Hyvät automaattivaihteistot nykyään?

luksuskyytiä

Missä automerkeissä/malleissakin on vielä hyviä automaattivaihteistoja?
Kriteeri siis on se että vaihteisto kestää ns koko auton elinkaaren ajan.

35

6320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3464634

      Mazda on tunnettu siitä että kehittävät perinteisiä luotettaviksi todettuja teknologioita vastaamaan uusiin polttoainesäätö ja ajettavuusvaatimuksiin, tässä esim automaatista https://www.youtube.com/watch?v=XNUZAr2ThLk

      Monet valmistajat sortuvat uusien vaatimuksien alla epäluotettaviin teknologioihin kuten pikkuturbokoneisiin ja kaksoiskytkinvaihteistoihin, VW varmasti loistoesimerkki tästä.

      Mazda taas kehittää luotettavia ja varmatoimisia vaparia ja perinteistä momenttimuunninautomaattia vastaamaan uusia vaatimuksia huiiputeknologian ja vaativan suunnittelutyön avulla.

      Hienoa että on Mazdna kaltaisia valmistajia jotka tekevät asioita vaativamman tien kautta varmistaakseen sekä luotettavuuden että uusien vaatimuten täytön. Osaamattomat autonvlmistajat sortuvat esim juuri pikkuturboihin koska tuo epäluotettava teknologia on helpoin keino täyttää päästövaatimukset. Mutta vähävikaisuustilastot kertoo karun totuden, vaparimerkit kuten Mazda ja Toyota jyräävät vähävikaisuudessa.

      • kiaaaaamaaaaazzzz

        Miten rankkaisit 1,2,3,4...
        Mazdan automaatti?
        Kia 4 vaihteinen vanhan ajan automaatin?
        Dsg?
        Cvt?

        Ja onhan näitä muitakin, mersun laatikot mutta onkos a mersussa taas eri laatikko kuin c ja e malleissa?

        Cvt kuulunut huonoa aika paljon, ne ei kestä repimistä. Luullaan että kun on automaatti niin ei kun murjoo vaan pedaalia pohjaan ja kas kun eivät kestäkkään.
        Munkin autossa cvt rempattu 49tkm kohdalla, miten lie eka auton omistaja sillä päästelly menee, takuuna korjattu. Mitäpä sitä säästelee jos meinaa vaikka vaihtaa autoa taas takuun umpeutuessa niin autoa ei todellakaan tartte säästellä, valitettavaa ja kun seuraava auton omistaja ei tätä sitten tiedä.

        Itse olen vähän kahden vaiheilla että mikä se olisi se seuraava auto sitten, mazda, kia vai joku muu..


      • Toisinajelija
        kiaaaaamaaaaazzzz kirjoitti:

        Miten rankkaisit 1,2,3,4...
        Mazdan automaatti?
        Kia 4 vaihteinen vanhan ajan automaatin?
        Dsg?
        Cvt?

        Ja onhan näitä muitakin, mersun laatikot mutta onkos a mersussa taas eri laatikko kuin c ja e malleissa?

        Cvt kuulunut huonoa aika paljon, ne ei kestä repimistä. Luullaan että kun on automaatti niin ei kun murjoo vaan pedaalia pohjaan ja kas kun eivät kestäkkään.
        Munkin autossa cvt rempattu 49tkm kohdalla, miten lie eka auton omistaja sillä päästelly menee, takuuna korjattu. Mitäpä sitä säästelee jos meinaa vaikka vaihtaa autoa taas takuun umpeutuessa niin autoa ei todellakaan tartte säästellä, valitettavaa ja kun seuraava auton omistaja ei tätä sitten tiedä.

        Itse olen vähän kahden vaiheilla että mikä se olisi se seuraava auto sitten, mazda, kia vai joku muu..

        >Ja onhan näitä muitakin, mersun laatikot mutta onkos
        >a mersussa taas eri laatikko kuin c ja e malleissa jne.)?

