Morjes kaikille.
Mulla on ollut ukkovarpaan tyvinivel kipeä ja turvonnut aika ajoin. Lääkäri otti pari viikkoa sitten verikokeet ja sen mukaan ei ole kihtiä. Kuinka tarkka tuo uretaatti arvo on? Nyt kun ei ole kihdistä tietoa, otin oluen ruuan kanssa perjantai iltana ja varvas oli lauantai aamuna niin kipeä että kävely oli todella tuskaista. Jos se on kihtiä niin voiko oireilla muuallakin nivelissä, kun on ollut tuo nivunenkin kipeä, voiko olla yhteys. Kuinka nopeasti tuo väärä ruoka vaikuttaa kihtiin?
Kihti asijantuntijat
4
597
Vastaukset
- npeavaikutus
Väärä ruoka vaikuttaa aika nopeasti. Kun illalla ryyppää, niin seuraavana päivänä tuntuu sekä päässä että varpaassa.
- kohtalotoveri100
Kihtiin auttaa erittäin runsas vedenjuonti, itse pyrin juomaan heti oireiden ilmaanuttua 2-3-litraa noin 2-3 tunnin sisällä. Useimmitenhan kohtaus alkaa yöaikaan, joten siitä vaan vettä juomaan heti kun kipu herättelee. Tämä auttaa huuhtomaan uraattikiteitä pois. Olen saanut monta kihtikohtausta rauhoittumaan tällä konstilla. Mutta olut ja pikkukalat sekä herneet pitää jättää pois ruokavaliosta!
- ettäsilleen
Minulla on ukkovarpaassa sekä nivelrikko että kihti. Kivut ovat kuitenkin niin erilaisia, että ne on helppo erottaa toisistaan. Nivelrikko sattuu astuessa, eikä reagoi syömisiin. Kihdissä jalka on punainen ja turvonnut ja kipu äityy muutamassa tunnissa sietämättömäksi poltteeksi. Minulla nousee myös kuume.
Itselläni uraattiarvot olivat 580, kun sain ekan kohtauksen. On yksilöllistä millä uraattiarvoilla kohtaus kenellekin tulee. Aluksi kihti esiintyy yhdessä nivelessä, mutta kroonistuessaan se voi levitä. Kihti voi mennä hoitamattomana vaikka aivoihin. Nykyään kihtiä pystytään hoitamaan, jos potilas ei ole allerginen kihtilääkkeille. Ja silloinkin tulehdusta voidaan hoitaa kortisonilla.
Kihtiä ei aiheuta vain ruokavalio, vaan myös esim. munuaisten vajaatoiminta, psoriasis ja nesteenpoistolääkkeet. Itselläni kihti johtuu muusta kuin ruokavaliosta tai alkoholista. Mutta kihdin kroonistuessa lähes kaikki ruoka-aineet paitsi maitotuotteet aiheuttivat kohtauksen. Yleensä kohtaus alkaa seuraavana yönä. Kortisonia olen syönyt puoli vuotta, kun en voi munuaisten vuoksi syödä tulehduskipulääkkeitä.
Kihti tuntuu olevan joskus tosi hankala diagnosoida. Etenkin jos potilas sattuu reagoimaan alhaisemmilla uraattiarvoilla. Mutta jos syömiset laukaisevat aina kohtauksen, niin jäljet johtavat sylttytehtaalle. Nivelestähän voi ottaa myös neulalla näytteen, josta näkyy onko siinä uraattikiteitä. - oikealääke
Kipu, nivelrikko ukkovarpaan juuressa on aika yleinen. Itsellä se kestää pari viikkoa kerrallaan. Sain hyvää lääkettä nimeltä Arcoxia. Se on kihtiinkin, mutta auttaa myös nivelrikkoihin ja kulumiin hyvin, oli ne missä vain. Se turruttaa kivun ja kipu menee nopeammin ohi nykyään, varvasta saa varoa kävellessä kuitenkin sen pari viikkoa.
Mulla testattu kihti ja reuma, ei ole kumpaakaan.
Onko sulla sen jalan nivunen kipeä, jossa on kipeä varvaskin ? Helposti jännittää koko jalkaa ja nivusen jänne kipeytyy, tulee ensiksi mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723