Tuli tuossa mieleen.
Suomessa syöpähoito on maailman huippuluokkkaa, ei on lottovoitto ollut syntyä Suomeen tässäkin suhteessa. Kuitenkin henkisen pulen tukemiseen ei julkisessa terveydenhuollossa ole juurikaan resursseja.
Minkälaista tukea olette itse tai läheisenne on saanut ja mistä? Kenelle olette sairaudesta kertoneet? Minkälaisia reaktioita kertomuksenne on herättänyt? Miten olette ne kokeneet?
Syöpään sairastuneen henkinen tuki
7
740
Vastaukset
- hoit_su
Ystävät ja Suomen syöpäyhdistyksen kautta saatu vertaistuki. Itse taudista ja siihen liittyvistä asioista voi oikeastaan puhua vain saman asian kanssa kamppailevan kanssa, eli se vertaistuki on tärkeä. Muista tunteista ja tuntemuksista voi puhua perheen ja ystävien kanssa. Tuosta kertomisesta: kerroin oikeastaan kaikille kuka vaan halusi kuunnella, asian salaamisesta ei ole mitään hyötyä.
Reaktioista; varmaan jokainen reagoi omalla tavallaan, en tiedä. Se, että olen niin avoimesti kertonut asiasta, auttaa mielestäni vähentämään syövän pelottavuutta. Se on tauti muiden joukossa, ei sitä tarvitse ihan aktiivisesti pelätä. Jos se tulee, niin sitten sitä aletaan hoitaa. Syöpäleikkauksestani tulee ensi talvena 4 vuotta. En koko aikaa pelkää uutta syöpää, mutta vähän silleesti vaivihkaa tarkkailen oloani.
Syöpä myös opettaa, se opettaa mitkä asiat elämässä on tärkeitä. Ja se opettaa, miten hento se elämän lanka on. Elämästä pitää nauttia tässä ja nyt, eikä sitten kun ehtii. Voi olla ettei ehdikään.Totta, vain saman läpikäynyt tietää tarkalleen mistä puhutaan. Kuitenkin osa valitsee sen tien ettei kerro kuin ihan läheisilleen. Joku sanoi niin ette halua tuttavilleen siitä puhua koska sen jälkeen sinun kanssasi ei puhuta muusta kuin syövästäsi .
Minkälaisia kommentteja sait kun kerroit sairastuneesi syöpään, mitkä olivat heidän rektionsa? Joku kertoi että joutui itse lohduttamaan toisia siltä varalta että he joskus sairastuisivat. Toiset kauhistelevat ja kertovat kaikki mahdolliset kauhutarinat. On käynyt jopa niin että sairastuneen tapaan käsitellä syöpään sairastumistaan saa osakseen kritiikkiä, ei noin voi ajatella, tuntea, tehdä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086