        Mersun etuvetomallien (A, B, CLA jne.) automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen eli samalla periaatteella toimiva kuin tunnetuin tämän lajin edustaja, VW:n DSG.

        Takavetoisten C- ja E-Mersujen automaattiaski on perinteistä, momentinmuuntimella (turbiinikytkimellä) varustettua tyyppiä.

        M-B tekee (ainakin jälkimmäisten mallisarjojen) automaattilaatikot itse.

        BMW:n käyttämät, momentinmuuntimella varustetut 8-vaihteiset automaattivaihteistot valmistaa saksalainen ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen). Niitä on pidetty kauan ja yleisesti parhaina tarjolla olevina automaattivaihteistoina. M-B:n uusimpien, 9-vaihteisten vaihteistojen arvosteluja ei ole vielä sattunut silmiini eikä korviini.

        Ajan itse C-Mersulla, jossa on 7-vaihteinen 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Pelaa mielestäni mainiosti, mutta kestävyyspuolesta en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata, koska mittarissa on vasta runsaat 12 tkm.


      • suo_siellä

        Taitaa nuo perinteiset 4-vaihteiset olla melkoisia suorituskyvyn tappajia & bensasyöppöjä - vähemmän pykäliä tarkoittaa suurempaa tarvetta luistattaa turbiinia. Sitäpaitsi Kiallakin tuon on korvannut kaksoiskytkinvaihteisto. Joka meinasi porsia TM 60 tkm käyttötestissä monessa koeajossa on talviajo mainittu hankalaksi - voiman annostelu ei tahdo onnistua liukkaalla pinnalla.

        A-mersussakin on kaksoiskytkinlaatikko (ainakin joissain versioissa), isommissa (takavetoisissa) varmaan muut ratkaisut.

        Eikä kuulemma se perinteinen momentinmuunninlootakaan ole aina pomminvarma ratkaisu. Näissäkin on vissiin yksilöitä, jotka eivät tykkää peräkärryn vetämisestä. Tosin onhan sitä käsivaihteisiakin, jotka tykkää porsia jo alta 100 tkm, esim. GM/Opel M32.


      • Enskalenska
        Toisinajelija kirjoitti:

        >Ja onhan näitä muitakin, mersun laatikot mutta onkos
        >a mersussa taas eri laatikko kuin c ja e malleissa jne.)?

        Mersun etuvetomallien (A, B, CLA jne.) automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen eli samalla periaatteella toimiva kuin tunnetuin tämän lajin edustaja, VW:n DSG.

        Takavetoisten C- ja E-Mersujen automaattiaski on perinteistä, momentinmuuntimella (turbiinikytkimellä) varustettua tyyppiä.

        M-B tekee (ainakin jälkimmäisten mallisarjojen) automaattilaatikot itse.

        BMW:n käyttämät, momentinmuuntimella varustetut 8-vaihteiset automaattivaihteistot valmistaa saksalainen ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen). Niitä on pidetty kauan ja yleisesti parhaina tarjolla olevina automaattivaihteistoina. M-B:n uusimpien, 9-vaihteisten vaihteistojen arvosteluja ei ole vielä sattunut silmiini eikä korviini.

        Ajan itse C-Mersulla, jossa on 7-vaihteinen 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Pelaa mielestäni mainiosti, mutta kestävyyspuolesta en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata, koska mittarissa on vasta runsaat 12 tkm.

        Ainakin mersun taksit ajaa suuria kilometriä määriä noilla automaateilla, tuskin niitä kaikki on jouduttu remppaamaan kuitenkaan. Nettiautossa voi kattella paljonko ajettu e mersuja siellä on. Kyllä kialla on edelleen se 4 vaihteinen loota ja siellä on sitten myös se joku malli eli dsg varmaan, lukee ihan valmistajan sivuilla kun käy kattoo mitä automaatteja kiiaan on.


      • PSA_EAT6
        kiaaaaamaaaaazzzz kirjoitti:

        Miten rankkaisit 1,2,3,4...
        Mazdan automaatti?
        Kia 4 vaihteinen vanhan ajan automaatin?
        Dsg?
        Cvt?

        Ja onhan näitä muitakin, mersun laatikot mutta onkos a mersussa taas eri laatikko kuin c ja e malleissa?

        Cvt kuulunut huonoa aika paljon, ne ei kestä repimistä. Luullaan että kun on automaatti niin ei kun murjoo vaan pedaalia pohjaan ja kas kun eivät kestäkkään.
        Munkin autossa cvt rempattu 49tkm kohdalla, miten lie eka auton omistaja sillä päästelly menee, takuuna korjattu. Mitäpä sitä säästelee jos meinaa vaikka vaihtaa autoa taas takuun umpeutuessa niin autoa ei todellakaan tartte säästellä, valitettavaa ja kun seuraava auton omistaja ei tätä sitten tiedä.

        Itse olen vähän kahden vaiheilla että mikä se olisi se seuraava auto sitten, mazda, kia vai joku muu..

        "Cvt kuulunut huonoa aika paljon, ne ei kestä repimistä. Luullaan että kun on automaatti niin ei kun murjoo vaan pedaalia pohjaan ja kas kun eivät kestäkkään.
        Munkin autossa cvt rempattu 49tkm kohdalla, miten lie eka auton omistaja sillä päästelly menee, takuuna korjattu."

        Itse en ole kuullut muuta huonoa CVT:stä kuin sen kuminauhamaisen luonteen, joka ei kaikkia milleytä, mutta joka sekin olisi ainakin hieman parantunut viimeisimmän version muutoksien myötä.

        Aiemmasta en tiedä, mutta juuri hiljattain kun poikkesin Qassua katsomassa, niin Nissanin merkkimyyjä kertoi huolto-ohjeisuksen CVT:lle olevan joko 30 tkm tai kerran vuodessa.

        Mitään automaattia ei tule revitellä (kiihdytyskisat ja niiden vermeet ovat sitten eri asia).

        Tomattejakin tulee osata käyttää oikein ettei niitä itse riko ennenaikaisesti ja oikeat käyttötavat ovat erilaiset riippuen siitä onko kyse perinteisestä vai kaksoiskytkimellisestä.

        ***

        "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

        - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

        ***

        "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

        - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

        ***


      • PSA_EAT6

        "Monet valmistajat sortuvat uusien vaatimuksien alla epäluotettaviin teknologioihin kuten pikkuturbokoneisiin ja kaksoiskytkinvaihteistoihin, VW varmasti loistoesimerkki tästä."

        Merkkimyyjän mukaan Ford on luopunut perinteisistä mehumaijoista ja kertoi kaikkien Euro-6 luokan uudempienFodin automaattien olevan kaksoiksytkimellisiä.

        Aika sitten näyttää millaisiksi ne osoittautuvat kestävyydeltään (Fordin meheumaija on ilmeisemminkin ollut ok).

        Nuo kaksoiksykimelliset automaatit epäilyttää ja niistä usein kuuleekin sanottavat etteivät tekniikaltaan sovellu ruuhkaliikenteeseen, eli juuri sinne missä tomaatti on suuri helpotus. Perinteinne tomaatti luistaa ja luonnostaan, eli rasittuu riihkissa vähemmä.

        Sitten autommaateille on vielä erikseen haasteena ja lisärasitteena Stop & Start tekniikka ja sen tomaatille soveltaminen.


      • e53463463
        suo_siellä kirjoitti:

        Taitaa nuo perinteiset 4-vaihteiset olla melkoisia suorituskyvyn tappajia & bensasyöppöjä - vähemmän pykäliä tarkoittaa suurempaa tarvetta luistattaa turbiinia. Sitäpaitsi Kiallakin tuon on korvannut kaksoiskytkinvaihteisto. Joka meinasi porsia TM 60 tkm käyttötestissä monessa koeajossa on talviajo mainittu hankalaksi - voiman annostelu ei tahdo onnistua liukkaalla pinnalla.

        A-mersussakin on kaksoiskytkinlaatikko (ainakin joissain versioissa), isommissa (takavetoisissa) varmaan muut ratkaisut.

        Eikä kuulemma se perinteinen momentinmuunninlootakaan ole aina pomminvarma ratkaisu. Näissäkin on vissiin yksilöitä, jotka eivät tykkää peräkärryn vetämisestä. Tosin onhan sitä käsivaihteisiakin, jotka tykkää porsia jo alta 100 tkm, esim. GM/Opel M32.

        Itsellä on 3 vaihdetta enkä mitään "suorituskyvyn tappamista" ole huomannut. Moottorista se on kiinni, ei vaihteistosta. V8:ssa on 325hv/600Nm niin se kiihtyy kolmellakin vaihteella nopeammin kuin useimmat eurot/japsit.


      • suo_siellä

        Pikkuauto ja vielä vaparikoneella, niin ei olisi yhtään hevosta hukattavaksi laatikon luistoon... eli suorituskyky on mallia mitataan kalenterilla. Toisaalta bensaa palaa isompien malliin, kun melkein koko ajan pitää ajaa lappu lattiassa. Nimim. kokemusta on.


    • Aina.ollut

      Amerikkalaisissa autoissa.

    • Toyota.Tundra

      Työkäyttöön tarkoitetuissa jenkkimallin lava-autoissa. Esim. miljoona mailia (1,6 milj. km) ajettu vm. 2007 Toyota Tundra:
      https://www.youtube.com/watch?v=TL7fyyUNRmA

      Automaattilaatikon pakki korjattiin 770 tuhannen mailin kohdalla (1,2 milj. km), vesipumppu ja laturi on vaihdettu kerran. Niiden lisäksi on tehty vain huolto-ohjelman mukaisia öljynvaihtoja ym.

    • saksassatietenkin

      Saksalaista taattua laatua !

      Volkkarin automaatit lisäksi kuluttaa vähiten ja niiden tehohäviö on pienin. En ymmärrä niitä jotka vielä valitsevat jonkun muun esim. aatamnaikuista tekniikkaa käyttävän mazdalaatikon !

      • saksassatietenkin

        Ja tämä oli tietenkin vitsi koska volkkarin DSG on automaailman kuuluisin vikalaatikko.


    • dtjstjtjst

      GM:än Turbo-Hyrdramatic 400 on vielä tänä päivänä parhaita automaatteja. Omassa Buickissa sillä ajettu jo yli 50 vuotta ja ainoastaan kerran on läpikäyty tuona aikana. Jokapäivästä ajoa 50v ajan 600Nm vakioväännöllä ja lisäksi tuota käytetään paljon kiihdytysajoissakin joten on vankkaa tekoa. Vieläkin vaihtaa niin pehmeäti ettei edes huomaa.

    • Audi100tfsi

      Noh. Ainaskin wolkkarikonsernin laatikot, varsinkin 7-vaihteinen automaatti on kuuluisa ongelmistaan.

      Nissan qashgain cvt automaatti lienee tyyppivikainen, kun eivät oikeen saaneet sitä toimimaan TM-kestotestissä.

      Toimivia automaatteja löytyy ainankin toyotan hybrideistä.

      • mopoauton_tekniikkaa

        Ja niitä vähemmän toimivia sitten muista malleista

        "se ei ole kaksoiskytkinautomaatti vaan portaaton. Tästä on etunsa ja haittansa. Rakenteiden yksinkertaisuus pitää automaatin toimintavarmana, ja luotettavuus on tunnetusti Toyotalla arvossaan. Toisaalta CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä."

        "Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia. Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?"

        http://teknavi.fi/autot/koeajo-toyota-auris-turbo-ahtamisen-iloa

        Ja tuota kuminauhavetoahan edelsi MMT nylkytin (robotti), jota on yleisesti pidetty kehnoimapana esityksenä tästä aiheesta.


    • larvanto.e

      Pitäisikö ostaa käytetty e mese että saa kunnon vaihteiston tai c, sen sijaan että ostaisi jonkun uuden pienemmän auton.

      • maailman.ympäri

        Voit myös ostaa halvemmalla esim. Tojon, missä on todella luotettava Aisin automaatti. Mullakin Aisin on jo rullannut pelkillä öljynvaihdoilla 440 tkm.


    • PSA_EAT6

      PSA EAT6 - Asin

      "Shifting into gear - PSA's chief engineer Emmanuel Vitrac covers the developments made in the firm's new torque converter automatic transmission" March 2015 · James Allen

      "Peugeot has worked with its supplier, Aisin Warner to develop a new EAT6 torque converter automatic transmission that does just that. PSA's chief engineer for automatic transmissions, Emanuel Vitrac, explains how this third-generation of the technology has been improved and what benefits those changes bring to the vehicle."

      - http://ae-plus.com/features/shifting-into-gear/page:1

      Itse en tunne PSA:n automaattien kestävyysmainetta, mutta eipä niistä sen suurempaa ole muutenkaan kuulunut.

    • miksi_ihmeessä

      "Kriteeri siis on se että vaihteisto kestää ns koko auton elinkaaren ajan."

      --miks ihmeessä? Meinaatko pitää saman auton 20-30 vuotta?!?
      Ei kai kukaan hullu niin tee!
      Ja eikä kukaan varmaan sellaista edes lupaa

      • kertakäyttölaatikko

        Jos vaihteiston korjaaminen on riittävän kallista, niin auton elinkaari päättyy silloin kun vaihteisto hajoaa. Silloin se on kestänyt koko auton eliniän!


      • purkuun_meni

        Ja manuaalilaatikoissakin hinnat on 2 tonnista ylöspäin ... ja silloinkin puhutaan jostain suht yksinkertaisesta parin laakerin uusimisesta. Isompi tuho tai automaattilaatikon vika = korjauskustannus helposti suurempi kuin auton arvo, vaikkei puhuta edes rippikouluikäisestä autosta.

        Usein on taloudellisesti parempi vaihtoehto myydä auto osiksi ja ostaa toimiva tilalle.


      • Minultapa_löytyy

        34-vuotias, nyt jo museorekisterissä oleva Mercedes S-sarjalainen jonka olen omistanut uudesta saakka. Tekniikka on vielä alkuperäistä ja huippukunnossa mutta jos esimerkiksi automaattilaatikko hajoaisi, saisin Saksasta kunnossaolevan käytetyn muutamalla satasella. Käyttöautossa on CVT-laatikko joka on ominaisuuksiltaan toki paljon parempi kuin Mersun laatikko, ainakin vielä nyt, vasta muutaman vuoden ikäisenä. Kestävyydestä en sano vielä mitään, sen aika näyttää.


    • 23423423

      Toistaiseksi auto on vaihtunut 3-5 vuoden välein ja autot olleet uusia. Miksi sen pitäisi kestää 20-30 vuotta ilman korjauksia?
      Talotkin vaatii tuossa ajassa aika paljon korjauksia vaikka niissä on aika vähän liikkuvia osia, miksei siis autokin?

      Öljykylpy DSG kestää varsin hyvin, se vaan on fiasko käytökseltään. Itellä on menossa nyt toinen öljykylpy DSG. Eka oli 6v ja nyt on 7v. Surkeita ne on ajoltaa. Uudempi on jo melkein sidettävä peruuttaessa kärryn kanssa mutta ei se silti pärjää edes 90-luvun 4v mehulingoille toimivuudessa.
      Yleensä on väärä vaihde päällä. Vaikka autossa on melkein 400Nm vääntöä ja 190hp se tuntuu kaupunkiajossa kuin 1L 60hp vaparilta.

      jos automaatin haluaa niin sellainen ei löydy VAG konsernin autoista. Kaikilla muilla ne on parempia käytökseltään kunhat eivä tole robottivaihteistoja kuten DSGt.

      • puhuppas.totta

        Nyt kyllä puhut/kirjoitat pelkkää trollipaskaa koskien DSG vaihteistojen "käytöstä".
        Itsellä ollut kolme ko. vaihteistolla varustettua kulkinetta ja ei laatikon osalta moitteen sanaa missään.
        Kaikki on toimineet ajossa, niin eteen kuin taaksepäin, kärryn kanssa tai ilman, täysin moitteettomasti. Olen ajanut kärryn kanssa, myös peruuttaen, perinteisellä "mehulingolla"varustetulla kulkineella ja mitään oleellista eroa näillä vaihteistoilla ei ole.
        Väitteestäsi huolimatta aina on oikea vaihde päällä ja liikkuminen mainitsemillasi tehoilla(190hp/400Nm) on todella ripeää. Käytössäni on noilla arvoilla varustettu DSG vaihteistolla varustettu auto ja voin vakuutta ettei mikään samoilla arvoilla varustettu, perinteisellä automaattilla varustettu auto ole kiihtyvyydessä yhtään parempi, sanoisin jopa päin vastoin.


      • PSA_EAT6
        puhuppas.totta kirjoitti:

        Nyt kyllä puhut/kirjoitat pelkkää trollipaskaa koskien DSG vaihteistojen "käytöstä".
        Itsellä ollut kolme ko. vaihteistolla varustettua kulkinetta ja ei laatikon osalta moitteen sanaa missään.
        Kaikki on toimineet ajossa, niin eteen kuin taaksepäin, kärryn kanssa tai ilman, täysin moitteettomasti. Olen ajanut kärryn kanssa, myös peruuttaen, perinteisellä "mehulingolla"varustetulla kulkineella ja mitään oleellista eroa näillä vaihteistoilla ei ole.
        Väitteestäsi huolimatta aina on oikea vaihde päällä ja liikkuminen mainitsemillasi tehoilla(190hp/400Nm) on todella ripeää. Käytössäni on noilla arvoilla varustettu DSG vaihteistolla varustettu auto ja voin vakuutta ettei mikään samoilla arvoilla varustettu, perinteisellä automaattilla varustettu auto ole kiihtyvyydessä yhtään parempi, sanoisin jopa päin vastoin.

        Olisi aina hyödyllistä myös kertoa kummasta DSG:stä on kyse, DSG7 vai DSG6.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

        Mistään en myöskään ole saanut edes suhteelllisen luotettava tietoa siitä montaako prosenttia nuo hajonneet DSG:t edustavat, eli vaikkap akuinka monta asikia hajonnut per 100 000 DSG, jotta ongelmian lajuttaa voisi ede shieman haarukoida ja mitoittaa.

        Itse suhtaudun suurella skeptisyydella kestävyyden j apitkäikäisyyden suhteen kaikkiin muihin paitsi hyvämaineisiin perinteisiin automaatteihin ja tämä valmistajasta riippumatta.


      • Captivated

        Kyllähän auton 20- vuotta pitää kestää. Itselläni on Volvo, joka on 14 vuoden ikäinen. Toki jo kakkosautona ja kesäkäytössä. Automaattilaatikon öljyt on vaihdettu
        100tkm:n välein.


      • hampaiden-kiristelyä
        PSA_EAT6 kirjoitti:

        Olisi aina hyödyllistä myös kertoa kummasta DSG:stä on kyse, DSG7 vai DSG6.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

        Mistään en myöskään ole saanut edes suhteelllisen luotettava tietoa siitä montaako prosenttia nuo hajonneet DSG:t edustavat, eli vaikkap akuinka monta asikia hajonnut per 100 000 DSG, jotta ongelmian lajuttaa voisi ede shieman haarukoida ja mitoittaa.

        Itse suhtaudun suurella skeptisyydella kestävyyden j apitkäikäisyyden suhteen kaikkiin muihin paitsi hyvämaineisiin perinteisiin automaatteihin ja tämä valmistajasta riippumatta.

        Kiinassa ongelmia oli noin 10.000/ 680.000 autoa/laatikkoa eli 1,5 % , mutta tuossa 100.000 kpl:een määrästä se olisi jo 1500 onnetonta henkilöä , jotka tulevat huoltoon nyrkkiään puiden. En haluaisi olla huoltoneuvoja/töiden vastaanottaja varsinkaan silloin jos nuo pettyneet ja ärsyyntyneet tulevat samana päivänä.


    • Automaatti_kestävämpi

      Automaattivaihteistojen ongelma ei ole niiden huono kestävyys, päinvastoin. Suurin osa maailman henkilöautoista on ollut automaattivaihteisia jo vuosikymmenet eikä mitään yleisiä kestävyysongelmia ole tullut julkisuuteen. Olenpa aivan varma, että manuaalivaihteistoissa kytkimineen huomattavasti enemmän rikkoitumisia.
      Ja nyt tietysti tarkoitan nimenomaan niitä perinteisiä automaatteja. En näitä dsg- yms robotteja, jotka vain 'näyttävät' automaateilta, mutta niissähän on kytkimet, 'perinteiset' vaihdelaatikot yms manuaalivaihteistojen tapaan.

    • automattifani

      Kaikki perintenteiset siis turbiinikytkimellä, planettapyörästöillä varustetut OIKEAT automaatit ovat koeteltuja ja kestäviä, toisin kuin nämä nykyiset robotit.

    • hyviiovat

      JOKAINEN automaatti kestää koko auton elinkaaren ajan, kun se hajoaa, on halvempaa hylätä auto kun kunnostaa automaattia, yleensä.
      Tosin itselläni ei ole kokemusta kuin automaatista jolla on ajettu yli 400tuhatta mitään ongelmia ei ollut, manuaaleissa joutui tämän tästä tekemään kytkinremonttia,ja ei, en tosiaankaan luistattanut kytkintä, ne nyt vaan ovat kulutustavaraa.

      • Laatikkovaihde

        Totta vähintään toinen puoli!. Itsellä on vm. -97 Chysler noin neljän litran bensakoneella. Hankin auton kun sillä oli ajettu noin 100000 km, nyt mittarissa 470000 km, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia automaattivaihteiston kanssa. Peruskulutusosaa jarruihin yms. toki on pitänyt uusia. Mutta tuo laatikko kulkee mukana ja tekee työnsä lähes huomaamattomasti, siitä ei kahta sanaa.


      • Atomont

        Muut kestää mutta ei volkkarin dsg, on vielä surkein toiminnaltaankin.


      • oikeat-automaatti

        Eihän se olekaan automaatti vaan reistailevan robotin ohjaama tuplamanuaali, mutta ohjaamon puolelle on laitettu hämäyksen vuoksi automaatin valitsin, että ostajat menisivät halpaan, niin kuin ovat useasti menneetkin.
        Niitähän seisoo vaihdokkina tyrkyllä joka liikkeessä, mutta kuka tyhmä ostaa ?


    • santtu-1975

      Itseltäni "ääni"kahdeksanvaihteiselle ZF:n 8HP vaihdelaatikkomallistolle, erinomainen esimerkki siitä, että automattilaatikko voi olla sekä hyvä käytettävyydeltään, että kestävä, voin omakohtaisesti suositella.
      Löytyy eri variantteina (kestävät eri maksimivääntöjä) mm. ainakin kyseisistä automallesta: BMW 1/3/5/7/X4/X5-series, Alfa romeo Giulia, Chrysler 300 V6, Dodge RAM 1500, Audi Q5/Q7/A8/RS6, Range Rover Sport, Rolls-Royce Phantom/Ghost/Wraith, Maserati Quattroporte, Aston Martin Vanquish/Rapide/DB9, Bentley Mulsanne.
      Nämä nyt ainakin joitakin mainitakseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe