Teetättekö kuntotarkista ennen ostoa?

tarkka.na

Mun mielestä sinisilmäisyys eli luottaa ns täysin sokeasti auton kuntoon on silkkaa typeryyttä. Eihän se automyyjä välttämättä tiedä autosta muuta kuin että lähtee käyntiin ja liikkuu. Itse olen meinaan auton vaihto suunnitelmissa niin saatanpa sellaisen teettää omaan autooni jo vapaaehtoisesti niin onhan sitä mukavempi myydä kun on mustaa valkosella puolueettomalta taholta (autokatsastus aseman erillinen auton kuntotarkastus) auton kunnosta. Eihän se katsastus kaan kerro kun lyhyellä jaksolla että se auto oli kunnossa vielä kesäkuussa ja nyt on syyskuu niin sillä katsastuksella ole enää muuta virkaa kuin se että lain kirjaimet on täytetty silloin kesällä.

10

3913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PERSpektiiviin

Suosittelen myös autokauppiaana, että itsestään ja auton kuntoisuuden tarkastus kyvyistään epävarma asiakas käyttää oston kohteen tarkastuksessa, itse valitsemallaan korjaamolla tai autotohtorilla. Omalla kustannuksellaan.

"Mun mielestä sinisilmäisyys eli luottaa ns täysin sokeasti auton kuntoon on silkkaa typeryyttä."

Minun mielestäni on jo lähtökohtaisesti typeryyttä kuvitellakaan, että käytettynä myytävä auto olisi "kuin uusi" miltään osiltaan. Ostajat valitettavan usein eivät ymmärrä, että heille kallis (muutamia tuhansia) ei tee autosta uutta eikä uudenveroista, eikä siltä pitäisi odottaakaan virheettömyyttä.

Edelleenkään mikään autotohtori tai yleistarkastuksen (maksua vastaan) tekevä korjaamo ei autoa uudenveroiseksi pysty loihtimaan; aivan varmasti löytyy iän ja ajomäärän mukanaan tuomaa kulumaa, jopa ruostetta tai vähintäinkin ruosteen orastavia alkuja, alkavia "ehkä ens vuonna uusittava" vikoja...
      Kokemuksesta voin valaista sen verran, että moni epävarma (suoraan sanoen mistään-mitään-tietämätön) ostattelija pelästyy aivan päivänselviä tarkastusraportin arvioita (uudenveroista käytettyä ei ole olemassakaan) ja luikkii hädissään olevan Bambin näköisenä karkuun; oli kuvitellut saavansa uudenveroisen, eikä sellaista tule mistään kuitenkaan muutamilla tuhansilla (rahoituksella sekin) koskaan saamaan.

Siltikin, suosittelen ilman muuta mistään-mitään-tietämättömän tutkituttamaan ostettavan auton ennen ostopäätöstä. Tämä ihan siksikin, ettei sitten viikon kuluttua tule aihetta tälle palstalle tulla parkumaan kun se ei uudenveroinen ollutkaan.

"Autokauppias kusetti, ostettiin 5-tuhannen euron ja vasta 10-vuotias auto ja nyt se ei starttaa... varmasti tiesivät liikkeessä jo myydessään, että starttimoottori hajoaa viikon päästä. Nyt tämä meille niin kallis hankintamme odottaa laskutuslupaa korjaamolla ja uusi startti maksaa 300euroo eikä liike tuu yhtään vastaan ja sanovat ettei autossa ole mitään takuuta!? Huijasivat siis törkeästi, eivätkä pura kauppaa vaikka vain viikko on ostosta!? Älkää ikinä ostako sieltä autoa. Mielemme niin pahoittui, lapset ei pääse tarhaan ja itse jäin mielenterveyssyistä viikoksi sairauslomalle. Liikkeen syytä kaikki!"

• RUSSIman

"Itse olen meinaan auton vaihto suunnitelmissa niin saatanpa sellaisen teettää omaan autooni jo vapaaehtoisesti..."
      Kannattaisi Manevinkin käyttää vähintäinkin tohtorilla tai vaikka ihan korjaamolla; sen verran videossaan ketju Audissa rallattaa, etten minä ainakaan uskaltaisi kovinkaan kaasutella kun katkeaa hetkellä minä tahansa ja 3.2 moottorin vaihto on auton hintainen remppa.

http://www.nettiauto.com/audi/a6/8279713

• moik.ka

• SeOnRikki
        moik.ka kirjoitti:

Kuuntelin toisten samanlaisten moottorien ääniä niin ihan samanlaista rallatusta piti. https://www.youtube.com/watch?v=s_XZ1nEa5sA tuossa yksi esimerkki.

Rikki mikä rikki, ei se kuuntelemalla (muita yhtä rikkinäisiä) kunnostu vaan ketjurempalla.

• perkeleen.kyrvänsyylät

Niin minkäs takia suomikäytettyjen hinnat on nelinumeroisia kun sivistysmaissa samanlaisista autoista kehdataan pyytää enää satasia? Tottakai mitä kalliimpi hinta sitä korkeampi on myös odotus auton kunnolle. Täällähän ei enää mitään halpoja autoja olekaan. Ja osoittaa kyllä melkoista luonneviallisuutta pyrkiä nolaamaan asiakas persaukiseksi jos ne tuhansien autot on "heille" kalliita. Pyyntihinnat on kohtuuttomia verrattuna muiden maiden käytettyihin autoihin joten autojobbarit olette vaan saaneet mitä olette tilanneetkin!
      Eikö edes hävetä raapustaa jonkin ruosteisen rottelon ikkunaan ruosteettoman valioyksilön hintapyyntö?

• HyvääYötäJaHuomenta

Minun mielestäni on jo lähtökohtaisesti typeryyttä kuvitellakaan, että käytettynä myytävä auto olisi "kuin uusi" miltään osiltaan. Ostajat valitettavan usein eivät ymmärrä, että heille kallis (muutamia tuhansia) ei tee autosta uutta eikä uudenveroista, eikä siltä pitäisi odottaakaan virheettömyyttä.
      Edelleenkään mikään autotohtori tai yleistarkastuksen (maksua vastaan) tekevä korjaamo ei autoa uudenveroiseksi pysty loihtimaan.Siitäkin huolimatta suosittelen myös autokauppiaana, että itsestään ja auton kuntoisuuden tarkastuskyvyistään epävarma asiakas käyttää oston kohteen tarkastuksessa, itse valitsemallaan korjaamolla tai autotohtorilla. Omalla kustannuksellaan.

• Eiksenäinookkaa

Automyyjän mukaan autossa ei ole mitään vikoja.

• eiooei

Arvoisa epätietoinen "Eiksenäinookkaa". Oleppas hyvä ja lue kuluttajaoikeusneuvoja Anneli Tyrväisen (se jota sinä ja kaltaisesi nimittelette kuluttaja-asiamieheksi) kommentit:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaytetyn-auton-ostajat-naita-vikoja-myyjat-eivat-korvaa/1895386

"– Ei automyyjä sano ostajalle, että ota tästä vanha ja huonokuntoinen auto. Tyrväinen uskoo, että autoissa ilmenneet viat ovat harvoin tahallaan salattuja, vaikka ihmiset kokevatkin joskus tulleensa huijatuiksi. Minulle ei tule halvimmista autoista mieleen yhtäkään sellaista vikaa, mistä valittaminen olisi aiheellista, Tyrväinen sanoo."

• Anonyymi

Lanseerasin uuden auton kuntotarkastuspalvelun jonka tekee ammattilainen myyjän luona.
      Https://secudeals.com

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      157
      6394
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1826
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1514
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      52
      1097
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1039
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      961
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      940
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      887
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      885
    Aihe