttaessa tuntee selvästi eron ranteen eri asentojen vaikutuksilla, vaikka ne olisi ihan pieniäkin muutoksia. Levynä pidetään sillä tavalla että mahd. monta rystystä osuu yhtäaikaisesti kohteeseen. Sen voit kokeilla vaikka punnertamalla kovalla lattialla mikä on tämä asento. Käytännössä, koska keskisormen rystynen on uloimpana, pitää ranne olla siten että keski-, nimetön-, ja pikkurillin rystynen tulee levynä. Tällöin ranne on suunnilleen suorassa linjassa ja lisäksi kämmen hieman sisäänpäin taivutettuna koska muuten tulee sormien keskimmäiset nivelet ennen rystysiä. Näin lyönti tulee "levynä" ja selvän eron tuntee kun ranteeseen ei tule niin paljon painetta kuin esim. kahdella rystysellä lyönnissä. Minulla on se käsitys (en tiedä, onko kuinka oikea?) mutta karatessa ei kovin paljon harjoitella lyöntejä kun on niin mahdottoman paljon kaikenlaisia muitakin tekniikoita... mutta nyrkkeillessä joutuu hakkaamaan "kokopäiväisesti", usein kovia säkkejä joihin iskeminen on ihan eri kuin johonkin joustavaan pistariin kaverin kädessä. On pakko opetella lyömään niin että ranteet ja nyrkki kestää pitkässä juoksussa. Ittellä oli alkuaikoina aina ranteet kipeänä säkkitreenien jälkeen ennenkuin aloin oikeasti USKOA kuinka tärkeätä on lyödä levynä ja pitää ranne oikeassa asennossa. Nyt ei enää ole mitään ongelmia ja isku lähtee ihan erilailla kun ei ota ranteeseen kipeätä lyödessä.

        Tätä ei pysty oikeen kirjottamalla selittään se pitää itte jokaisen opetella ja kokeilla! Mutta jos vaan vähemmän hakkailee niin menee se varmaan ei-niin-oikealla tekniikallakin...

        yksiselitteisiä nämä vertailut nyrkkeilyyn ja karateen. Nykyisin monessa Suomalaisessa karate seurassa pidetään käsiä aika ylhäällä, nyrkkeilyn tapaan, samoin jujutsussa. Perinteiset tyylit pitää tietenkin, niin kuin japanilaistollot pitää, mutta heillä ei ole aivoja mitä suojata. Karatessa ei ole mitään syytä pitää suojausta aivan niin perusteellisen ylhällä, kuin nyrkkeilyssä, koska otteluetäisyys on yleensä pitempi ja potkuja tulee myös alas. Harvoin karatessa nähdään tappituntumalla tehtyjä koukkujen vaihtomittelyitä, jne. Onhan nyrkkeilyssäkin nähty heppuja, jotka pitää kokoajan etäisyyttä, niin kädet voi roikkua alempana ja hartiat pysyy kokoajan rennompana. Viittaan nyt esim. Aliin. Tuon käsi ongelman, mitä tulee tuohon tuntikausia pelkkien iskujen vetelyyn allekirjoitan täysin. Karatekat jne. ei älyä, mitä vuosikausien säkkiin ja pistareihin vetely aikaan saa käsissä. Karatekojen on turha alkaa neuvomaan, missä asennossa rystysten tulee olla ja miten kädet tulee sitoa, kun harjoitellaan nyrkkeilytyyliin. Nyrkkeilijät ei taas älyä ollenkaan, mikä tuossa karaten kahden ensimmäisen rystysen käytössä on se idea. Se taas selviää, kun hakkaa perinteiseen tyyliin magiwaraa, mitä ei tosin harrasteta kuin harvoissa karateseuroissa Suomessa. Magiwara on maahan kaivettu "kakkosnelonen" missä on pehmuke yläosassa. Siihen harjoitellaan iskuja, kovetetaan rystysiä ja opitaan pitämään kädet "oikeassa" asennossa. Ko. aparaattiin ei voi oikeastaan lyödä kuin kahdella isommalla rystysellä ja ranne samassa linjassa, jne. Tähän lankkuun voi nyrkkeilijä kokeilla sitten vetää pikkusormilla käsi levynä, niin tajuaa mistä on kysymys. Tästä on turha inttää, jos ei ole kokeillut ko. laitetta. Tiilien halkaisemisessa sitten kokeillaan, miten käsi kestää. Tätä magiwaraa lyödään myös usein minuuttikaupalla. Eli tuolta perinnepuolelta se tämä karaten nyrkinasento tulee, jne. Niissä seuroissa, missä magiwarojen tilalla käytetään nyrkkeilysäkkejä ja pistareita, en näe mitään järkeä harjoitella perinteiseen karatetyyliin. Vaihtaisin suosiolla nyrkkeilymenetelmiin. Tuota karaten ideaa voi nyrkkeilijä kokeilla, esim. purkutyömailla, johonkin levytettyyn seinään. Karaten isku on todellakin tarkoitettu alun perin ilman mitään suojia ja kääreitä käsissä iskettäväksi ja siksi ollaan muka tarkkoja missä asennossa ne rystyset, jne. on.


      • Torfinn
        Nyhverö kirjoitti:

        yksiselitteisiä nämä vertailut nyrkkeilyyn ja karateen. Nykyisin monessa Suomalaisessa karate seurassa pidetään käsiä aika ylhäällä, nyrkkeilyn tapaan, samoin jujutsussa. Perinteiset tyylit pitää tietenkin, niin kuin japanilaistollot pitää, mutta heillä ei ole aivoja mitä suojata. Karatessa ei ole mitään syytä pitää suojausta aivan niin perusteellisen ylhällä, kuin nyrkkeilyssä, koska otteluetäisyys on yleensä pitempi ja potkuja tulee myös alas. Harvoin karatessa nähdään tappituntumalla tehtyjä koukkujen vaihtomittelyitä, jne. Onhan nyrkkeilyssäkin nähty heppuja, jotka pitää kokoajan etäisyyttä, niin kädet voi roikkua alempana ja hartiat pysyy kokoajan rennompana. Viittaan nyt esim. Aliin. Tuon käsi ongelman, mitä tulee tuohon tuntikausia pelkkien iskujen vetelyyn allekirjoitan täysin. Karatekat jne. ei älyä, mitä vuosikausien säkkiin ja pistareihin vetely aikaan saa käsissä. Karatekojen on turha alkaa neuvomaan, missä asennossa rystysten tulee olla ja miten kädet tulee sitoa, kun harjoitellaan nyrkkeilytyyliin. Nyrkkeilijät ei taas älyä ollenkaan, mikä tuossa karaten kahden ensimmäisen rystysen käytössä on se idea. Se taas selviää, kun hakkaa perinteiseen tyyliin magiwaraa, mitä ei tosin harrasteta kuin harvoissa karateseuroissa Suomessa. Magiwara on maahan kaivettu "kakkosnelonen" missä on pehmuke yläosassa. Siihen harjoitellaan iskuja, kovetetaan rystysiä ja opitaan pitämään kädet "oikeassa" asennossa. Ko. aparaattiin ei voi oikeastaan lyödä kuin kahdella isommalla rystysellä ja ranne samassa linjassa, jne. Tähän lankkuun voi nyrkkeilijä kokeilla sitten vetää pikkusormilla käsi levynä, niin tajuaa mistä on kysymys. Tästä on turha inttää, jos ei ole kokeillut ko. laitetta. Tiilien halkaisemisessa sitten kokeillaan, miten käsi kestää. Tätä magiwaraa lyödään myös usein minuuttikaupalla. Eli tuolta perinnepuolelta se tämä karaten nyrkinasento tulee, jne. Niissä seuroissa, missä magiwarojen tilalla käytetään nyrkkeilysäkkejä ja pistareita, en näe mitään järkeä harjoitella perinteiseen karatetyyliin. Vaihtaisin suosiolla nyrkkeilymenetelmiin. Tuota karaten ideaa voi nyrkkeilijä kokeilla, esim. purkutyömailla, johonkin levytettyyn seinään. Karaten isku on todellakin tarkoitettu alun perin ilman mitään suojia ja kääreitä käsissä iskettäväksi ja siksi ollaan muka tarkkoja missä asennossa ne rystyset, jne. on.

        Samaa mieltä olen!

        Kyllä arvostan ihan oikeesti kaikkia kamppailulajien harrastajia. Minusta ne on parasta urheilua/liikuntaa ja jos joku lähtee mukaan, on se aina hatunnostosn arvoinen asia; olipa sitte karatea tai nyrkkeilyä... -ittellä kyllä on tuo nyrkkeily lähinnä syräntä.

        Joo se voi tosiaan olla että toi kahdenrystysenlyönti-juttu on jotain historian havinaa karatessa ja varmaan perustuu johonkin juttuun. En kyllä ymmärrä miks nykyään pitäis opettaa kahden rystyseniskuja sen takia että jossain ambomaalla joku hindumunkki pätkinyt lankunpalaa sillä tavalla mutta kai sen voi laittaa tähän mettäläisyyteni ja yleissivistyksen puutteen piikkiin... :-DDDDD

        Olen käynyt seurailemassa vähän pojan karatetreenejä ja kyllä ainakin siinä tyylisuunnassa on ihan toimivia juttuja kun opetetaan jonkun verran jopa mattopainia ja onhan noi iskujen torjunnat aikas yksinkertasia ja toimivia. Ainakin ittellä on tullut ranteet kipeeksi monta kertaa kun oon poikaa autellut torjuntojen harjottelussa lyömällä sitä vastaan iskuja. Niitä vaan on tossa karatessa niin tuhottoman paljon kaikenlaisia tekniikoita että pitäis hinkata ihan täyspäiväisesti väh. 10 vuotta että ne kaikki menis selkäytimeen. oon ainakin ottanut päämääräksi autella poikaa siinä että se saa perusteellisesti kaaliinsa lyönnit ja torjunnat jamuutenkin on ihan kiva seuraillakuinka se kehittyy lajissansa...

        Mut tämmösille tyhmille niinkun minä, ei auta opetella monimutkaisia asioita terävät suorat ja voimakkaat koukut vaan...muutama perusjuttu väistöt ja torjunnat, blokkaukset -siinä se on! Päähän ei mee enempää hienouksia niin sit pitää vaan kohentaa kuntoa... haha!


      • Nyhverö
        Torfinn kirjoitti:

        Samaa mieltä olen!

        Kyllä arvostan ihan oikeesti kaikkia kamppailulajien harrastajia. Minusta ne on parasta urheilua/liikuntaa ja jos joku lähtee mukaan, on se aina hatunnostosn arvoinen asia; olipa sitte karatea tai nyrkkeilyä... -ittellä kyllä on tuo nyrkkeily lähinnä syräntä.

        Joo se voi tosiaan olla että toi kahdenrystysenlyönti-juttu on jotain historian havinaa karatessa ja varmaan perustuu johonkin juttuun. En kyllä ymmärrä miks nykyään pitäis opettaa kahden rystyseniskuja sen takia että jossain ambomaalla joku hindumunkki pätkinyt lankunpalaa sillä tavalla mutta kai sen voi laittaa tähän mettäläisyyteni ja yleissivistyksen puutteen piikkiin... :-DDDDD

        Olen käynyt seurailemassa vähän pojan karatetreenejä ja kyllä ainakin siinä tyylisuunnassa on ihan toimivia juttuja kun opetetaan jonkun verran jopa mattopainia ja onhan noi iskujen torjunnat aikas yksinkertasia ja toimivia. Ainakin ittellä on tullut ranteet kipeeksi monta kertaa kun oon poikaa autellut torjuntojen harjottelussa lyömällä sitä vastaan iskuja. Niitä vaan on tossa karatessa niin tuhottoman paljon kaikenlaisia tekniikoita että pitäis hinkata ihan täyspäiväisesti väh. 10 vuotta että ne kaikki menis selkäytimeen. oon ainakin ottanut päämääräksi autella poikaa siinä että se saa perusteellisesti kaaliinsa lyönnit ja torjunnat jamuutenkin on ihan kiva seuraillakuinka se kehittyy lajissansa...

        Mut tämmösille tyhmille niinkun minä, ei auta opetella monimutkaisia asioita terävät suorat ja voimakkaat koukut vaan...muutama perusjuttu väistöt ja torjunnat, blokkaukset -siinä se on! Päähän ei mee enempää hienouksia niin sit pitää vaan kohentaa kuntoa... haha!

        että karatelyönti olisi parempi esim. nyrkkeilyyn. Sehän olisi aivan järjetöntä. Halusin vain valaista taustaa. Se on tosiaan perinnetietoa ja perustuu paljaalla kädellä lyömiseen. Itse harjoittelen vain ja ainoastaan nyrkkeilytyyliin, samalla periaatteella kuin sinäkin, mutta on kokemusta tuosta karatehommastakin. Jos lankku pitäisi katkaista, keskittyisin pitämään rystyset siinä tapauksessa karatetyyliin se on selvä. Itselläni ei esim. nimettömän rystynen kestä mitään. Se onkin mennyt "sisään" joskus kun olen motannut päähän paljaalla nyrkillä.(Sattui se onneksi kaveriinkin vähän.) Kun sidon kädet hyvin ja pistän hanskat käteen ei mitään ongelmia ja voin takoa tuntikausia.


      • Zamu
        Torfinn kirjoitti:

        Samaa mieltä olen!

        Kyllä arvostan ihan oikeesti kaikkia kamppailulajien harrastajia. Minusta ne on parasta urheilua/liikuntaa ja jos joku lähtee mukaan, on se aina hatunnostosn arvoinen asia; olipa sitte karatea tai nyrkkeilyä... -ittellä kyllä on tuo nyrkkeily lähinnä syräntä.

        Joo se voi tosiaan olla että toi kahdenrystysenlyönti-juttu on jotain historian havinaa karatessa ja varmaan perustuu johonkin juttuun. En kyllä ymmärrä miks nykyään pitäis opettaa kahden rystyseniskuja sen takia että jossain ambomaalla joku hindumunkki pätkinyt lankunpalaa sillä tavalla mutta kai sen voi laittaa tähän mettäläisyyteni ja yleissivistyksen puutteen piikkiin... :-DDDDD

        Olen käynyt seurailemassa vähän pojan karatetreenejä ja kyllä ainakin siinä tyylisuunnassa on ihan toimivia juttuja kun opetetaan jonkun verran jopa mattopainia ja onhan noi iskujen torjunnat aikas yksinkertasia ja toimivia. Ainakin ittellä on tullut ranteet kipeeksi monta kertaa kun oon poikaa autellut torjuntojen harjottelussa lyömällä sitä vastaan iskuja. Niitä vaan on tossa karatessa niin tuhottoman paljon kaikenlaisia tekniikoita että pitäis hinkata ihan täyspäiväisesti väh. 10 vuotta että ne kaikki menis selkäytimeen. oon ainakin ottanut päämääräksi autella poikaa siinä että se saa perusteellisesti kaaliinsa lyönnit ja torjunnat jamuutenkin on ihan kiva seuraillakuinka se kehittyy lajissansa...

        Mut tämmösille tyhmille niinkun minä, ei auta opetella monimutkaisia asioita terävät suorat ja voimakkaat koukut vaan...muutama perusjuttu väistöt ja torjunnat, blokkaukset -siinä se on! Päähän ei mee enempää hienouksia niin sit pitää vaan kohentaa kuntoa... haha!

        Vajaa parikytä vuotta on tullu "paukuteltua" niin säkkiä kuin kavereita. Karaten vaihdoin nyrkkeilyyn selkävamman takia.

        Mielestäni on kikkailua vertailla esim. juuri karatea ja nyrkkeilyä keskenään. Varsinkin karate on jalostettu koko perheen liikuntamuodoksi ja lajina nykyisin mielestäni pehmeämpi, vaikka tekniikat lienevät vähintäänkin yhtä tehokkaita.
        Nyrkkeilijät varsin usein syyllistyvät budolajien vähättelyyn, mikä mielestäni hiukan kummallista.
        Suosittelen tutustumista vaikkapa lajiin nimeltä K-1. Siellähän yhteen ottaa likipitäen kaikkien lajien edustajia. Eipä juuri pelkkiä nyrkkeilijöitä loppuotteluissa ole nähty.

        Karaten periaatteena on monimutkaisten harjoitteiden kautta "kiivetä" ylöspäin ja sitten vuoren huipulle päästyä hylätä jonninjoutavat hyppykierrepotkut jm. jonninjoutava sälä. Siihen mennessä motoriikka on kehittynyt niin hyväksi, että suorien lyöntien ja potkujen (todelliset teholiikkeet!)hallinta.

        Kahden rystysen osuma-ala juontaa a) painevaikutukseen (mitä pienempään pinta-alaan lyönnin voima kohdistuu, sitä tehokkaampi vaikutus ns."nuppineulaefekti")
        b) Tyylisuunnasta riippuen 4-5 danista eteenpäin aletaan harjoitella iskuja hermoston solmukohtiin. Tällöin vaaditaan kykyä lyödä n. kolikon kokoiselle alueelle, ts. kahdella rystysellä.
        Tarpeetonta sanoa, että ei koske sunnuntaiharrastelijaa.

        Joka tapauksessa molempiin lajeihin tutustuneena, arvostan kumpaakin varsin korkealle. Nyrkkeilyssä ehkä etuna se, ettei vaadi niin täydellistä paneutumista harrastelijalta.


      • Zuibaduiba
        Zamu kirjoitti:

        Vajaa parikytä vuotta on tullu "paukuteltua" niin säkkiä kuin kavereita. Karaten vaihdoin nyrkkeilyyn selkävamman takia.

        Mielestäni on kikkailua vertailla esim. juuri karatea ja nyrkkeilyä keskenään. Varsinkin karate on jalostettu koko perheen liikuntamuodoksi ja lajina nykyisin mielestäni pehmeämpi, vaikka tekniikat lienevät vähintäänkin yhtä tehokkaita.
        Nyrkkeilijät varsin usein syyllistyvät budolajien vähättelyyn, mikä mielestäni hiukan kummallista.
        Suosittelen tutustumista vaikkapa lajiin nimeltä K-1. Siellähän yhteen ottaa likipitäen kaikkien lajien edustajia. Eipä juuri pelkkiä nyrkkeilijöitä loppuotteluissa ole nähty.

        Karaten periaatteena on monimutkaisten harjoitteiden kautta "kiivetä" ylöspäin ja sitten vuoren huipulle päästyä hylätä jonninjoutavat hyppykierrepotkut jm. jonninjoutava sälä. Siihen mennessä motoriikka on kehittynyt niin hyväksi, että suorien lyöntien ja potkujen (todelliset teholiikkeet!)hallinta.

        Kahden rystysen osuma-ala juontaa a) painevaikutukseen (mitä pienempään pinta-alaan lyönnin voima kohdistuu, sitä tehokkaampi vaikutus ns."nuppineulaefekti")
        b) Tyylisuunnasta riippuen 4-5 danista eteenpäin aletaan harjoitella iskuja hermoston solmukohtiin. Tällöin vaaditaan kykyä lyödä n. kolikon kokoiselle alueelle, ts. kahdella rystysellä.
        Tarpeetonta sanoa, että ei koske sunnuntaiharrastelijaa.

        Joka tapauksessa molempiin lajeihin tutustuneena, arvostan kumpaakin varsin korkealle. Nyrkkeilyssä ehkä etuna se, ettei vaadi niin täydellistä paneutumista harrastelijalta.

        Suosittelen Savatea - ranskalaista nyrkkeilyä. Se on ottelulaji, mutta siinä mielessä realistinen, että siinä käytetään kovapohjaisia kenkiä(vrt tositilanne). Käsitekniikat on samat kuin "tavallisessa" englantilaisessa nyrkkeilyssä. Siinä oppii väistämään/torjumaan potkut ja lyönnit ;)



        http://www.kolumbus.fi/savate.club.helsinki/kuviamaailmalta.html


      • Kuntonyrkkeilijä
        Torfinn kirjoitti:

        "Miten nyrkin pystyy pitämään levynä, kun pikkusormi ja nimetön uppoaa syvemmälle nyrkkiin? Mikä on mielestäsi hyvä asento ranteelle?" (Kojihu)


        => Varsinkin kovempaa säkkiä paukuttaessa tuntee selvästi eron ranteen eri asentojen vaikutuksilla, vaikka ne olisi ihan pieniäkin muutoksia. Levynä pidetään sillä tavalla että mahd. monta rystystä osuu yhtäaikaisesti kohteeseen. Sen voit kokeilla vaikka punnertamalla kovalla lattialla mikä on tämä asento. Käytännössä, koska keskisormen rystynen on uloimpana, pitää ranne olla siten että keski-, nimetön-, ja pikkurillin rystynen tulee levynä. Tällöin ranne on suunnilleen suorassa linjassa ja lisäksi kämmen hieman sisäänpäin taivutettuna koska muuten tulee sormien keskimmäiset nivelet ennen rystysiä. Näin lyönti tulee "levynä" ja selvän eron tuntee kun ranteeseen ei tule niin paljon painetta kuin esim. kahdella rystysellä lyönnissä. Minulla on se käsitys (en tiedä, onko kuinka oikea?) mutta karatessa ei kovin paljon harjoitella lyöntejä kun on niin mahdottoman paljon kaikenlaisia muitakin tekniikoita... mutta nyrkkeillessä joutuu hakkaamaan "kokopäiväisesti", usein kovia säkkejä joihin iskeminen on ihan eri kuin johonkin joustavaan pistariin kaverin kädessä. On pakko opetella lyömään niin että ranteet ja nyrkki kestää pitkässä juoksussa. Ittellä oli alkuaikoina aina ranteet kipeänä säkkitreenien jälkeen ennenkuin aloin oikeasti USKOA kuinka tärkeätä on lyödä levynä ja pitää ranne oikeassa asennossa. Nyt ei enää ole mitään ongelmia ja isku lähtee ihan erilailla kun ei ota ranteeseen kipeätä lyödessä.

        Tätä ei pysty oikeen kirjottamalla selittään se pitää itte jokaisen opetella ja kokeilla! Mutta jos vaan vähemmän hakkailee niin menee se varmaan ei-niin-oikealla tekniikallakin...

        Timo Klemola on tehnyt hyvän artikkelin nyrkkeilyn lyöntitekniikasta (a la Jack Dempsey) budo harrastajan kannalta:

        http://mtl.uta.fi/~fitikl/huomioita36.htm :

        Dempsey kirjoittaa:

        "Yhdeksän kymmenestä kaverista, jotka yrittävät nyrkkeillä, eivät koskaan opi sitä, miten kädet ja nyrkit tehokkasti kuljettavat voimaa ja räjäyttävät sen ja siksi heistä ei tule koskaan hyviä lyöjiä. (...) Heidän lyönneistään puuttuu kehon paino, räjähdys ja läpivienti. Nämä virheet on helppo korjata voimalinjalyönnillä. Mikä sitten on voimalinja. Voimalinja kulkee kummastakin olkapäästä suoraan käsivartta pitkin - pikkusormen ensimmäiseen niveleen, kun käsi on nyrkissä."

        "Aika mielenkiintoinen huomautus karatekan näkökulmassa. Meille on aina opetettu, että voiman linja kulkee nyrkissä kohti kahta ensimmäistä rystystä ja perustekniikassa suorassa lyönnissä voima kohdistetaan aina etu- ja keskisormen rystysten kautta. Tässä on tietysti heti todettava, että kun karateka ensimmäisen kerran uransa aikana lyö säkkiä, hän huomaa, että jotakin on pahasti pielessä. Muistan itse tämän kokemuksen. Olin varmaan harjoitellut ehkä vuoden pari pelkästään ilmaan tehtäviä zukeja, kunnes sain rakennettua itselleni säkin, jonka ahdoin täyteen vanhoja mattoja, huopia ja muuta täytettä. Kun sitten ripustin sen kaluvajan kattoon ja löin siihen ensimmäisen kerran, oli vähältä että en murtanut rannettani. Löin varmaan jodan zukin, käänsin käteni 180 astetta niin kuin oli opetettu ja ranne muljahti heti. Toinenkin seikka paljastui samalla: kyynärpääni osoitti iskuhetkellä suoraan sivuseinään ja samalla myös oivalsin, että ei sen sinne kuulu osoittaa. Koko lyöntitekniikkani meni uusiksi, vaikka olin sitä jo pari vuotta harjoitellut. Sitten hiljalleen opin olemaan kääntämättä nyrkkiä liian paljon, jotta ranne pysyisi suorassa - ja ehjänä"

        -Sami


      • fake rocky
        kojihu kirjoitti:

        Torfinn kirjoitti:
        "Poikani harrastaa tuota karatea ja niille on opetettu että lähtöasentokin on kädet (mielestäni liian) alhaalla eikä kunnollista vartalon kiertoa tule mukaan."

        Ensimmäisen lyönnin tai muun tekniikan tulee lähteä itsepuolustustilanteessa sieltä, missä kädet on. Minulla on kämmenet on yleensä seisoessani vyötärön alapuolella.


        Torfinn kirjoitti:
        "Samaten niitä opetetaan että lyödään etu- ja keskisormen kahdella rystysellä, mikä mielestäni on (perseestä)."

        Mikä tuossa tyylissä on mielestäsi noin huonoa? Omasta mielestäni tuo tyyli sopii hyvin useisiin lyönteihin, varsinkin vartaloon ja alaspäin lyönteihin.

        Torfinn kirjoitti:
        "Samaten niitä opetetaan että lyödään etu- ja keskisormen kahdella rystysellä, mikä mielestäni on (perseestä)."
        itse kun olen kahdella rystysellä hakannut säkkiä ja milloin mitäkin keskisormenirystynen on vieläkin paskana ja sitä sanottii et kyl se lyönti oikein lähti.


    • tr3464gfhfggh

      Kuntonyrkkeily jos olen käsittänyt sen oikein niin siinä lyödään säkkeihin joten voit hiota sun tekniikaasi

    • Järkkärimies

      Ootta kyllä poijat tosi hauskoja

    • Jotain.ajatuksia

      Säkki treeni on hyvä , samoin erilaiset säkit, sellaiset joihin voi treenata myös alakoukkuja esim koukku leukaan jne, myös erilaiset tyynyt joihin ylä ja alakoukkuja varten on lyöntialueet ja paljon muuta. Tasapainon säilyttämien ja väistöt on tärkeitä ja toki on otettava huomioon jos tulee tosi tilanne minkälainen on alusta. Jäällä seisoessa on huono saada lyönteihin voimaa ja äkkiä on itse selällään. otteluasento on hyvä olla jo siinä vaiheessa kun joku käy päälle, nopea väistö taakse, sivuille jne. Alasväistö on vaarallinen riippuen siitä millainen kaveri tulee päälle, varsinkin mahdollisuus saada polvesta tai jalsta leukaan on suuri riski. Vaikea neuvoa niin tarkkaan kun vastustaja voi olla itsekin harrastanut jotain budolajia tai hyvä nyrkkeilijä. Sivuttain kannattaa seisoa ja suojata erilaisilla tekniikoilla ettei tule potkua nivusiin tai muuta jäynää. Lyöntien tulee lähteä rennosti ja niin ettei purista nyrkkiä kovasti jo iskua aloittaessa, siitä tulee hidas lyönti ja se on helppo väistää, myös räjähtävä voima puuttuu. Ennen iskun osumista nyrkki puristuu kiinni. Tällaisia mietteitä itselläni lajeja harrastaneena.

    • Omakas

      Ensisijaisesti itsepuolustusta ei muutamastakaan syystä kannattaisi lyönneille perustaa. Yleensä nimittäin painilla ym. otteilla voittaa ja välttyy syytteiltä.
      Vaikka tottakai täydelliseen itsepuolustustaitoon lyönnitkin kuuluvat, mutta pääpainon pitäisi olla muualla.

      • Streetfighta

        Omasta kokemuksesta voin mm. kertoa, etten ole koskaan tippunut edes yllättävistä vapareista, enkä myöskään juuri kaatanut itse ykkösillä, vaikka kokoa ja treeniä on. Yksi kaveri kännissä halusi sparrata säännöillä, ettei lyöntejä päähän. No vedin sitten täydellä voimalla vastaliikkeeseen vartalopommin. Eikä se siitä känniraivossa juuri edes hidastanut, vaan otti halaukseen ja kaatui päälle. Ja olisi jatkanut edelleen. Jälkeenpäin kaveri ei pystynyt nostamaan sen puolen kättään pariin viikkoon kivuitta ja kylki oli mustana eli kyllä siinä pommissa voimaa oli, muttei taistelutilanteessa silti vaikutusta.
        Toisella kertaa sama kaveri kävi kimppuun ja otettuani ensimmäisen vastaan, latasin täysiä päähän. Ei taaskaan tippunut, vaikka jälkikäteen oli naama pahasti turvoksissa pitkään ja taisi hammaskin irrota.

        Eli vaikka olisi voimaa ja osuisi, niin lyönnin varaan laskeminen on epävarmaa. Toki osumatarkkuus leuankärkeen tai solar plexukseen voisi auttaa, mutta on taas vaikeampaa.


    • Fingers

      Nopea lyönti kurkkuun säikäyttää ja tiputtaa kenet tahansa, varsinki, jos toinen ei osaa siihen varautua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe